Program rozvoje obce Kozly na období od 2020 do 2030

Program rozvoje obce Kozly
{PAGENO} / {nbpg}
Ministerstvo pro místní rozvoj Program rozvoje obcí

Program rozvoje obce
Kozly
Obecní znak

na období let
2020 - 2030

Program rozvoje obce schválilo v souladu s § 84, odst. 2, pism. a), zákona č. 128/2000 SB., v platném znění zastupitelstvo obce Kozly. Datum schválení: 26.11.2020 číslo usnesení: 41/20 text Usnesení: ZO schvaluje Program rozvoje obce Kozly na období 2020 - 2030.

Úvod

Základním plánovacím dokumentem obce, zakotveným v zákoně č. 128/2000 Sb., o obcích, je program rozvoje obce. Jde o hlavní nástroj řízení rozvoje obce. Program rozvoje obce formuluje představy o budoucnosti obce a navrhuje způsoby, jak těchto představ dosáhnout.

 

Program rozvoje obce Kozly je dokumentem, v němž jsou zakotveny rozvojové priority obce. Podkladem pro vznik Programu rozvoje obce je „Metodika tvorby Programu rozvoje obce“, kterou zpracovalo Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky. Při zpracování dokumentu se vycházelo z již existujících dokumentů obce jako je např. územní plán obce. Dokument obsahuje současné potřeby obce a výhledové náměty, kterými se obec postupně zabývá a řeší nebo bude řešit v budoucnosti.

 

Program rozvoje obce obsahuje analytickou část, která obsahuje popis obce a ve SWOT analýze jsou pak shrnuty silné a slabé stránky obce a dále ohrožení a hrozby. V další části je pak uvedena návrhová část programu rozvoje obce Kozly, která obsahuje nejen vizi obce, ale také jednotlivé aktivity a opatření.

 

PRO UMOŽNÍ OBCI:

- čerpat krajské, evropské i státní dotace

- naplňovat dlouhodobé cíle a strategickou vizi obce

- rozvíjet aktivity a zájmy různých subjektů působících v obci

- rozhodovat v zastupitelstvu obce v širším koncepčním rámci

- koordinovat aktivity a zájmy různých subjektů působících v obci

- lépe prosazovat a chránit zájem občanů obce

- stanovit investiní a neinvestiční proriority obce, podnikatelských subjektů 

- posílit sounáležitost mezi občany obce navzájem

- posílit odpovědnost místních obyvatel za další rozvoj obce tak, aby přicházeli s konkrétními návrhy

- kvalifikovaně formulovat další koncepční dokumenty

Dokument, bezprostředně navazujícím na tento Program rozvoje obce, by měl být akční roční plán akcí, určených k realizaci na základě aktuálních možností obce. Tento Program rozvoje obce Kozly 2020 - 2030 vychází z předchozího strategického rozvojového dokumentu, kterým je zastupitelstvem obce schválený Plán rozvoje obce Kozly 2010 - 2020.   

A. ANALYTICKÁ ČÁST

A.1 Charakteristika obce

1. Území

Tato kapitola soustřeďuje základní fakta o obci a obsahuje komplexní zhodnocení situace v obci, současný stav, charakteristiku stavu a vývoje jednotlivých oblastí života obce.

Kozly se nachází v severní části České republiky ve správním obvodu Libereckého kraje, oblasti NUTS 2 Liberecký a administrativně spadá do správního obvodu ORP Česká Lípa. Celková plocha území obce je 565,89 ha. Obec Kozly je na jižním úpatí horského hřebene Kozel, jehož nejvyšší bod sahá do nadmořské výšky 596 metrů. Název hory je nepochybně českého původu. 

Turisticky je obec zajímavá dominantou Kozlu, sopečnými vyvřelinami a lávovými poli, rovněž ale zachovalou architekturou domů z předminulého století. Polovina obce se nachází ve II. zóně ochrany území CHKO České Středohoří. 

Území Kozlů má extentivně zemědělský charakter, který se vyznačuje vysokým podílem trvalých travnatých porostů 219,66 ha (48%) a zemědělské půdy 316,21 ha (60%), téměr více jak čtvrtinu rozlohy představují lesy 172,51 ha (33%). 

Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stabilními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. V obci Kozly dosahuje koeficient hodnoty 2,56.

Správní území obce je shodné s katastrálním územím. Katastrální území obce hraničí na západě s obcí Kolné a Taneček, na severu s obcemi Novina, Stráž u České Lípy a Bořetín, na severovýchodě s obcí Kvítkov a v jižní až jihozápadní částí katastru vede hranice s obcí Stvolínky. Obec leží přibližně 3 km severozápadně od okresního města Česká Lípa, přibližně 65 km od krajského města Liberec. 

Tabulka č. 1: Souhrnné informace o obci Kozly 

Lokalita
Status obec
LAU 2 (obec) CZ0511 546232
Pověřená obec a obec s rozšířenou působností Česká Lípa
Okres (LAU 1) Česká Lípa (CZ0511)
Kraj (NUTS 3) Liberecký (CZ051)
Historická země Čechy
Zeměpisné souřadnice 50°39′20″ s. ., 14°27′25″ v. d.
Základní informace
Počet obyvatel 157 (2020)[1]
Rozloha 5,65 km²
Katastrální území Kozly u České Lípy
Nadmořská výška 395 m n. m.
PSČ 471 02
Počet částí obce 1
Počet k. ú. 1
Počet ZSJ 1

Zdroj: wikipedia, listopad 2020

 

Symboly obce:

                          

Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Kozly_(okres_%C4%8Cesk%C3%A1_L%C3%ADpa), listopad 2020

 

Prostupnost krajiny:

Volná krajina je přístupná účelovými polními a lesními cestami navazujícími na souvisle osídlené části obce, případně se odpojujících ze silnic mimo zastavěné území. Prostupu krajinou nebrání žádná souvislá oplocení, ohraničení pastevních ploch, ochranný režim neumožňující vstup, atd.

Historie obce:

První zpráva o obci Kozly je datována z roku 1371. Ves patřila nejprve zemanům z Dolan, později Berkům z Dubé. Název vsi pochází od stejnojmenného vrchu Kozel. 

V popisu novozameckého panství z roku 1455 je ves uvedena jako jeho součást a zůstalo tak až do konce feudální éry. Při zkoumání nejstarších cest v severních Čechách byla hledána také trasa tzv. ,,Žebnické cesty," totiž spojení od Litomeřic na Labi směrem na Sebnici v Sasku a dále ke zdrojům soli v Durynsku. Soudí se, že vedla úbočím Kozlu, a to od Kravař na Taneček a u Bořetína sestupovala k Jezvé a dále mířila na Horní Polici, Žandov a Českou Kamenici.

Z roku 1599 pochazí zápis v Deskách zemskych ohledně majetku novozámeckého panství, jehož hranice byly v té době vizitirovány. Český text uvádí „odtud nás vede skrze ves Kozlow, kteráž náleží novému Zámku, na horu, až na vrch, do lesa, kterému říkají Kozlj vrch."

Ve vesnici byl dvorec, jehož držitel byl asi leníkem panu na Novém Zámku, z nichž nejvýznamnšjší byly před třicetiletou válkou Vartemberkové a po ní Kounicové. Vlastivěda Českolipska redigovaná Franzem Hantschlem v roce 1911 uvádí, že oním původním dvorcem byla usedlost čp. 41. Podle záznamu pražské svatovítske kapituly byl dvorec asi v roce 1620 rozparcelován mezi sedláky.

Daňový soupis Berni rula z roku 1653 uvádí, že v obci bylo 17 sedláků, 5 chalupníků a 8 domkařů. Zdá se, že tyto počty jsou příznivým zjištěním toho, že vesnice vzhledem ke své poloze stranou od hlavních cest, zůstala ušetřena dopadu třicetileté války.  

V polovine 19. století, v roce 1848, vykazuje sociální skladba obyvatelstva významné změny. Sedláků bylo 19, zatímco čtyři vlastníci půdy byli označeny jako "zahradníci", což bylo vlastně totéž jako chalupníci. Ve vsi bylo 51 domkařů. Znamenalo to, že existoval jistý přebytek obyvatelstva, který odcházel za prací do mest, zvlaště do České Lípy.

Podle sčítání lidu v roce 1900 žilo v Kozlech v 92 číslech popisných celkem 342 obyvatel. Živilli se polním hospodářstvím, chovem dobytka a pěstováním ovoce. Část zdejších domkařů si opatřovala výdělek sezónní prací zednickou či tesařskou. Odcházeli od jara do českého vnitrozemí, kde se nechali najímat jako nádeníci a vraceli se na podzim domů.

Jedinou historickou památkou byla kaple sv. Prokopa. Mezi Úštěkem, Verneřicemi a Českou Lípou byl tento světec velmi oblíben. Kapli postavil v roce 1820 hospodář Stefan Wenzel. Není to dosud prokázané, ale mohlo by jít o předka pozdejšího obchodníka kůžemi v České Lipě a zdejšího iniciativního radního.

Do kaple věnoval oltářní obraz sv. Prokopa abé Franz Hocke (1778-1849), zdejší rodák významný český mineralog. Obraz byl ranou prací pozdejšího slavného českého maliře Vilema Kandlera (1816-1896), rodáka chrastavského, s jehož díly se setkáváme na pražském Hradě a třeba též v Zákupech.

Prvni škola v obci byla v jedné světnici usedlosti čp. 41, kde prý vyučoval vysloužilý desátník císařske armády. V roce 1717 byl pro školu postaven dřevěný domek. Roku 1899 byla škola vybudována z cihel. V té době ji navštěvovalo asi devadesát dětí.

S Českou Lípou byla vesnice spojena silnicí postavenou v roce 1908. Pro většinu událostí od první světové války chybí pro Kozly archiválie. Po roce 1949 zde vzniklo JZD, které v polovině padesátých let bylo velmi agilní, brzy však upadlo.

Zajímavosti

Sakrální památky: 

Kamenný smírčí kříž - Nad vsí při lesní cestě kamenný středověký kříž 110 cm vysoký. Je jedním z asi deseti, které se na Českolipsku zachovaly. Tyto kamenné kříže bývaly stavěny jako smírčí kříže a jejich vztyčení bylo součástí usmíření či trestu. 

zdroj: obec Kozly, listopad 2020

Přírodní památky

V obci se vedle domu čp. 109 nachází památný strom - lípa velkolistá - jejíž odhadované stáří je 675 let. 

 

 

Vojenské památky

Ve středu obce se nachází zajímavý památník obětem válek z přírodního železitého pískovce. 

zdroj: obec Kozly, listopad 2020

2. Obyvatelstvo

V kapitole obyvatelstvo jsou sledovány základní demografické charakteristiky - dlouhodobý trend počtu obyvatelstva a vývoj celkového počtu obyvatelstva, přirozený přírůstek a úbytek, přírůstek stěhováním, věková a vzdělávací struktura obyvatelstva.

Vývoj počtu obyvatel na území obce 1910-2020

Graf č. 1: Dlouhodobý vývoj počtu obyvatel obce Kozly od roku 1910-2020

Zdroj: ČSÚ, vlastní tvorba

Dlouhodobý vývoj počtu obyvatel má ve sledovaném období (1910– 2020) razantní klesající vývojovou charakteristiku. Ta je způsobena zejména událostmi v II. světové válce a bezprostředně po jejím skončení. V průběhu prvních čtyř sledovaných dekád (1910-1950) počet obyvatel klesl o cca 100 obyvatel. V prvních dvou dekádách (1910 – 1920, 1920– 1930) měl vývoj celkového počtu obyvatel mírně stoupající trend – v roce 1910 žilo v obci cca 240 obyvatel, v roce 1930 už cca 280. Naopak v posledních třech dekádách (1990-2000, 2000-2010, 2010-2020) měl vývoj celkového obyvatelstva stabilní, avšak mírně stoupající vývojovou chatakteristiku.

 

Vývoj počtu obyvatel na území obce 2010-2020

Graf č. 2: Vývoj počtu obyvatel obce Kozly v letech 2010 - 2020


Zdroj: ČSÚ, vlastní tvorba

Vývoj celkového počtu obyvatel v meziročnísrovnání má ve sledovaném období (2010-2020) mírně rostoucí vývojovou charakteristiku. Za období 10 let došlo k nárůstu ze 140 na 158 obyvatel. V průběhu posledních čtyř let má počet obyvatel již trvale stejný počet obyvatel.

 

Věková struktura obyvatel obce

Graf č. 3: Věková struktura obyvatel obce Kozly v roce 2019

Zdroj: ČSÚ, vlastní tvorba

Mezi obyvateli obce převažují osoby ve věkové kategorii děti od 15 a dospělí do 64 let, kteří tvoří 66% z celkového počtu obyvatel obce. Poměr mezi dětmi a staršími obyvateli Kozly není výjimečný v porovnání s okolními vesnicemi, městy a Českou republikou, kdy převládá skupina starších obyvatel před dětmi a mládeží do 15 let. Obyvatel mladších než 15 let je 17% z celkového počtu obyvatel obce.

Vzdělanostní struktura obyvatel obce

Graf č. 4: Vzdělanostní struktura obyvatel obce Kozly v roce 2011
Vzdělanostní struktura obyvatel obce Kozly v roce 2011
Zdroj: ČSÚ

Vzdělanostní struktura obyvatel je evidována ve věkové skupině 15 a více let. Nejaktuálnější data vyplývají z posledního sčítání lidu, domů a bytů z roku 2011. Nejpočetnější byla v Kozlech skupina obyvatel se středním vzděláním bez maturity, dále se středním vzděláním s maturitou a pak bez vzdělání nebo se základním vzděláním. Rozdělení obyvatel podle vzdělání je shrnut v grafu č. 4. Dominatní je tedy vzdělání střední bez maturity, následuje úplné s maturitou a základní.

3. Hospodářství

V této kapitole jsou analyzovány popisné a vývojové charakteristiky místní ekonomiky obce Kozly. Jedná se o analýzu podnikatelských subjektů zaměstnanosti, resp. nezaměstnanosti.

Přehled podnikatelských subjektů v obci Kozly k 1.1.2020

tabulka č. 2: Struktura podnikatelských subjektů podle velikosti v obci Kozly v roce 2020

Počet zaměstnancůKategorieAbsolutněRelativně (%)
do 10 mikropodniky 2 29,41%
10-49 malé podniky 1 2,94%
50-249 střední podniky 0 0,00%
250 a více velké podniky 0 -
nezjištěno - 23 67,65%

Zdroj: ČSÚ

Graf č. 5: Podnikatelský subjekty podle převažující činnosti k 31.12.2019

 Zdroj: ČSÚ, vybrané údaje za obec, listopad 2020

  Graf č.6: Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Kozly v roce 2018

Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Kozly v roce 2018
Zdroj: ČSÚ

 

NEZAMĚSTNANOST

 Graf č. 7: Vývoj počtu nezaměstnaných osob v obci Kozly za období 2007-2018
Vývoj počtu nezaměstnaných osob
Zdroj: ČSÚ

Počet nezaměstnaných obyvatel od roku 2007 soupl ze 2 osob na 12 osob v roce 2012. Uchazečů o práci bylo v roce 2018 celkem 2 obyvatelé obce Kozly, což ukazuje jak je v porovnání s předchozími daty velmi nízká úroveň nezaměstnanosti. 

4. Infrastruktura

V této kapitole jsou analyzovány tři základní infrastrukturální oblasti - občanská, technická a
dopravní na území obce Kozly.

Občanská vybavenost: 

Obec má tři druhy ploch občanského vybavení:

  • plochy občanského vybavení – veřejná infrastruktura / sem jsou zahrnuty plochy se stavbami, jejichž účel by měl být podržen i do budoucna (obecní úřad, hospoda s prodejnou…),
  • plochy občanského vybavení – sport / zahrnuje stávající areál dětského hřiště a budoucí víceúčelové hřiště v centru obce
  • plochy občanského vybavení – hřbitov.

 

Technická infrastruktura 

Vodovod - Obec Kozly je zásobena z místního vodovodu, na vodovod je napojeno 100 % obyvatel obce.

Nouzové zásobování pitnou vodou závisí na dovozu vody. Zásobování požární vodou je zajištěno z hydrantů umístěných na vodovodních řadech v obci. 

Kanalizace a čištění odpadních vod -  Na území obce není vybudována centrální kanalizace se zaústěním na ČOV.  Odpadní vody jsou likvidovány individuálně: většinou (70–80 % obyvatel) jde o bezodtokové jímky s vyvážením na ČOV Česká Lípa (3 km), zbytek obyvatel, resp. nemovitostí má septiky s přepadem do vodoteče nebo septiky s odtokem vsakováním. Dešťové vody jsou odváděny pomocí příkopů, struh, propustků do místních vodotečí nebo se vsakují. Územní plán v souladu s Plánem rozvoje vodovodů a kanalizací Libereckého kraje a se strategií obce navrhuje pokračovat v individuální likvidaci splaškových vod a postupně zvyšovat podíl individuálních čistíren pro jednotlivé objekty nebo pro několik sdružených objektů.

Energetika - Území je obslouženo vedením vysokého napětí 35 kV, přivedeným z transformovny 110/35 kV Děčín. Na odbočky z něho jsou napojeny transformační stanice. V zastavěném území je vhodné preferovat kabelové vedení elektrických rozvodů.  

Dopravní infrastruktura:

Obec Kozly leží mimo hlavní silniční a železniční trasy, v bezprostřední blízkosti není letiště a nejsou zde možnosti využití vodní dopravy.

Silniční síť - Dopravní kostrou řešeného území je silnice druhé třídy II/262, vedoucí od východu z České Lípy na západ do Žandova a dále do Děčína s napojením na dopravní trasu do Spolkové repuibliky Německo. Na komunikaci II/2622 navazuje v Žandově silnice druhé třídy II/263 vedoucí od severu ze Žandova na jih do Kravař. Z Kravař je dále dopravní kostra tvořena komunikací první třídy I/15 vedoucí od západu z Kravař na východ do Zahrádek u České Lípy s napojením na komunikaci první třídy I/9 vedoucí na sever do České Lípy. Přímo v bezprostřední blízkosti obec Kozly prochází komunikace třetí třídy III/2624 veddoucí z České Lípy do Stvolínek. 

Místní komunikační síť - Systém místních komunikací zpřístupňuje všechny pozemky v zastavěném území. Tvoří jej jednak průtahy silnice III/2624, jednak další místní obslužné komunikace.

Účelové komunikace - Účelovými komunikacemi jsou především polní a lesní cesty, účelovému provozu při obsluze zemědělského a lesního fondu však zčásti slouží i silnice a místní komunikace. Cesty zajišťují průchodnost krajinou a některé mohou mít využití i turistické a cykloturistické.

Autobusová doprava - Dopravu v obci IDOL - Integrovaný dopravní systém Libereckého kraje 

Železniční doprava - V obci se nenachází železniční doprava ani jiný druh kolejové dopravy.

Pěší a cyklistická doprava - Pěší i cyklistická doprava ve smíšeném provozu chodců a vozidel probíhá po místních komunikacích. Obcí Kozly prochází zelená turistická značka Klubu českých turistů. 

5. Vybavenost obce

Tato kapitola se soustřeďuje oblast bydlení a bytového fondu, školství a zdravotní a sociální péče na území obce Kozly.

Bydlení a bytový fond

Tabulka č. 3: Vývoj bytové výstavby v obci Kozly v období 2009 - 2018

 2009201020112012201320142015201620172018
Počet dokončených bytů 0 1 1 0 0 0 0 0 1 0
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v kraji 3,36 2,85 2,18 2,83 1,76 1,55 1,43 1,78 1,52 2,36
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v ČR 3,68 3,48 2,76 2,75 2,40 2,27 2,38 2,58 2,69 3,18

Zdroj: ČSÚ

Tabulka č. 4: Domovní a bytový fond v obci Kozly dle SLDB 2011

Počet domů 65
Počet obydlených domů 42
Podíl obydlených domů 64,62%
Podíl obydlených domů v ČR 83,40%
Počet rodinných domů 41
Podíl rodinných domů 63,08%
Podíl rodinných domů v ČR 72,18%
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet 47,06%
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet v ČR 53,00%

Zdroj: ČSÚ

Na území obce Kozly jednoznačně převažuje individuální bydlení v rodinných domech.

 

ZDRAVOTNICTVÍ A SOCIÁLNÍ PÉČE

V obci Kozly není registrované žádné zdravotnické zařízení. Obyvatelé obce navštěvují ambulance zdravotnických zařízení převážně v České Lípě, v menší míře pak v Litoměřicích a v jiných městech se zdravotnickou infrastrukturou. Sociální péči obec Kozly nezabezpečuje, tuto problematiku na území obce řeší příslušný odbor  města Česká Lípa jako orgán obce s rozšířenou působností. 

6. Životní prostředí

Tato kapitola shrnuje problematiku ochrany životního prostředí na související faktory, zejména s ohledem na skutečnost, že polovina území obce leží v Chráněné krajinné oblasti České Středohoří.

Struktura půdního fondu

Graf č. 8: Druhy pozemků (ha) ke dni 31.12.2019

Zdroj: ČSÚ, vybrané údaje za obec, listopad 2020

 

Celková výměra pozemků je 565,89 ha. Orná půda zaujímá 15,00% plochy, lesy tvoří 30,48% plochy.

Zeměděslká půda (316,21 ha) se v obci dělí na: orná půda 84,90 ha, chmelnice, vinice, zahrada 11,65 ha, ovocné sady a trvalý travní porost 219,66 ha.

Nezemědělská půda (249,68 ha) se v obci dělí na: lesní pozemek 172,51 ha, vodní plocha 3,07 ha, zastavěná plochaa nádvoří 4,14 ha a na ostatní plocha 69,95 ha. 

Jak jde vidět z grafu na území obce Kozly převažuje zeměděslká půda - trvalý travní porost s 219,66 ha a potom z nezemědělské půdy - lesní pozemek se 172,51 ha. 

Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stablními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. V obci Kozly dosahuje koeficient hodnoty 2,56.


CHRÁNĚNNÁ KRAJINNÁ OBLAST ČESKÉ STŘEDOHOŘÍ

Polovina území obce Kozly se nachází na území Chráněnné krajinné oblasti České Středohoří. Z této skutečnosti vyplývá, že část investičních záměrů obce i některé individuální investiční záměry obyvatel obce podléhají nutnosti vydání příslušného stanoviska Správy Chránné krajinné oblasti České Středohoří se sídlem v Litoměřicích. Území obce se nachází pouze v II. zóně ochrany, je zde tedy povolena běžná zemědělská a lesnická činnost.

Zóny ochrany přírody CHKO České Středohoří

zdroj: ceskestredohori.ochranaprirody, listopad 2020 

Vyznačení zóny CHKO v části území obce Kozly

zdroj: mapy.cz, tvorba vlastní

7. Správa obce

Tato kapitola shrnuje záležitosti administrativní správy obce, problmatiku výkonu státní správy a samosprávy obce, problematiku samosprávného hospodaření obce a rozpočtového určení daní (RÚD) a členství obce v orgánech a organizacích.

Obecní úřad a kompetence obecního úřadu I. stupně

Obec Kozly je obcí I. stupně, přesto však vykonáváná jak samosprávu svého území, tak i přenesený výkon státní správy v některých určených oblastech (zákon č. 114/1992 Sb. O ochraně přírody a krajiny, zákon č. 13/1997 Sb. O pozemních komunikacích, atd.). 

Obecní zastupitelstvo je tvořeno pěti členy. Dle zákona č. 128/2000 Sb. O obcích (obecní zřízení) je v obci zřízen finanční a kontrolní výbor zastupitelstva obce. Obec nemá zřízenou radu. Její kompetence tak přebírá starosta.

Tabulka č. 5: Vývoj rozpočtového hospodaření obce Kozly v letech 2013- 2019 (v tis. Kč)

Zdroj: obec Kozly, listopad 2020


Obec Kozly každoročně hospodaří s rozpočtem, ktrerý je sestavován i naplňován jako přebytkový, což se dlouhodbě daří z důvodu získavaných investičních a neinvestičních dotací.

DAŇOVÉ PŘÍJMY

Daňové příjmy patří mezi nenávratné a běžné příjmy. Tvoří polovinu celkových příjmů. V ČR se dělí na svěřené a sdílné daně.

Svěřené daně jsou vybírané celostátně, podle zákonů. Obce mohou daňový základ a sazbu daní ovlivnit velmi málo. Neplatí zde přímá kontrola obce, kdy si obec sama rozhoduje o základu daně, sazbě či osvobozeních. Jejich výnos neplyne do státního rozpočtu, ale přímo celý do rozpočtu obcí. Do této kategorie patří daň z nemovitých věcí, daň z příjmu právnických osob za obce.

Daň z nemovitých věcí je určena zákonem č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí. Zákon určuje daň z pozemků a daň ze staveb a jednotek. Sazba daně je dána koeficientem, který záleží na počtu obyvatel v obci. Obce mohou v obecně závazné vyhlášce koeficient zvýšit o jednu kategorii nebo snížit o tři kategorie.

Sdílené daně tvoří větší část daňových příjmů. Jsou stanoveny zákonem jako podíl na celostátně vybíraných daních. Tento podíl poté opět plyne do rozpočtu obce. Podíl se lze určit podle počtu obyvatel či podle počtu vybíraných daní. Obce nemají možnost ovlivnit tyto daně. Mezi daně sdílené patří daň z přidané hodnoty a daně z příjmů.

Daň z přidané hodnoty (dále jen DPH) je zakotvena v zákoně č.235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty. Zákon vymezuje sazbu daně pro zboží a služby, které jsou předmětem daně. Zákon určuje tři sazby daně, a to základní sazbu, první sníženou sazbu a druhou sníženou sazbu. Základní sazba pro roky 2011 a 2012 byla ve výši 20 %, od roku 2013 21 %. První snížená sazba byla zákonem určena pro rok 2011 10 %, rok 2012 14 % a od roku 2013 15 %. Druhá snížená sazba byla zavedena až v roce 2015, a to 10 %.

Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, rozděluje daně z příjmů na daň z příjmů fyzických osob (dále jen DPFO) a daň z příjmů právnických osob (dále jen DPPO). Zákon vymezuje položky, které jsou předmětem DPFO, a jsou jimi příjmy ze závislé činnosti, příjmy ze samostatné činnosti, příjmy z kapitálového majetku, příjmy z nájmu a ostatní příjmy. Sazba DPFO je 15 %, a od roku 2013 zákon stanovil solidární zvýšení daně o 7 %. Předmětem DPPO jsou příjmy z veškeré činnosti a z nakládání s majetkem. Sazba DPPO činí 19 %.

NEDAŇOVÉ PŘÍJMY

Nedaňové příjmy jsou ovlivnitelné obcemi. Zahrnují především příjmy z vlastní činnosti a odvody přebytků organizací s přímým vztahem, přijaté sankční platby a vratky transferů, příjmy z prodeje nekapitálového majetku a přijaté splátky půjčených prostředků.

Mezi příjmy z vlastní činnosti patří příjmy z vlastní činnosti za zpoplatněné veřejné služby (příjem z reklam) a příjmy, které souvisí s užíváním majetku, dále odvody přebytků organizací s přímým vztahem, příjmy z pronájmu majetků a výnosy z finančního majetku.

Přijeté sankční platby a vratky transferů jsou příjmy, které obec dostane v důsledku zpožděné platby nebo vypořádání transferů z minulých let.

Položka příjmy z prodeje nekapitálového majetku obsahuje příjmy z prodeje krátkodobého a drobného dlouhodobého majetku a ostatní nedaňové příjmy z využívání výhradních práv a přírodních zdrojů (neinvestiční dary, pojistné náhrady).

Poslední položkou jsou přijaté splátky půjčených prostředků. Mezi tuto položku patří splátky půjčených prostředků z účelu rozpočtové politiky. Patří mezi ně finanční výpomoci, půjčky a ceny vlastních dluhopisů. Splátky mohou být od podnikatelských subjektů, od obecně prospěšných společností, od veřejných rozpočtů atd.

KAPITÁLOVÉ PŘÍJMY

Mezi kapitálové příjmy patří příjmy z prodeje dlouhodobého majetku, a to jak hmotného, nehmotného, tak i finančního. Obsahují dary na pořízení dlouhodobého majetku, příjmy z prodeje pozemků, nemovitostí, z akcií a dluhopisů apod. 

Struktura rozpočtových příjmů obce

Graf č. 9: Srovnání struktury rozpočtových příjmů v období 2009 - 2018

Zdroj: ČSÚ
Pro přehled o rozpočtových příjmech obce slouží i následující graf č. 8, kde je srovnání rozpočtového příjmu obce Kozly za období 2009-2018.

PŘÍJMY A VÝDAJE V HOSPODAŘENÍ OBCE

Graf č. 10: Vývoj rozpočtového hospodaření v obci Kozly v letech 2009 - 2018 (v tis. Kč)
Vývoj rozpočtového hospodaření v obci Kozly v letech 2009 - 2018 (v tis. Kč)
Zdroj: ČSÚ
Z hlediska podílu příjmů a výdajů je jasně patrný dlouhodobí rostoucí trend v příjmech obce a tím i možnost realizování přebytkových rozpočtů obce. 

 

Tabulka č. 6: Získané dotace a realizované dotační projekty za období 2010 - 2020

Název projektu

Výše dotace

(v Kč)

Celkové náklady

(v Kč)

Poskytovatel dotace

Rok realizace

Obnova sakrální památky v obci Kozly  

75.306,00 

110.000,00

MINISTERSTVO PRO MÍSTNMÍ ROZVOJ

2011

Fasáda obecního úřadu

212.000,00 

388.154,00 

ÚSTECKÝ KRAJ

2011

Obnova hřbitovní zdi Kozly – I.etapa

465.687,00

665.268,00

MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSTVÍ

2016

Obnova hřbitovní zdi Kozly – II.etapa

493.150,00

704.501,00 

MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSTVÍ

2018

Hřbitov Kozly

332.107,00

666.568,00

LIBERECKÝ KRAJ

2020

Víceúčelové hřiště v obci Kozly

1.800.210,00

1.206.655,00

MINISTERSTVO PRO MÍSTNMÍ ROZVOJ

2020

 Zdroj: obecní úřad Kozly, vlastní tvorba

ČLENSTVÍ OBCE V ORGÁNECH A ORGANIZACÍCH

Obec Kozly je členem Místní akční skupiny LAG Podralsko z.s. a členem Dobrovolného svazku obcí Peklo. Členstvím v těchto organizacích obec získává zkušenosti a informace, které jí výrazně pomáhají při čerpání státních a krajských dotací. Poplatky za členství, časová a organizační náročnost členství jsou zcela marginální v porovnání s přínosy (zejména finančními), které toto členství pro obec má. 

A.2 Východiska pro návrhovou část

SWOT analýza

Silné stránky

  • Sociodemografické podmínky
    Obec má dlouhodobě relativně stabilní počet obyvatel a v obci se nachází obecní úřad a dětské a víceúčelové hřiště.
  • Veřejná dopravní infrastruktura
    Obec má přímé dopravní napojení na komunikace I/9 a II/262 a tím i na další nadřazenou komunikační síť a má tak zajištěnu dobrou dostupnost regionálních center (Žandov, Česká Lípa, Litoměřice, Doksy).
  • Vodní režim
    Na území obce se nachází množství vodních toků (Dolina, Skleněný potok a množství bezejmenných toků). Některé z hlediska svých přírodních hodnot podléhají ochraně jako prvky územního systému ekologické stability (ÚSES). Zástavba sídel není významně ohrožována povodní a obec má na svém území i vodovodní síť.
  • Rekreační funkce
    Atraktivita obce pro rekreační funkce spočívá v tom, že na území obce je zachována lidová architektura Českého středohoří. Polovina území obce se nachází na území Chráněné krajinné oblasti České středohoří.

Slabé stránky

  • Vodní režim
    Obec nemá vybudovanou kanalizační síť a není napojena na čistírnu odpadních vod. Většina vodních nádrží na území obce je ve špatném technickém stavu, nádrže jsou silně zabahněné nebo dlouhodobě vypuštěné.
  • Veřejná technická infrastruktura
    Většina objektů na území obce není plynofikována, čímž není možno realizovat ekologické zdroje vytápění v domech a bytech. Rozvody pitné vody jsou zastaralé s vysokou mírou poruchovosti.
  • Veřejná dopravní infrastruktura
    Obec není napojena na veřejnou železniční síť, na území obce se nenachází železnice. Veškeré spojení s okolními centry je možné pouze prostřednictvím veřejné či individuální motorové dopravy.
  • Ekologická zátěž
    Na území obce se nachází lokalita s evidovanou ekologickou zátěží (bývalá skládka tuhého komunálního odpadu).

Příležitosti

  • Rekreační funkce
    Vyznačení nových značených cyklotras a vybudování naučných turistických stezek. Obnovení turistické atraktivnosti vrchu Kozel a tím vytvoření návštěvnického cíle a jeho propagace za účelem zvýšení návštěvnosti obce.
  • Vodní režim
    Provedení opravy vodních nádrží, jejich odbahnění a obnova funkčnosti původního kaskádového systému vodních nádrží na území obce.
  • Veřejná technická infrastruktura
    Dořešení čištění odpadních vod z domácností jejich napojením na několik centrálních čistíren odpadních vod nebo vytvoření sítě domácích čistíren odpadních vod. Řešení absence plynofikace obce alternativou k vytápění tuhými palivy.

Hrozby

  • Vodní režim
    Zhoršení zásobování vodních toků, které jsou využívány jako zdroje pitné vody pro obec s negativním důsledkem nedostatku pitné vody.

B. NÁVRHOVÁ ČÁST

B.1 Strategická vize

Vize představuje dlouhodobý obraz o budoucnosti obce Kozly v časovém horizontu let 2020 až 2030. Popisuje stručnou vizi, jak se bude obec měnit a zlepšovat. Vize je „směrovkou“ dalšího rozvoje. Součástí vize jsou také principy, na nichž obec staví svůj další rozvoj. V tomto případě se jedná o výhled do roku 2030. Kozly budou ve střednědobém časovém horizontu (tj. do roku 2030) obcí s vysokou kvalitou života pro místní obyvatele. Bude vyhledávanou obcí pro bydlení mladých rodin s dětmi, bez odlivu mladé generace s dostatečnými možnostmi vyžití pro produktivní generaci.  

Obec bude mít dobudovanou technickou infrastrukturu i vytvořeny podmínky pro bohatý spolkový život celé komunity. Veškeré památky na území obce budou obnoveny a nadále pečlivě udržovány. Obec bude mít i kvalitní sportovní zázemí odpovídající podmínkám 21. století. Veškeré vodní zdroje i vodní nádrže na území obce budou opraveny, odbahněny a budou zajišťovat trvale udržitelný vodní režim v obci s dostatkem pitné i užitkové vody.

B.2 Cíle, opatření a aktivity

Vysoká důležitost    Střední důležitost    Nízká důležitost

Cíl : „Strategický cíl 1: Kvalitní občanská infrastruktura a zázemí pro spolkový život v obci”

Opatření : „Opatření 1.1: Budování zázemí pro podporu spolkového života v obci”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Stavební adaptace nevyužitého podkroví budovy obecního úřadu na klubovnu a knihovnu pro děti a mládež”

2020 - 2025 obec 4000 Externí

„Vybudování bezbariérového přístupu do klubovny a knihovny v budově obecního úřadu”

2020 - 2025 obec 3000 Externí

„Rekonstrukce a vybavení kulturního sálu v budově obecního úřadu”

2022 - 2025 obec 1000 Externí

„"Výměna starých oken, injektáž vlhkých zdí a sanační omítky na části budovy obecního úřadu Kozly"”

2023 - 2025 obec 1000 Externí

Opatření : „Opatření 1.2: Výstavba nových a obnova stávajících dětských hřišť na území obce”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Výstavba víceúčelového hřiště v centru obce”

2020 - 2022 obec 2000 Externí

„Rozšíření stávajícího dětského hřiště v centru obce”

2020 - 2025 obec 2000 Externí

Cíl : „Strategický cíl 2: Kvalitní a udržitelné životní prostředí v obci”

Opatření : „Opatření 2.1: Oprava a odbahnění všech vodních nádrží na území obce”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Oprava a odbahnění všech vodních nádrží na území obce”

2020 - 2025 obec 6000 Externí

Opatření : „Opatření 2.2: Dořešení čistění odpadních vod z domácností na území obce”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Podpora výstavby domácích čističek odpadních vod obyvateli obce”

2020 - 2030 obec 5000 Externí

Opatření : „Opatření 2.3: Vybudování systému zadržování srážkových vod na území obce”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Podpora vybudování systému pro zachycování srážkových vod na území obce”

2020 - 2030 obec 2500 Externí

Opatření : „Opatření 2.5: Rekonstrukce vodohospodářské infrastruktury (propustky, mostky) pro převod vod přes komunikace”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Oprava propustků a mostků převádějících vody pod místními komunikacemi na území obce”

2020 - 2025 obec 2000 Externí

Cíl : „Strategický cíl 4: Zachování tradic a památek v obci”

Opatření : „Opatření 4.1: Provedení restaurování všech drobných sakrálních památek na území obce”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Provedení restaurování všech křížků a božích muk na území obce”

2019 - 2030 obec 1500 Externí

Opatření : „Opatření 4.2: Obnova hřbitova v obci”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Dokončení obnovy hřbitova v obci a zahájení provozu hřbitova”

2020 - 2025 obec 1000 Externí

Opatření : „Opatření 4.3: Výsadba alejí a krajinotvorné zeleně na území obce”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Výsadba alejí a krajinotvorné zeleně na území obce”

2020 - 2030 obec 1000 Externí

Cíl : „Strategický cíl 6: Podpora turismu a cestovního ruchu v obci”

Opatření : „Opatření 6.1: Vyznačení či vybudování turistických a naučných stezek”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Vytipování možných tras na území obce pro vyznačení turistických stezek KČT a napojení na síť nejbližších stávajících značených turistických stezek (modrá, červená, zelená”

2020 - 2030 obec 500 Externí

Opatření : „Opatření 6.2: Obnovení turistického významu vrchu Kozel a vytvoření turistického cíle”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Obnovení turistického významu vrchu Kozel a vytvoření turistického cílů”

2020 - 2030 obec 2500 Externí

B.3 Podpora realizace programu

Implementační a hodnotící rámec strategie

Pro úspěšnou realizaci a naplnění cílů programu rozvoje obce Kozly na období 2020–2030 je nezbytné navázat realizací jednotlivých aktivit strategie na rozpočtové období obce a konkretizovat v závislosti na aktuální situaci jednotlivé aktivity, které budou prováděny v průběhu kalendářních let její platnosti. Do těchto aktivit budou zapojeni jak představitelé obce, tak ostatní aktéři na území obce, tj. veřejnost, soukromý sektor a neziskový sektor.

 Implementace Programu rozvoje obce Kozly na období 2020-2030

V rámci naplňování cílů Programu je vhodné pro jednotlivé kalendářní roky připravit Akční plány, které budou ve struktuře navržených cílů a opatření, konkretizovat jednotlivé aktivity, resp. projekty k provedení v rámci aktuální situace v obci a s ohledem na dostupné finanční prostředky, jak vlastní, tak v rámci dotačních příležitostí.

 Monitorování a hodnocení

Monitorování a hodnocení plnění jednotlivých aktivit a jejich příspěvku k dosažení cílů Programu rozvoje bude probíhat v kontextu zpracování dvouletých zpráv o naplňování cílů Programu rozvoje, resp. na nižší úrovni uskutečnění jednotlivých aktivit. Na konci platnosti dokumentu bude zpracována Závěrečná zpráva o naplnění Programu rozvoje, která bude sloužit také jako podklad dalšího plánování rozvoje obce prostřednictvím strategického dokumentu pro navazující období. S ohledem na dynamicky se měnící vnější i vnitřní prostředí bude dokument Programu rozvoje průběžně revidován a v případě potřeby některá z jeho částí či celý dokument aktualizován. Podnětem k aktualizaci mohou být zejména neočekávané a výrazné změny ve vnějších a vnitřních podmínkách ovlivňující rozvoj obce, ale také výsledky Zpráv o naplňování cílů Strategie.