Na základě nového programového období 2014 - 2020 se zastupitelé obce Janov rozhodli vytvořit strategický dokument, který by určil základní směřování obce a jeho rozvojové priority do roku 2024. Základní myšlenkou je přiblížit vývoj obce požadavkům občanů a tím zajistit dlouhodobou perspektivu vytvářeného dokumentu.
Program rozvoje obce (dále jen PRO) by přitom měl respektovat finanční možnosti obce a efektivně využívat cizí zdoje k financování opatření. PRO se skládá ze dvou částí. Z části analytické - zachycující současný stav a z části návrhové s uvedením cílů a opatření na základě komunitního projednání za účasti veřejnosti.
Dle domluvy s vedením obce, bude dokument zároveň v příloze obsahovat přehled možných zdrojů financování jednotlivých aktivit, potažmo opatření.
V období leden až duben 2021 probíhala aktualizace dokumentu, již s výhledem na možnosti financování plánovaných aktivit v rámci nového programového období 2021+. Byla identifikována potřeba částečné aktualizace analytické části - doplnění známých údajů k roku 2018 a potřeba aktualizace návrhové části - revize realizovaných záměrů a doplnění nově identifikovaných záměrů obce. Hlavním řešitelem za obec byla paní Ladislava Kotková - starostka obce.
Aktualizace dokuemntu byla realizována v rámci projektu: Strategické řízení v obcích DSO České Švýcarsko, reg. č. projektu: CZ.03.4.74/0.0/0.0/17_080/0009976.
Janov - výběr fotografií, včetně znaku obce
Zdroj: archiv obce
Janov - revitalizace rybníku
Zdroj: web obce
Obec Janov se nachází na severu České republiky, v Ústeckém kraji, na hranici národního parku České Švýcarsko přibližně 3 km jihovýchodně od pohraniční obce Hřensko. Obec leží na náhorní plošině mezi Janovským vrchem na severovýchodě a Janovským potokem na jihu. Obec Janov leží v nadmořské výšce 260 - 340 m.n.m. s nejvyšší bodem na Janovském vrchu (346 m.n.m.) za ním pak prudce klesá k řece Kamenici do Divoké a Edmundovy soutěsky.
Obec Janov je součástí OPR Děčín.
Obec Janov má jednu část: Janov (Janov u Hřenska) a nachází se v katastrálním území Janov u Hřenska.
Statistické údaje
Kraj: Ústecký
Okres: Děčín
Katastrální výměra: 466 ha
Nadmořská výška: 346 m.n.m. (nejvyšší bod Janovský vrch)
Počet obyvatel: 357 (k 1. 1. 2020)
Zdroj: web obce
Obcí s rozšířenou působností a zároveň pověřeným úřadem je pro obec Janov město Děčín.
Vzdálenosti do spádových sídel:
Janov – Děčín (ORP) …………... 16 km
Janov – Ústí nad Labem (kraj) ………… 45 km
Zobrazení umístění a vzdáleností, zdroj: Mapy.cz
Obec se rozprostírá na skalní plošině nad údolím řeky Kamenice a Janovského potoka. Malebná vesnička byla dávným sídlem vorařů a tkalců, enklávní osadou českokamenického panství Kinských, na území patřícím bynoveckému panství (Clary-Aldringenů).
Dnes rekreační obec s poměrně zachovanou lidovou zástavbou (roubené domy s hrázděnými patry), pozdně barokní kaplí Jana Křtitele a větrným mlýnem holandského typu. Překrásné okolí nabízí celou řadu možností pro cyklistiku i pěší turistiku. V blízkosti obce se nacházejí divoké pískovcové útvary, hluboké rokle a rozlehlé lesy.
Kaple sv. Jana Křtitele
Větrný mlýn holandského typu z roku 1844
Venkovské usedlosti čp. 2, 88, 116, 126, 179
Dub – památný strom
Bývalý janovský větrník stojí západně od obce osamoceně v poli vedle žluté turistické trasy. Pochází z roku 1844 a z doby jeho činnosti se zachovalo jenom pár drobných zpráv: obsluhu zajišťoval jeden pracovník a ve mlýně se semlelo 50 měřic obilí ročně.
Provoz byl ukončen někdy v průběhu dvacátých let 20. století. Po odstranění mlecího zařízení a větrného kola byl vnitřek kamenné budovy upraven na dva byty, v nichž se bydlelo až do roku 1946.
Po odsunu Němců opuštěný mlýn chátral, tak jako všechny ostatní větrné mlýny v okolí. Jednou za hasičského cvičení se dokonce stal cvičným střeleckým terčem a jeho zdivo bylo na některých místech poškozeno. Naštěstí se však po čase dostal do soukromých rukou a ušel tak zkáze.
Po rekonstrukce z konce šedesátých let 20. století je mlýnská budova užívána až do současné doby jako soukromý rekreační objekt. Hezká je dnes zvláště poloha v krajině a zachované zdivo z krásně opracovaných pískovcových kvádrů.
Od roku 2013 je v obci celoročně volně přístupná rozhledna, která se nachází na Janovském vrchu v blízkosti obecního úřadu. Celková výška rozhledny je 40 m a vyhlídka se nachází ve 30 metrech. Pro turisty je k nalezení na žluté turistické stezce z Hřenska, která dále pokračuje do indiánské vesničky Rosehill v Hájenkách a do Divoké soutěsky řeky Kamenice s plavbou na pramičkách. Z rozhledny je výhled na Děčínský Sněžník, Stříbrné stěny, Pravčickou bránu, Růžovský vrch, část Lužických hor a stolové hory v Sasku.
Zdroj: Wikipedia
Obec Janov vznikla na počátku 14. století během středověké kolonizace pohraničních oblastí. Některé zdroje uvádějí rok 1304 a jméno zakladatele Benedikta von Michelsberg. Původní německé jméno Johnsdorf/Jonsdorf odkazuje ke křestnímu jménu Johann. Obec během své historie vysřídala několik majitelů (správců) až konečně roku 1614 přešla do rukou rodu Kinských. Administrativně spadal pod Českou Kamenici, až roku 1850 připadl pod správu Děčína.
Na počátku 15. století byla obec majetkem rodové linie Berků z Dubé, kteří byli nuceni majetek zastavit a ten připadl pánům z Vartenberka.
V letech 1450-1511 spadalo toto území do správního celku Děčína. Mezi lety 1511-1515 se nakrátko stal majitelem Mikuláš Trčka z Lípy, který ho prodal rodu ze Salhausenu. Ti významně přispěli k pozvednutí hospodářství v kraji.
Od roku 1612 se majitelé Janova a přilehlých obcí často měnili. Po roce 1623 byl Janov přiřazen k českokamenickému panství. Byl využíván pro pobyt plavců a vorařů, kteří byli potřební k plavení dříví na Kamenici. Vlastníkem českokamenického panství se stal Jan Oktavián hrabě Kinský. Rod Kinských si udržel majetek až do roku 1945.
počet obyvatel k 1. 1. 2020: 357
Zdroj: ČSÚ
Pohyb obyvatel v obci Janov v roce 2018
Absolutně | Na 1 000 obyv. | |
---|---|---|
Živě narození celkem | 1 | 3‰ |
Zemřelí celkem | 6 | 3‰ |
Přirozený přírůstek | -5 | -14‰ |
Přistěhovalí celkem | 12 | 33‰ |
Vystěhovalí celkem | 15 | 42‰ |
Saldo migrace | -3 | -8‰ |
Meziroční změna počtu obyvatel | -8 | -22‰ |
Zdroj: ČSÚ
Z tabulky za sledované období - rok 2018 - je patrný přirozený úbytek obyvatel, kdy zemřelých bylo více než narozených. Celkový přírůstek je tedy -5 obyvatel.
Dlouhodobý vývoj počtu obyvatel obce Janov od roku 1910
Zdroj: ČSÚ
Vývoj počtu obyvatel obce Janov v letech 2009 - 2018
Zdroj: ČSÚ
Z hlediska vývoje počtu obyvatel lze v posledních 10-ti letech sledovat setrvalý nárůst počtu obyvatel, což má pozitivní dopad i na rozpočtové příjmy obce.
Přirozený přírůstek/úbytek, migrační saldo
V této tabulce je zaznamenán přirozený přírůstek/úbytek v letech 1991 až 2015. Nejvíce obyvatel se do obce přistěhovalo v letech 2004 až 2008. Nejvíce dětí se narodilo v roce 2010.
Věková struktura obyvatel obce Janov v roce 2018
Zdroj: ČSÚ
Z grafu vyplývá, že nejpočetnější věkovou kagegorií jsou obyvatelé v produktivním věku a tvoří 56,7 % z celkového počtu obyvatel obce.
Věkové poměry v obci Janov
porovnání ve vztahu k ORP, okresu a kraji
Počet obyvatel v roce 2018 | 0-14 let (%) | 65 a více let (%) | Index stáří | |
---|---|---|---|---|
Janov | 360,00 | 11,94% | 31,39% | 262,79 |
ORP DĚČÍN | 77 031,00 | 15,86% | 17,55% | 129,78 |
Okres Děčín | 129 831,00 | 16,13% | 20,52% | 127,17 |
Ústecký kraj | 820 789,00 | 16,04% | 19,26% | 120,06 |
ČR | 10 648 279,00 | 15,90% | 19,59% | 123,25 |
Zdroj: ČSÚ
Vzdělanostní struktura obyvatel obce Janov v roce 2011
Zdroj: ČSÚ
K 31. 12. 2018 převažoval v obci počet obyvatel se středním vzděláním včetně vyučení (bez maturity), počet obyvatel se základním vzděláním včetně nedokončeného byl vyrovnaný s počtem obyvatel s úplným středním vzděláním s maturitou. Lze však říci, že 21,4 % obyvatel bez vzdělání nebo se základním vzděláním je poměrně vysoký podíl na celkovém počtu obyvatel.
Sociální situace
V obci Janov se nachází dům s pečovatelskou službou (dále DPS). Zřizovatelem a provozovatelem DPS je obec Janov.
Národnostní menšiny
V roce 2014 převažují v obci obyvatelé, kteří uvádějí českou národnost. Ovšem výsledky mapování jsou zkreslené, protože téměř čtvrtina obyvatel národnost neuvedla.
Sociálně vyloučené lokality
Spolky v obci (činnost, počet členů, podíl členů do 18-ti let)
Klub hráčů golfu:
Domovské hřiště klubu se nachází v obci Janov u Hřenska v okrese Děčín. Jeho provozovatelem je obchodní společnost Golf Janov s. r. o.
Zakládajícími členy jsou Saša Štembera, který se stal prvním prezidentem klubu, a dále pak Petr Hellmich, Vladimír Serdula, Jaroslav Novotný, Hana Novotná a Jiřina Junová.
Akce pořádané v obci
Obec nabízí poměrně bohatou nabídku sportovních a kulturních akcí, které pořádá přímo obec Janov. Akce jsou zaměřené na všechny věkové kategorie, obec pořádá akce pro rodiny s dětmi i pro seniory. Část akcí se pravidelně opakuje.
Zde je uveden stručný výčet jen některých plánovaných pro rok 2021:
Zájezd lodí pro seniory, Janovský trhák 2021, Dětský den, Taneční párty, Přejezd lávky, Turnaj v nohejbale, Turnaj v petanque, Rozloučení s prázdninami, Kamarádská bedna od whisky, Svatomartinská zábava, Mikulášská nadílka
- Realizace akcí je však značně zatížena aktuální epidemilogickou situací. Akce se budou konat pouze, pokud nebudou vyhlášena mimořádná opatření a nebude zamezeno setkávání osob.
Informování občanů o dění v obci
úřední deska
webové stránky obce Janov (http://www.janovuhrenska.cz/)
Ekonomická situace
Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Janov v roce 2018
Zdroj: ČSÚ
Z hlediska odvětví převazují v obci Janov poskytovatelé služeb, činí 74,75 %. Převažují fyzické osoby podnikající dle živnostenského zákona, tato skutečnost může vzhledem k aktuální covidové situaci představovat problém pro vývoj zaměstnanosti v obci.
Struktura podnikatelských subjektů podle velikosti v obci Janov v roce 2018
Počet zaměstnanců | Kategorie | Absolutně | Relativně (%) |
---|---|---|---|
do 10 | mikropodniky | 10 | 31,31% |
10-49 | malé podniky | 0 | 0,00% |
50-249 | střední podniky | 0 | 0,00% |
250 a více | velké podniky | 0 | - |
nezjištěno | - | 68 | 68,69% |
Zdroj: ČSÚ
V obci bylo k 31. 12. 2018 evidováno 78 ekonomických subjektů, aktivní je však pouze část subjektů. Z hlediska velikosti převažují mikropodniky do 10-ti zaměstnanců, těch je 31,31 % z celkového počtu.
Vývoj počtu nezaměstnaných osob
Zdroj: ČSÚ
Vývoj počtu nezaměstnaných osob v obci zaznamenává od roku 2014 trvalý pokles. V roce 2018 dokonce klesla nezaměstnanost na nejnižší míru za posledních 10 let.
Podnikatelské subjekty podle právní formy
Registrované podniky | Podniky se zjištěnou aktivitou | |
Celkem | 93 | 44 |
Fyzické osoby | 82 | 38 |
Fyzické osoby podnikající dle živnostenského zákona |
76 | 36 |
Fyzické osoby podnikající dle jiného než živnostenského zákona |
4 | 1 |
Zemědělští podnikatelé | 1 | 1 |
Právnické osoby | 11 | 6 |
Obchodní společnosti | 6 | 4 |
Akciové společnosti | - | - |
Družstva | - | - |
Klíčovým odvětvím je podnikatelská činnost v oblasti: Ubytování, stravování a pohostinství (viz tab. Podnikatelské subjekty podle převažující činnosti). V tomto odvětví je evidováno 14 subjektů se zjištěnou aktivitou. Vlivem k poloze obce Janova je to přirozená aktivita, kterou by obec měla podporovat i v dalším rozvoji, čímž lze podpořit rozvoj zaměstnanosti v obci.
Dalším faktorem zaměstnanosti je využití možností veřejně prospěšných prací, které obec ve spolupráci s Úřadem práce standardně využívá.
Dalším ukazatelem aktivit v obci je rozdělení subjektů dle ekonomických činností. Z níže uvedené tabulky vyplývá, že v obci převažují služba nad ostatními činnostmi.
Struktura podnikatelských subjektů podle převažující činnosti v obci Janov v roce 2015
Podnikatelské subjekty podle převažující činnosti
Registrované podniky | Podniky se zjištěnou aktivitou | |
Celkem | 93 | 44 |
A Zemědělství, lesnictví, rybářství | 6 | 4 |
B-E Průmysl celkem | 6 | 5 |
F Stavebnictví | 8 | 2 |
G Velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových vozidel |
20 | 5 |
H Doprava a skladování | 3 | 3 |
I Ubytování, stravování a pohostinství | 19 | 14 |
J Informační a komunikační činnosti | 1 | - |
K Peněžnictví a pojišťovnictví | 5 | 1 |
L Činnosti v oblasti nemovitostí | 2 | 1 |
M Profesní, vědecké a technické činnosti | 11 | 3 |
N Administrativní a podpůrné činnosti | 2 | 1 |
O Veřejná správa a obrana; povinné sociální zabezpečení | 1 | 1 |
P Vzdělávání | - | - |
Q Zdravotní a sociální péče | - | - |
R Kulturní, zábavní a rekreační činnosti | 3 | 2 |
S Ostatní činnosti | 4 | 2 |
X nezařazeno | - | - |
Rozvojovým faktorem pro ekonomiku je dostatečný prostor k podnikání a výstavbě domů. V současné době je diskutováno pořízení územního plánu obce, který by měl navazovat na Vymezené zastavěné území z roku 2008. Dle aktuální informace bylo zpracování územního plánu pozastaveno.
Komerční služby jsou v obci převážně zaměřeny na turistický ruch. Z tabulky Struktura zaměstnanosti vyplývá výrazný podíl služeb v obci nad ostatními odvětvími (lesnictví a průmysl). V roce 2013 byl rozdíl ještě větší, kdy podíl služeb činil 77,53 % ze všech činností.
Struktura zaměstnanosti v obci Janov podle odvětví v roce 2011 (%)
Zemědělství a lesnictví | Průmysl a stavebnictví | Služby | |
---|---|---|---|
Janov | 2,13% | 18,09% | 62,77% |
DĚČÍN | 1,48% | 29,83% | 54,33% |
Ústecký kraj | 1,84% | 33,98% | 50,46% |
ČR | 2,74% | 32,23% | 53,87% |
Zdroj: ČSÚ
Atraktivity cestovního ruchu – Obec Janov se nachází přímo v CHKO Labské pískovce s částí území v NP České Švýcarsko. Tato poloha sama o sobě vytváří potenciál k cestovnímu ruchu. Nemá však ve svém území žádnou památku národního významu, či světového dědictví. Je zde však dále osm památek kulturního významu. Nejznámější je pozdně barokní kaple Jana Křtitele a větrný mlýn holandského typu. Významný aspektem kultury v obci je i zachovalá lidová zástavba. Mezi další turistické cíle patří místní golfový areál a nově otevřená rozhledna. Janov je velmi dobře dostupný jak z okresního města Děčín (16 km), tak z přeshraničního města Bad Schandau (13 km).
Nalezeno: 8 okres Děčín, sídelní útvar (město/ves)/ část obce: "Janov"
Číslo rejstříku | Název okresu | Sídelní útvar | čp. | Památka |
28307 / 5-3911 | Děčín | Janov | kaple | |
44070 / 5-5388 | Děčín | Janov | smírčí kámen | |
46668 / 5-3912 | Děčín | Janov | čp. 2 | venkovská usedlost |
28320 / 5-3913 | Děčín | Janov | čp. 88 | venkovská usedlost |
26070 / 5-3914 | Děčín | Janov | čp. 116 | venkovská usedlost |
36080 / 5-3915 | Děčín | Janov | čp. 126 | venkovská usedlost |
35925 / 5-3916 | Děčín | Janov | čp. 179 | venkovská usedlost |
14119 / 5-3918 | Děčín | Janov | čp. 180 | větrný mlýn |
Vzhledem k vysoké atraktivitě území, je zde vybudovaná dobrá turistická infrastruktura. Dle statistických údajů poskytuje aktivně službu v ubytování, stravování a pohostinství 8 subjektů z 19 hlášených. Převážně se však jedná o činnosti v oblasti pohostinství. Hromadné ubytovací zařízení (3 zařízení) vykazují stoupající tendenci návštěvnosti. Opačný trend však má průměrný údaj o přenocování. Zde je vidět tendence růstu nerezidentů oproti dlouhodobějším pobytům.
Jako nedostatečné využití potenciálu území lze definovat zimní období. Chybí zde atraktivity vyžití zimních sportů a k tomu přizpůsobení turistické infrastruktury. Návštěvnost je tak velmi silně vázána na počasí v měsících červen – záři.
Kapacita a návštěvnost hromadných ubytovacích zařízení
2013 | 2014 | 2015 | |
Počet zařízení | 3 | 3 | 3 |
pokoje | 29 | 29 | 29 |
lůžka | 65 | 69 | 69 |
Hosté | 822 | 933 | 1090 |
z toho nerezidenti | 351 | 460 | 579 |
Přenocování | 1 948 | 2 250 | 2 443 |
z toho nerezidenti | 811 | 1 072 | 1 246 |
Průměrný počet přenocování (noci) | 2,4 | 2,4 | 2,2 |
Značené turistické cesty jsou v obci vyznačeny pouze dvě. Zelená turistická značka vede z obce Hřensko do Janova a končí u rozhledny. Druhá významnější je žlutá značka a obec Janov je na trase Růžová – Hřensko. Obcí neprochází jediná cyklotrasa.
Technická infrastruktura
V obci je vybudována čistička odpadních vod, která byla původně vybudována jen pro potřeby areálu DPS. Na čističku nejsou napojeny všechny zdroje znečištění díky nekompletní kanalizaci obce. Napojení všech zdrojů znečištění v obci na čisitčku je velmi technicky náročné z důvodu členitosti obce, bylo by nutné zřídit přečerpávací stanice, což představuje velké vstupní investiční náklady.
V obci je zaveden vodovod a částečně kanalizace. Obec je členem Severočeské vodárenské společnosti, která zabezpečuje provoz vodovodu společností Severočeské vodovody a kanalizace, a. s., obec má zpracovanou projektovou dokumentaci na dostavbu kanalizace ve fázi stavebního povolení s nabytím právní moci. Stávající ČOV je nevyhovující a je zapotřebí její rekonstrukce. Pokračování výstavby kanalizace v obci je závislé od získání dotačních prostředků.
Obec není plynofikována.
Odpadové hospodářství
Obec má v rámci odpadového hospodářství zaveden tzv. poplatkový systém. Je sama správcem tohoto poplatku. Odvoz a likvidace komunálního odpadu je zajištěn dodavatelsky svozovou firmou. Systém sběru, shromažďování, třídění a odstranění je řešen OZV 1/2015. Nebezpečné složky komunálního odpadu jsou sváženy min. dvakrát ročně z určených míst předem vyhlášených.
Svoz vytříděných složek komunálního dopadu je realizován prostřednictvím firmy Technické služby Děčín a.s. V obci je několik stanovišť (úložišť) tříděného odpadu.
Dopravní infrastruktura - silniční doprava
Hlavní komunikací, která protíná obec je silnice III. třídy č. 25857 ve směru od Hřenska na Arnoltice. Ta se ve středu obce kříží s komunikací III. třídy č. 25860 ve směru na obec Růžovou.
Obec leží na křižovatce tří cest, které do obce směřují z Hřenska (3 km), Arnoltic (3 km) a Růžové (3 km).
Hlavní komunikace je v majetku společnosti Správy údržby silnic Ústeckého kraje. Jediné sčítání dopravy proběhlo na úseku 25860, a to v úseku křížení silnic 25854 a 25860 tedy mimo katastr obce Janov (u Srbské Kamenice). Celkové denní zatížení vozidel bylo 1030 vozidel za den. Dále v obci bylo zaznamenáno v roce 2015 – 3 dopravní nehody (2014 – 1 nehoda, 2013 – 2 dopravní nehody, 2012 – 1 nehoda). Při těchto nehodách nedošlo ke zranění osob.
Místní komunikace v obci vykazují různé stupně opotřebení. Jejich stav včetně orientačního pořadí naléhavosti oprav je ze strany obce průběžně sledován. Na základě těchto poznatků jsou místní komunikace postupně opravovány – tyto opravy jsou však samozřejmě vázány na aktuální možnosti obecního rozpočtu.
Železniční doprava
Vlivem geografické polohy obce, zde není vybudována železnice.
Autobusová doprava - dopravní obslužnost
Dopravní obslužnost zajišťuje a objednává v obci Ústecký kraj (odbor dopravy). Obcí prochází dvě autobusové linky: číslo 432 – Libouchec - Janov a zpět (dvanáct spojů v pracovní dny a 8 spojů v sobotu a neděli) a číslo 435 - Česká Kamenice - Schmilka (1 spoj v pracovní dny a 3 v sobotu a v neděli). V obci jsou tři autobusové zastávky.
Dvě autobusové zastávky jsou v místní části Janov (Janov, U Miškovských - v oficiální jízdním řádu chybně uvedeno U Myškovských), třetí pak v místní části Hájenky (Na hájenkách).
Autobusovou dopravu obstárává linka č. 432 na trase Libouchec - Děčín - Labská Stráň - Janov). Dále linka 001435 na Trase Česká Kamenice - Janov - Hřensko - Schmilka
Bydlení
Dle výsledků Sčítání lidu, domů a bytů ze dne 26. 3. 2011 se v obci nachází celkem 191 domů, z toho 83 trvale obydlených. 86 domů je využíváno k rekreaci. Z tohoto poměru vyplývá zřejmý rekreační charakter území. Celkem 182 domů (tj. 95,29 %) k celkovému počtu domů je rodinných. V obci jsou dva bytové domy (s 12 a více byty), ve kterých žije 102 obyvatel, což je 35,29 %. Podíl obecních obydlených domů k celkovému počtu v obci je 2,08 %. V ČR je tento podíl 3,89 %. Je zřejmé, že obec má tedy o 46,53 % méně obydlených domů, než je průměr v ČR. Právní důvod užívání bytů v osobním vlastnictví převažuje oproti nájemnímu či družstevnímu (64,58% x 35,42%).
Domovní a bytový fond v obci Janov dle SLDB 2011
Počet domů | 191 |
Počet obydlených domů | 83 |
Podíl obydlených domů | 43,46% |
Podíl obydlených domů v ČR | 83,40% |
Počet rodinných domů | 78 |
Podíl rodinných domů | 40,84% |
Podíl rodinných domů v ČR | 72,18% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet | 31,82% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet v ČR | 53,00% |
Zdroj: ČSÚ
Domovní fond v obci k 26.3.2011
Domy |
Domy celkem |
z toho |
Počet osob |
||
rodinné domy | bytové domy | celkem | z toho v rodinných domech | ||
Domy celkem | 191 | 182 | 5 | 289 | 181 |
obydlené domy | 83 | 78 | 3 | 289 | 181 |
z počtu domů vlastnictví: | |||||
fyzická osoba | 74 | 72 | - | 166 | 163 |
obec, stát | 4 | 1 | 3 | 108 | 3 |
bytové družstvo | - | - | - | - | - |
spoluvlastnictví vlastníků bytů | 1 | 1 | - | 3 | 3 |
z počtu domů technické vybavení domů: | |||||
přípoj na kanalizační síť | 4 | 2 | 2 | 106 | 4 |
vodovod | 71 | 68 | 2 | 261 | 158 |
plyn | 12 | 12 | - | 21 | 21 |
ústřední topení | 56 | 53 | 1 | 127 | 121 |
neobydlené domy s byty | 108 | 104 | 2 | x | x |
z toho: | |||||
využívané k rekreaci | 86 | 86 | - | x | x |
přestavba domu | - | - | - | x | x |
nezpůsobilé k bydlení | 11 | 11 | - | x | x |
neobydlená ubytovací zařízení bez bytů | - | x | x | x | x |
počet bytů v neobydlených domech | 134 | 105 | 27 | x | x |
Bytový fond v obci k 26.3.2011
Byty |
Byty celkem |
z toho |
Počet osob |
||
v rodinných domech | v bytových domech | celkem | z toho v rodinných domech | ||
Byty celkem | 306 | 119 | 112 | 289 | 181 |
obydlené | 154 | 83 | 69 | 289 | 181 |
z toho právní důvod užívání bytu: | |||||
ve vlastním domě | 62 | 61 | - | 135 | 134 |
v osobním vlastnictví | - | - | - | - | - |
nájemní | 34 | 3 | 31 | 65 | 8 |
družstevní | - | - | - | - | - |
z toho v domech s materiálem nosných zdí: | |||||
z kamene, cihel, tvárnic | 74 | 70 | 2 | 158 | 152 |
ze stěnových panelů | 67 | - | 67 | 261 | 158 |
neobydlené | 152 | 107 | 43 | x | x |
z toho důvod neobydlenosti: | |||||
změna uživatele | 1 | - | - | x | x |
slouží k rekreaci | 86 | 86 | - | x | x |
přestavba | - | - | - | x | x |
nezpůsobilé k bydlení | 12 | 12 | - | x | x |
Vývoj bytové výstavby v obci Janov v období 2009 - 2018
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Počet dokončených bytů | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 4 | 0 | 2 | 1 | 1 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v kraji | 1,30 | 1,31 | 1,50 | 1,54 | 1,13 | 0,90 | 0,99 | 0,95 | 1,23 | 1,39 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v ČR | 3,68 | 3,48 | 2,76 | 2,75 | 2,40 | 2,27 | 2,38 | 2,58 | 2,69 | 3,18 |
Zdroj: ČSÚ
Za období 2010 – 2018 byla v obci dokončena výstavba celkem 11 bytových jednotek.
Školství, vzdělávání
V obci je zřízena jako příspěvková organizace obce Mateřská škola Janov. Do základních škol musí žáci dojíždět do přilehlých měst a obcí (Děčín, Česká Kamenice, Ludvíkovice, Huntířov). Výdaje na provoz mateřské školky v roce 2015 činily 200.384,- Kč, což činí 1,95 % na celkových výdajích obce. Pro rok 2016 je rozpočet navýšen na 220.000,- Kč.
Zdravotnictví
Zdravotnická péče není v obci dostupná. Je nutné dojíždět do obcí, kde je poskytována. Za specializovanou péčí pak obyvatelé dojíždějí do okresního města Děčín.
Sociální péče
Obec provozuje Dům s pečovatelskou službou (DPS Janov – 49 bytů). Tento dům je stavba občanského vybavení a není pobytovým ani zdravotnickým zařízením. Obec se v součastné době potýká se špatným technickým stavem objektu, zejména se střechou, kterou zatéká, objekt je také nutno zateplit a provést odvlhčovací práce zdiva. Z rozpočtu obce jsou realizovány po částech opravy bytů, které vykazují havarijní stav (v návaznosti na problémy způsobené zatékáním).
Kultura
Obec neprovozuje žádné kulturní zařízení. Převážná část kulturních akcí je pořádána ve venkovním prostoru. Mezi největší akce patří Janovský trhák – cyklistický závod do vrchu. Dalšími aktivitami je např. pořádání masopustu, turnajů, slavení svátků či rozsvícení vánočního stromu a dalších akcí dle kulturního kalendáře. Vnitřní akce menšího charakteru se zpravidla pořádají na obecním úřadě. Pokud se jedná o větší akci, je využíván prostor u soukromých subjektů.
Sport a volnočasové aktivity
Podmínky pro sportovní vyžití nabízí v zásadě jen golfový areál. Nevýhodou je uzavření tohoto areálu pro volný vstup. Obec nedisponuje žádným sportovním zařízením. Další sportovní aktivity se pak převážně situují do prostor kolem revitalizovaného rybníku.
Cestovní ruch
Obec je svou polohou na hranicích s NP České Švýcarsko atraktivní pro turisty a návštěvníky regionu. Nabízí návštěvu nově vybudované rozhledny (2013) s výhledem na Königstein, Lužické hory, Českosaské Švýcarsko, Děčínský Sněžník či Ještěd nebo ukázky lidové architektury regionu jakou je např. citlivě opravený větrný mlýn. K dispozici je také golfové hřiště (9 jamek, délka cca 5 km). V obci je celá řada restauračních zařízení, ubytovat se lze v penzionech či zařízeních hotelového typu. 7 dní v týdnu funguje v obci obchod se smýšeným zbožím.
Půdní fond, členění, kvalita, míra ohrožení erozí
Hustota zalidnění obce je 77,41 obyv./km2.
Zdroj: ČSÚ
Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stablními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. V obci Janov dosahuje koeficient hodnoty 2,15 .
Zdroj: ČSÚ
Převažujícím půdním typem je luvizem LUg. Jde o půdy s profilem diferencovaným na výrazně vybělený (albický) eluviální horizont El s destičkovitou až lístkovitou strukturou.
Ornice zemědělských půd vznikla z uvedených horizontů a ze svrchní části albického horizontu. Proto je světlá, s velkou náchylností k erozi. Tyto půdy se vytvářejí hlavně v rovinách a v mírně zvlněném reliéfu (jinak by podlehly erozi). Vytvářejí se z prachovic, polygenetických hlín, místy i z lehčích, eolickým materiálem obohacených substrátů. Jejich výskyt spadá do klimatických regionů B 6-7(8), Ko 3-5 (6), Ku 4-5.3-4, do výškového stupně 4-6.
V katastru obce je dále významně zastoupen půdní typ kambizem dystrická.
Většina zemědělského půdního fondu není erozně ohrožena. Vtroušeně se vyskytují půdy mírně erozně ohrožené, výjimečně jsou bodově zastoupeny pozemky silně erozně ohrožené, především v jižní části katastru.
Struktura využití půdy v obci Janov v roce 2018
Zdroj: ČSÚ
Na katastru obce převažuje lesní půda - 51,6 %, orná půda přestavuje 24,6 % a trvalé travní porosty 12,5 %.
Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stablními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. V obci Janov dosahuje koeficient hodnoty 2,15 .
Zdroj: ČSÚ
Pozemkové úpravy v obci
Pozemkové úpravy jsou ve stupni vzájemné komunikace se Státním pozemkovým úřadem, Krajský pozemkový úřad pro Ústecký kraj, pobočka Děčín. Obec má zájem o jejich realizaci, vede se o nich diskuze, obec sbírá podpisy vlastníků pozemků. Zatím byla podána část žádostí o zahájení. Většinový vlastník pozemků odmítá podpis žádosti.
Realizace pozemkových úprav v katastru obce, respektive v extravilánu, je přitom nanejvýš žádoucí. V rámci komplexní pozemkových úprav se řeší čtyři základní tematické okruhy:
Ač se jedná o opatření realizovaná mimo zastavěné území, jejich vliv na kvalitu života v obci je patrný. Úprava polní cestní sítě zvyšuje potenciál pro využití území k cestovnímu ruchu. Krajinářské zásahy pozitivně ovlivňují krajinný ráz v území a tím i vnímání samotné obce jak návštěvníky, tak i obyvateli obce. Vliv protipovodňových opatření na ochranu životů, zdraví a majetku osob není třeba blíže komentovat. Konečně protierozní opatření mají kladný vliv na snížení prašnosti v obci, jsou preventivním zásahem proti sesuvům půdy. Zároveň přispívají k úrodnosti a produkční schopnosti půd pro rostlinnou výrobu.
Kvalita ovzduší
V obci nedochází k překračování 24 hodinových imisních limitů pro SO2, kdy hodnoty kolísají mezi 20 – 50 µg.m-3 (limit pro 24 hodin je 125 µg.m-3). Hodnoty budou však nějakým způsobem dopočítávány (extrapolovány) neboť současně platí, že na území obce není umístěno zařízení pro sledování kvality ovzduší.
Údaje o imisích za rok 2010:
Benzen do 0,002 µg.m-3
NO2 do 5 µg.m-3
PM 10 do 0,05 µg.m-3
PM 25 do 0,05 µg.m-3
SO2 do 1 µg.m-3
Kvalita vody v tocích a vodních plochách
Na území obce se nenachází vodní dílo se sledovanou kvalitou vody ani koupací plocha, která by byla sledována z důvodů plnění hygienických požadavků. Stejně tak se na území obce nenachází bod pro sledování kvality povrchových vod - toků.
Kvalita povrchové vody je negativně ovlivněna chybějící infrastrukturou pro čištění odpadních vod. Ty jsou v lepších případech zachycovány ve vybíratelných žumpách s pravidelným odvozem na ČOV či v septicích s přepadem a dočištěním, v horším případě klasikou žumpou s přepadem do trativodu.
Míra ohrožení hlukem, protihluková opatření
Pro obec nejsou dostupná data o hlukové zátěži. Jediným výrazným zdrojem hluku jsou vozidla návštěvníků území, zásobování, veřejná doprava a stavební činnost. A v současné době také výstavba nového hotelu.
Významné zdroje znečištění
Zdroje znečištění se více méně kryjí s výše uvedenými jevy. Lokálně výraznými zdroji znečištění životního prostředí jsou odpadní vody z domácností a objektů k rekreaci a dále emise a hluk ze silniční dopravy.
Brownfieldy, lokality s ekologickými zátěžemi
Koncepční materiál Analýza potřeb revitalizace území Ústeckého kraje neuvádí pro Janov žádnou lokalitu, která by svým charakterem odpovídala území s brownfields.
Studie „Brownfields na území MAS Šluknovsko“ z roku 2013 (zpracovatel Mgr. Filip Mágr) uvádí pro Janov jedinou lokalitu, a sice bývalou ubytovnu o zastavěné ploše 194 m2, která je v soukromém vlastnictví a nachází se u příjezdové komunikace do golfového areálu.
Mapová vrstva na www.geoportal.gov.cz uvádí pro katastr Janova celkem 2 plochy se starou zátěží území a kontaminovaných ploch. Jedná se o lokality s označením U polní cesty a Pod lípou.
Ochrana životního prostředí
Chráněná území na katastru obce, jejich charakter, rozloha atd.
Obec Janov se zcela rozkládá ve zvláště chráněném území. Největší část, de facto celá levá (západní) polovina obce leží na území CHKO Labské pískovce v III. zóně ochrany. Severní a severovýchodní část obce leží v NP české Švýcarsko v II. zóně ochrany. Nejvýchodnější cíp pak zasahuje do I. zóny ochrany NP ČŠ. Na opačném konci katastru pak do obce zasahuje I. zóna ochrany CHKO Labské pískovce.
Celý katastr obce se kryje s trasou nadregionálního biokoridoru, který spojuje nadregionální biocentrum Hřenská skalní města s nadregionálními biocentry podél toku Labe a na hřebenu Krušných hor.
V katastru obce je evidován jediný památný strom, a sice dub letní, stáří neuvedeno, obvod kmene 318 cm.
Střety rozvojových záměrů obce s ochranou přírody byly konzultovány se Správou CHKO Labské pískovce v rámci tvorby Strategie CLLD. Shromážděné poznatky jsou uvedeny v následující tabulce.
obec | problémy v daném území | potenciál daného území | rozvoj v daném území |
Janov |
- nedořešené odkanalizování obce a čištění OV - nadměrné zatížení místní komunikace - chybějící parkovací plochy |
- Selský dvůr – citlivá revitalizace a využití pro cestovní ruch - golfové hřiště nemá své parkoviště |
--- |
Problémy ochrany přírody v obci jsou spojeny především s nedostatečným čištěním odpadních vod. Dále pak s víkendovou intenzitou individuální silniční dopravy na území obce (a s tím spojenou nedostatečnou kapacitou parkovacích ploch v obci).
Samospráva je vykonávána Obecním úřadem, který sídlí na adrese Janov 235, 405 02 Děčín 2. V čele obce stojí starostka/starosta, která/ý je volen ze sedmičlenného zastupitelstva.
Hospodaření obce je ovlivněno příjmovou stránkou rozpočtu, která se v roce 2011 poprvé přehoupla přes 7 mil. Kč, v roce 2018 tvořily příjmy téměř 10 mil. Kč. Příjmy výrazně ovlivňují daňové příjmy, které v roce 2018 tvořily 54,4 % všech příjmů rozpočtu.
Příjmovou stránku rozpočtu dále ovlivňují nedaňové příjmy, které tvořili v roce 2018 téměř 22 % všech příjmů rozpočtu. Příjmovou stránku rozpočtu dále ovlivňují přijaté investiční a neivestiční dotace. V roce 2018 byla výše investičních přijatých dotací 1,2 mil. Kč, což představovalo 12 % všech příjmů.
Výdajovou stránku tvoří především běžné výdaje. V roce 2018 vykazovalo hospodaření obce saldo příjmů a výdajů v záporných hodnotách. Podíl kapitálových výdajů v roce 2018 činil 33,7 %.
Vývoj rozpočtového hospodaření obce Janov v letech 2009 - 2018 (v tis. Kč)
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | 2 238 | 2 228 | 2 481 | 3 334 | 3 255 | 3 732 | 3 940 | 4 742 | 4 966 | 5 442 |
Nedaňové příjmy | 1 587 | 1 576 | 1 809 | 1 518 | 2 033 | 1 638 | 2 121 | 2 108 | 2 124 | 2 183 |
Kapitálové příjmy | 7 | 237 | 3 101 | 647 | 30 | 122 | 454 | 0 | 88 | 214 |
Neinvestiční přijaté dotace | 631 | 442 | 573 | 627 | 740 | 716 | 807 | 718 | 1 095 | 928 |
Investiční přijaté dotace | 0 | 0 | 0 | 2 189 | 0 | 414 | 3 300 | 819 | 0 | 1 231 |
Příjmy | 4 463 | 4 482 | 7 964 | 8 314 | 6 058 | 6 622 | 10 622 | 8 386 | 8 274 | 9 997 |
Běžné výdaje | 3 989 | 4 596 | 5 385 | 6 143 | 5 450 | 5 315 | 5 408 | 5 409 | 7 411 | 7 279 |
Kapitálové výdaje | 0 | 56 | 920 | 3 529 | 580 | 1 557 | 3 396 | 3 965 | 2 057 | 3 699 |
Výdaje celkem | 3 989 | 4 652 | 6 306 | 9 672 | 6 030 | 6 872 | 8 804 | 9 374 | 9 469 | 10 978 |
Saldo příjmů a výdajů | 474 | -170 | 1 658 | -1 358 | 28 | -250 | 1 818 | -988 | -1 194 | -981 |
Podíl kapitálových výdajů | 0,00% | 1,21% | 14,60% | 36,48% | 9,61% | 22,66% | 38,57% | 42,30% | 21,73% | 33,70% |
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech | 89,38% | 102,53% | 67,63% | 73,89% | 89,97% | 80,26% | 50,91% | 64,50% | 89,57% | 72,81% |
Zdroj: ČSÚ
Struktura příjmů je v porovnání s krajským a celostátním průměrem výrazně vychýlena ve prospěch nedaňových příjmů a kapitálových příjmů a neinvestičních dotací. Naopak výrazně pod průměrem je příjem z investičních.
Srovnání struktury rozpočtových příjmů v období 2009 - 2018
Zdroj: ČSÚ
Následující graf ještě ukazuje vývoj rozpočtového hospodaření obce v grafickém znázornění.
Vývoj rozpočtového hospodaření v obci Janov v letech 2009 - 2018 (v tis. Kč)
Zdroj: ČSÚ
Vnější vztahy a vazby
Obec Janov je členem Svazku obcí Českého Švýcarska.
Aktualizace Programu rozvoje obce Janov probíhala v období leden až duben 2021.
Při prvotním zpracování Programu rozvoje obce v roce 2015 bylo provedeno dotazníkové šetření mezi obyvateli obce. Byla také provedena série veřejných projednání k nastavení priorit obce. Veškeré výstupy jsou uvedeny níže.
Zatupitelstvo obce Janov rozhodlo na svém 4. zasedání, usnesení č. 52/05/2015 o zpracování Strategického plánu obce Janov (Programu rozvoje obce Janov) komunitním způsobem dodavatelstky. Na základě nabídky byla jako zpracovatel vybrána Místní akční skupina (MAS) Český sever, z.s. (dříve MAS Šluknovsko). Se zpracovatelem byla uzavřena řádná smlouva.
Hlavním cílem bylo od samého počátku zapojení široké veřejnosti včetně všech subjektů působících na území obce (podnikatelů, spolků, neziskových organizací).
K informování veřejnosti o přípravě Strategického plánu obce Janov byly využity webové stránky obce, webové stránky zpracovatele (MAS Český sever, z.s), dále místní a regionální tisk. Do každé domácnosti byla distribuována informace o přípravě strategického plánu včetně časového plánu veřejných projednávání. Součástí informace byl také anketní lístek s otázkou: "Jak by Vaše obec měla vypadat v roce 2023?".
Do schránky obecního úřadu bylo doručeno celkem 9 vyplněných anketních lístků. Zpracovaný přehled je součástí souboru zpracovaných Výstupů z veřejných projednávání včetně fotodokumentace, který je v detailu přílohou č. 1 tohoto dokumentu.
Dále byla před každým veřejným projednáváním prostřednictvím SMS-info-systému obce zaslána SMSzpráva všem přihlášeným uživatelům s uvedením místa a častu konání veřejného projednání. Zároveň byla všem účastníkům veřejných projednání předána pozvánka v listinné podobě vždy na další veřejné projednání.
V rámci přípravy strategického plánu proběhla 4 veřejná projednávání za účasti veřejnosti.
Všechna veřejná projednávání se konala jednací místnosti obecního úřadu Janov vždy v pracovní dny ve večerních hodinách, aby byl umožněn přístup všem občanům obce a zástupcům všech subjektů působících na území obce.
První veřejné projednávání se konalo dne 15.10.2015 od 18h v sídle obecního úřadu Janov, účastnilo se ho celkem 24 občanů, všichni z Janova.
Hlavním bodem prvního veřejného projednávání byla identifikace problému: "Co se Vám ve Vaší obci nelíbí?" Prostřednictvím bodového systému bylo finálně vybráno a identifikováno 19 největších problémů v obci z pohledu občanů a to následovně:
Druhé veřejné projednávání se konalo dne 22.10.2015. Zúčastnilo se ho celkem 26 občanů, všichni z Janova. V rámci tohoto projednávání byla zpracována SWOT analýza území z pohledu občanů.
SWOT analýza:
Silné stránky:
Slabé stránky:
Poznámka: Do slabých stránek byly po domluvě s občany přidány všechny body z prvního veřejného projednávání z části: „ Co se Vám ve Vaší obci nelíbí“ - barevně zvýrazněno.
Příležitosti:
Rizika:
Třetí veřejné projednávání se konalo dne 5.11.2016, zúčastnilo se ho celkem 11 občanů, všichni z Janova. Předmětem tohoto projednávání bylo stanovení prioritních oblastí k řešení z pohledu občanů. Priority byly stanoveny systémem OPERA. Občané, nejprve každý sám za sebe, stanovili priority v počtu 4, posléze byly vytvořeny skupiny, každá skupina se musela opět shodnout a 4 společných prioritách. Ze souboru takto stanovených priorit byly vybodovány stěžejní prioritní oblasti k řešení.
Stanovení priorit – systém OPERA:
Priority občanů Svoru: |
|
Priorita: |
Počet bodů: |
|
5 bodů |
|
4 body |
|
2 body |
|
2 body |
|
1 bod |
|
1 bod |
Čtvrté veřejné projednávání se konalo dne 12.11.2015, zúčastnilo se ho celkem 8 občanů, všichni z Janova. V rámci tohoto projednávání navrhli občané základní opatření k řešení stežejních priorit.
Návrhy opaření řešení priorit:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Behem série veřejných projednávání byl vytipováni jako aktivní níže uvedení občané. V případě tvorby pracovních skupin pro vlastní implementaci a vyhodnocení Programu rozvoje obce Janov navrhujeme tyto občany zapojit.
Vyhodnocení dotazníků odevzdaných občany Janova dle četnosti odpovědí
Odpověď: |
Četnost odpovědi: |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
//// |
|
/////// |
|
// |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
// |
|
/ |
|
/ |
|
// |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
Do veřejných projednávání se zapojili i žáci místní Mateřské školy, kteří malovali obrázky na téma: "Co bych si přál ve své obci". Z výtvarných děl byla v rámci 4. veřejného projednávání uspořádána výstava. Soubor obrázků je přílohou č. 2 Programu rozvoje obce Janov.
Z veřejných projednávání vyplývá zejména skutečnost, že si občané nejvíce cení krásné přírody a okolí obce a čistého vzduchu. Janov je považován za vzdušné lázně. V obci je také dostatek aktraktivit pro návštěvníky - např. rozhledna a golf. Obec disponuje také nabídkou ubytovacích a stravovacích kapacit. Obec se zároveň nachází v blízkosti hranic se SRN, je tedy k rozvoji i přeshraničního cestovního ruchu přímo předurčena. Občané by si také přáli zachování stávajícího venkovského charakteru obce. Na druhé straně nejsou spokojeni s technickou infrastrukturou, zejména je trápí chybějící kanalizace, stav místních komunikací a nedostatek parkovacích ploch. V souvislosti s dopravou by si občané přáli zajištění větší bezpečnosti při průjezdu obcí, např. prostřednictvím instalace zpomalovacích retardérů. Z vyjádření občanů dále vyplývá, že jim v obci citelně chybí sportovní hřiště a mají pocit, že je zde malé zapojení obyvatel do dění v obci. Je potřeba více rozvíjet komunitní život. Očané by chtěli hlavně zachovat a rozvíjet silné stránky obce.
V návaznosti na výstupy veřejných projednávání byly formulovány programové cíle, návrhy na opatření a jednotlivé aktivity . Návrhová část Programu rozvoje obce (PRO) dále vychází z poznatků uvedených v analytické části PRO. Je také přihlíženo k dlouhodobým záměrům a možnostem obce na poli jejího rozvoje.
Také proto byl dle posouzení výstupů z veřejných projednávání a následného připomínkování ze strany zastupitelů upraven výčet strategických cílů, opatření a jednotlivých aktivit tak, aby korespondoval se strategickým rozvojem obce, aby nebyly opomenuty nezbytné aktivity a záměry obce přispívající k jejímu dlouhodobému rozvoji.
Výčet strategických cílů po doplnění a upřesnění:
1) Řešení odkanalizování obce včetně rekonstrukce ČOV
2) Zlepšení technického stavu DPS a obecních bytů
3) Infrastruktura pro bydlení
4) Podpora spolkové a sportovní činnosti v obci
5) Řešení dopravní infrastruktury a doprovodné technické infrastruktury
6) Usměrnění parkování v obci a zajištění bezpečnosti v obci
7) Úprava veřejných prostranství a revitalizace vodních ploch v obci
8) Odpadové hospodářství
9) Podpora kultury a rozvoj cestovního ruchu v obci včetně zapojení do soutěže Vesnice roku
10) Územně plánovací dokumentace
Výše uvedené cíle byly dále rozpracovány do jednotlivých opatření a aktivit.
Hlavním cílem návrhové části Programu rozvoje obce Janov je v maximální míře využít silních stránek a
příležitostí na straně jedné a eliminovat slabé stránky a hrozby na straně druhé.
Strategická vize definuje dlouhodobé představy o budoucnosti obce. Popisuje tedy stav, kterého by mělo
být dosaženo realizací časově i logicky na sebe navazujících opatření a rozvojových aktivit, čímž bude
zajištěna kontinuita rozvoje obce.
Strategická vize:
Janov v roce 2024 je tradiční obcí se zachovalou zástavbou venkovského charakteru, se stabilizovaným rozpočtem, je dobrým místem pro život plnohodnotně vybaveným technickou infrastrukturou, je zde kladen důraz na čistý vzduch a krásné prostředí. Je zde vybudováno sportovní zázemí a lidé se tu cítí bezpečně. Janov v roce 2024 disponuje dostatečnou nabídkou atraktivních turistických cílů pro návštěvníky obce.
Cíl : „Úprava veřejných prostranství a revitalizace vodních ploch v obci”
Úprava veřejného prostranství v centru obce, výsadba veřejné zeleně. Revitalizace vodních ploch - rybníků v obci.
Opatření : „Úprava veřejných prostranství v centru obce” Nákup pozemku v centru obce - do vlastnictví obce a následná úprava tohoto prostoru. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Úprava veřejných prostranství v centru obce” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | Vlastní + externí | |
Zajistit koupi nebo převod pozemku do vlastnictví obce v centru obce a provést úpravu tohoto prostoru. Projektový záměr. ✔ Průběžně 2017 - 2020 revitalizace veřejných prostranství z vlastních zdrojů ve výši cca 600 tis. Kč. ✔ |
Opatření : „Výsadba veřejné zeleně + "Park tří generací"” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výsadba veřejné zeleně + "Park tří generací"” |
2017 - 2018 | Zastupitelstvo obce | 1106 | Vlastní + externí |
Zlepšení vzhledu obce, zlepšení životního prostředí. ✔ Realizace parku v roce 2018, spolufinancováno z dotace SFŽP ve výši 80 % celkových způsobilých nákladů 1,106 mil. Kč. ✔ |
Opatření : „Revitalizace vodních ploch v obci” Realizace revitalizace Rybníku U mlýna a Spodního rybníku. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rybník U Mlýna” |
2017 - 2020 | Zastupitelstvo obce | 120 | Vlastní + externí |
Rybník byl již částečně revitalizován. Je nutno dořešit majetkové vztahy části území, obec jedná s majitelem o výkupu pozemků. Následně bude nutné provést úpravu terénu a čištění rybníku. ✔ V letech 2017 - 2020 dokončena kompletní revitalizace z vlastních zdrojů ve výši cca 120 tis. Kč a výměna pozemku v sousedství rybníka. ✔ |
„Spodní rybník - požární nádrž” |
2017 - 2018 | Zastupitelstvo obce | 400 | Vlastní + externí |
Obnova rybníku, zpevnění hrází - projektová dokumentace je hotová. Bude podána žádost v rámci Programu vodního hospodářství Ústeckého kraje. ✔ V roce 2018 realizace opravy břehů rybníka, dotace MZE ve výši 319 tis. Kč z celkových nákladů 399 tis. Kč. ✔ |
Cíl : „Odpadové hospodářství”
Řešení odpadového hospodářství v obci.
Opatření : „Vybudování a navýšení počtu úložišť odpadu” Vybudování úložišť a pořízení odpadových nádob. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vybudování úložišť odpadu” |
2017 - 2020 | Zastupitelstvo obce | 600 | Vlastní + externí |
Jedná se o vybudování úložišť odpadu. Budou vybudována 2 úložiště (možná varianta do země) po 3 ks odpadových nádobách o objemu 5 m3, pořízení 1 velkoobjemového kontejneru na bioodpad. Projektová příprava ✔ Z důvodu odprodeje pozemku, který byl obci přislíben, změna na 2 povrchová úložiště. Realizováno z prostředků obce v letech 2017 - 2019. Pořízení 2 velkokapacitních biokontejnerů včetně přívěsu ve výši 280 tis. Kč, spolufinancováno z dotace odpadového hospodářství ÚK ve výši 70 %. ✔ |
Cíl : „Podpora kultury a rozvoj cestovního ruchu v obci včetně zapojení do soutěže Vesnice roku”
Vybudování naučných stezek v okolí obce, vybudování amfiteátru, vybudování Campu Janov. Propagace obce a zapojení občanů do dění v obci - Vesnice roku.
Opatření : „Vybudování naučné stezky v okolí obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vybudování naučné stezky v obci a v okolí obce” |
2017 - 2019 | Zastupitelstvo obce | 820 | Vlastní + externí |
Rozvoj cestovního ruchu v obci. Vybudování naučné stezky a turistický informační systém. Projektový záměr. ✔ V roce 2019 vybudována "Stezka po historii Janova" ve výši 820 tis. Kč za podpory dotace pro obce v NP ve výši 85 % z celkových nákladů. ✔ |
Opatření : „Vybudování cyklostezky” Vybudování cyklostezky (cyklotrasy) v návaznosti na naučnou stezku a na realizaci cyklostezky v obci Růžová. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vybudování cyklostezky” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | Vlastní + externí | |
Vybudování cyklostezky navazující na realizaci cyklostezky v obci Růžová, zvýšení dopravní obslužnosti v obci, omezení automobilové dopravy, rozvoj cestovního ruchu. Projektový záměr. ✔ V roce 2020 vybudována cyklotrasa "Janov - Hájenky" z dotace pro obce v NP, celkové náklady 460 tis. Kč, dotace 85 % z celkových nákladů. ✔ |
Opatření : „Vybudování amfiteátru” Zázemí pro kulturní akce v obci. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vybudování amfiteátru” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | 3791 | Vlastní + externí |
Rozšíření možností pro pořádání kulturních akcí v obci, rozvoj cestovního ruchu. Projektová dokumentace je hotová včetně stavebního povolení. Vysoké vstupní náklady - nejistá realizace. ✔ Dosud nerealizováno z důvodu velké finanční náročnosti a vysokých nákladů na následný provoz. ✔ |
Opatření : „Vybudován Campu v Janově” Vybudování Campu pro rozšíření nabídky ubytovacích kapacit. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vybudování Campu v Janově” |
2018 - 2024 | Zastupitelstvo obce | Vlastní + externí | |
Rozvoj cestovního ruchu, rozšíření nabídky ubytovacích kapacit. Ve fázi projektového záměru. ✔ Dosud nerealizováno. ✔ |
Opatření : „Soutěž Vesnice roku” Propagace obce a větší zapojení občanů do kulturního života v obci. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Soutěž Vestnice roku” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | Vlastní | |
Propagace obce, zapojení občanů do kulturního dění v obci. Projektový záměr. ✔ Nerealizováno, bylo připraveno na rok 2020, ale soutěž byla z důvodu Covidu zrušena. ✔ |
Cíl : „Územně plánovací dokumentace”
Zajištění ÚPD obce.
Opatření : „Vyhotovení Územně plánovací dokumentace obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vyhotovení Územně plánovací dokumentace obce” |
2018 - 2024 | Zastupitelstvo obce | 500 | Vlastní + externí |
K zajištění rozvoje obce a možného čerpání dotačních prostředků. ✔ Dosud nerealizováno. ✔ |
Cíl : „Řešení odkanalizování obce včetně rekonstrukce ČOV”
Vybudovat kanalizaci. Zajistit, aby nedocházelo k vypouštění splašků a odpadních vod a fekálií volně do přírody a do místních rybníků. Rekonstruovat nevyhovující ČOV.
Opatření : „Odkanalizování obce” Vybudování kanalizace v obci. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vybudování kanalizace” |
2018 - 2024 | Zastupitelstvo obce | 60000 | Vlastní + externí |
Odkanalizování obce, zlepšení životního prostředí, zlepšení podmínek obyvatel. Zpracovaná projektová dokumentace včetně stavebního povolení. Event. využít dotace na vybudování individiálních domovních ČOV. ✔ Dosud nerealizováno z důvodu vysoké finanční náročnosti, obec nesplňuje podmínky dotace, nesplňuje finanční limit na připojení 1EO. Obci za těchto podmínek hrozí mnohaleté zadlužení, pokud by takový úvěr vůbec získala, při splácení by nebylo možné provádět jiné investice či opravy. ✔ |
Opatření : „Rekonstrukce ČOV” Rekonstrukce stávající nevyhovující ČOV. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce čističky odpadních vod” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | 6000 | Vlastní + externí |
V návaznosti na vybudování kanalizace, stávající ČOV je nevyhovující. Projektová dokumentace je zpracovaná, připravuje se územní řízení. ✔ Projektová dokumentace na rekonstrukci připravena, ale z důvodu napojení hotelu bez souhlasu obce nešlo čekat na dotaci, postupná nutná realizace technických opatření z prostředků obce, v letech 2017 - 2020 investováno cca 1,6 mil. Kč. ✔ |
Cíl : „Zlepšení technického stavu DPS a obecních bytů”
Provést opravu střech, zateplení a úpravy vytápění. Vybudovat společenskou místnost pro seniory.
Opatření : „Oprava střechy včetně zateplení v DPS” Řešení technického stavu DPS, zatékání. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava střechy včetně realizace opatření na úsporu energie” |
2016 - 2024 | Zastupitelstvo obce | 2780 | Vlastní + externí |
Oprava střechy a zateplení v DPS, řešení zatékání do objektu, úbytek tepla. Vzhledem k vysokým vstupním nákladům je řešeno po částech - při k odstranění aktuálního havarijního stavu. Je zpracovaná projektová dokumentace. ✔ V roce 2019 realizace opravy střechy z prostředků obce ve výši 1 mil. Kč. Podání o dotaci vyžadovalo mnoho dalších opatření, které by akci velmi prodražilo, musel se vyřešit problém se zatékáním. ✔ |
Opatření : „Změna vytápění v DPS a obecních bytech” Změna vytápění v DPS a 20 obecních bytech. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Změna vytápění v DPS, obecních bytech a budově OÚ” |
2018 - 2024 | Zastupitelstvo obce | Vlastní + externí | |
Jedná se o opatření k úspoře nákladů na vytápění těchto objektů. Projektový záměr. ✔ Ve fázi záměru a přípravy studie, pouze úspora vytápění OÚ z vlastních zdrojů. Realizováno v roce 2020 ve výši 64 tis. Kč. ✔ |
Opatření : „Vybudování společenské místnosti pro seniory + zajištění sociálních služeb - odlehčovací služba” Vybudování klubovny - společenské místnosti pro seniory za účelem zlepšení kvality života v DPS. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vybudování společenské místnosti - klubovny” |
2018 - 2024 | Zastupitelstvo obce | Vlastní + externí | |
Vybudování místa pro setkávání a trávení času pro seniory v objektu DPS. Projektový záměr. ✔ Z vlastních zdrojů cca 300 tis. Kč vybudováno zázemí v čp. 190, které mohou senioři využívat. Odlehčovací služba je zatím řešena individuálně. ✔ |
Cíl : „Infrastruktura pro bydlení”
Přestavba čp. 190 na bytové jednotky.
Opatření : „Přestavba čp. 190 na bytové jednotky” Vybudování startovacích bytů. V letošním roce bylo dokončeno 6 bytů - kolaudace proběhla 30.6.2016. Aktivita byla realizována se spolufinancováním z Národního programu MMR - Podpora bydlení. O dalších bytech zatím obec neuvažuje. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Přestavba čp. 190 na bytové jednotky” |
2016 - 2019 | Zastupitelstvo obce | 5500 | Vlastní + externí |
Vybudování startovacích bytů pro mladé, zamezení odlivu mladých lidí. 6 bytů již zrealizováno spolufinancování z programu MMR. Nutno dokončit ještě 1 byt. Zpracovaná projektová dokumentace včetně stavebního povolení. ✔ Náklady projektu byly 5,5 mil. Kč (3,3 mil. Kč z dotace). Z vlastních zdrojů v roce 2017 - 2019 místo posledního bytu vybudováno zázemí pro sál, pro kroužky, pro pořádání obecních akcí - 400 tis. Kč. ✔ |
Cíl : „Podpora sportovní a spolkové činnosti v obci”
Vybudování víceúčelového a dětského hřiště v obci, rekonstrukce tělocvičny (v čp. 190), přístavba sociálního zázemí pro sportoviště.
Opatření : „Vybudování víceúčelového sportoviště” Vybudování víceúčelového hřiště a dětského hřiště. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vybudování víceúčlového sportoviště a dětského hřiště” |
2017 - 2020 | Zastupitelstvo obce | 2880 | Vlastní + externí |
Vybudování víceúčelového sportoviště a dětského hřiště, rozšíření nabídky volnočasových aktivit pro děti a mládež. Projektová dokumentace včetně stavebního povolení a územního rozhodnutí. Projekt bude realizován po částech - 1. část v roce 2017, včetně využití stávajících sklepních prostor. ✔ Víceúčelové sportoviště vybudováno v roce 2017, včetně terénních úprav, zasakovacího systému (2018 - 2019) - z vlastních zdrojů ve výši 2,4 mil. Kč. V roce 2020 realizace dětského hřiště, celkové náklady 480 tis. Kč (dotace 70 %). ✔ |
Opatření : „Přístavba sociálního zázemí pro sportoviště u čp. 190” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Přístavba sociální zázemí pro sportoviště” |
2018 - 2021 | Zastupitelstvo obce | 2731 | Vlastní + externí |
Jedná se o zlepšení kvality využití sportovního víceúčelového hřiště. Hotová projektová dokumentace. ✔ Změna záměru z důvodu vysoké finanční náročnosti projektu. Zázemí pro sportoviště bude realizováno v roce 2021 ve sklepních prostorech. ✔ |
Opatření : „Podpora spolků a kroužků v obci + zajištění vhodných prostor” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Podpora spolků a kroužků v obci” |
2016 - 2018 | Starostka obce | Vlastní | |
Zajištění kulturního vyžití v obci, umožnění zájmové činnosti pro děti, meziobecní spolupráce s Hřenskem - "mladí hasiči". Spolky v obci nefungují, rozšířit nabídku pro děti - např. "šikovné ručičky" ve spolupráci se školkou. ✔ Zajištěno zázemí v čp. 190 z vlastních zdrojů. Spolky nefungují. |
Opatření : „Rekonstrukce tělocvičny v čp. 190” Sportovní vyžití v zimních měsících. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce tělocvičny + prostory pro volnočasové aktivity” |
2016 - 2020 | Zastupitelstvo obce | 400 | Vlastní |
Zajištění zázemí pro sport pro období s nepříznivým počasím. Územní souhlas i stavební povolení. Realizováno z rozpočtu obce - částečná realizace (i v čp. 190). ✔ Dokončení zázemí 2018 - 2020 z vlastních zdrojů. Ve 2020 zrušen uvažovaný dotační titul ÚK z důvodu Covid. Výše nákladů 400 tis. Kč. ✔ |
Cíl : „Řešení dopravní infrastruktury a doprovodné technické infrastruktury”
Výstavba chodníků, oprava a údržba místních komunikací, rekonstrukce a modernizace veřejného osvětlení. Vybudování cyklostezek v návaznosti na realizaci v Růžové.
Opatření : „Oprava a údržba místních komunikací + zajištění bezpečnosti provozu” Oprava povrchů místních komunikací. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava místních komunikací” |
2018 - 2024 | Zastupitelstvo obce | 500 | Vlastní + externí |
Jedná se zejména o obnovu povrchů a opravy místních komunikací. Ve fázi projektového záměru. Omezení rychlosti v centru obce + instalace radaru se světlem. ✔ V roce 2018 realizace opravy komunikace ve výši 611 tis. Kč, z toho dotace MMR ve výši 50 %. V roce 2020 realizace opravy komunikace ve výši 1 mil. Kč, z toho dotace MMR ve výši 50 %. ✔ |
Opatření : „Rekonstrukce a modernizace veřejného osvětlení” Provedení rekonstrukce a modernizace veřejného osvětlení. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce a modernizace veřejného osvětlení” |
2017 - 2020 | Zastupitelstvo obce | 2500 | Vlastní + externí |
Stávající VO je ve špatném technickém stavu, bude se jednat o výměnu svítidel, částečně nové rozvody včetně nových rozvaděčů. Projektová příprava. ✔ Kompletní revitalizace - Snížení světelného znečištění v roce 2020 ve výši 2,5 mil. Kč, dotace byla ve výši 2 mil. Kč z dotačního titulu MŽP pro obce v národních parcích. Celkové náklady, kompletní výměna svítidel, částečná výměna sloupů a kabeláže, navýšení počtu svítidel. ✔ |
Opatření : „Výstavba chodníků” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výstavba chodníků” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | ||
Výstavba chybějících chodníků pro zajištění bezpečnosti silničního provozu a zlepšení vzhledu obce. Projekt bude řešen po částech - dle možností rozpočtu obce. Prioritně střed obce. Probíhá projektová příprava. ✔ V roce 2018 realizace II. etapy, celkové náklady 710 tis. Kč, z toho dotace 308 tis. Kč z POV ÚK. ✔ |
Cíl : „Usměrnění parkování a zajištění bezpečnosti v obci”
Vybudování odstavných parkovacích ploch v obci, pořízení a instalace kamerového systému v obci - jako prevence kriminality.
Opatření : „Vybudování odstavných parkovacích ploch v obci” Vybudovat decentralizované odstavné plochy, zajistit parkování pro občany a návštěvníky obce (Golfu), vybudovat parkoviště pro sportovní hřiště. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vybudování odstavných parkovacích ploch v obci” |
2016 - 2024 | Zastupitelstvo obce | Vlastní + externí | |
Vybudování parkovacích ploch po obci, zhruba 3 až 4 stanoviště po 3 až 5 parkovacích místech v rámci obce. Rozšíření parkovacích míst v obci. Projektový záměr. ✔ Vybudovány 2 parkovací plochy, celkem v počtu 9 parkovacích míst jako součást 2 projektů. Spolufinancováno z dotací pro obce v NP ve výši 85 % celkových nákladů. ✔ |
„Vybudování 20 parkovacích míst pro víceúčelové hřiště a občany obce” |
2017 - 2018 | Zastupitelstvo obce | 1040 | Vlastní + externí |
Částečná realizace parkovacích ploch v obci. Zajištění bezpečnosti a usměrnění parkování v obci. Využití pro sportovní hřiště, rozhlednu a občany i návštěvníky obce. Projektová dokumentace včetně stavebního povolení. ✔ V roce 2018 vybudováno parkoviště pro víceúčelové hřiště včetně přístupové cesty a veřejného osvětlení pro občany a návštěvníky rozhledny. Vybudováno z vlastních zdrojů ve výši 1,04 mil. Kč, celkový počet 30 parkovacích míst. ✔ |
Opatření : „Kamerový systém v obci” Vybudování kamerového systému v obci - jako prevence kriminality. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vybudování kamerového systému v obci” |
2018 - 2024 | Zastupitelstvo obce | Vlastní + externí | |
Jedná se o vybudování kamerového systému jako prostředku pro zvýšení bezpečnosti a prevenci kriminality v obci. Projektový záměr. ✔ Částečně realizováno v letech 2018 - 2020 z vlastních zdrojů v počtu 8 ks, náklady 38 tis. Kč. ✔ |
Cíl : „Zásobování pitnou vodou”
Vybudování vodovodu v částech obce, kde dosud chybí.
Opatření : „Vybudování vodovodu v částech obce, kde chybí” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vybudování vodovodu” |
2021 - 2027 | Zastupitelstvo | 3000 | Vlastní + externí |
Jedná se o zajištění zásobování pitnou vodou pro obyvatele v částech obce, kde dosud nebyl vodovod vybudován. Jedná se o projektový záměr. |
Za realizaci a naplnění Programu rozvoje obce Janov bude odpovědné Zastupitelstvo obce Janov.
PODPORA REALIZACE Programu rozvoje obce
V rámci předchozích částí tohoto dokumentu byly vedle obecného směru rozvoje obce stanoveny i konkrétní aktivity směřující k naplnění požadovaných cílů. Pro úspěšnou implementaci zpracovaného programu rozvoje obce je však neméně zapotřebí ujasnit, jakým způsobem bude probíhat samotná realizace navrhovaných záměrů. V rámci úspěšného dosažení všech zamýšlených cílů je nutné zapojit všechny aktéry rozvoje obce (soukromý sektor, neziskový sektor, veřejnost atp.).
Personální zajištění realizace Programu obce
Prvním krokem směrem k uskutečnění zvolených cílů a priorit je stanovit subjekty a osoby odpovědné nejen za řízení realizace, ale i za výkon a kontrolu plnění jednotlivých aktivit.
Pro realizaci Programu rozvoje obce Janov je navrženo následující implementační schéma (které bude
personálě doplněno dle domluvy se zastupiteli obce):
Řídící, výkonná a kontrolní skupina
Řídící skupina naváže na pracovní skupinu, která byla formována v průběhu veřejných projednávání k přípravě Strategického plánu obce (Programu rozvoje obce). Za plnění vize a programových (strategických) cílů odpovídá starostka.
Složení 3 členné skupiny je následující:
starostka obce
místostarosta obce
člen zastupitelstva
Úkolem skupiny bude především usměrňovat realizaci programu rozvoje obce – iniciovat realizaci rozvojových opatření a aktivit, vyhledávání a zajišťování zdrojů jejich financování, projednání podnětů vztahujících se k realizaci opatření a aktivit, schvalování zpráv o realizaci, projednávání změn, aktualizací a revizí dokumentu, delegování jednotlivých činností a pravomocí na odpovědné osoby aj.
Zástupci skupiny se budou scházet dle aktuální potřeby – minimálně jednou do roka (v období přípravy rozpočtu na následující rok). Setkání skupiny bude iniciováno starostkou obce, která rovněž zajistí včasné doručení podkladů k jednání všem členům. Informace o konání setkání skupiny, stejně jako výsledky jednání (zejména schválené znění zpráv o průběhu realizace Strategického plánu obce a aktuální verze tohoto dokumentu) budou zveřejněny na internetových stránkách obce.
Skupina bude dále kontrolovat a zajišťovat plnění aktivit v rámci jednotlivých opatření a dílčí úkoly spojené s plánováním projektů. Skupina bude zabezpečovat veškeré činnosti potřebné ke zdárné realizaci Programu rozvoje obce (svolávání, příprava podkladů aj.), evidence podnětů vztahujících se k jeho doplnění či aktualizaci, zveřejňování aktuálních informací a dokumentů na webových stránkách obce a v neposlední řadě činnosti spojené s realizací jednotlivých rozvojových aktivit.
Monitorování průběhu realizace programu rozvoje obce
Pro optimální plnění rozvojových cílů je nezbytné pozorně sledovat dílčí dosažené úspěchy – průběžně hodnotit naplňování rozvojových aktivit a plnění indikátorů.
Základním nástrojem monitoringu je zpráva o průběhu realizace strategického plánu obce, která bude zpracována jednou ročně v návaznosti na sestavení ročního rozpočtu obce a projednána výkonnou a kontrolní i řídící skupinou. Součástí této zprávy bude přehled o aktivitách realizovaných v minulém roce, přehled o plnění indikátorů, zdůvodnění odchylek od plánovaného průběhu realizace a případné návrhy změn samotného dokumentu.
V roce 2024 bude navíc vypracováno komplexní zhodnocení strategického plánu obce, které
bude základním zdrojem informací pro případný návazný strategický rozvojový dokument.
Aktualizace programu rozvoje obce
Program rozvoje obce bude průběžně revidován, případně aktualizován v návaznosti na průběh realizace jeho dílčích částí. Podnětem k aktualizaci Programu obce může být závažná změna vnějších podmínek, naplnění jeho části, či potřeba stanovení nových cílů (neměla by však být vyvolána změnou politické reprezentace obce).
Aktualizace celého dokumentu proběhne nejpozději v roce 2024 formou zpracování návazného dokumentu.
Změny Programu rozvoje obce budou prováděny přímo do dokumentu. Výsledkem bude dokument s označením data, ke kterému se vztahuje. Dokument bude v úvodu obsahovat seznam revizí.
Aktualizace Programu rozvoje obce a jeho a jeho změny budou schváleny zastupitelstvem obce.
Aktuální verze dokumentu bude zveřejněna na internetových stránkách obce.
Financování realizace Programu rozvoje obce
Základním zdrojem financování rozvojových aktivit je obecní rozpočet. U řady aktivit se předpokládá také možnost spolufinancování z veřejných rozpočtů (kraje, ČR, fondy EU).
Předpokládané zdroje financování jednotlivých aktivit jsou popsány přímo na kartách aktivit.
Program rozvoje obce a jeho součásti jsou základním stavebním kamenem pro tvorbu finančního plánu, finančního výhledu ale i rozpočtu obce na následující rok.
Výkonná a kontrolní složka na základě monitorovací zprávy o průběhu plnění aktivit programu rozvoje obce vypracuje ke konci rozpočtového období návrh rozpočtu na nový rok zahrnující informace o finančních tocích týkajících se aktivit Programu rozvoje obce. Výdaje spojené s naplňováním programových cílů budou v rozpočtu označeny. Díky tomu bude mít obec přehled, jaké prostředky na uskutečnění svých rozvojových priorit vynakládá.
Poděkování
Poděkování patří všem občanům obce a členům zastupitelstva obce, kteří se aktivně podíleli na aktualizaci Programu rozvoje Janov, zejména však paní starostce.