Program rozvoje obce (dále jen „PRO“) je dlouhodobý programový dokument vytyčující záměry obce na období 7 let. Jde tedy o dokument, který se neomezuje pouze na jedno volební období zastupitelstva obce. Jedná se o komplexní programový dokument, který formuluje strategii rozvoje celého území obce, včetně komunity a jejího fungování. Vzniká na základě styku s veřejností, soukromou sférou, občany, podnikateli, majiteli pozemků, odborníky, správou obce a státu.
PRO usiluje o dosažení rovnováhy mezi tím, co občané chtějí a tím, co je dosažitelné. Rovnováhy mezi dalším rozvojem a ochranou stávajících přírodních a kulturních hodnot.
PRO je důležitým nástrojem k upevnění pozice v regionu a posílení její konkurenceschopnosti. Je podkladem pro rozvojové aktivity a územní plánování v obci, ale i v regionu. Přispívá k tomu, aby obec efektivně využívala finanční prostředky jak z vlastního rozpočtu, tak i z vypsaných dotačních titulů. Dokument umožní představitelům obce koncepční plánování rozvoje obce.
PRO umožní obci:
Program rozvoje obce musí vycházet ze sociálně ekonomické analýzy současného stavu, zhodnotit silné a slabé stránky obce, její rozvojové příležitosti a identifikovat existující rizika. Program rozvoje obce Bernartice je zpracován dle metodiky garantované Ministerstvem pro místní rozvoj ČR. Kompletní metodiky, včetně dalších nástrojů tvorby programů rozvoje obcí jsou k dispozici na www.obcepro.cz. Dokumentem, bezprostředně navazujícím na tento program, by měl být operativní roční plán akcí, určených k realizaci na základě aktuálních možností obce.
Geografická poloha a území
Obec Bernartice se nachází na JV hranici Středočeského kraje v okrese Benešov, ve správním obvodu obce s rozšířenou působností Vlašim (ORP Vlašim).
Obec je vzhledem k administrativně správnímu členění kraje, geografickému vymezení a dopravnímu napojení charakterizována jako obec venkovského charakteru s převažující obytnou funkcí nad rekreační, s vazbami jak dovnitř Středočeského kraje, tak s přesahem do Kraje Vysočina a částečně i hlavního města Prahy.
Tato periferní poloha se může negativně projevovat především v nezájmu nových potenciálních obyvatel o bydlení v obci a může vést k problematickému vývoji demografické struktury obce. Periferní polohu však částečně kompenzuje blízkost dálnice D1, vzdálenost na Exit 66 km je 3 km, která zlepšuje časovou dostupnost dopravy do hlavního města.
Obec Bernartice má místní část Borovsko. Celková katastrální výměra správního území obce je 1 011 ha, k. ú. Bernartice u Dolní Kralovic zaujímá 448 ha, k. ú. Borovsko 563 ha.
Hustota zalidnění obce je 23,25 obyv./km².
Nejbližší obcí s rozšířenou občanskou vybaveností jsou Dolní Kralovice, kde se nachází základní a mateřská škola, praktický lékař, zubní ordinace, lékárna. Vzdálenost do Dolních Kralovic je 7 km.
Obec s rozšířenou působností Vlašim je vzdálená 25 km, okresní město Benešov 45 km.
V Kraji Vysočina leží nejblíže 12 km vzdálená Ledeč nad Sázavou, kde se nachází střední škola, poliklinika, široká obchodní síť, Komerční banka a Česká spořitelna.
Širší územní a vzájmové vztahy
Obec Bernartice je od roku 1999 součástí Mikroregionu Želivka, dobrovolného svazku 18 - ti obcí, ve snaze spojit své síly k dosažení oživení turistiky a zlepšení kvality života místních obyvatel. Nadmořské výšky se pohybují mezi 378 a 626 m n. m. Nepřehlédnutelnou dominantou malebně zvlněné krajiny se zdravými lesy je vodní nádrž Želivka - Švihov, která slouží jako zdroj pitné vody pro Prahu a řadu dalších měst a obcí středních a jižních Čech.
Od roku 2013 spadá území obce Bernartice do působnosti MAS Blaník, o. s. V roce 2020 uzavřela obec Bernartice partnerství s Krajem blanických rytířů, cílem tohoto partnerství je propagace naší obce, turistika, rozvoj kulturních a společenských akcí.
V kapitole obyvatelstvo jsou sledovány základní charakteristiky, jako je například vývoj celkového počtu obyvatelstva, věková a vzdělanostní struktura obyvatel.
K datu 31. 12. 2018 měla obec Bernartice 235 obyvatel. Věkové poměry v území vyjadřuje index stáří, tedy poměr mezi počtem obyvatel ve věku 65 a více let a počtem obyvatel ve věku 0 - 14 let, který vypovídá o tom, zda na daném území dochází ke stárnutí obyvatelstva. Index stáří v Bernarticích dosáhl k 31. 12. 2018 hodnoty 170,27. Do budoucna je tedy nezbytné počítat se zajištěním sociální péče pro stárnoucí obyvatelstvo. V současné době si obyvatelé obce řeší pro své příbuzné sociální služby sami. Obec zajišťuje pro občany několik kulturních a společenských akcí ročně a tím se je snaží udržet stále v centru dění obce.
Vývoj celkového počtu obyvatel má ve sledovaném období Věkové poměry v obci Bernartice
Počet obyvatel v roce 2018 | 0-14 let (%) | 65 a více let (%) | Index stáří | |
---|---|---|---|---|
Bernartice | 235,00 | 15,74% | 26,81% | 170,27 |
ORP VLAŠIM | 25 885,00 | 13,94% | 18,66% | 139,17 |
Okres Benešov | 101 562,00 | 16,57% | 20,22% | 122,04 |
Středočeský kraj | 1 369 332,00 | 17,67% | 18,20% | 103,02 |
ČR | 10 648 279,00 | 15,90% | 19,59% | 123,25 |
Zdroj: ČSÚ
Věková struktura obyvatel obce Bernartice v roce 2018
Věková struktura je sledována na základních věkových skupinách, které jsou svým rozložením ekonomické povahy. Jedná se o složku tzv. předproduktivní 0 - 14 let, produktivní 15 - 64 let a poproduktivní 65 let a více.
Zdroj: ČSÚ
Dlouhodobý vývoj počtu obyvatel obce Bernartice od roku 1910
Zdroj: ČSÚ
Vývoj počtu obyvatel obce Bernartice v letech 2003 - 2018
Zdroj: ČSÚ
Vzdělanostní struktura obyvatel obce Bernartice v roce 2011
Zdroj: ČSÚ
V této kapitole jsou analyzovány popisné a vývojové charakteristiky municipální ekonomiky Bernartic. Jedná se o analýzu podnikatelských subjektů, zaměstnanosti, respektive trhu práce a mobility pracovní síly.
Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Bernartice v roce 2018
Zdroj: ČSÚ
Struktura podnikatelských subjektů podle velikosti v obci Bernartice v roce 2018
Počet zaměstnanců | Kategorie | Absolutně | Relativně (%) |
---|---|---|---|
do 10 | mikropodniky | 3 | 43,90% |
10-49 | malé podniky | 1 | 2,44% |
50-249 | střední podniky | 0 | 0,00% |
250 a více | velké podniky | 0 | - |
nezjištěno | - | 22 | 53,66% |
Zdroj: ČSÚ
Polovina živnostníků (53,66 %) podnikají bez zaměstnanců, nebo své zaměstnance neuvádějí. Tři podniky zaměstnávají do 10 ti zaměstnanců, jeden podnik má do 50 zaměstnanců. Vzhledem k polohovým a funkčním charakteristikám obce (dominantní je obytná funkce nad funkcí ekonomickou) je rozvoj ekonomiky přímo v obci vázán na spádová střediska se silnou pracovní funkcí. Převážná část ekonomicky aktivního obyvatelstva za prací dojíždí mimo region obce Bernartice.
Struktura zaměstnanosti v obci Bernartice podle odvětví v roce 2011 (%)
Zemědělství a lesnictví | Průmysl a stavebnictví | Služby | |
---|---|---|---|
Bernartice | 4,30% | 40,86% | 38,71% |
VLAŠIM | 7,97% | 34,13% | 46,46% |
Středočeský kraj | 2,85% | 29,82% | 55,52% |
ČR | 2,74% | 32,23% | 53,87% |
Zdroj: ČSÚ
Vývoj nezaměstnanosti v Bernarticích je dlouhodobě pozitivní, přestože se obec nachází v periferní části okresu Benešov a pracovní pozice mnohdy komplikuje dojezdová vzdálenost a dopravní spojení. V roce 2018 byl počet nezaměstnaných v obci roven třem, v roce 2020 se počet nezaměstnaných v obci rovná 0. Přímá podpora zaměstnanosti je ze strany obce realizována využíváním institutu veřejně prospěšných prací. Tato možnost je však limitována nízkou nezaměstnaností v místě a neochotou osob přijmout nabízenou práci. Limitující je také požadavek na pravidelnou obměnu zaškolených a osvědčených zaměstnanců. v současné době má obec tři sezónní zaměstnance na DPP na údržbu veřejného prostranství.
Vývoj počtu nezaměstnaných osob
Zdroj: ČSÚ
Vodovod a kanalizace
V obci je vybudován vodovodní i kanalizační řad zakončený ČOV. Prvotní stavby byly provedeny již v 70. letech 20. století a to podnikem Vojenské stavby, který se následně podílel na výstavbě dálnice D1. Podzemní zdroj pitné vody je doposud v majetku Ředitelství silnic a dálnic Praha. V současné době je obec na počátku vyjednávání s ŘSD o možnosti převodu zdroje pitné vody do majetku obce, do budoucna by obec byla osvobozena od nákupu pitné vody. Čistírna odpadních vod byla v minulých letech do majetku obce již převedena, poslední modernizaci provedlo ještě ŘSD v roce 2012. Nicméně současný technický stav ČOV a některých úseků kanalizace je již nevyhovující a vyžaduje nákladnou modernizaci a intenzifikaci ČOV a kanalizační sítě. V centrální části obce je vybudována oddělená dešťová kanalizace, která ústí do Bernartického potoka. Některé domy si uchovaly vlastní zdroje podzemní vody a využívají je především k zalévání.
V místní části Borovsko není zaveden veřejný vodovod. U každého domu či skupiny obydlí je vybudována samostatná studna. V současné době se u rekonstruovaných domů budují vrtané studny, protože dle hydrogeologických posudků jsou zásoby podzemní vody na lokalitě dostatečné. Vybudování veřejného vodovodu se tedy do budoucna neplánuje. Území obce není odkanalizované, funguje zde individuální likvidace splaškových vod - septiky nebo jímky na vyvážení. Domovní čistírny zde zatím nejsou z důvodu záporného stanoviska vodoprávního úřadu a Povodí Vltavy s. p. povoleny. Místní část se nachází v ochranném pásmu vodního zdroje pitné vody nádrže Švihov.
Plyn
V současné době není provedena plynofikace obce, do budoucna se rozvod plynu neplánuje.
Rozvody veřejného osvětlení
V roce 2017 byla provedena celková modernizace a výstavba veřejného osvětlení s úspornými LED žárovkami v obci Bernartice. V místní části Borovsko je osvětlení původní, řešeno ocelovými stožáry, některé úseky jsou již v havarijním stavu.
Odpadové hospodářství
Svoz a likvidace komunálního odpadu jsou řešeny prostřednictvím společnosti FCC Dačice s.r.o. s provozovnou a sběrným dvorem v Ledči nad Sázavou. Směsný komunální odpad je odvážen na skládku v obci Trhový Štěpánov. Obec Bernartice je obcí ve Svazku obcí EKOSO Trhový Štěpánov, kterým byla skládka v roce 1992 založena. Společnost EKOSO Trhový Štěpánov s.r.o. je vybavena kompostárnou a skladem nebezpečných odpadů, i tyto služby naše obec prostřednictvím svozové firmy FCC Dačice s.r.o. využívá. Svoz velkoobjemových a nebezpečných odpadů je v obci zprostředkován 2x ročně. V obci Bernartice je zaveden systém třídění odpadů na komodity směsné plasty společně s tetrapaky, papír, směsné sklo, bioodpad, drobné kovy a oleje a tuky z domácností. Náklady na odpadové hospodářství jsou poníženy o bonusy, které zprostředkovává firma EKO-KOM a.s., jelikož je v obci ze strany občanů kladný přístup ke třídění odpadů.
Obcí prochází silnice III/11217, která poskytuje napojení na silnice III/13020 a II/150 a z nich na dálnici D1, napojení na dálnici exit 66 je od obce vzdálené necelé 3 km. Na centrální silnici III/11217 je napojena silnice III/11219, na kterou ústí příjezdová místní komunikace z kamenolomu SHB Bernartice. Veškerá dopravní obslužnost kamenolomu jezdí tedy skrz západní část obce, což způsobuje mnoho negativních dopadů na bydlení v obci. Obyvatelé západní části obce jsou vystaveni hluku a prašnosti z kamionové dopravy, obec nemá vybudované dostačující dopravní značení, přechody pro chodce, ani dostačující a vyhovující chodníky. Četnost kamionové dopravy je v obci vysoká a za současného stavu pro obyvatele i chodce obtěžující a riziková.
Dopravní obslužnost obce je podprůměrná, citelně chybí častější autobusové spojení. Návaznost autobusového spojení na železniční spojení v Trhovém Štěpánově je také nedostačující. V minulých letech bylo několik autobusových spojů k vlakům zrušeno.
Vybavenost obce je na současné poměry malých obcí nadstandardní.
Obec podporuje provoz prodejny, která poskytuje základní sortiment potravin a drogerie.
Obec provozuje poštu Partner, která je vybavena terminálem Sazky, umožňuje obyvatelům výběry hotovosti z účtů vedených u Poštovní spořitelny a ČSOB a nabízí široký papírenský sortiment zboží.
Oblasti zdravotnictví a školství nejsou v obci zastoupeny, obyvatelé dojíždí do 7 km vzdálených Dolních Kralovic. Obec Bernartice poskytuje ze svého rozpočtu formou příspěvků a závazků vyplývajících z veřejnoprávní smlouvy uzavřené s Obcí Dolní Kralovice finanční podporu na chod základní a mateřské školy.
Obec Bernartice podporuje mnoho tradičních kulturních akcí. Občané žijí bohatým kulturním a společenským životem napříč všemi generacemi. Scházejí se na tradiční stavění máje, pro děti pořádá obec dětský den, drakiádu, lampionový průvod, Mikulášskou nadílku, dále pak posezení a výlov rybníka, každoroční setkání seniorů, vánoční setkání u stromečku.
Sdružení dobrovolných hasičů pořádá v sále hasičské zbrojnice každoročně hasičský bál, dětský karneval a výroční schůzi SDH Bernartice.
Bernartický spolek kultury a spolku (BESPOKUS) pořádá každoročně několik sportovních akcí, např. nohejbalový nebo pinpongový turnaj, dále podporuje a podílí se na přípravě.
V obci se nachází dětské hřiště, které je již ve špatném stavu a bude v blízké době opraveno. Dále víceúčelové hřiště, které je využíváno na nohejbal a další sporty. Hřiště však postrádá sociální zázemí, které by bylo potřebné obzvlášť při pořádání sportovních akcí.
Do nedávné doby fungoval v obci Hostinec u Štecherů, který také aktivně přispíval ke kultuře v obci. Po ukončení jeho činnosti převzal tuto oblast kultury Spolek pasivních sportovců, který za podpory Sboru dobrovolných hasičů a obce, velmi podporuje kulturní život v obci.
Domovní a bytový fond v obci Bernartice dle SLDB 2011
Výstavba nových rodinných domů je realizována zcela nahodile, avšak v souladu s příslušnými regulativy platného územního plánu obce Bernartice.
Počet domů | 97 |
Počet obydlených domů | 66 |
Podíl obydlených domů | 68,04% |
Podíl obydlených domů v ČR | 83,40% |
Počet rodinných domů | 65 |
Podíl rodinných domů | 67,01% |
Podíl rodinných domů v ČR | 72,18% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet | 53,42% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet v ČR | 53,00% |
Zdroj: ČSÚ
Vzhled obce Bernartice působí jako upravená čistá obec s péčí o veřejná prostranství a zeleň. Značná péče je patrná i na soukromých pozemcích u rodinných domů. Obec se snaží dbát na úpravu nemovitého majetku ve svém vlastnictví. Značná část péče je věnována drobným sakrálním stavbám v obci a hřbitovu.
Životní prostředí je v obci negativně ovlivněno nadměrnou kamionovou dopravou z místního kamenolomu, která způsobuje vysokou prašnost a hlučnost. Další negativní vliv má těleso dálnice D1, které je vzdáleno necelý kilometr od zástavby.
Dalším problémem je postupující kůrovcová kalamita, velká část lesních porostů byla vykácena, dosazování a udržení mladých porostů komplikuje sucho a změna klimatu jako taková.
Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stabilními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. V obci Bernartice dosahuje koeficient hodnoty 1,59.
Zdroj: ČSÚ
Struktura využití půdy v obci Bernartice v roce 2018
Orná půda zaujímá 29,5 % plochy a lesy tvoří 30,3 %.
Zdroj: ČSÚ
Obecní úřad sídlí v budově č. p. 39 v centru obce. Zastupitelstvo obce má 7 členů, obec má kontrolní a finanční výbor.
Obec má zpracován Územní plán obce, pasport místních komunikací. Obec je člen mikroregionu Želivka, MAS Blaník, území obce spadá do Kraje blanických rytířů, dále je členem Dobrovolného sdružení obcí BENE-BUS, Svazku obcí EKOSO Trhový Štěpánov a je podílníkem v Lesním družstvu obcí Ledeč nad Sázavou.
Vývoj rozpočtového hospodaření obce Bernartice v letech 2009 - 2018 (v tis. Kč)
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | 2 236 | 2 285 | 2 207 | 2 189 | 2 566 | 2 765 | 2 884 | 4 339 | 3 407 | 3 919 |
Nedaňové příjmy | 758 | 790 | 819 | 561 | 912 | 958 | 634 | 931 | 848 | 379 |
Kapitálové příjmy | 0 | 0 | 20 | 2 | 0 | 32 | 6 | 3 | 3 | 274 |
Neinvestiční přijaté dotace | 278 | 307 | 594 | 1 201 | 680 | 381 | 451 | 238 | 77 | 495 |
Investiční přijaté dotace | 220 | 0 | 0 | 127 | 0 | 1 742 | 200 | 0 | 157 | 0 |
Příjmy | 3 493 | 3 383 | 3 639 | 4 080 | 4 158 | 5 877 | 4 174 | 5 511 | 4 491 | 5 066 |
Běžné výdaje | 2 057 | 2 260 | 3 589 | 3 200 | 2 630 | 2 748 | 2 645 | 2 758 | 3 961 | 3 896 |
Kapitálové výdaje | 1 420 | 117 | 1 561 | 76 | 48 | 1 918 | 13 | 673 | 5 399 | 1 305 |
Výdaje celkem | 3 477 | 2 377 | 5 150 | 3 276 | 2 678 | 4 666 | 2 658 | 3 431 | 9 359 | 5 202 |
Saldo příjmů a výdajů | 16 | 1 006 | -1 511 | 803 | 1 479 | 1 212 | 1 516 | 2 080 | -4 868 | -136 |
Podíl kapitálových výdajů | 40,84% | 4,94% | 30,31% | 2,32% | 1,79% | 41,11% | 0,47% | 19,62% | 57,68% | 25,10% |
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech | 58,88% | 66,81% | 98,63% | 78,45% | 63,27% | 46,75% | 63,38% | 50,04% | 88,18% | 76,91% |
Zdroj: ČSÚ
Z klíčových výstupů analytické části vyplývá, že Bernartice jsou obcí zaměřenou na bydlení s průměrnou občanskou vybaveností.
V souvislosti s využitím výstupů SWOT analýzy je nutno zohlednit faktory, které obec může jen obtížně ovlivnit např. geografická poloha obce, stav komunikací, na které je obec napojena a které nejsou v jejím vlastnictví, nebo nízká dopravní dostupnost veřejnou dopravou a další.
Cíl : „Zajištění zásobování vodou a nakládání s odpadními vodami”
Dostupnost a kvalita vodních zdrojů představuje kllíčový problém současné doby a zároveň je třeba zlepšit nakládání s odpadními vodami vesmyslu jejich čištění a případně rozvíjet i jejich další využití.
Opatření : „Napojení vodního zdroje pitné vody na vodovodní řad obce” V současné době je zdroj pitné vody v majetku ŘSD, voda je ze zdroje čerpána do glóbu a odtud samospádem vpouštěna do vodovodního řadu obce. Obec Bernartice vodu od ŘSD nakupuje. Cílem je majetkoprávní vypořádání a převedení vodního zdroje do majetku obce. Vybudování cca 300 m nového vodovodního řadu a přímé napojení od zdroje do obce, bez přečerpávání do glóbu. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Napojení vodního zdroje na vodovodní řad obce” |
2022 - 2025 | Zastupitelstvo obce | 1000 | Vlastní + externí |
Opatření : „Kanalizace a ČOV” Monitoring a oprava stávající kanalizační sítě, omezení nadměrného nátoku splaškových, respektive balastních, vod na ČOV. Následně modernizace a intenzifikace ČOV. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Projektová dokumentace k územnímu řízení” |
2020 - 2021 | Zastupitelstvo obce | 600 | Vlastní |
„Oprava kanalizace a modernizace ČOV” |
2022 - 2027 | Zastupitelstvo obce | 8000 | Vlastní + externí |
Cíl : „Rozvoj společenského, kulturního a sportovního života v obci”
Oprava nemovitostí jako místo setkání spolků (hasičská zbrojnice, hasičská klubovna, víceúčelové hřiště, budova bývalé školy)
Opatření : „Výměna parket v sále hasičské zbrojnice a výměna podbití na budově hasičské zbrojnice” Na základě podpory spolkové činnosti SDH Bernartice, udržitelnosti společenských akcí a péči o nemovitý majetek obce, bere obec na vědomí potřebu výměny parket a podbití v budově hasičksé zbrojnice. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výměna parket v sále, nové podbití na budově č. p. 39” |
2020 - 2021 | Zastupitelstvo obce | 392 | Vlastní + externí |
Opatření : „Sociální zázemí v budově hasičské klubovny č. p. 100” Vybudování toalet a skládku v budově hasičské klubovny. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Přístavba toalet a skládku k hasičské klubovně” |
2021 - 2027 | Zastupitelstvo obce | 250 | Vlastní + externí |
Opatření : „Revitalizace dětského hřiště na návsi” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Revitalizace dětského hřiště na návsi” |
2020 - 2021 | Zastupitelstvo obce | 380 | Vlastní + externí |
Opatření : „Sociální zázemí u víceúčelového hřiště” U víceúčelového hřiště schází kompletní zázemí při pořádání sportovních akcí. Postrádáme zde toalety a umývárku, zázemí pro přípravu občerstvení a možnost posezení. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Sociální zázemí u víceúčelového hřiště” |
2022 - 2027 | Zastupitelstvo obce | 500 | Externí |
Opatření : „Přestavba budovy bývalé školy na spolkový dům” V současné době je budova bývalé školy využita jako kancelářské prostory, do budoucna bychom ji však rádi využili pro společenský život v obci a přestavěli ji na spolkový dům se společenským sálem, herním prostorem pro děti a knihovnou. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce střechy” |
2021 - 2022 | Zastupitelstvo obce | 950 | Vlastní |
„Přestavba budovy bývalé školy na spolkový dům” |
2023 - 2030 | Zastupitelstvo obce | 5000 | Vlastní + externí |
Opatření : „Obnova nezpevněných polních a lesních cest v majetku obce” Polní a lesní cesty představují oblíbenou příležitost pro individuální rekraci a sportovní vyžití (turistika, běh, cyklistika). V současné době je však řada z nich zarostlá náletovými dřevinami, v některých místech je rozbahněný povrch. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Obnova cest v katastru obce” |
2021 - 2022 | Zastupitelstvo obce | 100 | Vlastní |
Cíl : „Technický provoz obce”
V současné době ubývá drobných živnostníků poskytujících pomocné komunální a technické služby v obci. Pokud tyto služby zajistíme u větších firem, jsou z finančního hlediska podstatně nákladnější. Proto jedo budoucna potřeba , aby obec vlastnila technické prostředky , potřebné pro zajistění těchto služeb vlastními zaměstnanci. Konkrétně jde o zimní údržbu místních komunikací, lesní práce v obceních lesích, údržbu zeleně na veřejných prostranstvích a jiné.
Opatření : „Výměna 3 kusů vrat v budově č. p. 39 hasičská zbrojnice” Z důvodu špatného technického stavu a nízkého stupně zabezpečení se navrhuje výměna stávajících 3 kusů dřevěných vrat za nová plechová. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výměna vrat v budově hasičské zbrojnice” |
2021 - 2022 | Zastupitelstvo obce | 500 | Vlastní |
Opatření : „Výměna vrat garáže v areálu bývalé školy” Garáž v areálu bývalé školy je v současné době využívána k parkování zahradního traktůrku. Z důvodu nevyhovujících vrat je nedostatečné zabezpečení techniky proti odcizení nebo poškození. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výměna vrat garáže v areálu bývalé školy” |
2020 - 2020 | Zastupitelstvo obce | 70 | Vlastní |
Opatření : „Modernizace topné soustavy v budově obecního úřadu č.p. 39” Současný způsob vytápění zastaralým a poruchovým elektrokotlem není do budoucna příliš efektivní. V budově se nachází také sál hasičské zbrojnice, která je vytápěna kotlem na tuhá paliva. Do budoucna je třeba vyvložkování komínu. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Modernizace topné soustavy v budově č. p. 39” |
2025 - 2027 | Zastupitelstvo obce | 500 | Vlastní + externí |
Opatření : „Pořízení traktoru s vlekem” Pořízení traktoru schopného nést sypač, sněhovou radlici, cepák. Vzhledem k finančním možnostem obce půjde o nákup malotraktoru nebo ojetého stroje. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Pořízení traktoru s vlekem” |
2022 - 2027 | Zastupitelstvo obce | 700 | Vlastní + externí |
Cíl : „Infrastruktura a veřejná prostranství v obci”
Ostatní opatření pro zkvalitnění života obyvatel obce Bernartice
Opatření : „Výstavba chodníků a přechodů pro chodce podél komunikace č.III/11217” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výstavba chodníků podél komunikace č. III/11217” |
2021 - 2024 | Zastupitelstvo obce | 2500 | Vlastní + externí |
„Projektová dokumentace” |
2020 - 2021 | Zastupitelstvo obce | 120 | Vlastní |
Opatření : „Věřejné osvětlení v místní části Borovsko” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výměna veřejného osvětlení v místní části Borovsko” |
2024 - 2027 | Zastupitelstvo obce | 1300 | Vlastní + externí |
Opatření : „Obnova asfaltových povrchů místních komunikací” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Obnova asfaltového povrchu místní kominukace Za Sady směrem k víceúčelovému hřišti” |
2020 - 2020 | Zastupitelstvo obce | 800 | Vlastní + externí |
„Obnova asfaltového povrchu místní komunikace " Kopec Přitasilák"” |
2021 - 2021 | Zastupitelstvo obce | 600 | Vlastní + externí |
„Lokální opravy a úseky místních komunikací asfaltových povrchů na návsi v Bernarticích” |
2020 - 2021 | Zastupitelstvo obce | 600 | Vlastní |
Program rozvoje obce Benešov u Semil ukazuje základní směr rozvoje obce v období let 2020 - 2027. Dokument obsahuje opatření, potažmo aktivity, pomocí jejichž realizace bude tohoto směru, resp. strategické vize obce, dosaženo. Zpracovaný dokument bude sloužit k rozvoji obce, případně pomáhat obci při čerpání dotací.
Způsob realizace PRO
Zpracováním a schválením dokumentu plánovací a rozvojové aktivity obce nekončí, nýbrž začínají. V této fázi je nutné stanovit postup realizace, sledování a aktualizace dokumentu, resp. celého rozvoje obce. Realizace dokumentu bude uskutečňována pomocí konkrétních projektů, které budou naplňovat jednotlivé aktivity, potažmo opatření. Tím bude dosaženo naplnění stanovených programových cílů a v konečném důsledku také strategické vize, která ovšem časově převažuje do roku 2037. Osobou zodpovědnou za realizaci aktivit je starosta/ka obce. Ta/Ten bude, ve spolupráci se zastupitelstvem obce, především:
Monitoring realizace PRO
Starosta/ka obce je zodpovědný/á také za monitoring a vyhodnocování naplňování programu rozvoje obce. Mezi povinnosti patří zejména:
Monitorovací zpráva bude obsahovat informace o realizaci dílčích aktivit a projektů, které se podařilo vdaném roce zrealizovat, zdůvodnění odchylek od plánovaného průběhu realizace a návrh na změny či revize v PRO. Monitorovací zprávy o průběhu realizace PRO budou po projednání zastupitelstvem obce zveřejněny na webu obce.
Způsob aktualizace PRO
Program rozvoje obce je živým dokumentem, mění se jak prostředí v obci, tak vnější podmínky mimo obec. Dokument je nutné revidovat, případně měnit, již v průběhu jeho realizace, a to jako reakci na závažnou změnu vnějších podmínek, naplnění části PRO, potřebu stanovení nových cílů, apod.
Aktualizace celého dokumentu proběhne nejpozději v roce 2030. Dle potřeby je samozřejmě možné provést dílčí revizi dokumentu dříve, většinou pak ke konci kalendářního roku ve vazbě na zpracování rozpočtu obce na další rok. V případě realizace dílčí revize bude podkladem přehled o realizovaných aktivitách, resp. Monitorovací zpráva o průběhu realizace PRO, jež připraví starosta/ka obce a členům zastupitelstva obce jej předá v dostatečném předstihu před jednáním zastupitelstva obce. Změny budou provedeny přímo v dokumentu a budou v textu označeny spolu s datem, ke kterému byly provedeny. Aktualizace PRO a jeho změny budou schváleny zastupitelstvem obce spolu se schvalováním rozpočtu a rozpočtového výhledu obce. Aktualizovaný PRO bude též zveřejněn na internetových stránkách obce.
Způsob financování PRO
Základním zdrojem financování rozvojových aktivit jsou vlastní zdroje obce. V případě možnosti budou využity také prostředky z veřejných rozpočtů (kraj, ČR, fondy EU, OP 2021-2027). Obec bude usilovat o zapojení také soukromého a neziskového sektoru. Informace o možnostech finančních zdrojů budou upřesňovány v průběhu realizace PRO. Aktivity PRO budou realizovány v úzké vazbě na rozpočet obce, přednostně by měly být realizovány akce, které se podílí na naplňování stanovených cílů PRO.