Program rozvoje obce je základním plánovacím dokumentem obce, který je zakotven v platném zákoně č. 128/2000 Sb., o obcích. Jedná se o hlavní nástroj řízení rozvoje obce. Na základě poznání situace v obci, názorů a potřeb občanů, podnikatelů, zájmových organizací a dalších subjektů v obci formuluje představy o budoucnosti obce spolu s činnostmi vedoucími k naplnění dohodnutých představ.
Program rozvoje obce
Program rozvoje obce Čankovice byl vytvářen v období 1 – 6/2013. Na jeho tvorbě se podíleli zejména členové zastupitelstva obce a občané. Jako podklad při zpracování byl využit dokument Program obnovy obce Čankovice.
Do zpracování programu rozvoje obce byla významně zapojena veřejnost. Obyvatelé obce v anonymním dotazníkovém průzkumu v měsíci březnu 2013 vyjádřili své názory na různé oblasti života v obci. Z celkového počtu vydaných dotazníků bylo vráceno 19% dotazníků, které byly pečlivě vyhodnoceny a využity jako podklad pro zpracování programu rozvoje obce. Veřejné projednání navrženého programu rozvoje obce se uskutečnilo dne 11. 6. 2013 před definitivním projednáním a schválením v zastupitelstvu obce.
Strategická vize dokumentu je zpracována na období 2014 – 2027.
Programové cíle a opatření v tomto dokumentu jsou zpracovány na období 2014 – 2020.
Dokument Program rozvoje obce Čankovice na období let 2014–2020 byl zpracován v rámci řešení projektu „Elektronická metodická podpora tvorby rozvojových dokumentů obcí“ (CZ.1.04/4.1.00/62.00008), jehož nositelem bylo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR. Projekt byl financován z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a ze státního rozpočtu České republiky. Představitelům obce byla poskytnuta metodická podpora jako pilotním obcím projektu, které byly vybrány za účelem praktického ověření jednoho ze vzniklých produktů projektu – metodiky tvorby programu rozvoje obce.
Obrázek č. 1: Čankovice a okolí
1696 - téměř celá obec vyhořela
1893 - založen sbor dobrovolných hasičů
1907 - postavena škola
1921 - založen Sokol
1969 - dostavěn cukrovar, provoz zahájen 1.1.1970
1989 - obec sloučena k obci Hrochův Týnec
1990 - obec zpět oddělena od obce Hrochův Týnec
1994 - vybudován přivaděč vody z Novohradky na zavodnění 2 vodních - požárních nádrží
1998 - provedena plynofikace celé obce
2000 - dokončeno odkanalizování celé obce a stavba čistírny odpadních vod
2002 - dokončena výstavba veřejného vodovodu
2005 - provedena plynofikace bytovek u bývalého cukrovaru
2006 - opravena malá louž s odbahněním a vybetonováním dna
2007 - opravena velká louž s odbahněním a zpevněním břehů
2007 - 2008 - zbourán cukrovar
2008 - dokončena rekonstrukce chodníků
2008 - 2009 - rekonstrukce 3 místních komunikací včetně nového asfaltového povrchu
2010 - dokončena rekonstrukce veřejného osvětlení a rozhlasu v obci
2011 - provedena rekonstrukce veřejného osvětlení a rozhlasu u bytovek bývalého cukrovaru
Demografická situace
1881 - 586 obyvatel
1930 - 507 obyvatel
2002 - 329 obyvatel k 1.1.2002
2012 - 315 obyvatel k 1.1.2012
Počet obyvatel k 1.1.2013 činil celkem 321, z toho v bytových domech u bývalého cukrovaru žilo 49 obyvatel.
Rok |
Počet obyvatel (k 1. 1.) |
Narozeno |
Přistěhováno |
Odstěhováno |
2002 |
329 |
6 |
4 |
10 |
2012 |
315 |
5 |
9 |
4 |
Graf č. 1: Vývoj počtu obyvatel obce Čankovice v letech 2001 – 2012 (data ČSÚ)
Graf č. 2: Vývoj počtu obyvatel obce Čankovice, ORP Chrudim, Pardubického kraje a ČR v letech 2001 – 2012 (data ČSÚ)
Zatímco průměrně došlo v posledním desetiletí jak v ČR, tak v Pardubickém kraji i ORP Chrudim alespoň k mírnému nárůstu počtu obyvatel, vývoj v obci v posledním desetiletí má jednoznačně klesající tendenci, kterou se ale podařilo v roce 2012 zastavit. Jedním z vlivů vyvolávající tento trend je skutečnost, že Čankovice leží mimo oblast ovlivněnou suburbanizací (stěhování obyvatel z velkých měst do jejich zázemí). Druhým výrazným faktorem je skutečnost, že obec neměla a nemá žádné obecní rozvojové plochy určené pro bydlení, a bydlení je realizováno pouze individuálně.
do 15 let = 52 obyvatel, tj. 16 %
16 – 30 let = 64 obyvatel, tj. 20 %
31 – 65 let = 158 obyvatel, tj. 50 %
66 – 80 let = 29 obyvatel, tj. 9 %
81 – 90 let = 14 obyvatel, tj. 4 %
nad 90 let = 4 obyvatele, tj. 1 %
Graf č. 3: Věková struktura obyvatel obce Čankovice, ORP Chrudim, Pardubického kraje v r. 2011 (data ČSÚ)
- Hrochův Týnec - mateřská a základní škola, zdravotnické ordinace, lékárna, pošta, služby, obchody, zaměstnání, železniční zastávka;
- Chrudim - základní a střední školy, nemocnice, zdravotnictví, úřady, služby, nákupní střediska, zaměstnání;
- Pardubice - střední a vysoké školství, nemocnice, úřady, nákupní střediska, zaměstnání;
- Chrast - služby, úřad, zaměstnání;
- Chroustovice - služby, zaměstnání;
- Vysoké Mýto - střední školy, služby;
- Moravany - zaměstnání, služby, železniční zastávka.
Dle výsledků SLBD 2011 je podíl vyjíždějících za prací 43,3% což výrazně překračuje jak celostátní průměr 24,8%, tak krajský průměr 27,2%. Tato situace jasně dokládá skutečnost, kdy v obci nejsou téměř žádná pracovní místa a obyvatelé obce musí za prací dojíždět.
- Sbor dobrovolných hasičů – 41 členů, hlavní působnost v oblasti požárního zabezpečení obce, společenská a zájmová činnost pro členy, obyvatele obce i okolí včetně činnosti pro děti a mládež,
- Tělocvičná jednota Sokol – 13 členů, hlavní působnost v oblasti sportovní, společenské a zájmové činnosti pro členy, obyvatele obce i okolí včetně činnosti pro děti a mládež,
- Amatérský hokejový club – 20 členů, působnost v amatérské soutěži ledního hokeje.
- Hasičský bál – každoročně
- Sokolský bál – každoročně
- Dětský karneval – každoročně
- Táborák pro děti na ukončení prázdnin – každoročně
- Turnaj v nohejbale pro dospělé – každoročně.
Graf č. 4: Vývoj průměrné míry nezaměstnanosti v letech 2008 až 2012 v obci Čankovice, Pardubickém kraji a ČR
Shrnutí základní technické infrastruktury: obec bytové domy u bývalého cukrovaru
Veřejný vodovod ano ano
Plynofikace ano ano
Kanalizace s napojením na ČOV ano ano
silnice I/17 = silnice 1. třídy
silnice č. 32256 = směr Moravany, silnice III. třídy
silnice č. 3553 = směr Blížňovice, silnice III. třídy
- na lince z Chrudimě směr Vysoké Mýto ve všedních dnech 9 spojů, o víkendu 4 spoje,
- na lince z Vysokého Mýta směr Chrudim ve všedních dnech 9 spojů, o víkendu 4 spoje;
- na lince z Chrudimě směr Vysoké Mýto ve všedních dnech 3 spoje, o víkendu žádný spoj,
- na lince z Vysokého Mýta směr Chrudim ve všedních dnech 2 spoje, o víkendu žádný spoj;
Vodní hospodářství
Graf č. 5: Rozpočet obce v letech 2008 až 2012 včetně úvěrů a jejich splátek
Graf č. 6: Velikost získaných nenárokových dotací do rozpočtu obce v posledních 5 letech
rok |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
přestupek |
1 |
1 |
3 |
1 |
3 |
Strategická vize rozvoje je charakteristická komplexním pohledem na obec a formuluje představu, čeho by obec chtěla v horizontu let 2014 až 2027 dosáhnout:
„Obec Čankovice je klidným místem pro život s kompletní fungující infrastrukturou, udržovaným veřejným prostranstvím a místními pamětihodnostmi. Současně poskytuje dostatek možností pro kulturní, společenské a sportovní vyžití občanů.“
Cíl : „Cíl 1. Udržovat a rozvíjet infrastrukturu v obci”
Opatření : „Opatření 1.1. Rekonstrukce a údržba dopravní infrastruktury” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Umístění dopravních značek na MK” |
2014 - 2014 | zastupitelstvo obce | 130 | Vlastní |
„Umístění dopravních zrcadel na MK” |
2014 - 2014 | zastupitelstvo obce | 30 | Vlastní |
„Rekonstrukce MK od prodejny k hřišti+čp.10” |
2015 - 2015 | zastupitelstvo obce | 2 | Externí |
„Zřízení přechodu pro chodce” |
2015 - 2015 | zastupitelstvo obce | 110 | Externí |
„Umístění radaru měření rychlosti” |
2016 - 2016 | zastupitelstvo obce | 100 | Vlastní |
„Rekonstrukce MK kolem horní louže” |
2017 - 2017 | zastupitelstvo obce | 890 | Externí |
„Rekonstrukce MK od čp. 43 k čp. 91” |
2019 - 2019 | zastupitelstvo obce | 1 | Externí |
„Rekonstrukce části MK – sjezd na „novou“ ulici” |
2020 - 2020 | zastupitelstvo obce | 400 | Externí |
Opatření : „Opatření 1.2. Rozvoj a údržba obecního majetku” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výstavba hasičské zbrojnice” |
2017 - 2018 | zastupitelstvo obce | 5 | Externí |
„Opravy kulturního domu” |
2019 - 2019 | zastupitelstvo obce | 600 | Vlastní |
„Rekonstrukce bývalé školy” |
2020 - 2020 | zastupitelstvo obce | 3 | Externí |
Opatření : „Opatření 1.3. Rozvoj sportovní infrastruktury v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výstavba dětského koutku” |
2014 - 2014 | zastupitelstvo obce | 215 | Externí |
„Výstavba multifunkčního hřiště” |
2015 - 2015 | zastupitelstvo obce | 3 | Externí |
„Údržba sokolovny” |
2014 - 2020 | zastupitelstvo obce | Vlastní | |
Cíl : „Cíl 2. Rozvoj kulturního, společenského a sportovního života v obci”
Opatření : „Opatření 2.1. Rozvoj volnočasových aktivit” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Provoz MK včetně obnovy knižního fondu” |
2014 - 2020 | zastupitelstvo obce | Vlastní | |
„Zápůjčka sokolovny na konkrétní akce pro místní spolky” |
2014 - 2020 | zastupitelstvo obce | 0 | Vlastní |
Opatření : „Opatření 2.2. Podpora kulturních a společenských aktivit” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Pořádání vítání občánků” |
2014 - 2020 | zastupitelstvo obce | Vlastní | |
„Blahopřání k životním jubileím” |
2014 - 2020 | zastupitelstvo obce | Vlastní | |
„Zajištění divadelního (kulturního) představení” |
2014 - 2020 | zastupitelstvo obce | Vlastní | |
průběžně 1 x ročně |
„Plesy (bály) spolků” |
2014 - 2020 | zastupitelstvo obce | Vlastní | |
Cíl : „Cíl 3. Zlepšit stav životního prostředí v obci”
Opatření : „Opatření 3.1. Zlepšení protipovodňové ochrany obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Podpora výstavby protipovodňové ochrany obce” |
2014 - 2014 | Povodí Labe | 0 | Externí |
„Podpora poldru Kutřín” |
2020 - 2020 | Povodí Labe | 0 | Externí |
Opatření : „Opatření 3.2. Péče o veřejná prostranství” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Nákup kontejneru na plasty” |
2014 - 2014 | zastupitelstvo obce | 8 | Vlastní |
„Obnova zeleně u pomníku” |
2014 - 2014 | zastupitelstvo obce | 2 | Vlastní |
„Pořízení laviček” |
2017 - 2017 | zastupitelstvo obce | 5 | Vlastní |
„Výsadba zeleně k ČOV” |
2019 - 2019 | zastupitelstvo obce | 300 | Externí |
„Péče o veřejnou zeleň” |
2014 - 2020 | zastupitelstvo obce | Vlastní | |
Za zajištění, řízení a organizaci naplňování Programu rozvoje obce Čankovice po jeho schválení v orgánech obce zodpovídá zastupitelstvo obce, které ze svého středu vybralo osobu, jež bude garantem tohoto procesu.
V kapitole B.4 „Rozvojové aktivity“ jsou uvedeny konkrétní aktivity se stanoveným orgánem a subjektem, který zodpovídá za jejich realizaci.
Program rozvoje obce včetně všech následných aktualizací bude zpřístupněn na webových stránkách obce www.cankovice.cz a rovněž bude k nahlédnutí v tištěné verzi na obecním úřadě.
Program rozvoje obce Čankovice bude využíván jako jeden ze základních podkladů při tvorbě jak rozpočtových výhledů a víceletých finančních plánů, tak při tvorbě rozpočtu na příslušný rok.
Monitoring plnění Programu rozvoje obce Čankovice
Sledování a vyhodnocování realizace Programu rozvoje obce Čankovice bude prováděno písemně každoročně a bude předkládáno zastupitelstvu obce ke schválení v termínu do 31. března roku následujícího.
Samotný proces monitoringu bude spočívat v zjištění aktuálního stavu plnění/neplnění, respektive již splnění jednotlivých aktivit (stanoveny v kapitole B.4 „Rozvojové aktivity“). O stavu plnění budou podávat informaci subjekty, které jsou odpovědny za realizaci příslušných aktivit.
Odpovědnost za monitoring plnění PRO má zastupitelstvo obce, které ze svého středu vybralo místostarostku obce, jež bude garantem tohoto procesu.
Aktualizace Programu rozvoje obce Čankovice
Program rozvoje obce Čankovice bude aktualizován periodicky jednou ročně. Termín pro předložení aktualizace do zastupitelstva obce se stanovuje vždy do 31. března.
Za aktualizaci dokumentu zodpovídá zastupitelstvo obce, které ze svého středu vybralo místostarostku obce, jež bude garantem této aktualizace.