Základním plánovacím dokumentem obce, zakotveným v zákoně č. 128/2000 Sb., o obcích, je program rozvoje obce. Jde o hlavní nástroj řízení rozvoje obce. Program rozvoje obce formuluje představy o budoucnosti obce a navrhuje způsoby, jak těchto představ dosáhnout.
Program rozvoje obce Velká Bukovina je dokumentem, v němž jsou zakotveny rozvojové priority obce. Podkladem pro vznik programu rozvoje obce je „Metodika tvorby Programu rozvoje obce“, kterou zpracovalo Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky. Při zpracování dokumentu se vycházelo z již existujících dokumentů obce jako je např. územní plán obce. Dokument obsahuje současné potřeby obce a výhledové náměty, kterými se obec postupně zabývá a řeší nebo bude řešit v budoucnosti.
Program rozvoje obce obsahuje analytickou část, která obsahuje popis obce a ve SWOT analýze jsou pak shrnuty silné a slabé stránky obce a dále příležitosti a hrozby. V další části je pak uvedena návrhová část programu rozvoje obce Velká Bukovina, která obsahuje nejen vizi obce, ale také jednotlivé aktivity a opatření.
PRO UMOŽNÍ OBCI:
- čerpat krajské, evropské i státní dotace
- naplňovat dlouhodobé cíle a strategickou vizi obce
- rozvíjet aktivity a zájmy různých subjektů působících v obci
- rozhodovat v zastupitelstvu obce v širším koncepčním rámci
- koordinovat aktivity a zájmy různých subjektů působících v obci
- lépe prosazovat a chránit zájem občanů obce
- stanovit investiní a neinvestiční proriority obce, podnikatelských subjektů
- posílit sounáležitost mezi občany obce navzájem
- posílit odpovědnost místních obyvatel za další rozvoj obce tak, aby přicházeli s konkrétními návrhy
- kvalifikovaně formulovat další koncepční dokumenty
Dokument, bezprostředně navazujícím na tento program rozvoje obce, by měl být akční roční plán akcí, určených k realizaci na základě aktuálních možností obce.
Velká Bukovina se nachází v severní části České republiky ve správním obvodu Ústeckého kraje, oblasti NUTS 3 Severovýchod a administrativně spadá do správního obvodu ORP Děčín. V současné době je Velká Bukovina sídlem samosprávy i pro místní části obce, kterými jsou Malá Bukovina a Karlovka.
Území Velké Bukoviny má zemědělský charakter, který se vyznačuje vysokým podílem trvalých travnatých porostů (35% rozlohy obce a 50% rozlohy zemědělské půdy), téměř čvtrtinu rozlohy představují lesy (24%).
Celé území obce je součástí Chráněné krajinné oblasti České středohoří, leží ve III. zóně ochrany (přeměněné lesní ekosystémy, obhospodařované zemědělské ekosystémy) a IV. zóně ochrany (urbanizované území a zemědělsky využívaná část krajiny).
Z tohoto charakteru a přirozeného členění vychází i návrh územního plánu, který s výjimkou lesů a vodních ploch celé nezastavěné území zařazuje do ploch smíšených nezastavěného území (podrobnější členění vzhledem k fragmentovanosti území četnou mimolesní zelení není provedeno). Ve všech třech plochách s rozdílným způsobem využití, které pokrývají nezastavěné území, jsou umístitelné prvky systému ekologické stability (biocentra a biokoridory), které jsou územním plánem navrženy.
Cílem je udržet diverzitu krajiny, vysoký podíl trvalých travních porostů, remízků a jiné krajinné mimolesní zeleně, zakládat nové prvky krajinné zeleně, stromořadí podél polních cest.
Správní území obce je shodné s katastrálním územím. Katastrální území obce hraničí na západě s městem Benešov nad Ploučnicí, na severu s obcemi Dolní Habartice a Horní Habartice a Veselé, na severovýchodě s obcí Volfartice a v jižní až jihovýchodní částí katastru vede hranice s městem Žandov. Obec leží přibližně 20 km jihovýchodně od okresního města Děčín, přibližně 44,5 km od krajského města Ústí nad Labem, severozápadně cca 2 km od města Žandov.
Tabulka č. 1: Souhrnné informace o obci Velká Bukovina
status: |
|
CZ0421 562891 |
|
Ústecký (CZ042) |
|
Děčín (CZ0421) |
|
14,35 km² |
|
504 (2019) |
|
313 m n. m. |
|
PSČ: |
407 29 |
Zdroj: www.velka-bukovina.cz, březen 2020
Symboly obce:
Znak obce Velká Bukovina je znakem mluvícím. Jednoznačnost pojmenování bukových listů podporuje dvojice červených bukvic. Tři listy mohou být vyloženy jako symbol tří obcí v jedné samosprávě. Zkřížené ostrve připomínají pány z Klinštejna, nejstarší historické majitele oblasti, kde Velká Bukovina leží. S rodovým znakem pánů z Klinštejna souvisí i pokrytí štítu obecního znaku zlatem.
List praporu je tvořen svislými pruhy v barvách zeleně a žluté, které jsou odvozeny od zlatého štítu a zelené bukové větévky. Do středu listu položené znakové figury činí obecní prapor nezaměnitelným.
Obrázek č. 1: Symboly obce
Zdroj: www.velka-bukovina.cz, březen 2020
Volná krajina je přístupná účelovými polními a lesními cestami navazujícími na souvisle osídlené části obce, případně se odpojujících ze silnic mimo zastavěné území. Prostupu krajinou nebrání žádná souvislá oplocení, ohraničení pastevních ploch, ochranný režim neumožňující vstup, atp.
Koryto místního drobného toku (Bukovinského potoka) je na území části Velká Bukovina z velké části regulováno. Při udržování průtočnosti koryta (včetně údržby všech objektů na toku, propustků, mostků atp.) nehrozí zaplavení okolí vodami při přívalových deštích. V řešeném území pramení i druhý Bukovinský potok (tekoucí z Malé Bukoviny do Dolních Habartic) a několik bezejmenných, velmi drobných toků. Záplavové území (dle zákona o vodách) nemá žádný z toků vyhlášeno.
Rozsáhlé plochy jsou na území obce meliorovány, funkce meliorací je odvodňovací. Rozvojovými zastavitelnými plochami je dotčeno minimum meliorovaných ploch. Jako přirozené protierozní opatření působí velké zastoupení zeleně v částech katastru a velký podíl trvalých travních porostů.
V současné době má Velká Bukovina obytný charakter s výrazným výrobním – jak zemědělským, tak nezemědělským – zázemím (sídla Velká Bukovina a Malá Bukovina). Třetí méně výraznou funkcí obce je rekreace (hlavně v sídle Karlovka). Všechny tři tyto funkce se nadále rozvíjejí, přičemž je akcentována funkce obytná.
Obytná funkce je dominantní. Velikost obce s dobrým potenciálem pracovních aktivit umožňuje dobrou podporu této funkce. Také z hlediska infrastruktury – dopravní, technické, ale i vybavenosti – je takový rozvoj možný, proto jsou definovány nové zastavitelné plochy určené pro bydlení.
Občanské vybavení v obci zajišťuje jen základní potřeby. Rozvoj dalších funkcí je možný v rámci různých ploch s rozdílným způsobem využití.
Rekreační funkce území není ve Velké Bukovině výrazná. Objekty individuální rekreace (chalupy) převažují v sídle Karlovka. Pro krátkodobou rekreaci obyvatel slouží zařízení v obci (hřiště, event. rybníky). Turistika nemá v obci velký význam, nevedou tudy oficiální značené turistické stezky – v blízkém okolí není cíl vyhledávaný turisty. Přesto je třeba udržovat průchodnost krajinou tak, aby byl možný pohyb např. po účelových, lesních a polních cestách. Navrhují se cyklotrasy, které územím obce procházejí a zapojují obec do celokrajského systému cyklistických tras.
Ochrana a rozvoj hodnot – kulturních, historických i přírodních – je zakotvena v respektování takto vymezených prvků (např. chráněných území přírody, památného stromu, nemovitých kulturních památek) a v rozmístění ploch s rozdílným způsobem využití a v jejich regulaci.
Obec Velká Bukovina se v pramenech poprvé přípomíná v roce 1454 jako majetek Jana z Vartenberka. Přes tuto poměrně pozdní zmínku je zřejmé, že území, kde dnes Velká Bukovina leží, kolonizovali příslušníci velkého rodu ostrve - Ronovici - resp. ti, kteří se psali po hradu Klinštejnu u Horní Libchavy. Připomínají se jako první známá vrchnost i na nedalekém Žandovu. Do držení děčínských Vartenberků se statek dostal v roce 1428, kdy Jindřich Berka z Dubé na Vildenštejně prodal Českou Kamenici a Žandov Zikmundovi z Vartenberka.
V roce 1538 získali Žandov bratři Přibík a Petr Týnští z Týna. Ti ho v následujícím roce prodali s výjimkou Velké Bukoviny, kde vystavěli tvrz a vytvořili samostatný statek. V roce 1732 koupila Velkou Bukovinu Anna Marie Františka velkovévodkyně toskánská a připojila ji k Horní Polici, která byla součástí panství Zákupy. Zákupy se nakonec v roce 1848 staly osobním majetkem odstoupivšího císaře Ferdinanda Dobrotivého a po jeho smrti císaře Františka Josefa II.
Název obce vznikl od porostu buku. Přívlastek "Velká" je rozlišujícím od sousední vsi shodného jména, která se nazývá Malá Bukovina. Velkou Bukovinou je ves pojmenována již v roce 1457.
Zajímavosti:
Naučná stezka
V obci Velká Bukovina je nově otevřená naučná stezka "Okolím Karlovských rybníků za poznáním". Jistě se stane zdrojem poučení a odpočinku pro občany z nejbližšího okolí a všechny ostatní milovníky přírody a přispěje k zachování krásné atmosféry této lokality v obci Velká Bukovina.
Tvrz ve Velké Bukovině
Objekt vznikl kolem roku 1530 poté, co se Velká Bukovina stala za rytířů Týnů z Týna samostatným statkem. Záhy byl rozšířen o druhé křídlo. Tvrz disponovala hradební zdí a vodním příkopem. Po Bílé hoře se statek dostal do majetku Jana Broemera, který ho barokně přestavěl. Dvoukřídlá budova měla dvě dřevěná patra, v okolí bylo hospodářské zázemí (rybníky, pivovar). Roku 1796 prodal tehdejší majitel Maxmilián Josef, falckrabě rýnský, zámek čtyřem místním zemědělcům. Zařízení kaple bylo přeneseno do kostela sv. Václava v Malé Bukovině, postupně byla odbourána dřevěná patra a část příčného křídla (nejstarší část tvrze).
Z někdejší tvrze se stal dům čp. 146, v jehož přízemí se zachovala velká hvězdová žebrová klenba z renesanční fáze stavby. Dnes soukromý rekreační objekt.
Kostel sv. Václava
Jednolodní, obdélná stavba s obdélným, poloválcově zakončeným presbytářem, se dvěma pravoúhlými přístavky po stranách. Ze západního průčelí vystupuje hranolová věž. Věž má pilastry a obdélný portál. V patře má okrouhlá a polokruhově zakončená obdélná okna. Nad bočními částmi průčelí jsou křídlaté zdi, které se připojují k věži, která je zakončena cibulovou bání, do níž je vložen veliký hodinový ciferník na severní straně, obrácené k větší části obce. Dva malé ciferníky jsou na jihovýchodním rohu věže.
Graf č. 1: Dlouhodobý vývoj počtu obyvatel obce Velká Bukovina od roku 1910-2020
Zdroj: ČSÚ a obecní úřad Velká Bukovina, vlastní tvorba
Dlouhodobý vývoj počtu obyvatel má ve sledovaném období (1910– 2020) razantní klesající vývojovou charakteristiku. Ta je způsobena zejména událostmi v II. světové válce a bezprostředně po jejím skončení. V průběhu prvních čtyř sledovaných dekád (1910-1950) počet obyvatel klesl o cca 1000 obyvatel. V prvních dvou dekádách (1910 – 1920, 1920– 1930) měl vývoj celkového počtu obyvatel také mírně klesající trend – v roce 1910 žilo v obci cca 1600 obyvatel, v roce 1920 již jen cca 1550. Naopak v posledních třech dekádách (1990-2000, 2000-2010, 2010-2020) měl vývoj celkového obyvatelstva stabilní, avšak mírně stoupající vývojovou chatakteristiku.
Graf č. 2: Vývoj počtu obyvatel obce Velká Bukovina v letech 2010-2020
Zdroj: ČSÚ a obecní úřad Velká Bukovina, vlastní tvorba
Vývoj celkového počtu obyvatel v meziročnímsrovnání má ve sledovaném období (2010-2020) mírně rostoucí vývojovou charakteristiku. Za období 10 let došlo k nárůstu ze 460 na 518 obyvatel, což je nárůst o cca 11%. V průběhu posledních čtyř let má počet obyvatel již trvale rostoucí trend.
Graf č. 3: Věková struktura obyvatel obce Velká Bukovina v roce 2020
Zdroj: ČSÚ, vlastní tvorba
Mezi obyvateli obce převažují osoby ve věkové kategorii dospělí, kteří tvoří 75 % z celkového počtu obyvatel obce. Poměr mezi dětmi a staršími obyvateli Velké Bukoviny není výjimečný v porovnání s okolními vesnicemi, městy a Českou republikou, kdy převládá skupina starších obyvatel před dětmi a mládeží do 15 let. Obyvatel mladších než 15 let je 23 % z celkového počtu obyvatel obce.
Graf č. 4: Vzdělanostní struktura obyvatel obce Velká Bukovina v roce 2011
Zdroj: ČSÚ, Sčítání lidu, domů a bytů 2011
Vzdělanostní struktura obyvatel je evidována ve věkové skupině 15 a více let. Nejaktuálnější data vyplývají z posledního sčítání lidu, domů a bytů z roku 2011. Nejpočetnější byla ve Velké Bukovině skupina obyvatel se středním vzděláním bez maturity, dále obyvatelstvo bez vzdělání nebo se základním vzděláním a pak obyvatelstvo se středním vzděláním s maturitou. Rozdělení obyvatel podle vzdělání je shrnuto v grafu č. 4. Dominatní je tedy vzdělání střední bez maturity, následuje základní a úplné s maturitou.
Tabulka č. 2: Historie počtu obyvatel obce Velká Bukovina (2013-2020)
Datum | Muži (do 15.let) | Muži (nad 15.let) | Ženy (do 15.let) | Ženy (nad 15.let) | Změna | Celkem |
1.1.2020 | 43 | 218 | 48 | 209 | 16 | 518 |
1.1.2019 | 41 | 210 | 45 | 206 | 12 | 502 |
1.1.2018 | 41 | 207 | 35 | 207 | 12 | 490 |
1.1.2017 | 35 | 206 | 33 | 204 | -4 | 478 |
1.1.2016 | 34 | 207 | 36 | 205 | -9 | 482 |
1.1.2015 | 37 | 207 | 41 | 206 | 18 | 491 |
1.1.2014 | 29 | 210 | 37 | 197 | 6 | 473 |
1.1.2013 | 31 | 210 | 32 | 194 | 467 |
Zdroj: mvcr.cz
Tabulka č. 3 : Věkové poměry v obci Velká Bukovina
Počet obyvatel v roce 2020 | 0-14 let (%) | 65 a více let (%) | Index stáří | |
---|---|---|---|---|
Velká Bukovina | 518 | 23% | 20,51% | 118,18 |
ORP DĚČÍN | 48 391,00 | 15,86% | 17,55% | 129,78 |
Okres Děčín | 129 831,00 | 16,13% | 20,52% | 127,17 |
Ústecký kraj | 820 965,00 | 16,04% | 19,26% | 120,06 |
ČR | 10 287 671 | 15,90% | 19,59% | 123,25 |
Zdroj: ČSÚ
Index stáří udává údaj, kolik obyvatel ze starších věkových skupin připadá na sto dětí. Konkrétně v tomto případě, kolik obyvatel ve věku 65 let a více připadá na 100 dětí do 15 let věku. Je-li výsledná velikost indexu nižší než sto, je podíl sledované dětské složky obyvatel vyšší než podíl starších osob, a naopak převyšuje-li výsledná hodnota indexu sto, je počet osob ve věku nad 65 let vyšší než počet dětí v populaci.
Hodnota indexu stáří v roce 2020 je ve Velké Bukovině 118,18. Tato hodnota je pouze o 5 menší než hodnota indexu stáří pro celou Českou republiku v roce 2020, kdy index stáří činil 123,25.
KÓD PRÁVNÍ FORMY |
PRÁVNÍ FORMA |
POČET PRÁVNÍCH FOREM V OBCI |
VYUŽÍVÁNÍ DATOVÉ SCHRÁNKY |
101 |
OSOBA SAMOSTATNĚ VÝDĚLEČNĚ ČINNÁ |
74 |
6 |
107 |
ZEMĚDĚLSKÝ PODNIKATEL |
11 |
NE |
112 |
SPOLEČNOST S RUČENÍM OMEZENÝM |
3 |
3 |
174 |
SPOLEČENSTVÍ VLASTNÍKŮ JEDNOTEK |
1 |
NE |
706 |
SPOLEK |
2 |
NE |
331 |
MATEŘSKÁ ŠKOLA |
1 |
1 |
761 |
HONEBNÍ SPOLEČENSTVO |
1 |
1 |
801 |
OBEC |
1 |
1 |
474 |
ZAHRANIČNÍ OSOBY PODNIKAJÍCÍ |
2 |
NE |
205 |
ZEMĚDĚLSKÉ DRUŽSTVO |
1 |
1 |
Zdroj: ARES, vlastní zjištění
Tabulka č. 5: Možnosti elektronické komunikace s vybranými veřejnoprávními subjekty v obci k 1.1. 2020
Právní forma | Počet |
Procentní podíl subjektů, s nimiž lze komunikovat skrze DS | Počet DS |
---|---|---|---|
OSVČ | 74 | 8 % | 6 |
zemědělský podnikatel | 11 | 0 % | 0 |
společnost s ručením omezeným | 3 | 100 % | 3 |
zapsaný spolek | 2 | 0 % | 0 |
zahraniční osoby podnikající | 2 | 0 % | 0 |
Zdroj: ARES
U datových schránek povinnost, resp. doporučení, k jejich zřízení vychází ze z. č. 200/2008 Sb. O elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů. Z uvedného plyne, že absence zřízených datových schránek u 92 % osob samostatně výdělečně činných nebo u 100 % zeměd. podnikatelů, kteří působí na území obce, může způsobit problémy s komunikací s těmito subjekty ze strany obce.
Graf č. 5: Vývoj počtu nezaměstnaných osob v obci Velká Bukovina za období 2009-2019
Zdroj: ČSÚ, vlastní tvorba
Počet nezaměstnaných obyvatel od roku 2007 klesl z 26 osob na 7 osob v roce 2019. Uchazečů o práci bylo v roce 2019 celkem 7 obyvatel Velké Bukoviny, což je v porovnání s předchozími daty velmi nízká úroveň nezaměstnanosti.
Tabulka č. 6: Struktura zaměstnanosti v obci Velká Bukovina podle odvětví v roce 2011 (%)
Zemědělství a lesnictví | Průmysl a stavebnictví | Služby | |
---|---|---|---|
Velká Bukovina | 3,63% | 41,97% | 34,72% |
Děčín | 1,48% | 29,83% | 54,33% |
Ústecký kraj | 1,84% | 33,98% | 50,46% |
ČR | 2,74% | 32,23% | 53,87% |
Zdroj: ČSÚ, Sčítání lidu, domů a bytů 2011
Struktura zaměstnanosti podle odvětví v obci v porovnání s údaji za okres Děčín, Ústecký kraj i celou Českou republiku je výrazně vychýlena směrem k zemědělství a lesnictví.
Obec má tři druhy ploch občanského vybavení:
Dále obec zamýšlí rekonstrukci objektu čp. 2 Malá Bukovina, který by sloužil k bydlení pro seniory nebo mladé rodiny. V přízemí objektu by bylo zázemí pro využití obcí Velká Bukovina při pořádání akcí na přilehlých pozemcích. Na těchto pozemcích je plánovaná výstavba areálu pro pořádání kulturních, společenských, sportovních a podobných akcí.
Vodovod - Obec Velká Bukovina je zásobena z místního vodovodu Velká Bukovina, který zásobuje všechny tři části obce. Voda z pramenní jímky je svedena do vodojemu Velká Bukovina, odtud čerpací stanice plní vodojem Malá Bukovina. Z něho vycházejí distribuční řady do rozvodných sítí všech tří částí obce. Na vodovod je napojeno 100 % obyvatel Velké Bukoviny a téměř 90 % obyvatel Malé Bukoviny.
Na koncepci zásobování vodou se nebude nic měnit, nové zastavitelné plochy budou napojeny na stávající, případně rozšířenou, vodovodní síť. Z hlediska nadřazených dokumentů je na území obce Velká Bukovina plánována přeložka komunikace I/13, kdy plánovaný koridor této komunikace prochází ochranným pásmem vodních zdrojů. V případě výstavby této komunikace bude nutné zvolit technologii, která nenaruší vodní zdroje, nebo zajistit pro místní vodovod náhradní zdroje, které však nejsou zatím vytipovány.
Nouzové zásobování pitnou vodou závisí na dovozu vody. Zásobování požární vodou je zajištěno z hydrantů umístěných na vodovodních řadech ve všech třech částech obce. Využitelné jsou také četné vodní nádrže.
Kanalizace a čištění odpadních vod - V žádném ze sídel obce Velká Bukovina není vybudován systém veřejné kanalizace. Odpadní vody jsou likvidovány individuálně: většinou (70–80 % obyvatel) jde o bezodtokové jímky s vyvážením na ČOV Česká Lípa (13 km), zbytek obyvatel, resp. nemovitostí má septiky s přepadem do vodoteče nebo septiky s odtokem vsakováním. Dešťové vody jsou odváděny pomocí příkopů, struh, propustků do místních vodotečí nebo se vsakují. Územní plán v souladu s Plánem rozvoje vodovodů a kanalizací Ústeckého kraje a se strategií obce navrhuje pokračovat v individuální likvidaci splaškových vod a postupně zvyšovat podíl individuálních čistíren pro jednotlivé objekty nebo pro několik sdružených objektů.
Energetika - Území je obslouženo vedením vysokého napětí 35 kV, přivedeným z transformovny 110/35 kV Děčín. Na odbočky z něho jsou napojeny transformační stanice. V zastavěném území je vhodné preferovat kabelové vedení elektrických rozvodů. Na elektrickou rozvodnou síť budou postupně napojovány i navržené rozvojové lokality, a to na stávající trafostanice, které budou v případě potřeby posíleny, případně budou v nových soustředěných lokalitách vybudovány distribuční trafostanice nové.
V souvislosti s vymezením zastavitelné plochy (a následnou výstavbou) se navrhuje v krátkém úseku kabelizovat venkovní vedení vysokého napětí 35 kV – nejlépe využít souběhu s pěší komunikací. Vzhledem k navrhovaným plochám není třeba výstavba nových trafostanic – jejich výkon pro nárůst spotřeby postačí, resp. budou stávající posíleny. S posílením se počítá u TS DC1645 ve Velké Bukovině (pro lokality V5, V6, V7, V9, V10 a V11) a TS DC1643 v Karlovce (pro lokality K1–K5). Území Velké Bukoviny není plynofikováno ani se s ním v dohledné době nepočítá.
Obec Velká Bukovina leží mimo hlavní silniční a železniční trasy, v bezprostřední blízkosti není letiště a nejsou zde možnosti využití vodní dopravy.
Silniční síť - Dopravní kostrou řešeného území je silnice druhé třídy II/263, vedoucí od jihu z obcí Kravaře a Žandov na sever do města Česká Kamenice (a dále až do Jiříkova a ke státní hranici). Na tuto dopravní trasu navazuje ve Velké Bukovině silnice třetí třídy III/2637 vedoucí přes Malou Bukovinu dále do Dolních Habartic. Tato komunikace vede východním směrem na Volfartice. V místní části Karlovka odbočuje ze silnice II/263 místní komunikace silnice III/2638, která spojuje Karlovku s Malou Bukovinou.
Místní komunikační síť - Systém místních komunikací zpřístupňuje všechny pozemky v zastavěném území. Tvoří jej jednak průtahy silnic II. a III. třídy, jednak další místní obslužné komunikace.
Účelové komunikace - Účelovými komunikacemi jsou především polní a lesní cesty, účelovému provozu při obsluze zemědělského a lesního fondu však zčásti slouží i silnice a místní komunikace. Cesty zajišťují průchodnost krajinou a některé mohou mít využití i turistické a cykloturistické.
Autobusová doprava - Dopravu v obci zajišťuje Dopravní společnost Ústeckého kraje, příspěvková organizace. V obci se nachází 8 oboustranných zastávek autobusů. Přes Velkou Bukovinu jezdí pravidelně autobusová linka Bus 512423 Verneřice – Benešov nad Ploučnicí, zajišťující ve všední dny od 5:28 do 15:18 čtyři přímé spoje do Benešova nad Ploučnicí, odkud je možno po přestupu pokračovat dále na Děčín a Ústí nad Labem. Opačná linka do Velké Bukoviny zajišťuje ve všední dny od 6:37 do 16:27 tři přímé spoje do Žandova, kde je možno po přestupu pokračovat dále do Děčína a České Lípy. Je postrádána přímá dopravní obslužnost do České Kamenice a zpět. Také žádný z výše uvedených spojů nenavazuje a neumožňuje tak možnost dopravy do České Kamenice.
Železniční doprava - V obci se nenachází železniční doprava ani jiný druh kolejové dopravy.
Pěší a cyklistická doprava - Pěší i cyklistická doprava ve smíšeném provozu chodců a vozidel probíhá po místních komunikacích. Značené oficiální turistické trasy územím Velké Bukoviny neprocházejí.
Tabulka č. 7: Vývoj bytové výstavby v obci Velká Bukovina v období 2009 - 2019
Zdroj: ČSÚ
Tabulka č. 8: Domovní a bytový fond v obci Velká Bukovina dle SLDB 2011
Počet domů | 191 |
Počet obydlených domů | 139 |
Podíl obydlených domů | 72,77% |
Podíl obydlených domů v ČR | 83,40% |
Počet rodinných domů | 131 |
Podíl rodinných domů | 68,59% |
Podíl rodinných domů v ČR | 72,18% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet | 36,63% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet v ČR | 53,00% |
Zdroj: ČSÚ, Sčítání lidu, domů a bytů 2011
Na území obce Velká Bukovina, resp. ve všech jejích třech částech, jednoznačně převažuje individuální bydlení v rodinných domech, nepatrnou část tvoří bydlení v bytech v bytových domech na území obce.
V obci Velká Bukovina je zřízena pouze mateřská škola, jejímž zřizovatelem je obec. V letech 2012–2016 byly prostory mateřské školy nově zrekonstruovány a zmodernizovány. Proběhla výměna oken, vytápění a vymalování celého objektu. Nově bylo zbudováno sociální zařízení pro děti, zmodernizováno vybavení školní kuchyně. I ostatní prostory mateřské školy jsou vybaveny novým nábytkem a novými hračkami, které jsou podle potřeby a věkového složení dětí doplňovány. Budova mateřské školy má novou fasádu a novou střešní krytinu. V zahradě byl postaven altán, chránící děti před nepřízní počasí.
Na území obce se nenachází základní škola. Dostupné základní školy pro žáky z Velké Bukoviny jsou zařízeny ve městě Žandov či v obcích Horní Police, Volfartice, Nový Oldřichov, Markvartice a Benešov nad Ploučnicí.
Obec Velká Bukovina disponuje veřejnou knihovnou, která je umístěna v budově obecního úřadu a její služby jsou k dispozici (nejen) čtenářům z území obce Velká Bukovina.
Střední vzdělávání je pro studenty z Velké Bukoviny dostupné v okresním městě Děčín, v krajském městě Ústí nad Labem a v nedalekém okresním městě Česká Lípa, které se nachází v Libereckém kraji. Další možnost středoškolského vzdělávání je v České Kamenici, která je vzdálena 10 k od Velké Bukoviny. Je však hůře dostupná z důvodu absence dopravního spojení.
V obci Velká Bukovina není registrované žádné zdravotnické zařízení. Obyvatelé obce navštěvují ambulance zdravotnických zařízení převážně v Děčíně, Benešově nad Ploučnicí České Kamenici a Žandově. V menší míře pak v České Lípě a v jiných městech se zdravotnickou infrastrukturou. Sociální péči obec Velká Bukovina nezabezpečuje, tuto problematiku na území obce řeší příslušný odbor Magistrátu města Děčín jako orgán obce s rozšířenou působností.
Graf č. 6: Struktura využití půdy v obci Velká Bukovina v roce 2018
Zdroj: ČSÚ
Struktura půdního fondu v obci v roce 2018 je taková, že převažovala výměra trvalých travních porostů (cca 35 %) a obdobný procentní poměr měla i orná půda (cca 31%). Další poměrně vysoké procento má také výměra lesní půdy, a to 23,8 %.
Celé území obce Velká Bukovina, tedy všechny tři místní části (Velká Bukovina, Malá Bukovina, Karlovka) se nachází na území Chráněnné krajinné oblasti České středohoří. Z této skutečnosti vyplývá, že veškeré investiční záměry obce i individuální investiční záměry obyvatel obce podléhají nutnosti vydání příslušného stanoviska Správy Chráněné krajinné oblasti České středohoří se sídlem v Litoměřicích. Území obce se nachází pouze ve III. a IV. zóně ochrany, je zde tedy povolena běžná zemědělská a lesnická činnost.
zdroj: ceskestredohori.ochranaprirody, březen 31.03.2020
zdroj: mapy.cz, tvorba vlastní
Tabulka č. 9: seznam vodních nádrží a rybníků v obci Velká Bukovina
Název |
Obec |
Katastr |
druh díla |
Plocha (ha) |
vodní tok |
provozovatel |
Vodní nádrž u p. od Malé Bukoviny |
Velká Bukovina |
Malá Bukovina |
vodní nádrž |
0,15 |
Nepojmenovaný (146090008400) |
Obec Velká Bukovina |
Vodní nádrž u p. od Malé Bukoviny II |
Velká Bukovina |
Malá Bukovina |
vodní nádrž |
0,24 |
Nepojmenovaný (146090008400) |
Obec Velká Bukovina |
Vodní nádrž na Vrbovém potoce a bezejmenném toku |
Velká Bukovina |
Karlovka |
vodní nádrž IV |
1,28 |
|
Lesy ČR, s.p. |
Velký rybník (Karlovka) |
Velká Bukovina |
Karlovka |
vodní dílo – přehrada III |
11,25 |
Vrbový p. |
Lesy ČR, s.p. |
Vodní nádrž v severní části správního celku |
Velká Bukovina |
Karlovka |
vodní nádrž |
1,07 |
|
Český rybářský svaz, z.s., Žandov |
Soustava vodních nádrží |
Velká Bukovina |
Malá Bukovina |
vodní nádrž |
1,58 |
Kaskádový potok Karlovka |
Povodí Ohře, státní podnik |
Vodní nádrž u p. od Malé Bukoviny III |
Velká Bukovina |
Malá Bukovina |
vodní nádrž |
0,16 |
Nepojmenovaný (146090008400) |
Obec Velká Bukovina |
zdroj: EDPP.cz, vlastní tvorba
Tato kapitola shrnuje záležitosti administrativní správy obce, problematiku výkonu státní správy a samosprávy obce, problematiku samosprávného hospodaření obce a rozpočtového určení daní (RÚD) a členství obce v orgánech a organizacích.
Obec Velká Bukovina je obcí I. stupně, přesto však vykonáváná jak samosprávu svého území, tak i přenesený výkon státní správy v některých určených oblastech (zákon č. 114/1992 Sb. O ochraně přírody a krajiny, zákon č. 13/1997 Sb. O pozemních komunikacích, atd.). V současné době je Velká Bukovina sídlem samosprávy i pro místní části Malá Bukovina a Karlovka.
Obecní zastupitelstvo je tvořeno sedmi členy. Dle zákona č. 128/2000 Sb. O obcích (obecní zřízení) je v obci zřízen finanční a kontrolní výbor zastupitelstva obce. V obci je rovněž zřízena kulturní komise. Obec nemá ustanovenu radu. Její kompetence tak přebírá starosta.
tabulka č. 10: Vývoj rozpočtového hospodaření obce Velká Bukovina v letech 2009 - 2019 (v tis. Kč)
Zdroj: ČSÚ, vlastní tvorba
Obec Velká Bukovina každoročně hospodaří s rozpočtem, který je sestavován i naplňován jako přebytkový, což se dlouhodobě daří z důvodu získaných investičních a neinvestičních dotací.
Daňové příjmy patří mezi nenávratné a běžné příjmy. Tvoří polovinu celkových příjmů. V ČR se dělí na svěřené a sdílené daně.
Svěřené daně jsou vybírané celostátně, podle zákonů. Obce mohou daňový základ a sazbu daní ovlivnit velmi málo. Neplatí zde přímá kontrola obce, kdy si obec sama rozhoduje o základu daně, sazbě či osvobozeních. Jejich výnos neplyne do státního rozpočtu, ale přímo celý do rozpočtu obcí. Do této kategorie patří daň z nemovitých věcí, daň z příjmu právnických osob za obce.
Daň z nemovitých věcí je určena zákonem č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí. Zákon určuje daň z pozemků a daň ze staveb a jednotek. Sazba daně je dána koeficientem, který záleží na počtu obyvatel v obci. Obce mohou v obecně závazné vyhlášce koeficient zvýšit o jednu kategorii nebo snížit o tři kategorie.
Sdílené daně tvoří větší část daňových příjmů. Jsou stanoveny zákonem jako podíl na celostátně vybíraných daních. Tento podíl poté opět plyne do rozpočtu obce. Podíl lze určit podle počtu obyvatel či podle počtu vybíraných daní. Obce nemají možnost ovlivnit tyto daně. Mezi daně sdílené patří daň z přidané hodnoty a daně z příjmů.
Daň z přidané hodnoty (dále jen DPH) je zakotvena v zákoně č.235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty. Zákon vymezuje sazbu daně pro zboží a služby, které jsou předmětem daně. Zákon určuje tři sazby daně, a to základní sazbu, první sníženou sazbu a druhou sníženou sazbu. Základní sazba pro roky 2011 a 2012 byla ve výši 20 %, od roku 2013 21 %. První snížená sazba byla zákonem určena pro rok 2011 10 %, rok 2012 14 % a od roku 2013 15 %. Druhá snížená sazba byla zavedena až v roce 2015, a to 10 %.
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, rozděluje daně z příjmů na daň z příjmů fyzických osob (dále jen DPFO) a daň z příjmů právnických osob (dále jen DPPO). Zákon vymezuje položky, které jsou předmětem DPFO, a jsou jimi příjmy ze závislé činnosti, příjmy ze samostatné činnosti, příjmy z kapitálového majetku, příjmy z nájmu a ostatní příjmy. Sazba DPFO je 15 %, a od roku 2013 zákon stanovil solidární zvýšení daně o 7 %. Předmětem DPPO jsou příjmy z veškeré činnosti a z nakládání s majetkem. Sazba DPPO činí 19 %.
Nedaňové příjmy jsou ovlivnitelné obcemi. Zahrnují především příjmy z vlastní činnosti a odvody přebytků organizací s přímým vztahem, přijaté sankční platby a vratky transferů, příjmy z prodeje nekapitálového majetku a přijaté splátky půjčených prostředků.
Mezi příjmy z vlastní činnosti patří příjmy z vlastní činnosti za zpoplatněné veřejné služby (příjem z reklam) a příjmy, které souvisí s užíváním majetku, dále odvody přebytků organizací s přímým vztahem, příjmy z pronájmu majetků a výnosy z finančního majetku.
Přijeté sankční platby a vratky transferů jsou příjmy, které obec dostane v důsledku zpožděné platby nebo vypořádání transferů z minulých let.
Položka příjmy z prodeje nekapitálového majetku obsahuje příjmy z prodeje krátkodobého a drobného dlouhodobého majetku a ostatní nedaňové příjmy z využívání výhradních práv a přírodních zdrojů (neinvestiční dary, pojistné náhrady).
Poslední položkou jsou přijaté splátky půjčených prostředků. Mezi tuto položku patří splátky půjčených prostředků z účelu rozpočtové politiky. Patří mezi ně finanční výpomoci, půjčky a ceny vlastních dluhopisů. Splátky mohou být od podnikatelských subjektů, od obecně prospěšných společností, od veřejných rozpočtů atd.
Mezi kapitálové příjmy patří příjmy z prodeje dlouhodobého majetku, a to jak hmotného, nehmotného, tak i finančního. Obsahují dary na pořízení dlouhodobého majetku, příjmy z prodeje pozemků, nemovitostí, z akcií, dluhopisů apod.
Graf č. 7: Srovnání struktury rozpočtových příjmů v období 2009 - 2019
Zdroj: ČSÚ, vlastní tvorba
Pro přehled o rozpočtových příjmech obce slouží i následující graf č. 7, kde je srovnání rozpočtového příjmu obce Velká Bukovina za období 2009-2019.
Graf č. 8: Vývoj rozpočtového hospodaření v obci Velká Bukovina v letech 2009 - 2019 (v tis. Kč)
Zdroj: ČSÚ a obecní úřad Velká Bukovina, vlastní tvorba
Z hlediska podílu příjmů a výdajů je jasně patrný dlouhodobý rostroucí trend v příjmech obce a tím i možnost realizování přebytkových rozpočtů obce.
Tabulka č. 11: Získané dotace a realizované dotační projekty za období 2010 - 2022
Název projektu |
Výše dotace (v Kč) |
Celkové náklady (v Kč) |
Poskytovatel dotace |
Rok realizace |
Rekonstrukce střechy zbrojnice |
140.000,00 |
207.110,40 |
ÚSTECKÝ KRAJ |
2010 |
Rekonstrukce hřbitovní zdi I. etapa |
212.000,00 |
388.154,00 |
ÚSTECKÝ KRAJ |
2011 |
Rekonstrukce Mateřské školy ve Velké Bukovině |
500.000,00 |
800.758,00 |
ÚSTECKÝ KRAJ |
2012 |
Zpracování digitálního povodňového plánu a vybudování varovného a výstražného systému ochrany před povodněmi pro obec Velká Bukovina |
778.875,30 |
1.330.806,00 |
STÁTNÍ FOND ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ |
2014 |
Snížení energetické náročnosti obecního úřadu Velká Bukovina |
1.134.377,70 |
1.334.562,00 |
STÁTNÍ FOND ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ |
2014 |
Oprava místní komunikace Karlovka |
254.091,53 |
362.987,90 |
ÚSTECKÝ KRAJ |
2014 |
Výstavba zdroje tepla využívající OZE v objektu obecního úřadu Velká Bukovina |
698.919,00 |
878.151,00 |
STÁTNÍ FOND ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ |
2015 |
Zkvalitnění nakládání s biologickým odpadem v obci Velká Bukovina |
561.892,00 |
624.325,00 |
STÁTNÍ FOND ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ |
2015 |
Oprava hřbitovní zdi |
211.750,00 |
302.500,00 |
ÚSTECKÝ KRAJ |
2015 |
Hřející Velká Bukovina |
731.966,40 |
813.296,00 |
STÁTNÍ FOND ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ |
2015 |
Zářící Velká Bukovina |
225.000,00 |
641.321,18 |
MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU |
2015 |
Oprava hřbitovní zdi |
231.000,00 |
297.945,00 |
ÚSTECKÝ KRAJ |
2015 |
Dodávka hasičského dopravního automobilu |
450.000,00 |
1.089.000,00 |
MINISTERTVO VNITRA |
2017 |
Dodávka hasičského dopravního automobilu |
300.000,00 |
1.089.000,00 |
ÚSTECKÝ KRAJ |
2017 |
Hřbitovní zeď Malá Bukovina |
497.717,00 |
722.225,00 |
MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSTVÍ |
2018 |
Oprava místní komunikace |
277.200,00 |
430.324,00 |
ÚSTECKÝ KRAJ |
2018 |
Oprava místní komunikace |
350.000,00 |
583.392,43 |
ÚSTECKÝ KRAJ |
2019 |
Předcházení vzniku odpadů ve Velké Bukovině |
709.665,00 |
834.900,00 |
STÁTNÍ FOND ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ |
2019 |
Pohodlně a bezpečně po obci Velká Bukovina |
1.300.548,12 |
1.860.717,96 |
STÁTNÍ FOND DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY |
2019 |
Oprava místní komunikace |
408.374,70 |
583.392,43 |
ÚSTECKÝ KRAJ |
2019 |
Hřbitovní zeď Malá Bukovina -1. etapa |
200.000,00 |
527.174,00 |
MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSTVÍ |
2019 |
Hřbitovní zeď Malá Bukovina -2. etapa |
549.000,00 |
768.355,00 |
MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSVÍ |
2019 |
Hřbitov Velká Bukovina |
85.962,00 |
122.803,00 |
MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSVÍ |
2021 |
Velká Bukovina - oprava pomníku obětem 1. sv. války | 117.128,00 | 146.410,00 | MINISTERSTVO OBRANY | 2021 |
vybavení JSDHO Velká Bukovina |
100.000,000 | 245.024,00 | ÚSTECKÝ KRAJ | 2022 |
Elektronická úřední deska Velká Bukovina |
147.668,00 | 246.114,00 | ÚSTECKÝ KRAJ | 2022 |
Pořízení manipulačního prostředku pro bioodpad Velká Bukovina |
1.331.900,00 |
1.946.900,00 |
ÚSTECKÝ KRAJ |
2022 |
Obnova křížku ve Velké Bukovině |
97.956,00 |
191.477,03 |
MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSVÍ |
2022 |
Projektová dokumentace - Stavba požární zbrojnice |
200.000,00 |
286.000,00 |
ÚSTECKÝ KRAJ |
2022 |
Obec Velká Bukovina je členem Místní akční skupiny LAG Podralsko z.s., členem Dobrovolného svazku obcí Sdružení obcí Benešovska a členem Svazku obcí a měst. Členstvím v těchto organizacích obec získává zkušenosti a informace, které jí výrazně pomáhají při čerpání státních i evropských dotací. Poplatky za členství, časová a organizační náročnost členství jsou zcela marginální v porovnání s přínosy (zejména finančními), které toto členství pro obec má.
Strategická vize:
Vize představuje dlouhodobý obraz o budoucnosti obce Velká Bukovina v časovém horizontu let 2020 až 2030. Popisuje stručnou vizi, jak se bude obec měnit a zlepšovat. Vize je „směrovkou“ dalšího rozvoje. Součástí vize jsou také principy, na nichž obec staví svůj další rozvoj. V tomto případě se jedná o výhled do roku 2030. Velká Bukovina bude ve střednědobém časovém horizontu (tj. do roku 2030) obcí s vysokou kvalitou života pro místní obyvatele. Bude vyhledávanou obcí pro bydlení mladých rodin s dětmi, bez odlivu mladé generace a se zajištěným sociálním zázemím pro seniory a dostatečnými možnostmi vyžití pro produktivní generaci.
Obec bude mít dobudovanou technickou infrastrukturu i vytvořeny podmínky pro bohatý spolkový život celé komunity. Veškeré památky na území obce budou obnoveny a nadále pečlivě udržovány. V minulosti nevyužívané objekty budou přebudovány na multifunkční centra pro spolkový život nebo na byty pro mladé rodiny či seniory. Obec bude mít i kvalitní sportovní zázemí odpovídající podmínkám 21. století. Veškeré vodní zdroje i vodní nádrže na území obce budou opraveny, odbahněny a budou zajišťovat trvale udržitelný vodní režim v obci s dostatkem pitné i užitkové vody.
Cíl : „Strategický cíl 1: Kvalitní občanská infrastruktura a zázemí pro spolkový život v obci”
Opatření : „Opatření 1.1: Budování zázemí pro podporu spolkového života v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Adaptace objektu bývalé hospody čp. 13 v centru obce na multifunkční centrum” |
2020 - 2030 | obec | 25000 | Externí |
„Rekonstrukce přízemí objektu čp. 2 v místní části Malá Bukovina na zázemí pro spolkovou činnost” |
2020 - 2030 | obec | 10000 | Externí |
„Zajištění projektové dokumentace adaptace bývalé hospody čp. 13 v centru obce na multifunkční centrum” |
2020 - 2030 | obec | 2000 | Externí |
„Zajištění projektové dokumentace objektu č.p. 2 v místní části Malá Bukovina na zázemí pro spolkovou činnost” |
2020 - 2030 | obec | 1000 | Externí |
„Obnovení vyhlídkového místa na střeše budovy čp. 2 v místní části Malá Bukovina” |
2020 - 2030 | obec | 2000 | Externí |
„„Pořízení vybavení do objektu bývalé hospody čp. 13 v centru obce pro spolkovou činnost“” |
2020 - 2030 | obec | 1000 | Externí |
„Pořízení vybavení do objektu klubovny na p.p.č. 374 v k.ú. Velká Bukovina pro spolkovou činnost” |
2020 - 2030 | obec | 1000 | Externí |
Opatření : „Opatření 1.2: Výstavba nových a obnova stávajících dětských hřišť na území obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výstavba nového dětského hřiště v místní části Karlovka” |
2020 - 2030 | obec | 500 | Externí |
„Rozšíření dětského hřiště v místní části Malá Bukovina” |
2020 - 2030 | obec | 500 | Externí |
„Rozšíření dětského hřiště ve Velké Bukovině” |
2020 - 2030 | obec | 500 | Externí |
Opatření : „Opatření 1.3: Budování bytů pro mladé rodiny a seniory na území obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Stavební adaptace nadzemních pater objektu čp. 2 v místní části Malá Bukovina na byty” |
2020 - 2030 | obec | 7500 | Externí |
Opatření : „Opatření 1.4: Rekonstrukce a zajištění bezbariérového přístupu do prostor obecní knihovny” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce stávajících prostor a modernizace vybavení obecní knihovny” |
2020 - 2030 | obec | 1000 | Externí |
„Výstavba venkovního výtahu k zajištění přístupu imobilních a starších osob do obecní knihovny ve II. NP objektu obecního úřadu” |
2020 - 2030 | obec | 2000 | Externí |
Opatření : „Opatření 1.6: Rekonstrukce vstupního a půdního prostoru obecního úřadu” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce vstupu do budovy obecního úřadu a stavební adaptace nevyužívaných půdních prostor” |
2020 - 2030 | obec | 2000 | Externí |
„Zajištění projektové dokumentace rekonstrukce vstupního a půdního prostoru obecního úřadu” |
2020 - 2030 | obec | 400 | Externí |
Opatření : „Opatření 1.7: Stavební adaptace prodejny potravin pro potřeby obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Stavební adaptace nevyužívané prodejny potravin pro potřeby obce” |
2020 - 2030 | obec | 3000 | Externí |
Opatření : „Opatření 1.7: Zřízení sítě vysokorychlostního internetu na území obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Podpora a spolupráce při budování sítě vysokorychlostního internetu sítí optických kabelů na území obce” |
2020 - 2030 | obec | 1000 | Externí |
Opatření : „Opatření 1.5: Rekonstrukce objektu hasičské zbrojnice pro potřeby JSDH obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce objektu hasičské zbrojnice pro potřeby JSDH obce” |
2020 - 2030 | obec | 5000 | Externí |
Opatření : „Opatření 1.8: Zřízení dohlížecího kamerového systému na území obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zřízení kamerového systému, kamerových bodů a centrálního monitorovacího pracoviště pro monitoring klíčových lokalit obce” |
2020 - 2030 | obec | 200 | Externí |
Cíl : „Strategický cíl 2: Kvalitní a udržitelné životní prostředí v obci”
Opatření : „Opatření 2.1: Oprava a odbahnění všech vodních nádrží na území obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava a odbahnění všech vodních nádrží na území obce” |
2020 - 2030 | obec | 6000 | Externí |
Opatření : „Opatření 2.2: Dořešení čistění odpadních vod z domácností na území obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Podpora výstavby domácích čističek odpadních vod obyvateli obce” |
2020 - 2030 | obec | 5000 | Externí |
Opatření : „Opatření 2.3: Vybudování systému zadržování srážkových vod na území obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Podpora vybudování systému pro zachycování srážkových vod na území obce” |
2020 - 2030 | obec | 2500 | Externí |
Cíl : „Strategický cíl 3: Bezpečný pohyb vozidel a chodců v obci”
Opatření : „Opatření 3.3: Budování a obnova obslužných i polních cest pro zlepšení prostupnosti krajiny na území obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Obnova obslužných komunikací v místní části Karlovka” |
2020 - 2030 | obec | 2000 | Externí |
„Obnova obslužných komunikací a polních cest v místní části Malá Bukovina” |
2020 - 2030 | obec | 4000 | Externí |
„Obnova obslužných komunikací a polních cest ve Velké Bukovině” |
2020 - 2030 | obec | 4000 | Externí |
Cíl : „Strategický cíl 4: Zachování tradic a památek v obci”
Opatření : „Opatření 4.1: Provedení restaurování všech drobných sakrálních památek na území obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Restaurování křížků a božích muk ve Velké Bukovině” |
2020 - 2030 | obec | 750 | Externí |
„Restaurování křížků a božích muk v místní části Malá Bukovina” |
2020 - 2030 | obec | 500 | Externí |
„Restaurování křížků a božích muk v místní části Karlovka” |
2020 - 2030 | obec | 250 | Externí |
Opatření : „Opatření 4.4: Oprava válečných hrobů na území obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava válečného hrobu Leonharda Weikerta na hřbitově v místní části Malá Bukovina” |
2020 - 2030 | obec | 500 | Externí |
„Oprava válečného hrobu Johanna a Juliuse Weikerta na hřbitově v místní části Malá Bukovina” |
2020 - 2030 | obec | 500 | Externí |
„Oprava válečného hrobu Juliuse Grumbacha na hřbitově v místní části Malá Bukovina” |
2020 - 2030 | obec | 500 | Externí |
„Oprava válečného hrobu Rudolfa Kohlera na hřbitově v místní části Malá Bukovina” |
2020 - 2030 | obec | 500 | Externí |
Opatření : „Opatření 4.6: Výsadba alejí a krajinotvorné zeleně na území obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výsadba alejí a krajinotvorné zeleně na území obce” |
2020 - 2030 | obec | 1000 | Externí |
Cíl : „Strategický cíl 5: Podpora různorodých sportovních aktivit v obci”
Opatření : „Opatření 5.1: Zajištění projektové dokumentace objektu sportovního zázemí fotbalového hřiště ve Velké Bukovině” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zajištění projektové dokumentace rekonstrukce objektu sportovního zázemí fotbalového hřiště ve Velké Bukovině” |
2020 - 2030 | obec | 2000 | Externí |
Opatření : „Opatření 5.2: Zajištění rekonstrukce objektu sportovního zázemí fotbalového hřiště ve Velké Bukovině” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce objektu sportovního zázemí fotbalového hřiště ve Velké Bukovině” |
2020 - 2030 | obec | 15000 | Externí |
Cíl : „Strategický cíl 6: Podpora turismu a cestovního ruchu v obci”
Opatření : „Opatření 6.1: Vyznačení či vybudování turistických a naučných stezek” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vytipování možných tras na území obce pro vyznačení turistických stezek KČT a napojení na síť nejbližších stávajících značených turistických stezek (modrá, červená, zelená)” |
2020 - 2030 | obec | 500 | Externí |
„Vybudování naučných stezek (včetně doprovodného mobiliáře) u zajímavostí na území obce” |
2020 - 2030 | obec | 2000 | Externí |
Opatření : „Opatření 6.2: Tvorba map, informačních brožurek a turistických průvodců a jejich distribuce za účelem propagace obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Sběr dat, zpracování, grafický návrh a tisk informačních brožurek a turistických průvodců a jejich distribuce do okolních turistických informačních center” |
2020 - 2030 | obec | 500 | Externí |
Implementační a hodnotící rámec strategie
Pro úspěšnou realizaci a naplnění cílů programu rozvoje obce Velká Bukovina na období 2020–2030 je nezbytné navázat realizací jednotlivých aktivit strategie na rozpočtové období obce a konkretizovat v závislosti na aktuální situaci jednotlivé aktivity, které budou prováděny v průběhu kalendářních let její platnosti. Do těchto aktivit budou zapojeni jak představitelé obce, tak ostatní aktéři na území obce, tj. veřejnost, soukromý sektor a neziskový sektor.
Implementace Programu rozvoje obce Velká Bukovina na období 2020-2030
V rámci naplňování cílů Programu je vhodné pro jednotlivé kalendářní roky připravit Akční plány, které budou ve struktuře navržených cílů a opatření, konkretizovat jednotlivé aktivity, resp. projekty k provedení v rámci aktuální situace v obci a s ohledem na dostupné finanční prostředky, jak vlastní, tak v rámci dotačních příležitostí.
Monitorování a hodnocení
Monitorování a hodnocení plnění jednotlivých aktivit a jejich příspěvku k dosažení cílů Programu rozvoje bude probíhat v kontextu zpracování dvouletých zpráv o naplňování cílů Programu rozvoje, resp. na nižší úrovni uskutečnění jednotlivých aktivit. Na konci platnosti dokumentu bude zpracována Závěrečná zpráva o naplnění Programu rozvoje, která bude sloužit také jako podklad dalšího plánování rozvoje obce prostřednictvím strategického dokumentu pro navazující období. S ohledem na dynamicky se měnící vnější i vnitřní prostředí bude dokument Programu rozvoje průběžně revidován a v případě potřeby některá z jeho částí či celý dokument aktualizován. Podnětem k aktualizaci mohou být zejména neočekávané a výrazné změny ve vnějších a vnitřních podmínkách ovlivňující rozvoj obce, ale také výsledky Zpráv o naplňování cílů Strategie.