Instituce / autor: | Jana Dlouhá, Zuzana Dvořáková Líšková, Marie Pospíšilová, Jiří Krist, Marek Hartych, Jan Vávra, Eduard Petiška, Jiří Dlouhý, Laura Henderson, Eva Cudlínová, Iveta Šindelářová, Dagmar Škodová Parmová |
Datum zveřejnění: | 4.11.2022 |
Registrační číslo: | 171 |
Číslo projektu: | TL02000012 |
Název projektu: | Udržitelný rozvoj na místní úrovni – propojení teorie a praxe |
Řešitel: | Centrum pro otázky životního prostředí UK, Ekonomická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích |
Klíčová slova: | aktér, udržitelný rozvoj, vzdělávání |
Metodika zvyšování kapacit místních aktérů k udržitelnému rozvoji regionu má sloužit pro zapojování aktérů do procesů udržitelného rozvoje na místní úrovni – je využitelná všude tam, kde je nutné rozvinout dialog s místními aktéry o problematice udržitelnosti. Ta s sebou přináší četné rozvojové výzvy, potřebu inovací v mnoha oborech lidské činnosti, často je spojena s nutností do jisté míry přehodnotit dosavadní přístup k rozvoji.
Cílem metodiky je poskytnout místním aktérům relevantní znalosti a zkušenosti potřebné pro navrhování a provádění aktivit, které pomáhají v daném území a společenství vytvořit přechod k udržitelnější budoucnosti. Protože tito aktéři se vyznačují různorodými zájmy a pohledy na problematiku rozvoje, jsou v metodice představena témata udržitelného rozvoje z hlediska možností spolupráce těchto aktérů a jejich žádoucí angažovanosti v dění na úrovni obce či komunity.
Z geografického hlediska se metodika zaměřuje na regionální centra a jejich venkovské zázemí, jejichž rozvoj do značné míry závisí na této spolupráci a místní iniciativě; zde také existují nástroje zapojování aktérů do procesů rozvoje, především metoda LEADER. V rozvojových procesech metodika zdůrazňuje roli vzdělávání, celoživotního učení, přičemž jednotlivá témata udržitelného rozvoje představuje z hlediska potřeb různých cílových skupin. Nabízené poznatky tak mohou sloužit místním akčním skupinám (jejichž důležitým nástrojem pro práci na místní úrovni je animace spočívající v určování povahy a následném zapojování místních aktérů), představitelům všech úrovní veřejné správy i zástupcům občanské společnosti a místním ekonomickým subjektům. Principy zde představené mohou být i základem pro vybudování systému celoživotního učení, pro jehož vytvoření nejsou dosud v ČR vytvořeny legislativní podmínky.