Program rozvoje obce Krouna na období od 2017 do 2023

Program rozvoje obce Krouna
{PAGENO} / {nbpg}
Ministerstvo pro místní rozvoj Program rozvoje obcí

Program rozvoje obce
Krouna
Obecní znak

na období let
2017 - 2023

Úvod

Dokument Program rozvoje obce Krouna na období let 2017–2023 byl zpracován na základě požadavku
zpracování komplexního rozvojového dokumentu pro:

  • návrh rozvojových projektů obce a jejich zařazení do časové a místní posloupnosti realizace,
  • koordinace záměrů obyvatelstva a zastupitelstva obce,
  • přípravu rozpočtů obce na jednotlivé roky a pro zpracování požadovaných rozpočtových výhledů.

Zpracování dokumentu probíhalo od konce roku 2016 až do začátku roku 2017. Dokument částečně vychází z místního programu obnovy venkova pro obce Krouna, Oldřiš, Rychnov, Čachnov, Ruda, Františky pro roky 2016-2020.

Program rozvoje obce je dokumentem, v němž jsou zakotveny rozvojové priority dané obce. Zejména v
malých obcích bývá běžné, že představitelé obce sice určité priority vnímají, ale pouze v myšlenkové
rovině; nejsou uvedeny písemně, tzn. přístupné všem. Přitom teprve až písemná podoba struktury cílů a
priorit napomůže k jejich snadnějšímu naplnění – jednak je stanovena hierarchie jednotlivých priorit
(které priority jsou důležitější než jiné) a časový plán jejich naplnění, jednak jsou v dokumentu definovány
realizační podmínky (konkrétní činnosti, odpovědný subjekt, využitelné zdroje financí apod.). Program
rozvoje tak přispívá k tomu, aby obec efektivněji využívala finanční prostředky z vlastního rozpočtu i
dostupné dotace.


Program rozvoje obce (dále nejčastěji jen PRO) obsahuje dvě základní části – část analytickou, zaměřenou
na zachycení stávajícího stavu, a část návrhovou, shrnující zvolené budoucí cíle a možné cesty k jejich
dosažení. Do formulace obou těchto částí byla zahrnuta i veřejnost – celý proces tvorby dokumentu byl
předmětem projednání pracovní skupiny sestavené ad hoc; mimo to měli všichni obyvatelé obce možnost
zapojit se do dotazníkového šetření a také se k dokumentu vyjádřit v rámci jeho veřejného projednání.
Program rozvoje obce tedy představuje hlavní problémy a předpoklady obce a stanovuje možná řešení, je
podkladem pro rozhodování orgánů obce v záležitostech budoucího rozvoje obce a v neposlední řadě
zvyšuje šance získat finanční prostředky z vnějších zdrojů (dotací apod.).


Dokument Program rozvoje obce Krouna na období let 2017–2023 byl zpracován díky projektu
„Elektronická metodická podpora tvorby rozvojových dokumentů obcí“ (CZ.1.04/4.1.00/62.00008), jehož
nositelem bylo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.

A. ANALYTICKÁ ČÁST

A.1 Charakteristika obce

1. Území

Poloha

Obec Krouna se nachází v okrese Chrudim v Pardubickém kraji. Krouna leží v jihovýchodní části okresu Chrudim při komunikaci I/34 Hlinsko - Polička, asi 10 km východně od Hlinska. Hlavní komunikace protíná střed obce ve směru východ - západ. Vlastní zastavěné území se rozprostírá podél obou stran komunikace II/354 a souběžného toku říčky Krounky, které procházejí zhruba od jihu k severu, tedy kolmo na hlavní komunikaci. Východně od obce prochází trasa železnice Žďárec u Skutče - Svitavy. Obec leží v mírně svažitém terénu říčního údolí.

Administrativně spadají pod Krounu další čtyři místní části (ZSJ) : Čachnov, Františky, Oldřiš a Rychnov.

Obr. č. 1: Poloha obce Krouna; Zdroj: Google Maps

Obr. č. 2: Satelitní snímek obce Krouna; Zdroj: Google Maps

Základní charakteristiky obce Krouna

Počet obyvatel Hustota zalidnění obce Celková plocha území obce 
1 392 40,50 obyv./km2 3 437,45 ha 

Zdroj: ČSÚ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Struktura využití půdy

Celková katastrální plocha obce činí 3 437,45 ha, z toho orná půda zaujímá 32,44% plochy a lesy pak tvoří 39,32% plochy.
Zdroj: ČSÚ

Struktura využití půdy v obci Krouna v roce 2015
Struktura využití půdy v obci Krouna v roce 2015
Zdroj: ČSÚ

Vodní toky a vodní plochy

Obr. č. 3: Základní vodohospodářská mapa ČR - výřez

 

Historické souvislosti

První zmínky o obci pochází z roku 1349, kdy bylo jméno obce poprvé zveřejněno v úřední listině. Následné úřední zápisy o Krouně jsou z roku 1392 v Deskách dvorských, 1456 tamtéž, 1544 v Deskách zemských, 1568 tamtéž, 1654 v Berní rule a dále v dokumentech rychmburského panství. Obec Krouna vznikala jako údolní lánová ves rozkládající se v malebném údolí potoka Krounky v nadmořské výšce 560 m. Zástavbu tvořily v minulosti především větší zemědělské usedlosti a roubené chalupy. Dodnes zůstalo na území obce dochováno několik objektů lidové architektury, z nichž nejvýznamnějším je uzavřený „Bukáčkův statek“ čp. 61.

S Krounou jsou spojena významná jména – vynálezce F. Křižíka, matematika M. Pelíška, spisovatelů G. R. Opočenského, J. Doležala, F. Šímy, V. Broučka. V blízkém okolí čerpala náměty a poznatky ke svým knihám Teréza Nováková.

K obci Krouna správně náleží obecní části Rychnov, Františky, Oldřiš, Čachnov a Ruda. Všechny patří k typickým historickým vesnickým celkům Mikroregionu Hlinecko, první zprávy o Rychnově a Oldřiši pocházejí již z roku 1392, zbývající byly založeny až v 18. století. Obce dokládají původní charakter a zástavbu vsí na Hlinecku. 

2. Obyvatelstvo

Demografická situace

Na konci roku 2015 žilo v obci 1 392 trvale přihlášených obyvatel. Z časové řady vývoje obyvatel lze sledovat stabilní nárůst obyvatel od roku 2013. 

 

Vývoj počtu obyvatel obce Krouna v letech 2009 - 2015
Vývoj počtu obyvatel obce Krouna v letech 2003 - 2015
Zdroj: ČSÚ


V roce 2015 se přistěhovalo více lidí do obce, než se z obce odstěhovalo. Zároveň se v obci narodilo
14 dětí. Celkový nárůst obyvatel byl 28. Což sleduje trend, který započal v roce 2013.

Pohyb obyvatel v obci Krouna v roce 2015

 AbsolutněNa 1 000 obyv.
Živě narození celkem 14 10‰
Zemřelí celkem 13 10‰
Přirozený přírůstek 1 1‰
Přistěhovalí celkem 40 29‰
Vystěhovalí celkem 13 9‰
Saldo migrace 27 19‰
Meziroční změna počtu obyvatel 28 20‰


Zdroj: ČSÚ

Struktura obyvatelstva

Věková struktura 

Z dostupných údajů je zřetelné, že nejpočetnější věkovou skupinu obce Krouna tvoří obyvatelé ve věku
od 15 do 64 let a to 67,2%. Obyvatelstvo nad 65 let je pak zastoupeno 16,9% a obyvatelstvo do 14 let
pak 15,9%.

Předpokládaný vývoj věkové struktury obecně zde odpovídá celospolečenským prognózám – odchylky z
věkové struktury obyvatel Krouny nejsou natolik významné, aby zakládaly samostatné vývojové trendy,
a roli zde nehrají ani žádné další faktory.

Věková struktura obyvatel obce Krouna v roce 2015
Věková struktura obyvatel obce Krouna v roce 2015
Zdroj: ČSÚ

Změna počtu obyvatel a věkové poměry v obci Krouna

 Počet obyvatel v roce 2014Změna počtu obyvatel (2001-2011)0-14 let (%)65 a více let (%)Index stáříZměna podílu obyvatel
0-14 let (2003-2013)
Změna podílu obyvatel
65+ let (2003-2013)
Krouna 1 392,00 101,26 15,95% 16,88% 105,86 104,81 95,07
ORP HLINSKO 21 128,00 103,65 14,64% 18,49% 132,91 113,43 80,31
Okres Chrudim 105 239,00 100,76 15,12% 18,68% 123,55 106,52 78,08
Pardubický kraj 516 149,00 99,35 15,37% 18,53% 120,59 103,32 76,89
ČR 10 553 843,00 98,02 15,39% 18,31% 119,01 99,01 76,11


Zdroj: ČSÚ

Vzdělanostní struktura 

Vzdělanostní strukturu obyvatel obce i regionu lze označit za průměrnou až podprůměrnou ve srovnání s průměrem celé České republiky (dle výsledků sčítání lidu v roce 2011, novější data nejsou k dispozici).  Zvláště nízké je procento vysokoškolsky vzdělaných obyvatel (6,9% ve srovnání s více než 10% v ČR). Mezi důvody může patřit i nižší perspektiva uplatnění a získání odpovídajícího pracovního místa pro osoby s vysokoškolským vzděláním apod.

Vzdělanostní struktura obyvatel obce Krouna v roce 2011

Vzdělanostní struktura obyvatel obce Krouna v roce 2011
Zdroj: ČSÚ

 

3. Hospodářství

Ekonomická situace

Podnikatelské subjekty a jejich představitelé jsou účastníky života v daném území a svou přítomností i chováním ovlivňují mnohé aspekty jejich rozvoje. Na dané úrovni může subjekt působit jak pozitivně, tak i negativně, a to nejen svou hospodářskou situací, ale i svým chováním. Příznivá či naopak nepříznivá ekonomická situace ekonomických subjektů ovlivňuje míru nezaměstnanosti v daném regionu a tím i počet obyvatel, kteří jsou závislí na finanční podpoře v nezaměstnanosti. Situace podnikajícího subjektu působí i na výši mezd vyplácených pracovníkům podniku, kteří zpravidla žijí v daném regionu. Podnik tak určitým způsobem ovlivňuje ekonomickou situaci nejenom skutečných, ale i potenciálních pracovníků, působí na jejich efektivní poptávku a má vliv na životní úroveň v regionu.

V obci Krouna působí celkem 295 podnikatelských subjektů. Ze zjištěných subjektů je 112 subjektů bez zaměstnanců a 26 subjektů s 1 - 9 zaměstnanci, 6 subjektů s 10 - 49 zaměstnanci a 1 střední podnik s 50 a více zaměstnanci. 

Struktura podnikatelských subjektů podle velikosti v obci Krouna v roce 2013

Počet zaměstnancůKategorieAbsolutněRelativně (%)
do 10 mikropodniky 26 46,78%
10-49 malé podniky 6 2,03%
50-249 střední podniky 1 0,34%
250 a více velké podniky 0 -
nezjištěno - 150 50,85%


Zdroj: ČSÚ

V porovnání s krajem i celorepublikovým průměrem pracuje méně lidí ve službách a naopak více v zemědělství a průmyslu. Toto je nicméně typický trend na menších a středních obcích. 

Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Krouna v roce 2013
Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Krouna v roce 2013
Zdroj: ČSÚ

Struktura zaměstnanosti v obci Krouna podle odvětví v roce 2011 (%)

 Zemědělství a lesnictvíPrůmysl a stavebnictvíSlužby
Krouna 9,63% 40,00% 34,81%
HLINSKO 4,26% 44,16% 38,90%
Pardubický kraj 3,92% 37,32% 48,01%
ČR 2,74% 32,23% 53,87%


Zdroj: ČSÚ

Trh práce

Situace na trhu práce a nezaměstnanost je jedním z hlavních ukazatelů hospodářské problémovosti území. Na trhu práce je práce prodávána jako výrobní faktor. Trh je charakterizován poptávkou po práci a její nabídkou. Na trhu práce nabízejí svou práci zaměstnanci a zaměstnavatelé ji jakožto výrobní faktor poptávají a platí. Nezaměstnanost závažně ovlivňuje stav společnosti.

 

Nezaměstnanost obyvatel v Krouně má za sledované období kolísavý charakter. Nejnižší hodnoty byly zaznamenány v roce 2014. Naopak nejvyšší nezaměstnanost byla v roce 2010. 

 Vývoj počtu nezaměstnaných osob
Vývoj počtu nezaměstnaných osob
Zdroj: ČSÚ


Mobilita za prací je považována v České republice za jeden z problémových faktorů, který ovlivňuje jak životní úroveň jednotlivce či skupiny, tak i ekonomickou výkonnost regionů i celého státu. Mobilita za prací vždy nemusí znamenat zásadní změnu místa bydliště a stěhování, může jít o přijetí zaměstnání ve vzdálenější lokalitě a prodloužení doby dojížďky nebo i o vícedenní pobyty v novém místě pracoviště.

V obci Krouna je 180 osob vyjíždějících z obce za prací a 58 osob dojíždějících za prací do obce, toto je pravděpodobně způsobeno zejména nedostatečnou nabídkou pracovních příležitostí přímo v obci. 

 

4. Infrastruktura

Technická infrastruktura

Zajištění technické infrastruktury území, kromě jiného vybavení inženýrskými sítěmi, doznaly takového uplatnění a rozvoje, že se staly zcela nepostradatelnými ve fungování území s ohledem na jeho další rozvoj. Technická infrastruktura určuje nejen kvalitu území, ale udává i potřebné informace pro podnikatelské investice a záměry. Zdokonalováním technického stavu inženýrských sítě výrazně zvyšují komfort života obyvatel v území. Naopak nedostatky v technické infrastruktuře kvalitu života obyvatel významně snižují a omezují rozvoj území.

Zásobování pitnou vodou

Obec Krouna je zásobena ze skupinového vodovodu Hlinsko, zásobeného z vodní nádrže Hamry na řece Chrudimce. Zásobování je vedeno přes vodojem Medkovy kopce samostatným zásobním řadem Dn 150, délky cca 5 km. Řád je zaústěn do vodojemu Krouna o objemu 250m3.

Kanalizace

Obec Krouna má na svém území vybudovánu v části obce vyhovující jednotnou kanalizační síť. Jelikož zde zatím není vybudována ČOV, je tato síť provozována jako dešťová. Předpokládá se dobudování jednotné kanalizační sítě a výstavba ČOV a páteřního sběrače.

Zásobování teplem 

Se zásobováním tepelnou energií dálkovým horkovodem se nepočítá. Velká část objektů je v současné době vytápěna pomocí spotřebičů na zemní plyn rozvedený v Krouně, Oldřiši a Rychnově v posledních letech. I do budoucna je počítáno s vytápěním objektů a přípravou TUV především pomocí spotřebičů na plyn, v menším procentu kombinací s moderními ekologickými způsoby vytápění pomocí kotlů na spalování dřeva, slámy apod.

Koncepce nakládání s odpady

Nakládání s komunálními odpady produkovanými občany probíhá podle systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění využívání a odstraňování komunálních odpadů, stanovených obecně závaznou vyhláškou obce, vydanou v souladu se zákonem č. 185/2001 Sb., o odpadech v platném znění. 

Dopravní infrastruktura

Dopravní obslužnost se rozumí zabezpečení dopravy po všechny dny v týdnu především do škol a školských zařízení, k orgánům veřejné moci, do zaměstnání, do zdravotnických zařízení poskytujících základní zdravotní péči a k uspokojení kulturních, rekreačních a společenských potřeb, včetně dopravy zpět, přispívající k trvale udržitelnému rozvoji území.

Železniční doprava

Řešenou oblastí prochází stávající regionální železniční trať č. 261 (Žďárec u Skutče - Svitavy), jednokolejná, neelektrifikovaná. Trať je provozována bez podstatných závad. ČD v návrhovém období do r. 2011 neplánují žádné rozsáhlejší investiční záměry. 

Silniční doprava 

Řešeným územím prochází následující silnice:

  • I/34 - České Budějovice – Třeboň – Jindřichův Hradec – Pelhřimov – Humpolec - Havlíčkův Brod – Ždírec – Hlinsko – Krouna – Polička – Svitavy (km 166,0-176,5). Patří mezi základní silniční síť (Z-54)
  • II/354 - Stránecká Zhoř (křižovatka s D 1) - N. Město na Moravě – Sněžné – Svratka – Krouna - Předhradí (křižovatka s II/358), (km 2,0 - 11,0)
  • III/3543 – průjezd přes Otradov, (km 0,0 - 2,208)
  • III/3544 – křižovatka s II/354 - stanice ČSD, (km 0,0 - 0,687)
  • III/3545 – Proseč – Rychnov – Čachnov – Svratka, (km 1,6 - 8,4)
  • III/3546 – křižovatka s III/3545 - stanice ČSD, (km 0,0 - 0,146)
  • III/3547 – křižovatka s I/34 – Čachnov, (km 0,0 - 2,200)
  • III/35525 – křižovatka s I/34 – Oldřiš, (km 0,0 - 1,5)

Místní komunikace 

Silnice II/354 je v průtahu obce využívána jako místní sběrná komunikace. Plní dopravní funkci a částečnou přímou obsluhu obytné zástavby.

Obslužnou funkci plní rovněž navazující silnice III. třídy v Čachnově, Oldřiši a Rychnově. Síť přístupových komunikací k obytným domům je podřízena potřebám nerovnoměrné zástavby.

Zdroj: ŘSD

Pěší a cyklisté 

Chodníky pro pěší jsou vybudovány převážně v centrálních částech obce a místních částí, u autobusových zastávek a v některých ulicích s novou zástavbou. Na ostatních místních komunikacích může být často provoz realizován jako zklidněné zóny.

V řešeném územím se nachází cykloturistické regionální trasy č. 4180 a 4120 (Proseč – Česká Rybná – Rychnov- Čachnov – Karlštejn). Řada dalších regionálních tras je postupně budována.

U silnic III. tř. a na místních komunikacích lze předpokládat, že cyklisté budou využívat jízdních pruhů s ostatními vozidly.

Veřejná hromadná doprava osob

Na území obce je veřejná linková autobusová doprava zajišťovaná specializovanou organizací.

Občané mají také možnost využívat služby železniční dopravy, která prochází obcí přes stávající regionální železniční trať č. 261 (Žďárec u Skutče - Svitavy). Je jednokolejná, neelektrifikovaná.

5. Vybavenost obce

Bydlení

Podle posledního sčítání lidu bylo v obci cca 119 obydlených domů. V obci se stále nachází plochy vhodné pro potenciální výstavbu domů.

Domovní a bytový fond v obci Krouna dle SLDB 2011

Počet domů 578
Počet obydlených domů 399
Podíl obydlených domů 69,03%
Podíl obydlených domů v ČR 83,40%
Počet rodinných domů 388
Podíl rodinných domů 67,13%
Podíl rodinných domů v ČR 72,18%
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet 48,13%
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet v ČR 53,00%


Zdroj: ČSÚ

Výstavba nových obyvatelných objektů v obci má spíše klesající charakter, nicméně je v průměru mírně vyšší při porovnání s krajem a celkovým průměrem ČR.

Vývoj bytové výstavby v obci Krouna v období 2009 - 2015

 2009201020112012201320142015
Počet dokončených bytů 7 6 3 4 3 4 1
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v kraji 3,11 3,16 2,46 2,48 1,98 1,93 2,12
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v ČR 3,68 3,48 2,76 2,75 2,40 2,27 2,38


Zdroj: ČSÚ

Školství a vzdělání 

Vytváření podmínek pro rozvoj výchovy a vzdělávání je jednou z významných aktivit obce, kterou jí umožňuje zákon o obcích. Za tím účelem obec pro poskytování předškolního vzdělávání a plnění povinnosti zajistit podmínky pro předškolní vzdělávání v posledním roce před zahájením povinné školní docházky pro děti s trvalým pobytem na území obce zřizuje svou mateřskou školu, nebo se za určitých smluvních podmínek dohodne s jinou obcí, případně se svazkem obcí. Také pro základní vzdělávání buď zřizuje svoji základní školu, nebo se postará o plnění povinné školní docházky v základní škole zřizované jinou obcí nebo svazkem obcí. Oblast předškolní výchovy a základního vzdělávání se tak stává problémem, který nelze řešit pouze na území jedné obce. Jde o oblast, které se musí společně věnovat (např. i s ohledem na dojíždění za prací v celém spádovém regionu) jak malé obce tak střední a velká města. Pro úspěšnou práci školy je také potřeba zajistit odborníky a zvýšit kvalitu a dostupnost infrastruktury pro vzdělávání a celoživotní učení.

Důležitým úkolem předškolní výchovy je vytvořit příznivé podmínky, které napomáhají dítěti v růstu, vývoji a učení. Důraz je kladen na fyzický, psychický, sociální a emocionální vývoj dítěte. Důležité je posílit zdravé sebevědomí dítěte s pozitivními zkušenostmi z procesu učení a poskytnout mu možnost k interakci s ostatními. Předškolní výchova obohacuje dítě novými zkušenostmi a směřujeme ho k zájmu o nové věci. Bere ohledy na speciální potřeby vyplývající z potřeb dítěte. Předškolní výchova zaručuje rovnocenné možnosti k učení a k nástupu do školy.

Na území obce se nachází mateřská škola i základní škola. Základní školu podle posledních dostupných údajů navštěvovalo 96 žáků na prvním stupni a 95 žáků na druhém stupni. 

Zdravotnictví

V obci je dostupná ordinace proktického lékaře a dvakrát v týdnu zubní lékař, chybí dětský lékař či gynekolog. Všechny běžně potřebná zdravotnická zařízení se nachází v Hlinsku. Proto díky dostačující dostupnosti veřejnou dopravou není tento problém tak zásadní. 

Spolková činnost, kultura a sport

Spolky

V obci působí v současné době čtyři spolky. Jedná se o Sbor dobrovolných hasičů (SDH), TJ Sokol Krouna, Orel a Český zahrádkářský svaz.

Sport 

V obci se aktivně provozuje fotbal, florbal, šachový kroužek a požární sport.  

Kultura

Nejstarší památku obce Krouna představuje barokní katolický kostel sv. Michaela archanděla v barokním slohu, který pochází z druhé poloviny 18. století. Stojí na místě původního dřevěného gotického farního kostela, zmiňovaného již roku 1350.

 

V roce 1878 byla dokončena pseudogotická stavba evangelického kostela, která je dílem významného regionálního architekta Františka Schmoranze. V jeho vstupní chodbě jsou uvedena jména padlých a nezvěstných z I. světové války.

 

V dolní části obce Krouna se nachází socha Nanebevzetí Panny Marie z roku 1875 a Žižkův pomník z roku 1924. Na katolickém hřbitově stojí pomník obětem 1. světové války.

 

6. Životní prostředí

Na území obce byly vyhlášeny památné stromy v Krouně na Humperkách, Rychnově a Františkách. Do jižní části řešeného území (od silnice I/34 Hlinsko – Polička) zasahuje chráněná krajinná oblast (CHKO) Ždárské vrchy. Dle podkladů webových stránek Pardubického kraje se v řešeném území vyskytují dva významné krajinné prvky (VKP) – Vstavače na Františkách (č. 01090) a Vápenky západně od Rychnova (č. 01044).

 

Struktura využití půdy
Struktura využití půdy
Zdroj: ČSÚ



7. Správa obce

Obecní úřad a kompetence obce 

Subjekt obce Krouna vznikl na základě zákona č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), jako orgán územní samosprávy. Obec vykonává samostatnou působnost na základě zákona č. 128/2000., o obcích (obecní zřízení), v platném znění a je územním samosprávným celkem s právní subjektivitou. Je také základním územním samosprávným společenstvím občanů a tvoří územní celek, který je vymezen hranicemi území obce. Obec Krouna je spravována pětičlenou radou obce a patnáctičlenným zastupitelstvem obce. V čele obce stojí starosta obce. Obec má také zřízeny dva třičlenné výbory - finanční a kontrolní. 

Hospodaření obce 

V rámci rozpočtu má obec každoročně vyčleněny finanční prostředky, které slouží k zabezpečení rozvoje obce, její infrastruktury a služeb.

Vývoj rozpočtového hospodaření v obci Krouna v letech 2009 - 2014 (v tis. Kč)
Vývoj rozpočtového hospodaření v obci Krouna v letech 2009 - 2014 (v tis. Kč)
Zdroj: ČSÚ

Komunikace s občany

Komunikace s veřejností je obcí vnímána jako jeden ze základních aspektů, který ovlivňuje kvalitu řízení obce. Komunikace s občany je řešena několika způsoby tak, aby vyhovovala všem skupinám zájemců o informace bez ohledu na věková či jiná omezení. Kromě osobního kontaktu s občany na veřejných projednáních je využívaná úřední deska a webové stránky obce www.krouna.cz a tištěný čtvrtletník Krounský zpravodaj.

Vnější vztahy a vazby

Obec je členem MAS Hlinecko a Sdružení obcí mikroregionu Hlinecko. 

A.2 Východiska pro návrhovou část

V následující části jsou blíže hodnoceny silné a slabé stránky obce Krouna. K tomuto hodnocení bylo použito dotazníkové šetření, kterého se zúčastnili občané obce, podnikatelské subjekty a zájmová sdružení. Tato část a poznatky z ní jsou základem pro tvorbu části návrhové, která je klíčová pro budoucí rozvoj obce.

V souvislosti s využitím výstupů SWOT analýzy je nutno zohlednit faktory, které obec může jen obtížně ovlivnit, jsou to především stav komunikací, na které je obec napojena, které nejsou v jejím vlastnictví, nebo snížení dopravní dostupnosti veřejnou dopravou.

Dotazníkové šetření veřejnosti

V rámci zpracování PRO bylo provedeno dotazníkové šetření mezi obyvateli obce. Celkem se vrátilo 128 ks
dotazníků, což představuje 9,12% obyvatel. Pakliže počítáme, že jeden dotazník vyplní většinou všichni
členové jedné domácnosti, při průměrném počtu 3 osob na domácnost se dostáváme k 27,4% vrácených
dotazníků. Návratnost dotazníků není moc dobrá.

Skupina respondentů byla poměrně  rovnoměrně rozložena pohlavím respondentů. U věkové struktury mírně převažuje skupina od 30 - 49 let.

 

 

 

 

 

Zároveň se vyjadřili obyvatelé všech stupňů vzdělání. Převažují respondenti se středoškolským vzděláním, poměrně velké procento respondentů má vysokoškolské vzdělání (30%) a vyšší odborné 7%.

 

 

 

Zároveň převažující většina respondentů žije v obci od narození nebo již dlouhou dobu (více než pět let).

 

 

 

 

 

 

Občané dále byli dotazováni, jak se jim v obci žije, co se jim na obci líbí, co naopak nelíbí a dále jak by
efektivně využili prostředky a tím i rozvoj obce. Z těchto výstupů je tvořena SWOT analýza, která je
základem pro tvorbu návrhové části. Návrhová část je klíčovou pro tento dokument.

 

 

 

Z průzkumu co se líbí respondentům na obci vyplývá, že lidé si nejvíce cení blízkosti přírody a klidného života.


  

 

 

Naopak se respondentům nelíbí nezájem lidí o obec, nedostatek pracovních příležitostí a nedostatečný kulturní a společenský život.

 

 

Následující graf znázorňuje, jak jsou obyvatelé obce spokojeni v obci v 11 různých oblastech. Jak je z
grafu patrné, nejvíce jsou obyvatelé spokojeni v oblastech životního prostředí, informovanosti o dění v obci, ale také ve zdravotnictví.  

 

 

 

Mezilidské vztahy jsou hodnoceny poměrně dobře. Jak je patrné z následujícího grafu celkem 60% uvádí,
že mezilidské vztahy jsou docela dobré a celkem 19% hodnotí mezilidské vztahy za ne moc dobré. Za
špatné považuje mezilidské vztahy pouze jeden respondent.

 

 

 

Dobré mezilidské vztahy souvisí s dobrou možností společenského kontaktu, který lze vidět na základě
respondentů v následujícím grafu.

 

 

 

Ze šetření také vyplývá, že web obce pravidelně sleduje 33% respondentů a 40% sleduje web občas. Z toho je patrné, že v obci funguje dobrá informovanost občanů a lidé se zajímají o dění v obci.
 

 

 

Na dotaz, zda jsou občané ochotni udělat něco pro rozvoj své obce, odpovědělo  66% respondentů
kladně, spíše ne pouze 13% a 21% rozhodně ne. Nejčastěji jsou občané ochotni pomoci při údržbě krajiny a zeleně, přípravě společenských a kulturních akcí a různých obecních brigádách. 

 

 

 

Na otázku, zdali by se obec měla rozrůstat, odpovědělo 37% respondentů kladně  a skoro stejné procento respondentů,  tj. 34%  tvrdí, že by obec měla zůstat přibližně stejná.

 

 

 

Na otázku, kam by obec měla do budoucna investovat své prostředky, se vyskytují rozdílné názory,
nicméně respondenti se shodují s plánem investic obce a vidí důležité investiční akce jako rekonstrukce místních komunikací, kanalizaci a výstavbu sportoviště jako priority.

 

 

 

SWOT analýza

Silné stránky

  • Zájem o bydlení
    Zájem o stavební parcely v obci.
  • Působení MIAS OC
    Prosperující firma MIAS OC v obci a záměr jejího rozšíření.
  • Typ bydlení
    Převažující typ bydlení v rodinném domě se zahradou.
  • Plynofikace obce
    Dokončena plynofikace obce
  • Příprava odkanalizování obce
    Záměr a příprava vybudování kanalizace a ČOV.
  • Zaměstnanost
    Relativně nízká nezaměstnanost.
  • Stabilita prostředí
    Stabilizované prostředí bez výskytu nebezpečných jevů (sesuvy, apod.)
  • Obecní vodovod
    Dokončen obecní vodovod.
  • Chráněná území
    Nadprůměrná rozloha chráněných území.
  • Typický ráz krajiny
    Do značné míry zachovalý typický krajinný ráz.
  • Ekologická stabilita
    Nadprůměrná ekologická stabilita (KES).
  • Podmínky pro zemědělskou výrobu
    Poměrně příznivé klimatické a půdní podmínky pro zemědělskou výrobu.
  • Lesní porosty
    Lesní porosty na téměř 40% řešeného území.

Slabé stránky

  • Náves obce
    Chybějící výrazná náves.
  • Stáří domů
    Vysoké průměrné stáří domů.
  • Vliv dopravy na bydlení
    Centrální část znehodnocena průjezdnou dopravou.
  • Podnikavost
    Nízká míra podnikatelské aktivity obyvatel.
  • Místní záplavy
    Výskyt místních záplav při silných deštích.
  • Stávající kanalizace
    Zastaralý a nevyhovující kanalizační systém.
  • Trvalí obyvatelé
    Úbytek počtu trvale bydlících obyvatel migrací.
  • Index stáří
    Vysoký index stáří a růst počtu domácností osamocených starších občanů.
  • Poddolované území
    Výskyt místních poddolovaných území (plošných i bodových).
  • Retenční kapacita
    Nízká retenční kapacita území daná příliš vysokým procentem závěrů zornění půdy.
  • Hluková zátěž
    Vysoká hluková zátěž z průjezdní dopravy v obci.
  • Úrodnost a retence vod
    Snížení přirozené úrodnosti, výrazné snížení schopnosti retence vod.
  • Skladba lesa
    Nepříznivá druhová skladba lesa.
  • Svažitost terénů
    Místy nevhodné způsoby obhospodařování svažitých terénů.

Příležitosti

  • Podpora orientace zemědělství
    Podpora orientace zemědělství na tvorbu a ochranu krajiny.
  • Hromadná doprava
    Podpora rozvoje hromadné dopravy a práce z domova.
  • Dotační tituly
    Využití dotačních titulů z programů EU a státního fondu na zlepšení veřejné infrastruktury a služeb.
  • Využití neobydlených domů
    Záchrana neobydlených domů k rekreační funkci (chalupaření).
  • Trend v bydlení
    Využít obecný trend zkvalitňování bydlení v důsledku ekonomického růstu.
  • Růst turistiky
    Růst zájmu o domácí turistiku.
  • Rekreační bydlení
    Poptávka po rekreačním bydlení.
  • Rekreační zázemí
    Poskytnutí rekreačního zázemí obyvatelům nedalekých měst.
  • Sport a zdravotní styl
    Obecný důraz na sport a zdravý životní styl.

Hrozby

  • Nedostatek financí
    Nedostatek vlastních finančních prostředků.
  • Lokální záplavy
    Odklad záplavového řešení může způsobit ohrožení území.
  • Odklad realizace záměrů
    Odklad realizace plánovaných záměrů obce.
  • Narušení venkovského rázu
    Narušení venkovského rázu zástavby.
  • Kanalizace a ČOV
    Problémy nebo odklad při realizaci kanalizace a ČOV

B. NÁVRHOVÁ ČÁST

B.1 Strategická vize

B.2 Cíle, opatření a aktivity

Vysoká důležitost    Střední důležitost    Nízká důležitost

Cíl : „DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA”

Zlepšení dopravní infrastruktury

Opatření : „Správa místních komunikací”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Opravy místních komunikací”

2017 - 2020 10000 Vlastní + externí

„Úprava parkoviště na křižovatce”

2017 - 2020 2700 Vlastní + externí

„Dokončení komunikace za ZŠ III”

2017 - 2020 4500 Vlastní + externí

„Rekonstrukce mostů”

2017 - 2022 10000 Vlastní + externí

„Výstavba chodníků”

2017 - 2022 20000 Vlastní + externí

„Navigační systém”

2017 - 2020 300 Vlastní + externí

„Prořízení techniky na údržbu veř. komunikací”

2017 - 2020 5000 Vlastní + externí

„Výkup nádražních budov a pozemků v Krouně a v obci Čachnov”

2017 - 2020 4000 Vlastní

Cíl : „TECHNICKÁ INFRASTRUKTURA”

Zlepšení technické infrastruktury

Opatření : „Zajištění kvalitní kanalizace a vodovodu”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Kanalizace + ČOV pro Krounu, Oldřiš a Rychnov”

2017 - 2020 120000 Vlastní + externí

„Vrt pro zásobení vodou obce Rychnov”

2017 - 2020 5000 Vlastní + externí

„Výstavba nedokončených úseků vodovodu”

2017 - 2022 5000 Vlastní + externí

Opatření : „Zlepšení ostatní technické infrastruktury”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Rekonstrukce a doplnění veřejného osvětlení v obcích”

2017 - 2023 5000 Vlastní + externí

„Rekonstrukce obecního rozhlasu, centrální ovládání rozhlasu”

2017 - 2022 2000 Vlastní + externí

„Výkup budovy vedle nádraží ČD pro výstavbu sběrného dvora”

2017 - 2023 8000 Vlastní + externí

Cíl : „LESNÍ A VODNÍ HOSPODÁŘSTVÍ”

Nová výsadba lesů, remízky, poldry, lesní cesty a stezky, obnova a budování studánek atd..

Opatření : „Správa vodních ploch”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Obnova rybníků Krouna, Rychnov a Oldřiš”

2017 - 2022 5000 Vlastní + externí

„Oprava požárních nádrží”

2017 - 2019 2000 Vlastní + externí

Opatření : „Správa a obnova lesů”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Výsadba v lese”

2017 - 2023 1500 Externí

„Údržba lesních cest”

2017 - 2023 1500 Externí

„Obnova a zpřístupnění studánek v obecním lese”

2017 - 2023 800 Vlastní + externí

Cíl : „ZELEŇ A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ”

Starost o životní prostředí, starost o zeleň v intravilánu a extravilánu obce.

Opatření : „Obnova a výsadba zeleně v obci”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Výsadba remízků v extravilánu obcí”

2017 - 2023 2000 Vlastní + externí

„Sázení alejí endemických odrůd ovocných stromů podél obecních cest”

2017 - 2023 2000 Vlastní + externí

„Výsadba parkové plochy za katol. hřbitovem”

2017 - 2023 500 Vlastní + externí

„Řešení parkových úprav v obcích”

2017 - 2023 3000 Vlastní + externí

„Revitalizace starých stromů”

2017 - 2023 2000 Vlastní + externí

„Výsadba genofondu endemických odrůd v obcích”

2017 - 2023 3000 Vlastní + externí

Cíl : „ZÁKLADNÍ OBČANSKÁ VYBAVENOST a SLUŽBY”

Základní občanská vybavenost a služby v obci

Opatření : „Zkvalitnění služeb v obci”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Rekonstrukce a modernizace obecní knihovny”

2017 - 2023 1200 Vlastní + externí

„Obnova a doplnění vybavení prostor obecního úřadu”

- 320 Vlastní

Opatření : „Zlepšení sportovního zázemí”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Výstavba lezecké stěny u ZŠ”

2017 - 2019 1500 Vlastní + externí

„Výstavba tělocvičny u ZŠ”

2017 - 2021 10000 Vlastní + externí

„Rekonstrukce a dokončení sportovního hřiště u ZŠ”

2017 - 2022 3000 Vlastní + externí

„Vybudování hřiště u Orlovny”

2017 - 2023 800 Vlastní + externí

Cíl : „KULTURNÍ A REGIONÁLNÍ PAMÁTKY”

Rekonstrukce kulturních památek a drobných sakrálních staveb, údržba a ochrana apod.

Opatření : „Rekonstrukce a údržba kulturních památek”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Rekonstrukce křížků a pomníků”

2017 - 2023 1500 Vlastní + externí

„Výstavba křížové cesty v Krouně”

2017 - 2023 1500 Vlastní + externí

„Oprava omítky katolického kostela”

2017 - 2023 5000 Externí

„Pořízení fis zvonu do věže evangelického kostela”

2017 - 2023 1500 Externí

„Oprava pilířů a vazby věže evangelického kostela”

2017 - 2023 5000 Externí

Cíl : „CESTOVNÍ RUCH A ZVÝŠENÍ NÁVŠTĚVNOSTI”

Cyklotrasy, cyklostezky, naučné stezky, běžecké tratě, hipostezky, informační centra, rozhledny, turistický informační systém, infotabule a odpočívky, propagační materiály apod.

Opatření : „Zvýšení atraktivity obce pro turistický ruch”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Výstavba cyklostezky Krouna – Otradov”

2017 - 2020 3000 Vlastní + externí

„Přebudovat prostor “Hápovy“ skály na vyhlídkové místo”

2017 - 2023 1500 Vlastní + externí

„Výstavba běžeckých tratí Čachnov”

2017 - 2023 2000 Vlastní + externí

„Výstavba cyklostezky Krouna - Hlinsko”

2017 - 2023 10000 Vlastní + externí

„Výstavba rozhledny na Františkách, na jednom z historicky významných geodetických bodů v EU”

2017 - 2023 10000 Vlastní + externí

„Výstavba repliky pece na Vápenkách a naučné stezky Vápenky - Pec - Ruda”

2017 - 2023 5000 Vlastní + externí

Cíl : „NEINVESTIČNÍ AKCE a KULTURNÍ AKCE”

Festivaly, slavnosti, akce sportovní, společenské, kulturní, hudební, divadelní, taneční apod.

Opatření : „Podpora neinvestičních a kulturních akcí”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Krajská konference o podpoře interaktivní výuky pořádaná ZŠ a MŠ Krouna”

2017 - 2023 420 Vlastní + externí

„Aktivizace činnosti a oživení „Spolku přátel Vysočiny“”

2017 - 2023 220 Vlastní + externí

„Soutěže SDH, Sokol, ZŠ”

2017 - 2023 2000

„Pořádání kulturních akcí – koncerty, divadelní představení, dětský den”

2017 - 2023 540 Vlastní + externí

„Podpora dětského divadelního souboru Dividlo a školního časopisu Škrob”

2017 - 2023 120 Vlastní + externí

Cíl : „SPRÁVA BUDOV”

Energetická a stavební opatření pro udržitelnost a využitelnost budov v majetku obce

Opatření : „Energetická a stavební opatření pro udržitelnost budov”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Výměna oken v ZŠ a MŠ”

2017 - 2019 5000 Vlastní + externí

„Vybudování podkrovních bytů a rekonstrukce budovy čp. 68”

2017 - 2023 8000

„Energetická opatření budovy OÚ”

2017 - 2023 15000 Vlastní + externí

„Rekonstrukce budovy SDH v Rychnově”

2017 - 2023 5000 Vlastní + externí

„Rekonstrukce přízemních prostor OÚ (pošty)”

2017 - 2023 5000 Vlastní + externí

„Revitalizace budovy bývalé ZŠ na Čachnově”

2017 - 2023 4000 Vlastní + externí

„Vybudování bezbariérového přístupu na obecní úřad”

2017 - 2023 350 Vlastní + externí

B.3 Podpora realizace programu

Program rozvoje obce Krouna na období 2017- 2023 definuje priority budoucího rozvoje obce.

Realizace PRO

Za realizaci a naplnění Programu rozvoje obce je zodpovědné zastupitelstvo v čele se starostou. Zastupitelstvo koordinuje všechny aktivity, které povedou k naplnění dokumentu. Realizace je závislá na finančních prostředcích a to především z obecního rozpočtu, Fondů EU, ze státního rozpočtu a krajského rozpočtu.

Monitoring PRO

Monitoring plnění dokumentu bude mít na starosti zastupitelstvo obce. Monitoring bude prováděn v rámci zasedání zastupitelstva jednou ročně. K monitoringu budou shromažďovány informace o průběhu jednotlivých aktivit.

Sledovány budou aktivity, které byly naplánovány na daný rok. Dále bude sledována finanční připravenost naplánovaných projektů či vyhledávání a zajištění vhodných finančních zdrojů. Dále v rámci zastupilelstva budou projenávány změny dokumentu.

Aktualizace PRO

Aktualizace probíhá na základě dané situace, ve které se obec právě nachází. Případné změny budou předloženy na zasedání zastupitelstva. Dokument bude zveřejněn na internetových stránkách obce a zároveň bude k nahlédnutí, případně i k zapůjčení v listinné podobě na obecním úřadě.