Dokument Program rozvoje obce Luboměř pod Strážnou na období let 2017-2023 byl zpracován na základě požadavku zpracování komplexního rozvojového dokumentu pro:
Zpracování dokumentu probíhálo od začátku roku 2017.
Program rozvoje obce je dokumentem, v němž jsou zakotveny rozvojové priority dané obce. Zejména v malých obcích bývá běžné, že představitelé obce sice určité priority vnímají, ale pouze v myšlenkové rovině, nejsou uvedeny písemně, tzn. přístupné všem. Přitom teprve až písemná podoba struktury cílů a priorit napomůže k jejich snadnějšímu naplnění - jednak je stanovena hierarchie jednotlivých priorit (které priority jsou důležitější než jiné) a časový plán jejich naplnění, jednak jsou v dokumentu definovány realizační podmínky (konkrétní činnosti, odpovědný subjekt, využitelné zdroje financí apod.). Program rozvoje tak přispívá k tomu, aby obec efektivněji využívala finační prostředky z vlastního rozpočtu i dostupné dotace.
Program rozvoje obce tedy představuje hlavní problémy a předpoklady obce a stanovuje možná řešení, je podkladem pro rozhodování orgánů obce v záležitostech budoucího rozvoje obce a v neposlední řadě zvyšuje šance získat finační prostředky z vnějších zdrojů (dotací apod.).
Dokument Program rozvoje obce Luboměř pod Strážnou na období let 2017-2023 byl zpracován díky projektu "Elektronický metodická podpobra tvorby rozvojových dokumentů obcí" (CZ.1.04/4.1.00/62.00008), jehož nositelem bylo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR:
Obec Luboměř pod Strážnou se nachází v okrese Přerov, kraj Olomoucký.
Obce se rozprostírá na území Oderských vrchů v nadmořské výšce 600 m n. m., 20 km severně od Hranic. Obec sousedí s městem Potštát, které je vzdálené 7,1 km.
Od roku 1946 až do konce roku 2015 byla obec začleněna do Vojenského výcvikového prostoru Libavá a život zde určovala armáda. K 1. lednu 2016 došlo k vyčlenění z dnešního Vojenského újezdu Libavá na základě zákona č. 15/2015Sb. a obec tak po sedmdesáti letech obnovila svou samostatnost.
GPS souřadnice: 49.6885789N, 17.6647969E
Obr. č. 1: Poloha obce, Zdroj: Mapy.cz
Obr. č. 2 Satelitní snímek obce, zdroj: Mapy.cz
Počet obyvatel | Celková plocha území obce | Nadmořská výška |
111 | 956 ha | 600 m n. m. |
Na území obce nejsou žádné významné toky, jak je vidět z mapy, Něčinský potok lemuje hranici obce.
Na území obce je evidováno několik bezejmenných drobných vodních toků.
V obci jsou umělé vodní nádrže - Luboběř dědinský o výměře 588 m², Karlův rybník o výměře 5 115 m² a Nad Luboměří o výměře 1 408 m², tato nádrž slouží jako požární nádrž.
Celková katastrální rozloha obce činí 956 ha. Podloží je převážně břidličnaté.
První písemná zmínka o Luboměři pod Strážnou pochází z roku 1394. Vesnice byla nazvána Lybomyrz a náležela k panství Potštát. Již roku 1408 se zde zmiňuje farní úřad. Z roku 1749 je známá nepříliš zřetelná obecní pečeť s vyobrazením radlice. V letech 1792-1794 zde byl postaven pozdně barokní kostel Panny Marie Sněžné. O kostele se ví, že se v něm nacházel Mariánský obraz ze zrušeného prostějovského kláštera kapucínů.
Nepřehlédnutelným prvek v koloritu obce představovaly dřevěné větrné mlýny beraního typu. V obci se nacházely před rokem 1945 tři takové mlýny, přičemž před první světovou válkou vyhořel čtvrtý. Kvůli velkému počtu větrných mlýnu se zdejší krajině přezdívalo Moravské Holandsko. V roce 1930 měla obec 100 domů a žilo zde 375 obyvatel, z nichž bylo 364 Němců a 11 Čechoslováků. Zdejší obyvatelstvo se živilo především zemědělstvím, výrobou zemědělských strojů a hornictvím.
Po osvobození a obnově Československa začali do obce přicházet noví obyvatelé Neměcké národnostní příslušnosti. Původní německé obyvatelstvo začalo být ze strany Československa, v rámci odvety za příkoří z doby druhé světové války, všemožně diskriminováno a v roce 1946 byl proveden jeho odsun do Německa. Téhož roku bylo rozhodnuto o začlenění obce do plánovaného vojenského výcvikového tábora Města Libavá a již v září 1946 se započalo s vysídlováním obce. Pro zájem armády však nakonec nedošlo ke zboření obce. Roku 1950 byla obec úředně zrušena a začleněna do nově vyhlášeného vojenského újezdu Město Libavá. Přestože jako sídlo nezanikla, došlo i zde k demolicím značného počtu domů. Vedle domů byly bohužel zničeny také všechny tři větrné mlýny a ve druhé polovině 20. stolení došlo i k barbarskému zboření kostela Panny Marie Sněžné.
Ke 20. prosinci 2002 bylo zrušeno katastrální území bývalé obce a téměř celé začleněno do katastrálního území Čermná u Města Libavá.
Obnova samostatnosti - na začátku ledna 2012 vláda schválila záměr - optimalizace vojenských újezdů, podle kterého se má vojenský újezd Libavá zmenšit o necelou čtvrtinu, zejména o okrajové části. Kromě úspor je cílem také vyčlenit z vojenského újezdu co nejvíce obyvatel. V květnu 2014 vzniklo nové katastrální území Luboměř u Potštátu, zahrnující i Luboměř pod Strážnou s přilehlým okolím. K obnově samostatnosti obce došlo k 1. lednu 2016.
K 1.1. 2017 žilo v obci Luboměř pod Strážnou 111 obyvatel.
Ostatní demografické skutečnosti nejsou známy, vzhledem k nedostupným datům, které nejsou dostupné kvůli nedávnému vzniku obce.
Podnikatelské subjekty a jejich představitelé jsou účastníky života v daném území a svou přítomností i chováním ovlivňují mnohé aspekty jejich rozvoje. Na dané úrovni může subjekt působit jak pozitivně, tak i negativně, a to nejen svou hospodářskou situací, ale i svým chováním. Příznivá či naopak nepříznivá ekonomická situace ekonomických subjektů ovlivňuje míru nezaměstnanosti v daném regionu a tím i počet obyvatel, kteří jsou závislí na finanční podpoře v nezaměstnanosti. Situace podnikajícího subjektu působí i na výši mezd vyplácených pracovníkům podniku, kteří zpravidla žijí v daném regionu. Podnik tak určitým způsobem ovlivňuje ekonomickou situaci nejenom skutečných, ale i potenciálních pracovníků, působí na jejich efektivní poptávku aa má vliv na životní úroveň v regionu.
Situace na trhu práce a nezaměstnanost je jedním z hlavních ukazatelů hospodářské problémovosti území. Na trhu práce je práce prodávána jako výrobní faktor. Trh je charakterizován poptávkou po práci a její nabídkou. Na trhu práce nabízejí svou práci zaměstnanci a zaměstnavatelé ji jakožto výrobní faktor poptávají a platí. Nezaměstnanost závažně ovlivňuje stav společnosti.
Z důvodu nově vzniklé obce Luboměř nejsou k dispozici žádné statistické údaje o ekonomicky aktivních obyvatel ani vývoj podílu nezaměstnaných osob.
Dlouhodobá nezaměstnanost je vážným problémem. Dlouhodobě nezaměstnaní občané často propadají do "chudoby", cítí se sociálně vyloučení a návrat do zaměstnání se stává složitý. Čím déle je nezaměstnaný bez práce, tím menší má naději nalézt práci zpět. Ne všichni dlouhodobě nezaměstnaní přitom nechtějí pracovat. Vedle těch, kterým se pracovat nechce, jsou dlouhodobě nezaměstnanými např. mladí absolventi, kterým se nepodaří najít práci, obyvatelé venkova, občané předdůchodového věku a občané s nízkou kvalifikací. Dlouhodobá nezaměstnanost je pro stát finančně nákladná.
Zajištění technické infrastruktury území, kromě jiného vybavení inženýrskými sítěmi, doznaly takového uplatnění a rozvoje, že se staly zcela nepostradatelnými ve fungování území s ohledem na jeho další rozvoj. Technická infrastruktura určuje nejen kvalitu území, ale udává i potřebné informace pro podnikatelské investice a záměry. Zdokonalováním technického stavu inženýrských sítí výrazně zvyšují komfort života obyvatel v území. Naopak nedostatky v technické infrastruktuře kvalitu života obyvatel významně snižují a omezují rozvoj území.
V obci Luboměř pod Strážnou je vybudován nový veřejný vodovod.
Vodovod v lokalitě Luboměř pod Strážnou je řešen jako samostatný systém s třemi vrty jako s hlavními zdroji. Vodovod není součástí žádného systému skupinového vodovodu. V případě přerušení dodávky vody z veřejného vodovodu budou obyvatelé zásobení individuálně z domovních studní a balenou vodou.
Na území obce je vybudována nová kanalizační síť, která byla dokončena v roce 2017.
Původní stoková kanalizační síť odvádí převážnou část srážkové vody. Tyto vody jsou gravitačně odváděny jednotnou (veřejnou) stokovou sítí na komunální čistírnu odpadních vod. Celková délka dopravních cest stokové sítě je 321 m. Po vyčistění jsou vody vypouštěny do Luboměřského potoka, který je levobřežním přítokem Něčinského potoka.
V obci je v provozu ČOV (čistírna odpadních vod), která je také nově vybudovaná.
Obec nemá v současné době vybudovaný plynovod.
Na území obce se nacházejí nadzemní vedení veškerých rozvodů VN 22 kV. Stávající distribuční síť vyhovuje současným požadavkům na přenos elektrické energie.
Domácnosti a ostatní osoby ukládají komunální odpad do nádob k tomu předem určených. Odpad sváží specializovaná firma. Komunální odpad je svážen, tříděn a deponován mimo správní území obce. Sběr nebezpečných složek komunálního odpadu je prováděn mobilní cestou. Na správním území obce nebyla zjištěna žádná divoká skládka.
Dopravní obslužnost se rozumí zabezpečení dopravy po všechny dny v týdnu především do škol a školských zařízení, k orgánům veřejné moci, do zaměstnání, do zdravotnických zařízení poskytujících základní zdravotní péči a k uspokojení kulturních, rekreačních a společenských potřeb, včetně dopravy zpět, přispívajících k trvale udržitelnému rozvoji území.
V řešeném území nejsou žádné dálnice ani státní silnice a s jejich výstavbou se ani do budoucna neuvažuje.
Daným územím prochází silnice III. třídy č. 4416
Zastavěné území je obslouženo místními komunikacemi 3. a 4. třídy. Dopravně technický stav u větší části místních komunikací není vyhovující a bude zde nutná rekonstrukce komunikací.
Na území obce je veřejná linková autobusová doprava zajišťována specializovanou organizací. Autobusová doprava je realizována po krajských silnicích s jednou zastávkou na území obce.
Linky: Luboměř pod Strážnou - Potštát - Hranice
Hranice - Luboměř - Spálov
Podle posledního sčítání bylo v obci celkem 30 domů, 2 bytové domy s celkem 21 byty a 5 neobydlených domů. Domy sloužící k rekreaci v obci nejsou žádné.
Vytváření podmínek pro rozvoj výchovy a vzdělávání je jednou z významných aktivit obce, kterou jí umožňuje zákon o obcích. Za tím účelem obce pro poskytování předškolního vzdělávání a plnění povinnosti zajistit podmínky pro předškolní vzdělávání v posledním roce před zahájením povinné školní docházky pro děti s trvalým pobytem na území obce zřizuje svou mateřskou školu, nebo se za určitých smluvních podmínek dohodne s jinou obcí, případně se svazkem obcí. Také pro základní vzdělávání buď zřizuje svoji základní školu, nebo se postará o plnění povinné školní docházky v základní škole zřizované jinou obcí nebo svazkem obcí. Oblast předškolní výchovy a základního vzdělávání se tak stává problémem, který nelze řešit pouze na území jedné obce. Jde o oblast, které se musí společně věnovat (např. i s ohledem na dojíždění za prací v celém spádovém regionu) jak malé obce tak střední a velká města. Pro úspěšnou práci školy je také potřeba zajistit odborníky a zvýšit kvalitu a dostupnost infrastruktury pro vzdělávání a celoživotní učení.
Důležitým úkolem předškolní výchovy je vytvořit příznivé podmínky, které napomáhají dítěti v růstu, vývoji a učení. Důraz je kladen na fyzický, psychický, sociální a emociální vývoj dítěte. Důležité je posílit zdravé sebevědomí dítěte s pozitivními zkušenostmi z procesu učení a poskytnout mu možnost k interakci s ostatními. Předškolní výchova obohacuje dítě novými zkušenostmi a směřujeme ho k zájmu o nové věci. Bere ohledy na speciální potřeby vyplývající z potřeb dítěte. Předškolní výchova zaručuje rovnocenné možnosti k učení a k nástupu do školy.
V současné době není v obci mateřská škola ani základní škola. Děti dojíždí za vzděláním do Potštátu.
V obci se nenachází praktický lékař ani žádný jiný lékař. Praktický a dětský lékař je k dispozici v sousední obci Potšát. Ostatní zdravotní služby jsou dostupné až v Hranicích, kam lidé dojíždějí.
Z pohledu obcí je zajištění sociální péče a služeb jednou z významných aktivit, kterou v rámci výkonu samostatné působnosti plní. Tato oblast je velmi široká, finančně náročná a je neustále kladen důraz na zvyšování kvality těchto služeb. Co se týče financování, veřejné zdroje zcela určitě nebudou přibývat, zatímco počet uživatelů těchto služeb bude, vzhledem k demografickému vývoji, spíše narůstat.
Vzhledem k demografickému vývoji obyvatel, kterým se zabývá i tato analýza, je nutné zaměřit se na vznik nových a rozvoj existujících podnikatelských aktivit v oblasti sociálního podnikání. S tím je spojeno i zvýšení kvality a dostupnosti služeb vedoucích k sociální inkluzi.
Přímo v obci se nenachází domov pro seniory ani dům s pečovatelskou službou. Zlepšení a zajištění péče o seniory je základní podmínkou dalšího rozvoje kvality života občanů, neboť počet seniorů bude v následujících letech narůstat.
V obci je kulturní dům, žádné akce ale zatím obec nepořádá.
Sport a tělovýchova zahrnují takovou tělesnou činnost, která si klade za cíl harmonický rozvoj tělesné i psychické kondice, upevňování zdraví a zvýšení fyzické kondice.
Na území obce se nachází fotbalové hřiště, jeho stav je vyhovující, jsou nutné pouze drobné opravy vybavení - ochranná síť. Dále se v obci nachází antukové hřiště, kde je nutná rekonstrukce a dětské hřiště v obci chybí.
V obci nejsou žádné spolky ani sokol či obdobný sportovní klub.
Nejblíže dostupné sportovní vyžití se nachází v městě Potštát.
Na území obce nejsou registrovány dle národního památkového ústavu žádné významné krajinné prvky, žádné přechodně chráněné plochy, přírodní park, nenachází se zde národní park, ani ochranné pásmo národního parku. Do území obce nezasahuje chráněná krajinná oblast. Na území není žádná přírodní památka, národní přírodní památka, přírodní rezervace, národní přírodní rezervace ani jejich ochranná pásma. Na území obce nebyla stanovena biosférická rezervace UNESCO, ani geopark UNESCO. Na území obce byla vymezena ptačí oblast - NATURA 2000 Ptačí oblast Libavá.
Je zde území s archeologickými nálezy - Středověké a novověké jádro obce Luboměř - II.
Zastupitelstvo obce je základním orgánem obce, který ji samostatně spravuje. Odpovídá především za hospodaření s obecním majetkem a rozvoj obce. Zasedání zastupitelstva jsou vždy veřejná, konají se dle potřeby, minimálně však jedenkrát za tři měsíce. Zastupitelstvo obce tvoří členové, jejichž počet na každé volební období stanoví zastupitelstvo obce. Při určování počtu členů zastupitelstva se přihlíží zejména k počtu obyvatel a velikosti územního obvodu. Zákon o obcích stanovuje rozpětí počtu členů zastupitelstva podle velikostních kategorií. Například u obcí do 500 obyvatel, kde spadá i naše Luboměř pod Strážnou, je rozpětí 5 až 15 (§68 zákona o obcích).
Pro první volební období (2016-2018) byl stanoven počet členů zastupitelstva na 7.
Příjmy a výdaje obce v roce 2016
Rozpočtový výhled obce Luboměř pod Strážnou na roky 2017-2019
V následující části jsou blíže hodnoceny silné a slabé stránky obce Luboměř pod Strážnou. K tomuto hodnocení bylo použito dotazníkové šetření, kterého se zúčastnili občané obce, podnikatelské subjekty a zájmové sdružení. Tato část a poznatky z ní jsou základem pro tvorbu části návrhové, která je klíčová pro budoucí rozvoj obce.
V rámci zpracování PRO bylo provedeno dotazníkové šetření mez obyvateli obce. Celkem se vrátilo 54 ks dotazníků, což představuje 49% obyvatel. Pakliže počítáme, že jeden dotazník vyplní většinou všichni členové jedné domácnosti, při průměrném počtu 3 osob na domácnost se dostáváme 100% vrácených dotazníků. Návratnost dotazníků je tak výborná.
Skupina respondentů byla poměrně rovnoměrně rozložena pohlavím.
Věková struktura byla také zastoupena poměrně rovnoměrně. Menší procento bylo jen ve skupině 15-29 let.
Zároveň se výjadřili obyvatelé všech stupňů vzdělání, s tím, že jednoznačně převažují respondenti se středoškolským vzděláním, tento fakt je ale dám vzdělanostním rozložením obce.
Zároveň převažující většina respondentů žije v obci dlouhou dobu (více než pět let), nebo od narození.
Občané dále byli dotazováni, jak se jim v obci žije, co se jim na obci líbí, co naopak nelíbí a dále, jak by efektivně využili prostředky a tím i rozvoj obce. Z těchto výstupů je tvořena SWOT analýza, která je základem pro tvorbu návrhové části. Návrhová část je klíčovou pro tento dokument.
Z průzkumu co se líbí respondentům na obci vyplívá, že lidé si nejvíce cení blízkosti přírody a klidného života.
Naopak se respondentům nelíbí nezájem lidí o obec, nedostatek či špatná dostupnost obchodů a služeb, či nedostatečný kulturní život.
Následující graf znázorňuje, jak jsou obyvatelé obce spokojeni v obci v 11 různých oblastech. Jak je z grafu patrné, nejvíce jsou obyvatelé spokojeni v oblastech bydlení a péči obce o své prostředí.
Mezilidské vztahy jsou hodnoceny poměrně rovnoměrně, jak kladně, tak záporně. Jak je patrné z následujícího grafu 47% uvádí docela dobré vztahy, celkem 40% uvádí, že mezilidské vztahy nejsou moc dobré.
Dobré mezilidské vztahy souvisí s možností společenského kontaktu. Na tomto grafu je patrné, že v obci není moc velká příležitost ke společným kontaktům, celkem 30% uvedlo spíše ne a 33% uvedlo spíše ano. Graf koresponduje s předešlým a je zde vidět, jak skutečně příležitost ke společným kontům má vliv na mezilidské vztahy v obci.
Ze šetření také vyplývá, že 20% respondentů pravidelně sleduje webové stránky obce, tento fakt může způsobit, že lidé nemají dostatečný přehled o dění v obci a mohou jim uniknout některé podstatné informace. Poměrně velké procento 38% nemá možnost sledovat webové stránky, protože nemají připojení k internetu.
Na dotaz, zda jsou občané ochotni udělat něco pro rozvoj své obce, odpovědělo rozhodně ano 37% respondentů a 46% odpovědělo spíše ano.
Občané byli dotazováni na odkup RD do vlastnictví občanů, většina má zájem o koupi RD a sice 46%.
Dále byli lidé dotazování na částku, za kterou by si RD koupili. Největší procento bylo za částku v rozmezí 50.000 až 100.000,-Kč.
Na otázku, zdali by se obec měla rozrůstat odpověděla většina respondentů kladně a to 73%. Pouze 9% respondentů tvrdí, že by obec měla zůstat přibližně stejná.
Na otázku, kam by obec měla do budoucna investovat své prostředky, se vyskytují rozdílné názory, nejvíce lidé chtějí podporovat kulturní, společenské a sportovní aktivity a také investovat do rekonstrukce místních komunikací a mostů, či do péče o veřejnou zeleň a prostředí v obci.
Cíl : „INFRASTRUKTURA OBCE”
Opatření : „Správa místních komunikací” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Opravy a rekonstrukce místních komunikací” |
2020 - 2023 | 1500 | Vlastní + externí | |
Cíl : „ZELEŇ A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ”
Opatření : „Obnova a výsadba zeleně v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Řešení parkových úprav v obci a veřejné zeleně v obci” |
2018 - 2020 | 200 | Vlastní + externí | |
Cíl : „SPRÁVA BUDOV”
Opatření : „Snížení energetické náročnosti budov” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Snížení energetické náročnosti budovy č.p. 1367/1368” |
2017 - 2018 | 3000 | Vlastní + externí | |
„Snížení energetické náročnosti kulturního domu” |
2018 - 2023 | 2000 | Vlastní + externí | |
„Snížení energetické náročnosti obecního úřadu” |
2018 - 2023 | 1500 | Vlastní + externí | |
Opatření : „Správa budov ve vlastnictví obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Prodej rodinných domků” |
2017 - 2019 | |||
„Řešení nevyužitých budov v majetku obce: školka a kuchyně s ubytovnou” |
2017 - 2020 | 3000 | Vlastní + externí | |
Cíl : „KULTURA, TURISMUS A SPORTOVNÍ ZÁZEMÍ”
Opatření : „Zajištění kvalitních sportovišť” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce a výstavba sportovišť” |
2017 - 2020 | 500 | Vlastní + externí | |
Opatření : „Kulturní akce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Pořádání kulturních akcí” |
2017 - 2023 | 150 | ||
Opatření : „Kulturní zázemí” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vybudování místa pro venkovní komunitní setkávání a činnost (altán pro venkovní činnosti)” |
2019 - 2023 | 300 | Vlastní + externí | |
„Vybudování informačních tabulí a odpočívadel” |
2018 - 2020 | 200 | Vlastní + externí | |
Program rozvoje obce Luboměř pod Strážnou na období 2017- 2023 definuje priority budoucího rozvoje obce.
Za realizaci a naplnění Programu rozvoje obce je zodpovědné zastupitelstvo v čele se starostou. Zastupitelstvo koordinuje všechny aktivity, které povedou k naplnění dokumentu. Realizace je závislá na finančních prostředcích a to především z obecního rozpočtu, Fondů EU, ze státního rozpočtu a krajského rozpočtu.
Monitoring plnění dokumentu bude mít na starosti zastupitelstvo obce. Monitoring bude prováděn v rámci zasedání zastupitelstva jednou ročně. K monitoringu budou shromažďovány informace o průběhu jednotlivých aktivit. Sledovány budou aktivity, které byly naplánovány na daný rok. Dále bude sledována finanční připravenost naplánovaných projektů či vyhledávání a zajištění vhodných finančních zdrojů. Dále v rámci zastupitelstva budou projednávány změny dokumentu.
Aktualizace probíhá na základě dané situace, ve které se obec právě nachází. Případné změny budou předloženy na zasedání zastupitelstva. Dokument bude zveřejněn na internetových stránkách obce a zároveň bude k nahlédnutí, případně i k zapůjčení v listinné podobě na obecním úřadě.