Program rozvoje obce Starovičky je základním plánovacím dokumentem obce zakotveným v zákoně č. 128/2000 Sb., o obcích. Jde o hlavní nástroj řízení rozvoje obce. Formuluje představy o budoucnosti obce a navrhuje způsoby, jak těchto představ dosáhnout. Slouží zejména jako manuál pro řízení rozvojových činností obce (při rozhodování zastupitelstva, při přípravě projektů, při tvorbě rozpočtů). Slouží i jako informační materiál pro občany a subjekty působící v obci. Program rozvoje zvyšuje připravenost obce k podání žádostí o dotační podporu a zvyšuje šance získat vnější finanční prostředky.
Program rozvoje obce (PRO) je zpracován na roky 2018–2023, tj. na 6 let. Dlouhodobý pohled na rozvoj obce je formulován ve strategické vizi pro období cca 20 let (přibližně do roku 2035, což odpovídá realizaci 3 návazných PRO).
Program rozvoje obce je tvořen analytickou částí (charakteristika obce, SWOT analýza, vyhodnocení dotazníkových šetření) a návrhovou částí (vize, opatření a aktivity, podpora realizace).
Zpracování PRO proběhlo jako součást projektu Programy rozvoje obce pro obce Mikroregionu Hustopečsko realizovaného mikroregionem Hustopečsko.
Kulatý stůl (setkání zastupitelů, občanů a dalších zájemců o rozvoj obce) proběhl 15. 6. 2017. Na tomto setkání byla diskutována rozvojová situace obce a shromážděny podněty k dalšímu rozvoji.
V období 5. 6. – 18. 6. proběhlo dotazníkové šetření mezi obyvateli. Šetření se zúčastnilo 55 osob. Šetření přineslo další zajímavé podněty a ověřilo situaci v obci.
V měsících červenci a srpnu byl sestaven koncept PRO. Diskuze návrhu proběhla v průběhu září a října 2017.
Program rozvoje obce byl schválen zastupitelstvem obce Starovičky dne 24. 10. číslo usnesení 10 b)
Program rozvoje je zpracováván dle „Metodiky tvorby programu rozvoje obce“ doporučené Ministerstvem pro místní rozvoj.
Starovičky se nachází v mělkém údolí, v průměrné nadmořské výšce 188 m n. m. asi 5 km jihovýchodně od města Hustopeče. Okolí obce tvoří převážně orná půda a vinice.
Starovičky spadají do správního obvodu obce s rozšířenou působností Hustopeče. Obec má pouze jednu část a je tvořena jedním katastrem (hranice katastru je na níže uvedeném obrázku vyznačena červenou čárou).
Celková rozloha obce činí 858 hektarů. Obec patří svou rozlohou mezi menší obce. Průměrné území obce v České republice zaujímá 1261 ha, v Jihomoravském kraji potom 1070 ha.
Počátky Staroviček lze položit do 13. století, ne-li do doby dřívější. Starovičky pravděpodobně založili obyvatelé z nedalekých Starovic, na což lze usuzovat z jejich jména. Nejstarším dokladem o činnosti člověka na území Staroviček je archeologický nález keramických střepů, datovaných do období kultury s moravskou malovanou keramikou tzn. asi 4700 let před Kristem. První známka ukazující na existenci obce je z roku 1239.
Celkový počet obyvatel obce Starovičky k 31. 12. 2016 činil 842 (z toho 438 mužů a 404 žen). Počet obyvatel od počátku 90. let spíše rostl. Maxima dosáhl počet obyvatel v roce 2013 (845 obyvatel).
Nárůst počtu obyvatel v obci je dán zejména vysokým migračním přírůstkem v některých letech, ve většině let je patrný i mírný přirozený přírůstek – tedy více nerozených než zemřelých – viz obr.
Pozitivní přirozený i migrační vývoj v obci se promítá i do věkové struktury. Ke konci roku 2016 bylo 16,5 % obyvatel obce ve věku do 15 let (139 osob), 68,1 % ve věku 15–64 let (573 osob) a 15,4 % obyvatel obce bylo starších 65 let (130 osob). Při srovnání počtu seniorů a počtu dětí do 15 let (tzv. index stáří v hodnotě 93,5) převažují děti, což je pozitivní fakt pro budoucí rozvoj obce. Průměrný věk obyvatel obce je 41,0 let ke konci roku 2016.
Vývoj počtu obyvatel v obcích mikroregionu Hustopečsko
Za posledních 10 let došlo ve Starovičkách k nárůstu počtu obyvatel o 11,5 %. Starovičky tak patří v rámci SO ORP k obcím, kde počet obyvatel dlouhodobě výrazně roste.
Ke konci roku 2016 bylo v obci registrováno 91 aktivních ekonomických subjektů, z toho 5 podnikalo v priméru, 30 v sekundéru a zbylých 56 v terciéru. 70 subjektů jsou fyzické osoby (z toho 67 živnostníků, 1 zemědělský podnikatel a 1 osoba se svobodným povoláním). Kromě toho sídlí ve Starovičkách 13 obchodních společností a 1 zemědělské družstvo.
Základ hospodářství v obci tvoří zemědělsko-průmyslová činnost. Mezi největší zaměstnavatele v obci patří THERMAL TREND spol. s.r.o. (kategorie 50–99 zaměstnanců podle RES) vyrábějící koupelnová otopná tělesa, chráněná dílna Hands s.r.o. s levandulovou farmou (25–49 zaměstnanců), KLAS - družstvo Starovičky (25–49 zaměstnanců) a Mazůrek - trans s.r.o. (10–19 zaměstnanců) provozující mezinárodní přepravu nových a ojetých vozidel. Několik dalších subjektů zaměstnává do 10 pracovníků, např. VRT – STŘECHY s.r.o. a ZŠ a MŠ Starovičky. Mezi dalšího velkého zaměstnavatele Truck Magic s.r.o. (opravna automobilů), které má cca 10 zaměstnanců. K 1. 12. 2015 bylo v obci 186 pracovních míst.
Podnikatelé obec nezatěžují, spíše pomáhají. Levandulové farmě chybělo parkoviště, situace se už ale vyřešila. Firma Thermal Trend s.r.o. rozšiřuje neustále svou výrobu, avšak průmyslová zóna, ve které se spolu s dalšími firmami nachází, ovlivňuje nejbližší okolí. Kvůli hluku a zvýšené prašnosti se plánuje v okolí podniku doplnit zeleň.
V obci jsou 2 obchody, 3 hospody.
Podíl nezaměstnaných osob činil ve Starovičkách v květnu 2017 4,0 %, bylo zde 23 dosažitelných uchazečů o zaměstnání ve věku 15–64 let. Nezaměstnanost v obci je tak srovnatelná s hodnotou za celou ČR (4,1 %), lepší než v průměru v Jihomoravském kraji (4,8 %), ale vyšší v porovnání s hodnotou na úrovni SO ORP Hustopeče (3,7 %). Od začátku roku úroveň nezaměstnanosti klesala (ještě v lednu dosahoval podíl nezaměstnaných osob 7,2 %), menší je i v porovnání s květnem loňského roku, kdy byl podíl nezaměstnaných 5,3 %. Podíl osob nezaměstnaných déle než rok na počtu všech uchazečů o zaměstnání činil v roce 2016 v průměru 31,8 %.
Od března 2017 byla ve Starovičkách Úřadem práce ČR evidována 4 volná pracovní místa, v letních a podzimních měsících loňského roku jich však bývalo evidováno až 11.
Místní komunikace a chodníky jsou v dobrém stavu, avšak některé úseky v dohledné době budou vyžadovat rekonstrukci. Je také potřebné zajistit bezbariérovost chodníků. V obci se nachází 3–4 lidé na vozíčku. Na ulici Vinařská by byl potřeba doplnit vodovod, který je ve vlastnictví VAK Břeclav. ČOV je obce. Plynovody patří RWE. Kanalizace v obci je jednotná (splašková a dešťová dohromady) s oddělovacími dešťovými komorami. Vodovod je vybudován v celé obci, je zde však vyšší tlak vody, který není regulován. Bylo by zapotřebí zprovoznit věžový vodojem, který po jeho vybudování před cca 30 lety nebyl nikdy uveden do provozu. Obecní rozhlas není v ideálním stavu. V okolí hlavní silnice je zvýšená hladina hluku, takže rozhlas není na mnoha místech slyšet. V obci by se měl dodělat optický kabel. V současné době je zde pouze WIFI internet, který veden do kabelu. Elektrická síť má dostačující kapacitu.
Infrastruktura je v pořádku. Čistírna odpadních vod je nová, dobudovala se i kanalizace, pečuje se o zeleň, revitalizují se skládky, v obci funguje sběrný dvůr.
Při další výstavbě v obci je důležité zachovat stávající plochy zeleně: park v ulici Zahradní a v ulici Dědina. Obec v lokalitách nové výstavby zavádí regulativy formou zastavovacích studií, aby měly nové domy v obci podobný charakter.
V obci chybí hřiště pro mládež, např. workoutové hřiště. Součástí by byly i trubky a další překážky pro přeskakování (tzv. parkour). Mládeži dále chybí přirozené místo pro setkávání (např. klubovna).
Sběrný dvůr v obci existuje, odpad se třídí. Na různých místech po Starovičkách se nachází nádoby na třídění odpadu. Ve škole jde dokonce odevzdat i olej.
Obcí prochází komunikace 2. třídy II/425 vedoucí po trase Rajhrad – Břeclav paralelně s dálnicí D2. Z centra obce se odpojuje komunikace III/4203 do Šakvic.
Intenzita dopravy byla v roce 2010 na komunikaci II/425 na úseku vedoucím skrz obce naměřena v rozmezí 5001–7000 vozidel za 24 hodin. V roce 2016 se naměřená intenzita dopravy zvýšila na rozmezí 7001–10000 vozidel za 24 hodin.
Intenzita dopravy je hlavním problémem v obci, protože leží na hlavní trase, kde jezdí hodně kamionů. Bylo by však velice problematické z důvodu prostorového uspořádání realizovat obchvat obce, jaký se plánuje např. v blízkých Hustopečích. Ideálním řešením by bylo omezit jízdy kamionů nebo je rovnou zakázat. Tranzitující kamiony totiž jenom sjíždějí z dálnice, aby se vyhnuly placení mýtného. Situaci by řešilo zavedení mýtných bran i na silnicích 2. třídy.
Zpomalovací ostrůvky v obci již existují. Problémem však není rychlost ale hustota dopravy.
Další zátěž představuje hluk z dálnice. Již proběhlo měření v rámci hlukové studie, která však určila, že jenom 3 domy jsou z pohledu zátěží hlukem nevyhovující, hluková zátěž se měří totiž ještě podle staré normy. Nová protihluková stěna od podjezdu u dálnice až k benzince by však měla být v budoucnu vybudována. Plánovaný nájezd na dálnici ve Velkých Pavlovicích a vybudování dálnice Brno-Mikulov by obci hodně odlehčily. Při havárii na dálnici bývají ve Starovičkách a okolí až 8 km dlouhé kolony.
Jedním z doplňujících řešení je výsadba sídelní zeleň u silnice. V zemi ale často leží infrastruktura. Zeleň by mohla být i ve speciálních nádobách, což je ale složitější na údržbu. Od dálnice směrem k obci jsou soukromé pozemky, nelze tam proto výsadbou zeleně uceleně realizovat projekty proti hluku. Hlukem je obec zatížena i kvůli železničnímu koridoru.
Dalším problematickou oblastí z oblastí dopravy je parkování v obci. Na ulicích parkují auta, parkují i na chodnících nebo na zeleni. Jako možné řešení se nabízí rozšíření parkoviště u kulturního domu a vybudování dalších lokálních parkovišť formou podélného stání na části předzahrádek. Občané by také měli využívat parkování přímo v jejich nemovitostech. Kromě ulice Panská je to ve většině ulic možné. Zavedení jednosměrných ulic není řešením.
V obci se nachází dvě zastávky autobusové dopravy. Stav zastávek je dobrý.
Nejbližší železniční zastávka na trati Brno – Břeclav se nachází v cca 4 km vzdálených Šakvicích. Zastávka je rovněž v blízkých Hustopečích nebo Velkých Pavlovicích.
Nejbližší dálniční nájezd je v cca 5 km vzdálených Hustopečích, ve směru na Břeclav je nejbližší nájezd v 11 km vzdálených Velkých Bílovicích.
Katastrem obce prochází dvě cyklistické trasa – první z nich je nazvaná André, Moravská vinná. Po části severovýchodní hranici katastru prochází Modrohorská cyklistická trasa.
Obec Starovičky leží v zóně 545 integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. Obec je obsluhována autobusovou linkou 542 (Břeclav – Hustopeče) a během pracovních dní také několika spoji linky 550 (Mikulov – Velké Pavlovice). Dostat se do Brna lze buď s jedním přestupem v Břeclavi (většinou jde o vlaky kategorie RJ a EC) či v Zaječí (navazují vlakové linky S3 a R13), nebo se dvěma přestupy (první téměř vždy v Hustopečích, případně ve Velkých Bílovicích, další v Šakvicích, Hrušovanech u Brna, případně v Kloboukách u Brna, Židlochovicích, Pouzdřanech, Podivíně).
Na Břeclav i na Hustopeče jezdí prázdné autobusy.
Dle sčítání lidu, domů a bytů bylo ve Starovičkách v roce 2011 celkem 298 domů, z toho 293 rodinných a 3 bytové domy. Podíl neobydlených domů činil 14,4 % (43 domů). V bytových domech bydlelo v 13 bytech 5,8 % obyvatel obce.
V posledních 5 letech (2012–2016) bylo ve Starovičkách dokončeno 17 bytů (hlavně v rodinných domech).
V obci je vystavěno 44 nových domů. Plánuje se výstavba dalších 15 domků, v následných etapách pak ještě dalších 34. Obec by se chtěla zaměřit hlavně na bydlení pro místní mladou dorůstající generaci. Obec ještě musí některé plochy pozemků určené pro výstavbu koupit či směnit. Zasíťování pozemků pro novou výstavbu je nutno realizovat z důvodu dorůstající mladé generace i kvůli požadavkům odboru regionálního rozvoje MěÚ Hustopeče po etapách. V obci by bylo potřeba dále vybudovat komunitní dům pro seniory, ve kterém by se nacházelo celkem 10 bytů.
V centru obce se nacházejí neobydlené domy, které však majitelé nechtějí prodat. Nechávají si je pro možnou rekonstrukci jejich dětmi a vnuky. V obci je velký zájem o domy a pozemky.
Kapacita školy je dostatečná. Ve Starovičkách funguje dvoutřídka pro děti, které patří do 1–5 třídy. Zdejší základní školu navštěvuje 80–90 % místních dětí, ostatní děti navštěvují školy v Hustopečích nebo Velkých Pavlovicích. Mateřskou školku navštěvují téměř všechny místní děti, volná kapacita je využívána i dětmi z okolních obcí. Místní základní a mateřská škola tvoří jeden ze základů společenského života v obci. Díky vazbám z mateřské a základní školy se vytváří sounáležitost místní komunity s obcí.
V obci ordinuje všeobecný lékař. Za dalším zdravotnictvím se dojíždí do Velkých Pavlovic, Hustopečí, Břeclavi, Brna a Hodonína, případně Kyjova.
Terénní sociální péče v obci existuje. Stále je zvykem, že o starší občany pečují jejich děti. Vypomohou i sousedé, v případě potřeby zajistí péči obec.
V obci probíhá bohatý kulturní a společenský život a udržuje se řada tradic.
Ve Starovičkách je potřeba provést přístavbu jeviště kulturního domu, dále je zapotřebí opravit pomník padlým v 1. světové válce.
Mezi nejvýznamnější spolky v obci patří:
Spolupráce se spolky funguje velmi dobře. Obec jim ročně přispívá 10 000–20 000 Kč. Spolky pomáhají s akcemi, výsadbou stromů, pořádání divadelních představení apod. Spolky představují základ pro vesnický život. Nově přistěhovalí občané se však příliš nezapojují do vesnického života.
Život v obci navazuje na tradice a zvyky. V obci se koná řada kulturních a společenských akcí. Noví občané se do akcí zapojují pomalu. V obci se konají krojové hody, plesy, vítání občánků, pravidelná setkávání rodáků a také akce pro děti, např. lampionáda, drakiáda, dětský den atd. Dříve bylo pořádáno méně akcí. V současné době v obci neprobíhá příliš mnoho kroužků pro děti. Chybí zejména aktivní lidé, kteří by kroužky vedli a ve svém volném čase se věnovali dětem.
Obec podporuje činnost spolků finančním příspěvkem na provoz.
Rozloha katastru obce Starovičky činí 858,08 hektarů. 89,7 % z této plochy zaujímá zemědělská půda (zorněno je 64,1 % katastru), což je poměrně vysoký podíl. Tyto hodnoty dokumentují výrazně zemědělský charakter území. Podíl zemědělské půdy v ČR činí 53,7 % (orná půda zabírá pouze 38,3 % území), v Jihomoravském kraji je pro zemědělské účely využíváno 59,5 % (zorněno je 49,4 %). 130,3 ha zabírají vinice (15,2 % území), 49,4 ha potom připadá na sady. V obci se nenachází žádné lesní pozemky.
V oblasti životního prostředí je hlavním nedostatkem, že všude v okolí obce jsou jen pole a vinohrady, velmi málo zeleně a žádný les. Záměrem obce je proto po ukončení pozemkových úprav realizovat prvky ÚSES (územní systém ekologické stability). Obec se chce zaměřit převážně na zeleň v extravilánu obce, ale i v intravilánu obce. Vysadit by se měly hlavně stromy, které jsou pro region přirozeně typické (např. ovocné stromy).
Plánuje se revitalizovat prostor u rybníčku Luža. Bylo by vhodné zde zavést odpočinkovou zónu s prvky workoutu, kde je pro tento záměr dostatek místa. Prostor u Luže představuje zároveň vstupní bránu po cyklostezce do Staroviček. Chybí zde však informační tabule. Nachází se zde rybářský srub, který je ve vlastnictví obce a bylo by vhodné jej více využívat, např. jako na kiosek s občerstvením. Na více místech v obci by bylo také vhodné instalovat informační tabule, aby byla zajištěna dobrá orientace všech návštěvníků obce.
Obecní úřad Starovičky je obecním úřadem se základní působností. Matrika a stavební úřad se nachází v Hustopečích.
Od roku 2014/2015 disponuje obec novým územním plánem. Komplexní pozemkové úpravy se v současné době řeší, měly by být hotové do roku 2018. V obci již funguje plánování investic pomocí strategického seznamu akcí na období 3–4 roky, který se postupně aktualizuje.
Komunikace obce s občany je na vysoké úrovni. Používá se Facebook, web obce i hlášení.
Obec Starovičky za poslední 3 roky dosáhla celkového přebytku rozpočtového hospodaření ve výši necelých 5 milionů, který použila zejména na tvorbu rezerv na běžném účtu a na splácení půjčených prostředků. Obec v posledních 3 letech získala cca 12 milionů na nenárokových investičních dotacích, nejvíce v roce 2015. V této činnosti by Starovičky chtěly pokračovat. Dotace by se využily na zeleň, kulturní dům, zvažuje se i tělocvična a hala, obec potřebuje opravit i rozhlednu.
Podíváme-li se detailněji na strukturu příjmů a výdajů v posledních 3 letech, tak na příjmové stránce se odvíjí zejména od výše přijatých investičních transferů. Nedaňové příjmy jsou reprezentovány nejrůznějšími poplatky stanovenými místní vyhláškou, poplatky za pronájmy majetku obce a úroky. Kapitálové příjmy jsou spíše nárazovou a okrajovou záležitostí, kdy obec nejčastěji prodává menší pozemky občanům nebo podnikatelům na jejich žádost.
Většinu rozpočtových výdajů tvoří běžné (provozní) výdaje. Podíl kapitálových (investičních) výdajů kopíruje dotační příjmy. Saldo běžných příjmů, což je rozdíl běžných příjmů (1) a běžných výdajů (2), představuje částku, kterou obec může použít na investiční výdaje, na spolufinancování získaných dotací nebo na splácení svých závazků aniž by si musela brát další půjčku nebo prodávat svůj majetek. Tento ukazatel můžeme nazvat i tzv. dluhovou kapacitou. Tato dluhová kapacita od roku 2014 postupně roste z 2,7 milionu až na necelých 5 milionů v roce 2016.
(1) Běžné příjmy jsou příjmy, které se víceméně každoročně opakují. Jedná se o součet daňových příjmů, nedaňových příjmů a nárokových transferů. Do běžných příjmů naopak nepatří nenárokové transfery nebo kapitálové příjmy z prodeje majetku.
(2) Běžné výdaje jsou výdaje, které se každoročně opakují. Souvisí s běžným hospodařením obce. Do běžných výdajů nepatří např. výdaje na pořízení majetku (kapitálové výdaje).
Nemovitosti ve vlastnictví obce jsou v dobrém stavu. Nyní probíhá rekonstrukce hasičské zbrojnice. V obci byl zahájen v roce 2017 provoz Pošty Partner, kterou provozuje obec. Obec vlastní 5 bytů, obecní úřad, ubytovnu se sportovními kabinami, školu s mateřskou školou, kulturní dům s pohostinstvím. Je zde sběrný dvůr vybudovaný před 5 lety. Nemovitosti ve vlastnictví obce jsou v poměrně dobrém stavu a v dohledné době nevyžadují rozsáhlejší rekonstrukce.
Východiska pro návrhovou část jsou zpracována zejména na základě poznatků z charakteristiky obce a závěrů dotazníkového šetření názorů obyvatel a zachycují základní (klíčové) podněty pro návrhovou část, a to zejména silné stránky / pozitiva, rozvojové faktory a slabé stránky /negativa / problémy jako vnitřní faktory ovlivnitelné obcí. Vnější faktory (příležitosti a ohrožení) vychází z posouzení obecných i konkrétních politických, ekonomických, sociálních, technologických, environmentálních a legislativních vlivů, které mohou mít dopad na rozvoj obce.
V polovině června 2017 proběhlo dotazníkové šetření názorů obyvatel. Celkově se zapojilo 55 obyvatel. Někteří z nich neodpověděli na všechny otázky. Vyhodnocení každé otázky tedy vychází z počtu odpovědí na danou otázku.
Šetření se zúčastnilo 29 mužů a 26 žen. Ve věku 15–29 let bylo 20,4 % osob, ve věku 30–49 let bylo 68,5 % osob a ve věku 50–64 let 11,1 %. V 71 % případů odpovídaly osoby žijící s dítětem, ve 13 % šlo o osoby žijící s manželem/manželkou bez dětí, v 11 % o osoby z vícegenerační domácnosti. 64 % odpovědí pocházelo od rodáků a osob, které se do obce přistěhovaly v dětství spolu s rodiči, 24 % od osob, které se přistěhovaly v dospělosti před více než pěti lety. Novějších přistěhovalců se zapojilo 7.
70 % obyvatel se ve Starovičkách žije dobře, 16,7 % respondentů však uvedlo, že se jim zde žije spíše špatně.
Obyvatelé komplexně hodnotili prostředí a služby v obci. Jednotlivá témata známkovali na stupnici 1–5 jako ve škole. Nejlépe hodnoceny (nejnižší průměrná známka) jsou nakládání s odpady, možnosti pro výstavbu rodinných domů, dostupnost a fungování MŠ a kvalita bydlení. Nejhůře jsou hodnoceny dostupnost a úroveň zdravotní péče a služby pro seniory.
Občanům v obci nejvíce chybí restaurace a také kavárna nebo cukrárna. Častěji byl zmiňován nedostatek zeleně, kulturního vyžití a sportovišť (workoutové hřiště, sportovní hala, bazén, něco pro mladé). Kromě toho by respondenti uvítali více akcí a kroužků pro děti. Z chybějících služeb zazněly zejména bankomat a lékárna.
K získávání informací využívají občané zejména webové stránky obce, zpravodaj a rozhlas. V případě jiných způsobů získávání informací občané uváděli nejčastěji Facebook. Některým občanům chybí zasílání zpráv pomocí SMS, či e-mailem.
69 % respondentů považuje mezilidské vztahy v obci za dobré. Za špatné je označilo 7 % osob.
Klíčovou otázkou pro budoucnost obce je, jak by se obec měla početně rozvíjet. Dle 55 % respondentů by se měla obec postupně rozrůstat ze současných 842 obyvatel na přibližně 1000 obyvatel. 11 % respondentů by podporovalo ještě větší růst, zatímco 25 % obyvatel upřednostňuje, aby obec zůstala stejně velká.
V případě budoucích investic téměř polovina respondentů podporuje výstavbu cyklostezek. Výrazná je i podpora rozšiřování a zkvalitňování veřejné zeleně a zlepšování vzhledu obce obecně. Podpora bytové výstavby je na 4. místě.
V samostatné otázce byla ověřována podpora přístavby tělocvičny ZŠ, která by sloužila také veřejnosti. Usilování obce o dotaci k tomuto účelu podporuje 54 % obyvatel (27 % určitě ano a 27 % spíše ano). 25 % respondentů tuto investici razantně odmítá.
Vize představuje dlouhodobý obraz o budoucnosti obce. Vize stanoví, jak by obec měla v roce 2035 ideálně vypadat. Naplnění vize bude dosaženo realizací několika navazujících střednědobých programů rozvoje obce.
VIZE STAROVIČKY V ROCE 2035
Starovičky jsou rozvíjející se obcí se stabilizovaným počtem obyvatel.
V obci je dodělaná technická infrastruktura, zejména vodovod na ulici Vinařská a optický kabel. Věžový vodojem je zprovozněn. Postupně byly zasíťovány pozemky pro novou výstavbu. Místní komunikace jsou zrekonstruovány, včetně zajištění bezbariérovosti. Návštěvníci a obyvatelé obce mají kde parkovat, přičemž neohrožují bezpečnost a plynulost dopravy a neobtěžují obyvatele. Obec aktivně řeší jízdy kamionů přes obec.
Nová výstavba je dodělávána postupně, jsou zavedeny regulativy v lokalitách nové zástavby. V obci je citlivě doplněna zeleň. V extravilánu obce jsou realizovány prvky územního systému ekologické stability. Jsou vysazovány dřeviny a keře typické pro oblast jižní Moravy. Prostor u rybníčku Luža je revitalizován, nachází se zde místo pro odpočinek.
V obci se příjemně žije všem generacím. Děti mají možnost hrát si na dětských hřištích. Pro mládež a dospělé je vybudováno workoutové hřiště.
V obci existují dobré podmínky pro cestovní ruch. Slušní návštěvníci jsou obyvateli vítáni. Marketing obce je nastaven řízen pro udržitelný cestovní ruch nezatěžující místní obyvatele. V obci funguje restaurace.
Společenský a kulturní život je na vysoké úrovni. Obyvatelé se hojně účastní hodů a dalších kulturních a společenských akcí. Mladé rodiny i senioři mají kde bydlet. V obci funguje dostatek startovacích bytů. Je vybudován komunitní dům pro seniory.
Obec aktivně jedná s provozovatelem IDS JMK. Návaznost spojů hromadné dopravy je optimalizovaná.
Nemovitosti ve vlastnictví obce jsou v dobrém stavu. Obec aktivně pečuje o své nemovitosti.
Systém komunikace s občany je prohloubený. Důležité otázky jsou s nimi diskutovány a jsou dostatečně informováni o dění v obci.
Cíl : „Technická infrastruktura a veřejná prostranství”
Opatření : „Budování a modernizace inženýrských sítí” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Doplnění vodovodu na ulici Vinařská” |
- | Externí | ||
„Zprovoznění věžového vodojemu” |
- | |||
„Položení optického kabelu” |
- | |||
„Zasíťování pozemků pro novou výstavbu” |
- | Externí | ||
Opatření : „Řešení veřejných prostranství” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zachování stávajících ploch zeleně” |
- | |||
„Zavádění regulativů formou zastavovacích studií v lokalitách nové zástavby” |
- | |||
„Instalace informačních tabulí” |
- | |||
„Výsadba sídelní zeleň u silnice” |
- | |||
Řešení hluku. |
„Doplnění zeleně v okolí firmy Thermal Trend s.r.o.” |
- | |||
Opatření : „Rozvoj hřišť v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výstavba workoutového hřiště” |
- | |||
Součástí hřiště budou i prvky pro parkour. |
„Rekonstrukce sportovišť a dětských hřišť” |
- | |||
„Vybudování tělocvičny u ZŠ” |
- | |||
Opatření : „Prostranství v extravilánu obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Realizace prvků ÚSES” |
- | Externí | ||
Zeleň v extravilánu obce. |
„Revitalizace prostoru u rybníčku Luža” |
- | Externí | ||
Odpočinková zóna s prvky workoutu. |
„Rekonstrukce rozhledny” |
- | |||
„Zařízení pro zadržování vody v krajině” |
- | Externí | ||
Cíl : „Doprava”
Opatření : „Zkvalitňování místních komunikací, chodníků a možností pro parkování” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce místních komunikací” |
- | |||
„Zajištění bezbariérovosti chodníků” |
- | |||
V obci se nachází 3–4 lidé na vozíčku. |
„Rozšíření parkoviště u kulturního domu” |
- | |||
„Vybudování dalších lokálních parkovišť formou podélného stání na části předzahrádek” |
- | |||
Opatření : „Řešení bezpečnosti dopravy” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Omezení či zákaz jízdy kamionů” |
- | |||
„Vybudování protihlukové stěny podél dálnice D2” |
- | |||
Cíl : „Život v obci a občanská vybavenost”
Opatření : „Podpora zkvalitňování života v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Podpora kroužků pro děti” |
- | |||
„Zapojení lidí do kulturních a společenských akcí” |
- | |||
„Přístavba podia kulturního domu” |
- | |||
Opatření : „Rozvoj sociálního bydlení” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Podpora bydlení pro místní mladou dorůstající generaci” |
- | |||
„Komunitní dům pro seniory” |
- | |||
Cíl : „Správa obce”
Opatření : „Vnitřní a vnější vztahy obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Úprava slyšitelnosti obecního rozhlasu” |
- | |||
Za koordinaci činností spojených s programem rozvoje obce je zodpovědný starosta.
Sledování a vyhodnocování plnění programu rozvoje obce provádí Finanční výbor ve spolupráci se starostou obce.
Návrh aktualizací programu rozvoje (zejména úpravy termínů, nákladů a finančního plánu – rozložení nákladů v jednotlivých letech realizace) připravuje Finanční výbor v úzké součinnosti se starostou obce s ohledem na vyhodnocení plnění v předchozím roce a ve vazbě na tvorbu rozpočtu na následující rok.
Program rozvoje obce je závazným podkladem pro rozhodování zastupitelstva obce a pro činnost jednotlivých orgánů obce. Organizace/osoby uvedené ve sloupci odpovědnost u jednotlivých aktivit zodpovídají za zajištění realizace příslušné aktivity (tj. aktivitu nemusí přímo realizovat, ale mohou na realizaci pouze dohlížet, iniciovat započetí realizace apod.).
Program rozvoje je závazným podkladem pro přípravu rozpočtu obce.
Základní činností spojené s realizací programu rozvoje jsou v průběhu kalendářního roku rozloženy následovně:
Měsíc |
Činnosti |
Kdo udělá |
Říjen |
Vyhodnocení stávajícího plnění v daném roce a návrh aktualizace |
Finanční výbor |
Listopad |
Projednání návrhu aktualizace na zastupitelstvu obce Provázání programu rozvoje a rozpočtu na následující rok (rozpočet zohlední stav plnění programu rozvoje, v programu rozvoje se upraví částky a harmonogram dle návrhu rozpočtu) |
Zastupitelstvo obce
|
Prosinec |
Schválení návrhu aktualizace |
Zastupitelstvo obce |
Průběžně |
Sběr podnětů a aktuálních informací |
Starosta, finanční výbor |
Vyhodnocení plnění programu rozvoje obsahuje u jednotlivých aktivit následující informace:
Stav realizace lze v tabulce s přehledem aktivit vyjádřit zabarvením (např. zelená = splněno, oranžová = v realizaci).
Aktualizace programu rozvoje bude probíhat obvykle 1 x ročně. Návrh aktualizace zpracovává Finanční výbor v úzké součinnosti se starostou obce. Návrh aktualizace musí být projednán a schválen zastupitelstvem obce.
Při roční aktualizaci budou vždy aktuální situaci přizpůsobeny následující údaje:
V případě potřeby je možné vyřadit plánovanou aktivitu nebo doplnit aktivitu novou.
Návrh aktualizace bude obsahovat přehled provedených změn. Na jeho základě bude vytvořena a zveřejněna aktuální podoba programu rozvoje obce.
Aktualizace programu rozvoje probíhá z technického hlediska následovně:
Podkladem pro aktualizaci jsou tabulky se specifikací aktivit (přímo v návrhové části programu rozvoje, nebo v přehledové tabulce v excelu).
V tabulkách se žlutým podbarvením zvýrazní aktualizované údaje, resp. doplněné aktivity. Červeně se potom podbarví aktivity, jejich realizace se nepředpokládá.