1. PROČ JE DOBRÉ MÍT PROGRAM ROZVOJE OBCE
Program rozvoje obce (PRO) Radimovice u Želče můžeme definovat jako strategický, koncepční materiál, jehož cílem je
vymezit hlavní oblasti v rámci rozvoje obce v předem vymezeném časovém horizontu. Program vychází z ekonomického,
demografického, sociálního a společenského stavu obce. Má vymezit cesty, které povedou k vyšší prosperitě obce
a uspokojí potřeby místních obyvatel. Jde o hlavní nástroj řízení rozvoje obce.
1.1 Význam programu rozvoje obce
Zachycuje hlavní problémy rozvoje obce a formuluje možná řešení – umožňuje tak komplexní přístup k řešení problémů
a podporuje efektivní využívání finančních a personálních kapacit obce i celkového potenciálu obce.
Slaďuje představy jednotlivých subjektů o rozvoji obce – slouží tak k prevenci budoucích sporů
a zajišťuje kontinuitu rozvoje.
Podporuje vytvoření platformy spolupráce různorodých subjektů v obci tak, aby byl využit potenciál lidí i organizací
působících v obci.
Zvyšuje připravenost obcí k podání žádostí o dotační podporu a zvyšuje šance získat vnější finanční prostředky.
Je podkladem pro cílený a zdůvodněný územní průmět rozvojových aktivit v územním plánu.
Je nástrojem koordinace rozvoje v širším území (reflexe rozvojových záměrů okolních obcí, zohlednění vazeb
jednotlivých programů rozvoje obcí).
Je podkladem pro rozhodování orgánů obce v rozvojových záležitostech, lze využít jako marketingový/informační
nástroj (vůči potenciálním obyvatelům, investorům, resp. i návštěvníkům).
Zajišťuje kontinuitu při změně ve vedení obce.
1.2 Postup zpracování rozvojového dokumentu
Program rozvoje obce (dále jen PRO) je základním plánovacím dokumentem definovaným v zákoně o obcích
č.128/2000 Sb. Jeho schválení podléhá zastupitelstvu obce. PRO obsahuje statistická data o obci, definuje silné, slabé
stránky, vizi a priority obce v následujících letech.
Dokument byl vytvářen v průběhu let 2016 a 2017 a je určen pro období 2017 - 2021. V letech 2014 a 2015 byl
zastupiteli obce ( Zdravá obec) během veřejných zasedání ZO distribuován dotazník mezi přítomné obyvatele.
Dotazníky byly zaměřeny na zjištění priorit obyvatel v různých oblastech týkajících se života v obci.
Během veřejného zasedání ZO, 28.12.2016 zastupitelé obce ( Zdravá obec) informovali obyvatele o záměru vytvořit
nový PRO, který bude shrnovat priority obyvatel, vzešlých z dotazníků a potřeby obce, formulované během
pravidelných zasedáních ZO.
Na základě výsledků těchto dotazníků, předešlým Programem obnovy venkova, zjišťováním potřeb mezi obyvateli
a diskusí s ostatními členy ZO, v roce 2016 zastupitelka obce ( Zdravá obec) začala vytvářet PRO.
Program rozvoje obce Radimovice u Želče je rozdělen na dva celky. Jedná se o část analytickou, která popisuje stávající
stav, a návrhovou ( strategickou) část, která zachycuje cíle a budoucí aktivity, kterými budou cíle naplněny.
Schvalovací doložka:
Program rozvoje obce Radimovic u Želče na období 2017 - 2021 schválilo usnesením č. 148 v souladu s §84
odst.2písm a) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, v platném znění, zastupitelstvo obce Radimovice u Želče.
A 1.1 Území
Obec Radimovice u Želče se nachází v Jihočeském kraji.
Nachází se ve vzdálenosti 6 km jižně od města Tábora nad levým břehem řeky Lužnice v nadmořské výšce 482 m.
Obr.č.1 zdroj: mapy.cz
A 1.2 Základní informace o obci
Radimovice u Želče s rozlohou 4, 49 km2 jsou středně velká obec s 395 obyvateli, 128 popisnými čísly.
V současné době jsou Radimovice primárně definované základní obytnou funkcí. Obslužnou a pracovní funkci zajišťují
střediska vyššího řádu, např. Tábor, Planá nad Lužnicí nebo Sezimovo Ústí.
A 1.3 Historické souvislosti
Současná podoba obce odpovídá historickému vývoji zemědělského sídla v táborskému regionu, na pomezí dvou
panství.
Těsné sousedství s městem Táborem na jedné, ale administrativní přináležitost nejdříve k choustnickému, později
k želečskému panství na straně druhé, ovlivňovalo vývoj obce až po vznik republiky. Tento fakt se zrcadlí v názvu obce
dříve zvané Želečské Radimovice, dnes Radimovice u Želče. Relativní samostatnost, odvádění dávek do vzdálenějšího
centra panství a přitom závislost na městském sousedovi se projevil v charakteru obce rozdělené na jižní zástavbu
kolem panského poplužního dvora, kde byly rovněž selské statky nejstarších rodin a severní část, v níž bydlelo chudší,
tzv. domkářské obyvatelstvo.
Obr. č. 2 zdroj google.cz
Radimovice leží etnograficky na severním cípu Kozácka. Nejstarší zástavba selských stavení z počátku 20. století se hlásí
k táborskému typu jednoduchého nezdobeného domu, což odpovídá finančním možnostem, byť i bohatších sedláků.
Donedávna dochovaný ráz této zástavby selských stavení byl narušen výstavbou na počátku 21. století.
Historicky nejcennějšími pozůstatky někdejší religiozity pěstované zejména zástupci movitějšího domkářského
obyvatelstva je kaple Panny Marie Královny z roku 1891 a mariánská kaple na okraji obce, na tzv. Vyhlídce.
Obr.č.3 zdroj google.cz
Vznik samostatné republiky v roce 1918 změnil podobně jako v jiných obcích Táborska politickou situaci, která odpovídala
nárůstu počtu dělnického obyvatelstva, pracujícho ve městě situovaných továrnách. Přes sociální napětí se daří spolkové
činnosti, k hasičskému sdružení přibývá divadelní spolek Tyl.
Inklinace k levici se projevila ve vývoji obce po roce 1948. Radimovice se, po sloučení obcí Větrovy, Lom a Slapy v roce
1960, staly střediskovou obcí. V této době došlo k rozšíření občanské vybavenosti, z panského dvora se stalo centrum JZD,
byl vybudován obchod Jednota, svépomocí v akci „ Z“ vznikl roku 1960 společenský sál sloužící rovněž jako tělocvična
místního DTJ „Sokola“. Děti z obce i blízkého okolí byly vychovány v Mateřské školce. Byla vybudována požární nádrž
užívaná i jako místní koupaliště.
Obec charakterizuje rozčlenění do tří malých oblastí. K jádru obce byla připojena osada Úlehle, na níž zejména po roce
2000 navázala výstavba moderních rodinných domů. Tím došlo k změně struktury obyvatelstva v obci, zvýšil se podíl
vysokoškolsky vzdělaných obyvatel a přibyly mladé rodiny s dětmi. Obec se díky své poloze, dopravnímu spojení i
nabídkou aktivit těší zájmu dalších zájemců o bydlení.
A 2.1 Demografická situace
Demografický vývoj obce odpovídá celkovému vývoji v české společnosti, pro plánování rozvoje obce je však důležité uvést
některé faktory, postižené ve Statistických lexikonech obcí na základě posledních dvou sčítání obyvatelstva.
V roce 2011, kdy proběhlo sčítání lidu, žilo v obci 389 obyvatel.
Pohyb obyvatel v obci Radimovice u Želče v roce 2015
Absolutně | Na 1 000 obyv. | |
---|---|---|
Živě narození celkem | 7 | 18‰ |
Zemřelí celkem | 6 | 18‰ |
Přirozený přírůstek | 1 | 3‰ |
Přistěhovalí celkem | 7 | 18‰ |
Vystěhovalí celkem | 10 | 25‰ |
Saldo migrace | -3 | -8‰ |
Meziroční změna počtu obyvatel | -2 | -5‰ |
Obr.č. 4, zdroj: ČSÚ
A 2. 2 Věková struktura obyvatel obce Radimovice u Želče v roce 2015
V obci klesá průměrný věk obyvatel. Průměrný věk je 36,7 let. Socioekonomické ukazatele potvrzují výše naznačené
demografické trendy, stoupl počet ekonomicky aktivních obyvatel ze 169 na 192.
Věková struktura obyvatel dle grafu ČSÚ je velice příznivá. V roce 2015 tvoří největší podíl osoby v produktivním věku.
Obr.č. 5, zdroj: ČSÚ
A 2.3 Změna počtu obyvatel a věkové poměry v obci Radimovice u Želče
Počet obyvatel v roce 2014 | Změna počtu obyvatel (2001-2011) | 0-14 let (%) | 65 a více let (%) | Index stáří | Změna podílu obyvatel 0-14 let (2003-2013) | Změna podílu obyvatel 65+ let (2003-2013) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Radimovice u Želče | 395,00 | 83,55 | 14,43% | 15,19% | 105,26 | 133,49 | 69,00 |
ORP TÁBOR | 80 481,00 | 101,79 | 14,79% | 18,52% | 126,63 | 101,44 | 81,28 |
Okres Tábor | 102 464,00 | 101,64 | 14,84% | 19,08% | 128,56 | 101,39 | 79,28 |
Jihočeský kraj | 637 300,00 | 99,51 | 15,20% | 18,00% | 118,43 | 102,33 | 76,80 |
ČR | 10 538 275,00 | 98,02 | 15,19% | 17,84% | 117,45 | 100,26 | 78,10 |
Obr.č.6, zdroj ČSÚ
A 2.4 Vzdělanostní struktura obyvatel obce Radimovice u Želče v roce 2011
Obr.č.7, zdroj: ČSÚ
A 2.5 Sociální situace
V obci nejsou žádné sociálně vyloučené skupiny.
A 2.6 Národnosti žijící v obci
V obci žilo 291 obyvatel české národnosti, 4 obyvatelé slovenské národnosti a 1 obyvatel moravské národnosti.
Národnost není uvedena u 92 obyvatel. Tato data se vztahují k roku 2011.
A 2.7 Spolková činnost
Hasičský doborovolný sbor
K založení hasičského sboru došlo v červnu 1893. K jeho vzniku daly podnět požáry, které byly v obci v letech 1871,
1877 a v roce 1884. Proto také zde obec zakoupila malou přenosnou stříkačku, která se v případě potřeby musela
nakládat na vůz, což bylo příliš zdlouhavé a namáhavé. Při vzniku hasičského sboru zakoupila obec pojízdnou ruční
stříkačku. Tato však nevyhovovala a proto byla v roce 1894 vyměněna za jinou, která v té době stála 700 zlatých.
V roce 1965 byla v obci postavena nová hasičská zbrojnice.Od roku 1976 je každoročně pořádán společný
hasičský ples za spoluúčasti hasičských sborů z Lomu, Slap, Libějic a od roku 1982 též Dražiček.V roce 1965 byl
adaptován dům čp. 40, kde vznikla hasičská zbrojnice.
Obr. č. 8, zdroj: google.cz
TJ Sokol Radimovice
Tělovýchovná jednota Sokol byla založena v roce 1953. Její historie je spjata většinou se základní a rekreační
tělovýchovou.
V roce 1960 byla dokončena stavba sokolovny a TJ i obec získala jak sportovní, tak kulturní prostor, jež slouží dodnes.
Činnost TJ je dnes zaměřena na mládež školního věku. TJ organizuje pro děti pravidelné cvičení a tradiční akce a soutěže.
Velmi populární je přespolní běh "Radimovický koňák", který se koná každoročně v polovině června.
Obr.č.9, zdroj: google.cz
Zahrádkáři
ZO ČZS byla založena v roce 1981 a v současné době ji tvoří 30 členů.
Každoroční "Prodejní výstava květin" je úspěšná veřejná aktivita ZO. Výstava probíhá 2 dny (pátek-sobota) v dubnu.
Další činností naší ZO je pořádání různých tematických zájezdů např. do Botanické zahrady v Praze, na výstavu
Hobby v Českých Budějovicích nebo na výstavu orchidejí, a to jak pro členy, tak i pro ostatní místní občany. Podílí se na
akcích pořádaných pro děti v obci a úzce spolupracují s Územní radou ČZS v Táboře.
Obr.č.10, zdroj: google.cz
Myslivecké sdružení Hýlačka
Myslivecké sdružení Hýlačka má 16 členů z různých obcí. Sdružení bylo založeno 12. 5. 1993. Sdružení hospodaří na
pronajatých pozemcích o výměře 970 ha. Předsedou sdružení je pan Miroslav Šimek, hospodářem sdružení je pan
Jan Samec. Činnost spočívá v celoroční péči o zvěř, svěřená pole a pronajatý rybník.
Pravidelná honitba a tlumení škodné zvěře v revíru jsou další náplní.
Obec všechny místní spolky podporuje finančně a přispívá na jejich vybavenost.
A 2.8 Akce pořádané v obci
Společenské plesy
Dětský karneval
Prodejní výstava květin
Lampiónový průvod - pálení čarodějnic
Odpolední posezení s důchodci
Dětský den
Přespolní běh - Radimovický koňák
Radimovický korblík
Radimovická pouť
Vítání občánků
Vánoční dílna - rozsvícení stromku
Vánoční turnaj ve stolním tenise
Volejbalové a nohejbalové turnaje
Divadelní představení
A 2.9 Informování občanů o dění v obci
Komunikace s občany je zajištěna několika způsoby tak, aby vyhovovala všem zájemcům o informace bez
ohledu na věková, či jiná omezení. Kromě osobního kontaktu s občany (kancelář OÚ, zasedání
zastupitelstev, veřejné schůze, kulturní akce …) jsou informace sdělovány:
- na fyzické a elektronické úřední desce
- na webových stránkách obce
- místním rozhlasem
A 3.1 Ekonomická situace
Obec Radimovice u Želče je jedinou institucí veřejné správy v místě.
Zaměstnává 1 osobu.
Obec je majitelem nemovitosti č.64, tzv. „Radimovické hospůdky.“
Největším zaměstnavatelem v obci je Zotavovna vězeňské služby České republiky, poskytující ubytovací a welness služby.
Součástí komplexu zotavovny je restaurace, konferenční sál, sportoviště a krytý bazén.
Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Radimovice u Želče v roce 2013
Obr.č.11, zdroj: ČSÚ
Podnikatelské subjekty, které se nachází v obci působí v odvětvích, např. elektroinstalace, lesnictví, pokrývačství, lesní
hospodářství, kovovýroba, strojírenství a fyzioterapie.
Internet pro většinu občanů zajišťuje O.s. RaVeLi, pořádající rovněž jednou za rok členskou schůzi spojenou s kulturním
programem.
A 3.2 Turistická infrastruktura
V obci je budova místní " Radimovické hospůdky", která je majetkem obce.
Provozovatelka paní L. Klípová zajišťuje pohostinské služby.
A 4.1 Technická infrastruktura
Zásobování pitnou vodou
Veřejný vodovod Radimovice - Slapy + vodojem z roku 2004. Vodovod je v majetku obce, provozovatelem je ČEVAK Tábor. Počet zásobovaných obyvatel je cca 300.
Délka vodovodního řádu je 3799 m. Vodojem o objemu 100m3.
Kvalita vody je pravidelně kontrolována firmou ČEVAK podle prováděcích vyhlášek.
Obec má jednotnou kanalizační síť z roku 1975, která ústí do bezejmenné vodoteče. Recipientrem této vodoteče je řeka Lužnice. Na obecní kanalizaci je napojeno 95% obyvatel.
Rozbory odpadní vody jsou prováděny 2x ročně.
Obec má zpracován projekt ČOV a vydáno stavební povolení na výstavbu ČOV.
Zásobování teplem
Neexistuje centrální zásobování, občané mají převážně kotle na tuhá paliva-uhlí, dřevo, elektrokotle, tepelná čerpadla, pelety.
Stav a kapacity ostatní technické infrastruktury (elektrická síť, sítě pro internet)
V obci je zásobování elektřinou ze sítě E.On, internet prostřednictvím wifi sítě provozované Raveli z.s., StarNet,s.r.o.
A 4.2 Nakládání s odpady
Obec zajišťuje sběr biologicky rozložitelného odpadu od obyvatel obce a z veřejných prostor.
Je plánována výstavba soukromé kompostárny.
Odvoz komunálního odpadu zajišťuje firma Rumpold Tábor(četnost svozů 1x týdně v zimním období, 1x za 14dní
v letním období).
Obec je součástí projektu Zelená obec, proto také zajišťuje sběr recyklovatelného odpadu do kontejnerů.
Jsou to: Plasty - Sklo - Tetrapaky - Ošacení, A - Biologický odpad, B - Větve, keře, C - Elektro, papír, Ž - Železo.
Obec zajišťuje sběr elektroodpadu a papíru 1x měsíčně.
Dvakrát ročně je přistaven velkoobjemový kontejner (duben, září) a náboby na sběr nebezpečného odpadu.
A 4.3 Dopravní infrastruktura
Čísla a kategorie komunikací procházející obcí.
Sinice III.řídy/1374 je ve vlastnictví Jihočeského kraje, ostatní místní a účelové komunikace jsou ve vlastnictví obce.
Dopravní zátěž obce je malá. Protože obec je průjezdná pouze směrem na komunikaci Tábor, Lom a Slapy v severní
a západní části.
A 4.4 Místní komunikace
Délka místních komunikací je 6300m, účelových komunikací 4400m.
Pravidelná údržba se provádí dle finančních možností obce, nebo na základě možnosti získání dotací.
Zimní údržbu zabezpečuje ZS Slapy (prohrnování sněhu, posyp štěrkem).
Parkovací místa- parkoviště u MŠ kapacita 30 míst, možnost parkování podél komunikací.
A 4.5 Dopravní obslužnost
Zajišťuje firma Comett Tábor - doprava linková + MHD.
Obec je zapojena do integrovaného systému dopravy.
Počet spojů veřejné dopravy je ve všedních dnech 18, o víkendu 2, všechny do spádového sídla.
V obci se nenachází žádná ordinace lékaře ani jiné zdravotnické zařízení.
Obyvatelům obce slouží zdravotnická zařízení města Tábora, které jsou v dosahu 6 km městskou hromadnou dopravou
nebo vlastním automobilem.
Je k dispozici Nemocnice Tábor, Poliklinika a další lékaři různých specializací.
V případě naléhavých situací je obec v dosahu záchranné služby Tábor.
Obec nedisponuje zařízením sociálních služeb.
V roce 2015 se podařilo zajistit službu rozvozu obědů pro potřebné a seniory. Tuto službu zajišťuje G-centrum Tábor.
V obci je k dispozici budova Sokolovny. Ta slouží jako společenský sál pro pořádání kulturních akcí.
Podium, které je součástí sokolovny se stává dějištěm divadelních vystoupení divadelních spolků. Například představení spolku KAPOTA.
Obr.č.12, zdroj: google.cz
Kaple Panny Marie
V roce 1891 byla za přispění občanů a nájmu z honitby postavena místní kaple. Slouží k bohoslužbám, zejména
během srpnové pouti.
Obr.č.13, zdroj: google.cz
Obyvatelé obce, kteří vyhledávají kulturní zážitky mohou navštěvovat např. Divadlo Oskara Nedbala,
kulturní dům "Milenium", společenský dům "Střelnice", kino Svět a mnoho dalších kulturních prostor v Táboře.
Je také možné navštívit kulturní dům a zrekonstruovanou budovu " špejcharu" v obci Želeč.
A 5.3 Školská zařízení
V obci se nachází Mateřská škola, která poskytuje předškolní vzdělání.
Mateřská škola je příspěvkovou organizací obce Radimovice u Želče.
Provoz mateřské školy byl zahájen 1. srpna 1978.
Mateřská škola od roku 2003 funguje jako samostatný právní subjekt.
Je to jednotřídní mateřská škola, do které dochází děti zpravidla od 3 do 6 let.
Navštěvují ji děti nejen z Radimovic u Želče, ale i z Lomu, Větrov, Horek a dalších obcí.
Kapacita školy je 28 dětí.
V obci se nachází sportovní areál, jehož součástí je nové multifunkční hřiště pro míčové hry.
Obr.č.16 a 17, zdroj: vlastní
Travnaté hřiště pro fotbal, stůl na stolní tenis a dětské hřiště s prolézačkami, dětskou lezeckou stěnou a kolotočem
pro nejmenší.
Budova Sokolovny také slouží ke sportovnímu vyžití, např. stolnímu tenisu, cvičení na nářadí nebo cvičení pro ženy.
V obci působí TJ Sokol. Její členové pomáhají s organizací úspěšných a hojně navštěvovaných sportovních aktivit, např.
přespolního běhu - Radimovický koňák, vánoční turnaj ve stolním tenisu.
Výhoda blízkosti města Tábora nabízí místním obyvatelům další možnosti sportovního vyžití.
Struktura využití půdy v obci Radimovice u Želče.
Orná půda zaujímá 64,2% plochy, lesy tvoří 18% plochy.
Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stabilními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.)
a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu
obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. V obci Radimovice u Želče
dosahuje koeficient hodnoty 2,16 .
Obec nemá žádné pozemkové úpravy.
Obr.č.18, zdroj: ČSÚ
A 6.2 Kvalita ovzduší
V obci je dobrá kvalita ovzduší, neboť v blízkosti obce se nenachází zásadní znečisťovatel.
Pokud je ovzduší znečištěno, je to z lokálních zdrojů tepla místních obyvatel. Nejvíce během topné sezóny.
Tato skutečnost je vnímána negativně a zastupitelé se budou snažit situaci řešit v intencích dané zákonem.
A 6.3 Kvalita vody
Kvalita vody v tocích a vodních plochách je dobrá. Mění se podle klimatických podmínek.
A 6.4 Míra ohrožení hlukem, protihluková opatření
Ohrožení hlukem není. V obci se nenachází provozovatel, který by hlukem ohrožoval život obyvatel.
Hlavní komunikace míjí obec, a tak ani hluk z dopravy neznepříjemňuje život v obci.
A 6.5 Zdroje znečištění
Zdroje znečištění nejsou.
Lokality s ekologickými zátěžemi nejsou detekovány.
V blízkosti obce se nenachází tzv. černé skládky.
Pokud se vyskytnou, jsou likvidovány na náklady obce.
V severní části katastrálního území se nachází plochy územního systému ekologické stability.
V jihovýchodní části katastrálního území se nachází regionální biocentrum.
Obecní úřad Radimovice u Želče je tzv. obec 1. stupně.
Zaměstnává 1 zaměstnance.
Obr.č.19, zdroj:google.cz
Získané nenárokové dotace v posledních 5 letech:
2010 – na územní plán od KÚ 142.800,-
- modernizace soc.zařízení v MŠ od KÚ 100.000,-
- oprava kanalizačních šachet – POV 160.000
- modernizace dětského hřiště – MMR 212.000,-
2011 – Oprava a modernizace veř. osvětlení – POV 75.000,-
- úprava veřejných prostranství – POV 95.000,-
- dětské hřiště MŠ od MMR 70.000,-
2012 – oprava střechy požární zbrojnice od KÚ 50.000,-
- oprava kanalizačních šachet – POV 180.000,-
- politika zaměstnanosti – úřad práce 20.000,-
2013 – oprava kanalizačních vpustí a komunikací – POV 200.000,-
- politika zaměstnanosti úřad práce 100.000,-
- energetické úspory budov - zateplení MŠ – MŽP 1.049.053,-
2014 – autobusová zastávka – POV 84.000,-
2015 – výměna oken úřad a hospůdka – POV 195.000,-
- kultura Korblík od KÚ 20.000,-
Finanční majetek obce
Stav účtu k 1.1.2017 je 5.418.704,65 Kč.
Nemovitý majetek obce, jeho stav a způsob využívání
DNM ( územní plán, software) 484.913,- Kč.
DHM ( pozemky, stavby, ostatní – technika na úpravu veř. prostranství, vybavení budov atd.) 35.547.560,- Kč.
Obec neprovozuje hospodářskou činnost.
Zřizovaná příspěvková organizace MŠ hospodaří s nulovým hospodářským výsledkem.
A 7.3 Bezpečnost
Obec má krizový plán. Jeho využití je spojeno např. s mimořádnou situací v jaderné elektrárně Temelín.
Ta je vzdálena 36,9 km.
Krizová komise je složena z těchto osob: Starostka obce J. Hnojnová, místostarosta Z.Hejný a velitel jednotky sboru
dobrovolných hasičů P. Brouček.
Obec je začleněna do IZS. Jednotka dobrovolných hasičů je začleněna do IZS.
V případě ohrožení jsou obyvatelé informováni místním rozhlasem a zvony v místní kapli.
V obci je nízká míra kriminality.
Obec podporuje především prevenci.
V případě, že se vyskytnou přestupky občanů, v případě potřeby je řeší MÚ Tábor na základě veřejnosprávní smlouvy.
Obec je členem Dobrovolného svazku obcí mikroregionu Táborsko. Jako přínos našeho členství vidí obecní
zastupitelé v možnosti realizovat vlastní projekty v rámci regionu za zvýhodněných podmínek, např. získáním finančních
prostředků.
Obec je členem oficiální turistické oblasti Toulava.
Naše členství nám umožní zviditelnit naši obec a přispět k rozvoji turistického ruchu.
Dále je obec členem Spolku pro obnovu venkova Jihočeského kraje.
SWOT analýza je dnes již standardní analytickou metodou regionálního rozvoje navazující na závěry plynoucí z profilu obce a analýzy veřejného a podnikatelského prostředí. Její podstatou je odhalení a současně vzájemné porovnávání vnitřních silných a slabých stránek a vnějších podmínek působících na obec. Jedná se o analýzu hlavních tendencí současného a budoucího vývoje obce.
Vnitřní analýza – tedy analýza silných a slabých stránek obce – zkoumá současný stav jednotlivých prvků obce. Zatímco vnější analýza zkoumá faktory působící na obec zvenčí a je směřována do budoucna.
SWOT, což je zkratka z anglických slov:
S = STRENGHTS – silné stránky, přednosti, výhody: CO JE NA NÁS DOBRÉ
W = WEAKNESSES – slabé stránky, nedostatky, slabiny: ČÍM SE SAMI OHROŽUJEME
O = OPPORTUNITIES – příležitosti, možnosti: CO SE NÁM NABÍZÍ
T = THREATS – hrozby, nežádoucí ohrožení: CO BY NÁS MOHLO BLOKOVAT
Smysl SWOT analýzy spočívá v akceptování silných stránek a odstraňování (nebo alespoň omezování) stránek slabých, čímž se zvyšuje pravděpodobnost budoucí realizace příhodných možností, a naopak se omezuje dopad pojmenovaných hrozeb.
Výsledky SWOT analýzy slouží jako základ pro další analyzování obce, vymezení problémových oblastí, zaměření rozvojového plánu obce a zacílení záměrů akčního plánu.
SWOT analýza je klíčovým závěrem a jakýmsi shrnutím analytické části strategického plánu. Návrh SWOT analýzy byl definován na základě podrobné situační analýzy a dále prodiskutován a upraven dle připomínek samosprávy obce.
B.1 Strategická vize
Strategická vize rozvoje obce Radimovice u Želče je základní strategickou orientací deklarující čeho chce obec realizací
rozvojové strategie v daném časovém horizontu (do roku 2021) dosáhnout. Znamená ideální stav, kam se realizací
snažíme dostat a odpovídá nám na otázku " kam směřujeme, co chceme dosáhnout".
B.2 Způsob realizace PRO
V Programu rozvoje obce Radimovice u Želče na období 2017– 2021 byly vymezeny nejen programové cíle, ale i
určité aktivity včetně předpokládaných termínů realizace a nákladů. Cílem dokumentu je, aby byl „živý“,
sloužil k rozvoji obce a pomohl při čerpání dotací. Schválením Programu rozvoje obce byla ukončena
zpracovatelská fáze. Případné změny v průběhu realizace aktivit projedná a schválí zastupitelstvo obce.
Jednotlivé aktivity budou realizovány prostřednictvím konkrétních projektů.
B.3 Monitoring realizace PRO
Monitoring realizace PRO provádí zastupitelstvo obce Radimovic u Želče na základě zjištění pracovní skupiny na
svých pravidelných veřejných zasedáních. K monitoringu budou zejména
shromažďovány informace o průběhu realizace dílčích aktivit jednotlivých opatření
a programových cílů. Shromážděné informace budou součástí zápisu ze zasedání zastupitelstva obce.
B.4 Způsob aktualizace PRO
Program rozvoje obce je živým dokumentem, který je nutno revidovat, případně aktualizovat dle průběhu
realizace jeho dílčích částí. Aktualizace celého dokumentu proběhne nejpozději v roce 2021. Dílčí revize
dokumentu budou probíhat v případě potřeby, minimálně ke konci každého kalendářního roku. Změny
PRO budou prováděny přímo do dokumentu. Výsledkem bude
dokument s označením data, ke kterému se váže aktualizovaná verze. Aktualizace PRO a jeho změny
budou, podle potřeby, schváleny zastupitelstvem obce Radimovic u Želče.
B.5 Způsob financování PRO
Základním zdrojem financování rozvojových aktivit je úspěšnost obce ve vyhlášených dotačních výzvách.
V průběhu naplňování PRO bude docházet k zpřesňování informací o možnostech finančních zdrojů na
jednotlivé rozvojové aktivity.
Cíl : „Rozvinutá technická infrastruktura”
Cílem je vytvořit dostačující a funkční technickou infrastrukturu.
Opatření : „Rekonstrukce veřejného osvětlení v obci.” I. etapa doplnění elektrických stojanů v obci ( autobusová zastávka, MŠ, prostor sběrného místa). |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rozvinutá technická infrastruktura” |
2017 - 2018 | Vlastní + externí | ||
Opatření : „Vybudování ČOV” Výstavba nové ČOV |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výstavba nové čistírny odpadních vod” |
2018 - 2020 | Externí | ||
Opatření : „Rekonstrukce veřejné kanalizace” Postupné opravy stávající veřejné kanalizační sítě. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Postupná rekonstrukce stávající veřejné kanalizační sítě” |
2018 - 2019 | Vlastní + externí | ||
Opatření : „Rozšiřování sběrných hnízd na recyklovatelný odpad” Postupné rozšiřování sběrných hnízd na recyklovatelný odpad. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
Opatření : „Rekonstrukce veřejného osvětlení v obci.” II. etapa rekonstrukce a oprava veřejného osvětlení. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
Cíl : „Rozvinutá dopravní infrastruktura”
Cílem je vybudovat dostatečnou, funkční a bezpečnou dopravní infrastrukturu.
Opatření : „Vybudování a rozšiřování síť cyklostezek a cyklotras.” Realizace nové cyklostezky, spojující Tábor-Větrovy a Radimovice. Rozšiřování cyklotras v okolí obce. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Cyklostezka pro pěší a cyklisty” |
2018 - 2019 | Externí | ||
Opatření : „Modernizace autobusových zastávek v obci.” Rekonstrukce současné autobusové zastávky. V budoucnosti může vzniknout nutnost vybudovat novou zastávku v důsledku nové výstavby a s tím spojený nárůst počtu obyvatel, který bude potřebovat dostatečnou dopravní dostupnost. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Modernizovat vzhled a funkčnost autobusové zastávky.” |
2019 - 2019 | Vlastní + externí | ||
Opatření : „Zajištění nových autobusových spojů” Absence autobusových spojů o sobotách a nedělích. Zajistit 2 nové spoje jak směrem do Tábora, tak i z Tábora do Radimovic u Želče. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Nové autobusové spoje” |
2018 - 2019 | Vlastní | ||
Opatření : „Postupná oprava stávajících komunikací” Obec pokládá za nutné opravovat používané stávající komunikace, jejichž stav se v důsledku zvyšující dopravní zátěže pravidelně zhoršuje. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
Cíl : „Rozvinutá občanská vybavenost”
Cílem je zlepšit a rozšířit stávající občanskou vybavenost a tím podpořit život v obci.
Opatření : „Rekonstrukce budov ve vlastnictví obce” Rekonstruovat veřejné budovy ve vlastnictví obce a tak je zachovat a umožnit jejich využití pro společenský život v obci. Postupná oprava budovy OÚ - výměna střechy, nový obvodový plášť budovy. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zateplení fasády budovy obecního úřadu” |
2018 - 2019 | Externí | ||
Opatření : „Jednání s TJ Sokol o možnostech vytvoření nových vlastnických vztahů budovy Sokolovny.” Podpořit jednání s TJ Sokol o možnostech nových vlastnických vztahů budovy Sokolovny.. Cílem této aktivity je snaha udržet dobrý technický stav budovy a tak zachovat možnost pořádání kulturních a sportovních akcí pro obyvatele obce. Důvodem je větší reálná možnost získání finančních dotací pro obec než jakou má TJ Sokol. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Jednat o převodu budovy z majetku TJ Sokol” |
2018 - 2020 | Vlastní + externí | ||
Opatření : „Zadání odborné studie na rekonstrukci budovy Sokolovny” Zadáním odborné studie na rekonstrukci budovy Sokolovny bude možné zlepšit stavebně-technický stav budovy, a tím maximalizovat její funkčnost. Zároveň umožní budoucí realizace vytvoření ubytovacích kapacit. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výběr zhotovitele odborné studie” |
2018 - 2018 | Vlastní | ||
Opatření : „Výměna střešní krytiny budovy místní " Hospůdky"” Výměnou krytiny a opravou krovů dojde ke zlepšení stavebně-technického stavu střechy. Zároveň bude možné pokračovat v další rekonstrukci budovy a tím zvýšit úroveň poskytovaných služeb v pohostinství. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výměna střešní krytiny a oprava krovu budovy " Hospůdky"” |
2017 - 2018 | Externí | ||
Opatření : „Zadání odborné studie na rekonstrukci budovy " Hospůdky"” Zadáním zpracování odborné studie na rekonstrukci vznikne prostor pro vytvoření koncepčního návrhu řešení této budovy a jejího okolí. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Odborná studie na rekonstrukci budovy " Hospůdky"” |
2018 - 2018 | Externí | ||
Opatření : „Terénní úpravy v blízkosti nového multifunkčního hřiště” I.etapa rekonstrukce původně asfaltového hřiště proběhla v listopadu roku 2016. II. etapa terénní úpravy v blízkosti hřiště Rekonstrukcí se vytvořil sportovní multifunkční prostor. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Terénní úpravy” |
2017 - 2017 | Vlastní | ||
Opatření : „Zadání odborné studie na vytvoření kvalitního a funkčního sportovního areálu” Vznikne nový sportovní areál, sloužící všem věkovým skupinám obyvatel. Záměrem je vybudovat prostor pro různorodé volnočasové sportovní aktivity. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Odborná studie” |
2017 - 2017 | Vlastní + externí | ||
Opatření : „Úprava okolí sakrálních staveb” Úprava okolí místní kaple Panny Marie. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Úprava okolí kaple Panny Marie” |
2017 - 2018 | Vlastní + externí | ||
Opatření : „Umístění rozcestníků v obci” Zlepšit orientaci návštěvníků v obci. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rozcestníky” |
2017 - 2017 | Vlastní | ||
Cíl : „Zlepšení kvality životního prostředí a vodohospodářství”
Cílem je zlepšit životní prostředí obyvatel obce a zajištění příznivých přírodních podmínek v území.
Opatření : „Revitalizace třešňové aleje” Zachování tradiční třešňové aleje, která nyní slouží jako přírodní hranice mezi intravilánem a extravilánem obce. S rozšiřováním zastavitelných ploch vznikne nutnost kvalitní koncepce zachování třešňové aleje. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výsadba nových stromů třešňových kultivarů v prolukách stromů” |
2018 - 2018 | Vlastní | ||
Opatření : „Revitalizace zeleně v intravilánu obce” Výměna starých a urbanisticky nevhodných druhů dřevin. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výměna dřevin v intravilánu obce” |
2017 - 2017 | Vlastní | ||
Opatření : „Vodohospodářské úpravy” Zajistíme dobrý stavebně-technický stav stavby. Tím bude plnit jak funkci estetickou tak hospodářskou. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zadání odborné studie na rekonstrukci a revitalizaci místní hasičské vodní nádrže.” |
2017 - 2017 | Vlastní | ||
Opatření : „Realizace stavebních a terénních úprav hasičské vodní nádrže” Rekonstrukce zajistí estetickou a hospodářskou funkci nádrže. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce hasičské vodní nádže” |
2018 - 2019 | Externí | ||
Opatření : „Zadání odborné studie na využití prostoru tzv. koupaliště” Zjistit jaké existují možnosti využití současného rekreačního prostoru. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Odborná studie” |
2018 - 2018 | Vlastní | ||
Cíl : „Rozvíjet komunitní život v obci (včetně spolupráce uvnitř a navenek)”
Podporovat akce, které zapojují obyvatele do dění v obci
Opatření : „Podporovat akce, které zapojují obyvatele do dění v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Organizovat akce se zapojením obyvatel do života v obci (ve spolupráci s obyvateli), např: „Ukliďme Česko“.” |
2018 - | Vlastní | ||
„Spolupracovat na akcích s místními spolky. Např. s místní organizací Zahrádkáři spolupracovat při každoroční akci Prodejní výstava květin.” |
2017 - 2021 | 0 | Vlastní + externí | |
„Organizovat akce se zapojením obyvatel do společného života ve spolupráci s obyvateli okolních obcí. Např. účast při sportovním klání " Souboj vesnic".” |
2018 - 2021 | Vlastní | ||
Opatření : „Otevřená veřejná správa” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Jasná a srozumitelná komunikace směrem k obyvatelům obce.” |
2017 - 2021 | |||
Opatření : „Aktivní spolupráce uvnitř i navenek” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Účast na setkání obcí mikroregionu” |
2017 - 2021 | 0 | ||
B.6. Podpora realizace
V rámci Programu rozvoje Obce Radimovice u Želče na období 2017 - 2021 jsou definovány základní priority rozvoje obce
pro horizont následujících 5 let. Jejich vlastní realizace je závislá na zdrojích financování. Zde je počítáno s kombinací
zdrojů z Fondů Evropské unie – Operačních programů pro období 2014-2020, ze státního rozpočtu, krajského rozpočtu
i z rozpočtu obce.
Je patrné, že objem finančních prostředků přesahuje několikanásobně možnosti obecního rozpočtu, proto je možné, že se
nepodaří všechny priority v uvedeném období realizovat, a bude je nutné přesunout do následujícího období.
Hlavními prioritami obce v oblasti investic je jednoznačně vyřešení vybavenosti obce, životního prostředí,
vodohospodářství a dopravní infrastruktury. Pořadí priorit je možné upravit s ohledem na konkrétní dotační příležitosti.
Právě proto musí obec a její zástupci vyvinout maximální snahu být aktivní ve vyhledávání zdrojů financování a úspěšní
při splnění podmínek jednotlivých dotačních programů.
B.7. Evaluace Programu rozvoje obce Radimovice u Želče 2017 - 2021
Aktualizace PRO se bude provádět dle potřeby, nejméně však jednou za rok. Zhodnocení naplňování provede starosta
nebo jím pověřená osoba na základě prostudování stávajícího Programu rozvoje obce Radimovice u Želče a předložení
návrhů na změnu zastupitelstvu obce. Z hlediska evaluace je nezbytné pravidelné monitorování a hodnocení realizace
stanovených opatření a současně i souladu aktivit jiných subjektů s tímto materiálem.
Současně je nezbytné průběžně shromažďovat připomínky a podněty k aktualizaci Rozvojových aktivit PRO
(např. doplňování konkrétních projektových záměrů nebo aktualizace stanovených opatření). Zastupitelstvo obce by mělo
minimálně jedenkrát ročně projednat zprávu o realizaci Programu rozvoje obce Radimovice u Želče a rozhodnout o jeho
aktualizaci či doplnění.
Dokument je v listinné podobě k nahlédnutí v budově obecního úřadu, v elektronické podobě je PRO přístupný na
webových stránkách obce http://www.radimoviceuzelce.cz/.
Přehled případných programů ze kterých lze čerpat dotace.