Invence TODOTEXT

Metodika zvyšování kapacit místních aktérů k udržitelnému rozvoji regionu
{PAGENO} / {nbpg}
Ministerstvo pro místní rozvoj Program rozvoje obcí

Metodika zvyšování kapacit místních aktérů k udržitelnému rozvoji regionu

Instituce / autor: Jana Dlouhá, Zuzana Dvořáková Líšková, Marie Pospíšilová, Jiří Krist, Marek Hartych, Jan Vávra, Eduard Petiška, Jiří Dlouhý, Laura Henderson, Eva Cudlínová, Iveta Šindelářová, Dagmar Škodová Parmová
Datum zveřejnění: 4.11.2022
Registrační číslo: 171
Číslo projektu: TL02000012
Název projektu: Udržitelný rozvoj na místní úrovni – propojení teorie a praxe
Řešitel: Centrum pro otázky životního prostředí UK, Ekonomická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích
Klíčová slova: aktér, udržitelný rozvoj, vzdělávání

Souhrn problematiky

Metodika zvyšování kapacit místních aktérů k udržitelnému rozvoji regionu má sloužit pro zapojování aktérů do procesů udržitelného rozvoje na místní úrovni – je využitelná všude tam, kde je nutné rozvinout dialog s místními aktéry o problematice udržitelnosti. Ta s sebou přináší četné rozvojové výzvy, potřebu inovací v mnoha oborech lidské činnosti, často je spojena s nutností do jisté míry přehodnotit dosavadní přístup k rozvoji.

Cílem metodiky je poskytnout místním aktérům relevantní znalosti a zkušenosti potřebné pro navrhování a provádění aktivit, které pomáhají v daném území a společenství vytvořit přechod k udržitelnější budoucnosti. Protože tito aktéři se vyznačují různorodými zájmy a pohledy na problematiku rozvoje, jsou v metodice představena témata udržitelného rozvoje z hlediska možností spolupráce těchto aktérů a jejich žádoucí angažovanosti v dění na úrovni obce či komunity.

Z geografického hlediska se metodika zaměřuje na regionální centra a jejich venkovské zázemí, jejichž rozvoj do značné míry závisí na této spolupráci a místní iniciativě; zde také existují nástroje zapojování aktérů do procesů rozvoje, především metoda LEADER. V rozvojových procesech metodika zdůrazňuje roli vzdělávání, celoživotního učení, přičemž jednotlivá témata udržitelného rozvoje představuje z hlediska potřeb různých cílových skupin. Nabízené poznatky tak mohou sloužit místním akčním skupinám (jejichž důležitým nástrojem pro práci na místní úrovni je animace spočívající v určování povahy a následném zapojování místních aktérů), představitelům všech úrovní veřejné správy i zástupcům občanské společnosti a místním ekonomickým subjektům. Principy zde představené mohou být i základem pro vybudování systému celoživotního učení, pro jehož vytvoření nejsou dosud v ČR vytvořeny legislativní podmínky.

Přílohy

  1. https://www.mmr.cz/getmedia/0774eca0-72a7-4017-b776-d2e1914175bb/Metodika_-UR_26_9_2022_verze-web.pdf.aspx?ext=.pdf