Program rozvoje obce (dále PRO) je dokument, v němž jsou zakotveny rozvojové priority obce. Slouží k převedení plánů představitelů obce na její budoucnost do podoby přístupné všem občanům. PRO dává přehled, jak se bude obec v nejbližší i vzdálenější budoucnosti rozvíjet, stanovuje cíle, priority a časové plány akcí. Napomáhá efektivnímu využití vlastních finanční prostředků obce a zvyšuje možnosti využití dostupných dotací. Zapojením občanů do tvorby PRO umožňuje směřování rozvojeobce v souladu s jejich představami. Klíčovým procesem řízení rozvoje je plánování. Základním plánovacím dokumentem obce, zakotveným v zákoně č. 128/2000 Sb., o obcích, je program rozvoje obce (PRO).
Jde o hlavní nástroj řízení rozvoje obce. Na základě poznání situace v obci a názorů a potřeb občanů, podnikatelů, zájmových organizací a dalších subjektů v obci formuluje představy o budoucnosti obce spolu s činnostmi vedoucími k jejich naplnění. Program rozvoje obce se zpracovává na období 4 -10 let. Dlouhodobý pohled na rozvoj obce je formulován ve strategické vizi pro období 10-20 let.
Význam programu rozvoje obce
Program rozvoje obce:
zachycuje hlavní problémy rozvoje obce a formuluje možná řešení – umožňuje tak komplexní přístup k řešení problémů a podporuje efektivní využívání finančních a personálních kapacit obce i celkového potenciálu obce;
slaďuje představy jednotlivých subjektů o rozvoji obce – slouží tak k prevenci budoucích sporů a zajišťuje kontinuitu rozvoje;
podporuje vytvoření platformy spolupráce různorodých subjektů v obci tak, aby byl využit potenciál lidí i organizací působících v obci; zvyšuje připravenost obcí k podání žádostí o dotační podporu a zvyšuje šance získat vnější finanční prostředky;
je podkladem pro cílený a zdůvodněný územní průmět rozvojových aktivit v územním plánu;
je nástrojem koordinace rozvoje v širším území (reflexe rozvojových záměrů okolních obcí, zohlednění vazeb jednotlivých programů rozvoje obcí);
je podkladem pro rozhodování orgánů obce v rozvojových záležitostech, lze využít jakomarketingový/informační nástroj (vůči potenciálním obyvatelům, investorům, resp. i návštěvníkům).
zajišťuje kontinuitu při změně ve vedení obce PRO obsahuje dvě základní části – část analytickou, zaměřenou na zachycení stávajícího stavu, a část návrhovou, shrnující zvolené budoucí cíle a možné cesty k jejich dosažení. PRO je vytvořen
realizačním týmem . Všichni občané mají možnost se tvorby zúčastnit prostřednictvím dotazníkovém šetření a vyjádřit se k němu při závěrečném veřejném projednání. Dokument je zpracován v průběhu roku 2015.
Při tvorbě dokumentu je využito metodického nástroje Ministerstva pro místní rozvoj ČR, kterým je webové aplikace, která vznikla v rámci projektu „Elektronická metodická podpora tvorby rozvojových dokumentů obcí“ (CZ.1.04/4.1.00/62.00008), který byl schválen v rámci výzvy č. 62 OP Lidské zdroje a zaměstnanost, prioritní osa 4.4. a „Veřejná správa a veřejné služby“ . Nástroj podporuje obce při tvorbě PRO a uživatelům poskytuje i odbornou pomoc formou konzultací s metodickými pracovníky.
Obec Labskou Stráň naleznete na náhorní plošině řeky Labe v nadmořské výšce okolo 300 m n. m., 7 km severně od Děčína, směrem na Hřensko. Celá náhorní plošina směřuje svým svahem směrem nad Hřensko, a turistům se tak nabízí překrásná podívaná na skály tyčící se nad Hřenskem a skalní útvary, které se nacházejí v Sasském Švýcarsku na území Německa. Při dobré viditelnosti je vidět i zámeček Sokolí hnízdo, který je dominantou turistického areálu Pravčické brány.
Zajímavým místem k návštěvě je stupňovitá vyhlídková terasa a restaurace Belveder s nádherným výhledem na kaňon řeky Labe. Terasu nechal vybudovat na počátku 18. století František Karel Clary Aldringen a sloužila k zábavě místní šlechty. Později byla zřízena také restaurace, sloužící turistům k občerstvení a místo se stalo centrem lidových slavností, zábav a plesů. Obdivovat Labský kaňon z téměř dvousetmetrové výšky je samozřejmě možné i dnes. Příjemnou procházkou vedoucí po vrcholcích skal se můžete vydat z Děčína do Hřenska, cestou se rozhlédnout z této terasy a v letních měsících občerstvit ve venkovní restauraci.
interes Neudorf“ – tak se jmenovala Labská Stráň od roku 1467 po tři století. V 18. století poprvé písemná forma Elbeleuten (lidé na Labi), později pak Elb – leiten.
Ves Labská Stráň leží v nadmořské výšce 280 – 330 m nad vysokým pravým břehem Labe, sedm kilometrů od Děčína. Obyvatelé Labské Stráně zde žili z 2/3 ze zemědělství a lesnictví a jen 29,9 % z průmyslu a řemesel.
Labská Stráň patří k nemladším vesnicím. Byla založena na vykácené louce až kolem roku 1400. To potvrzuje, že ještě v 17. a 18. století nesla příjmení „Neudorf“. Labská Stráň patřila původně k panství Scharfenstein. Při dělení majetku Salhausových přešla na panství Binsdorf a s tímto, roku 1612, na panství Kaunitz a od roku 1614 na panství Kinských. Poté, co byl majetek zkonfiskován, byl v roce 1653 přiřčen polnímu maršálovi - hraběti Johanovi von Aldringen. V majetku rodiny Clary - Aldringen zůstala Labská Stráň až do zrušení panství. Po roce 1850 přešla pod správu Tetschen. V roce 1720 je jméno obce ještě psáno Elbleiten, v roce 1781/82 je již psáno Elbleuten. Toho času měla Labská Stráň 39 domovních čísel, byla obklopena lesem, tam se těžila smůla z urostlých stromů. V roce 1833 měla obec už 59 domů se 435 obyvateli. Byl zde také vybudován hostinec. Od 16. století zde byla fara, která byla celých sto let evangelická. Matrika a kostel byly v nedalekých Arnolticích. Do založení hřbitova v Labské Stráni byly pohřby v Arnolticích.
Za zmínku stojí stupňovitá vyhlídková terasa nad labským údolím, kterou dal zřídit v letech 1701 – 1711 František Karel Clary Aldringen. V protější stěně byla vyhloubena do skály grotta čtvercového půdorysu, ozdobená vysokou arkádou, která nesla kamennou divadelní masku. Tomuto nejstaršímu kompletu Českého Švýcarska se říká Belveder. V roce 1839 zde byla vybudována schodišťová přístupová cesta a divadelní maska na arkádě byla nahrazena rodovým znakem. Po výstavbě restaurace se Belveder stal cílem návštěvníků krajiny labských pískovců, ale rovněž oblíbeným místem lidových slavností, zábav a spolkových plesů obyvatel Labské Stráně a širokého okolí.
Počet domů v roce 1787 byl 39, v roce 1890 již 105 a v roce 1950 byl počet domů 102. Největší politické a sociální změny se zde projevily po odsunu Němců v roce 1945 na základě výsledků 2. světové války a Benešových dekretů.
Je jen málo domů v obci, o kterých něco víme a které dominují ve středu obce. Je bohužel pravdou, že mnoho domů bylo zbouráno hned po válce a jejich materiál byl použit na opravu domů stávajících. Podle staré kroniky do roku 1771 jezdily děti z Labské Stráně do školy v Arnolticích. Ale v tomto roce bylo dětí tolik, že se začalo vyučovat v Labské Stráni. Budova č. p. 35 (bývalá škola) se začala v obci stavět 11. 3. 1884 a 13. 8. 1885 byla podle tehdejších zvyklostí vysvěcená. Výstavba budovy stála tenkrát 16 030 zlatých. Hodiny a zvon byly zakoupeny v roce 1898. V roce 1917 byl zvon odevzdán pro válečné účely a nový zakoupen v roce 1919 za sbírky občanů za 1000 Kč. V roce 1946 navštěvovalo školu 20-25 dětí, které byly vyučovány v jednotřídce. Jistě se najdou pamětníci, kteří školu navštěvovali ještě později, a to asi do roku 1965, kdy začaly děti zase jezdit do Arnoltic. Neobjevuje se již žádná zmínka o provozu školy a jejím ukončení. Budova byla později používána jako přechodné ubytování a dá se říci, že posupně chátrala. V budově provozovala činnosti přidružená výroba JZD asi do roku 1988 a do roku 1992 Elektronika Praha. Budova se uvnitř proměnila na výrobní prostory, v kterých pracovali lidé na zabudovaných strojích. Jednalo se prakticky o výrobu zakázek pro různé podniky.
Od roku 1992 byla budova ve vlastnictví společnosti BMJ, která zde realizovala montážní programy pro švýcarskou firmu. V roce 2009 byl výrobní program společnosti BMJ zastaven, obráběci stroje byly prodány a odvezeny. V roce 2010 budovu koupila společnost, která ve staré škole buduje turistickou ubytovnu pro horolezce, kteří tak budou mít poblíž svého ubytování skály v okolí, na kterých provozují svůj adrenalinový sport.
A tak z dávné historie zůstal jen zvon, který je uložen v půdních prostorách budovy. Bývalá škola tak plní zcela jiný účel, důležité však je, že 118 let stará budova dominuje nadále obci.
• Bevedér je upravená skalní terasa s pěknou vyhlídkou do údolí řeky Labe. Vyhlídková terasa se nalézá asi 130 m vysoko nad řekou Labe u obce Labská Stráň asi 3 km jižně od Hřenska v okrese Děčín. V blízkosti terasy s vyhlídkou se nalézá bývalý hostinec, dnes penzion Belvedér.
• Na přelomu 18. století zde byla vybudována vlastníky nedalekého zámku v Bynovci s dodnes dochovaným erbem zakladatelů - pánů z Clary-Aldringen a zároveň byla upravena vyhlídková terasa. Na terase se v té době pořádaly oblíbené hudební produkce. Se zámkem v Bynovci je vyhlídková terasa spojena od 19. století 4 km dlouhou kočárovou cestou, po které dnes prochází červená turistická značka.
Přístup pro pěší turisty je možný po červené turistické značce vedoucí v délce cca 15 km z Hřenska do Děčína.
• Motoristé mohou přijet až téměř k vyhlídce na parkoviště u penzionu Belvedér po silnici vedoucí z Hřenska přes Janov a Arnoltic. Další možný přístup pro pěší je od přívozu v Dolním Žlebu. Přímo proti výstupu od přívozu přes silnici vede stezka, která po chvíli přejde v sice turisticky neznačenou, ale poměrně dobře zachovanou kdysi vybudovanou kamennou cestu. Z vyhlídky Belveder dolů do labského údolí vedou také schody. Přístup k nim je pod restaurací vyznačen.
• Poblíž obce býval pískovcový lom, v němž se těžil pískovec a přímo na místě se z něj opracovávaly mlýnské kameny.
• V okolí Labské Stráně se nachází asi 40 pseudokrasových jeskyní. Nejrozsáhlejším jeskynním komplexem labských pískovců je systém „Loupežnické“ a „Pytlácké“ jeskyně pod Labskou Strání. Obě jeskyně jsou propojeny velmi úzkou a klikatou plazivkou.
• V okolních lesích se nachází 19 vojenských opevnění tzv. ŘOPÍKŮ. První tři pevnosti stojí hned za obcí, další se nachází v údolí Suché Kamenice a zbylých 15 se v jedné linii táhne až k Janovu.
K 1. 1. 2014 byl celkový počet obyvatel 225, z toho 187 dospělých (97 mužů a 91 žen). Dětí od 0-18 let bylo 37 (z toho 21 chlapců a 16 dívek). Průměrný věk obyvatel 41 let.
Dlouhodobý vývoj počtu obyvatel obce Labská Stráň od roku 1910
Zdroj: ČSÚ
Věková struktura obyvatel obce Labská Stráň v roce 2015
Zdroj: ČSÚ
Vzdělanostní struktura obyvatel obce Labská Stráň v roce 2011
Zdroj: ČSÚ
Dobrovolná práce
V obci je několik parčíků, o které se dobrovolně starají občané, kteří je mají v blízkosti svých domů.
Velkou péči věnují občané místnímu rybníku, který je v létě krásnou dominantou obce. Díky obyvatelům, kteří okolo něj bydlí, je rybník osázený květinami a kvetou v něm lekníny.
Občané, kteří patří mezi dobrovolné hasiče, pomáhají při všech akcích pořádaných obcí.
Spolupráce s občany.
Pravidelně se konají veřejná zastupitelstva a občané se tu mají možnost vyjádřit ke všemu, co se v obci děje. Dále mohou v úředních hodinách navštívit úřad a vznést své připomínky.
Spolková činnost.
V obci se nachází SDH Labská Stráň. Obec je každý rok podporuje částkou 20.000 Kč.
Sociální situace.
Národnostní menšiny, výskyt sociálně slabých obyvatel a sociálně vyloučené lokality se v obci nenacházejí.
Akce v obci.
Mezi pravidelně pořádáné akce v obci patří : MDŽ, pálení čarodějnic, taneční zábava, rozloučení s létem, zájezd pro seniory, zájezd pro děti, mikulášská besídka a rozsvícení vánočního stromečku.
Podnikání v zemědělství.
V obci se nachází jedna farma, která se zabývá chovem skotu a údržbou zdejších luk a pastvin. Majitel této farmy má od obce pronajaté louky, které seče. Spolupráce s ním je velice dobrá. V současné době se zaměřuje na produkci mléka a otevřel v obci prodej mléčných výrobků ze dvora.
Spolupráce obce se zemědělským nebo lesnickým subjektem.
Obec má ve vlastnictví 65 ha lesů. Tyto lesy obhospodařuje společně s občany. Každé jaro a podzim dostanou ti, kteří mají zájem o dřevo na topení, od lesního hospodáře povolenku a vyznačený úsek, ve kterém je potřeba provést prořezávku. Spokojenost je na obou stranách, jelikož občané pomáhají plnit obci lesní hospodářský plán a oni zase mají čím topit.
V obecních lesích také hospodaří myslivecké sdružení. Toto sdružení se stará o potravu pro místní zvěř.
V jsou dva včelaři, kteří zajištují produkci výborného medu.
Co se týká rybaření, tak v obci je krásný rybník, o který se starají místní rybáři z řad občanů.
Nezemědělské podnikání.
V obci je několik možností ubytování v soukromí a dva penziony, ve kterých jsou místní občané sezónně zaměstnaní.
Tradičním a dlouholetým penzionem je Belveder, který leží v těsné blízkosti nejstarší vyhlídky v Českém Švýcarsku.
Obec neprovozuje vlastní hospodářskou činnost.
Obec se nachází v turisticky atraktivní lokalitě. Ročně ji navštíví odhadem 5000 návštěvníků. Obec vybírá poplatek z ubytovací kapacity. Vytíženost penzionů a ubytovacích kapacit je patrná zejména v létě a v době jarních a podzimních prázdnin.
Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Labská Stráň v roce 2013
Zdroj: ČSÚ
Vývoj počtu nezaměstnaných osob
Zdroj: ČSÚ
Struktura podnikatelských subjektů podle velikosti v obci Labská Stráň v roce 2013
Počet zaměstnanců | Kategorie | Absolutně | Relativně (%) |
---|---|---|---|
do 10 | mikropodniky | 3 | 36,07% |
10-49 | malé podniky | 1 | 1,64% |
50-249 | střední podniky | 0 | 0,00% |
250 a více | velké podniky | 0 | - |
nezjištěno | - | 38 | 62,30% |
Zdroj: ČSÚ
Stav občanské vybavenosti
Ve vlastnictví obce je budova obecního úřadu, budova hasičské zbrojnice a budova ČOV.
Obec má v plánu postupně tyto budovy rekonstruovat a modernizovat.
Inženýrské sítě.
Výstavba splaškové kanalizace z roku 1994 pro 190 EO proběhla ve 2. etapách.
ČOV byla navržena jako mechanicko – biologická, složena z biologického septiku, biofiltru, dosazovací nádrže, biologického dočišťovacího rybníčku a kalového pole.
V současné době je obecní ČOV nově zrekonstruovaná.
Veřejné osvětlení.
V obci je 90 svítidel veřejného osvětlení. V roce 2010 proběhla výstavba další etapy osvětlení směrem na Belveder. O dobrý stav osvětlení se starají Technické služby Děčín. V roce 2016 proběhla rekonstrukce veřejného osvětlení.
Doprava.
Dopravní vybavenost je relativně dobrá. Do obce vede jedna hlavní silnice, která končí na malé točně. Téměř každou hodinu sem jezdí autobusy. Technický stav obecních komunikací není dobrý. Obec průběžně každý rok žádá o dotace na opravu komunikací a některé opravuje z vlastních zdrojů a vlastními silami.
Odpadové hospodářství.
Odpadové hospodářství v obci se řídí platnou obecní vyhláškou, která stanoví systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů. Každý dům má počet nádob podle počtu bydlících v něm. Tyto nádoby jsou vyváženy každých čtrnáct dnů a u rekreačních objektů každý měsíc. Na jednom místě v obci máme také nádoby na tříděný odpad. Občané třídí papír, sklo a plasty. K třídění plastů a kartonů z domácností používají plastové pytle, které svozová firma sváží jednou měsíčně. Nebezpečný odpad je svážen dvakrát ročně, vždy na jaře a na podzim.
Úspora energie.
Spousta domů v obci je vytápěna dřevem. Některé domy mají tepelná čerpadla a dost domů používá ekologické násypné kotle na uhlí. Budova obecního úřadu je vytápěna kotlem na topný olej a v budově hasičské zbrojnice jsou krbová kamna na dřevo.
Domovní a bytový fond v obci Labská Stráň dle SLDB 2011
Počet domů | 72 |
Počet obydlených domů | 62 |
Podíl obydlených domů | 86,11% |
Podíl obydlených domů v ČR | 83,40% |
Počet rodinných domů | 59 |
Podíl rodinných domů | 81,94% |
Podíl rodinných domů v ČR | 72,18% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet | 45,83% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet v ČR | 53,00% |
Zdroj: ČSÚ
V obci je jedno pohostinství a hasičský klub a dvě rekreační střediska: Penzion RIMI a Hotel Belveder.
Pošta a školka jsou ve vedlejší obci Arnoltice.
Nejbližší obvodní lékař a škola jsou v obci Ludvíkovice.
Dopravu zde pravidelně zajišťují autobusy Busline.
Péče o historickou zástavbu.
V obci se nachází několik domů, které si zachovaly původní vzhled. Jeden z nich je prohlášen za kulturní památku – venkovská usedlost č. p. 1. Dominantou obce je také budova bývalé školy z let 1884-1885, která byla podle tehdejších zvyklostí vysvěcená. Výstavba budovy stála tehdy 16 030 zlatých. Hodiny a zvon byly zakoupeny v roce 1898. V roce 1917 byl zvon odevzdán pro válečné účely a nový zakoupen v roce 1919 ze sbírky občanů za 1000 Kč. V roce 1946 navštěvovalo školu 20 - 25 dětí, které byly vyučovány v jednotřídce. Jistě se najdou pamětníci, kteří školu navštěvovali o něco později, a to asi do roku 1965. Poté začaly děti jezdit do ZŠ do Arnoltic.
Dalším hezkým domem v obci je chata Jánošík. Majitel v této chatě poskytuje turistům ubytování v soukromí a pečuje o udržení původního vzhledu.
V okolních lesích se nachází 19 vojenských opevnění tzv. ŘOPÍKŮ. První tři pevnosti stojí hned za obcí, další se nachází v údolí Suché Kamenice a zbylých 15 se v jedné linii táhne až k Janovu.
Soulad v zástavbě.
Vzhled nových domů v obci ovlivňuje CHKO Labské pískovce, která zejména dbá na to, aby nově postavené domy nenarušovaly krajinný ráz obce. Tím se řídí i příslušný stavební úřad v Děčíně.
Nová zástavba.
V obci bylo v posledních letech postaveno několik nových domů. Další výstavba je však velice složitá, neboť obec leží v CHKO Labské pískovce a správa CHKO již moc domů v obci postavit nepovolí. Lze stavět pouze v zastavěném území, kde je už ale málo vhodných pozemků. Obec nevlastní žádné stavební parcely.
Organizační opatření.
Výstavba se řídí schváleným územním plánem. Opravy kulturních památek schvalují památkáři, vše se musí konzultovat s obcí a zejména s CHKO Labské pískovce. Stavební povolení vydává příslušný stavební úřad v Děčíně.
Na území obce jsou řešeny v územním plánu Labská Stráň plochy pro bydlení, přestavba nefunkčního a chátrajícího zemědělského areálu na agrofarmu, nové plochy občanského vybavení související se sportem a turistikou. V územním plánu jsou respektovány územní systémy ekologické stability, významné krajinné prvky, skutečnost, že se na území nacházejí ohrožené druhy – např. chřástal polní, apod.
Podpora obce.
V obci je pravidelně vedena kronika. O zápisy do kroniky se stará kronikář, který celý rok pečlivě shromažďuje materiály a pak kroniku dopisuje. Občané jsou informováni o společenských, kulturních a sportovních akcích v obci i v okolí prostřednictvím obecních internetových schránek a také pomocí obecního občasníku.
Zástupce obce svým nejstarším obyvatelům k jejich životnímu jubileu pravidelně chodí přát s menším dárkovým balíčkem. Obec se finančně podílí na všech akcích, které jsou pořádány jak pro děti tak pro dospělé.
Zdravotnictví
V obci se nenacházejí žádná zdravotnická zařízení. Nejbližší lékařská péče je zajištěna v Děčíně, kde jsou zastoupena téměř všechna potřebná zaměření. Jeden praktický lékař pro dospělé má ordinaci v Ludvíkovicích. Nejbližší nemocnice jsou v Děčíně a Ústí nad Labem. Záchranná služba splňuje legislativně stanovenou maximální dobu dojezdu 20 minut.
Sociální péče
V obci se nenacházejí žádná zařízení sociálních služeb, občané mohou využít zařízení v Děčíně, která však mají malou kapacitu. Obec nemá komunitní plán sociálních služeb.
Sportovní možnosti.
Ty jsou v obci na špatné úrovni. Chybí jakékoliv sportovní vyžití. Obec plánuje výstavbu multifunkčního sportoviště.
Struktura využití půdy
Zdroj: ČSÚ
Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stablními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. V obci Labská Stráň dosahuje koeficient hodnoty 1,41 .
Zdroj: ČSÚ
Koncepce a dlouhodobé plánování.
V obci proběhly pozemkové úpravy. V rámci těchto úprav se vyřešilo scelování pozemků, obnovování a ozelenění polních cest. Také se vytýčilo několik důležitých cest, které budou v rámci pozemkových úprav opraveny a uvedeny do pojízdného stavu. Hlavním cílem je oprava a zprovoznění tzv. Kočárové cesty, která vede od Belvederu až do Bynovce.
Nové úpravy veřejných prostranství.
Obec se snaží každým rokem zkrášlovat náměstíčko a rybník pomocí výsadby květin. V rybníce se udržují chráněné lekníny. V
Udržování přírodních a přírodě blízkých prvků.
V obci jsou dva udržované rybníky. Jeden je opravován občany žijícími v jeho blízkém okolí. Občané do něj nasadili ryby a postavili u něj přístřeší pro kachny, které u něj žijí.
Druhý velký rybník je dominantou obce a v létě poskytuje krásnou podívanou v podobě leknínů, vrby a udržované hráze. V tomto rybníce jsou také nasazené ryby a místní rybáři u něj tráví většinu času.
Obec se také může pyšnit skalní vyhlídkou Belveder, která je v obecním majetku a obec na ní udržuje pořádek pravidelným úklidem.
Péče o veřejná prostranství a zeleň.
Jednou z priorit obce je péče o zeleň a o veřejná prostranství. Je zde několik udržovaných parčíků. Každý, kdo bydlí v blízkosti některého z parčíků, do něj sází nové květiny a keře, okopává půdu a společně tak utváří ráz těchto parků. Lidé také rádi zdobí své domy květinovou výsadbou a v létě, když vše rozkvete, je opravdu na co se koukat.
O údržbu a čistotu v obci se starají zaměstnanci obce z řad občanů, ti také udržují čistotu hřbitova, vyhlídku Belveder a sečou trávu.
Na začátku obce se nachází dřevěný kříž, který byl nedávno restaurován.
Ekologická výchova.
O vzdělávání a výchovu dětí se starají jednotlivé školy, do kterých děti dojíždějí. Obec má v plánu vybudovat pro děti a mládež bylinkovou a ovocnou zahradu, kde by se do sázení a péči o zahradu zapojily místní děti a děti z nejbližší mateřské školky.
Zemědělské a lesní pozemky.
Obec své zemědělské pozemky pronajímá místním zemědělcům, kteří o ně pečují. O lesní pozemky se stará obecní lesní hospodář. Obec v lesích hospodaří podle zpracovaného lesního hospodářského plánu. Prořezávky a výsadba nových porostů probíhají ve spolupráci s lesním hospodářem, obecními zaměstnanci a obyvateli obce.
Péče o prvky ekologické stability v krajině.
Část obce leží v chráněné oblasti přirozené akumulace podzemních vod – CHOPAV Severočeská křída.
Labská Stráň je také součástí Ptačí oblasti CZ 0421006 – Labské pískovce. Hlavním předmětem ochrany jsou chřástal polní, datel černý, sokol stěhovavý a výr veliký.
Na území obce se nacházejí následující prvky ÚSES :
Vše řídí CHKO Labské pískovce.
Ostatní opatření péče o kulturní krajinu.
V obci byla za pomoci občanů vysazena v roce 2011 ovocná alej. Výsadba ještě není zcela u konce a každým rokem se pokračuje v dalším osazování polních cest. Trendem je výsadba ovocných stromů, které budou do budoucna sloužit obyvatelům a zvířatům jako zdroj ovoce.
Obcí neprotéká žádný velký potok, který by ohrožoval obyvatele povodní, a přesto nás občas přepadnou prudké deště a do obce se valí voda z polí.
Obnova prvků kulturní pamětní krajiny.
V obci je jeden dřevěný křížek, který byl v nedávné době obnoven. Dalším významným prvkem je vyhlídková terasa Belveder.
Složky životního prostředí
Nenacházejí se zde žádné složky životního prostředí, které jsou ohroženy znečištěním. Jedinou možnou hrozbou je eroze půdy z polí a přívalové deště, které shromáždí velké množství vody na těchto obnažených polích.
Ochrana životního prostředí
Do území obce zasahuje CHKO Labské pískovce.
Labská Stráň | |
Obecní úřad obce Labská Stráň |
|
znakvlajka | |
Lokalita | |
---|---|
Status | obec |
LAU (obec) | CZ0421 544701 |
Kraj (NUTS 3) | Ústecký (CZ042) |
Okres (LAU 1) | Děčín (CZ0421) |
Obec s rozšířenou působností a pověřená obec | Děčín |
Historická země | Čechy |
Katastrální území | Labská Stráň |
Katastrální výměra | 2,88 km² |
Zeměpisné souřadnice | 50°50′55″ s. š.,14°13′54″ v. d. |
Základní informace | |
Počet obyvatel | 232 (2017)[1] (e) |
Nadmořská výška | 325 m n. m. |
PSČ | 407 14 |
Zákl. sídelní jednotky | 1 |
Části obce | 1 |
Katastrální území | 1 |
Adresa obecního úřadu | Labská Stráň 111 407 14 Arnoltice u Děčína |
Starostka | Ludmila Hejdová
|
Oficiální web: www |
|
Email: ou_labska_stran@iol.cz | |
|
Zdroj : Wikipedie
Obecní úřad a kompetence obce
Obec díky své malé velkosti tvoří pouze základní typ obce – obec I. stupně.
Všichni volení zástupci (7 zastupitelů) jsou neuvolnění. Obec zaměstnává jednoho stálého zaměstnance (účetní) a nepravidelně na dobu určitou 1 – 2 pracovníky na úklid veřejných prostranství. Obec nemá zřízeny žádné jiné organizace a pro jiné obce nevykonává žádné činnosti.
Hospodaření obce
V posledních pěti letech byly schválené rozpočty obce plánované jako vyrovnané, ale obec každý rok vytvořila přebytek. Přebytky jsou kumulovány na běžném účtu, a budou využívány na spolufinancování dotací v příštích letech pro rozvoj obce.
Rozdíly mezi příjmy a výdaji byly:
rok 2011: + 351 tis. Kč
rok 2012: + 354 tis. Kč
rok 2013: + 503 tis. Kč
rok 2014: + 36 tis. Kč
rok 2015: + 884 tis. Kč
Srovnání struktury rozpočtových příjmů v období 2009 - 2014
Zdroj: ČSÚ
Při srovnání struktury rozpočtových příjmů v uvedeném období je zřejmé, že obec oproti kraji čerpá více investiční dotace a méně ty neinvestiční. Rozdíl v ostatních příjmech již není tak markantní.
Vývoj rozpočtového hospodaření obce Labská Stráň v letech 2009 - 2014 (v tis. Kč)
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | 1 556 | 1 598 | 1 651 | 1 811 | 2 088 | 2 218 |
Nedaňové příjmy | 516 | 677 | 812 | 497 | 457 | 408 |
Kapitálové příjmy | 0 | 79 | 0 | 138 | 0 | 0 |
Neinvestiční přijaté dotace | 412 | 2 897 | 417 | 430 | 681 | 684 |
Investiční přijaté dotace | 0 | 0 | 0 | 133 | 0 | 146 |
Příjmy | 2 484 | 5 251 | 2 880 | 3 008 | 3 227 | 3 456 |
Běžné výdaje | 3 191 | 5 902 | 2 295 | 2 465 | 2 724 | 3 082 |
Kapitálové výdaje | 189 | 257 | 234 | 190 | 0 | 338 |
Výdaje celkem | 3 380 | 6 159 | 2 529 | 2 655 | 2 724 | 3 420 |
Saldo příjmů a výdajů | -896 | -908 | 351 | 354 | 503 | 36 |
Podíl kapitálových výdajů | 5,60% | 4,17% | 9,25% | 7,16% | 0,00% | 9,88% |
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech | 128,44% | 112,40% | 79,69% | 81,93% | 84,41% | 89,18% |
Zdroj: ČSÚ
Z vývoje rozpočtového hospodaření obce vyplývá, že daňové příjmy obce pomalu rostou, ale nedaňové klesají. Obci se také daří získávat dotace, které pomáhají navyšovat příjmy. Při pohledu na podíl běžných výdajů na celkových příjmech je patrné, že tento podíl se pozvolna dostal na hranici 80-90%.
Vývoj rozpočtového hospodaření v obci Labská Stráň v letech 2009 - 2014 (v tis. Kč)
Zdroj: ČSÚ
Dle uvedeného grafu je patrná postupná stabilita rozdílu mezi příjmy a výdaji.
Vnější vztahy a vazby
Obec je členem MAS Český Sever, což je společnost, která sdružuje venkovské podnikatele, hospodáře, spolky a obce s cílem dosáhnout lepšího rozvoje venkova v kraji. Prostřednictvím této MAS mohou obec, podnikatelé, občanská sdružení a další subjekty získat dotace na své projekty.
Obec je také členem Svazku obcí Českého Švýcarska. Jeho cílem je podpora společných aktivit členských obcí. Velice úspěšnými akcemi pořádanými tímto Svazkem jsou sportovní hry pro děti, které se konají pravidelně každý rok v srpnu v některé z členských obcí, výlety lodí pro seniory a exkurze a poznávací zájezdy do jiných krajů, pro získávání informací, které by se daly využít pro rozvoj obcí sdružených ve Svazku.
Rozpočet obce na rok 2017 je schválen jako přebytkový. Příjmy ve výši 3 236 tis. Kč, výdaje 2 986 tis. Kč. Přebytek ve výši 250 tis. Kč bude použit na financování úvěru.
Získané dotace od roku 2011 :
1. Oprava místní komunikace - POV ÚK - 78.000 Kč.
2. Oprava místní komunikace - POV ÚK - 120 000 Kč.
3. Dětské hřiště - 132 980 Kč.
4. Oprava hasičské zbrojnice - 101 000 Kč.
5. Úprava veřejného prostranství u rybníka - 170 000 Kč.
6. Oprava veřejného osvětlení - 350 000 Kč.
7. Nákup traktoru - 50.000 Kč
8. Rekonstrukce ČOV - 2 018 000 Kč.
Výsledky dotazníkového šetření.
V rámci šetření uspořádaného pro občany během prosince 2015 bylo shromážděno celkem 26 vyplněných dotazníků z rozdaných 80 ks. Děkujeme občanům, kteří byli ochotni se anketou zabývat a vyplnit dotazník. Ze shrnutí jejich názorů vyplývají následující závěry.
73 % účastníků ankety se žije v obci velmi až spíše dobře a vyloženě nespokojený byl 1.
Nejvíce se jim líbí blízkost přírody, klidný život a dobrá dopravní dostupnost.
Naopak nejvíce účastníkům se nelíbí nedostatek či špatná dostupnost obchodů a služeb, nezájem lidí o obec a špatné mezilidské vztahy.
Občanům v obci nejvíce chybí lékař, prodejna, lepší vodovod, chodníky, hřiště, zájmové kroužky pro děti, plynovod, společné výlety, posilovna, free wifi, cyklostezka. Nelíbí se jim špatné lesní cesty, znečištěné ovzduší v zimním období.
Výsledky z hodnocení obce z hlediska níže uvedených podmínek (v dotazníku tabulka) :
Bydlení : 17x velmi spokojen, 4x spíše spokojen, 1x lhostejnost.
Veřejná doprava : 6x velmi spokojen, 14x spíše spokojen, 2x spíše nespokojen.
Kultura a společenský život : 6x velmi spokojen, 4x spíše spokojen, 11x spíše nespokojen.
Sportovní vyžití : 1x velmi spokojen, 3x spíše spokojen, 16x nespokojen.
Životní prostředí : 11x velmi spokojen, 8x spíše spokojen, 2x spíše nespokojen.
Péče obce o své prostředí : 12x velmi spokojen, 7x spíše spokojen, 4x spíše nespokojen.
Podmínky pro podnikání : 2x spíše spokojen, 3x nespokojen, 8x lhostejné.
Rozvoj obce : 3x velmi spokojen, 11x spíše spokojen, 6x spíše nespokojen.
Informovanost o dění v obci : 3x velmi spokojen, 15x spíše spokojen, 5x spíše nespokojen.
46% účastníků alespoň někdy sleduje informace o dění v obci na webových stránkách.
57 % účastníků je ochotno se zapojit do rozvoje obce. Pro obec jsou ochotni udělat toto :
chodit na brigády, pomáhat při akcích pro děti.
Přednostní právo na přidělení finančních prostředků má dle názoru účastníků obce především rekonstrukce místních komunikací, ČOV a vodovod, hřiště, plynofikace.
Obec by dle respondentů měla žádat o dotace na :
kanalizaci, opravy úřadu, chodníky, opravy turistických cest, plynofikaci, vodovod, cyklostezky, zeleň, lesní cesty - lavičky, autokemp, školku.
Pozornost by si potom zasloužilo i zřízení dalších provozoven obchodů a služeb, podpora bytové výstavby (dobudování technické infrastruktury a místních komunikací), péče o veřejnou zeleň a prostředí v obci a podpora společenských a sportovních aktivit.
Hlavním cílem by měla být oprava kanalizace, cest a hřiště.
Ankety se zúčastnili ve stejné míře jak občané žijící v obci dlouhodobě - 42% respondentů, tak i přistěhovaní 58%.
Věková kategorie : 30-50 let – 30%
: 50-90 let – 61%
Domácnost s dětmi : 15%
Domácnost bez dětí : 57%
SWOT analýza je dnes již standardní analytickou metodou regionálního rozvoje navazující na závěry plynoucí z profilu obce a analýzy veřejného a podnikatelského prostředí. Její podstatou je odhalení a současně vzájemné porovnávání vnitřních silných a slabých stránek a vnějších podmínek působících na obec. Jedná se o analýzu hlavních tendencí současného a budoucího vývoje obce.
Vnitřní analýza – tedy analýza silných a slabých stránek obce – zkoumá současný stav jednotlivých prvků obce. Zatímco vnější analýza zkoumá faktory působící na obec zvenčí a je směřována do budoucna.
SWOT, což je zkratka z anglických slov:
S = STRENGHTS – silné stránky, přednosti, výhody: CO JE NA NÁS DOBRÉ
W = WEAKNESSES – slabé stránky, nedostatky, slabiny: ČÍM SE SAMI OHROŽUJEME
O = OPPORTUNITIES – příležitosti, možnosti: CO SE NÁM NABÍZÍ
T = THREATS – hrozby, nežádoucí ohrožení: CO BY NÁS MOHLO BLOKOVAT
Smysl SWOT analýzy spočívá v akceptování silných stránek a odstraňování (nebo alespoň omezování) stránek slabých, čímž se zvyšuje pravděpodobnost budoucí realizace příhodných možností, a naopak se omezuje dopad pojmenovaných hrozeb.
Výsledky SWOT analýzy slouží jako základ pro další analyzování obce, vymezení problémových oblastí, zaměření rozvojového plánu obce a zacílení záměrů akčního plánu.
SWOT analýza je klíčovým závěrem a jakýmsi shrnutím analytické části strategického plánu. Expertní návrh SWOT analýzy byl definován na základě podrobné situační analýzy a dále prodiskutován a upraven dle připomínek samosprávy obce.
Dlouhodobá vize zachycuje představu o budoucnosti obce, jak se bude obec měnit a rozvíjet. Strategická vize obce je definována zejména na základě výsledků a závěrů předchozích bodů analytické části a také na základě jednání zastupitelstva. Naplnění vize bude dosaženo realizací tohoto Programu rozvoje obce a následně na něj navazujících dokumentů stejného charakteru.
Vize obce Labská Stráň.
Labská Stráň je klidnou, ale dynamicky se rozvíjející obcí v zázemí dobře dostupného krajského města, která podporuje kulturní a sportovní vyžití občanů všech generací. Labská Stráň je obcí, která dbá o své přírodní a kulturní bohatství a zároveň poskytuje obyvatelům kvalitní technickou a občanskou vybavenost.
Cíl : „Rozvinutá technická infrastruktura a zdravé životní prostředí.”
Opatření : „Zajištění kvalitní technické infrastruktury.” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava kanalizace.” |
2018 - 2019 | Vlastní + externí | ||
„Oprava vodovodu.” |
2019 - 2020 | Vlastní + externí | ||
Opatření : „Kvalitní dopravní infrastruktura.” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava a výstavba místních komunikací.” |
2019 - 2020 | Vlastní + externí | ||
Cíl : „Dobré sportovní zázemí.”
Opatření : „Výstavba sportovního areálu.” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Multifunkční hřiště a zázemí.” |
2018 - 2020 | Starostka. | 4 | Vlastní + externí |
Cíl : „Rozvinutá základní občanská vybavenost a kultura.”
Opatření : „Opravy dětského hřiště.” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Hřiště pro děti.” |
2021 - 2022 | Vlastní + externí | ||
Opatření : „Rozvoj volnočasových aktivit.” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Kulturní a společenské akce.” |
2017 - 2023 | Vlastní + externí | ||
„Péče o kulturní památky.” |
2019 - 2022 | |||
Cíl : „Zlepšení okolí obce.”
Opatření : „Péče o okolní přírodu.” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zlepšování stavu polních a lesních cest.” |
2022 - 2023 | Vlastní + externí | ||
Opatření : „Vlastní kompostování.” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Pořízení domácích komposterů.” |
2019 - 2024 | Vlastní + externí | ||
Cíl : „Zlepšení stavu obecních budov.”
Opatření : „Oprava budovy obecního úřadu a výměna zdroje tepla.” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce obecního úřadu a kulturního sálu.” |
2020 - 2021 | Starostka. | Vlastní + externí | |
Opatření : „Oprava hasičské zbrojnice.” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce budovy hasičské zbrojnice.” |
2019 - 2022 | Vlastní + externí | ||
V rámci Programu rozvoje Obce Labská Stráň na roky 2017 - 2025 jsou definovány základní priority rozvoje obce pro období následujících 8 let. Jejich vlastní realizace je závislá na zdrojích financování. Zde je počítáno s kombinací zdrojů z Fondů Evropské unie – Operačních programů pro období 2014-2020, ze státního rozpočtu, krajského rozpočtu i z rozpočtu obce.
Je patrné, že objem finančních prostředků přesahuje několikanásobně možnosti obecního rozpočtu, proto je možné, že se nepodaří všechny priority v uvedeném období realizovat, a bude je nutné přesunout do následujícího období.
Hlavními prioritami obce v oblasti investic je jednoznačně vyřešení dopravní a technické infrastruktury. Pořadí priorit je možné upravit s ohledem na konkrétní dotační příležitosti.
Právě proto musí obec a její zástupci vyvinout maximální snahu být aktivní ve vyhledávání zdrojů financování a úspěšní při splnění podmínek jednotlivých dotačních programů.
Evaluace Programu rozvoje obce Labská Stráň 2017 - 2025
Aktualizace PRO se bude provádět dle potřeby, nejméně však jednou za rok. Zhodnocení naplňování provede starostka nebo jí pověřená osoba na základě prostudování stávajícího Programu rozvoje obce Labská Stáň a předložení návrhů na změnu zastupitelstvu obce. Z hlediska evaluace je nezbytné pravidelné monitorování a hodnocení realizace stanovených opatření a současně i souladu aktivit jiných subjektů s tímto materiálem.
Současně je nezbytné průběžně shromažďovat připomínky a podněty k aktualizaci Rozvojových aktivit PRO (např. doplňování konkrétních projektových záměrů nebo aktualizace stanovených opatření). Zastupitelstvo obce by mělo minimálně jedenkrát ročně projednat zprávu o realizaci Programu rozvoje obce Labská Stráň a rozhodnout o jeho aktualizaci či doplnění.
Přehled případných programů ze kterých lze čerpat dotace.
Operační program Doprava
Řídící orgán: Ministerstvo dopravy web: www.opd.cz e-mail: info@opd.cz alokace: 4,7 mld. EUR Zaměření programu: • Zajištění kvalitní dopravní infrastrukturyv celé ČR • Postupné vyrovnávání kvality dopravní sítě ČR v rámci EU • Podpora ekologické dopravy • Podpora využívání železniční a vodní dopravy |
Integrovaný regionální operační program Řídící orgán: Ministerstvo pro místní rozvoj web: www.dotaceEU.cz/irop e-mail: irop@mmr.cz alokace: 4,6 mld. EUR Zaměření programu: • Vyvážený rozvoj území v regionech soudržnosti • Zkvalitnění infrastruktury • Zlepšení veřejných služeb a veřejné správy • Zajištění udržitelného rozvoje v obcích, městech a regionech |
Operační program Životní prostředí Řídící orgán: Ministerstvo životního prostředí web: www.opzp.cz e-mail: dotazy@sfzp.cz alokace: 2,6 mld. EUR Zaměření programu: • Ochrana a zajištění kvalitního prostředí pro život obyvatel ČR • Podpora efektivního využívání zdrojů • Eliminace negativních dopadů lidské činnosti na životní prostředí • Zmírňování dopadů klimatických změn |
Program rozvoje venkova
Řídící orgán: Ministerstvo zemědělství web: www.eagri.cz e-mail: info@mze.cz alokace: 2,3 mld. EUR Zaměření programu: • Obnova, zachování a zlepšení ekosystémů závislých na zemědělství • Investice pro konkurenceschopnost a inovace zemědělských podniků • Podpora krajinné infrastruktury • Zvýšení hospodářského rozvoje ve venkovských oblastech |
Operační program
Zaměstnanost Řídící orgán: Ministerstvo práce a sociálních věcí web: www.esfcr.cz e-mail: esf@mpsv.cz alokace: 2,1 mld. EUR Zaměření programu: • Podpora zaměstnanosti a rozvoj lidských zdrojů • Podpora rovných příležitostí žen a mužů • Sociální začleňování a boj s chudobou • Modernizace veřejné správy |
Operační program
Výzkum, vývoj a vzdělávání Řídící orgán: Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy web: www.msmt.cz e-mail: opvvv@msmt.cz alokace: 2,8 mld. EUR Zaměření programu: • Rozvoj lidských zdrojů v oblasti výzkumu a vývoje • Udržitelný rozvoj v sociálně soudržné společnosti • Podpora kvalitního výzkumu • Systémové změny pro zkvalitnění vzdělávacího systému v ČR |
Operační program podnikání a inovace pro konkurenceschopnost Řídící orgán: Ministerstvo průmyslu a obchodu web: www.mpo.cz e-mail: info@mpo.cz alokace: 4,33 mld. EUR Zaměření programu: • Konkurenceschopná ekonomika založená na znalostech a inovacích • Schopnost místních firem prosazovat se na světových trzích • Vytváření pracovních míst v dlouhodobém horizontu • Environmentální dimenze hospodářského rozvoje |
Interreg V-A
Česká republika – Polsko Řídící orgán: Ministerstvo pro místní rozvoj web: www.cz-pl.eu alokace: 0,226 mld. EUR Zaměření programu: • Společné řízení rizik • Rozvoj potenciálu přírodních a kulturních zdrojů pro podporu zaměstnanosti • Vzdělání a kvalifikace • Spolupráce institucí a komunit |
Interreg V-A Rakousko – Česká republika Řídící orgán: Úřad vlády Dolního Rakouska web: www.at-cz.eu alokace: 0,097 mld. EUR Zaměření programu: • Posilování výzkumu, technologického rozvoje a inovací • Životní prostředí a zdroje • Rozvoj lidských zdrojů • Udržitelné sítě a institucionální spolupráce |
Řídící orgán: Saské státní ministerstvo životního prostředí a zemědělství web: www.sn-cz2020.eu alokace: 0,157 mld. EUR Zaměření programu: • Podpora adaptace na změnu klimatu • Zachování a ochrana životního prostředí • Investice do vzdělávání • Posilování institucionální kapacity veřejných orgánů • Ochrana životního prostředí a účinné využívání zdrojů |
Program přeshraniční spolupráce Česká republika – Svobodný stát Bavorsko Cíl EÚS 2014–2020 Řídící orgán: Bavorské státní ministerstvo hospodářství a médií, energie a technologie web: www.by-cz.eu alokace: 0,103 mld. EUR Zaměření programu: • Posilování výzkumu, technologického rozvoje a inovací • Investice do vzdělávání • Udržitelné sítě a institucionální spolupráce |
Interreg V-A Slovenská
republika – Česká republika Řídící orgán: Ministerstvo zemědělství a rozvoje venkova SR web: www.sk-cz.eu alokace: 0,09 mld. EUR Zaměření programu: • Využívání inovačního potenciálu • Kvalitní životní prostředí • Rozvoj místních iniciativ Přehled programů, ze kterých lze čerpat |
Poděkování
Poděkování patří všem občanům, kteří se na přípravě Programu rozvoje obce Kámen aktivně podíleli, a dále zastupitelům obce za konstruktivní přístup při projednání tohoto, pro obec zásadního, materiálu.