Instituce / autor: | MMR – odbor regionální politiky |
Datum zveřejnění: | 3.1.2020 |
Registrační číslo: | 47 |
Klíčová slova: | obec, hospodaření s vodou |
Cílem tohoto materiálu je poskytnout praktická doporučení pro zástupce obcí a širší veřejnost v oblasti hospodaření s vodou v obci a krajině.
Hospodaření s dešťovou vodou zatím v České republice neprobíhá dostatečně intenzivně a koordinovaně. Základem lepšího zadržení vody v sídle je hospodaření s dešťovou vodou na principu zelené infrastruktury. Důležitá zásada je, že každý vlastník by měl pečovat o dešťovou vodu na své nemovitosti a na pronajatých plochách. Obec a město pečuje o veřejné plochy v obci a v krajině. Obec může vytvořit obecní retenční nádrž na dešťovou vodu, která stéká z veřejných prostranství a umožňuje vodě vsáknout se do půdy.
Co to je zelená infrastruktura? – stručně řečeno – jedná se o podporu ekosystémových služeb. Takže vodu nebudeme odvádět do kanalizace a do potoků a řek, ale k zeleným plochám a ke stromům v obci. Tím vegetaci v obci podpoříme, stromy budou vodu odpařovat do ovzduší, zvýší vlhkost vzduchu a sníží jeho teplotu v letním období. Přebytečná voda se dostane do podzemí a podpoří podzemní vody.
Velkým tématem pro města a obce je nakládání s odpadními vodami. Základní podmínkou je oddělení splaškových a dešťových vod, pokud je to technicky možné. Dešťové vody z obecních ploch, veřejných prostranství je důležité vsakovat na území obce, resp. je dopravit do vodních nádrží, rybníků, k plochám zeleně a dešťových zahrad. Tyto vody jsou základem pro optimální hydrologický režim v území a základem pro udržení a nevysychání vodních toků v území, jsou důležité pro dotaci podzemních vod.
Co všechno může obec a její vedení udělat pro vodu a krajinu?
1. V rámci zadání pro vypracování územního plánu definovat problémy s vodou a krajinou v obci a žádat o jejich důsledné řešení v rámci Koncepce uspořádání krajiny.
2. Zabývat se krajinou své obce, založit v obci pracovní skupinu pro krajinu a zapojit do této činnosti zastupitele, místní odborníky, znalce a občanské spolky.
3. V případě vypracování Komplexních pozemkových úprav být připraven s koncepcí krajiny (Krajinný plán) pro Plán společných zařízení, který v rámci Komplexních pozemkových úprav schvaluje zastupitelstvo obce.
4. Spolupráce obce a vlastníků půdy při realizaci různých krajinářských projektů (vodní plochy, revitalizace toků, obnova studánek, mokřadů, výsadby stromořadí a remízků, atd.).
Příručka rovněž obsahuje některé příklady dobré praxe z oblasti hospodaření s vodou.