Na základě nového programového období 2014 - 2020 se zastupitelé obce Vilémov rozhodli vytvořit strategický dokument, který by určil základní směřování obce a jeho rozvojové priority do roku 2024. Základní myšlenkou je přiblížit vývoj obce požadavkům občanů a tím zajistit dlouhodobou perspektivu vytvářeného dokumentu. Program rozvoje obce (dále jen PRO) by přitom měl respektovat finanční možnosti obce a efektivně využívat cizí zdoje k financování opatření. PRO se skládá ze dvou částí. Z části analytické - zachycující současný stav a z části návrhové s uvedením cílů a opatření na základě komunitního projednání za účasti veřejnosti.
Dle domluvy s vedením obce, bude dokument zároveň v příloze obsahovat přehled možných zdrojů financování jednotlivých aktitiv, potažmo opatření.
Kostel Nanebevzetí Panny Marie
Zdroj: web obce
Obec Vilémov (německy Wölmsdorf) se nachází v Ústeckém kraji, okrese Děčín, ve Šluknovském výběžku, poblíž Šluknova, při hranicích s Německem, u údolí Vilémovského potoka v nadmořské výšce 340 m.
Obcí s rozšířenou působností je pro Vilémov město Rumburk, pověřenou obcí potom město Šluknov.
Katastrální plocha: | 407,27 ha (15,3 km2) |
Počet katastrů: | 1 |
Počet místních částí: | 2 |
Nadmořská výška: | 340 m n. m. |
Počet obyvatel k 31.1.2015: | 936 |
První písemná zpráva (rok): | 1410 |
Obec Vilémov je členěna na dvě místní části Vilémov a Dolinu. Místní část Dolina je osada, nachází se asi 1 km západně od Vilémova, je zde evidováno 5 adres. V roce 2011 zde trvale žilo 16 obyvatel. Výměra činí 4,07 km2.
Obec Vilémov leží v katastrálním území Vilémov u Šluknova.
Zeměpisná poloha:
50° 59' 26'' - zeměpisná šířka
14° 20' 7'' - zeměpisná délka
Občanská vybavenost
Doprava: BUS line Semily (jízdní řády), vlakové spojení od Dolní Poustevny - zastávka přímo v obci
Sítě: vodovod, kanalizace s ČOV, plynofikace
Školství: základní škola a mateřská škola
Kultura a sport: knihovna, travnaté fotbalové hřiště, sportovní hala
Ostatní: pošta, zdravotní středisko, rehabilitace, sauna, masážní salon, prodejny smíšeného zboží, řeznictví, zelenina a květinářství, tři čerpací stanice v katastru obce a šest restaurací.
Vilémov – Šluknov (pověřená obec) .... 11 km
Vilémov - Rumburk (ORP) …. 21 km
Vilémov – Děčín (okres) …. 40 km
Vilémov – Ústí nad Labem (kraj) …. 65 km
Zdroj: mapy.cz
Obec vznikla snad ve 13. století, při kolonizaci zdejšího území za Berků z Dubé. Údajně byl Vilémov už v roce 1332 dán purkrabím Ottou z Donína se souhlasem české koruny v léno míšeňskému biskupovi Jindřichovi. Tehdy se měl jmenovat Wolframsdorf. Nejstarší doložený záznam o obci se vztahuje k roku 1410, kdy došlo k rozdělení berkovského panství mezi pět synů starého pana Hynka. Vilémov dostal Hynek III. mladší, sídlem na nedalekém Hohnsteinu v Sasku. Další zmínka o obci se nachází ve smlouvě o směně statků uzavřené
7. dubna 1451 v Neustadtu mezi Albrechtem Berkou z Dubé a saským kurfiřtem Bedřichem Mírným. Od roku 1566 náležel Vilémov k panství Lipová, které o 100 let později získala Marie Markéta , hraběnka z Trautsonu, provdaná za říšského hraběte Jana Jiřího Jáchyma Slavatu z Chlumu a Košumberka.
Z četných majitelů Lipovského panství se do historie obce nejvýrazněji zapsal hrabě Leopold Antonín Salm-Reifferscheidt, který v letech 1728 – 1731 nechal v obci postavit kostelík s rodovou hrobkou. Je v ní pochováno osm členů rodu i on sám.
Od severozápadních po severovýchodní Čechy se už od 14. století táhl pás oblastí, v nichž se postupně rozvíjela textilní výroba. Surovinou pro ni byl až do skončení napoleonských válek především len, který se dal pěstovat i v méně úrodných podhorských oblastech. Příznivé podmínky k tomu byly také na Šluknovsku, které nakonec proslulo výrobou nejjemnějšího tzv. švýcarského plátna“. Plátenický cech vznikl na Šluknovsku kolem roku 1500. Bělidla lněné příze měla být ve Vilémově už v roce 1635. První bělidlo pláten zde založil roku 1720 Georg Pietschmann, po něm Josef Richter a Christoph Petters. V roce 1810 založili Jakob a Franz Pettersové vedle bělidla ještě úpravnu plátna – mandlovnu. Toto bělidlo bylo jediné v provozu ještě roku 1892, ostatní do té doby zanikla.
Koncem 18. století se struktura textilní výroby v celém výběžku začala měnit. Namísto lnu nastoupila bavlna. Přádelna bavlny, jejíž třípatrová tovární budova ještě nedávno stála, byla postavena také ve Vilémově – Dolině. Patřila firmě Franz Xaver Richter. Doprovodu byla uvedena v roce 1860 a pracovalo se v ni asi 100 let.
Dostatek pracovních příležitostí v obci vedl v letech 1845 až 1890 skoro ke zdvojnásobení počtu obyvatel, v roce 1890 145 domů a 1121 obyvatel.
Bavlnářská výroba se postupně soustřeďovala hlavně do východní části výběžku, zatímco v západní se rozvinula výroba stuh, prýmků, umělých květin, drobného kovového zboží, knoflíků, dýmek a nožířského zboží.
Za zakladatele stuhařské výroby na Lipovském panství je považován Nikolaje Rämisch z Lipové, který se s ní měl seznámit ve Švýcarsku. Jisté je, že se tu rozšířila výroba tzv. „Barmenských stuh a prýmků“, původem z okolí měst Barmen a Elberfeld v severním Německu. Ve Vilémově založil první stuhárnu v roce 1840 Josef Richter. Stála na místě dnešní barevny firmy STAP a.s. Další založili Jakob Petters a Josef Kumpf v roce 1902.
Kromě dvou stuháren bylo v obci kolem roku 1940 přes 40 řemeslnických a obchodních živností, továrna na drobné kovové zboží, na výrobu lepenky a také pět výrobců umělých květin, pro které pracovaly desítky žen podomácku.
1634 – obec vypleněna švédskými vojáky
1646 – objevení „léčivého pramene“
1680 – Vilémovští sedláci spolu se svým rychtářem Hillem a jeho dvěma konšely se zúčastnili velkého selského povstání, které zjara tohoto roku vypuklo na několika panstvích v severních Čechách a přeneslo se i na panství lipovské. Povstání bylo vojensky potlačeno a tři hlavní vůdcové – Hans Englemann, Hans Rösler a Christoph Pohl - byli odsouzeni k smrti. Popraveni však byli jen první dva, Pohl byl po dvou měsících věznění propuštěn
1713 – Nad „léčivým pramenem postavena výklenková kaple s reliéfem Piety a nápisem
„Bitt Gott für uns Maria rein, so wird der Bronn zur Gesundheit sein“ (Pros za nás, Marie neposkvrněná, pramen pak zdraví dá)
1720 – Georg Pietschmann založil v obci první bělidlo pláten
1728 – zahájena stavba kostela, která byla dokončena v roce 1731
1733 – Christoph Zimmer s pomocí vrchnosti postavil vedle „léčivého pramene“ dům a zřídil v něm jednotřídní školu. Sám se v ní stal prvním učitelem
1744 – pod kostelem postaven kamenný most a zřízeno rovněž kamenné schodiště ke kostelu
1779 – 20. září projel obcí císař Josef II. Přijel z Poustevny, přátelsky pohovořil s lidmi, převzal od nich prosby a žádosti a kolem kostelíka pokračoval v cestě do Mikulášovi.
1836 – postavena nová škols čp. 76, do roku 1891 byla jednotřídní
1844 – vedle kostela, na místě někdejší poustevny, založen hřbitov
1864 – od 1. května zahájena činnost poštovního úřadu
1875 – v obci postaveno pouliční osvětlení
1884 – v prosinci tohoto roku dokončena stavba železniční trati ze Šluknova do Dolních Mikulášovic
1889 – od 1. září vstoupilo 148 žáků poprvé do své nové trojtřídní školy, která slouží dodnes
1889 – do obce byla zavedena elektřina
1891 – do poštovního úřadu byl instalován telegraf
1903 – v polovině června byla zahájena stavba železniční tratě Dolní Mikulášovice – Dolní poustevna - její součástí byl Vilémovský železniční most, dlouhý 190 m, se 4 žulovými pilíři vysokými 12 m a 29 m a největší výškou traťového svršku 34 m.
Zdroj: web obce, Wikipedia
Počátky katolického poutního místa se vážou k zázraku s pramenem léčivé vody. Podle místní kroniky zde adoptovanou dceru místního sedláka postihlo malomocenství. Celá ves se jí vyhýbala ze strachu před nákazou. Když 19. října 1646 jako obvykle vyhnala stádo krav na pastvu, přilétli k ní dva andělé a dali jí napít vody z místní studánky. Příští měsíc se dívka na radu andělů opět napila té vody a omyla si v ní postiženou tvář i nohy. Uzdravila se a zpráva o zázračné moci vody se rychle rozšířila po okolí. Vyzkoušeli ji i majitelé panství Hainšpach, slavný Jan Jáchym Slavata z Chlumu a Košumberka, který dal nad pramenem postavit kapli s obrazem Panny Marie Bolestné, a po něm Marie Trautsonová, ovdovělá hraběnka Slavatová a Leopold Salm-Reifferscheidt, kteří dali za záchranu hraběte před medvědem ve Vilémově postavit poutní barokní kostel i most se sochami, obojí dokončené roku 1726.
Kostel Nanebevzetí Panny MariePostaven v letech 1728-31 stavitelem Zachariasem Hoffmannem z Lipové. Barokní, jednolodní obdélníková stavba s půlkruhovým presbytářem. Na průčelí portál s rovnou nadpraží římsou, salmovský znak s letopočtem 1726 (patrně rok, ve kterém se hrabě Leopold Salm rozhodl kostel postavit) a oválné okno. Ve štítě nika se sochou sv. Leopolda od sochaře Kristiana Riedla z Velkého Šenova. Vnitřek kostela je sklenut valenou klenbou, závěr konchou s lunetami. Hlavní oltář s černou Madonou, anděly a skupinou Zvěstování byl pořízen po letech 1733-1734, autorem je sochař Dominik Marini. Po pravé straně uvnitř kostela se nachází náhrobník zakladatele kostela, s postavou Chrona.
Na stráni vedle kostela je obezděný pramen a nad ním malá výklenková kaple, datovaná rokem 1713. Za kostelem křížová cesta z 19. století, v ose presbytáře dřevěná kaple božího hrobu s kamennou sochou ležícího Krista z roku 1765 od sochaře M. Fibicha ze Šluknova. Na schodišti ke kostelu sochy sv. Vojtěcha, sv. Rozálie, sv. Václava, sv. Šebestiána, sv. Jana Nepomuckého, sv. Rocha a dvou andílků. Všechny od Kristiana Riedla, z let 1739-41. Na mostě pod kostelem jsou dvě sochy sv. Josefa a sv. Anny od téhož autora z roku 1744. Sochy sv. Donáta a sv. Floriána se zřítily do potoka a byly zničeny.
Erb rodu Salm – Reiferscheidt
Nachází se na průčelí kostela. Chronogram udává letopočet 1726, rok kdy se hrabě Leopold Salm rozhodl kostel postavit.
Kaple nad pramenem
Léčebné účinky pramene byly známy od poloviny 17. století. Majitelé panství Lipová, na kterém se nacházel, o něj proto pečovali. V roce 1696 byl pramen vyzděn kameny a opatřen dřevěným křížem. V roce 1713 nad ním nechal hrabě Jan Jiří Jáchym Slavata postavit jednoduchou výklenkovou kapli s trojúhelníkovým štítem a reliéfem Piety a zřídil k ní nadaci. Důkazem toho měl být slavatovský znak umístěný pod Pietou a letopočet 1713.
Železniční most
Most byl postaven v letech 1903-1904 při stavbě dráhy z Mikulášovic do Dolní Poustevny, o rok později prodloužené do sousedního saského města Sebnitz. Je 190m dlouhý, má pět polí po 38 m, čtyři pilíře vysoké 12 až 29 m. největší výška traťového svršku nad terénem je 34 m. Hloubka základů pro nejvyšší pilíř měří 7 m, průřez pilířů při základně je 15 x 15 m. pilíře jsou postaveny z místní žuly.
Zdroj: web obce, Wikipedia
Vilémov - poloha v rámci Šluknovského výběžku
Zdroj: mapy.cz
Vilémov - detail
Zdroj: mapy.cz
Počet obyvatel k 1.1.2015 | Průměrný věk k 1.1.2015 | ||||
muži | ženy | celkem | muži | ženy | celkem |
450 | 466 | 916 | 41,8 | 46,3 | 44,1 |
Zdroj: ČSÚ
Od roku 2004 je zaznamenán pravidelný úbytek obyvatel. Ten je způsoben zejména přirozeným úbytkem a odlivem mladých lidí z obce.
Zdroj: ČSÚ
V obci převažují obyvatelé v produktivním věku. Vzhledem k celkovému počtu obyvatel je zde i výrazný počet seniorů. Z provedené SWOT analýzy vyplývá, že hrozí riziko stárnutí generace z důvodu odlivu mladých lidí. Uvedená data se vztahují k 1.1.2015.
Celkem obyvatel |
Obyvatelstvo ve věku: | MUŽI | MUŽI ve věku: | ŽENY | ŽENY ve věku: | |||||||||||||||
absolutně | v procentech | absolutně | v procentech | absolutně | v procentech | |||||||||||||||
0-14 | 15-64 | 65 a více | 0-14 | 15-64 | 65 a více | 0-14 | 15-64 | 65 a více | 0-14 | 15-64 | 65 a více | 0-14 | 15-64 | 65 a více | 0-14 | 15-64 |
65 a více |
916 | 97 | 641 | 178 | 10,6 | 70,0 | 19,4 | 450 | 52 | 325 | 73 | 11,6 | 72,2 | 16,2 | 466 | 45 | 316 | 105 | 9,7 | 67,8 | 22,5 |
Následující mapa České republiky detailně ukazuje výskyt sociálně vyloučených lokalit v rámci území obcí s rozšířenou působností (ORP) dle počtu obyvatel sociálně vyloučených lokalit na příslušném území ORP.
Obec Vilémov spadá do ORP Rumburk, z uvedené mapy je patrné, že ORP Rumburk patří mezi území s vysokým výskytem sociálně vyloučených lokalit s hustotou počtu obyvatel v rozmezí 2001 až 5000 obyvatel.
Leteckomodelářský klub LMK Vilémov
Leteckomodelářský klub ve Vilémově funguje nepřetržitě od roku 1983. Za tu dobu prošly jeho řadami desítky chlapců, ale také dívek z Vilémova a blízkého okolí. Dnes patří LMK Vilémov mezi několik posledních modelářských klubů Ústeckého kraje, ve kterém se věnují práci s dětmi. Modeláři mají k dispozici prostornou a dobře vybavenou dílnu, ve které je pět zkušených vedoucích připravených předat svým svěřencům dlouholeté znalosti z oboru leteckého modelářství.
SK STAP TRATEC Vilémov
Fotbalový klub
Vilémovský masopust, Vilémovský oktáv ke cti Panny Marie, SLAVNOSTNÍ POUTNÍ MŠE SVATÁ K NANEBEVZETÍ PANNY MARIE, Vilémovská pouť, Dětský sportovní den, Dětský maškarní karneval, Halloween, Pálení čarodějnic, Pohádkový les
Vilémovské noviny (měsíčník)
Webové stránky obce (http://www.vilemov.cz/)
Obecní vývěsky
Zdroj: web obce
Komerční služby jsou v obci převážně zaměřeny na místní obyvatelstvo a dojíždějící zaměstnance. Ve středu obce podél hlavní silnice se nachází několik obchodů zaměřených na potraviny. Z níže uvedené tabulky je patrný vliv dvou největších zaměstnavatelů, kteří vytvářejí inverzní hodnoty zaměstnanosti podle odvětví od standardu území.
Struktura zaměstnanosti v obci Vilémov podle odvětví v roce 2011 (%)
Zemědělství a lesnictví | Průmysl a stavebnictví | Služby | |
---|---|---|---|
Vilémov | 1,10% | 58,24% | 38,19% |
RUMBURK | 1,65% | 37,92% | 49,25% |
Ústecký kraj | 1,84% | 33,98% | 50,46% |
ČR | 2,74% | 32,23% | 53,87% |
Zdroj: ČSÚ
V obci bylo k 31. 12. 2015 evidováno 165 ekonomických subjektů, pouze 77 je však k tomuto datu ekonomicky aktivní. Z celkového počtu ekonomických subjektů jsou nejvýznamnějšími zaměstnavateli dva podniky a to firma Stap a.s., a firma Siops s.r.o., tyto firmy zaměstnávají více jak polovinu ekonomického obyvatelstva obce z celkového počtu 364 statisticky zaměstnaných osob.
Struktura podnikatelských subjektů podle velikosti v obci Vilémov v roce 2013
Počet zaměstnanců | Kategorie | Absolutně | Relativně (%) |
---|---|---|---|
do 10 | mikropodniky | 11 | - |
10-49 | malé podniky | 5 | - |
50-249 | střední podniky | 1 | - |
250 a více | velké podniky | 1 | - |
nezjištěno | - | 103 | - |
Zdroj: ČSÚ
Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Vilémov v roce 2013
Zdroj: ČSÚ
Současný právní systém nedovoluje obci přímo podporovat místní podnikatele přímým zadáním veřejných zakázek. Obec tak může využít pouze zadání prací mimo režim zákona, což jsou drobné nutné práce. Dalším faktorem zaměstnanosti je využití možností veřejně prospěšných prací, které obec ve spolupráci s Úřadem práce standardně využívá.
Dalším ukazatelem aktivit v obci je rozdělení subjektů dle ekonomických činností. Z níže uvedené tabulky vyplývá, že v obci převažuje výroby průmyslová a stavební nad dalšími aktivitami.
Podnikatelské subjekty podle převažující činnosti
Období: 31.12.2015
Registrované podniky | Podniky se zjištěnou aktivitou | |
Celkem | 165 | 77 |
A Zemědělství, lesnictví, rybářství | 9 | 4 |
B-E Průmysl celkem | 24 | 14 |
F Stavebnictví | 24 | 14 |
G Velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových vozidel | 29 | 11 |
H Doprava a skladování | 7 | 4 |
I Ubytování, stravování a pohostinství | 19 | 8 |
J Informační a komunikační činnosti | 1 | 1 |
K Peněžnictví a pojišťovnictví | 7 | . |
L Činnosti v oblasti nemovitostí | 1 | . |
M Profesní, vědecké a technické činnosti | 10 | 3 |
N Administrativní a podpůrné činnosti | 2 | 1 |
O Veřejná správa a obrana; povinné sociální zabezpečení | 2 | 1 |
P Vzdělávání | 2 | 1 |
Q Zdravotní a sociální péče | 3 | 3 |
R Kulturní, zábavní a rekreační činnosti | 3 | 1 |
S Ostatní činnosti | 19 | 9 |
X nezařazeno | . | . |
Zdroj: ČSÚ
Zásadním a klíčovým zaměstnavatelem v obci je již zmíněná firma Stap a.s., která zaměstnává více jak 280 zaměstnanců. Patří mezi největší evropské výrobce elastických, neelastických stuhařských výrobků a zdrhovadel. Její výrobky se uplatní v automobilovém, elektrotechnickém, stavebním, oděvním a obuvnickém průmyslu, dále ve zdravotnictví a pro velkoobchody textilní galanterie.
Dalším klíčovým aktérem je firma Siops s.r.o, se svými více jak 50 zaměstnanci je druhým největším zaměstnavatelem v obci. Svou činnost zaměřuje do stavební a truhlářské výroby.
Rozvojovým faktorem pro ekonomiku je dostatečný prostor k podnikání. V současné době je řešen územní plán obce, který navazuje na platný územní plán z roku 2010. V tomto územním plánu je řešena problematika funkčních zón pro oblast výroby (lokalita Z1 – 4), plochy výroby (lokalita Z1 – 18a) fotovoltaické energie, plochy zemědělské výroby (Z1 – 12). Lze tedy konstatovat snahu obce vytvořit dostatečný prostor pro vznik nových podnikatelských aktivit.
Obec Vilémov nemá ve svém území žádnou památku národního významu, či světového dědictví. Jsou zde však čtyři památky kulturního významu. Nejznámější je kostel Zvěstování panny Marie a sochy sv. Josefa a sv. Anny před kostelem.
Dalším aspektem určitého turistického potenciálu je blízkost CHKO Labské pískovce a NP České Švýcarsko.
Nalezeno: 4 okres Děčín, sídelní útvar (město/ves)/ část obce: "Vilémov“
Číslo rejstříku | Název okresu | Sídelní útvar | Část obce | čp. | Památka | Ulice, nám. / umístění |
14619 / 5-4074 | Děčín | Vilémov | Vilémov | kostel Zvěstování P. Marie | ||
41340 / 5-4076 | Děčín | Vilémov | Vilémov | sochy sv. Josefa a sv. Anny | na mostě před kostelem | |
12333 / 5-5483 | Děčín | Vilémov | Vilémov | čp. 39 | měšťanský dům | |
31149 / 5-4075 | Děčín | Vilémov | Vilémov | čp. 71 | venkovská usedlost |
Vzhledem k nízké atraktivitě území, zde není dostatečně vybudovaná turistická infrastruktura. Dle statistických údajů poskytuje aktivně službu v ubytování, stravování a pohostinství 8 subjektů z 19 hlášených. Převážně se však jedná o činnosti v oblasti pohostinství a vazbě na hraniční přechod v blízké Dolní Poustevně. Standardní zařízení poskytující ubytování hotelového typu tu chybí. Statisticky není vykazováno ani jedno ubytovací lůžko ubytovacího zařízení. Změna územního plánu v roce 2010 zrušila také prostor ( Z1 – 13) pro vybudování autokempinku. Obcí prochází jediná cyklotrasa č. 3014, která však vede po hlavní komunikaci z Dolní Poustevny do Mikulášovic. Po okraji obce (skrz místní část Dolina) vede jediná turisticky značená trasa (modrá) ke kostelu a studánce (s „léčivým pramenem“).
Zdroj: mapy.cz
Míra nezaměstnanosti v obci v roce 2015 dosahovala 5,3 %. Tato hodnota je o celé 3,25 % nižší než hodnota pro celé ORP Rumburk. Zároveň je to nejmenší nezaměstnanost v celém území daného ORP. K 31.12.2015 Úřad práce neevidoval jediné pracovní místo volné v obci.
Uvedená míra nezaměstnanosti odpovídá počtu 34 dosažitelných uchazečů o zaměstnání. Dalším důležitým údajem je srovnání počtu osob vyjíždějících za prací a zároveň dojíždějících za práce (144 osob versus 155 osob). Z toho údaje lze dovodit, že obec je významným územím pro zaměstnanecké příležitosti obyvatelům okolních obcí.
V obci je zaveden vodovod i kanalizace. Všechny návrhové lokality v územním plánu k rozvoji je možné připojit na stávající technickou infrastrukturu. Pokud to není možné je stavebník povinen zajistit vlastní zásobování pitnou vodou a likvidaci odpadních vod. V obci se nacházejí dvě ČOV. Jedna pro potřeby obce a druhá pro čištění odpadní vod firmy Stap a.s., města Velký Šenov a obce Lipová. Obec je také plynofikována.
Odvoz a likvidace komunálního odpadu je zajištěn dodavatelsky svozovou firmou v návaznosti na známkový systém (prodej známek na popelnice). Služba je poskytována majitelům nemovitostí na základě smlouvy uzavřené s obcí jako prostředníkem (kde si obyvatelé mohou zvolit vhodnou velikost popelnice a četnost jejího vývozu dle svých potřeb). Pravidelně jsou vyváženy také nádoby pro sběr tříděného odpadu (sklo, papír a pet lahve), nádoby jsou umístěny ve středu obce. Nebezpečné složky komunálního odpadu jsou dvakrát ročně sváženy z určených míst předem vyhlášených.
Hlavní komunikací, která protíná obec je silnice III. třídy č. 26510 ve směru od Mikulášovic na Lobendavu. Ta se ve Vilémově kříží nejprve s komunikací III. třídy č. 26518 ve směru na Velký Šenov a posléze s komunikací III. třídy č. 2675 ve směru na Dolní Poustevnu.
Zdroj: mapy.cz
Hlavní komunikace procházející obcí byla v roce 2015 opravena. Pokud se nejedná o místní komunikace, jsou tyto cesty v majetku společnosti Správy údržby silnic Ústeckého kraje. Jediné sčítání dopravy proběhlo na úseku 2675 ve směru na Dolní Poustevnu v roce 2010. Celkové denní zatížení vozidel bylo 2452 vozidel za den - z toho 49 jednostopých, 2277 osobních a dodávkových a 126 těžkých motorových vozidel. Dále v obci bylo zaznamenáno v roce 2015 – 10 dopravních nehod, což je nejvíc za posledních pět let. (2014 – 3 nehody, 2013 – 7 dopravních nehod, 2012 – 2 nehody a 2011 – 4 dopravní nehody). Při těchto nehodách došlo ke zranění osob - jedno lehké zranění (2011) a jednou těžké (2013).
Místní komunikace v obci vykazují různé stupně opotřebení. Jejich stav včetně orientačního pořadí naléhavosti oprav je ze strany obce průběžně sledován. Na základě těchto poznatků jsou místní komunikace postupně opravovány – tyto opravy jsou však samozřejmě vázány na aktuální možnosti obecního rozpočtu.
Obec Vilémov leží na trati č. 083, která vede z Rumburka přes Šluknov a Mikulášovice do Dolní Poustevny, odkud pokračuje na německé straně přes Sebnitz a Bad Schandau do Děčína. Velice atraktivní je především pasáž na německé straně ze Sebnitz do Bad Schandau, které vede podél toku Sebnice a projíždí soustavou sedmi tunelů a je známa pod označením Dráha Sebnického údolí.
Nádražní budova na zastávce Vilémov byla v roce 2015 zbourána a nahrazena betonovou otevřenou zastávkou.
Zdroj: mapy.cz
Zdroj: mapy.cz
Dopravní obslužnost zajišťuje a objednává v obci Ústecký kraj (odbor dopravy). Obcí prochází dvě autobusové linky: číslo 409 - Varnsdorf-Rumburk-Velký Šenov-Dolní Poustevna (ve směru na Dolní Poustevnu a zpět v hodinovém intervalu od 5 – 21 hodin) a číslo 408 - Mikulášovice - Velký Šenov - Šluknov, Rožany (4 spoje ve směru na Velký Šenov a 5 spojů na Mikulášovice). V obci jsou dvě autobusové zastávky.
Umístění autobusových zastávek
Zdroj: mapy.cz
Dopravní obslužnost - propojení s okolními obcemi
Zdroj: mapy.cz
Dle výsledků Sčítání lidu, domů a bytů ze dne 26. 3. 2011 se v obci nachází celkem 215 domů, z toho 168 obydlených. Celkem 131 domů (tj. 60,93 %) k celkovému počtu domů je rodinných. Celkový počet bytových domácností je 360. Obec vlastní 11 obydlených domů, z toho 3 rodinného typu. V těchto domech je ubytováno 100 osob, což je 11,45 % z celkového počtu osob. Podíl obecních obydlených domů k celkovému počtu v obci je 6,54 %. V ČR je tento podíl 3,89 %. Je zřejmé, že obec má tedy o 68,12 % více obydlených domů, než je průměr v ČR. V obci je celkem 32 domů užívaných k rekreaci. Právní důvod užívání bytů je převážně nájemní/družstevní oproti osobnímu vlastnictví (56,38% x 43,62%). Obec ve svém územním plánu z roku 2010 vymezilo dalších 9 lokalit jako zónu bydlení. Tyto lokality převážně navazují na již současné obydlené zóny. V porovnáním s celkovou výstavbou bytů v obci (0,7 bytu/rok), lze konstatovat malý zájem o výstavbu s připravovanými záměry obce. V rámci sociálního bydlení vlastní obec jeden dům k sociálnímu bydlení (DPS Vilémov).
Domovní a bytový fond v obci Vilémov dle SLDB 2011
Počet domů | 215 |
Počet obydlených domů | 168 |
Podíl obydlených domů | 78,14% |
Podíl obydlených domů v ČR | 83,40% |
Počet rodinných domů | 131 |
Podíl rodinných domů | 60,93% |
Podíl rodinných domů v ČR | 72,18% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet | 48,06% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet v ČR | 53,00% |
Zdroj: ČSÚ
Domovní fond v obci
definitivní výsledky podle obvyklého pobytu
Období: 26.3.2011
Území: Vilémov
Domy | Domy celkem | Z toho: rodinné domy | Z toho: bytové domy | Počet osob celkem | Počet osob z toho v rodinných domech |
Domy celkem | 215 | 177 | 35 | 873 | 390 |
obydlené domy | 168 | 131 | 35 | 873 | 390 |
z počtu domů vlastnictví: | |||||
fyzická osoba | 132 | 124 | 8 | 433 | 369 |
obec, stát | 11 | 3 | 8 | 100 | 5 |
bytové družstvo | 14 | - | 14 | 255 | - |
spoluvlastnictví vlastníků bytů | 1 | 1 | - | 4 | 4 |
neobydlené domy s byty | 47 | 46 | - | x | x |
z toho: | |||||
využívané k rekreaci | 32 | 32 | - | x | x |
počet bytů v neobydlených domech | 47 | 46 | - | x | x |
Zdroj: ČSÚ
Bytový fond v obci
definitivní výsledky podle obvyklého pobytu
Období: 26.3.2011
Území: Vilémov
Byty | Byty celkem | Z toho: v rodinných domech | Z toho: v bytových domech | Počet osob celkem | Počet osob z toho v rodinných domech |
Byty celkem | 438 | 190 | 245 | 873 | 390 |
obydlené | 360 | 141 | 217 | 873 | 390 |
z toho právní důvod užívání bytu: | |||||
ve vlastním domě | 134 | 121 | 13 | 386 | 349 |
v osobním vlastnictví | 2 | - | 2 | 6 | - |
nájemní | 98 | 6 | 91 | 188 | 14 |
družstevní | 105 | - | 105 | 255 | - |
z toho důvod neobydlenosti: | |||||
změna uživatele | 6 | 2 | 4 | x | x |
slouží k rekreaci | 29 | 28 | 1 | x | x |
přestavba | 5 | 2 | 3 | x | x |
nezpůsobilé k bydlení | 2 | 2 | - | x | x |
Zdroj: ČSÚ
Vývoj bytové výstavby v obci Vilémov v období 2009 - 2014
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Počet dokončených bytů | 2 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel | 2,12 | 0,00 | 0,00 | 1,08 | 0,00 | 1,09 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v kraji | 1,30 | 1,31 | 1,50 | 1,54 | 1,13 | 0,90 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v ČR | 3,68 | 3,48 | 2,76 | 2,75 | 2,40 | 2,27 |
Zdroj: ČSÚ
Za období 2009 – 2014 byla v obci dokončena výstavba celkem 4 bytových jednotek. Pro lepší srovnání se jedná průměrně 0,7 dokončeného bytu na 1000 obyvatel za rok; tato hodnota je nižší než srovnatelný údaj pro Ústecký kraj (1,28) i celou ČR (2,9). Tento trend je běžný ve venkovských lokalitách při trvalém snižování počtu obyvatel obcí.
V obci je zřízena jako příspěvková organizace obce Základní škola a Mateřská škola Vilémov. Základní škola je čtyřtřídní, s pěti ročníky I. stupně základní školy. V současné době jsou zřízeny dvě třídy v kombinaci (1,3,5 a 2,4). Druhý stupeň mohou žáci absolvovat v přilehlých spádových školách v Mikulášovicích nebo ve Velkém Šenově.
Zdravotnická péče je poskytována v místním zdravotním středisku obvodovým lékařem, dojíždějícím pediatrem a dojíždějícím zubním lékařem. Specializovaná péče je poskytována pak převážně v obci s rozšířenou působností Rumburk, či v okresním městě Děčín.
Poskytování sociální péče a její potřebnost je pro rok 2013 – 2017 popsána v dokumentu „Plán rozvoje sociálních služeb a souvisejících aktivit Šluknovského výběžku pro roky 2013 – 2017“. Do tohoto dokumentu je zahrnuto i správní území obce Vilémov. Obec provozuje Dům s pečovatelskou službou (DPS Vilémov). Tento dům je dům zvláštního určení s chráněnými byty a není pobytovým ani zdravotnickým zařízením. Statisticky není toto zařízení vedeno mezi zařízeními sociální péče v ORP Rumburk.
Obec neprovozuje žádné kulturní zařízení. Převážná část kulturních akcí je pořádána ve venkovním prostoru. Mezi největší akce patří třídenní pořádání Vilémovské poutě. Tato akce sahá hluboko do historie a patří mezi největší regionální akce. Dalšími aktivitami je např. pořádání Vilémovského masopustu, Drakiády, Rozsvícení vánočního stromu a dalších akcí dle kulturního kalendáře. Pro vnitřní aktivity jsou nejčastěji využívány prostory úřadu, školy či kostela.
Podmínky pro sportovní vyžití nabízí v zásadě dvě zařízení v majetku obce. Sportovní hala a fotbalový stadion. Sportovní hala má multifunkční charakter (tenis, volejbal, fotbal, košíková a další hry). Je využívána i k dalším aktivitám sportovního charakteru (tanec, cvičení a jiné). Mezi nejvýznamnější sportovní (kulturní) aktivity patří účast sportovního klubu SK Tratec Vilémov ve fotbalové divizi ČR. Nevýhodou je uzavření tohoto areálu pro veřejnost. Významnou absencí sportovního zařízení je pak koupaliště. Současné využívání vodní nádrže ke koupání nenaplňuje parametry zařízení k dané aktivitě a nejbližší plavecké bazény se nacházejí ve městech Rumburk a Varnsdorf. V obci dále chybí i dětské hřiště, které by umožnilo vyžití dětí v obci.
Stav životního prostředí
Půdní fond, členění, kvalita, míra ohrožení erozí
Převažujícím půdním typem je kambizem kyselá - Ka. Tyto půdy se vytvářejí hlavně ve svažitých podmínkách pahorkatin, vrchovin a hornatin, v menší míře (sypké substráty) v rovinatém reliéfu. Vznik těchto půd z tak pestrého spektra substrátů podmiňuje jejich velkou rozmanitost z hlediska trofismu, zrnitosti a skeletovitosti, při uplatnění více či méně výrazného profilového zvrstvení zrnitosti, skeletovitosti, jakož i chemických (biogenní prvky, stopové potenciálně rizikové prvky) a fyzikálních vlastností (ulehlost bazálního souvrství, ovlivňující laterální pohyb vody v krajině). V hlavním souvrství dochází obecně k posunu zrnitostního složení do střední kategorie v relaci k bazálnímu souvrství, k čemuž přispívá i jejich obohacení prachem. Většina zemědělského půdního fondu není erozně ohrožena. Jedinou výjimkou pozemek naproti čerpací stanici ve směru Dolní Poustevna, který je silně ohrožen. Jedná se jižní část pozemku p.č. 72/1 v k.ú. Vilémov u Šluknova.
Pozemkové úpravy
Pozemkové úpravy v katastru obce provedeny nebyly, ani se pro rok 2016 neuvažuje s jejich zahájením. Státní pozemkový úřad nemá koncepční materiál, ze kterého by bylo patrné, zda se s nimi počítá alespoň výhledově. Nicméně, v souladu s platnou legislativou, pokud bude podán podnět od skupiny osob vlastnící více jak 50 % půdy v katastru obce, musí být zahájeny práce na pozemkových úpravách.
Realizace pozemkových úprav v katastru obce, respektive v extravilánu, je přitom nanejvýš žádoucí. V rámci komplexní pozemkových úprav se řeší čtyři základní tematické okruhy:
Ač se jedná o opatření realizovaná mimo zastavěné území, jejich vliv na kvalitu života v obci je patrný. Úprava polní cestní sítě zvyšuje konkurenceschopnost zemědělských subjektů a potenciál pro využití území k cestovnímu ruchu a naopak může snížit pohyb zemědělské techniky uvnitř obce.
Krajinářské zásahy pozitivně ovlivňují krajinný ráz v území a tím i vnímání samotné obce jak návštěvníky, tak i obyvateli obce. V některých obcích se podařilo zrealizovaná opatření využít k vybudování environmentálních vzdělávacích přírodních parků a jejich zapojení do systému školního vzdělávacího procesu I veřejných volnočasových aktivit, tím se podpořil pobyt v přírodě a budování kladného vztahu a silného pouta ke krajině.
Vliv protipovodňových opatření na ochranu životů, zdraví a majetku osob není třeba blíže komentovat. Konečně protierozní opatření mají kladný vliv na snížení prašnosti v obci, jsou preventivním zásahem proti sesuvům půdy, zabraňují znečišťování vodních zdrojů, cest, příp. nemovitostí, nánosy transportovanými půdními částicemi především při přívalových deštích. Zároveň přispívají k úrodnosti a produkční schopnosti půd pro rostlinnou výrobu.
Důležitým výsledkem pozemkových úprav je také aktualizovaný katastrální operát, do kterého je promítnut skutečný stav krajiny, odstranění duplicitního a neznámého vlastnictví, bezplatné rozdělení nežádoucího spoluvlastnictví či naopak scelení pozemků a rozvoj trhu s půdou.
Efektivně provedená pozemková úprava vyžaduje úzkou spolupráci a větší zapojení vlastníků, obyvatel, obcí a dalších místních iniciativ do procesu její přípravy, proto je velmi žádoucí aktivizace těchto subjektů.
Kvalita ovzduší
V obci nedochází k překračování 24 hodinových imisních limitů pro SO2. Hodnoty budou však nějakým způsobem dopočítávány (extrapolovány) neboť současně platí, že na území obce není umístěno zařízení pro sledování kvality ovzduší.
Údaje o imisích za rok 2010:
Benzen do 0,002 µg.m-3
NO2 do 5 µg.m-3
PM 10 do 0,05 µg.m-3
PM 25 do 0,05 µg.m-3
SO2 do 0,5 µg.m-3
Pro obec nejsou dostupná data o hlukové zátěži. Nicméně k největším zdrojům hlukové zátěže v obci patří objektu STAP a.s., která je předním evropským výrobcem stuhařských výrobků a stuh, dalším zdrojem je silnice III. třídy č. 26510, která prochází středem obcí a je spojnicí mezi Velkým Šenovem a Dolní Poustevnou.
V obci nejsou překračovány imisní limity, nicméně za lokálně významné zdroje znečištění lze opět označit objekt STAP a.s., silnici III. třídy č. 26510 a ČOV. Dalším typickým zdrojem znečištění období během topné sezóny jsou domácí topeniště.
Koncepční materiál Analýza potřeb revitalizace území Ústeckého kraje uvádí pro Vilémov u Šluknova jedinou lokalitu, a sice MIKOV II. Vilémov s ukončenou kovovýrobou čítající 13 objektů, mixem veřejného a soukromého vlastnictví. Náklady na rekultivaci nejsou v dokumentu vyčísleny. Celková rozloha areálu je 5,3 ha, z toho cca 1,25 představují zastavěné plochy.
Studie „Brownfields na území MAS Šluknovsko“ z roku 2013 (zpracovatel Mgr. Filip Mágr) uvádí pro Vilémov u Šluknov další lokalitu, a sice bývalou slepičárnu o zastavěné ploše 3556 m2, která je v soukromém vlastnictví a nachází se v západní části katastru v místě Dolina.
Mapová vrstva na www.geoportal.gov.cz uvádí pro katastr Vilémova u Šluknova celkem 3 plochy se starou zátěží území a kontaminovaných ploch. Jedná se o lokality s označením Skládka TKO Vilémov, Mikov s.p. – závod 12 a ELCAR (bývalý závod Mikov 11).
Obec Vilémov leží na hranici CHKO Labské Pískovce, do které zashuje svým jižním okrajem. To samé lze říci o Ptačí oblasti Labské pískovce, která je součástí sítě NATURA 2000.
Zdroj: geoportál
Na území obce se nenachází žádné maloplošné chráněné území ani žádný památný strom. Naopak obcí prochází významný prvek ÚSES - nadregionální biokoridor, který probíhá celým Šluknovským výběžkem.
Zdroj: geoportál
Obcí protéká Vilémovský potok (Sebnice), který pramení v Šluknovské pahorkatině, v širokém údolí mezi Hrazeným vysokým 608 m a Plešným vysokým 593 m, 2 km severozápadně od vsi Brtníky. Potok teče severozapadním směrem až doVelkého Šenova, kde, sledujíc údolí Šenovského potoku, mění svůj směr k jihozápadu, a protéká mezi Vilémovem a Mikulášovicemi. Pod těmito místy mezi Spáleným vrchem a Wolfsteinem (392,9 m) u Doliny začíná tvořit státní hranici mezi Českem a cípem Sebnického lesa vnikajícím do českého území. Od tohoto úseku jmenuje se Sebnitz nebo Sebnitzbach (Sebnický potok). Za hraničním přechodem Sebnitz-Dolní Poustevna teče ještě několik metrů jako hraniční potok a protéká potom přes město Sebnitz, podle kterého nese svůj německý název, jakož i malebné Sebnické údolí, aby se vlil po 30,8 kilometrech s Polenzem nad Porschdorfem do Lachsbacha.
Od roku 1995 existuje projekt Elbe-Lachs (Labe-Losos), jehož cílem je opětné osídlení Labe a několik jeho přítoků (mj. Sebnice) lososy. Tento projekt je úspěšný a vedl k tomu, že losos zase zdomácněl v Sebnici.
Samospráva obce je vykonávána Obecním úřadem, který sídlí na adrese Vilémov 172, 407 80 Vilémov u Šluknova.
V čele obce stojí starosta, který je volen z devítičleného zastupitelstva. Obec má zřizen finanční a kontrolní výbor a dále dvě komise - Stavební a Kulturní a sociální.
V obci funguje základní škola pro I. stupeň. O seniory je pečováno v domě s pečovatelskou službou.
Obec vydává svou vlastní tiskovinu (měsíčník) Vilémovské noviny.
V obci ordinuje praktický, zubní a dětský lékař.
Hospodaření obce je ovlivněno příjmovou stránkou rozpočtu, která se v roce 2013 poprvé přehoupla přes 15 mil. Kč. Příjmy výrazně ovlivňují získané neinvestiční a investiční dotace, které v roce 2011 tvořily téměř 30 % všech příjmů. V roce 2013 to pak bylo více než 18 % všech příjmů.
Příjmovou stránku rozpočtu nejvíce ovlivňují daňové příjmy, které v roce 2013 tvořily téměř 57 % všech příjmů.
Výdajovou stránku tvoří především běžné výdaje a sice v rozmezí 70 až 108 % rozpočtu. Podíl kapitálových výdajů se pak pohybuje v rozmezí 0 až 35 % rozpočtu.
Vývoj rozpočtového hospodaření obce Vilémov v letech 2009 - 2013 (v tis. Kč)
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | 6 548 | 6 909 | 6 838 | 6 869 | 8 550 |
Nedaňové příjmy | 2 525 | 3 787 | 3 155 | 4 018 | 3 700 |
Kapitálové příjmy | 8 | 677 | 399 | 63 | 75 |
Neinvestiční přijaté dotace | 371 | 817 | 4 359 | 903 | 1 152 |
Investiční přijaté dotace | 0 | 0 | 0 | 930 | 1 623 |
Příjmy | 9 452 | 12 190 | 14 750 | 12 783 | 15 101 |
Běžné výdaje | 10 255 | 10 623 | 15 294 | 10 366 | 10 661 |
Kapitálové výdaje | 0 | 124 | 116 | 1 932 | 5 746 |
Výdaje celkem | 10 255 | 10 747 | 15 410 | 12 297 | 16 406 |
Saldo příjmů a výdajů | -802 | 1 443 | -660 | 486 | -1 306 |
Podíl kapitálových výdajů | 0,00% | 1,16% | 0,75% | 15,71% | 35,02% |
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech | 108,49% | 87,14% | 103,69% | 81,09% | 70,60% |
Zdroj: ČSÚ
Struktura příjmů v porovnání s krajským a celostátním průměrem je výrazně vychýlena ve prospěch nedaňových příjmů. Naopak pod průměrem jsou přijaté investiční a neinvestiční dotace.
Srovnání struktury rozpočtových příjmů v období 2009 - 2013
Zdroj: ČSÚ
Vnější vztahy
Obec je členem Dobrovolného svazku obcí Sever.
Zatupitelstvo obce Vilémov rozhodlo na svém 25.6.2015 č. usnesení 110/2015 zasedání o zpracování Strategického plánu obce Vilémov (Programu rozvoje obce Vilémov) komunitním způsobem dodavatelstky. Na základě nabídky byla jako zpracovatel vybrána Místní akční skupina (MAS) Český sever, z.s. (dříve MAS Šluknovsko). Se zpracovatelem byla uzavřena řádná smlouva.
Hlavním cílem bylo od samého počátku zapojení široké veřejnosti včetně všech subjektů působících na území obce (podnikatelů, spolků, neziskových organizací).
K informování veřejnosti o přípravě Strategického plánu obce Vilémov byly využity webové stránky obce,
webové stránky zpracovatele (MAS Český sever, z.s), dále místní a regionální tisk. Do každé domácnosti
byla distribuována informace o přípravě strategického plánu včetně časového plánu veřejných
projednávání. Součástí informace byl také anktetní lístek s otázkou: "Jak by Vaše obec měla
vypadat v roce 2023?".
Do schránky obecního úřadu byly doručeny celkem 3 vyplněné anketní lístky.
Zpracovaný přehled včetně fotodokumentace je součástí souboru zpracovaných Výstupů z veřejných projednávání, který je v detailu přílohou č. 1 tohoto dokumentu.
Dále byla při každém veřejném projednávání všem účastníkům předána pozvánka v listinné podobě vždy na další veřejné projednání.
V rámci přípravy strategického plánu proběhla 4 veřejná projednávání za účasti veřejnosti.
Všechna veřejná projednávání se konala v Obřadní síni Obecního úřadu Vilémov vždy v pracovní dny ve večerních
hodinách, aby byl umožněn přístup všem občanům obce a zástupcům všech subjektů působících na území obce.
První veřejné projednávání se konalo dne 20.10.2015 od 18h v Obřadní síni Obecního úřadu Vilémov, účastnilo
se ho celkem 17 občanů, všichni z Vilémova.
Hlavním bodem prvního veřejného projednávání byla identifikace problému: "Co se Vám ve Vaší obci nelíbí?" Prostřednictvím bodového systému bylo finálně vybráno a identifikováno 23 největších problémů v obci z pohledu občanů a to následovně:
Druhé veřejné projednávání se konalo dne 3.11.2015 od 18h taktéž v Obřadní síni Obecního úřadu Vilémov, účastnilo se ho celkem 23 občanů, všichni z Vilémova. V rámci tohoto projednávání byla zpravována SWOT analýza území z pohledu
občanů obce.
SWOT analýza:
Silné stránky:
Slabé stránky:
Příležitosti:
Rizika:
Třetí veřejné projednávání se konalo dne 10.11.2015, zúčastnilo se ho celkem 22 občanů, všichni z Vilémova. Předmětem tohoto projednávání bylo stanovení prioritních oblastí k řešení z pohledu občanů. Priority byly stanoveny systémem OPERA. Občané, nejprve každý sám za sebe, stanovili priority v počtu 4, posléze byly vytvořeny skupiny, každá skupina se musela shodnout opět na 4 společných prioritách. Ze souboru takto stanovených priorit byly vybodovány stěžejní prioritní oblasti k řešení.
Stanovení priorit – systém OPERA:
Priority občanů Vilémova:
Priorita: |
Počet bodů: |
|
6 bodů |
|
3 body |
|
3 body |
|
2 body |
|
2 body |
|
2 body |
|
1 bod |
Čtvrté veřejné projednávání se konalo dne 24.11.2015, účastnilo se ho celkem 20 občanů, všichni z Vilémova. V rámci tohoto projednávání navrhli občané základní opatření k řešení stežejních priorit.
Návrhy opaření řešení priorit:
|
|
2. Zpracování projektové dokumentace, proběhlo zajájení zpracování územního plánu - bude zohledněno |
3. Detailně naplánovat využití |
4. Alternativně využít tělocvičnu |
5. Oprava Klubu v hasičárně - možno alternativně využít jako malokapacitní místo pro setkávání |
6. Při vybudování nového objektu - nutno zajistit udržitelnost |
|
|
2. Brownfields - nátlak na majitele k odstranění havarijního stavu - převod na obec |
|
|
2. Nutno dořešit vlastnictví - nákup/výkup pozemků |
3. Nové chodníky - nejsou nájezdy, chybí bezbariérovost - předělat realizaci |
4. Chybí chodník od DPS - vybudovat |
5. Instalace rychlostního radaru, zpomalovacího semaforu |
6. Systémové řešení - parkování mimo vyhrazené parkovací plochy |
7. Instalace dopravního značení - zákaz stání, zákaz zastavení |
|
|
2. Projektová dokumentace na parkovou úpravu u samoobsluhy, parkoviště, točna pro autobusy, autobusové nádraží - vyřešit nepořádek u samoobsluhy |
3. Zlepšení vzhledu obce - pořízení, doplnění mobiliáře |
4. Plocha od tělocvičny ke kostelu - obnova křížové cesty, schodiště |
|
|
2. Stávající stav - info jsou zveřejňovány na webu obce - úprava webového rozhraní pro širší využití |
|
|
2. Posekat trávu, vyčistit, vytvořit prostor pro pasivní odpočinek - místo na ležení |
3. Provést opravy nádrže (např. hasiči) |
4. Pravidelná údržba |
|
|
2. Rozšířit nabídku aktivit |
3. Vybudovat dětské hřiště |
Během série veřejných projednávání byli vytipováni jako aktivní níže uvedení občané. V případě tvorby pracovních skupin pro vlastní implementaci a vyhodnocení Programu rozvoje obce navrhujeme tyto občany zapojit.
Vyhodnocení dotazníků odevzdaných občany Vilémova
Byly odevzdány celkem 3 vyplněné dotazníky.
Výčet všech odpovědí: |
Četnost odpovědi: |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
Co se občanům nelíbí?: |
Četnost: |
|
/ |
Z hlediska posouzení není počet odevzdaných dotazníků možno považovat za vypovídající. Nejedná se průkazní vzorek v poměru k počtu obyvatel. Z odpovědí je však patrné, že zde panuje určitá shoda s prioritními oblastmi. V odpovědích se nám objevuje také potřeba řešení bezpečnosti účastníků silničního provozu v obci - vybudování chodníků, potřebnost řešení nepřehledné (nebezpečné) křižovatky u obecního úřadu, řešení brownfieldů a souvisejících problémů v obci. Dále je to například údržba veřejných prostranství, vybudování dětského hřiště a v neposlední řadě také prostor pro konání kulturních akcí a setkávání.
Z veřejných projednávání vyplývá zejména skutečnost, že občané si velmi cení silných stránek v obci, které zásadně převyšují slabé stránky. Oceňují zejména hezkou přírodu v okolí obce, hezký vzhled obce, že zde existují vlastníci nemovitostí, kteří se o své nemovitosti starají. Dále vítají blízkost Národního parku, obnovení spojení se sousedním Německem, funční spolky a nabídku akcí pro obyvatele. Mezi další podstatná pozitiva řadí také míru zaměstnanosti v obci, existenci školy a velmi pozitivně také vnímají skutečnost, že obec není zadlužená.
Nejsou naopak spojeni se stavem bezpečnosti v obci z hlediska dopravy - považují za důležité řešit nebezpečné úseky v obci např. křižovatku u Obecního úřadu, dobudování chybějících chodníků a zajištění dodržování předpisů z hlediska povolené rychlosti pro průjezd obcí a dále také negativně vnímají parkování vozidel na prostranstvích, která nejsou k tomuto účelu primárně určena. Zde je tedy možné spatřit jeden z možných rozvojových směrů obce.
Dále by očané velmi přivítali zvýšení komunikace a informovanosti ze strany vedení obce a obecního úřadu vůbec.
Další rozvojovou oblast lze spatřit ve vytvoření podmínek pro rozvoj komunitního života v obci - vybudování místa pro setkávání.
Dalším problémem, který má negativní dopad na vzhled a rozvoj obce a přináší obci i další problémy, je existence brownfieldů.
Jedním z dalších rozvojových směrů je péče o stávající památky v obci a revitalizace centra obce.
V návaznosti na výstupy veřejných projednávání byly formulovány programové cíle, návrhy na opatření a jednotlivé aktivity. Návrhová část Programu rozvoje obce (PRO) dále vychází z poznatků uvedených v analytické části PRO. Je také přihlíženo k dlohodobým záměrům a možnostem obce na poli jejího rozvoje.
Strategické cíle byly dále z rozhodnutí zastupitelů doplněny a rozšířeny i o další aktivity, aby byl zajištěn udržitelný rozvoj obce ve všech strategických oblastech. Výčet upravených strategických cílů je následující:
1. Dopravní obslužnost a infrastruktura v obci
2. Zlepšení vzhledu obce a úprava veřejných prostranství
3. Řešení zástavby v majetku obce
4. Lesní hospodářství v majektu obce
5. Péče o památky obce
6. Kultura, sport a propagace obce
7. Podpora územního rozvoje
Hlavním cílem návrhové části Programu rozvoje obce Vilémov je v maximální míře využít silních stránek a
příležitostí na straně jedné a eliminovat slabé stránky a hrozby na straně druhé.
Strategická vize definuje dlouhodobé představy o budoucnosti obce. Popisuje tedy stav, kterého by mělo
být dosaženo realizací časově i logicky na sebe navazujících opatření a rozvojových aktivit, čímž bude
zajištěna kontinuita rozvoje obce.
Strategická vize:
Vilémov v roce 2024 je tradiční obcí s pečlivě udržovaným vzhledem obce, s čistým životním prostředím,
je zde kladen důraz na na rozvoj komunitího života v obci a zapojení obyvatel do dění v obci.
Vilémov v roce 2024 má opravené a udržované komunikace se zajištněným bezpečným pohybem po obci.
Cíl : „Dopravní obslužnost a technická infrastruktura v obci”
Řešení stavu místních komunikací, rekonstrukce chodníků, vybudování parkovacích ploch, rekonstrukce veřejného osvětlení, rekonstrukce a vybudování kanalizace, veřejný rozhlas.
Opatření : „Oprava místních komunikací” Oprava místních komunikací dle ročního rozpočtu. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava místních komunikací - individuální” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | 1000 | Vlastní + externí |
Jedná se zejména o opravy povrchů místních komunikací. |
Opatření : „Zajištění pasportizace místních komunikací” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zajištění pasportizace místních komunikací” |
2016 - 2016 | Zastupitelstvo obce | 0 | Vlastní |
Záměr je již v realizaci. Pasportizace bude dokončena do konce měsíce září 2016. |
Opatření : „Zajištění majetkových vztahů v rámci nevypořádaných pozemků místních komunikací” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zajištění majetkových vztahů v rámci nevypořádaných pozemků místních komunikací” |
2017 - 2022 | Zastupitelstvo obce | 0 | Vlastní + externí |
Jedná se o záměr. Není nic zpracováno. |
Opatření : „Rekonstrukce chodníků” Zejména na p.p.č. 77/1, 564/3, 107, 675, 109/3 a 111. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce chodníků” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | 0 | Vlastní + externí |
Jedná se o záměr, není nic zpracováno. Jedná se o chodníky zejména na p.p.č. 77/1, 564/3, 107, 675, 109/3 a 111. Možné řešení v rámci záměru rekonstrukce středu obce - sloučení záměrů. |
Opatření : „Oprava parkoviště před poštou” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava parkoviště před poštou” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | 0 | Vlastní + externí |
Jedná se o záměr, není nic zpracováno. |
Opatření : „Rekonstrukce veřejného osvětlení v rámci ročních oprav” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce veřejného osvětlení v rámci ročních oprav” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | 0 | Vlastní + externí |
Jedná se o záměr, není nic zpracováno. |
Opatření : „Rekonstrukce dešťové povrchové kanalizace” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce dešťové povrchové kanalizace” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | 0 | Vlastní + externí |
Jedná se o záměr, není nic zpracováno. |
Opatření : „Rekonstrukce kanalizační sítě a ČOV” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce kanalizační sítě a ČOV” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | 0 | Vlastní + externí |
Jedná se o záměr, není nic zpracováno. |
Opatření : „Zakanalizování úseku obce směrem k části obce Dolina” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zakanalizování úseku obce směrem k části obce Dolina” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | 0 | Vlastní + externí |
Vybudování kanalizace cca pro 75 EO. |
Opatření : „Výstavba obecního rozhlasu v rámci protipovodňového opatření” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výstavba obecního rozhlasu v rámci protipovodňového opatření” |
2017 - 2018 | Zastupitelstvo obce | 1379 | Vlastní + externí |
Projekt v rámci Svazku obcí - zapojené obce Lobendava, Jiříkov a Vilémov. Součástí realizace je také aktualizace digitálního povodňového plánu. Podaná žádost o dotaci v rámci OP ŽP - Protipovodňová opatření, osa I.4. |
Cíl : „Zlepšení vzhledu obce a úprava veřejných prostranství”
Rekonstrukce středu obce, pořízení techniky na údržbu zeleně, ošetření dřevin, vybudování dětského hřiště, revitalizace požární nádrže.
Opatření : „Dokončení rekonstrukce středu obce” Realizace výstavby parku pod ÚSP, obnova parku u pošty a úprava plochy před samoobsluhou na parkovací stání. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Dokončení rekonstrukce středu obce” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | 4437 | Vlastní + externí |
Výstavba parku pod ÚSP, obnova parku u pošty a úprava plochy před samoobsluhou na parkovací stání, včetně pořízení mobiliáře a revitalizace zeleně. Možno sloučit se záměrem vybudování chodníků a parkoviště. Zpracovánu projektová dokumentace. |
Opatření : „Výstavba dětského hřiště u sportovní haly” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výstavba dětského hřiště u sportovní haly” |
2017 - 2022 | Zastupitelstvo obce | 600 | Vlastní + externí |
Zpracovaná projektová dokumentace. Jedná se o instalaci herních prvků včetně pískoviště, terénní úpravy (záplavová zóna zasahuje do pozemku). Potencionální dodavatel nabízí zpracování žádosti o dotaci. |
Opatření : „Zakoupení techniky pro zlepšení údržby zeleně” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zakoupení techniky pro zlepšení údržby zeleně” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | 0 | Vlastní + externí |
Jedná se o záměr, nic není zpracováno. Pořízení traktůrku na sekání. |
Opatření : „Ošetření dřevin okolo kostela a starého hřbitova” Provést na základě dendrologické studie. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Ošetření dřevin okolo kostela a starého hřbitova” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | 0 | Vlastní + externí |
Záměr, nic není zpracováno. Nutno dořešit vlastnictví pozemků. |
Opatření : „Revitalizace požární nádrže” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Revitalizace požární nádrže” |
2017 - 2022 | Zastupitelstvo obce | 1166 | Vlastní + externí |
Zpracovaná projektová dokumentace včetně studie proveditelnosti. Bude podána žádost do OP ŽP. Součástí projektu je i odbahnění, rekonstrukce stavebních objektů - hráz, revitalizace zeleně okolo nádrže. |
Cíl : „Řešení zástavby v majetku obce”
Řešení stavu veřejných objektů - DPS, zdravotní středisko, obecní domy a byty, sportovní hala, výstavba multifunkčního kulturního domu.
Opatření : „Oprava omítky budovy Základní školy” Fasáda |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava omítky budovy Základní školy” |
2016 - 2016 | Zastupitelstvo obce | 885 | Vlastní |
Záměr byl již zrealizován z rozpočtu obce. |
Opatření : „Rekonstrukce budovy DPS” Zateplení obvodového pláště, oprava střechy a výměna oken. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce budovy DPS” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | 6641 | Vlastní + externí |
Zřizovatelem DPS je obec, ta jej i provozuje. Zpracovaná projektová dokumentace a energetický posudek. Podání žádosti do OP ŽP. Možno rozdělit na dílčí části, jedná se o zateplení obvodového pláště, opravu střechy a výměnu oken. |
Opatření : „Dům č.p. 169” Výměna oken, oprava střechy a venkovních omítek. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Dům č.p. 169” |
2017 - 2022 | Zastupitelstvo obce | 0 | Vlastní + externí |
Jedná se o obecní byty. Výměna oken již byla zrealizována - 275 tis. Kč, zbývá oprava střechy a venkovních omítek. Záměr, není nic zpracováno. |
Opatření : „Dům č.p. 73” Oprava střechy a omítky. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Dům č.p. 73” |
2017 - 2022 | Zastupitelstvo obce | 0 | Vlastní + externí |
Jedná se o obecní byty. Oprava střechy a omítky. Záměr, nic není zpracováno. |
Opatření : „Dům č.p. 58” Výměna oken, oprava fasády, oprava střechy. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Dům č.p. 58” |
2017 - 2022 | Zastupitelstvo obce | Vlastní + externí | |
Jedná se o obecní byty. Výměna oken již byla zrealizována - 248 tis. Kč. Zbývá oprava fasády a oprava střechy. Záměr, není nic zpracováno. |
Opatření : „Zdravotní středisko” Dokončení výměny rozvodů vody a výměna oken. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zdravotní středisko” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | 1000 | Vlastní + externí |
Jedná se o záměr. Dokončení výměny rozvodů vody a výměna oken. Je zpracovaný předběžný rozpočet na výměnu oken - 1 mil. Kč. |
Opatření : „Dům č.p. 242” Zateplení budovy a oprava střechy s odbouráním komínů po provedené plynofikaci objektu. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Dům č.p. 242” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | 2000 | Vlastní + externí |
Zateplení budovy a oprava střechy s odbouráním komínů po provedené plynofikaci. Hotová kotelna. Jedná se o obecní byty. |
Opatření : „Výstavba odstavné plochy v areálu obecního úřadu” Sběrný dvůr a technické zázemí. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výstavba odstavné plochy v areálu obecního úřadu” |
2016 - 2024 | Zastupitelstvo obce | Vlastní + externí | |
Odstavná plocha - částečně zrealizováno. Připravuje se dotazníkové šetření - dvě varianty řešení: a) dovybavení sběrného dvora a pořízení štěpkovače, b) pořízení kompostérů (zatím pouze 2 zájemci). |
Opatření : „Oprava plotu okolo budovy obecního úřadu” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava plotu okolo budovy obecního úřadu” |
2016 - 2022 | Zastupitelstvo obce | Vlastní + externí | |
Jedná se o záměr. Hotová částečná realizace za 500 tis. Kč. |
Opatření : „Rekonstrukce klubovny v požární zbrojnici, plynofikace” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce klubovny v požární zbrojnici, plynofikace” |
2016 - 2016 | Zastupitelstvo obce | Vlastní | |
Realizace projektu se dokončuje. Realizováno z rozpočtu obce. |
Opatření : „Výstavba multifunkčního kulturního domu” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výstavba multifunkčního kulturního domu” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | Vlastní + externí | |
Jedná se o záměr, není nic zpracováno. Výstavba jev zadání nového územního plánu. |
Opatření : „Rekonstrukce podlahy ve sportovní hale” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce podlahy ve sportovní hale” |
2017 - 2022 | Zastupitelstvo obce | 1500 | Vlastní + externí |
Jedná se o záměr. Uvedená částka představuje předběžný rozpočet. |
Cíl : „Lesní hospodářství v majektu obce”
Obnova lesních ploch, rekonstrukce lesních cest.
Opatření : „Novelizace Lesního hospodářského plánu” Stávající LHP platný do roku 2015. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Novelizace Lesního hospodářského plánu” |
2016 - 2016 | Zastupitelstvo obce | 41 | Vlastní |
Lesní hospodářský plán je již zpracovaný z rozpočtu obce. |
Opatření : „Obnova lesních ploch po těžbě” S využitím dotačního příspěvku. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Obnova lesních ploch po těžbě” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | Vlastní + externí | |
Jedná se o záměr, není nic zpracováno. |
Opatření : „Rekonstrukce lesních cest” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce lesních cest” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | Vlastní + externí | |
Jedná se o záměr, není nic zpracováno. |
Cíl : „Péče o památky obce”
Opatření : „Dořešení majetkových vztahů kostela v rámci budoucích oprav” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Dořešení majetkových vztahů kostela v rámci budoucích oprav” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | Vlastní | |
Jedná se o záměr. |
Opatření : „Rekonstrukce křížové cesty” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce křížové cesty” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | Vlastní + externí | |
Jedná se o záměr, není nic zpracováno. |
Opatření : „Restaurování sousoší schodiště u kostela” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Restaurování sousoší schodiště u kostela” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | Vlastní + externí | |
Jedná se o záměr, není nic zpracováno. |
Opatření : „Oprava studánky u kostela” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava studánky u kostela” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | Vlastní + externí | |
Jedná se o záměr, není nic zpracováno. |
Cíl : „Kultura, sport a propagace obce”
Zajištění a udržitelnost kulturního programu obce, propagační materiály, podpora spolků.
Opatření : „Zajištění udržitelnosti kulturního programu obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zajištění udržitelnosti kulturního programu obce” |
2016 - 2024 | Zastupitelstvo obce | Vlastní | |
Jedná se o záměr. |
Opatření : „Podpora spolkové činnosti v obci” LMK Vilémov, SK STAP TRATEC, Klub sálové kopané atd. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Podpora zájmových spolků v obci” |
2016 - 2024 | Zastupitelstvo obce | Vlastní | |
Jedná se zejména o podporu LMK Vilémov, SK STAP STRATEC, Klub sálové kopané atd. |
Opatření : „Zajistit podporu místní knihovny” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zajistit podporu místní knihovny” |
2016 - 2024 | Zastupitelstvo obce | 30 | Vlastní |
Jedná se o zajištění fungování knihovny v obci. Náklady jsou zhruba 30 tis. Kč ročně (bez mzdových nákladů knihovnice). Záměr. |
Opatření : „Zajištění nových propagačních materiálů obce” Nové pohlednice a odznaky. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zajištění nových propagačních materiálů obce” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | Vlastní | |
Jedná se o záměr. |
Cíl : „Podpora územního rozvoje”
Tvorba nového územního plánu obce
Opatření : „Tvorba nového územního plánu obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Tvorba nového územního plánu obce” |
2016 - 2017 | Zastupitelstvo obce | 275 | Vlastní |
Záměr se realizuje. |
Za realizaci a naplnění Programu rozvoje obce (Strategického plánu obce Vilémov) bude odpovědné Zastupitelstvo obce Vilémov.
PODPORA REALIZACE Programu rozvoje obce
V rámci předchozích částí tohoto dokumentu byly vedle obecného směru rozvoje obce stanoveny i konkrétní aktivity směřující k naplnění požadovaných cílů. Pro úspěšnou implementaci zpracovaného programu rozvoje obce je však neméně zapotřebí ujasnit, jakým způsobem bude probíhat samotná realizace navrhovaných záměrů. V rámci úspěšného dosažení všech zamýšlených cílů je nutné zapojit všechny aktéry rozvoje obce (soukromý sektor, neziskový sektor, veřejnost atp.).
Personální zajištění realizace Programu rozvoje obce
Prvním krokem směrem k uskutečnění zvolených cílů a priorit je stanovit subjekty a osoby odpovědné nejen za řízení realizace, ale i za výkon a kontrolu plnění jednotlivých aktivit.
Pro realizace Strategického plánu obce Vilémov je navrženo následující implementační schéma.
Řídící skupina
Řídící skupina naváže na pracovní skupinu, která byla formována v průběhu veřejných projednávání k přípravě Strategického plánu obce (Programu rozvoje obce).
Za plnění vize a programových (strategických) cílů odpovídá starosta.
Složení 3 členné skupiny je následující:
Hynek Raichart - starosta obce
Bohuslava Mošovská - místostarostka obce
Pavel Suk - člen zastupitelstva, předseda stavební komise
Úkolem skupiny bude především usměrňovat realizaci programu rozvoje obce – iniciovat realizaci rozvojových opatření a aktivit, vyhledávání a zajišťování zdrojů jejich financování, projednání podnětů vztahujících se k realizaci opatření a aktivit, schvalování zpráv o realizaci, projednávání změn, aktualizací a revizí dokumentu, delegování jednotlivých činností a pravomocí na odpovědné osoby aj.
Zástupci skupiny se budou scházet dle aktuální potřeby – minimálně jednou do roka (v období přípravy rozpočtu na následující rok). Setkání skupiny bude iniciováno starostou obce, který rovněž zajistí včasné doručení podkladů k jednání všem členům. Informace o konání setkání skupiny, stejně jako výsledky jednání (zejména schválené znění zpráv o průběhu realizace Strategického plánu obce a aktuální verze tohoto dokumentu) budou zveřejněny na internetových stránkách obce.
Skupina bude dále kontrolovat a zajišťovat plnění aktivit v rámci jednotlivých opatření a dílčí úkoly spojené s plánováním projektů. Skupina bude zabezpečovat veškeré činnosti potřebné ke zdárné realizaci Programu rozvoje obce (svolávání, příprava podkladů aj.), evidence podnětů vztahujících se k jeho doplnění či aktualizaci, zveřejňování aktuálních informací a dokumentů na webových stránkách obce a v neposlední řadě činnosti spojené s realizací jednotlivých rozvojových aktivit.
Výkonná a kontrolní skupina
Plnění aktivit v rámci jednotlivých opatření a dílčí úkoly spojené s plánováním projektů zajistí pracovníci obecního úřadu. (Výkonná a kontrolní skupina bude mít 3 členy, stanoví zastupitelstvo obce.)
Tato – výkonná – skupina bude zabezpečovat veškeré činnosti potřebné ke zdárné realizaci Programu rozvoje obce – zejména činnosti zaměřené na podporu fungování řídící skupiny (svolávání, příprava podkladů aj.), evidence po
Monitorování průběhu realizace programu rozvoje obce
Pro optimální plnění rozvojových cílů je nezbytné pozorně sledovat dílčí dosažené úspěchy – průběžně hodnotit naplňování rozvojových aktivit a plnění indikátorů. Základním nástrojem monitoringu je zpráva o průběhu realizace strategického plánu obce, která bude zpracována jednou ročně v návaznosti na sestavení ročního rozpočtu obce a projednána výkonnou a kontrolní i řídící skupinou. Součástí této zprávy bude přehled o aktivitách realizovaných v minulém roce, přehled o plnění indikátorů, zdůvodnění odchylek od plánovaného průběhu realizace a případné návrhy změn samotného dokumentu.
V roce 2024 bude navíc vypracováno komplexní zhodnocení strategického plánu obce, které bude základním zdrojem informací pro případný návazný strategický rozvojový dokument.
Aktualizace strategického plánu obce
Strategický plán obce bude průběžně revidován, případně aktualizován v návaznosti na průběh realizace jeho dílčích částí. Podnětem k aktualizaci SP může být závažná změna vnějších podmínek, naplnění jeho části, či potřeba stanovení nových cílů (neměla by však být vyvolána změnou politické reprezentace obce).
Aktualizace celého dokumentu proběhne nejpozději v roce 2024 formou zpracování návazného dokumentu.
Změny strategického plánu obce budou prováděny přímo do dokumentu. Výsledkem bude dokument s označením data, ke kterému se vztahuje. Dokument bude v úvodu obsahovat seznam revizí.
Aktualizace strategického plánu obce a jeho změny budou schváleny zastupitelstvem obce.
Aktuální verze dokumentu bude zveřejněna na internetových stránkách obce.
Financování realizace Strategického plánu obce
Základním zdrojem financování rozvojových aktivit je obecní rozpočet. U řady aktivit se předpokládá také možnost spolufinancování z veřejných rozpočtů (kraje, ČR, fondy EU).
Předpokládané zdroje financování jednotlivých aktivit jsou popsány přímo na kartách aktivit.
Strategický plán obce a jeho součásti jsou základním stavebním kamenem pro tvorbu finančního plánu, finančního výhledu ale i rozpočtu obce na následující rok.
Výkonná a kontrolní složka na základě monitorovací zprávy o průběhu plnění aktivit strategického plánu vypracuje ke konci rozpočtového období návrh rozpočtu na nový rok zahrnující informace o finančních tocích týkajících se aktivit strategického plánu obce. Výdaje spojené s naplňováním programových cílů budou v rozpočtu označeny. Díky tomu bude mít obec přehled, jaké prostředky na uskutečnění svých rozvojových priorit vynakládá.