Obec Dolní Habartice neměla v předchozích volebních obdobích vytvořen strategický plán rozvoje obce.Nezapojovala se do čerpání dotací z Evropských strukturálních fondů, mimo dotačních titulů určených k nápravě povodňových škod. Nové zastupitelstvo zvolené na sklonku roku 2014 rozhodlo , že se obec pokusí čerpat z dotací a to v rámci svých dostupných možností. Proto vznikl tento Strategický plán rozvoje na období 2016 - 2020. Navazuje na krátkodobý Strategický plán obce na období 2015 - 2016, který vznikl krátce po volbách a byl schválen ZO dne 16.12.2014 pod č. 30/2014. Návrh strategického plánu byl vytvořen pracovní skupinou ustanovenou za tímto účelem. Složení pracovní komise pro vytvoření Strategického plánu rozvoje obce Dolní Habartice na období 2016 - 2020 :
Jméno | Příjmení | funkce v prac.skupině | Funkce v obci |
Otto | Scháněl | vedoucí | místostarosta obce |
Petr | Petrovický | člen | starosta obce |
Petr | Malec | člen | člen kulturní a sportovní komise obce |
Ivana | Mastíková | člen | předseda kontrolního výboru obce |
Tomáš | Václavek | člen | zastupitel obce |
Při jeho tvorbě bylo přihlédnuto k připomínkám občanů , které byly získány anketami, písemnými a ústními podáními občanů a v neposlední řadě osobním kontaktem zastupitelů s občany. Do Strategického plánu rozvoje byly dále zahrnuty podněty ze strany dobrovolných organizací obce (SDH,TJ,MS,klub seniorů a občanské sdružení Prohaba) a příspěvkové organizace (ZŠ a MŚ). Vypracovaný návrh Strategického plánu rozvoje byl prezentován na webových stránkách obce a byl též k nahlédnutí na obecním úřadu, kde se k němu mohli vyjádřit všichni občané obce. Po zapracování připomínek byl předán ZO ke schválení a následně prezentován na webových stránkách www.obcepro.cz a na webové stránce obce Dolní Habartice.
Obec Dolní Habartice se nachází v Ústeckém kraji, v okrese Děčín. Obec je tvořena jako jeden celek a rozkládá se v Katastrálním území Dolní Habartice. Rozloha katastru činí 557,31 ha.1 Vzdálenost do spádových sídel - cca 9 km do Děčína(obec s rozšířenou působností) , cca 20 km do Ústí nad Labem(Krajský úřad), na severozápadě sousedí s Benešovem nad Ploučnicí (obcí s pověřeným obecním úřadem). Celé území obce se nachází v okrajové části CHKO České středohoří a leží na okraji CHOPAV Severočeská křída. Obcí protéká říčka Bystrá, která přitéká z Horních Habartic a pokračuje dále do Benešova nad Ploučnicí, kde se vlévá do řeky Ploučnice. Krajinu v okolí obce tvoří pole, louky a v extravilánu obce smíšené lesy. Terén většinou mírně stoupá od říčky Bystré až k nejvyšším vrchům v okolí. Po proudu Bystré vpravo, stoupá terén ke svahům Kosí hory a Dobrnských vrchů , jejichž výška dosahuje více než 400 m.n.m. Vlevo od říčky poblíž vrcholu Liščí hory také téměř 400 m.n.m. Na obou stranách údolí vystupují zemědělské pozemky až do nejvyšších míst, kde z jílovité půdy vystupují čedičové vrcholy. Krajina v okolí obce je využívána především k zemědělství a lesnictví. U zemědělského využití převládá extenzivní způsob hospodaření, převládají pastviny především pro hovězí dobytek, který je využíván ke spásání ploch bez dalšího hospodářského využití. Dále jsou zatravněné plochy využívány pro produkci sena, které tvoří rezervu krmiva pro zimní období. Nemalé plochy v extravilánu obce jsou zalesněné a jsou využívány k těžbě méně kvalitního dřeva. Jak již bylo zmíněno obec se nachází na okraji CHKO České středohoří a na okraji CHOPAV Severočeská křída, z čehož vyplývají určité zákonné požadavky na ochranu krajiny a životního prostředí. V katastru obce jsou územním plánem vytyčeny biokoridory a pásma ochranné zeleně.
Obec vznikla za německé kolonizace zdejšího území okolo roku 1281 , kdy střed osídlení tvořil Benešov nad Ploučnicí a hrad Ostrý. Rozšiřující se části dostaly jméno Eberhardesdorf, další kolonizací (parně odvozením od jména lokátora) vzniká Nieder Ebersdorf. Tento název nesla obec až do roku 1945 , kdy byla přejmenována na Dolní Habartice. Hlavním zdrojem obživy bylo zemědělství, s nástupem průmyslu koncem 19. a především v první polovině 20. stolení přešla značná část obyvatelstva do textilních továren v Benešově nad Ploučnicí. Po odsunu německého obyvatelstva v poválečných letech byla textilní výroba obnovena, takže i nadále měla vedle zemědělství stěžejní podíl na zaměstnanosti obyvatelstva obce. Vzhledem k dobré dopravní obslužnosti dojížděla také nemalá část obyvatel v produktivním věku do průmyslových podniků v Děčíně. Po roce 1989, kdy došlo k restrukturalizaci průmyslu zanikla textilní výroba v Benešově nad Ploučnicí a také v Děčíně zaniklo mnoho pracovních příležitostí přešla část obyvatel do dopravy a služeb. Někteří začali soukromě podnikat jako osoby samostatně výdělečně činné , jiní se stali zaměstnanci nově vznikajících drobných firem.
Demografická situace
Na konci roku 2014 žilo v Dolních Habarticích 567 trvale hlášených obyvatel.Vývoj počtu obyvatel vykazuje pomalý, kolísavý růst (pro srovnání, o deset let dříve bylo v obci hlášeno 552 obyvatel). Index změny počtu obyvatel 2004/2014 dosahuje hodnoty 102,5, což znamená, že ve sledovaném období vzrostl počet místních obyvatel o 2,5 %. Na tento mírný nárůst počtu obyvatel měl vliv pouze přirůstek z titulu přistěhovalých, kterých bylo ve sledovaném období o 14 více než vystěhovalých. Počet narozených se za sledované období rovná počtu zemřelých.
Tabulka 1 : Vývoj počtu obyvatelstva v letech 2004 - 2014
Rok | Celkem obyvatel | Narození | Zemřelí | Přistěhovalí | Vystěhovalí | Přírůstek celkový |
2004 | 552 | 7 | 10 | 20 | 23 | -6 |
2005 | 546 | 3 | 8 | 22 | 17 | 0 |
2006 | 546 | 6 | 8 | 12 | 30 | -20 |
2007 | 526 | 5 | 3 | 27 | 24 | 5 |
2008 | 531 | 9 | 6 | 33 | 6 | 30 |
2009 | 561 | 8 | 5 | 32 | 24 | 11 |
2010 | 572 | 6 | 9 | 21 | 30 | -12 |
2011 | 561 | 9 | 6 | 32 | 20 | 15 |
2012 | 576 | 4 | 1 | 21 | 34 | -10 |
2013 | 566 | 5 | 7 | 21 | 20 | -1 |
2014 | 567 | 6 | 5 | 24 | 23 | 2 |
* ČSÚ - Databáze demografických údajů za obce ČR
Podíl žen a mužů je v průměru vyrovnaný. Anomálie v jednotlivých věkových skupinách neodpovídají celorepublikovému trendu a jsou patrně způsobeny migrací obyvatelstva. Například kategorie 20 - 29 let , podíl mužů a žen je 59% / 41%, totéž u věkové kategorie 30 - 39 let. Naopak u seniorů nad 65 let se vyšším podílem žen přibližujeme celorepublikovému trendu. Obyvatelstvo nad 65 let tvoří 16 % z celkového počtu (ve srovnání se 17,6 % v Ústeckém kraji). V porovnání s Ústeckým krajem je v Dolních Habarticích vyšší počet dětí do čtrnácti let (16% v D.H. oproti 15,7% v Ú.K.) také v další kategorii mládež 15 - 19 let je situace příznivější v obci než v kraji (5,9 % v D.H. oproti 4,7 % v Ú.K.). Průměrný věk 41,3 let se naopak velice blíží krajskému (41,2) a celorepublikovému (41,7). Index stáří je poměrně rozdílný pro obec, okres, kraj a ČR ( 100 % DH, 111,5 DC, 108,5 ÚL, 117,4 ČR ). Hodnota indexu stáří je pro obec příznivější než pro okres, kraj i celou republiku.
Dle aktuálních údajů z evidence obyvatel je početní zastoupení věkových kategorií dětí následující : žáků odcházejících do škol druhého stupně, tedy ze školy v Dolních Habarticích (věková kategorie 12 - 15) žije v obci 22 , žáků prvního stupně (věková kategorie 7 - 11) žije v obci 31. Dětí ve věkové kategorii 3 - 6 let, což odpovídá docházce do mateřské školy, je v obci celkem 26. Dětí ve věku 0 - 2 roky je celkem 12 a s těmi je třeba počítat při plánování počtu míst v mateřské škole. Obec se v současnosti potýká s nenaplněností školy prvního stupně,jejímž je zřizovatelem. Minimální počet žáků činí 24, v současnosti navštěvuje školu žáků 22, takže škola pracuje v režimu vyjímky. Je to velká škoda, protože poslední údaje o počtu dětí věkové kategorie 7 až 11 let (tedy žáků prvního stupně) uvádějí, že v obci žije 31 dětí. Tedy o 7 více než je minimální potřebný počet pro zrušení vyjímky. Jinou školu prvního stupně navštěvuje v současnosti 9 dětí.
Předpokládaný vývoj věkové struktury obyvatel odpovídá celorepublikovým trendům a není tedy třeba přijímat žádná mimořádná opatření.
Tabulka 2 : Struktura obyvatel podle věkových kategorií a pohlaví
Celkem | muži | ženy | |
Obyvatelstvo | 567 | 293 | 274 |
Z toho věku | |||
0 - 14 | 91 | 43 | 48 |
15 - 19 | 33 | 16 | 17 |
20 - 29 | 69 | 41 | 28 |
30 - 39 | 78 | 47 | 31 |
40 - 49 | 69 | 35 | 34 |
50 - 59 | 83 | 42 | 41 |
60 - 64 | 53 | 27 | 26 |
65 - 69 | 35 | 14 | 21 |
70 - 79 | 32 | 12 | 20 |
80 a více let | 24 | 9 | 15 |
* ČSÚ - Databáze demografických údajů za obce ČR
Vzdělanostní struktura :
Z tabulky vzdělanostní struktury vyplývá, že největší podíl obyvatel obce tvoří občané - absolventi učilišť a středních škol bez maturity. Procentuelně vyjádřeno tvoří 47,3% z obyvatel obce starších patnácti let. Vysokoškolsky vzdělaní občané obce jsou zastoupeni téměř 4%.
Tabulka 3 : Struktura obyvatel podle dosaženého vzdělání
Celkem | muži | ženy | |
Obyvatelstvo ve věku 15 let a více | 476 | 249 | 227 |
bez vzdělání | 3 | 1 | 2 |
základní vč.neukončeného | 113 | 45 | 68 |
střední včetně vyučení (bez maturity) | 225 | 142 | 83 |
úplné střední (s maturitou) | 107 | 49 | 58 |
nástavbové studium | 8 | - | 8 |
vyšší odborné vzdělání | 1 | 1 | - |
vysokoškolské | 19 | 7 | 12 |
* ČSÚ - Databáze demografických údajů za obce ČR
Sociální situace
Národnostní menšiny:
Identifikace národnostních menšin v obci je ztížena nedostatkem relevantních dat. Při posledním sčítání lidu, domů a bytů uvedlo 68% obyvatel národnost českou, 1% občanů uvedlo národnost jinou(jedná se o jednotlivce - viz tabulka) a 31% obyvatel kolonku národnost nevyplnilo. Neregistrujeme žádné projevy rasizmu a xenofobie .
Tabulka 4 : Struktura obyvatel podle národnosti
Celkem | muži | ženy | |
Obyvatelstvo celkem | 549 | 281 | 268 |
česká | 373 | 185 | 188 |
moravská | 1 | - | 1 |
slovenská | 2 | - | 2 |
polská | 2 | - | 2 |
vietnamská | 1 | - | 1 |
neuvedeno | 166 | 95 | 71 |
*Sčítání lidu,domů a bytů 2011
Sociálně slabí jednotlivci a skupiny, sociálně vyloučené lokality a výskyt sociopatologických jevů :
Obec Dolní Habartice neeviduje v současné době žádnou sociálně slabou osobu ani skupinu, sociálně vyločené lokality se v obci nevyskytují a ani jsme dosud nezaregistrovali žádný významný sociopatologický jev.
Spolková, osvětová a informační činnost :
V obci aktivně pracují tyto spolky- občanské sdružení Prohaba, sbor dobrovolných hasičů, fotbalový klub TJ Dolní Habartice, jezdecký klub při farmě Apalosa, myslivecký spolek a klub seniorů. Při obecním úřadě aktivně pracují , na podporu kulturního a společenského života v obci, kulturní komise a sbor pro občanské záležitosti.Tyto dva subjekty napomáhají mimo jiné ke spolupráci obce a spolků. Posledním ne nevýznamným článkem kulturního života v obci jsou pracovníci základní a mateřské škol, jejímž zřizovatelem je obec. Na jednotlivých kulturních a společenských akcích většinou spolupracuje více subjektů, účast obce v různém rozsahu je prakticky na všech akcích pořádaných dobrovolnými spolky a naopak.
Seznam kulturních a společenských akcí pořádaných obcí (zastupitelé,kulturní komise a SPOZ) ve spolupráci se spolky :
Činnost dobrovolných spolků :
Podpora spolků obcí Dolní Habartice :
Obec finančně podporuje spolky formou dotací a to odděleně na vlastní činnost a na projekty. Žádosti o dotace předávají jednotlivé spolky před schválením rozpočtu zastupitelstvem obce. Vzhledem k omezenému obecnímu rozpočtu musí být požadované částky úměrně kráceny. Co se týče prostorů disponuje obec několika prostory sloužícími k činnosti spolků.
Informování občanů o dění v obci :
Ekonomická situace
Zemědělství - mimo několika rodinných farem, kde probíhá klasická zemědělská výroba, jsou majoritními vlastníky zemědělské půdy manželé Šlamborovi z Velké Veleně, kde má také sídlo jejich soukromá farma. Rozsah jejich aktivit v Dolních Habarticích je extenzivní způsob udržování krajiny, tedy sečení a spásání pozemků v jejich vlastnictví ale také pozemků pronajatých od státu. Ze zemědělských farem je třeba vyzdvihnout farmu paní Gabriely Horáčkové, která se zabývá chovem a výcvikem koní rasy Apalosa. Mimo chovu a výcviku koní provozuje majitelka také jezdecký oddíl včetně oddílu pro děti a mládež.
Doprava - v obci sídlí nákladní autodoprava pana Hory.
Stavební firmy - firmy pana Antonína , Leina a Vosáhla mají sídlo v obci, firma Bardzák s.r.o částečně podniká v Dolních Habarticích, sídlo má však v Benešově n.Pl.
Služby - v obci podnikají jako osoby samostatně výdělečně činné tito specialisté - automechanik, opravna kol, truhláři, zedníci, klempíři, pokrývači, elektrikáři, pojistníci, obchodníci, kadeřnice, podlahář, prjektanti, právníci a další.
Trh práce
Technická infrastruktura (v obci, v jednotlivých částech)
Dopravní infrastruktura
Místní komunikace
Dopravní obslužnost
Bydlení
Zdravotnictví
Sociální péče
Kultura a péče o památky
Sport a tělovýchova
Stav životního prostředí
Ochrana životního prostředí
Obecní úřad a kompetence obce
Hospodaření a majetek obce
Bezpečnost
Vnější vztahy a vazby
Souhrnné výsledky dotazníkového šetření
1. Co vám v naší obci nejvíc vadí.
2. Co (jaké změny) navrhujete.
Ze šetření vyplynulo, že obyvatelům nejvíce vadí (řazeno podle nejvyššího počtu respondentů):
- špatný stav komunikací a chodníků ( 15 respondentů).
- používání zastaralých kotlů na tuhá paliva a spalování hořlavých odpadů v těchto kotlech (13 respondentů).
- volně pobíhající psi znečisťující svými výkaly veřejné prostory (13 respondentů).
- požívání alkoholických nápojů před obchodem, kde chybí WC, takže zákazníci močí v blízkém parku ( 13 respondentů).
- omezení odvozu popelnic v letním období ( 12 respondentů).
- chybějící vybavená dětská hřiště ( 12 respondentů).
- omezování vstupu k jediné vodní ploše v obci - Lučnímu rybníku ( 11 respondentů).
- chybějící vodovod v některých částech obce, především za tratí ČD ( 11 respondentů).
- chybějící koupaliště ( 10 respondentů).
- nedostatek odpadkových košů na veřejných místech ( 8 respondentů).
- nízká informovanost o dění v obci a činnosti zastupitelů ( 6 respondentů).
- nedostatek kulturních a společenských akcí ( 5 respondentů).
- špatná slyšitelnost obecního rozhlasu (4 respondenti).
- znečisťování říčky Bystré splašky- chybějící kanalizace, zastaralá zařízení na separátní čistění odpadních vod ( 3 respondenti).
- špatný stav koryta a sesouvání břehů říčky Bystré ( 2 respondenti).
závady které vadí jednomu respondentovi:
- chybějící zrcadlo na mostu u Pelikánových.
- pozdní rozsvěcení veřejného osvětlení.
- nedůstojný vzhled čekárny ČD.
- uzavřený sběrný dvůr v zimním období.
- u školy chybí kontejner na papír.
- autobusová zastávka u paní Kulhavé nevyhovuje bezpečnému používání.
- rozvoz obecní korespondence traktorem.
- provoz automobilů a motocyklů po obecních komunikacích, porušování pravidel (ryclá jízda).
- špatná kontrola prací prováděných pro obec.
- zákaz provádění prací se zvýšeným hlukem v neděli.
- špatný stav železničních přejezdů na obecních cestách.
Výsledky šetření jeké změny občané navrhují(řazeno podle nejvyššího počtu respondentů) :
- zlepšit kontrolu prací prováděných pro obec ( 17 respondentů).
- vybudovat vodovod pro všechny domácnosti v Dolních Habarticích ( 12 respondentů).
- vybudovat vybavená dětská hřiště (12 respondentů).
- vybudování koupaliště (10 respondentů).
- zakázat požívání alkoholických nápojů na veřejnosti (8 respondentů).
- instalovat odpadkové nádoby na veřejných místech v obci (8 respondentů).
- dotovat nákup ekologických kotlů na tuhá paliva ( 8 respondentů).
- omezit provoz vozidel na obecních komunikacích ( 5 respondentů).
- ve větší míře pořádat besedy a kulturní akce ( 4 respondenti).
- dotovat budování lokálních ČOV ( 2 respondenti).
návrhy od jednoho respondenta:
- dohled nad udržováním pozemků (sečení).
- vyčistit příkopy a potok.
- častější odvoz popelnic v letním období.
- zapínat veřejné osvětlení dříve.
- celoroční provoz sběrného dvora.
- informovat o dění v okrese a kraji.
- více využívat obecní rozhlas.
- budovat další chodníky.
Z dotazníkového šetření vyplynuly jasné priority pro počáteční období Strategického plánu na léta 2016 - 2020. Občané se jednoznačně shodli na prioritách, kterými je stav komunikací v obci ( první akce investičního i neinvestičního charakteru probíhají již v roce 2015), dobudování vodovodu (také zde již probíhají přípravné práce jako je projektová dokumentace, vykupování pozemků a jednání s dotčenými subjekty), budování dětských hřišť, přístup k rybníku a eventuelní úprava břehu pro koupání a další akce. Splnění všech požadavků naráží na finanční možnosti obce, vyhlášených dotačních titulech a samozřejmě také na prioritách, které vyplynou ze SWOT analýzy. Již teď je třeba konstatovat, že většina občanů požaduje věci reálné. Bohužel některé závady a návrhy občanů nelze řešit, protože nejsou v kompetenci obecního zastupitelstva, nebo jsou natolik finančně náročné, že by neúměrně zadlužily obec. Jedná se především o požadavky na vybudování kanalizace a centrální čističky odpadních vod.
Strategická vize :
Dolní Habartice jsou příjemným místem pro život. Lidé zde žijí v souladu s přírodou a v její těsné blízkosti, zároveň však relativně blízko spádové obce Benešov nad Ploučnicí (obce s pověřeným obecním úřadem) a okresního města Děčín (obce s úřadem s rozšířenou působností). Spojení do obou měst je dobré, obcí vede železnice a jezdí několik autobusových linek. Obyvatelé se zde cítí bezpečně, v obci nežijí nepřizpůsobiví občané ani nejsou žádné sociálně vyloučené komunity. Ke klidu v obci jistě také přispívá omezení nákladní dopravy pouze na dopravní obsluhu. Úkolem zastupitelstva obce, které vypracování tohoto Strategického plánu iniciovalo je modernizovat obec tak aby v horizontu dvaceti let dosáhla evropské úrovně. Opět je však třeba zdůraznit, že všechno je závislé od výše zdrojů, které budou k tomuto účelu vytvořeny.
Cíl : „Dobudovat technickou infrastrukturu obce.”
Rozšíření vodovodu, vybudování cca 1 km obecních komunikací, oprava 20% obecních komunikací, vybudování 500 m nových chodníků.
Opatření : „Vybudování vodovodního řadu za tratí ČD.” Příprava projektu, vykoupení pozemků, realizace stavby. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vodovod za tratí ČD” |
2016 - 2017 | Zastupitelstvo obce | 1200 | Vlastní + externí |
Obec bude usilovat o maximální výši dotace. Přípravné práce pro realizaci akce byly zahájeny již v roce 2015 (projekt a výkup pozemků). |
Opatření : „Vybudování komunikace v prostoru vodovodu” Na vykoupených pozemcích zrealizovat, po instalaci vodovodu, novou a vhodnější komunikaci než je stávající. Délka cca 200 m. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Komunikace za tratí ČD” |
2017 - 2017 | Zastupitelstvo obce | 300 | Vlastní + externí |
Finanční spoluúčast obce za maximální možné dotace z vhodného dotačního titulu. |
Opatření : „Oprava cca 20% komunikací.” Obnova živičného povrchu na komunikacích vytypovaných komisí pro technické záležitosti. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava živičného povrchu místních komunikací” |
2016 - 2020 | Zastupitelstvo obce | 500 | Vlastní + externí |
Akce rozdělená na několik etap, termíny dle získaných dotací. |
Opatření : „Instalace živičného povrchu na prašné cesty.” Instalovat živičný povrch na cca 800 m prašných obecních cest dle návrhu komise pro technické záležitosti. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vyasfaltování 800 m prašných cest” |
2018 - 2020 | Zastupitelstvo obce | 800 | Vlastní + externí |
Akce probíhající na etapy spolu s rekonstrukcí stávajících vozovek. Vše závislé od výše získaných dotací. |
Opatření : „Zhotovení cca 500 m chodníků v obci.” Rozšíření délky chodníků podél silnice III. třídy dle návrhu komise pro technické záležitosti. Kritérium frekvence používání chodníku. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Chodníky v obci.” |
2017 - 2020 | Zastupitelstvo obce | 200 | Vlastní + externí |
Akce závisí na výši dotací, v případě získání dalších dotací bude akce rozšířena nad rámec plánovaných nákladů. |
Opatření : „Úprava a zasíťování pozemků pro výstavbu.” Upravit pozemek po bývalém kluzišti, odvoz zeminy do prostoru pozemků pro výstavbu pod Kašovými, srovnání terénu pro min. 4 stavební parcely. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Pozemky pr bytovou výstavbu” |
2017 - 2020 | Zastupitelstvo obce | 200 | Vlastní + externí |
Zasíťováním se rozumí přivedení elekřiny, plynu a vody na okraj pozemků. |
Cíl : „Zajistit podmínky pro rozvoj spol. života v obci.”
Vybudování tanečního sálu, rekonstrukce klubu seniorů, zlepšení zázemí na obecním hřišti, zvýšit četnost obcí pořádaných akcí.
Opatření : „Vybudování tanečního sálu a kult. zázemí.” Vybudování kulturního zařízení na odpovídající úrovni v prostoru sportovních kabin. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Taneční sál” |
2017 - 2020 | Zastupitelstvo obce | 3000 | Vlastní + externí |
Podmínka - získání maximálního množství dotací. Náklady spojené s odkoupením stávajícího a generální oprava by značně převýšily cenu novostavby. |
Opatření : „ Rekonstrukce klubu seniorů na spol.prostory” Zrekonstruováním prostor klubu seniorů vytvořit multifunkční centrum vybavené audio- video technikou, bezbariérovými prostory, využitelné všemi občany |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Bezbariérová multifunkční místnost” |
2016 - 2017 | Zastupitelstvo obce | 300 | Vlastní + externí |
Opatření : „Rekonstrukce sport. kabin pro všestranější využití” Rekonstrukcí stávajících kabin vytvořit možnost využití nejenom fotbalisty ale i ostatními spolky |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rozšíření kabin” |
2017 - 2018 | Zastupitelstvo obce | 100 | Vlastní + externí |
Opatření : „Rozšíření přístřešku před sport.kabinami” Prodloužením přístřešku zvýšit kapacitu kabin pro akce v případě nepříznivého počasí. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Přístřešek kabiny” |
2017 - 2017 | Zastupitelstvo obce | 100 | Vlastní + externí |
Cíl : „Zlepšit podmínky pro sport a zájm.činnost.”
Vybudovat dětské hřiště, upravit tělocvičnu ZŠ pro širší využití, totéž hřiště a kabiny, vybudovat přístup a pláž u Lučního rybníku.
Opatření : „Vybudování dětského hřiště .” Vybudování veřejného dětského hřiště s herními prvky a pískovištěm. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Dětské hřiště” |
2016 - 2016 | Zastupitelstvo obce | 100 | Vlastní + externí |
Opatření : „Úprava školní tělocvičny pro širší využití.” Úprava spočívá v zajištění vstupu do školní tělocvičny odpoledne, večer a o víkendech. Eventuelně dovybavení tělocvičnými prvky a pod. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Školní tělocvična” |
2018 - 2018 | Zastupitelstvo obce | 100 | Vlastní + externí |
Za sportovními aktivitami v současnosti cestují občané do okolních obcí, přestože obec vlastní málo využívanou školní tělocvičnu. |
Opatření : „Vybavení kabin pro další sporty.” Doplnit prostředky pro nohejbal, volejbal, tenis a pod. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zakoupení sportovních potřeb” |
2016 - 2016 | Zastupitelstvo obce | 80 | Vlastní + externí |
Nákup sportovních potřeb pro další sportovní aktivity |
Opatření : „Cesta a malá pláž u Lučního rybníku.” Získat od pozemkového fondu část cesty a prostoru na hrázi rybníka, od soukromého majitele odkoupit nevelkou část pozemku na levém břehu a zde upravit a oplotit pozemek pro pláž. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Pláž u Lučního rybníku” |
2017 - 2018 | Zastupitelstvo obce | 150 | Vlastní + externí |
Tato aktivita byla silně podpořena občanskou anketou. |
Cíl : „Optimalizovat provoz ZŠ+MŠ.”
Zvýšit počet žáků a zrušit nutnost dotování mezd školských pracovníků. Zateplením fasády snížit energetickou náročnost školy.
Opatření : „Omezit závislost ZŠ+MŠ na obci.” Spolu s vedením školy dosáhnout zrušení vyjímky na nízký počet žáků. Ušetřené prostředky použít na spoluúčast obce u dotačních titulů na rozvoj a vybavení školy |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zvýšení počtu žáků v ZŠ” |
2016 - 2016 | Zastupitelstvo obce, vedení ZŠ+MŠ | 100 | Vlastní + externí |
Nákup atraktivních učebních pomůcek, rozšíření zájmových kroužků, dotování školních akcí, besedy s rodiči, prezentace školy na obecních webových stránkách, Habartickém občasníku, věcné dárky pro nově zapsané žáky atd. |
Opatření : „Sníž. energ. náročnosti provozu školy zateplením” Spojit nutnou opravu fasády se zateplením školy a uspořit náklady na vytápění. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zateplení ZŠ+MŠ” |
2018 - 2020 | Zastupitelstvo obce | 1200 | Vlastní + externí |
Podmínka vypsání vhodného dotačního titulu. |
Cíl : „Zlepšit vzhled obce.”
Instalací několika finančně málo náročných akcí vytvořit na veřejných místech klidové a relaxační zóny.
Opatření : „Vybudování malé vodní plochy.” V prostoru sloupu vedení 22 kV na p.p.č. 1268 vybudovat malou přírodní vodní plochu s možností posezení. Napájeno z malého vodního toku poblíž. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Malá vodní plocha” |
2017 - 2018 | Zastupitelstvo obce | 100 | Vlastní + externí |
Vybudování malé vodní plochy na obecní p.p.č 1268, která je nevyužitelná k výstavbě (blízkost el.vedení 22 kV. |
Opatření : „Nová boží muka u Ficzlů a na začátku obce .” Instalace božích muk do prostoru po zbořené kapličce a dalších zlikvidovaných božích muk na začátku obce. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Dvě nová boží muka” |
2016 - 2016 | Zastupitelstvo obce | 30 | Vlastní |
Nová boží muka vybudovaná pietně na místě zlikvidované kapličky a božích muk. |
Opatření : „Rekonstrukce studánky vedle cesty k Horáčkům” Vkusně upravit studánku včetně úpravy okolí a přístupové cesty. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Revitalizace studánky” |
2017 - 2017 | Zastupitelstvo obce | 20 | Vlastní |
Opatření : „Oprava dalších božích muk” Oprava částečně zachovaných božích muk u Fleischerů a za paní Faltínovou. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce dvou částečně dochovaných božích muk.” |
2018 - 2018 | Zastupitelstvo obce | 30 | Vlastní |
Opatření : „Revitalizace malých vod. toků na obecních poz.” Na pozemcích obce se nachází několik zanedbaných malých vodních toků, které je třeba vyčistit , upravit koryto, případně vysázet vhodné dřeviny. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Malé vodní toky” |
2018 - 2019 | Obecní zastupitelstvo | 50 | Vlastní |
Vyčistění toků, prořezání náletových dřevin a poškozených stromů, úprava koryta(místy poškozené a sesuté svahy),osázení novými dřevinami. |
Personální zabezpečení realizace programu rozvoje obce :
Prvním krokem krokem směrem k uskutečnění zvolených cílů a priorit je stanovit subjekty a osoby odpovědné nejen za řízení realizace, ale i za výkon a kontrolu plnění jednotlivých aktivit. Vzhledem k velikosti obce není nutné zřizovat nové orgány či instituce. Bylo zvoleno následující implementační schéma :
Řídící skupina
Řídící skupina naváže na původní pracovní skupinu, zřízenou pro účely přípravy tohoto strategického dokumentu. Za plnění vize a programových cílů odpovídá starosta.
Jméno | Organizace/firma/funkce |
Petr Petrovický | starosta obce |
Otto Scháněl | místostarosta obce |
Ivana Mastíková | předseda kontrolního výboru,členka zastupitelstva |
Zdeněk Pižl | předseda finančního výboru, člen zastupitelstva |
Tomáš Václavek | člen zastupitelstva |
Jaroslav Hora | soukromý podnikatel, člen fin.výboru |
Martina Baštrnáková | ředitelka ZŠ + MŠ v Dolních Habarticích |
Úkolem řídící skupiny bude především na základě podkladů od výkonné a kontrolní skupiny usměrňovat realizaci programu rozvoje obce- iniciovat realizaci rozvojových opatření a aktivit, vyhledávání a zajišťování zdrojů jejich financování,projednání podnětů vztahujících se k realizaci opatření a aktivit, schvalování zpráv o realizaci, projednávání změn, aktualizací a revizí dokumentu, delegování jednotlivých činností a pravomocí na odpovědné osoby a další.
Zástupci řídící skupiny se budou scházet dle aktuální potřeby- minimálně jednou do roka(v období přípravyrozpočtu na následující rok).Setkání skupiny bude iniciováno starostou obce, který rovněž zajistí včasné doručení podkladů k jednání všem členům. Informace o konání setkání řídící skupiny, stejně jako výsledky jednání(zejména schválené znění zpráv o průběhu realizace programu rozvoje obce a aktuální verze tohoto dokumentu) budou zveřejněny na internetových stránkách obce.
Výkonná a kontrolní skupina
Plnění aktivit v rámci jednotlivých opatření a dílčí úkoly spojené s plánováním projektů zajistí pracovníci obecního úřadu.
Jméno | Funkce | Činnosti spojené s realizací PRO |
Petr Petrovický | starosta obce | koordinace všech činností |
Dana Jírová | účetní | finanční podklady,adm. činnost |
Markéta Ficzlová | členka zastupitelstva obce | administrativní činnost |
Tato výkonná skupina bude zabezpečovat veškeré činnosti potřebné ke zdárné realizaci programu rozvoje obce, zejména činnosti zaměřené na podporu řídící skupiny (svolávání, příprava podkladů aj.), evidence podnětů vztahujících se k jeho doplnění či aktualizaci, zveřejňování aktuálních informacía dokumentů na webových stránkách obce a v neposlední řadě činnosti spojené s realizací jednotlivých rozvojových aktivit.
Činnost výkonné skupiny bude průběžně sledována kontrolním výborem v rámci jeho běžných schůzek. Podklady pro jednání kntrolního výboru ve věcech realizace tohoto programu rozvoje zajistí starosta obce.
Monitorování průběhu realizace programu rozvoje obce.
Pro optimální plnění rozvojových cílů je nezbytné pozorně sledovat dílčí dosažené úspěchy, průběžně hodnotit naplňování rozvojových aktivit a plnění indikátorů.
Základním nástrojem monitoringu je zpráva o průběhu realizace programu obce, která bude zpracována jednou ročně v návaznosti na sestavení ročního rozpočtu obce a projednána výkonnou, kontrolní i řídící skupinou. Součástí této zprávy bude přehled o aktivitách realizovaných v minulém roce, přehled o plnění indikátorů, zdůvodnění odchylek od plánovaného průběhu realizace a případné návrhy změn samotného dokumantu. V roce 2020 bude navíc vypracováno komplexní zhodnocení programu rozvoje obce, které bude základním zdrojem informací pro návazný strategický rozvojový dokument.
Aktualizace programu rozvoje obce.
Program rozvoje obce bude průběžně revidován, případně aktualizován v návaznosti na průběh realizace jeho dílčích částí. Podnětem k aktualizaci programu může být závažná změna vnějších podmínek, naplnění jeho části, či potřeba stnovení nových cílů (neměla by však být vyvolána změnou politické reprezentace obce). Aktualizace celého dokumentu proběhne nejpozději v roce 2020 formou zpracování návazného dokumentu.
Změny programu obce budou prováděny přímo do dokumentu. Výsledkem bude dokument s označením data, ke kterému se vztahuje. Dokument bude v úvodu obsahovat seznam revizí.
Aktualizace programu rozvoje obce a jeho změny budou schváleny zastupitelstvem obce. Aktuální verze dokumentu bude zveřejněna na internetových stránkách obce.
Financování realizace programu rozvoje obce.
Základním zdrojem financování rozvojových aktivit je obecní rozpočet. U řady aktivit se předpokládá také možnost spolufinancování z veřejných rozpočtů (kraje, ČR, fondy EU). Předpokládané zdroje financování jednotlivýh aktivit jsou popsány přímo na kartách aktivit. Program rozvoje obce a jeho součásti (akční plán, katalog aktivit a pod.) jsou základním stavebním kamenem pro tvorbu finančního plánu, finančního výhledu ale i rozpočtu obce na následující rok.
Výkonná a kontrolní složka na základě monitorovací zprávy o průběhu plnění aktivit programu rozvoje obce vypracuje ke konci rozpočtového období návrh rozpočtu na nový rok, zahrnující informace o finančních tocích týkajících se aktivit programu rozvoje obce. Výdaje spojené s naplňováním programových cílů budou v rozpočtu označeny. Díky tomu bude mít obec přehled, jaké prostředky na uskutečnění svých rozvojových priorit vynakládá.