Program rozvoje obce Šakvice je základním plánovacím dokumentem obce zakotveným v zákoně č. 128/2000 Sb., o obcích. Jde o hlavní nástroj řízení rozvoje obce. Formuluje představy o budoucnosti obce a navrhuje způsoby, jak těchto představ dosáhnout. Slouží zejména jako manuály pro řízení rozvojových činností obce (při rozhodování zastupitelstva, při přípravě projektů, při tvorbě rozpočtů). Slouží i jako informační materiál pro občany a subjekty působící v obci. Program rozvoje zvyšuje připravenost obce k podání žádostí o dotační podporu a zvyšuje šance získat vnější finanční prostředky.
Program rozvoje obce (PRO) je zpracován na roky 2018–2023, tj. na 6 let. Dlouhodobý pohled na rozvoj obce je formulován ve strategické vizi pro období cca 20 let (přibližně do roku 2035, což odpovídá realizaci 3 návazných PRO).
Program rozvoje obce je tvořen analytickou částí (charakteristika obce, SWOT analýza, vyhodnocení dotazníkových šetření) a návrhovou částí (vize, opatření a aktivity, podpora realizace).
Zpracování PRO proběhlo jako součást projektu Programy rozvoje obce pro obce Mikroregionu Hustopečsko realizovaného mikroregionem Hustopečsko.
Kulatý stůl (setkání zastupitelů, občanů a dalších zájemců o rozvoj obce) proběhl 8. 6. 2017. Na tomto setkání byla diskutována rozvojová situace obce a shromážděny podněty k dalšímu rozvoji.
V polovině června 2017 proběhlo dotazníkové šetření mezi obyvateli. Šetření se zúčastnilo 116 osob. Šetření přineslo další zajímavé podněty a ověřilo situaci v obci.
V měsících červenci a srpnu byl sestaven koncept PRO. Diskuze návrhu proběhla v průběhu září a října 2017.
Program rozvoje obce byl schválen zastupitelstvem obce Šakvice dne 29. 11. 2017.
Program rozvoje je zpracováván dle „Metodiky tvorby programu rozvoje obce“ doporučené Ministerstvem pro místní rozvoj.
Obec Šakvice se nachází v okrese Břeclav v Jihomoravském kraji. Leží na pahorku nad severním okrajem dolní Novomlýnské nádrže, 5 km jižně od Hustopečí.
Šakvice spadají do správního obvodu obce s rozšířenou působností Hustopeče. Obec má pouze jednu část a je tvořena jedním katastrem (hranice katastru je na níže uvedeném obrázku vyznačena červenou čárou).
Celková rozloha obce činí 1196 hektarů. Hustota zalidnění činí 118,3 obyvatel/km2. Obec patří svou rozlohou mezi středně velké obce. Průměrné území obce v České republice zaujímá 1261 ha, v Jihomoravském kraji potom 1070 ha.
Území Šakvic bylo osídleno už od mladší doby kamenné, rozvíjelo se v době bronzové, zejména v blízkosti potoka Štinkavky. Největší počet archeologických nálezů pochází z doby hradištní. Podle listiny z johanitského archívu z 13. stol. byla v Šakvicích komenda templářů, mluví se o tvrzi.
Dnešní obec Šakvice se poprvé připomíná až v r. 1371 pod jménem Číčovice, kdy markrabí Jan Jindřich daroval Volfovi z Přítluk místní rychtu se dvěma lány s podmínkou, že pustou obec znovu osídlí. Kolem roku 1414 byla obec na krátký čas součástí panství mikulovského, později velkopavlovického, hodonínského a od roku 1527 opět velkopavlovického. Již v roce 1533 se sem dostali novokřtěnci. Když byli v roce 1621 ze Šakvic vypuzeni, zůstal po nich tzv. Toufarský dům se sklepem a panská louka Toufarka. V době třicetileté války (1618-1648) byla obec silně poničena, přežila jen třetina obyvatel.
V letech 1850-1960 náležela obec k okresu hustopečskému, pouze v letech 1938-45 k židlochovickému a od roku 1960 se stala součástí okresu Břeclav.
Na půdorysu dnešní vsi je patrná plánovitost rozložení selských gruntů po obou stranách široké návsi zvaná Dědina.
Celkový počet obyvatel obce Šakvice k 31. 12. 2016 činil 1415 (z toho 683 mužů a 732 žen). Počet obyvatel od počátku 90. let kolísá a až do roku 2014 spíše klesal, od roku 2015 však prudce narostl.
Pokles počtu obyvatel na počátku 90. let byl způsoben zejména záporným přirozeným přírůstkem. V letech, kdy počet obyvatel rostl záporný přírůstek obvykle „vylepšil“ přírůstek migrační. Až v letech 2015 a 2016 (a také v roce 2011) byl přirozený i migrační přírůstek kladný, a proto počet obyvatel výrazně narostl.
Ke konci roku 2016 bylo 13,1 % obyvatel obce ve věku do 15 let (185 osob), 67,9 % ve věku 15–64 let (961 osob) a 19,0 % obyvatel obce bylo starších 65 let (269 osob). Při srovnání počtu seniorů a počtu dětí do 15 let (tzv. index stáří v hodnotě 145,4) výrazně převažují senioři a při současném demografickém vývoji lze předpokládat zvyšování jejich podílu. Tento vývoj bude do budoucna pravděpodobně klást vyšší nároky na zajištění sociální a zdravotní péče o tuto skupinu osob a rovněž na zajištění podmínek pro jejich aktivní a důstojné stárnutí. Průměrný věk obyvatel obce je 43,7 let ke konci roku 2016.
Za posledních 10 let došlo v Šakvicích k nárůstu počtu obyvatel o 3,4 %. Šakvice tak patří v rámci SO ORP k obcím, kde počet obyvatel dlouhodobě roste.
Ke konci roku 2016 bylo v obci registrováno 134 aktivních ekonomických subjektů, z toho 14,2 % podnikalo v zemědělství, 41 % v průmyslové výrobě, stavebnictví či v dopravě a zbylých 44,8 % ve službách. 115 subjektů jsou fyzické osoby (z toho 100 živnostníků, 12 zemědělských podnikatelů a 3 osoby se svobodným povoláním). Obchodních společností bylo 13.
K největším zaměstnavatelům v Šakvicích patří VITROTREE BY BATTISTINI s.r.o. (kategorie 25 –49 zaměstnanců podle RES) provozující zemědělskou výrobu, ZŠ a MŠ Šakvice (10 – 15 zaměstnanců) a FRANC R & I s.r.o. (10 – 19 zaměstnanců) poskytující služby v oblasti mysliveckých a loveckých komodit. Několik dalších ekonomických subjektů zaměstnává do 5 pracovníků, např. ATINET, s.r.o., Japress s.r.o., Kemp MARS s.r.o., RISOPOR, s.r.o., SCUBA TOUR s.r.o., UNI PAK s.r.o. a ÚPK Trio, s.r.o.
Z komerčních služeb se v obci konkrétně nachází obchod s potravinami (COOP Jednota), vinárna, dvě restaurace (U Stromu, Na Furhaple), kadeřnictví, kosmetické služby, květinářství, či půjčovna koloběžek (spolu s ubytováním).
Ubytování nabízí několik penzionů: Na Kopečku, Na Dvorku, Ve Vinici, Pod Pálavů, Matýsek, Na Fürhaple (má i restauraci), či Apartmány Šabata. Je zde i Kemp Mars. K dispozici je i pošta.
Zemědělskou půdu obhospodařují zejména Družstvo Klas Starovičky a soukromý zemědělec Ing. Jakubčík.
Podíl nezaměstnaných osob činil v Šakvicích v květnu 2017 3,5 %, bylo zde 34 dosažitelných uchazečů o zaměstnání ve věku 15 – 64 let. Hodnota nezaměstnanosti v obci je tak podprůměrná ve srovnání s hodnotami za celou ČR (4,1 %), Jihomoravský kraj (4,8 %) a SO ORP Hustopeče (3,7 %). Úroveň nezaměstnanosti se v obci za poslední rok výrazně snížila (v lednu 2017 ještě dosahoval podíl nezaměstnaných osob 5,7 %, ale i v letních měsících loňského roku se pohyboval od 5,1 do 6,0 %). Podíl osob nezaměstnaných déle než rok na počtu všech uchazečů o zaměstnání činil v roce 2016 v průměru 33,3 %.
K 1. 12. 2015 bylo v Šakvicích 129 obsazených pracovních míst.
Za poslední rok, tj. od května 2016, nebylo v obci v žádném měsíci evidováno Úřadem práce ČR více než 1 volné pracovní místo.
V obci je vybudován veřejný vodovod. Jeho majitelem (z části, část vlastní obec) a správcem je VAK Břeclav, a. s., jejímž akcionářem je i obec. Obec je kompletně plynofikována.
Obec má vybudovanou jednotnou kanalizaci (pro dešťovou i splaškovou vodu) a čistírnu odpadních vod (nově vybudovaná, ve vlastnictví obce).
V obci je klasický obecní rozhlas (po drátech). Jeho stav je dobrý. Optický kabel do obce není zaveden.
Obec má nově vybudovaný sběrný dvůr, kam je možné uložit všechny kategorie odpadů. V rámci svozu odpadů po obci jsou pravidelně vyváženy popelnice s tuhým komunálním odpadem (TKO) a igelitové pytle s PET lahvemi a tetrapaky. Pro sklo a další tříděný odpad je po obci 6 sběrných míst. Nově je zavedeno třídění a svoz biologicky rozložitelných odpadů (rostlinný odpad z údržby zeleně, zahrad, z kuchyní apod.) Svoz je prováděn společností HANTÁLY a.s. v intervalu 1x 14 dnů, ve stejném termínu jako svoz TKO.
Obcí prochází komunikace 3. třídy III/4203 odpojující se mezi Hustopečemi a Strachotínem z komunikace II/420 a z komunikace II/425 mezi Hustopečemi a Starovičkami. Intenzita dopravy na těchto komunikací II/420 je v rozmezí 1001 až 3000 vozidel za 254 hodin. Na komunikaci II/425 vedoucí paralelně s dálnicí D2 je vyšší – v rozmezí 7001 až 10000 vozidel za 24 hodin. Intenzita dopravy vedoucí přímo přes Šakvice nebyla měřena, avšak lze ji odvodit z intenzity na uvedených dvou komunikacích.
Stav místních komunikací v obci je poměrně dobrý. Dobudovat vyžaduje zejména část ulice Polní (nezpevněný povrch), zrekonstruovat je třeba ulice Podhrází (zpevněná komunikace asfaltová, jsou zde výmoly a nejsou zde obrubníky), část komunikace na ul. Sklepní. Dále je třeba opravit obslužnou komunikaci ke kempu Mars (pozemek i komunikace není ve vlastnictví obce). Ve špatném stavu je silnice III. třídy, průtah obcí ve směru na Starovičky a Hustopeče (ve vlastnictví Jihomoravského kraje). Postupně je potřeba zrekonstruovat místní komunikaci ve směru na Zaječí, kolem myslivny. Na základě podkladů z pozemkových úprav provést obchvat obce a tím odklonit dopravu přes obec do průmyslové zóny, směrem na Hustopeče, Zaječí i Staroviček. Dále by bylo potřeba zrekonstruovat komunikaci v průmyslové zóně a tím zajistit vjezd i výjezd z průmyslové zóny mimo obec. Rekonstrukci by potřebovala i komunikace vedoucí k vodní nádrži Nové Mlýny.
Na katastru obce se nachází dvě zastávky autobusové dopravy, třetí zastávka (Šakvice, žel. st.) je u vlakového nádraží. Železniční zastávka Šakvice na klíčové trati Brno – Břeclav se nachází cca 2,5 km od centra obce.
Nejbližší nájezd na dálnici D2 je u Hustopečí, cca 10 km vzdálený.
V obci se nachází dvě zastávky autobusové dopravy – na ul. Hlavní, dolní konec, je zastávka zastřešená v dobrém stavu. Na ul. Nádražní, horní konec, je zastávka v podobě zastřešené čekárny. Zde by se měl vybudovat bezbariérový přístup včetně chodníku.
Katastrem obce prochází dvě cyklistické trasy – SA2 směrem od Strachotína a 5066 Velkopavlovická od Zaječí a pokračující dál na Hustopeče. V Šakvicích na nádraží začíná dálková turistická červená trasa. Je třeba dobudovat cyklostezky: zejména propojit stezky kolem Novomlýnských nádrží, také cyklostezka ze Šakvic na nádraží.
Obec Šakvice leží v zóně 545 integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. Přes vlastní obec jede autobusová linka 543 (Šakvice – Hustopeče) a železniční stanice Šakvice, která leží mimo zastavěné území obce v k. ú. Hustopeče, je navíc obsluhována vlakovými linkami S3 (Níhov – Brno – Břeclav), R13 (Brno – Moravský Písek) a S51 (Šakvice – Hustopeče) a autobusovými linkami 540 (Mikulov – Hustopeče) a 541 (Šakvice – Velké Hostěrádky).
Celkově je ale dopravní obslužnost obce dobrá. Nedostatečná je pouze o víkendech autobusová doprava k vlaku. Obec ročně přispívá na zajištění dopravní obslužnosti částkou 60 tis. Kč.
Podle posledního sčítání lidu, domů a bytů bylo v roce 2011 v obci celkem 487 domů, z toho 474 rodinných a 9 bytových domů. Neobydlených domů bylo 74 (15,2 %), z nich 29 sloužilo k rekreaci. V bytových domech bylo celkem 33 obydlených bytů a podíl obyvatel obce bydlících v bytech činil 7,8 %.
V posledních 5 letech (2012 – 2016) bylo v Šakvicích dokončeno 68 bytů, nejvíce (51) v roce 2014.
Obec nevlastní žádné byty. V územním plánu jsou pro výstavbu vymezeny volné pozemky, část pozemků vlastní i obec. Zájemci o výstavbu v obci jsou.
Obec zřizuje Základní školu a Mateřskou školu Šakvice. Součástí je školní družina, školní klub, školní jídelna a školní výdejna. Mateřská škola má kapacitu 90 dětí ve 4 třídách. Ve školním roce 2016/2017 ji navštěvuje 47 rozdělených do 2 tříd. Základní škola má kapacitu 250 žáků. Ve školním roce 2016/2017 ji navštěvuje 57 žáků 1. až 5. ročníku. Na druhý stupeň žáci dojíždí zejména do Hustopečí. V obci funguje i mateřské centrum.
Do obce dojíždí praktický lékař. Za dalšími zdravotnickými službami občané dojíždí do Hustopečí, Břeclavi, či Brna. Zdravotní péče v obci je dostatečná. Je zde ordinace praktického lékaře, která je otevřena 2x v týdnu 2 hod.
Terénní sociální služby zajišťuje pečovatelská služba z Hustopečí. V obci se nachází soukromé zařízení pro seniory Rezidence pro seniory Šakvice.
V obci působí následující celá řada spolků. Obec vyniká tím, že zde působí tři dechové hudby. Většina spolků se schází v obecním Centru volného času.
Kulturní akce se pořádají v kulturním domě, který je v majetku TJ Sokol. Budova je ve špatném technickém stavu. Pro pořádání venkovních akcí je k dispozici několik prostor. Nejvýznamnějšími kulturními akcemi jsou hody, otevřené sklepy a ostatky.
Obec má tělocvičnu v ZŠ, posilovnu v budově centra volného času (nové prostory).
V obci je fotbalové hřiště s umělým zavlažováním, víceúčelové hřiště s umělým povrchem a nočním osvětlením. Vše je nově zbudované. Vlastníkem je obec.
V obci jsou tři dětská hřiště: Park Isidor (zde se budou prvky rekonstruovat), na fotbalovém hřišti a v MŠ (obojí nově zbudované a veřejně přístupné).
Nejvýznamnější kulturní památkou obce je kostel svaté Barbory, s gotickým jádrem s malbami a prvky sahajícími až do 12. století. Velkou přestavbou prošel po požáru v roce 1801. Z dalších pamětihodností lze zmínit kulturní památku sochu svatého Isidora, patrona rolníků z roku 1748, kulturní památku sousoší svatého Jana Nepomuckého s prosebnicí z roku 1724, kulturní památku sousoší Nejsvětější Trojice z roku 1913. V kanceláři starosty je kulturní památka stůl u kterého sedávali radní z roku 1783. Všechny kulturní památky byly v posledních letech opraveny.
Obec má v majetku hřbitov se 450 hrobovými místy. Jeho kapacita dostačuje. Na hřbitově je k dispozici kolumbárium pro ukládání uren s popelem. Hřbitov je nově zrekonstruovaný.
Obec Šakvice leží na pahorku nad severním břehem Dolní zdrže novomlýnské soustavy, která zaplavila nivu řeky Dyje včetně Šakvického rybníka, jenž byl v minulosti zajímavou lokalitou vodní flóry i fauny.
Rozloha katastru obce Šakvice činí 1195,66 hektarů. 67,2 % z této plochy zaujímá zemědělská půda (podíl orné půdy z celkové rozlohy činí 64,3 %). Podíl zemědělské půdy v ČR činí 53,7 % (orná půda zabírá pouze 38,3 % území), v Jihomoravském kraji je pro zemědělské účely využíváno 59,5 % (zorněno je 49,4 %). Vinice zabírají pouze 16 ha (1,4 %). Specifický je vysoký podíl vodních ploch (193 ha, 16,1 %) daný tím, že část katastru je zaplavena Novomlýnskou nádrží. Lesní pozemky se na území obce vyskytují velmi málo.
Obec vysázela v posledních letech stromořadí podél všech polních cest, obecní hájek na ploše 5,3 ha, lužní les na 6,6 ha. Na podzim letošního roku se sadí další lužní les na ploše 8,3 ha, dokončují se další projekty na výsadbu o rozloze 11,7 ha.
V katastru obce, směrem na Starovičky se nachází stará ekologická zátěž firmy ESET s r.o. (bývalé polní hnojiště) černá skládka na likvidaci kontaminovaných odpadů. Obec se snaží již několik let odstranit tuto skládku. Průmyslová zóna (areál bývalého družstva) je zatížena spoustou zchátralých a zdevastovaných objektů, zatížených i odpady. Nejsou zde vyřešeny vlastnické vztahy k pozemkům a ke stavbám, je potřeba v této lokalitě provést malou pozemkovou úpravu, zrekonstruovat komunikaci a osvětlení. Obec není ohrožena povodněmi.
V obci se nenachází žádní chráněné území. Podél železniční trati se dosud objevují některé rostliny vázané na zasolené stanoviště.
Obecní úřad Šakvice je obecním úřadem se základní působností. Matrika i stavební úřad se nachází v Hustopečích. Ostatní agendy vyřizuje Městský úřad obce s rozšířenou působností Hustopeče.
Ze zastupitelstva je uvolněným zastupitelem pouze starosta. Zastupitelstvo se schází 1 x za měsíc. Obec při péči o zeleň využívá pracovníků na veřejně prospěšných pracích. V roce 2017 probíhá rekonstrukce obecního úřadu. 2–3 ročně obec vydává zpravodaj ve kterém jsou vždy shrnuty veškeré akce zrealizované za poslední období. Občané mají možnost si bezplatně stáhnout mobilní aplikaci v obraze, která přináší přehled aktualit z webu obce. Na stránkách obce mají mapový portál, kde získají ihned přehled o inženýrských sítích, pozemcích apod. V katastru obce a na stránkách obce je k dispozici mapa závad, kde mohou občané zaznamenat zjištěné závady v katastru obce a sledovat jejich odstranění.
Územní plán obce je z roku 2014. K řízení rozvoje obec doposud využívala Program obnovy obce Šakvice 2015–2019. V roce 2016 byly ukončeny komplexní pozemkové úpravy.
Obec je členem Mikroregionu Hustopečsko a DSO Čistý Jihovýchod. Území obce je součástí Místní akční skupiny Hustopečsko. Má partnerskou obec Velké Orviště na Slovensku. Je akcionářem Hantály a. s. Velké Pavlovice, VAK a.s. Břeclav, ČS a.s. Břeclav.
Obec získala ocenění za vítězství v krajském kole soutěže Vesnice roku 2013. V téže soutěži také získala obec celostátní Putovní pohár Folklorního sdružení ČR.
Obec Šakvice v roce 2014 dosáhla přebytku ve výši 5,6 milionu Kč. Následoval deficit necelé 4 miliony. V roce 2016 se podařilo mít přebytek ve výši 7,5 milionu. Obec v posledních 3 letech získala více než 30 milionů na nenárokových investičních dotacích, nejvíce v roce 2015.
Podíváme-li se detailněji na strukturu příjmů a výdajů v posledních 3 letech, tak na příjmové stránce se podíly odvíjely zejména od přijatých investičních transferů. Nedaňové příjmy jsou pak zejména nejrůznější poplatky stanovené místní vyhláškou, poplatky za pronájmy majetku obce a úroky. Kapitálové příjmy představují spíše nárazovou a okrajovou záležitost, kdy obec nejčastěji prodává menší pozemky občanům nebo podnikatelům na jejich žádost.
Podíl kapitálových (investičních) výdajů kopíruje dotační příjmy. Saldo běžných příjmů, což je rozdíl běžných příjmů (1) a běžných výdajů (2), představuje částku, kterou obec může použít na investiční výdaje, na spolufinancování získaných dotací nebo na splácení svých závazků aniž by si musela brát další půjčku nebo prodávat svůj majetek. Tento ukazatel můžeme nazvat i tzv. dluhovou kapacitou. Tato dluhová kapacita byla v roce 2014 3,7 milionu, v roce 2015 dosáhla 9,5 milionu a v roce 2016 se zastavila na hodnotě 8,7 milionu.
(1) Běžné příjmy jsou příjmy, které se víceméně každoročně opakují. Jedná se o součet daňových příjmů, nedaňových příjmů a nárokových transferů. Do běžných příjmů naopak nepatří nenárokové transfery nebo kapitálové příjmy z prodeje majetku.
(2) Běžné výdaje jsou výdaje, které se každoročně opakují. Souvisí s běžným hospodařením obce. Do běžných výdajů nepatří např. výdaje na pořízení majetku (kapitálové výdaje).
Obec Šakvice vlastní vedle budovy obecního úřadu ještě budovu základní školy (v roce 2017 probíhá rekonstrukce), budovu mateřské školy (po rekonstrukci), Centrum volného času (po rekonstrukci), budovu se zázemím pro zaměstnance (v roce 2017 probíhá rekonstrukce) a čistírnu odpadních vod (po rekonstrukci), sběrný dvůr (nově zbudovaný), na ul. Přívozní budovu č. p. 82, která je také po rekonstrukci. Nyní se připravuje pro využití muzeum.
Rozložení pozemků ve vlastnictví obce je znázorněno na následujícím obrázku.
Východiska pro návrhovou část jsou zpracována zejména na základě poznatků z charakteristiky obce a závěrů dotazníkového šetření názorů obyvatel a zachycují základní (klíčové) podněty pro návrhovou část, a to zejména silné stránky / pozitiva, rozvojové faktory a slabé stránky /negativa / problémy jako vnitřní faktory ovlivnitelné obcí. Vnější faktory (příležitosti a ohrožení) vychází z posouzení obecných i konkrétních politických, ekonomických, sociálních, technologických, environmentálních a legislativních vlivů, které mohou mít dopad na rozvoj obce.
V polovině června 2017 proběhlo dotazníkové šetření názorů obyvatel. Celkově se zapojilo 116 obyvatel. Někteří z nich neodpověděli na všechny otázky. Vyhodnocení každé otázky tedy vychází z počtu odpovědí na danou otázku.
Mezi respondenty bylo 34,2 % mužů a 65,8 % žen. Ve věku 15–29 let bylo 29 % osob, ve věku 30–49 let bylo 54 % osob, ve věku 50–64 let 14 % a nad 65 let 3 %. V 56 % případů odpovídaly osoby žijící s dítětem, v 17 % šlo o osoby žijící s manželem/manželkou bez dětí, ve 21 % o osoby z vícegenerační domácnosti. 55 % odpovědí pocházelo od rodáků a osob, které se do obce přistěhovaly v dětství spolu s rodiči, 28 % od osob, které se přistěhovaly v dospělosti před více než pěti lety. Novějších přistěhovalců bylo 17 %.
72,4 % obyvatel se v Šakvicích žije dobře, 4,3 % respondentů však uvedlo, že se jim zde žije špatně.
Obyvatelé komplexně hodnotili prostředí a služby v obci. Jednotlivá témata známkovali na stupnici 1–5 jako ve škole. Nejlépe hodnoceny (nejnižší průměrná známka) jsou dostupnost a fungování MŠ a úroveň technické infrastruktury. Nejhůře jsou hodnoceny úroveň zdravotní péče a pracovní příležitosti.
Občanům v obci nejvíce chybí cyklostezky či trasy na in-line bruslení a zeleň, příroda. Kritizují stav a nedostatečné dopravní značení a bezpečnost silnic a dopravní obslužnost obce, zejména o víkendu. Častěji byl zmiňován nedostatek chodníků, kulturního a sportovního vyžití a většího sortimentu potravin v obchodě. Z chybějících služeb zazněl zejména bankomat, lékárna a lékař. Uvítali by také více kroužků pro děti.
K získávání informací využívají občané zejména webové stránky obce a zpravodaj. V případě jiných způsobů získávání informací občané uváděli Facebook a dotázání se jiných obyvatel obce. Některým občanům chybí zasílání zpráv e-mailem, oficiální facebookové stránky obce a zveřejňování aktuálních rozhlasových hlášení na webu obce.
52 % respondentů považuje mezilidské vztahy v obci za dobré, za ne moc dobré nebo špatné je označilo 39 % osob.
Klíčovou otázkou pro budoucnost obce je, jak by se obec měla početně rozvíjet. Dle 27 % respondentů by se měla obec postupně rozrůstat ze současných 1415 obyvatel na přibližně 1600 obyvatel. 29 % respondentů by podporovalo ještě větší růst, zatímco 27 % obyvatel upřednostňuje, aby obec zůstala stejně velká.
V případě budoucích investic polovina respondentů podporuje výstavbu cyklostezek. Výrazná je i podpora dobudování či rekonstrukce místních komunikací a řešení prostor pro kulturní a společenské aktivity. Podpora rozšiřování a zkvalitňování veřejné zeleně je na 4. místě.
Názory obyvatel na tři konkrétní investice byly zjišťovány i v samostatných otázkách. Jednoznačnou podporu má spolupráce obce s odchytovou službou k ráznému zakročení proti pobíhajícím psům (52 % určitě ano, 23 % spíše ano). Většina respondentů podporuje také investici do zřízení domova pro seniory s pečovatelským a zdravotním servisem (25 % určitě ano a 25 % spíše ano), i když pouze 26 % respondentů odpovědělo, že by těchto služeb využili. Investice do vybudování sociálního bydlení v obci už má mezi respondenty více odpůrců: 29 % tuto investici razantně odmítá, dalších 26 % také spíše nepodporuje, pouze 26 % respondentů by tuto investici uvítali (7 % určitě ano, 19 % spíše ano).
Vize představuje dlouhodobý obraz o budoucnosti obce. Vize stanoví, jak by obec měla v roce 2035 ideálně vypadat. Naplnění vize bude dosaženo realizací několika navazujících střednědobých programů rozvoje obce.
VIZE ŠAKVICE V ROCE 2035
Šakvice jsou rozvíjející se obcí se stabilizovaným počtem obyvatel.
V obci funguje moderní technická infrastruktura. Jsou zasíťovány pozemky určené dle územního plánu pro výstavbu rodinných domů. Občané využívají vysokorychlostní internet díky rozvinuté optické síti. Místní komunikace a chodníky jsou na všech ulicích ve velmi dobrém stavu, bezbariérovost je zajištěna. Vjezd do obce je opatřen vjezdovými ostrůvky, nasvíceným přechodem pro chodce. V obci je kde zaparkovat.
Nákladní automobilová doprava je odkloněna od obce: směrem od Hustopečí, Staroviček a Zaječí. Je vybudována cyklostezka směrem k nádraží včetně osvětlení a doprovodné zeleně.
Jsou odstraněny staré zátěže po likvidaci bývalého zemědělského družstva: zchátralé budovy jsou odstraněny, je zrekonstruována komunikace a osvětlení v průmyslové zóně. Pozemky jsou vráceny majitelům nebo prodány k podnikatelským účelům. Vjezd a výjezd z průmyslové zóny je mimo obec. Objekty v průmyslové zóně jsou napojeny na kanalizaci, veřejný vodovod. Jsou vyřešeny vlastnické vztahy k pozemkům a budovám.
Obec aktivně jedná s provozovatelem IDS JMK. Návaznost spojů a doba jízdy hromadné dopravy je optimalizovaná. K vlakům se lze pohodlně dostat i o víkendu. Autobusová zastávka je dostupná všem bez ohledu na zdravotní znevýhodnění.
V obci existují dobré podmínky pro cestovní ruch. Slušní návštěvníci jsou obyvateli vítáni. Cyklostezky přispívající k vyšší bezpečnosti dopravy kolem Novomlýnských nádrží jsou propojené. Kolem vodní nádrže Nové Mlýny je možné projet se na in-line bruslích. Na kole se lze pohodlně dostat také na nádraží.
Obec se stará o životní prostředí. Je vysazen nový les a zřízen obecní rybník. V okolí obce existují mokřady, remízky, kolem polních cest jsou vysázeny stromy a keře. Je odstraněna skládka dekontaminovaných odpadů. Obytná zástavba je oddělena od průmyslové zóny zelení.
Obyvatelé se hojně účastní hodů a dalších kulturních a společenských akcí, které jsou vzájemně koordinovány, aby se nepřekrývaly. Kulturní a společenské akce se konají v opraveném kulturním domě. Kulturní památky jsou chloubou obce, funguje zde i muzeum.
V obci se příjemně žije všem generacím. Děti mají možnost hrát si na dětských hřištích. Obec myslí i na seniory. V obci funguje domov důchodců. Existuje systém slev pro důchodce.
Spolky v obci se aktivně podílí na životě v obci a přispívají ke komunitnímu životu. Zázemí pro jejich činnost, kulturní a společenské akce je na vynikající úrovni.
Nemovitosti ve vlastnictví obce jsou v dobrém stavu. Obec aktivně pečuje o své nemovitosti. Na obecním úřadu je zajištěna bezbariérovost.
Systém komunikace s občany je prohloubený, je provedena rekonstrukce rozhlasu. Důležité otázky jsou s nimi diskutovány a jsou dostatečně informováni o dění v obci.
Workoutové hřiště je zbudováno.
Rekonstrukce veřejného osvětlení v celé obci je provedeno.
Garáže pro auta jsou postaveny.
Nové fotbalové kabiny včetně sociálního zařízení jsou postaveny.
Budova TJ SOKOL včetně tanečního parketu za sokolovnou je kompletně zrekonstruována.
Cíl : „Technická infrastruktura a doprava”
Opatření : „Budování a modernizace inženýrských sítí a technické infrastruktury” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Položit optický kabel” |
- 2019 | zastupitelstvo | Externí | |
Investorem je společnost, která zřizuje optický kabel. |
„Rekonstrukce veřejného osvětlení” |
- | |||
Rekonstruovat veřejné osvětlení v celé obci. |
Opatření : „Zkvalitňování místních komunikací, chodníků a možností pro parkování” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Dobudování ulice Polní” |
- 2018 | zastupitelstvo | 5000 | Vlastní + externí |
„Rekonstrukce ulice Podhrází” |
2018 - 2019 | zastupitelstvo | 3000 | Vlastní + externí |
„Rekonstrukce části komunikace na ulici Sklepní” |
- 2019 | zastupitelstvo | 2000 | Vlastní + externí |
„Oprava obslužné komunikace ke kempu Mars” |
2019 - 2020 | Povodí, JMK | Externí | |
Pozemek i komunikace není ve vlastnictví obce. |
„Vybudování ostrůvku na Nádražní ulici” |
- 2019 | zastupitelstvo | 2000 | Vlastní + externí |
„Oprava průtahu obcí ve směru na Starovičky a Hustopeče” |
- 2021 | JMK | Externí | |
Ve vlastnictví Jihomoravského kraje. |
„Oprava místní komunikace ve směru na Zaječí” |
- 2020 | zastupitelstvo | 3000 | Vlastní + externí |
„Rekonstrukce komunikace v průmyslové zóně” |
2018 - 2019 | zastupitelstvo | 3000 | Vlastní + externí |
„Rekonstrukce místní komunikace vedoucí k vodní nádrži Nové Mlýny” |
- 2020 | zastupitelstvo | 4000 | Vlastní + externí |
„Zajištění dostatku parkovacích míst” |
- 2022 | zastupitelstvo | 1000 | Vlastní + externí |
Opatření : „Rozvoj veřejné hromadné dopravy” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zlepšení autobusové dopravy o víkendech k vlakům” |
- 2019 | zastupitelstvo | ||
Vyjednávání, podnět pro s Kordis JMK. |
„Bezbariérový přístup včetně chodníku u zastávky na ulici Nádražní, horní konec” |
- 2018 | zastupitelstvo | 300 | Vlastní |
„Podchod na vlakovém nádraží spojující cyklostezku a chodník s vlakovým nádražím” |
2019 - 2020 | JMK | ||
Opatření : „Řešení bezpečnosti dopravy” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Omezení rychlosti ve vybraných ulicích kvůli dětem” |
2018 - 2019 | zastupitelstvo | ||
„Obchvat obce” |
- 2019 | SPU | Externí | |
Obchvatem obce odklonit dopravu přes obec do průmyslové zóny. |
Cíl : „Ekonomický rozvoj obce a životní prostředí”
Opatření : „Rozvoj bezmotorové dopravy” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Propojit cyklostezky kolem Novomlýnských nádrží” |
- 2020 | Povodí, JMK | Externí | |
„Cyklostezka ze Šakvic na nádraží” |
- 2018 | zastupitelstvo | 8000 | Vlastní + externí |
Opatření : „Zkvalitňování životního prostředí” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vysazení lesa” |
- 2018 | zastupitelstvo | 6000 | Vlastní + externí |
„Vybudování obecního rybníka” |
- 2018 | zastupitelstvo | 3000 | Vlastní + externí |
„Odstranění černé skládky” |
- | |||
Skládka se nachází v katastru obce, směrem na Starovičky. Jedná se o starou ekologickou zátěž firmy ESET s r.o. (bývalé polní hnojiště). |
„Zvýšení ekologické stability v extravilánu obce” |
2018 - 2019 | zastupitelstvo | 5000 | Vlastní + externí |
Vysázení remízků, zavedení mokřadů. Kolem polních cest jsou vysázeny stromy a keře. |
„Revitalizace areálu bývalého družstva” |
- | |||
Průmyslová zóna (areál bývalého družstva) je zatížena spoustou zchátralých a zdevastovaných objektů, zatížených i odpady. Nejsou zde vyřešeny vlastnické vztahy k pozemkům a ke stavbám. Je potřeba v této lokalitě provést malou pozemkovou úpravu, zrekonstruovat komunikaci a osvětlení. |
Cíl : „Život v obci a občanská vybavenost”
Opatření : „Komunitní život v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava kulturního domu” |
- 2018 | zastupitelstvo | 1000 | Vlastní |
„Oprava budovy sokolovny, zázemí pro muzikanty, taneční plac za sokolovnou, zateplení budovy, fasáda” |
2019 - 2020 | TJ SOKOL | ||
Nejdříve se musí vyřešit vlastnické vztahy, budova není v majetku obce. |
„Zřízení jednotky SDH” |
- 2018 | zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
„Postavení hasičské zbrojnice, garáže pro auta” |
2019 - 2020 | zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Včetně nového vybavení JSDH. |
„Oprava budovy fary” |
2017 - 2018 | Farní úřad | Externí | |
„Výstavba workoutové hřiště” |
- | |||
Opatření : „Kultura v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výstavba nových kabin pro fotbalisty” |
- 2020 | Vlastní + externí | ||
Včetně sociálního zařízení |
„Zřízení obecního muzea” |
- 2018 | zastupitelstvo | 500 | Vlastní + externí |
Opatření : „Zkvalitňování života seniorů” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zvážit možnost vybudování domova důchodců” |
- 2020 | zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
„Zavedení slev pro důchodce” |
- 2019 | zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Např. na popelnice, obědy či poplatek za psy. |
Cíl : „Správa obce”
Opatření : „Plánování a strategické řízení obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Realizovat program rozvoje obce” |
- 2017 | Externí | ||
Opatření : „Vnitřní a vnější vztahy obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vydat knihu o obci” |
- 2018 | starosta | 300 | Vlastní |
Za koordinaci činností spojených s programem rozvoje obce je zodpovědný starosta.
Sledování a vyhodnocování plnění programu rozvoje obce provádí Finanční výbor ve spolupráci se starostou obce.
Návrh aktualizací programu rozvoje (zejména úpravy termínů, nákladů a finančního plánu – rozložení nákladů v jednotlivých letech realizace) připravuje Finanční výbor v úzké součinnosti se starostou obce s ohledem na vyhodnocení plnění v předchozím roce a ve vazbě na tvorbu rozpočtu na následující rok.
Program rozvoje obce je závazným podkladem pro rozhodování zastupitelstva obce a pro činnost jednotlivých orgánů obce. Organizace/osoby uvedené ve sloupci odpovědnost u jednotlivých aktivit zodpovídají za zajištění realizace příslušné aktivity (tj. aktivitu nemusí přímo realizovat, ale mohou na realizaci pouze dohlížet, iniciovat započetí realizace apod.).
Program rozvoje je závazným podkladem pro přípravu rozpočtu obce.
Základní činností spojené s realizací programu rozvoje jsou v průběhu kalendářního roku rozloženy následovně:
Měsíc |
Činnosti |
Kdo udělá |
Říjen |
Vyhodnocení stávajícího plnění v daném roce a návrh aktualizace |
Finanční výbor |
Listopad |
Projednání návrhu aktualizace na zastupitelstvu obce Provázání programu rozvoje a rozpočtu na následující rok (rozpočet zohlední stav plnění programu rozvoje, v programu rozvoje se upraví částky a harmonogram dle návrhu rozpočtu) |
Zastupitelstvo obce
|
Prosinec |
Schválení návrhu aktualizace |
Zastupitelstvo obce |
Průběžně |
Sběr podnětů a aktuálních informací |
Starosta, finanční výbor |
Vyhodnocení plnění programu rozvoje obsahuje u jednotlivých aktivit následující informace:
Stav realizace lze v tabulce s přehledem aktivit vyjádřit zabarvením (např. zelená = splněno, oranžová = v realizaci).
Aktualizace programu rozvoje bude probíhat obvykle 1 x ročně. Návrh aktualizace zpracovává Finanční výbor v úzké součinnosti se starostou obce a Kontrolním výborem. Návrh aktualizace musí být projednán a schválen zastupitelstvem obce.
Při roční aktualizaci budou vždy aktuální situaci přizpůsobeny následující údaje:
V případě potřeby je možné vyřadit plánovanou aktivitu nebo doplnit aktivitu novou.
Návrh aktualizace bude obsahovat přehled provedených změn. Na jeho základě bude vytvořena a zveřejněna aktuální podoba programu rozvoje obce.
Aktualizace programu rozvoje probíhá z technického hlediska následovně:
Podkladem pro aktualizaci jsou tabulky se specifikací aktivit (přímo v návrhové části programu rozvoje, nebo v přehledové tabulce v excelu).
V tabulkách se žlutým podbarvením zvýrazní aktualizované údaje, resp. doplněné aktivity. Červeně se potom podbarví aktivity, jejich realizace se nepředpokládá.