Smart řešení

Strategie čisté dopravy – elektrobusy
{PAGENO} / {nbpg}
Ministerstvo pro místní rozvoj Program rozvoje obcí

Strategie čisté dopravy – elektrobusy

Oblast: mobilita
Datum zveřejnění: 6.2.2020
Registrační číslo: 020
Organizace: Hradec Králové

Představení Smart řešení

Výstupem projektu „Strategie čisté dopravy – elektrobusy“ je uvedení do provozu 20 elektrobusů včetně stojanů pro pomalé dobíjení a to od května do září 2018 (elektrobusy jsou dodávány postupně – prvních 10 v květnu a dalších 10 v září t.r.). Doprovodnou aktivitou je vybudování dvou rychlonabíjecích stanic ve stejném časovém rámci. Projekt, jehož příjemcem je Dopravní podnik města Hradec Králové, je spolufinancován z fondů EU.

 


Projekt „Strategie čisté dopravy – elektrobusy“ vychází ze strategie „Smart Hradec Králové“ (2015), která zdůrazňuje mj. environmentální a energetickou udržitelnost městského rozvoje a kvalitní síťovou infrastrukturu ve městě a její efektivní využívání pro uspokojování ekonomických, sociálních i dalších potřeb obyvatel města. V tomto rámci Statutární město Hradec Králové stanovilo jako hlavní oblasti pro realizaci chytrých projektů oblast energetiky, konektivity a dopravy. K naplnění cílů strategie v oblasti dopravy slouží vedle dalších zejména projekt „Strategie čisté dopravy – elektrobusy“, který město realizuje prostřednictvím Dopravního podniku města Hradec Králové, jehož je 100% vlastníkem.

 


Uvedený projekt je uceleným systémem opatření plánovaného rozvoje a změn v městské hromadné dopravě v Hradci Králové, který byl vyvolán jednak nutností zásadní změny přístupu k řešení otázky náhrady naftových autobusů a systémového řešení provozu elektrobusů jako tzv. čisté dopravy a také snahou zefektivnit veřejnou hromadnou dopravu co se týká nákladů, jež jsou na ujetý km u elektrobusu v porovnání s dieselovým autobusem méně, než poloviční.

 


Uvedeným projektem se Statutární město Hradec Králové stává leaderem v oblasti tzv. čisté dopravy (zahrnující elektrobusy a trolejbusy), jejíž předpokládaný podíl činí po realizaci z pohledu ujetých km 59%, čímž se podíl autobusové trakce snížil o téměř polovinu a z hlediska počtu vozů již elektrovozy nad dieselovými převážily.