Oblast: | ICT a správa území | ||
Datum zveřejnění: | 6.2.2020 | ||
Registrační číslo: | 029 | ||
Organizace: | Praha |
Výchozí podmínky (do roku 2016/2017) Zřizovatel prostřednictvím finančních transferů hradí náklady na energie svých příspěvkových organizací. Celkově se jedná asi o 40 odběrných míst (ZŠ, MŠ, pečovatelské domovy, kulturní instituce apod.). Zřizovatel nemá přístup k datům o spotřebách energií, informace se mu dostávají pouze zprostředkovaně prostřednictvím sumy nákladů na energie. Záležitosti v oblasti energetiky řeší každá příspěvková organizace individuálně, aniž by byla vybavena dostatečnou odborností.
Současný stav (již jsme realizovali)
Zřízení pozice energetického manažera
Energetický manažer je odborným garantem pro oblast energetiky pro úřad městské části a pro příspěvkové organizace. Plní koordinační a konzultační roli pro příspěvkové organizace. Soustřeďuje veškeré relevantní informace o energetice. Pro externí subjekty je centrální kontaktní osobou v oblasti energetiky.
Energetická aukce
V roce 2017 byl realizován nákup el. energie a plynu na komoditní burze centrálně pro všechny příspěvkové organizace. Motivací nebylo pouze získání nižší ceny, ale i sjednocení dodavatele pro všechny příspěvkové organizace.
Zřízení dálkových odečtů energií na vytipovaných objektech
Pro pilotní projekt dálkových odečtů bylo v první fázi vytipováno pět objektů (budova úřadu, mateřská škola, základní škola, dům s pečovatelskou službou, domov pro seniory). Odběrná místa byla osezena senzory, které zasílají data v reálném čase do centrálního softwaru. Energetik tak má přehled o aktuálních spotřebách energií, včetně možnosti sledování trendů, maxim apod. Data jsou vyhodnocována a archivována. Systém umožňuje nastavení alarmových hlášení při anomálních situacích.
Vize do budoucna (popis dalšího rozvoje pro rok 2018)
Rozšíření sítě dálkových odečtů na všechna odběrná místa
Na základě výstupů z pilotního projektu je připravováno pořízení senzorů do dalších nemovitostí ve správě městské části. Cílovým stavem je zařazení všech odběrných míst do systému dálkových odečtů. Připravováno je rovněž napojení dat ze senzorů uvnitř nemovitostí (CO2, teplota apod.).
Rozšíření funkcionalit centrálního softwaru
Systém bude nad rámec sběru a vyhodnocování dat o spotřebách energií sloužit rovněž jako jednotná komunikační platforma pro oblast energetiky. Zástupci organizací budou mít zřízeny profily, kam budou vkládat statická data (smlouvy, faktury apod.). Cílem je platforma sdružující všechna relevantní data, která budou průběžně aktualizována v čase. Dostupné produkty řešení na trhu nenabízí řešení problematiky v komplexní rovině. Proto bylo rozhodnuto vytvořit vlastní platformu ICT řešení na bázi vlastního cloudového úložiště.
Požadované funkcionality systému
Předpoklad základních funkcionalit vyvíjeného systému: evidence statických dat (např. podklady pro energetické aukce v jednotném strojově čitelném formátu), evidence dynamických dat v reálném čase (odběrná místa v reálném čase odesílají data o aktuálních spotřebách, data z dalších senzorik), automatické hlášení neobvyklých událostí (nestandardní výkyvy v odběrech – upozornění na možné havárie), možnost centrálního ovládání koncových zařízení (oboustranná komunikace – centrála data pouze nepřijímá, ale dokáže například v reálném čase nastavit parametry kotelny apod.).