Program rozvoje obce Milonice na období od 2017 do 2023

Program rozvoje obce Milonice
{PAGENO} / {nbpg}
Ministerstvo pro místní rozvoj Program rozvoje obcí

Program rozvoje obce
Milonice
na období let
2017 - 2023

Úvod

Dokument Program rozvoje obce Milonice na období let 2017–2023 byl zpracován na základě požadavku zpracování komplexního rozvojového dokumentu pro:

  • návrh rozvojových projektů obce a jejich zařazení do časové a místní posloupnosti realizace
  • koordinace záměrů obyvatelstva a zastupitelstva obce
  • přípravu rozpočtů obce na jednotlivé roky a pro zpracování požadovaných rozpočtových výhledů

Zpracování dokumentu probíhalo od konce roku 2016 až do začátku roku 2017. Dokument častečně vychází ze strategie rozvoje svazku obcí Mezihoří pro období 2014-2020. 

Program rozvoje obce je dokumentem, v němž jsou zakotveny rozvojové priority dané obce. Zejména v malých obcích bývá běžné, že představitelé obce sice určité priority vnímají, ale pouze v myšlenkové rovině; nejsou uvedeny písemně, tzn. přístupné všem. Přitom teprve až písemná podoba struktury cílů a priorit napomůže k jejich snadnějšímu naplnění – jednak je stanovena hierarchie jednotlivých priorit (které priority jsou důležitější než jiné) a časový plán jejich naplnění, jednak jsou v dokumentu definovány realizační podmínky (konkrétní činnosti, odpovědný subjekt, využitelné zdroje financí apod.). Program rozvoje tak přispívá k tomu, aby obec efektivněji využívala finanční prostředky z vlastního rozpočtu i dostupné dotace.

Program rozvoje obce (dále nejčastěji jen PRO) obsahuje dvě základní části – část analytickou, zaměřenou na zachycení stávajícího stavu, a část návrhovou, shrnující zvolené budoucí cíle a možné cesty k jejich dosažení. Do formulace obou těchto částí byla zahrnuta i veřejnost – celý proces tvorby dokumentu byl předmětem projednání pracovní skupiny sestavené ad hoc; mimo to měli všichni obyvatelé obce možnost zapojit se do dotazníkového šetření a také se k dokumentu vyjádřit v rámci jeho veřejného projednání.

Program rozvoje obce tedy představuje hlavní problémy a předpoklady obce a stanovuje možná řešení, je podkladem pro rozhodování orgánů obce v záležitostech budoucího rozvoje obce a v neposlední řadě zvyšuje šance získat finanční prostředky z vnějších zdrojů (dotací apod.).

Dokument Program rozvoje obce Milonice na období let 2017–2023 byl zpracován díky projektu „Elektronická metodická podpora tvorby rozvojových dokumentů obcí“ (CZ.1.04/4.1.00/62.00008), jehož nositelem bylo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.

A. ANALYTICKÁ ČÁST

A.1 Charakteristika obce

1. Území

Poloha

Obec Milonice se nachází v okrese Vyškov, kraj Jihomoravský. Obec sousedí s obcemi Nesovice, Uhřice a Roštoutky.

Obr. č. 1: Poloha obce Milonice; Zdroj: Google Maps

Obr. č. 2: Satelitní snímek obce Milonice; Zdroj: Google Maps

Základní charakteristiky obce Milonice

Počet obyvatel Celková plocha území obce Hustota zalidnění obce
362 498,18 ha 72,66 obyv./km2

Zdroj: ČSÚ

Vodní toky a vodní plochy

Převážná část správního území obce náleží k povodí vodního toku Hvězdlička, pravobřežní přítok Litavy. V zhledem k geomorfologické skladbě terénu je z hlediska hydrologického území obce přehledným prostorem. Kostru hydrografické sítě činí potok Hvězdlička, protékající širokým údolím ve směru severjih po východní hranici území obce. Tok je ve správě Zemědělské vodohospodářské správy. Na území obce je evidováno několik dalších vesměs bezejmenných drobných vodních toků. Vesměs pramení ve zvlněné zemědělské krajině, protékají mezi poli a vlévají se zprava nebo zleva do Hvězdličky. Vodní toky mimo lesní úseky byly výrazně upraveny, v některých úsecích chybí doprovodná zeleň, část v intravilánu byla svedena do zpevněného koryta a zatrubněna. Nízká retenční schopnost krajiny spolu s částečným odlesněním a odvodněním krajiny a regulaci některých toků mají za následek zrychlený odtok vody a nevyrovnaný režim průtoku v tocích. Všechny vodní toky jsou předloženou dokumentací respektovány, jejich revitalizace je možná.

 Obr. č. 3: Základní vodohospodářská mapa ČR - výřez

Na správním území obce jsou v současnosti následující vodní nádrže:

  • Retenční nádrž na Hvězdličce v Rošťoutkách – má hydrologický význam a je dokumentací respektovana.
  • Požární nádrž ve výrobním areálu v Roušťoutkách – je zahrnuta do výrobní plochy.
  • Bezprostředně k hranici katastru obce přiléhá Uhřický rybník.

Zastavěné území obce, umístěné v údolí, je výrazně ohroženo přívalovými dešti a přívaly bahna. Díky konfiguraci terénu a nevhodnému hospodaření na zemědělských pozemcích mohou vydatné deště způsobit zvětšený průtok v Hvězdličce i v drobných tocích, místní záplavy a splach půdy z okolních polí, který může mít za následek přívaly bahna v intravilánu.

 

Struktura využití půdy

Celková katastrální rozloha obce činí 498,18ha, z toho většinu tohoto území tvoří orná půda a to 85,21% plochy, lesní půda pak tvoří 3,41% plochy.
Zdroj: ČSÚ

Struktura využití půdy v obci Milonice v roce 2015 

Struktura využití půdy v obci Milonice v roce 2015
Zdroj: ČSÚ

Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stablními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. V obci Milonice dosahuje koeficient hodnoty 0,08.

Zdroj: ČSÚ

Historické souvislosti

První zmínky o osadě Milonice jsou uvedeny v listinách z roku 1349. Název vznikl odvozením od jména jejího zakladatele vladyky Miloně. V roce 1360 se uvádí, že zde byl již dvůr, lázně a tvrz, která stála údajně na místě pozdější školní zahrady, obklopená vodním příkopem. Dalšími významnými držiteli osady ve středověku byli páni z Ojnic / 1447, 1466 /. V roce 1780 koupil Milonice kníže František z Lichtenštejna a připojil je k panství bučovskému.

K obci patřily také osady Reska Lhota, která v polovině 16. století zanikla a Rošťoutky, kde se zachoval dvůr, mlýn a hospoda až do pozdějších let.

Doba vzniku kostela v obci nebyla přesně zjištěna. Zmínka o faře se však objevuje již v r. 1397, v 16. století přešla pod majetek podobojí. Obnovení katolické farnosti bylo v r. 1654. Patřily k ní obce Milonice, Uhřice, Dobročkovice, Nesovice a Nové Zámky. Do r. 1786 sem patřily i Šardičky. Původní kostel stál v nynější farské zahradě a hřbitov kolem něj sahal až k silnici.

V letech 1805 – 1807, za panování knížete Jana I. Josefa z Lichtenštejna byl ve vsi náhradou za starý kostel postaven nový, zasvěcený sv. Petru a Pavlovi. První farář v něm se jmenoval Antonín Kašparides.

Dobu výstavby kostela dodnes připomíná velký lichtenštejnský erb, zavěšený nad vchodem do chrámu. Z něj také vychází společně s obecní pečetí z r. 1688 znak obce Milonice, navržený heraldikem Miroslavem Pavlů. Motiv jetelového trojlístku symbolizuje zemědělský charakter obce, orlí křídlo z rodového erbu Lichtenštejnů v původních barvách, atributy patronů milonického kostela sv. Petra a Pavla na modrém podkladě, znázorňujícím protékající milonický potok.

Znak obce i obecní prapor byly slavnostně uděleny představitelům obce předsedou Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR Václavem Klausem dne 19.11.2001 a vysvěceny u příležitosti Petropavlovských hodů v červnu 2002.

První školu v obci založili Čeští bratři v l6. století. Po jejich vypuzení škola zanikla a nově se připomíná až v 18. století. Navštěvovalo ji až 300 žáků z širokého okolí. Od roku 1996 je škola pro nedostatek dětí zrušena.

Elektrifikace obce je datována do r. 1922. V obci byla četnická stanice, spořitelní a záloženský spolek „Raifaisenka“. Ještě ve 30. letech stálo v obci několik domků s doškovými střechami, lidé jim říkali Betlém.

Rozsáhlou činnost zaznamenávala tělovýchovná jednota SOKOL, spolek dobrovolných hasičů vznikl v r. 1896.

Poštovní úřad byl zřízen r. 1893 a úřadovalo se v něm do r. 1926. Roku 1948 byla pošta v obci zrušena. Nově byla zřízena až r. 1994 v nově vybudované víceúčelové budově.

V roce 1921 měla obec 106 domovních čísel s 531 obyvateli. Počet obyvatel však léty klesal. Dnes má naše obec přibližně 362 obyvatel.

2. Obyvatelstvo

Demografická situace

Na konci roku 2015 žilo v obci Milonice 362 trvale přihlášených obyvatel. Z časové řady vyplývá, že obec Milonice je možno z hlediska dlouhodobého vývoje počtu obyvatel považovat za poměrně stabilizovanou. Dochází k mírnému nárůstu obyvatel, za posledních 20 let o cca 10%. 

V roce 2015 se odstěhovalo více lidí z obce, než se do obce přistěhovalo. Zároveň se však v obci narodili 3 děti. Tyto údaje však nesledují dlouhodobý trend příbytku obyvatel v obci. 

Pohyb obyvatel v obci Milonice v roce 2015

 AbsolutněNa 1 000 obyv.
Živě narození celkem 3 8‰
Zemřelí celkem 1 8‰
Přirozený přírůstek 2 6‰
Přistěhovalí celkem 7 19‰
Vystěhovalí celkem 11 30‰
Saldo migrace -4 -11‰
Meziroční změna počtu obyvatel -2 -6‰

Zdroj: ČSÚ

Vývoj počtu obyvatel obce Milonice v letech 2003 - 2015
Vývoj počtu obyvatel obce Milonice v letech 2003 - 2015
Zdroj: ČSÚ

Struktura obyvatelstva

Věková struktura

Z dostupných údaje je zřetelné, že nejpočetnější věokovou skupinu obce Milonice tvoří obyvatelé ve věku od 15 do 64 let a to 62,2%. Obyvatelstvo nad 65 let je pak zastoupeno 22,1% a obyvatelstvo do 14 let pak 15,7%. 

Předpokládaný vývoj věkové struktury obecně zde odpovídá celospolečenským prognózám – odchylky z věkové struktury obyvatel Milonice nejsou natolik významné, aby zakládaly samostatné vývojové trendy, a roli zde nehrají ani žádné další faktory.

Věková struktura obyvatel obce Milonice v roce 2015
Věková struktura obyvatel obce Milonice v roce 2015
Zdroj: ČSÚ

Změna počtu obyvatel a věkové poměry v obci Milonice

 Počet obyvatel v roce 2014Změna počtu obyvatel (2001-2011)0-14 let (%)65 a více let (%)Index stáříZměna podílu obyvatel
0-14 let (2003-2013)
Změna podílu obyvatel
65+ let (2003-2013)
Milonice 362,00 96,84 15,75% 22,10% 140,35 83,41 76,99
ORP BUČOVICE 15 971,00 100,54 14,49% 17,48% 122,93 112,77 81,34
Okres Vyškov 90 815,00 97,69 15,71% 17,57% 111,86 99,10 80,66
Jihomoravský kraj 1 167 616,00 97,53 15,23% 18,57% 121,95 98,52 78,00
ČR 10 553 843,00 98,02 15,39% 18,31% 119,01 99,01 76,11

Zdroj: ČSÚ

Vzdělanostní struktura

Vzdělanostní strukturu obyvatel města i regionu lze označit za průměrnou až podprůměrnou ve srovnání s průměrem celé České republiky (dle výsledků sčítání lidu v roce 2011, novější data nejsou k dispozici). Zvláště nízké je procento vysokoškolsky vzdělaných obyvatel (6,4% ve srovnání s více než 10% v ČR). Podobně je tomu i v kategorii úplného středního vzdělání (21,9% oproti 27% v ČR). Naopak vysoký je podíl obyvatel se základním vzděláním (26,6%, průměr ČR 15,1%).

Mezi důvody může patřit i nižší perspektiva uplatnění a získání odpovídajícího pracovního místa pro osoby s vysokoškolským vzděláním apod. 

Vzdělanostní struktura obyvatel obce Milonice v roce 2011
Vzdělanostní struktura obyvatel obce Milonice v roce 2011
Zdroj: ČSÚ

 

3. Hospodářství

Ekonomická situace

Podnikatelské subjekty a jejich představitelé jsou účastníky života v daném území a svou přítomností i chováním ovlivňují mnohé aspekty jejich rozvoje. Na dané úrovni může subjekt působit jak pozitivně, tak i negativně, a to nejen svou hospodářskou situací, ale i svým chováním. Příznivá či naopak nepříznivá ekonomická situace ekonomických subjektů ovlivňuje míru nezaměstnanosti v daném regionu a tím i počet obyvatel, kteří jsou závislí na finanční podpoře v nezaměstnanosti. Situace podnikajícího subjektu působí i na výši mezd vyplácených pracovníkům podniku, kteří zpravidla žijí v daném regionu. Podnik tak určitým způsobem ovlivňuje ekonomickou situaci nejenom skutečných, ale i potenciálních pracovníků, působí na jejich efektivní poptávku a má vliv na životní úroveň v regionu.

V obci Milonice působí celkem 82 podnikatelských subjektů. Ze zjištěných subjektů je 34 subjektů bez zaměstnanců a 5 subjektů s 1-9 zaměstnanci. V porovnání s krajem i celorepublikovým průměrem pracuje výrazně méně lidí ve službách a naopak více v zemědělství a průmyslu. 

Struktura zaměstnanosti v obci Milonice podle odvětví v roce 2011 (%)

 Zemědělství a lesnictvíPrůmysl a stavebnictvíSlužby
Milonice 7,64% 48,41% 35,67%
BUČOVICE 3,99% 43,14% 43,82%
Jihomoravský kraj 2,87% 31,91% 55,17%
ČR 2,74% 32,23% 53,87%

Trh práce

Situace na trhu práce a nezaměstnanost je jedním z hlavních ukazatelů hospodářské problémovosti území. Na trhu práce je práce prodávána jako výrobní faktor. Trh je charakterizován poptávkou po práci a její nabídkou. Na trhu práce nabízejí svou práci zaměstnanci a zaměstnavatelé ji jakožto výrobní faktor poptávají a platí. Nezaměstnanost závažně ovlivňuje stav společnosti.

Z níže uvedené tabulky je patrné, že celkový počet ekonomicky aktivních obyvatel je pouze mírně vyšší než celkový počet ekonomicky neaktivních obyvatel. Tento fakt je zapříčiněn tím, že do ekonomicky neaktivních se řadí nepracující důchodci, žáci a studenti

Název obce

Ekonomicky aktivní celkem

Zaměstnaní

Ekonomicky aktivní celkem

Ekonomicky neaktivní celkem

z toho

Osoby s nezjištěnou ekonomickou aktivitou

v tom:

v tom:

nezaměstnaní

nepracující důchodci

žáci, studenti, učni

z toho podle postavení v zaměstnání

ze zaměstnaných

zaměstnanci

zaměstnavatelé

pracující na vlastní účet

pracující důchodci

ženy na mateřské dovolené

Milonice

173

157

133

x

18

5

5

16

167

92

44

8

 

Nezaměstnanost obyvatel v Milonicích má za sledované období kolísavý charakter. Nejnižší hodnoty byly zaznamenány v roce 2008. Naopak nejvyšší nezaměstnanost byla v roce 2010. Stejný vývoj lze sledovat i v porovnání s okresem Vyškov, JmK a ČR, kdy hodnoty v letech 2007 a 2008 byly nejnižší, a naopak v roce 2010 nejvyšší.

Vývoj podílu nezaměstnaných osob
Vývoj podílu nezaměstnaných osob
Zdroj: ČSÚ

Dlouhodobá nezaměstnanost je vážným problémem. Dlouhodobě nezaměstnaní občané často propadají do „chudoby“, cítí se sociálně vyloučení a návrat do zaměstnání se stává složitý.  Čím déle je nezaměstnaný bez práce, tím menší má naději nalézt práci zpět. Ne všichni dlouhodobě nezaměstnaní přitom nechtějí pracovat. Vedle těch, kterým se pracovat nechce, jsou dlouhodobě nezaměstnanými např. mladí absolventi, kterým se nepodaří najít práci, obyvatelé venkova, občané předdůchodového věku a občané s nízkou kvalifikací. Dlouhodobá nezaměstnanost je pro stát finančně nákladná.

Uchazeči o zaměstnání

Míra nezaměstnanosti (%)

Nezaměstnaní více než 12 měsíců

19

11,5

3

Zdroj dat: ČSÚ (2011)

Mobilita za prací je považována v České republice za jeden z problémových faktorů, který ovlivňuje jak životní úroveň jednotlivce či skupiny, tak i ekonomickou výkonnost regionů i celého státu. Mobilita za prací vždy nemusí znamenat zásadní změnu místa bydliště a stěhování, může jít o přijetí zaměstnání ve vzdálenější lokalitě a prodloužení doby dojížďky nebo i o vícedenní pobyty v novém místě pracoviště.

V obci Milonice vyjíždí z obce za prací 98 osob, ale pouze 5 osob za prací dojíždí. toto je způsobeno zejména tím, že v obci je minimální nabídka pracovních příležitostí.

 

4. Infrastruktura

Zajištění technické infrastruktury území, kromě jiného vybavení inženýrskými sítěmi, doznaly takového uplatnění a rozvoje, že se staly zcela nepostradatelnými ve fungování území s ohledem na jeho další rozvoj. Technická infrastruktura určuje nejen kvalitu území, ale udává i potřebné informace pro podnikatelské investice a záměry. Zdokonalováním technického stavu inženýrských sítě výrazně zvyšují komfort života obyvatel v území. Naopak nedostatky v technické infrastruktuře kvalitu života obyvatel významně snižují a omezují rozvoj území.

Zásobování pitnou vodou

V obci je veřejný vodovod napojený na skupinový vodovod Vyškov, větev Nesovickou. Vodovod je zbudován v nedávné době a je po všech stránkách vyhovující. Vodní zdroj i vodojem jsou mimo území obce. Místní část Rošťoutky bude zásobena z vlastního zdroje – studny, její napojení na vodovod v obci by vyvolalo neúměrné náklady.

Kanalizace

Obec nemá v současnosti vyhovující soustavnou kanalizační síť pro odvádění splaškových vod. Jsou zde pouze úseky jednotné kanalizace odvodňující zejména domácnosti a jiné producenty, zpevněné úseky komunikací, střechy a ostatní zpevněné plochy Recipientem je Hvězdlička. Současný stav odkanalizování obce není vyhovující.

Zásobování zemním plynem

Přes území obce je prochází vysokotlaký plynovod, ze kterého jsou vedeny odbočky k jednotlivým regulačním stanicím (v Milonicích a Rošťoutkách). Zástavba je plynofikována středotlakou distribuční sítí, která je prodloužena do sousedních Uhřic a Nesovic.

Zásobování elektrickou energií

Na území obce se nacházejí vzdušná vedení VN 22kV, kterými je zásobena obec. Obec je zásobena celkem třemi trafostanicemi, všechny jsou distribuční. Jedna trafostanice se nachází v samotných Milonicích, druhá v Rošťoutkách, třetí bezprostředně za jihovýchodním okrajem zástavby na katastru Nesovic.

Celé zastavěné území obce je v současné době elektrifikováno. Většinu rozvodů tvoří nadzemní vedení nízkého napětí. Stupeň elektrifikace, technický stav a kapacita jednotlivých zařízení jsou v současné době vyhovující.

Koncepce nakládání s odpady

Domácnosti a ostatní osoby ukládají komunální odpad do nádob k tomu předem určených. Odpad sváží specializovaná firma. Komunální odpad je svážen, tříděn a deponován mimo správní území obce. Sběr nebezpečných složek komunálního odpadu je prováděn mobilní cestou. Na správním území obce nebyla zjištěna žádná divoká skládka.

Dopravní infrastruktura

Dopravní obslužnost se rozumí zabezpečení dopravy po všechny dny v týdnu především do škol a školských zařízení, k orgánům veřejné moci, do zaměstnání, do zdravotnických zařízení poskytujících základní zdravotní péči a k uspokojení kulturních, rekreačních a společenských potřeb, včetně dopravy zpět, přispívající k trvale udržitelnému rozvoji území.

zdroj: ŘSD

Automobilová doprava

V řešeném území nejsou žádné dálnice ani státní silnice a s jejich výstavbou se ani do budoucna neuvažuje.

  • Řešeným územím prochází následující silnice II. třídy: II/429

Silnice spadá do silničního tahu oblastního významu. Úsek procházející po území obce je ve své trase stabilizovaný a má vyhovující dopravně - technické parametry. Dle Kategorizace krajských silnic JmK je komunikace zařazena do kategorie S 7,5. Silnice má v průjezdním úseku obslužný charakter, nevytváří žádná výraznější rizika pro bezpečnost, životní prostředí ani veřejné zdraví.

  • Řešeným územím prochází následující silnice III. třídy: III/4292

Silnice spadá do silničního tahu lokálního významu. Úsek procházející po území obce je ve své trase stabilizovaný a má vyhovující dopravně - technické parametry. Dle Kategorizace krajských silnic JmK je komunikace zařazena do kategorie S 6,5.

Místní komunikace

Zastavěné území je obslouženo místními komunikacemi 3. a 4. tříd. Dopravně technický stav u větší části místních komunikací je vyhovující, některé komunikace nemají dostatečnou šířku vozovky. Přes uvedené nedostatky fakticky vyhovují a bez větších obtíží plní své poslání. Komunikace jsou vedeny v členitém terénu, v rostlé zástavbě a zúžení jsou v přehledných úsecích. Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem by asanace dopravních závad způsobila výrazné zásahy do stavební struktury a vyžádala by si neúměrné náklady. Protože se neuvažuje ani s plošnou asanací zástavby, je stávající síť místních komunikací beze zbytku respektována. Pro obsluhu zastavitelných ploch jsou navrženy místní komunikace, vesměs v trasách stávajících cest. Další místní komunikace mohou být umístěny i v rámci jednotlivých ploch, v souladu s podmínkami pro jejich využití. Případné chodníky vedené podél pozemních komunikací jsou chápány jako součást těchto komunikací a proto nejsou dokumentací podrobněji řešeny. Dopravní zátěž místních komunikací je minimální a nevytváří žádné dopravní ani hygienické závady. Místním šetřením bylo zjištěno, že stávající parkovací kapacity jsou dostatečné. Chybí pouze nárazově parkovací místa pro hřbitov v případě větších pohřbů.

Veřejná hromadná doprava osob

Na území obce je veřejná linková autobusová doprava zajišťovaná specializovanou organizací. Autobusová doprava je realizována po krajských silnicích s dvěma zastávkami na území obce. Pro zastávky v jízdním pruhu jsou v rámci prostorových možností navrženy zastávkové pruhy s příslušným vybavením. Zastávka Milonice směr Medovice se nachází ve stísněných podmínkách a proto by budování zastávkové pruhu vyvolalo neúměrné náklady. Zastávky Milonice, rozc. Jsou navrženy tak, aby spoje jedoucí závlekem do Uhřic zastavili v zastávce pouze jednou.

5. Vybavenost obce

Bydlení

Podle posledního sčítání lidu bylo v obci cca 119 obydlených domů. V obci se stále nachází plochy vhodné pro potenciální výstavbu domů. 

Domovní a bytový fond v obci Milonice dle SLDB 2011

Počet domů 148
Počet obydlených domů 119
Podíl obydlených domů 80,41%
Podíl obydlených domů v ČR 83,40%
Počet rodinných domů 116
Podíl rodinných domů 78,38%
Podíl rodinných domů v ČR 72,18%
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet 48,46%
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet v ČR 53,00%

Zdroj: ČSÚ

V období 2009 - 2015 se postavil pouze jeden obyvatelný objekt, obecně se dá říct, že se obec v tomto směru dlouhodobě nevyvýjí a toto je viditelný i při porovnání s krajem a celkovým průměrem ČR. 

Vývoj bytové výstavby v obci Milonice v období 2009 - 2015

 2009201020112012201320142015
Počet dokončených bytů 0 1 0 0 0 0 0
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel 0,00 2,87 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v kraji 4,29 3,91 3,15 3,17 3,01 2,76 2,83
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v ČR 3,68 3,48 2,76 2,75 2,40 2,27 2,38

Zdroj: ČSÚ

Počet obydlených a neobydlených domů na území obce Milonice lze vnímat jako ukazatel přitažlivosti obce.

Počet domů celkem

Počet neobydlených domů

Domy sloužící k rekreaci

147

32

25

Školství a vzdělání 

Vytváření podmínek pro rozvoj výchovy a vzdělávání je jednou z významných aktivit obce, kterou jí umožňuje zákon o obcích. Za tím účelem obec pro poskytování předškolního vzdělávání a plnění povinnosti zajistit podmínky pro předškolní vzdělávání v posledním roce před zahájením povinné školní docházky pro děti s trvalým pobytem na území obce zřizuje svou mateřskou školu, nebo se za určitých smluvních podmínek dohodne s jinou obcí, případně se svazkem obcí. Také pro základní vzdělávání buď zřizuje svoji základní školu, nebo se postará o plnění povinné školní docházky v základní škole zřizované jinou obcí nebo svazkem obcí. Oblast předškolní výchovy a základního vzdělávání se tak stává problémem, který nelze řešit pouze na území jedné obce. Jde o oblast, které se musí společně věnovat (např. i s ohledem na dojíždění za prací v celém spádovém regionu) jak malé obce tak střední a velká města. Pro úspěšnou práci školy je také potřeba zajistit odborníky a zvýšit kvalitu a dostupnost infrastruktury pro vzdělávání a celoživotní učení.

Důležitým úkolem předškolní výchovy je vytvořit příznivé podmínky, které napomáhají dítěti v růstu, vývoji a učení. Důraz je kladen na fyzický, psychický, sociální a emocionální vývoj dítěte. Důležité je posílit zdravé sebevědomí dítěte s pozitivními zkušenostmi z procesu učení a poskytnout mu možnost k interakci s ostatními.  Předškolní výchova obohacuje dítě novými zkušenostmi a směřujeme ho k zájmu o nové věci. Bere ohledy na speciální potřeby vyplývající z potřeb dítěte. Předškolní výchova zaručuje rovnocenné možnosti k učení a k nástupu do školy.

Na území obce se nachází mateřská škola. Do základní školy žáci dojíždějí. 

Návštěvnost a kapacita mateřské školy

Rok sběru dat

Počet běžných tříd

Počet dětí v běžných třídách

Počet speciálních tříd

Počet mladších tří let

Počet šestiletých a starších

Počet neuspokojených žádostí

Kapacita

2013

1

24

0

4

0

0

30


Zdravotnictví

V obci se nenachází praktický lékař a v okolních obcíh např. zcela chybí dětský lékař či gynekolog. Všechny běžně potřebná zdravotnická zařízení se nachází v obci Bučovice. Proto díky dostačující dostupnosti veřejnou dopravou není tento problém tak zásadní. Také zdravotnická záchranná služba se do obce dopraví nejpozději do dvaceti minut.

Sociální péče

Z pohledu obcí je zajištění sociální péče a služeb jednou z významných aktivit, kterou v rámci výkonu samostatné působnosti plní. Tato oblast je velmi široká, finančně náročná a je neustále kladen důraz na zvyšování kvality těchto služeb. Co se týče financování, veřejné zdroje zcela určitě nebudou přibývat, zatímco počet uživatelů těchto služeb bude, vzhledem k demografickému vývoji, spíše narůstat.

Vzhledem k demografickému vývoji obyvatel,  kterým se zabývá i tato analýza, je nutné zaměřit se na vznik nových a rozvoj existujících podnikatelských aktivit v oblasti sociálního podnikání. S tím je spojeno i zvýšení kvality a dostupnosti služeb vedoucích k sociální inkluzi

Přímo v obci se nenachází domov pro seniory ani dům s pečovatelskou službou. Zlepšení a zajištění péče o seniory je základní podmínkou dalšího rozvoje kvality života občanů, neboť počet seniorů bude v následujících letech narůstat. 

Kultura

Dominantou obce by se dal označit kostel sv. Petra a Pavla, ale také obecní hřbitov, který vyžaduje rekonstrukci. V obci se také nachází kulturní zařízení, která však musí projít rekonsturkcí pro jejich plné využití. 

Kostel sv. Petra a Pavla

K zajímavostem patří rovněž tradiční kulturní akce (krojované hody, ostatky, mrskút, plesy, aj.) které se na území SO Mezihoří, do kterého patří i Milonice konají. Návštěvnost těchto pořádaných akcí je různá, vše se odvíjí od zajímavosti akce a její propagace v území. Na katastrech obcí SO Mezihoří se nachází také mnoho kulturních památek.  K nejčastějším patří kostel, kaple či kříž. Tyto památky dotvářejí charakter území, proto je nutné o ně pečovat. Podobně jako u návštěvnosti tradičních kulturních akcí je tomu i u návštěvnosti kulturních památek. Vše záleží na atraktivitě památky a historii s ní spojenou.

K nejvýznamějším kulturním aktivitám obce patří ostatky s právem, hody, Vánoční jarmark. 

Sport a volnočasové aktivity

Sport a tělovýchova zahrnují takovou tělesnou činnost, která si klade za cíl harmonický rozvoj tělesné i psychické kondice, upevňování zdraví a zvýšení fyzické kondice. 

Na území obce se nachází pouze venkovní hřiště, ale jeho stav je nedostatečný. Tělocvična či koupaliště chybí. Hřiště musí splňovat především přísná bezpečností kritéria. Z důvodu určité životnosti herních prvků je v některých případech nutná rekonstrukce, či obnova herního vybavení.  

Vzdálenostní dostupnost obcí k volnočasovým aktivitám

Název obce

Vzdálenostní dostupnost obce k volnočasovým aktivitám (v km)

koupaliště, bazén

stadion otevřený, stadion krytý, zimní stadion

Milonice

1,2

9,7

6. Životní prostředí

Na území obce nejsou registrovány žádné významné krajinné prvky, žádné přechodně chráněné plochy, přírodní park, nenachází se zde národní park, ani ochranné pásmo národního parku. Do území obce nezasahuje chráněná krajinná oblast. Na území obce není žádná přírodní památka, národní přírodní památka, přírodní rezervace, národní přírodní rezervace ani jejich ochranná pásma. Na území obce nebyla stanovena biosférická rezervace UNESCO, ani geopark UNESCO. Na území obce nebyla vymezena ptačí oblast. Na území obce nebyly registrovány žádné památné stromy.

Do správního území obce zasahuje Evropsky významná lokalita „Černecký a Milonický hájek“.

Jedny z hlavních složek životního prostředí jsou zejména: ovzduší, organismy, voda a půda. Z celkové plochy území obce 498,18 ha zabírá 85,2% orná půda, u které nebyla zjištěna žádná kontaminace a půda je velmi kvalitní. 

 Struktura využití půdy

Struktura využití půdy
Zdroj: ČSÚ

Obec se nachází ve výrobní oblasti bramborářské. Z hlediska způsobu primární zemědělské produkce jsou na správním území obce zastoupeny orné půdy, zahrady, sady a trvalé travní porosty. Orné půdy - jsou v oblasti zemědělské půdy jednoznačně dominantní. Jsou situovány na vhodných méně svažitých plochách v rovinách a na rozvodnicových plochách. Větší plochu však zabírají lokality pro ornou půdu nevhodné, zejména na svažitějších pozemcích ohrožených vodní erozí a v údolní nivě Hvězdličky. Tyto hony o velikosti i několika desítek hektarů vytvářejí ekologické problémy – prašnost, ohrožení větrem a přívalovými dešti. Z hlediska estetického jsou příčinou fádního vzhledu krajiny, z hlediska praktického znemožňují průchod krajinou a komunikaci s okolními sídly.

Trvale zatravněné plochy jsou na katastru zastoupeny, pouze nepatrnými plochami. Jsou situovány na svažitých pozemcích, na mezích a v okolí vodních toků. Ovocné sady a zahrady jsou situovány zejména v zastavěném území obce a v jeho bezprostřední blízkosti. Většina těchto pozemků je součástí obytné funkce.

7. Správa obce

Obecní úřad a kompetence úřadu

Obecní úřad vykonává úkoly v samostatné působnosti obce, které mu uloží zastupitelstvo obce. Zastupitelstvo má 7 členů. 

Základní informace k hospodaření obce jsou zaznamenány v následujících grafech vycházejících z dat evidovaných Ministerstvem financí České republiky, které sleduje zejména příjmy a výdaje v jejich základním členění a výsledek hospodaření, tedy saldo příjmů a výdajů. V posledních několika letech byl rozpočet schválený jako vyrovnaný.

Vývoj rozpočtového hospodaření v obci Milonice v letech 2009 - 2014 (v tis. Kč)
Vývoj rozpočtového hospodaření v obci Milonice v letech 2009 - 2014 (v tis. Kč)
Zdroj: ČSÚ

Obec hospodaří zejména z daňových příjmů. Ostatní příjmy tvoří velmi malou část rozpočtu obce.


Srovnání struktury rozpočtových příjmů v období 2009 - 2014
Srovnání struktury rozpočtových příjmů v období 2009 - 2014
Zdroj: ČSÚ




A.2 Východiska pro návrhovou část

V následující části jsou blíže hodnoceny silné a slabé stránky obce Milonice. K tomuto hodnocení bylo použito dotazníkové šetření, kterého se zúčastnili občané obce, podnikatelské subjekty a zájmové sdružení. Tato část a poznatky z ní jsou základem pro tvorbu části návrhové, která je klíčová pro budoucí rozvoj obce.

Dotazníkové šetření veřejnosti

V rámci zpracování PRO bylo provedeno dotazníkové šetření mez obyvateli obce. Celkem se vrátilo 83 ks dotazníků, což představuje 23% obyvatel. Pakliže počítáme, že jeden dotazník vyplní většinou všichni členové jedné domácnosti, při průměrném počtu 3 osob na domácnost se dostáváme k 69% vrácených dotazníků. Návratnost dotazníků je tak velmi dobrá.

Skupina respondentů byla poměrně poměrně rovnoměrně rozložena jak věkovou strukturou tak i pohlavím.  

Zároveň se výjadřili obyvatelé všech stupňů vzdělání, s tím, že jednoznačně převažují respondenti se středoškolským vzděláním, tento fakt je ale dám vzdělanostním rozložením obce. 

 

Zároveň převažující většina respondentů žije v obci od narození, nebo již dlouho dobu (více než pět let). 

 

 

Občané dále byli dotazováni jak se jim v obci žije, co se jim na obci líbí, co naopak nelíbí a dále jak by efektivně využili prostředky a tím i rozvoj obce. Z těchto výstupů je tvořena SWOT analýza, která je základem pro tvorbu návrhové části. Návrhová část je klíčovou pro tento dokument.

Z průzkumu co se líbí respondentům na obci vyplívá, že lidé si nejvíce cení klidného života a blízkosti přírody. 

Naopak se respondentům nelíbí dostupnost některých služeb a nezájem lidí o obec. 

Následující graf znázorňuje, jak jsou obyvatelé obce spokojeni v obci v 11 různých oblastech. Jak je z grafu patrné, nejvíce jsou obyvatelé spokojeni v oblastech životního prostředí a bydlení a péče obce o její prostředí. 

Mezilidské vztahy jsou hodnoceny poměrně dobře. Jak je patrné z následujícího grafu celkem 62% uvádí, že mezilidské vztahy jsou docela dobré a celkem 20% hodnotí mezilidské vztahy za ne moc dobré. Za špatné považuje mezilidské vztahy pouze jeden respondent. 

 

Dobré mezilidské vztahy souvisí s dobrou možností společenského kontaktu, který lze vidět na základě respondentů v následujícím grafu. 

Ze šetření také vyplívá, že pouze 5% respondentů pravidelně sleduje webové stránky obce, tento fakt může způsobit, že lidé nemají dostatečný přehled o dění v obci a mohou jim uniknout některé podstatné informace. 

Na dotaz, zda jsou občané ochotni udělat něco pro rozvoj své obce, odpovědělo až 60% respondentů kladně, spíše ne pouze 14% a pouhá 2% rozhodně ne. Nejčastěji jsou občané ochotni pomoci při obecních brigádách, na kulturních a společenských akcích.

 

Na otázku, zdali by se obec měla rozrůstat odpověděla většina respondentů kladně a to 49% a 10% by využilo plnou kapacitu ploch pro výstavbu domů. Pouze 22% respondentů tvrdí, že by obec měla zůstat přibližně stejná. 

Na otázku kam by obec měla do budoucna investovat své prostředky se vyskytují rozdílné názory, nicméně respondenti se shodují s plánem investic obce a vidí důležité investiční akce jako kanalizaci a výstavbu sportoviště jako priority. 

 

SWOT analýza

Silné stránky

  • Kriminatila
    Nízká míra kriminality
  • Kvalita půdy
    Vynikající kvalita orné půdy
  • Životní prostředí
    Dobrý stav životního prostředí
  • Příroda
    Možnost volnočasových aktivit v blízké přírodě
  • Dopravní obslužnost
    Dobrá dopravní obslužnost
  • Trvalí obyvatelé
    poměrně stabilní počet obyvatelstva
  • Příroda
    Blízkost přírody

Slabé stránky

  • Věková struktura
    Vysoký index stáří
  • Sesuv svahu
    Problémy se sesuvem svahu na území obce
  • Kulturní život
    Pro některé obyvatele obce nedostatečné kulturní vyžití
  • Mateřská školka
    Nutnost nové výstavby MŠ
  • Místní komunikace
    Špatný stav některých místních komunikací
  • Kanalizace
    Nevyhovující řešení odvodu odpadních vod
  • Míra nezaměnstnanosti
    Vysoká míra nezaměstnanosti v porovnání s národním průměrem
  • Vzdálenost práce
    Nutnost dojíždět za prací
  • Trh práce v obci
    Nedostatečná nabídka pracovních míst přímo v obci
  • Migrace
    Stěhování obyvatel z obce, nedostatečná bytová zástavba pro imigraci
  • Dostupnost služeb
    Špatná dostupnost některých služeb (lékař, restaurační zařízení)

Příležitosti

  • Využití dotačních titulů
    Možnosti využití nadcházejících dotačních titulů pro rozvoj obce.
  • Využití potenciálu pro další zvyšování počtu obyvatel obce
    Využití potenciálu pro další zvyšování počtu obyvatel obce, příprava developerských projektů a parcel pro bydlení.
  • Spolupráce s okolními obcemi
    Spolupráce s okolními obcemi, pokračování se svazku obcí Mezihoří.
  • Rozvoj prostředí v obci
    Rozvoj prostředí v obci, zkvalitnění prostředí obce a jeho následná údržba.
  • Vyřešení technických sítí
    Kvalitní příprava výstavby vodovodu a kanalizace.
  • Rozvoj volnočasových aktivit
    Rozvoj volnočasových aktivit a volnočasových aktivit pro děti a mládež.

Hrozby

  • Neefektivní čerpání dotací
    Neefektivní čerpání dotací a grantů na rozvojové projekty
  • Emigrace obyvatel z obce
    Emigrace obyvatel z obce z různých důvodů (pracovní příležitosti, nedostatečná vybavenost obce).
  • Problémy s dot. tituly
    Nevyhovující dotační tituly, rušení dotačních titul, nedostatečná, nebo neefektivní podpora
  • Nedostatek financí
    Neprofinancování rozvojových projektů s ohledem na omezený rozpočet

B. NÁVRHOVÁ ČÁST

B.1 Strategická vize

Obec Milonice je příjemným a bezpečným místem pro život, která poskytuje základní služby a dobrou dopravní dostupnost pro veškeré potřeby. Obec se nachází v příznivém, klidném a udržovaném životním prostředí, které si chce udržet. 

 

 

B.2 Cíle, opatření a aktivity

Vysoká důležitost    Střední důležitost    Nízká důležitost

Cíl : „Kvalitní infrastruktura”

Opatření, která povedou pro rozvoj obecní infrastruktury

Opatření : „Zlepšení technické infrastruktury”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Příprava projektové dokumentace na vybudovaní kanalizace v obci”

2018 - 2019 Vlastní + externí

„Vybudovaní obecní kanalizace”

2020 - 2024 Vlastní + externí

„Vybudování nových rozvodů elektrické energie v kulturním době”

2017 - 2017

Opatření : „Zlepšení dopravní infrastruktury”

Zajištění kvalitní dopravní infrastruktury

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Příprava projektové dokumentace pro opravu mostu a místní komunikace u zámku”

2018 - 2019 0 Vlastní

„Oprava chodníků za kostelem a kolem hřbitova”

2017 - 2018 0 Vlastní

„Pasportizace místních komunikací”

2017 - 2017 Vlastní

„Oprava mostu a místní komunikace u zámku”

2019 - 2022 Vlastní + externí

Cíl : „Podpora kvalitního bydlení a dobré životní podmínky pro občany”

Opatření : „Podpora školství a vzdělávání v obci”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Příprava projektové dokumentace na novou budovu MŠ”

2016 - 2017 Vlastní

„Vybudovaní hřiště pro MŠ”

2018 - 2020 Vlastní + externí

„Vybudovaní nové budovy MŠ a jejího okolí”

2018 - 2020 Vlastní + externí

Opatření : „Příprava nových míst k bydlení”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Prodej obecních pozemků pro developerský projekt”

2017 - 2017

Cíl : „Zatraktivnění života v obci”

Opatření : „Podpora kulturního, společenského života a volnočasového vyžití”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Zpřístupnění kavárny/restaurace v obci”

-

„Oprava střechy na kulturním domě”

2016 - 2017 Externí

„Příprava projektové dokumentace na rekonstrukci hasičské zbrojnice a OÚ”

2016 - 2017 Vlastní

„Oprava podlahy sálu kulturního domu”

2016 - 2017 Externí

„Oprava hasičské zbrojnice”

2018 - 2019 Vlastní + externí

„Rekonstrukce kulturního domu č.p. 45”

2020 - 2023 Vlastní + externí

Cíl : „Vzhled obce”

Opatření : „Obnova veřejných prostranství”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Oprava hřbitovní zdi rozdělená do 3 etap”

2016 - 2019 Externí

„Oprava hřbitovního kříže”

2016 - 2017 Externí

„Revitalizace zeleně, nová výsadba v intravilánu obce”

2018 - 2019 Vlastní + externí

„Studie a geofyzikální průzkum sesuvného svahu a příprava projektové dokumentace na řešení”

2016 - 2017 Vlastní + externí

„Odvodnění a zajištění sesuvného svahu”

2017 - 2018 Vlastní + externí

„Zalesnění zajištěného sesuvného svahu”

2018 - 2020 Vlastní

„Oprava vstupní brány na hřbitově”

2017 - 2017 Vlastní + externí

Opatření : „Úspora energie”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Stavební a energetické opatření kulturního domu”

2018 - 2019 Vlastní + externí

„Snižování energetické náročnosti provozu budov v majetku obce”

2016 - 2023 Vlastní + externí

B.3 Podpora realizace programu

Program rozvoje obce Milonice na období 2017- 2023 definuje priority budoucího rozvoje obce.

Realizace PRO

Za realizaci a naplnění Programu rozvoje obce je zodpovědné zastupitelstvo v čele se starostou. Zastupitelstvo koordinuje všechny aktivity, které povedou k naplnění dokumentu. Realizace je závislá na finančních prostředcích a to především z obecního rozpočtu, Fondů EU, ze státního rozpočtu a krajského rozpočtu.

Monitoring PRO

Monitoring plnění dokumentu bude mít na starosti zastupitelstvo obce. Monitoring bude prováděn v rámci zasedání zastupitelstva jednou ročně. K monitoringu budou shromažďovány informace o průběhu jednotlivých aktivit.

Sledovány budou aktivity, které byly naplánovány na daný rok. Dále bude sledována finanční připravenost naplánovaných projektů či vyhledávání a zajištění vhodných finančních zdrojů. Dále v rámci zastupilelstva budou projenávány změny dokumentu.

Aktualizace PRO

Aktualizace probíhá na základě dané situace, ve které se obec právě nachází. Případné změny budou předloženy na zasedání zastupitelstva. Dokument bude zveřejněn na internetových stránkách obce a zároveň bude k nahlédnutí, případně i k zapůjčení v listinné podobě na obecním úřadě. Dokument Program rozvoje obce byl schválen zastupitelstvem dne 21. 2. 2017.

Přílohy

  1. tabulka_vyhodnocení.xlsx (www.obcepro.cz/attachments/documents/1056ac87290974f22b818ed36f3f29005f76.xlsx )