Program rozvoje obce (dále jen „PRO“) je dlouhodobý programový dokument vytyčující záměry obce na období 7 let. Jde tedy o dokument, který se neomezuje pouze na jedno volební období zastupitelstva obce. Jedná se o komplexní programový dokument, který formuluje strategii rozvoje celého území obce, včetně komunity a jejího fungování. Vzniká na základě styku s veřejností, soukromou sférou, občany, podnikateli, majiteli pozemků, odborníky, správou obce a státu.
PRO usiluje o dosažení rovnováhy mezi tím, co občané chtějí a tím, co je dosažitelné. Rovnováhy mezi dalším rozvojem a ochranou stávajících přírodních a kulturních hodnot.
PRO je důležitým nástrojem k upevnění pozice v regionu a posílení její konkurenceschopnosti. Je podkladem pro rozvojové aktivity a územní plánování v obci, ale i v regionu. Přispívá k tomu, aby obec efektivně využívala finanční prostředky jak z vlastního rozpočtu, tak i z vypsaných dotačních titulů. Dokument umožní představitelům obce koncepční plánování rozvoje obce.
PRO umožní obci:
Program rozvoje obce musí vycházet ze sociálně ekonomické analýzy současného stavu, zhodnotit silné a slabé stránky obce, její rozvojové příležitosti a identifikovat existující rizika.
Program rozvoje obce je zpracován dle metodiky garantované Ministerstvem pro místní rozvoj ČR. Kompletní metodiky, včetně dalších nástrojů tvorby programů rozvoje obcí jsou k dispozici na www.obcepro.cz.
Dokumentem, bezprostředně navazujícím na tento program, by měl být operativní roční plán akcí, určených k realizaci na základě aktuálních možností obce.
Mníšek je se nachází zhruba ve střední části Libereckého kraje, v okrese a správním obvodu ORP Liberec. První písemná zmínka obce je datována k roku 1381. Obec v současnosti plní primárně obytnou funkci a částečně rekreační.
Tabulka: Základní údaje k 31. 12. 2019
Území |
Počet obyvatel |
Rozloha (ha) |
Počet částí obce |
Nadmořská výška (m n. m.) |
Mníšek |
1 630 |
2 540 |
2 |
375 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Katastrální území je složeno celkem ze dvou místních částí: Mníšek a Fojtka.
Na katastrální území obce navazují sousední obce – Oldřichov v Hájích, Hejnice, Bedřichov, Liberec, Nová ves a Frýdlant.
Tabulka: Vzdálenost obslužných středisek – dostupnost po silničních tazích k 31. 12. 2019
Území |
Vzdálenost v km |
Vzdálenost v min. |
SO ORP |
Kraj |
Počet obyv. |
Liberec |
7,2 |
10 |
Liberec |
Liberecký |
104 802 |
Chrastava |
9,1 |
13 |
Liberec |
Liberecký |
6 298 |
Frýdlant |
13,4 |
14 |
Frýdlant |
Liberecký |
7 476 |
Žitava |
27,7 |
27 |
Zhořelec |
Sasko |
25 381 |
Jablonec nad Nisou |
23,6 |
25 |
Jablonec nad Nisou |
Liberecký |
45 773 |
Mladá Boleslav |
61,4 |
44 |
Mladá Boleslav |
Středočeský |
44 740 |
Zdroj: ČSÚ, mapy.cz, vlastní zpracování
Polohu obce vzhledem k časoprostorové vzdálenosti obslužných středisek vyššího řádu lze hodnotit velice pozitivně, a to zejména díky silnici I/35, která je přístupná z Liberce (7–9 km) nebo z Chrastavy (9–11 km). Tato dopravní komunikace zajišťuje dostupnost ve směru Praha – Mladá Boleslav – Liberec. Další neméně důležitým spojením je komunikace I/13, která propojuje Liberecký kraj s krajem Ústeckým.
Tabulka: Hustota zalidnění ve srovnání s SO ORP Liberec k 31. 12. 2019
Území |
Počet obyvatel |
Rozloha v km² |
Hustota zalidnění (počet obyvatel na 1 km²) |
Mníšek |
1 630 |
25, 40 |
64 |
SO ORP Liberec |
144 878 |
578,40 |
250 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Území obce se rozkládá na ploše 25,40 km2 a jeho počet obyvatel dosahoval k 31. 12. 2019 1630 obyvatel. Hustota zalidnění činí 64 obyvatel na 1 km2 a je tak oproti hustotě zalidnění SO ORP Liberec přibližně 4x nižší. Vzhledem k parametrům obce (poloha, zalidnění, typ zástavby) lze Mníšek označit za sídlo typu příměstského venkova.
Zdroj: ©ArcČR, ARCDATA PRAHA, ZÚ, ČSÚ, 2016, MapCruzin; zpracováno v QGIS Albersovo zobrazení
Tabulka: Využití půdy k 31. 12. 2019
Struktura půdy |
Rozloha v ha – absolutní hodnoty |
relativní hodnoty v % |
||
SO ORP Liberec |
Mníšek |
SO ORP Liberec |
Mníšek |
|
Celková výměra |
57 839,50 |
2 544 |
100 |
100 |
Zemědělská půda celkem |
26 850 |
616 |
46,4 |
24,2 |
Orná půda |
11 783 |
44 |
20,4 |
1,7 |
Chmelnice |
--- |
--- |
--- |
--- |
Vinice |
--- |
--- |
--- |
--- |
Zahrady |
2048 |
25 |
3,5 |
1 |
Ovocné sady |
86 |
4 |
0,1 |
0,2 |
Trvalé travní porosty |
12 932 |
544 |
22,4 |
21,4 |
Nezemědělská půda celkem |
30 988 |
1 928 |
53,6 |
75,8 |
Lesní půda |
24 021 |
1 803 |
41,5 |
70,9 |
Vodní plochy |
502 |
12 |
0,9 |
0,5 |
Zastavěné plochy a nádvoří |
1 292 |
20 |
2,2 |
0,8 |
Ostatní plochy |
5 172 |
93 |
8,9 |
3,7 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Strukturu půdy na území obce tvoří z 24,2 % zemědělské půdy a ze 75,8 % půdy nezemědělské. V rámci nezemědělské se primárně jedná o lesní půdu s podílem 70,9 % výměry z celkového půdního fondu. Mníšek patří do povodí Odry, přičemž územím obce protéká vodní tok Jeřice a Fojtky a na východě katastru také malá Jeřice. Na území se rovněž nachází vodní nádrž Fojtka. Vzhledem ke koncentraci drobných vodních toků do vodního toku Jeřice dochází v případě déle trvajících dešťů ke kulminaci hladiny v centrální části Mníšku s povodňovým rizikem, který se naposledy projevil v roce 2010. Voda je tak jedním z hlavních rizikových charakteristik území a v rozvoji obce by tak měla být pozornost věnována modro-zelené infrastruktuře a rozvoji při respektování povodňových rizik (retence vody v krajině a v zastavěném území apod.)
Kapitola představuje stav a vývoj demografických charakteristik – vývoj celkového počtu obyvatelstva, přirozený přírůstek a úbytek, přírůstek stěhováním, věková a vzdělanostní struktura obyvatelstva.
Tabulka: Vývoj počtu obyvatel celkem a dle pohlaví v absolutních hodnotách k 31. 12. daného roku
Rok |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
Celkem |
1 357 |
1 402 |
1 451 |
1 476 |
1 482 |
1 508 |
1 528 |
1 552 |
1 571 |
1 630 |
Muži |
670 |
702 |
711 |
734 |
744 |
762 |
770 |
788 |
792 |
821 |
Ženy |
687 |
700 |
740 |
742 |
738 |
746 |
758 |
764 |
779 |
809 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Vývoj celkového počtu obyvatel má ve sledovaném období z let 2010–2019 konstantně rostoucí trend. V průběhu poslední dekády počet obyvatel vzrostl o 273 obyvatel (20 %). Trendy takto vysokého vzrůstu obyvatel souvisí s polohou obce vůči blízkému centru, v tomto případě tedy Liberci. Obyvatelstvo je přitahováno širší pracovní nabídkou či službami centra, zároveň však jako místo svého bydliště upřednostňují podmínky venkovského prostředí.
Následující graf zachycuje meziroční vývoj počtu obyvatel obce ve srovnání se SO ORP Liberec. Z grafu je patrné, že trend meziročního vývoje obyvatel Mníšku vykazuje stabilitu růstu obyvatel než SO ORP Liberec.
Graf: Srovnání meziročního vývoje počtu obyvatel v %, 2010–2019
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
V grafu je zachycen vývoj celkového počtu obyvatel, který je počítán k výchozímu roku 2010. Výchozí rok je znázorněn hodnotou 100 % a v absolutním vyjádření v případě Mníšku odpovídá hodnotě 1 357 obyvatel.
Celkový vývoj počtu obyvatel ovlivňují dvě základní složky tohoto ukazatele. První se týká mechanického pohybu obyvatel (vystěhovalí, přistěhovalí) a druhá přirozené měny obyvatel (narození, zemřelí). Tyto dva ukazatelé pak společně představují celkový přírůstek nebo úbytek obyvatelstva.
Graf: Vývoj a struktura celkového přírůstku obyvatel v absolutních hodnotách, 2010–2019
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Dominantní složkou, která má vliv na celkový počet obyvatel, jsou migrační přírůstky/úbytky obyvatel. Ve sledovaném období má trend migračního salda proměnlivý charakter, který je nicméně vždy kladný. Obyvatelstvo stěhující se do obce výrazně převyšuje trend přirozeného přírůstku, který je v roce 2018 dokonce záporný. Průměrně tak celkový počet obyvatel stoupá o 31 obyvatel za rok.
Tabulka: Přirozený a mechanický pohyb obyvatel mezi roky 2010–2019 v absolutních hodnotách
Rok |
Narození |
Zemřelí |
Přistěhovalí |
Vystěhovalí |
Přirozený přírůstek |
Přírůstek migrační |
Přírůstek celkový |
Stav k 31. 12. |
2010 |
20 |
12 |
67 |
42 |
8 |
25 |
33 |
1 357 |
2011 |
19 |
8 |
86 |
46 |
11 |
40 |
51 |
1 402 |
2012 |
17 |
7 |
84 |
45 |
10 |
39 |
49 |
1 451 |
2013 |
17 |
11 |
65 |
46 |
6 |
19 |
25 |
1 476 |
2014 |
14 |
13 |
49 |
44 |
1 |
5 |
6 |
1 482 |
2015 |
19 |
17 |
67 |
43 |
2 |
24 |
26 |
1 508 |
2016 |
14 |
7 |
56 |
43 |
7 |
13 |
20 |
1 528 |
2017 |
20 |
11 |
56 |
41 |
9 |
15 |
24 |
1 552 |
2018 |
13 |
16 |
58 |
36 |
-3 |
22 |
19 |
1 571 |
2019 |
21 |
11 |
97 |
48 |
10 |
49 |
59 |
1 630 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Přirozený přírůstek je výsledkem procesu rození a vymírání obyvatel. Vývoj přirozeného přírůstku se pohybuje dlouhodobě v kladných hodnotách s výjimkou roku 2018. Na základě trendů v oblasti reprodukčního chování obyvatel Česka nelze předpokládat větší pozitivní výkyvy, spíše se bude jednat o mírný pokles. To stejné již neplatí pro hodnoty zemřelých, u kterých lze očekávat negativní výkyvy zapříčiněné silnými demografickými vlnami poválečných ročníků, které budou mít přímý vliv na záporné hodnoty přirozeného přírůstku.
Věková struktura obyvatelstva je sledována na základních věkových skupinách, které jsou svým rozložením ekonomické povahy. Jedná se o složku tzv. předproduktivní 0 až 14 let, produktivní 15 až 64 let a poproduktivní 65 let a více. Pro sledování vývoje jsou použity milníky SLDB 2001, 2011 a aktuálně rok 2019.
Tabulka: Srovnání vývoje dle produktivních věkových skupin a pohlaví v letech 2001, 2011, 2019
Sledovaná jednotka |
2001 |
2011 |
2019 |
||||||
0–14 |
15–64 |
65+ |
0–14 |
15–64 |
65+ |
0–14 |
15–64 |
65+ |
|
Mníšek |
186 |
792 |
122 |
256 |
992 |
154 |
320 |
1 077 |
233 |
Muži |
92 |
396 |
45 |
138 |
504 |
60 |
164 |
561 |
96 |
Ženy |
94 |
396 |
77 |
118 |
488 |
94 |
156 |
516 |
137 |
Územní srovnání |
0–14 |
15–64 |
65+ |
0–14 |
15–64 |
65+ |
0–14 |
15–64 |
65 + |
Mníšek (%) |
17 |
72 |
11 |
18 |
71 |
11 |
20 |
66 |
14 |
SO ORP Liberec (%) |
15 |
71 |
14 |
15 |
69 |
16 |
17 |
63 |
20 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Ze srovnání území je patrné, že Mníšek vykazuje vývoj směřující ke stárnutí obyvatelstva ve věkovém složení 15–64, který je trendově ovšem srovnatelný s územím SO ORP Liberec. Vývoj předproduktivní složky (0–14 let) v absolutním vyjádření stoupl z hodnot roku 2001 – 186 dětí na 320 dětí v roce 2019 (nárůst o 72 %). Nárůst skupiny do 14 let doprovází také nárůst poproduktivního obyvatelstva, tj. 65 a více let. Oproti roku 2001 vzrostl ze 122 obyvatel na 233 (nárůst o 91 %). Počet obyvatel v produktivní skupině taktéž stoupl od roku 2001 ze 792 obyvatel na 1 077 (nárůst o 36 %). Od roku 2011 do roku 2019 je zaznamenán, oproti ostatním skupinám, menší nárůst této skupiny z důvodu nižší základny ve věkové skupině 0–14 let a postupnému posunu silných povalečných ročníků do skupiny 65+ let.
Vývoj poměrového složení obyvatelstva v ekonomických věkových skupinách zobrazuje následující graf znázorňující přesuny obyvatel mezi skupinami, a to ve prospěch předproduktivního a poproduktivního obyvatelstva. Dochází tak k postupnému ústupu obyvatel v produktivním věku.
Graf: Vývoj základních věkových skupin v letech 2001, 2011, 2019
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Pro rozvojové účely je nezbytné analyzovat věkové skupiny detailněji, a to vzhledem k nutnosti předvídat potřeby obyvatelstva. Průměrný věk obyvatel Mníšku je 39 let (k 31. 12. 2019).
Graf: Obyvatelé v pětiletých věkových skupinách celkem a dle pohlaví k 31. 12. 2019
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Obsazení jednotlivých věkových skupin se vymyká republikovému trendu, kdy jsou často dvě nejmladší věkové skupiny k předchozím skupinám obsazeny relativně slabě. Díky vysokému migračnímu přírůstku dochází k vysokému nárůstu mladého obyvatelstva. Další republikový trend, který se ovšem projevuje i v Mníšku je vysoké zastoupení obyvatel ve věku 40–54 let. Tato skupina obyvatel se bude v budoucnu vyznačovat zvýšenou nutností zajištění sociálních potřeb, a to v podstatně větší míře, než je tomu za současného stavu.
Předpokládá se, že v případě pokračování tohoto trendu bude za 20 let věková struktura obyvatelstva charakteristická velice silným zastoupením obyvatel ve věkových skupinách 65 let a více. Věkové kategorie obyvatel do 14 let se budou pohybovat na dlouhodobě ustálených nízkých hodnotách (uvažováno bez silné migrační vlny). Počet obyvatel v produktivním věku bude průběžně klesat.
Do vzdělanostní struktury obyvatelstva jsou započítáni obyvatelé starší 15 let.
Tabulka: Struktura obyvatel podle nejvyššího dokončeného stupně vzdělání v % v roce 2011
Území |
Základní vč. neukončeného |
Střední vč. vyučení (bez maturity) |
Úplné střední (s maturitou) a vyšší odborné |
Vysokoškolské |
Bez vzdělání |
Mníšek |
17,7 |
38,1 |
32,5 |
11,2 |
0,4 |
SO ORP Liberec |
16,6 |
32,3 |
37,8 |
12,9 |
0,4 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
Mníšek dosahuje ve srovnání s širším územím ve vzdělanostní struktuře obyvatelstva srovnatelných hodnot s výjimkou středního vzdělání s maturitou a bez maturity, jejichž zastoupení je vyšší. Vzhledem k nízké flexibilitě při změnách vývoje na trhu práce lze očekávat problémy zejména u skupiny obyvatel dosahujících základního vzdělání. Nejvyšší podíl obyvatel zahrnuje skupina dosahující středního vzdělání bez maturity.
Tabulka: Obyvatelé podle nejvyššího dokončeného stupně vzdělání a pohlaví absolutně v roce 2011
Území |
Základní vč. neukončeného |
Střední vč. vyučení (bez maturity) |
Úplné střední (s maturitou) a vyšší odborné |
Vysokoškolské |
Bez vzdělání |
Celkem |
183 |
394 |
336 |
116 |
4 |
Muži |
74 |
242 |
125 |
65 |
1 |
Ženy |
109 |
152 |
211 |
51 |
3 |
Muži v % |
40,4 |
61,4 |
37,2 |
56 |
25 |
Ženy v % |
59,6 |
38,6 |
62,8 |
44 |
75 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
Z hlediska srovnání mužů a žen, dosahují ženy obecně vzato vyššího ukončeného vzdělání, což je v současnosti trend celého Česka, ale zároveň znatelně přesahují počet mužů se základním vzděláním.
Vzdělanostní strukturu Mníšku zachycuje následující graf, ze kterého lze vyčíst absolutní hodnoty reprezentující jednotlivé kategorie.
Graf: Vzdělanostní struktura obyvatel v roce 2011, absolutní hodnoty
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
V této kapitole jsou analyzovány popisné a vývojové charakteristiky municipální ekonomiky obce Mníšek. Jedná se o analýzu podnikatelských subjektů, zaměstnanosti, resp. trhu práce a mobility pracovní síly.
Tabulka: Ekonomické subjekty se sídlem na území obce Mníšek podle právní formy k 15. 10. 2020
Mníšek |
Celkem |
Státní organizace |
Obchodní společnosti |
Zahraniční fyzické os. |
Fyzické osoby |
|
absolutně |
436 |
1 |
53 |
0 |
382 |
|
podíl v % |
100 |
0,2 |
12,2 |
0 |
87,6 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Tabulka zachycuje registrované ekonomické subjekty se sídlem v obci, tzn., že zde nemusí jednoznačně působit. Zároveň z dat není možné určit subjekty, které působí v Mníšku a sídlo mají v jiné obci. Převládající právní formou subjektů je živnostenské podnikání 87,6 % (382 subjektů). Přehled ekonomických subjektů formálně eviduje v Mníšku celkem 436 subjektů. Celkově struktuře ekonomických subjektů dominují fyzické osoby (87,6 % ze všech ekonomických subjektů).
Nejvíce fyzických osob vykazuje aktivitu v oborech – Specializované stavební činnosti, velkoobchod, kromě motorových vozidel a maloobchod, kromě motorových vozidel. Ze struktury ekonomických subjektů lze vyvozovat, že tyto tržní segmenty jsou spíše urbánního charakteru. Ostatní sektory můžeme charakterizovat jako obslužné. Podrobný rozpis fyzických osob dle předmětu činnosti je uveden v následující tabulce.
Tabulka: Podnikající fyzické osoby dle předmětu činnosti, Mníšek k 15. 10. 2020
|
Fyzické osoby celkem |
v tom |
||||
s neuvedeným počtem zaměstnanců |
bez zaměstnanců |
s 1 - 5 zaměstnanci |
s šesti a více zaměstnanci |
|||
Počet subjektů celkem |
382 |
204 |
172 |
6 |
0 |
|
v tom: |
|
|
|
|
|
|
00 |
Nezařazeno |
6 |
5 |
|
1 |
|
01 |
Rostlinná a živočišná výroba, myslivost a související činnosti |
19 |
10 |
7 |
2 |
|
02 |
Lesnictví a těžba dřeva |
3 |
2 |
1 |
|
|
08 |
Ostatní těžba a dobývání |
1 |
1 |
|
|
|
10 |
Výroba potravinářských výrobků |
3 |
1 |
1 |
1 |
|
14 |
Výroba oděvů |
6 |
3 |
3 |
|
|
15 |
Výroba usní a souvisejících výrobků |
1 |
1 |
|
|
|
16 |
Zpracování dřeva, výroba dřevěných, korkových, proutěných a slaměných výrobků, kromě nábytku |
8 |
2 |
6 |
|
|
22 |
Výroba pryžových a plastových výrobků |
2 |
1 |
1 |
|
|
23 |
Výroba ostatních nekovových minerálních výrobků |
1 |
1 |
|
|
|
25 |
Výroba kovových konstrukcí a kovodělných výrobků, kromě strojů a zařízení |
12 |
3 |
9 |
|
|
27 |
Výroba elektrických zařízení |
1 |
1 |
|
|
|
31 |
Výroba nábytku |
3 |
3 |
|
|
|
32 |
Ostatní zpracovatelský průmysl |
6 |
4 |
2 |
|
|
33 |
Opravy a instalace strojů a zařízení |
3 |
2 |
1 |
|
|
35 |
Výroba a rozvod elektřiny, plynu, tepla a klimatizovaného vzduchu |
6 |
1 |
5 |
|
|
36 |
Shromažďování, úprava a rozvod vody |
2 |
1 |
1 |
|
|
41 |
Výstavba budov |
15 |
5 |
10 |
|
|
43 |
Specializované stavební činnosti |
39 |
17 |
22 |
|
|
45 |
Velkoobchod, maloobchod a opravy motorových vozidel |
10 |
6 |
4 |
|
|
46 |
Velkoobchod, kromě motorových vozidel |
36 |
25 |
11 |
|
|
47 |
Maloobchod, kromě motorových vozidel |
30 |
21 |
9 |
|
|
49 |
Pozemní a potrubní doprava |
9 |
5 |
4 |
|
|
52 |
Skladování a vedlejší činnosti v dopravě |
2 |
2 |
|
|
|
55 |
Ubytování |
5 |
1 |
4 |
|
|
56 |
Stravování a pohostinství |
25 |
16 |
9 |
|
|
58 |
Vydavatelské činnosti |
1 |
|
1 |
|
|
59 |
Činnosti v oblasti filmů, videozáznamů a televizních programů, pořizování zvukových nahrávek a hudební vydavatelské činnosti |
1 |
1 |
|
|
|
62 |
Činnosti v oblasti informačních technologií |
1 |
|
1 |
|
|
63 |
Informační činnosti |
1 |
1 |
|
|
|
66 |
Ostatní finanční činnosti |
2 |
1 |
1 |
|
|
68 |
Činnosti v oblasti nemovitostí |
6 |
5 |
1 |
|
|
69 |
Právní a účetnické činnosti |
17 |
6 |
11 |
|
|
70 |
Činnosti vedení podniků; poradenství v oblasti řízení |
2 |
1 |
1 |
|
|
71 |
Architektonické a inženýrské činnosti; technické zkoušky a analýzy |
6 |
2 |
4 |
|
|
73 |
Reklama a průzkum trhu |
3 |
2 |
1 |
|
|
74 |
Ostatní profesní, vědecké a technické činnosti |
25 |
15 |
10 |
|
|
77 |
Činnosti v oblasti pronájmu a operativního leasingu |
3 |
1 |
2 |
|
|
80 |
Bezpečnostní a pátrací činnosti |
2 |
1 |
1 |
|
|
82 |
Administrativní, kancelářské a jiné podpůrné činnosti pro podnikání |
1 |
|
|
1 |
|
85 |
Vzdělávání |
11 |
3 |
8 |
|
|
86 |
Zdravotní péče |
2 |
|
1 |
1 |
|
88 |
Ambulantní nebo terénní sociální služby |
3 |
3 |
|
|
|
90 |
Tvůrčí, umělecké a zábavní činnosti |
1 |
1 |
|
|
|
93 |
Sportovní, zábavní a rekreační činnosti |
6 |
2 |
4 |
|
|
95 |
Opravy počítačů a výrobků pro osobní potřebu a převážně pro domácnost |
6 |
3 |
3 |
|
|
96 |
Poskytování ostatních osobních služeb |
25 |
14 |
11 |
|
|
G |
Velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových vozidel |
3 |
2 |
1 |
|
Zdroj: Individuální výpis z Registru ekonomických subjektů, ČSÚ
Téměř všichni živnostníci (98,4 %) podnikají bez zaměstnanců, nebo své zaměstnance neuvádějí. Celkem šest podnikatelů zaměstnává do pěti zaměstnanců.
V obci Mníšek působí se svým sídlem celkem 73 právnických osob. Z těchto osob je evidováno 53 společnosti, které se věnují výdělečné činnosti. Jedná se o čtyři veřejné obchodní společnosti, 44 společností s ručením omezeným a dvě akciové společnosti. Nakonec jsou zde tři společenství vlastníků jednotek. Pouze 20 podnikajících právnických osob uvádí počet zaměstnanců (13x 1–5 zaměstnanců, 2x 6–9 zaměstnanců, 4x 10–19 zaměstnanců a 1x 25–49 zaměstnanců).
V návaznosti na data Českého statistického úřadu ke dni 31. 12. 2019 (novější data nejsou z Veřejné databáze k dispozici) lze identifikovat podíl aktivních ekonomických subjektů, tj. ekonomických subjektů se zjištěnou aktivitou. Z celkového počtu podnikajících právnických osob v obci Mníšek vykazuje ekonomickou aktivitu cca 61 % ekonomických subjektů. Z celkového počtu podnikajících fyzických osob vykonává ekonomickou činnost cca 52 % osob. Lze tedy konstatovat, že téměř polovina evidovaných ekonomických subjektů je neaktivní.
Největšími zaměstnavateli se sídlem v obci Mníšek jsou následující podnikatelské subjekty:
Tabulka: Největší zaměstnavatelé – podnikající právnické osoby se sídlem v Mníšku k 15. 10. 2020
IČO |
Název firmy |
Zaměření (hlavní ekonomická činnost) |
Kategorie počtu zaměstnanců |
25493540 |
Brabec & Brabec stavební s.r.o. |
Výstavba inženýrských sítí pro kapaliny a plyny |
25–49 |
27286771 |
SLESTAV s.r.o. |
Výstavba bytových a nebytových budov |
10–19 |
25033603 |
GRS, spol. s r.o. |
Silniční a nákladní doprava |
10–19 |
28710070 |
Dřevařská společnost Mníšek s.r.o. |
Výroba dřevěných, korkových, proutěných a slaměných výrobků, kromě nábytku |
10–19 |
48292681 |
METAFO spol. s r.o. |
Povrchová úprava a zušlechťování kovů |
10–19 |
Zdroj: Individuální výpis z Registru ekonomických subjektů, ČSÚ, vlastní zpracování
Tabulka: Významní zaměstnavatelé – právnické osoby – veřejný sektor se sídlem v Mníšku k 15. 10. 2020
IČO |
Název organizace |
Kategorie počtu zaměstnanců |
72742399 |
Základní škola a Mateřská škola Mníšek, okres Liberec, příspěvková organizace |
25–49 |
00263001 |
Obec Mníšek |
6–9 |
Zdroj: Individuální výpis z Registru ekonomických subjektů, ČSÚ, vlastní zpracování
Následující podkapitola představuje zhodnocení přínosu cestovního ruchu pro obec Mníšek. Aktivní cestovní ruch může v oblastech s dostatečným potenciálem vést ke zvýšení počtu pracovních míst, příjmů domácností, rozvoji místní infrastruktury, diverzifikaci ekonomických činností, zvýšení zájmu o ochranu památek a životního prostředí.
Obec Mníšek a jeho blízké okolí nabízí rozmanité příležitosti pro trávení volného času. Samotné centrum obce poskytuje stravovací a ubytovací služby pro případné návštěvníky. Obec rovněž oplývá přírodním potenciálem, který je využitelný zejména pro pěší, tak i cyklistické výlety (např. Dračí vrh, Fojtecké tisy apod.), a to celoročně. Zdravé životní prostředí a čistá příroda, která obklopuje obec ze všech stran je příležitostí pro sportovně-relaxační cestovní ruch.
Specifické možnosti sportování (fotbal, volejbal, golf, tenis atd.) nabízí sportovní infrastruktura obce (viz kapitola 2.5.4). Vodní nádrž Fojtka poskytuje zejména v letní sezóně rozmanité možnosti trávení volného času se zázemím.
Turistická nabídka
Typ |
Atraktivity |
Letní rekreace |
|
Zimní rekreace |
|
Turistické cíle |
|
Příběhy |
|
Mnoho ze zmíněných atraktivit tvoří kulturní a historické dědictví obce, které je nemovitého charakteru a vyžaduje ze strany obce neustálou péči i pro možnosti zpřístupnění těchto atraktivit široké veřejnosti. V kombinaci s turistickou infrastrukturou (pěší trasy a cyklotrasy) je dostupnost mnoha atraktivit i v návaznosti na širší region ideálním cílem pro široké spektrum cílových skupin. Obec vnímá potenciál cestovního ruchu jako možný přínos a postupně rozvíjí doprovodnou infrastrukturu cestovního ruchu.
Ubytovací zařízení
Nabídka ubytovacích zařízení v obci Mníšek nabízí příležitosti pro všechny kategorie turistů, co se náročnosti týče. K dispozici jsou jak nízkokapacitní chaty a apartmány, tak větší penzion. Kapacity bývají naplňovány jak v zimní, tak i v letní sezóně. Zajímavou možnost tvoří hausboaty Ypsilon Golf Liberec.
Název |
Lůžková kapacita |
Adresa |
penzion Zaječí důl |
4 |
Pod Ostrým 69, Mníšek 463 31 |
chata Bumbálka |
4 |
Zadní 47, Mníšek, 463 31 |
chalupa přehrada Fojtka |
12 |
Mníšecká 3, Mníšek 463 31 |
chata golf |
4 |
Veverčí 191, Mníšek 463 31 |
chata Amálka |
9 |
V Zahrádkách 101, Mníšek 463 31 |
hausboaty Ypsilon Golf Liberec |
40 |
Ke Klubu 17, Mníšek 463 31 |
apartmány Fojtka |
4 |
Jizerská 141, Mníšek 463 31 |
Stravovací zařízení
Stravovací služby jsou situovány v Mníšku zejména poblíž centra obce. V místní části Fojtka lze využít stravování v restauraci u golfového hřiště.
Název |
Adresa |
Fresh pizza restaurant |
Fojtecká, 463 31 Mníšek |
YPSILON GOLF LIBEREC |
Ke Klubu 17, 463 31 Mníšek |
Potraviny a jídelna „Gáblík“ |
Frýdlantská 252, 463 31 Mníšek |
Restaurace Mlýn 62 |
Frýdlantská 62, 463 31 Mníšek |
Hospůdka Na Hřišti |
Ke Hřišti 141, 46331 Mníšek |
Posezení U Barona |
Frýdlantská 196, 46331 Mníšek |
Ve srovnání s územím SO ORP Liberec dosahuje nezaměstnanost v obci Mníšek srovnatelných hodnot.
Tabulka: Vývoj nezaměstnanosti dle pohlaví a území v %
Území |
Podíl nezaměstnaných osob v % |
||||||||
2010 |
2011 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
||
Mníšek |
11,40 |
9,50 |
7,01 |
5,86 |
4,41 |
3,74 |
2,62 |
1,92 |
|
Muži |
--- |
--- |
6,18 |
5,56 |
4,31 |
4,84 |
2,61 |
2,43 |
|
Ženy |
--- |
--- |
7,86 |
6,17 |
4,51 |
2,60 |
2,63 |
1,92 |
|
SO ORP Liberec |
7,32 |
6,61 |
7,70 |
6,75 |
5,45 |
4,10 |
3,28 |
3,14 |
Zdroj: ČSÚ, Integrovaný portál MPSV, vlastní zpracování
Pozn. ukazatel Podíl nezaměstnaných osob je využíván MPSV od 1. 1. 2013, pro srovnání s minulými roky je využito dopočítaných hodnot ČSÚ. Hodnoty let 2012, 2013 nejsou k dispozici.
V tabulce je sledováno období deseti let. V období ekonomického růstu (od 2015 a dále) nezaměstnanost postupně klesá od hranice cca 7,01 % a tenduje směrem k 2% míře nezaměstnanosti. Ve srovnání se SO ORP Liberec obec dosahuje podobný trend se silnější mírou klesání. V současnosti (data k srpnu 2020) se nezaměstnanost zvýšila na 3,7 % (45 osob, z toho pět osob tvoří dlouhodobě nezaměstnané) a úřad práce eviduje v obci dvě volná pracovní místa. Na jedno pracovní místo tedy připadá 23 zájemců.
Mobilita pracovní síly je hodnocena dle dat ze SLDB 2011, což je jediný relevantní zdroj. Vzhledem k možným změnám v oblasti mobility je k hodnocení přistoupeno spíše tendenčně.
V roce 2011 bydlelo v obci 665 ekonomicky aktivních obyvatel (do hodnoty nejsou zahrnuti studenti). Z celkového počtu zaměstnaných vyjížděla do zaměstnání za hranice obce méně než polovina obyvatel.
Tabulka: Vyjíždějící do zaměstnání podle obce dojížďky a času stráveného vyjížďkou, rok 2011
Obec vyjížďky |
Vyjíždějící do zaměstnání |
Čas strávený vyjížďkou (minuty) |
||||
celkem |
z toho denně |
do 14 |
15–29 |
30–59 |
60+ |
|
Mníšek |
233 |
213 |
32 |
138 |
45 |
16 |
vyjíždí v rámci okresu |
208 |
193 |
32 |
133 |
35 |
7 |
vyjíždí do jiných okresů kraje |
9 |
9 |
--- |
3 |
6 |
--- |
vyjíždí do jiných krajů |
14 |
10 |
--- |
1 |
4 |
9 |
vyjíždí mimo ČR |
2 |
1 |
--- |
1 |
--- |
--- |
Obec dojížďky – hlavní proudy |
|
|||||
Liberec |
171 |
159 |
21 |
114 |
29 |
6 |
Chrastava |
18 |
18 |
5 |
12 |
1 |
--- |
Praha |
8 |
6 |
--- |
1 |
1 |
6 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
V tabulce jsou uvedeny tři největší směrové proudy vyjížďky za prací, přičemž dominantními středisky dojížďky za prací jsou – Liberec, Chrastava a Praha. Vyjíždějící obyvatelé Mníšku vykonávají svou ekonomickou činnost převážně v odvětví průmyslu (27,5 %). Časová náročnost vyjížďky do zaměstnání u více než poloviny vyjíždějících nepřesáhne 30 minut.
Do Mníšku dojíždí do zaměstnání celkem 37 osob, přičemž nejvíce osob je zaměstnáno v průmyslu. Osoby dojíždějí z Liberce a z Oldřichova v hájích.
V následující kapitole jsou analyzovány základní infrastrukturální oblasti – technická a dopravní.
Tabulka: Vybavenost základní technickou infrastrukturou obydlených bytů
Mníšek |
celkem |
přípoj na kanalizační síť |
žumpa, jímka |
vodovod |
plyn |
|
absolutně |
458 |
118 |
276 |
387 |
208 |
|
podíl v % |
25,8 |
60,3 |
84,5 |
45,4 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
Tabulka: Vybavenost obydlených bytů zdrojem energie k vytápění a způsob vytápění
Mníšek |
energie k vytápění |
způsob vytápění |
||||
pevná paliva (uhlí, koks, uhelné brikety, dřevo) |
plyn |
elektřina |
ústřední |
kamna |
etážové |
|
podíl v % |
36,2 |
54,8 |
9 |
76,2 |
14,8 |
9 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
Převládajícím typem energie k vytápění je ve více než polovině domácností plyn, přičemž tento podíl stále narůstá. V obci je provedena plynofikace v místní části Mníšek. Místní část Fojtku nelze dle územního plánu plošně plynofikovat a ani zde není plynofikace plánována. V obci se nachází regulační stanice plynu VTL/ST.
Zásobování elektrickou energií je v obci zajištěno trasou elektrického vedení VVN 110 kV, jmenovitě linka V1548 TR Liberec Teplárna – TR Frýdlant Větrov a linka V 1541 TR Bezděčín – TR Hrádek nad Nisou. Zdrojové sítě elektrické energie mají dostatečnou kapacitu a nebrání dalšímu rozvoji obce v případě potřeby připojení nových spotřebitelů.
Zdroj pitné vody skupinového veřejného vodovodu a vodojem je umístěn přímo na katastrálním území obce. Vodovodní řad je postupně rozšiřován do všech částí obce. Obec má ve svém majetku zdroj pitné vody, vodojem a vodovodní řad. Správu zajišťuje Mikroregionu Jizerské Podhůří.
Kanalizační systém je rozvinut v části Mníšek (kanalizační řad a 2 ČOV jsou v majetku obce). Obec plánuje postupně doplňovat kanalizační řad včetně jeho obnovy a modernizace návazné infrastruktury – 2x ČOV. Zavedení kanalizace a ČOV v místní části Fojtka není v obci plánováno, nicméně obec podporuje individuální řešení likvidace odpadních vod.
Svoz a likvidace odpadů na území obce Mníšek je zajištěna a upravena vyhláškou obce. Svoz a likvidaci domovního odpadu provádí společnost FCC Česká republika, s.r.o., která rovněž zajišťuje dvakrát do roka odvoz velkoobjemového odpadu. Tříděný odpad je shromažďován do zvláštních sběrných nádob, které jsou na 9 místech v obci. V obci je celoročně k dispozici kontejner na bioodpad. Na celém území obce Mníšek není povolená ani provozována žádná skládka.
Klíčovou silniční komunikací obce Mníšek je zejména silnice č. I/13. Tato silnice zajišťuje dopravní dostupnost okolních měst – Liberec, Chrastava a Frýdlant. Zajišťuje rovněž přístup k dalším významným silničním tahům – napojení na silnici I/35 v Liberci, které zajišťuje dostupnost do Turnova, Mladé Boleslavi a Prahy. Poslední významnější komunikací je silnice II/592, která umožňuje spojení s městem Chrastava a dále směrem na Osečnou.
Obcí prochází další silnice III. třídy. Jedná se o následující komunikace:
Kvalitní dopravní napojení a dostupnost spádových center koresponduje s vysokým migračním přírůstkem obyvatel.
Ředitelství silnic a dálnic realizuje na vybraných silnicích sčítání dopravy. Toto sčítání se v Mníšku týká zejména silnice č. I/13, která vede podél centra obce. V roce 2016 zde bylo provedeno měření, dle kterého byla průměrná denní průjezdnost na této silnici 7 754 vozidel s výraznou převahou osobních automobilů (83,8 %).
Obec Mníšek je vybavena místními komunikacemi, které jsou obcí pravidelně udržovány a jsou průběžně plánovány jejich rekonstrukce. Chodníky jsou vybudovány v některých místech dopravně-bezpečnostní potřeby, ale pro zajištění bezpečnosti dopravy je nutné v budování pokračovat, a to včetně instalace dopravně-bezpečnostních prvků.
Doprava v klidu je řešena povětšinou podélným parkováním a celkem čtyřmi oficiálními parkovišti:
Celková kapacita parkovišť neodpovídá současným požadavkům. Obcí je vnímána potřeba rozšíření kapacit parkovišť a zároveň při jejich budování uplatnit materiály a povrchy podporující retenci vody.
Obec má zpracovaný pasport místních komunikací s komplexním přehledem místních komunikací a definovaným postupem pro opravy a údržbu místních komunikací.
Místní komunikace jsou v relativně dobrém (udržovaném) technickém stavu a probíhá jejich další rozšiřování vzhledem k výstavbě rodinných domů.
Bezmotorová doprava
Katastrem prochází dvě cyklotrasy:
Cyklotrasy č. 3022 a č. 3006 procházejí katastrem obce od západu k východu a na několika místech se vzájemně proplétají.
Obcí rovněž prochází cyklotrasa „U medvěda“, která slouží k propojení Krásné Studánky s místní částí Fojtka, kde se přímo napojuje na cyklotrasu č. 3006.
Obcí prochází následující tři turistické trasy:
Dopravní obslužnost
V obci je základní dopravní obslužnost veřejnou hromadnou dopravou zajišťována autobusovými spoji a po železnici.
Autobusovou dopravou je obec napojena na spádová města Liberec a Frýdlant. Četnost spojů dokumentuje následující tabulka. Obslužnost obce veřejnou autobusovou dopravou lze považovat za výbornou. Je možné se dopravovat i o víkendu a státních svátcích.
V obci je 13 autobusových zastávek:
Tabulka: Obslužnost obce Mníšek autobusovou dopravou
Číslo linky/zastávky |
Trasa |
Frekvence spojů |
540071/1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Liberec – Mníšek – Chrastava (některé ze spojů končí v Mníšku či Chrastavě a nepokračují dál) |
1) směr Liberec všední den – 15 sobota – 0 neděle/svátky – 0 2) směr Chrastava všední den – 14 sobota – 0 neděle/svátky – 0 |
000669/2, 10, 13 |
Liberec – Mníšek – Zgorzelec (několik spojů končí a začíná ve Frýdlantu) |
1) směr Liberec všední den – 3 sobota – 0 neděle/svátky – 1 2) směr Zgorzelec všední den – 4 sobota – 0 neděle/svátky – 1 |
000645/1, 2, 10, 11, 13 |
Liberec – Mníšek – Heřmanice – Bogatynia |
1) směr Liberec všední den – 3 sobota – 0 neděle/svátky – 1 2) směr Bogatynia všední den – 3 sobota – 0 neděle/svátky – 1 |
540072/1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 10, |
Liberec – Mníšek – Fojtka (spoje se otáčí v Oldřichově v Hájích) |
1) směr Liberec všední den – 10 sobota – 0 neděle/svátky – 0 2) směr Fojtka všední den – 8 sobota – 0 neděle/svátky – 0 |
540640/1, 2, 10, 11, 13 |
Liberec – Mníšek – Frýdlant (několik spojů začíná ve Frýdlantě) |
1) směr Liberec všední den – 10 sobota – 1 neděle/svátky – 1 2) směr Frýdlant všední den – 9 sobota – 1 neděle/svátky – 1 |
540641/1, 2, 10, 11, 13 |
Liberec – Mníšek – Heřmanice – Frýdlant (některé spoje se střídají v Heřmanicích) |
1) směr Liberec všední den – 9 sobota – 0 neděle/svátky – 0 2) směr Frýdlant všední den – 9 sobota – 0 neděle/svátky – 0 |
540642/11, 12, 13 |
Liberec – Mníšek – Heřmanice – Frýdlant (spoje jezdí výhradně jen o víkendu a ve státem uznané svátky) |
1) směr Liberec všední den – 0 sobota – 4 neděle/svátky – 2 2) směr Frýdlant všední den – 0 sobota – 4 neděle/svátky – 3 |
540659/2, 3, 4 |
Liberec – Mníšek – Hejnice – Nové město p. Smrkem |
1) směr Liberec všední den – 4 sobota – 0 neděle/svátky – 1 2) směr Nové město p. Smrkem všední den – 4 sobota – 0 neděle/svátky – 1 |
540669/2, 10, 13 |
Liberec – Frýdlant – Habartice (polovina spojů končí ve Frýdlantě) |
1) směr Liberec všední den – 4 sobota – 0 neděle/svátky – 0 2) směr Habartice všední den – 4 sobota – 0 neděle/svátky – 0 |
Zdroj: www.idol.cz, www.idos.cz
Obcí Mníšek prochází regionální železniční trať č. 037 Liberec – Černousy. Na trati je v katastru obce Mníšek jedna vlaková stanice. Cestující si jízdenky mohou zakoupit ve vlaku.
Tabulka: Obslužnost obce Mníšek vlakovou dopravou
Číslo linky/zastávky |
Trasa |
Frekvence spojů |
Os |
Liberec – Jindřichovice pod Smrkem, Frýdlant v Čechách – Černousy |
směr Liberec – 29 pracovní dny, 7 SO, 7 NE směr Černousy – 28 pracovní dny, 7 SO, 7 NE |
www.idos.cz
V pracovní dny i o víkendech a svátcích je obslužnost veřejnou vlakovou hromadnou dopravou do středisek vyššího řádu (včetně výchozích středisek pro další dopravu) bezproblémově zajištěna. Vlaková část obsluhuje zejména místní část obce Mníšek. Dostupnost vlakové stanice z centrální části obce je cca 750 m.
Počet obyvatel žijících v rodinných domech dosahuje výrazně vyšších hodnot, nežli tomu tak je u bytových domů. Bytové domy disponují 91 bytovými jednotkami, s počtem 83 obydlených bytů. Rodinné domy zahrnují 423 bytových jednotek, s počtem 368 obydlených.
Tabulka: Struktura domovního fondu
Mníšek |
Rodinné domy |
Bytové domy |
||||
Celkem |
Obydlené |
Neobydlené |
Celkem |
Obydlené |
Neobydlené |
|
Absolutně |
355 |
317 |
38 |
20 |
19 |
1 |
Podíl v % |
89,3 |
10,7 |
95 |
5 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
Trvale obydlených bytů je v obci 458. V rámci neobydlených bytů jich je pouze 22 využíváno k rekreaci. Podíl rekreačních bytů tedy v roce 2011 poukazoval na nízkou rekreační funkci obce z hlediska bydlení.
Tabulka: Stáří domovního fondu – období výstavby nebo rekonstrukce
Mníšek |
1919 a dříve |
1920–1970 |
1971–1980 |
1981–1990 |
1991–2000 |
2001–2011 |
Podíl v % |
24,3 |
15,9 |
11,4 |
8,4 |
19,2 |
21 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011
Z dat je patrný víceméně stabilní trend v obnově nebo výstavbě nových domů. Průměrné stáří domovního fondu je cca 51 let.
Tabulka: Počet dokončených bytů v rodinných a bytových domech v letech 2010–2019
Rok |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
Dokončené byty |
8 |
5 |
12 |
7 |
8 |
6 |
10 |
21 |
10 |
16 |
Zdroj: ČSÚ, Veřejná databáze
V období let 2010–2019 bylo dokončeno 93 bytů v rodinných domech a celkem 10 bytů v bytových domech.
V rámci rozvoje bydlení, podle charakteristik obce, je preferována primárně individuální bytová výstavba. V obci jsou i nadále k dispozici volné stavební pozemky s dostupnou infrastrukturou technických sítí pro další rozvoj bydlení.
Obec má v majetku domovní a bytový fond, který pro využívá pro účely nájemného bydlení. V zájmu obce by mělo být tento bytový fond udržet a případně ho rozšiřovat.
Zároveň jsou v obci objekty dříve sloužící k průmyslové výrobě, které nyní postrádají svou funkci a jejichž využití pro rozvoj bydlení (např. loftové bydlení) by bylo vhodné. U těchto objektů není obec majitelem a v případě záměru obce revitalizovat tyto objekty je nutné nejdříve vyřešit problematiku vlastnictví.
Vzhledem k demografickým charakteristikám (růst počtu obyvatel 65+) není v obci vybudováno bydlení se specifickými požadavky zmíněné cílové skupiny.
V obci je k dispozici mateřská škola a základní škola pro plnohodnotné předškolního a základního vzdělávání.
Mateřská škola v obci Mníšek je součástí organizace Základní škola a Mateřská škola Mníšek, okres Liberec, příspěvková organizace a má k 1. 9. 2020 kapacitu 96 dětí s naplněností 89 dětí (93 %). V roce 2020 obec realizovala rekonstrukční stavební úpravy s cílem navýšení kapacit MŠ. Od 1. 1. 2021 je tak kapacit MŠ navýšena na 120 dětí.
Základní škola disponuje celkovou kapacitou 250 žáků pro úplné základní vzdělání (9 let). Součástí školy jsou také školská zařízení - školní jídelna (kapacita 246 žáků) a školní družina (kapacita 70 žáků). V roce 2020 navštěvuje základní školu 237 žáků, naplněnost kapacity ZŠ je tedy 95 %.
Vzhledem k naplněnosti základní školy lze hodnotit kapacitu ZŠ a školských zařízení, jakožto hraniční a pro udržení potřeb vzdělávání a kvality vzdělávací infastruktury je budování nových kapacit s odpovídající infrastrukturální kvalitou žádoucí.
Stav budov MŠ a ZŠ, neodpovídá současným potřebám – obec plánuje průběžnou rekonstrukci budov (např. zateplení).
Základní umělecké vzdělávání není žákům přímo v obci k dispozici. Zájemci o tento druh vzdělávání mohou využít vzdělávání v Liberci, Frýdlantu nebo detašované pracoviště ZUŠ Liberec, které se nachází v Chrastavě.
Středoškolské vzdělání je pro studenty dostupné zejména v Liberci a Frýdlantu, případně v dalších spádových obslužných centrech (např. Jablonec nad Nisou).
V obci Mníšek jsou registrovány celkem tři zdravotnická zařízení:
Obyvatelé obce navštěvují dále ambulance zdravotnických zařízení v Liberci (ambulantní péče, ambulantní specialisté, nemocnice), popř. ve Frýdlantě. Údaje jsou čerpány z Registru zdravotnických zařízení (www.uzis.cz).
Ordinace specialistů, lůžková zdravotnická zařízení a akutní či pohotovostní služby jsou obyvatelům Mníšku spádově k dispozici v Liberci a Frýdlantu.
Podle registru poskytovatelů sociálních služeb se přímo obci nenachází žádný poskytovatel (nemá zde sídlo nebo detašované pracoviště). Nicméně na území obce jsou poskytovány např. terénní sociální služby (Centrum LIRA, z.ú.). Ambulantní a pobytové služby jsou klientům k dispozici ve spádových centrech.
V obci Mníšek působí dle Registru ekonomických subjektů 18 zájmových organizací, z toho pět sportovních, jedna hasičská a 12 ostatních se zaměřením na myslivost, včelařství, chovatelství, letecké modelářství a další volnočasové aktivity.
Evidované spolky se sídlem v obci jsou následující:
Venkovní sportovní infrastrukturu tvoří:
Vnitřní sportovní infrastrukturu tvoří:
V obci se nachází tři dětská hřiště:
V obci je pořádáno, organizováno velkého množství společenských (kultura, sport) akcí. Například lze jmenovat pálení čarodějnic, Mníšecký festival, Mníšecký ples, Rozsvícení vánočního stromku, Sportovní den Mikroregionu Hrádecko-Chrastavsko, dětský den aj.
Venkovní kulturně-společenské aktivity jsou v obci pořádány primárně na fotbalovém hřišti nebo na prostoru u hasičské zbrojnice.
Vnitřní prostory pro společensko-kulturní účely nemá obec k dispozici. V současné době jsou využívány prostory kostela (koncerty) a v případě realizace společenských akcí si obec pronajímá vnitřní prostory v okolních obcích (např. Oldřichov v Hájích). Pro rozvoj společenské života v obci je nutné zvažovat budování primárně vnitřních prostor pro společenské, kulturní a sportovní aktivity obyvatel. V současné době obec připravuje rekonstrukci kulturního sálu v budově, která je v majetku obce Frýdlantská ul. č.p. 143.
Obec Mníšek je vybavena některými administrativními a komerčními službami. Z oblasti poštovních, finančních a pojišťovacích služeb je k dispozici Poštovní spořitelna v rámci České pošty. V obci není k dispozici bankomat.
Přehled základních služeb v obci:
Základní komerční služby pro účely denní spotřeby jsou v obci zajištěny a v kombinaci s kvalitní dostupností spádových center je oblast dostupnosti služeb vyhovující.
Místní část Mníšek je sídlo silnicového typu, hlavní zástavba, ekonomické a obslužné aktivity (výroba, služby, občanská vybavenost) jsou situovány podél páteřní silniční infrastruktury. Vzhledem k danému typu sídla nemá Mníšek centrální náves klasického charakteru, ale centrum tvořené lokalizací objektů veřejné vybavenosti dané historicky – kostel, škola, obecní úřad. Místní část Fojtka je geograficky oddělena a je periferií obce. Historicky měla Fojtka dílčí vybavenost, která v současné době již zanikla a funkce Fojtky je tak primárně obytná a rekreační.
V obci je zástavba tvořena převážně rodinnými domy. Řešení nových staveb zapadá do rázu obce a nenarušuje vzhledem původní zástavby. Nemovitosti plnící funkci bydlení působí příjemným, udržovaným a svěžím vzhledem.
Z hlediska vzhledu obce lze konstatovat úspěšnou aktivitu v péči o veřejná prostranství a zvelebování veřejného prostoru. Veřejná prostranství jsou důležitou součástí kvality bydlení a jejich další rozvoj při respektování místních podmínek a doplnění jejich funkčnosti je obcí vnímán jako důležitý.
Vzhled obce narušují některé zanedbané staré industriální objekty, které již neplní svou ekonomickou funkci průmyslové výroby (browfields). V současné době obec hledá řešení jak tyto objekty využít pro další rozvoj, ale bariérou jsou podmínky vlastnictví nemovitostí, kdy obec není vlastníkem.
Na komplexní vzhled má přímý vliv geografie území, kdy polovinu katastru obce tvoří lesy, což společně s vodní nádrží Fojtka a hornatým reliéfem tvoří specifický krajinný ráz a podmínky pro zdravý život blízko přírodě v zázemí spádových center.
Obec hospodaří s vyrovnaným rozpočtem. Podíl běžných výdajů se v posledních letech navýšil a v posledních 2 letech činí přibližně 70%. Kapitálové výdaje přímo souvisí s přijatými investičními dotacemi. Poměr přijatých investičních dotací a kapitálových výdajů indikuje přibližnou výši rozvojových prostředků obce, která se ve sledovaných rozpočtových letech pohybuje přibližně ve výši 6 - 9 mil. Kč. V letech 2015 a 2017 je zřejmá vysoká dotační úspěšnost obce, přičemž pro financování rozvoje obce je tento prvek velice pozitivní, a to z důvodu multiplikačního efektu rozvojových finančních prostředků formou spolufinancování.
Tabulka: Vývoj rozpočtového hospodaření obce Mníšek v letech 2015–2019 (v tis. Kč)
|
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
Daňové příjmy |
17 862 |
19 352 |
21 462 |
24 588 |
27 054 |
Nedaňové příjmy |
1 216 |
1 470 |
1 143 |
1 216 |
1 861 |
Kapitálové příjmy |
639 |
86 |
96 |
1 324 |
10 |
Neinvestiční přijaté dotace |
1 162 |
770 |
1 344 |
1 119 |
3 560 |
Investiční přijaté dotace |
3 226 |
7 409 |
7 670 |
--- |
30 |
Příjmy celkem |
24 105 |
29 087 |
31 715 |
28 247 |
32 515 |
Běžné výdaje |
14 618 |
13 746 |
16 554 |
18 122 |
24 012 |
Kapitálové výdaje |
9 400 |
16 797 |
15 610 |
9 750 |
5 859 |
Výdaje celkem |
24 018 |
30 543 |
32 164 |
27 872 |
29 871 |
Saldo příjmů a výdajů |
87 |
-1 456 |
-449 |
375 |
2 644 |
Podíl kapitálových výdajů |
39,1 % |
55 % |
48,5 % |
35 % |
19,6 % |
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech |
60,6 % |
47,3 % |
52,2 % |
64,2 % |
73,8 % |
Zdroj: www.monitor.statnipokladna.cz
Organizačně je obec Mníšek tvořena starostou obce, místostarostkou a 2 administrativními zaměstnanci. Obec dále zaměstnává 3 osoby pro zajištění technické údržby území obce.
Obec má k dispozici vlastní techniku pro údržbu a správu svého majetku včetně hospodaření v lese. Obec vnímá potřebu tuto techniku průběžně obnovovat a doplňovat.
Obecní úřad je situován v centru Mníšku. Budova obecního úřadu vykazuje známky zastarání, a to včetně vnitřních prostor. Rekonstrukce budovy včetně dalšího zázemí a modernizace vybavení vnitřních prostor OÚ je pro provoz a správu vnímáno jako potřebné.
Obec je členem Místní akční skupiny Podještědí, z. s., Mikroregionu Hrádecko – Chrastavsko a Mikroregionu Jizerské Podhůří (společné projekty – zdravotní středisko, vodní hospodářství).
Obec provozuje internetové stránky www.obec-mnisek.cz. Webové stránky představují standartní zdroj informací jak pro rezidenty obce, tak i pro turisty a další návštěvníky. Kromě standardního webu je možné přejít na zjednodušenou verzi stránek, která může být pro některé uživatelé pohodlnější. Web je plně funkční.
Z klíčových výstupů analytické části vyplývá, že Mníšek je obcí zaměřenou primárně na bydlení s kvalitním životním prostředím a obcí poskytující základní občanskou vybavenost. Zásadní rozvojové trendy Mníšku by měly směřovat především do oblastí podporující kvalitu obytné funkce. Tyto oblasti spočívají v rozvoji kvality současného bydlení a rozvoji nového bydlení při respektování udržení kvalitativních charakteristik životního prostředí. Vzhledem k polohovým charakteristikám a dynamickému růstu obce (preference bydlení v zázemí spádových center) je pro rozvoj obce nutné zajistit dostatečné kapacity současné občanské vybavenosti a pokračovat v budování nové, pro obec ekonomicky a provozně udržitelné vybavenosti.
Společensky soudržná obec s rozvinutou funkcí bydlení ve zdravém a čistém životním prostředí, se zajištěnými kapacitami občanské vybavenosti a s vytvořeným kvalitním vnějším i vnitřním zázemím pro volnočasové aktivity.
Pro naplnění této vize je nutno sledovat společenské trendy a vytvářet podmínky pro splnění nároků obyvatel. Předpokladem pro splnění těchto oprávněných potřeb je:
Cíl : „1. Zvýšení a zajištění kvality obytné funkce v podmínkách dynamického růstu počtu obyvatel”
• rozvoj bydlení – rekonstrukce domovního a bytového fondu obce, zaměření se na dostupné bydlení pro cílové skupiny seniorů, vytváření podmínek pro další rozvoj individuálního bydlení, • udržení a případně zvyšování současných kvalitních parametrů předškolního a základního vzdělávání v obci včetně přizpůsobení kapacit vývojovým potřebám, • rozvoj infrastruktury pro společenské, kulturní a sportovní aktivity, • zachování a obnova hodnot historického a kulturního dědictví v obci, • podpora společensko-kulturních aktivit, • podpora zajištění sociálních a zdravotních služeb, • vytváření odpovídajících infrastrukturních podmínek pro správu obce, • rozvoj kvalitativních parametrů životního prostředí a veřejného prostoru.
Opatření : „1.1 Rozvoj bydlení” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„1.1.1 Budování a rekonstrukce domovního a bytového fondu obce” |
- | |||
• Rekonstrukce bytového domu ul. Fojtecká 244 (fasáda, střecha, svody, okna, vstupní veranda) • Rekonstrukce samostatně stojícího objektu v zahradě domu ul. Fojtecká 244 • Vybudování obecních bytů v objektu Frýdlantská č.p. 143 |
„1.1.2 Vytváření podmínek a rozvoj bydlení se zaměřením na cílovou skupinu senioři” |
- | |||
• Vybudování dostupného bydlení s adekvátními službami pro seniory v lokalitě za zdravotním střediskem, ul. Lomená |
„1.1.3 Využití bývalého chemického závodu pro rozvoj bydlení” |
- | |||
• Navázání spolupráce obce s majitelem objektu – řešení dalšího využití bývalého závodu - Analýza rizik s cílem prověření případné ekologické zátěže – realizace obec - Odstranění případné chemické zátěže – realizace majitel objektu - Převod pozemků bez ekologické zátěže na obec - Podpora bytové výstavby v souladu se schváleným regulačním plánem |
Opatření : „1.2 Rozvoj kvalitních podmínek pro život v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„1.2.1 Rozvoj vzdělávací infrastruktury ZŠ, MŠ a školských zařízení” |
- | |||
• Realizace půdní vestavby pro nové kmenové či odborné učebny ZŠ • Obnova, doplnění vybavení (technické, vzdělávací) učeben ZŠ • Výstavba tělocvičny s návazností na budovu ZŠ • Výstavba (rozšíření stravovacího prostoru) nové školní jídelny a kuchyně ZŠ • Rekonstrukce budovy ZŠ – zateplení, rekonstrukce střechy • Rekonstrukce pavilonů MŠ – zateplení, rekonstrukce střechy • Vybudování biozahrady a obnova stávající zahrady v areálu MŠ s možností venkovního vzdělávání |
„1.2.2 Rozvoj infrastruktury pro společenské, kulturní a sportovní aktivity” |
- | |||
• Výstavba multikulturního domu s tělocvičnou pro realizaci volnočasových aktivit obyvatel • Rekonstrukce budovy bývalých autoplachet, Frýdlantská č.p. 143 na multifunkční kulturní dům Fechtl (kulturní sál, restaurace, sociální zázemí, terasa včetně parkoviště) • Zajištění infrastrukturálního vybavení a zázemí pro spolkovou činnost - např. zázemí a vybavení pro SDH Mníšek, FK Mníšek, klubovnu tenistů, klubovnu turistů • Obnova a rozšíření využití areálu bikeparku • Rozšiřování dětských hřišť a obnova stávajících, • Zavádění moderních forem venkovního sportování – např. workout, parkour pozn. Rozvoj sportu a sportovní infrastruktury je řešen v Plánu rozvoje sportu obce |
„1.2.3 Podpora společensko-kulturních aktivit” |
- | |||
• Podpora činnosti sportovních a kulturních spolků • Podpora a pořádání tradičních a nových společenských akcí v obci • Realizace aktivit se zapojením občanů obce – např. soutěž Vesnice roku |
„1.2.4 Podpora zajištění sociálních a zdravotních služeb” |
- | |||
• Zajištění podmínek pro rozvoj sociálních služeb • Spolupráce při organizaci a zajištění sociálních a zdravotních služeb na úrovni Mikroregionu Jizerské Podhůří |
Opatření : „1.3 Zajištění provozního zázemí a infrastruktury pro správu a rozvoj obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„1.3.1 Rekonstrukce budov a zajištění prostor pro správu obce a modernizace vybavení” |
- | |||
• Rekonstrukce exteriéru budovy OÚ včetně garáží • Rekonstrukce a vybavení vnitřních prostor OÚ - suterén, zázemí pro technické pracovníky, úprava prostor v 1. patře pro archiv OÚ • Rekonstrukce bývalé hasičské zbrojnice v ul. Oldřichovská čp. 88 – využití prostor pro obecní úřad a SDH (sklady, garáže pro techniku) |
„1.3.2 Pořízení, dovybavení obce komunální technikou” |
- | |||
• Technika pro údržbu veřejných prostranství a místních komunikací • Technika pro hospodaření v lese |
„1.3.3 Doplnění infrastruktury pro nakládání s odpady” |
- | |||
• Vybudování sběrného dvora • Revitalizace a úprava sběrných míst (zastřešení, povrchy, vybavení) • Technika pro likvidaci bioodpadu |
„1.3.4 Podpora koncepčního řízení obce a zavádění prvků „smart village“” |
- | |||
• Aktualizace a pořizování koncepčních dokumentů obce - Aktualizace pasportu místních komunikací - Aktualizace plánu rozvoje sportu - Aktualizace územního plánu obce v návaznosti na priority obce • Vytipování a zavádění funkčních prvků „smart village“ - např. elektronická úřední deska, chytré lavičky, digitalizace informačních zdrojů apod. |
Opatření : „1.4 Rozvoj péče o veřejná prostranství a životní prostředí” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„1.4.1 Revitalizace veřejných prostranství, pořízení a instalace vybavení, mobiliáře” |
- | |||
• Propojení čtyř částí veřejných prostranství v centru obce - křižovatka, plocha za obecním úřadem, náplavka a centrální park - sjednocení mobiliáře, propojovací stezky, navigační systém • Úprava veřejného prostranství na křižovatce ul. Liberecká, Frýdlantská a Oldřichovská - propojení parkování, chodníku, oddechové zóny, prodejních ploch pro farmářské trhy, infomačních tabulí a autobusové zastávky • Úprava veřejného prostranství za obchodem - návaznost na prostor pro konání kulturních akcí na louce za obecním úřadem • Vytvoření náplavky u koryta řeky Jeřice - propojení stezkami pro pěší s centrálním parkem u zdravotního střediska - umístění infomačních tabulí, mobiliáře, vybudování tůní pro drobné živočichy |
„1.4.2 Doplnění a obnova sídelní zeleně včetně obnovy alejí a specifických přírodních prvků” |
- | |||
„1.4.3 Realizace aktivit pro zvyšování retenční schopnosti krajiny a zastavěného území” |
- | |||
• Úprava vodního toku řeky Jeřice v původních historických meandrech • Vytvoření podzemní retenční nádrže (vazba na rekonstrukci ČOV Za Školou) • Zvýšení retence krajiny využitím vhodných materiálů a řešení výstavby či revitalizace parkovacích ploch, místních komunikací, veřejných prostranství. |
Opatření : „1.5 Péče o kulturní dědictví obce a rozvoj doprovodné infrastruktury cestovního ruchu” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„1.5.1 Revitalizace a zachování hodnot kulturního dědictví” |
- | |||
• Obnova kapličky ve Fojtce včetně úpravy přilehlého okolí do podoby přírodního parku • Obnova drobných památek v krajině - pomníky, křížky, hraniční kameny, boží muka • Obnova kostela sv. Mikuláše - spoluúčast s Římskokatolickou církví na obnově původního hlavního vstupu do kostela a mobiliáře (oltář, varhany aj.) • Opravy a údržba hřbitova |
„1.5.2 Budování doprovodné infrastruktury cestovního ruchu a propagace místních atraktivit” |
- | |||
• Úprava ploch, pořízení a instalace mobiliáře v turisticky atraktivních lokalitách v obci - např. Vodní nádrž Fojtka, vyhlídka Dračí vrch ve Fojtce, naučná stezka Fojtecké tisy, in-line dráha směrem do Oldřichova, golf Ypsilon, bikepark aj. • Vytvoření jednotného informačního systému i s vazbou na okolní obce - Informační tabule, navigační systém, značení atraktivit a tras • Tvorba propagačních materiálů a využívání elektronických komunikačních nástrojů k propagaci cestovního ruchu |
Cíl : „2. Zkvalitnění a zkapacitnění technické a dopravní infrastruktury”
• zajištění dopravní bezpečnosti obyvatel, • realizace obnovy a rozvíjení dopravní infrastruktury, • budování a obnova technické infrastruktury obce
Opatření : „2.1 Rozvoj dopravní infrastruktury a dopravní bezpečnosti” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„2.1.1 Realizace dopravně-bezpečnostních opatření” |
- | |||
• Budování a zavádění prvků zvyšující bezpečnost dopravy - ukazatelé okamžité rychlosti s uvedením SPZ a on-line přenosu do databáze, - instalace zpomalovacích pruhy, retardérů apod, - osvětlení přechodů pro chodce - instalace zrcadel v rizikových, nepřehledných místech |
„2.1.2 Budování nových a revitalizace stávajících parkovacích ploch (zelené parkování)” |
- | |||
• Vybudování nové parkovací plochy „za hřbitovem“ – návaznost na pěší stezku k přehradě • Vybudování parkovacích ploch v centru obce u obecního úřadu • Revitalizace parkovací plochy v lomu u přehrady |
„2.1.3 Rozvoj nemotorové dopravy” |
- | |||
• Vybudování nového chodníku podél silnice III třídy – ul. Oldřichovská • Rozvoj a obnova cyklotras a pěších tras včetně doplnění mobiliáře • Podpora budování nové infrastruktury pro pěší dopravu s cílem propojit dílčí lokality obce |
„2.1.4 Rozšiřování a rekonstrukce místních a účelových komunikací včetně souvisejí infrastruktury” |
- | |||
• Obnova a rekonstrukce místních komunikací - např. Radčická, Nádražní, Spojovací, Ke Střelnici, Lesní • Obnova stávajícího veřejného osvětlení a budování nového VO v nově obydlených lokalitách • Modernizace současných lesních cest sloužících k zajištění lesního hospodářství 3L a 4L na kategorii 1L a 2L |
Opatření : „2.2 Rozvoj a údržba technické infrastruktury” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„2.2.1 Výstavba nových částí kanalizace a obnova stávající kanalizační sítě” |
- | |||
• Rozšiřování kanalizační sítě ul. Zelená • Prodloužení kanalizačního řadu do ul. Spojovací • Prodloužení kanalizačního řadu do ul. Oldřichovská • Průběžná obnova stávající kanalizační sítě |
„2.2.2 Modernizace a rozvoj čistění odpadních vod na území celé obce” |
- | |||
• Modernizace a intenzifikace čistíren odpadních vod – ČOV Za školou a ČOV Frýdlantská • Podpora budování společných domovních čistíren odpadních vod – místní část Fojtka |
„2.2.3 Rozvoj a údržba vodohospodářské infrastruktury” |
- | |||
• Rozšiřování vodovodního řadu v obci směr Skřivany až po ul. V Úvoze • Průběžná obnova vodovodního řadu, úpravny vody a vodojemů • Podpora budování soukromých vrtaných studní v místech, kde není možnost napojení na vodovodní řad • Příprava a vyhledání náhradního vodního zdroje včetně úpravny vody a vodojemu – místní část Fojtka |
Program rozvoje obce Mníšek ukazuje základní směr rozvoje obce v období let 2021 - 2027. Dokument obsahuje opatření, potažmo aktivity, pomocí jejichž realizace bude tohoto směru, resp. strategické vize obce, dosaženo. Zpracovaný dokument bude sloužit k rozvoji obce, případně pomáhat obci při čerpání dotací.
Způsob realizace PRO
Zpracováním a schválením dokumentu plánovací a rozvojové aktivity obce nekončí, nýbrž začínají. V této fázi je nutné stanovit postup realizace, sledování a aktualizace dokumentu, resp. celého rozvoje obce.
Realizace dokumentu bude uskutečňována pomocí konkrétních projektů, které budou naplňovat jednotlivé aktivity, potažmo opatření. Tím bude dosaženo naplnění stanovených programových cílů a v konečném důsledku také strategické vize, která ovšem časově převažuje do roku 2040.
Osobou zodpovědnou za realizaci aktivit je starosta/ka obce. Ta/Ten bude, ve spolupráci se zastupitelstvem obce, především:
Monitoring realizace PRO
Starosta/ka obce je zodpovědný/á také za monitoring a vyhodnocování naplňování programu rozvoje obce. Mezi povinnosti patří zejména:
Způsob aktualizace PRO
Program rozvoje obce je živým dokumentem, mění se jak prostředí v obci, tak vnější podmínky mimo obec. Dokument je nutné revidovat, případně měnit, již v průběhu jeho realizace, a to jako reakci na závažnou změnu vnějších podmínek, naplnění části PRO, potřebu stanovení nových cílů, apod.
Aktualizace celého dokumentu proběhne nejpozději v roce 2027. Dle potřeby je samozřejmě možné provést dílčí revizi dokumentu dříve, většinou pak ke konci kalendářního roku ve vazbě na zpracování rozpočtu obce na další rok. V případě realizace dílčí revize bude podkladem přehled o realizovaných aktivitách, resp. Monitorovací zpráva o průběhu realizace PRO, jež připraví starosta/ka obce a členům zastupitelstva obce jej předá v dostatečném předstihu před jednáním zastupitelstva obce.
Změny budou provedeny přímo v dokumentu a budou v textu označeny spolu s datem, ke kterému byly provedeny. Aktualizace PRO a jeho změny budou schváleny zastupitelstvem obce spolu se schvalováním rozpočtu a rozpočtového výhledu obce. Aktualizovaný PRO bude též zveřejněn na internetových stránkách obce.
Způsob financování PRO
Základním zdrojem financování rozvojových aktivit jsou vlastní zdroje obce. V případě možnosti budou využity také prostředky z veřejných rozpočtů (kraj, ČR, fondy EU, OP 2021+). Obec bude usilovat o zapojení také soukromého a neziskového sektoru. Informace o možnostech finančních zdrojů budou upřesňovány v průběhu realizace PRO.
Aktivity PRO budou realizovány v úzké vazbě na rozpočet obce, přednostně by měly být realizovány akce, které se podílí na naplňování stanovených cílů PRO.