Program rozvoje obce Vilémov na období od 2016 do 2024

Program rozvoje obce Vilémov
{PAGENO} / {nbpg}
Ministerstvo pro místní rozvoj Program rozvoje obcí

Program rozvoje obce
Vilémov
Obecní znak

na období let
2016 - 2024

Program rozvoje obce Vilémov byl schválen zastupitelstvem obce dne 26.10.2016 - č. usnesení 275/2016.

Úvod

Na základě nového programového období 2014 - 2020 se zastupitelé obce Vilémov rozhodli vytvořit strategický dokument, který by určil základní směřování obce a jeho rozvojové priority do roku 2024. Základní myšlenkou je přiblížit vývoj obce požadavkům občanů a tím zajistit dlouhodobou perspektivu vytvářeného dokumentu. Program rozvoje obce (dále jen PRO) by přitom měl respektovat finanční možnosti obce a efektivně využívat cizí zdoje k financování opatření. PRO se skládá ze dvou částí. Z části analytické - zachycující současný stav a z části návrhové s uvedením cílů a opatření na základě komunitního projednání za účasti veřejnosti.

 

Dle domluvy s vedením obce, bude dokument zároveň v příloze obsahovat přehled možných zdrojů financování jednotlivých aktitiv, potažmo opatření.

Kostel Nanebevzetí Panny Marie

Zdroj: web obce

 

A. ANALYTICKÁ ČÁST

A.1 Charakteristika obce

1. Území

Umístění obce v rámci ČR, kraje, ORP

Obec Vilémov (německy Wölmsdorf) se nachází v Ústeckém kraji, okrese Děčín, ve Šluknovském výběžku, poblíž Šluknova, při hranicích s Německem, u  údolí Vilémovského potoka v nadmořské výšce 340 m.

Obcí s rozšířenou působností je pro Vilémov město Rumburk, pověřenou obcí potom město Šluknov.

 

Katastr a části obce, velikost území obcekatastrální plocha:    

Katastrální plocha: 407,27 ha (15,3 km2)
Počet katastrů: 1
Počet místních částí: 2
Nadmořská výška: 340 m n. m.
Počet obyvatel k 31.1.2015: 936
První písemná zpráva (rok): 1410

Obec Vilémov je členěna na dvě místní části Vilémov a Dolinu. Místní část Dolina je osada, nachází se asi 1 km západně od Vilémova, je zde evidováno 5 adres. V roce 2011 zde trvale žilo 16 obyvatel. Výměra činí 4,07 km2.

Obec Vilémov leží v katastrálním území Vilémov u Šluknova.

 

Zeměpisná poloha:

50° 59' 26'' - zeměpisná šířka

14° 20' 7'' - zeměpisná délka

 

Občanská vybavenost

Doprava:  BUS line Semily (jízdní řády), vlakové spojení od Dolní Poustevny - zastávka přímo v obci

Sítě: vodovod, kanalizace s ČOV, plynofikace

Školství: základní škola a mateřská škola

Kultura a sport: knihovna, travnaté fotbalové hřiště, sportovní hala

Ostatní: pošta, zdravotní středisko, rehabilitace, sauna, masážní salon, prodejny smíšeného zboží, řeznictví, zelenina a květinářství, tři čerpací stanice v katastru obce a šest restaurací.

 

Vzdálenosti do spádových sídel (obec s pověřeným úřadem, ORP, kraj)

Vilémov – Šluknov (pověřená obec) .... 11 km

Vilémov - Rumburk (ORP) ….  21 km

Vilémov – Děčín (okres) …. 40 km

Vilémov – Ústí nad Labem (kraj) …. 65 km

 

       

 Zdroj: mapy.cz

 

Historické události v obci

Obec vznikla snad ve 13. století, při kolonizaci zdejšího území za Berků z Dubé. Údajně byl Vilémov už v roce 1332 dán purkrabím Ottou z Donína se souhlasem české koruny v léno míšeňskému biskupovi Jindřichovi. Tehdy se měl jmenovat Wolframsdorf. Nejstarší doložený záznam o obci se vztahuje k roku 1410, kdy došlo k rozdělení berkovského panství mezi pět synů starého pana Hynka. Vilémov dostal Hynek III. mladší, sídlem na nedalekém Hohnsteinu v Sasku. Další zmínka o obci se nachází ve smlouvě o směně statků uzavřené
7. dubna 1451 v Neustadtu mezi Albrechtem Berkou z Dubé a saským kurfiřtem Bedřichem Mírným. Od roku 1566 náležel Vilémov k panství Lipová, které o 100 let později získala Marie Markéta , hraběnka z Trautsonu, provdaná za říšského hraběte Jana Jiřího Jáchyma Slavatu z Chlumu a Košumberka.
Z četných majitelů Lipovského panství se do historie obce nejvýrazněji zapsal hrabě Leopold Antonín Salm-Reifferscheidt, který v letech 1728 – 1731 nechal v obci postavit kostelík s rodovou hrobkou. Je v ní pochováno osm členů rodu i on sám.

Od severozápadních po severovýchodní Čechy se už od 14. století táhl pás oblastí, v nichž se postupně rozvíjela textilní výroba. Surovinou pro ni byl až do skončení napoleonských válek především len, který se dal pěstovat i v méně úrodných podhorských oblastech. Příznivé podmínky k tomu byly také na Šluknovsku, které nakonec proslulo výrobou nejjemnějšího tzv. švýcarského plátna“. Plátenický cech vznikl na Šluknovsku kolem roku 1500. Bělidla lněné příze měla být ve Vilémově už v roce 1635. První bělidlo pláten zde založil roku 1720 Georg Pietschmann, po něm Josef Richter a Christoph Petters. V roce 1810 založili Jakob a Franz Pettersové vedle bělidla ještě úpravnu plátna – mandlovnu. Toto bělidlo bylo jediné v provozu ještě roku 1892, ostatní do té doby zanikla.
Koncem 18. století se struktura textilní výroby v celém výběžku začala měnit. Namísto lnu nastoupila bavlna. Přádelna bavlny, jejíž třípatrová tovární budova ještě nedávno stála, byla postavena také ve Vilémově – Dolině. Patřila firmě Franz Xaver Richter. Doprovodu byla uvedena v roce 1860 a pracovalo se v ni asi 100 let.
Dostatek pracovních příležitostí v obci vedl v letech 1845 až 1890 skoro ke zdvojnásobení počtu obyvatel, v roce 1890 145 domů a 1121 obyvatel.
Bavlnářská výroba se postupně soustřeďovala hlavně do východní části výběžku, zatímco v západní se rozvinula výroba stuh, prýmků, umělých květin, drobného kovového zboží, knoflíků, dýmek a nožířského zboží.
Za zakladatele stuhařské výroby na Lipovském panství je považován Nikolaje Rämisch z Lipové, který se s ní měl seznámit ve Švýcarsku. Jisté je, že se tu rozšířila výroba tzv. „Barmenských stuh a prýmků“, původem z okolí měst Barmen a Elberfeld v severním Německu. Ve Vilémově založil první stuhárnu v roce 1840 Josef Richter. Stála na místě dnešní barevny firmy STAP a.s. Další založili Jakob Petters a Josef Kumpf v roce 1902.
Kromě dvou stuháren bylo v obci kolem roku 1940 přes 40 řemeslnických a obchodních živností, továrna na drobné kovové zboží, na výrobu lepenky a také pět výrobců umělých květin, pro které pracovaly desítky žen podomácku.

 
 Historická data

1634 – obec vypleněna švédskými vojáky 
1646 – objevení „léčivého pramene“ 
1680 – Vilémovští sedláci spolu se svým rychtářem Hillem a jeho dvěma konšely se zúčastnili velkého selského povstání, které zjara tohoto roku vypuklo na několika panstvích v severních Čechách a přeneslo se i na panství lipovské. Povstání bylo vojensky potlačeno a tři hlavní vůdcové – Hans Englemann, Hans Rösler a Christoph Pohl - byli odsouzeni k smrti. Popraveni však byli jen první dva, Pohl byl po dvou měsících věznění propuštěn 
1713 – Nad „léčivým pramenem postavena výklenková kaple s reliéfem Piety a nápisem 
„Bitt Gott für uns Maria rein, so wird der Bronn zur Gesundheit sein“ (Pros za nás, Marie neposkvrněná, pramen pak zdraví dá) 
1720 – Georg Pietschmann založil v obci první bělidlo pláten 
1728 – zahájena stavba kostela, která byla dokončena v roce 1731 
1733 – Christoph Zimmer s pomocí vrchnosti postavil vedle „léčivého pramene“ dům a zřídil v něm jednotřídní školu. Sám se v ní stal prvním učitelem 
1744 – pod kostelem postaven kamenný most a zřízeno rovněž kamenné schodiště ke kostelu 
1779 – 20. září projel obcí císař Josef II. Přijel z Poustevny, přátelsky pohovořil s lidmi, převzal od nich prosby a žádosti a kolem kostelíka pokračoval v cestě do Mikulášovi. 
1836 – postavena nová škols čp. 76, do roku 1891 byla jednotřídní 
1844 – vedle kostela, na místě někdejší poustevny, založen hřbitov 
1864 – od 1. května zahájena činnost poštovního úřadu 
1875 – v obci postaveno pouliční osvětlení 
1884 – v prosinci tohoto roku dokončena stavba železniční trati ze Šluknova do Dolních Mikulášovic 
1889 – od 1. září vstoupilo 148 žáků poprvé do své nové trojtřídní školy, která slouží dodnes 
1889 – do obce byla zavedena elektřina 
1891 – do poštovního úřadu byl instalován telegraf 
1903 – v polovině června byla zahájena stavba železniční tratě Dolní Mikulášovice – Dolní poustevna - její součástí byl Vilémovský železniční most, dlouhý 190 m, se 4 žulovými pilíři vysokými 12 m a 29 m a největší výškou traťového svršku 34 m.

Zdroj: web obce, Wikipedia

 

Zajímavosti v obci


Poutní místo

Počátky katolického poutního místa se vážou k zázraku s pramenem léčivé vody. Podle místní kroniky zde adoptovanou dceru místního sedláka postihlo malomocenství. Celá ves se jí vyhýbala ze strachu před nákazou. Když 19. října 1646 jako obvykle vyhnala stádo krav na pastvu, přilétli k ní dva andělé a dali jí napít vody z místní studánky. Příští měsíc se dívka na radu andělů opět napila té vody a omyla si v ní postiženou tvář i nohy. Uzdravila se a zpráva o zázračné moci vody se rychle rozšířila po okolí. Vyzkoušeli ji i majitelé panství Hainšpach, slavný Jan Jáchym Slavata z Chlumu a Košumberka, který dal nad pramenem postavit kapli s obrazem Panny Marie Bolestné, a po něm Marie Trautsonová, ovdovělá hraběnka Slavatová a Leopold Salm-Reifferscheidt, kteří dali za záchranu hraběte před medvědem ve Vilémově postavit poutní barokní kostel i most se sochami, obojí dokončené roku 1726.

Kostel Nanebevzetí Panny Marie

Postaven v letech 1728-31 stavitelem Zachariasem Hoffmannem z Lipové. Barokní, jednolodní obdélníková stavba s půlkruhovým presbytářem. Na průčelí portál s rovnou nadpraží římsou, salmovský znak s letopočtem 1726 (patrně rok, ve kterém se hrabě Leopold Salm rozhodl kostel postavit) a oválné okno. Ve štítě nika se sochou sv. Leopolda od sochaře Kristiana Riedla z Velkého Šenova. Vnitřek kostela je sklenut valenou klenbou, závěr konchou s lunetami. Hlavní oltář s černou Madonou, anděly a skupinou Zvěstování byl pořízen po letech 1733-1734, autorem je sochař Dominik Marini. Po pravé straně uvnitř kostela se nachází náhrobník zakladatele kostela, s postavou Chrona. 


Na stráni vedle kostela je obezděný pramen a nad ním malá výklenková kaple, datovaná rokem 1713. Za kostelem křížová cesta z 19. století, v ose presbytáře dřevěná kaple božího hrobu s kamennou sochou ležícího Krista z roku 1765 od sochaře M. Fibicha ze Šluknova. Na schodišti ke kostelu sochy sv. Vojtěcha, sv. Rozálie, sv. Václava, sv. Šebestiána, sv. Jana Nepomuckého, sv. Rocha a dvou andílků. Všechny od Kristiana Riedla, z let 1739-41. Na mostě pod kostelem jsou dvě sochy sv. Josefa a sv. Anny od téhož autora z roku 1744. Sochy sv. Donáta a sv. Floriána se zřítily do potoka a byly zničeny.

Erb rodu Salm – Reiferscheidt

Nachází se na průčelí kostela. Chronogram udává letopočet 1726, rok kdy se hrabě Leopold Salm rozhodl kostel postavit.

Kaple nad pramenem

Léčebné účinky pramene byly známy od poloviny 17. století. Majitelé panství Lipová, na kterém se nacházel, o něj proto pečovali. V roce 1696 byl pramen vyzděn kameny a opatřen dřevěným křížem. V roce 1713 nad ním nechal hrabě Jan Jiří Jáchym Slavata postavit jednoduchou výklenkovou kapli s trojúhelníkovým štítem a reliéfem Piety a zřídil k ní nadaci. Důkazem toho měl být slavatovský znak umístěný pod Pietou a letopočet 1713. 

Železniční most

Most byl postaven v letech 1903-1904 při stavbě dráhy z Mikulášovic do Dolní Poustevny, o rok později prodloužené do sousedního saského města Sebnitz. Je 190m dlouhý, má pět polí po 38 m, čtyři pilíře vysoké 12 až 29 m. největší výška traťového svršku nad terénem je 34 m. Hloubka základů pro nejvyšší pilíř měří 7 m, průřez pilířů při základně je 15 x 15 m. pilíře jsou postaveny z místní žuly. 

Zdroj: web obce, Wikipedia

 

Vilémov - poloha v rámci Šluknovského výběžku

Zdroj: mapy.cz

 

Vilémov - detail

Zdroj: mapy.cz

2. Obyvatelstvo

 

Počet obyvatel

Následující tabulka ukazuje počet obyvatel k 1.1.2015 a rozdělení obyvatel dle pohlaví, z tabulky je zároveň patrný průměrný věk obyvatelstva. K 1.1.2015 převažovaly v obci ženy, které zároveň dosáhly vyššího průměrného věku.
 
Počet obyvatel k 1.1.2015 Průměrný věk k 1.1.2015
muži ženy celkem muži ženy celkem
450 466 916 41,8 46,3 44,1

Zdroj: ČSÚ

 

Přirozený přírůstek/úbytek, migrační saldo

Od roku 2004 je zaznamenán pravidelný úbytek obyvatel. Ten je způsoben zejména přirozeným úbytkem a odlivem mladých lidí z obce.

 

Zdroj: ČSÚ

 

Věkové složení obyvatel (podíl seniorů, dětí)

V obci převažují obyvatelé v produktivním věku. Vzhledem k celkovému počtu obyvatel je zde i výrazný počet seniorů. Z provedené SWOT analýzy vyplývá, že hrozí riziko stárnutí generace z důvodu odlivu mladých lidí. Uvedená data se vztahují k 1.1.2015.

 

Celkem
obyvatel
Obyvatelstvo ve věku: MUŽI MUŽI ve věku: ŽENY ŽENY ve věku:
absolutně v procentech absolutně v procentech absolutně v procentech
0-14 15-64 65 a více 0-14 15-64 65 a více 0-14 15-64 65 a více 0-14 15-64 65 a více 0-14 15-64 65 a více 0-14 15-64

65 a více

916 97 641 178 10,6 70,0 19,4 450 52 325 73 11,6 72,2 16,2 466 45 316 105 9,7 67,8 22,5
 
 Zdroj: ČSÚ
 

Vzdělanostní struktura

 
Níže uvedená tabulka zobrazuje data k ukončení posledního sčítání lidu, domů a bytů tedy k 26.3.2011. K tomuto datu převažovali v obci obyvatelé obyvatelé se středním vzděláním včetně vyučení - bez maturity, další nejpočetnější skupinou byli obyvatelé se základním vzděláním včetně neukončeného.
 
 Zdroj: ČSÚ
 
 

Sociální situace

 
V obci je Dům s pečovatelskou službou, zřizovatelem je obec. V obci není žádné další zařízení poskytující sociální služby.
 
 
 

Národnostní menšiny

 
 
Zdroj: ČSÚ
 
Analýza národnostních menšin je stížena nedostatkem relevantních dat, protože celkem 174 dotázaných obyvatel neuvedlo žádnou národnost. Převažující část obyvatel se hlásí k české národnosti. Uvedená data se vztahují k ukončení posledního sčítání lidu, domů a bytů, tedy k 26.3.2011.
 
 
 

 Sociálně vyloučené lokality

 

Následující mapa České republiky detailně ukazuje výskyt sociálně vyloučených lokalit v rámci území obcí s rozšířenou působností (ORP) dle počtu obyvatel sociálně vyloučených lokalit na příslušném území ORP.

Obec Vilémov spadá do ORP Rumburk, z uvedené mapy je patrné, že ORP Rumburk patří mezi území s vysokým výskytem sociálně vyloučených lokalit s hustotou počtu obyvatel v rozmezí 2001 až 5000 obyvatel.

 
 
 Zdroj: Analýza sociálně vyloučených lokalit v ČR
 
 

Spolky v obci (činnost, počet členů, podíl členů do 18 let) a práce s mládeží

 

Leteckomodelářský klub LMK Vilémov

Leteckomodelářský klub ve Vilémově funguje nepřetržitě od roku 1983. Za tu dobu prošly jeho řadami desítky chlapců, ale také dívek z Vilémova a blízkého okolí. Dnes patří LMK Vilémov mezi několik posledních modelářských klubů Ústeckého kraje, ve kterém se věnují práci s dětmi. Modeláři mají k dispozici prostornou a dobře vybavenou dílnu, ve které je pět zkušených vedoucích připravených předat svým svěřencům dlouholeté znalosti z oboru leteckého modelářství.

 

SK STAP TRATEC Vilémov 

Fotbalový klub

 

Akce pořádané v obci

Vilémovský masopust, Vilémovský oktáv ke cti Panny Marie, SLAVNOSTNÍ POUTNÍ MŠE SVATÁ K NANEBEVZETÍ PANNY MARIE, Vilémovská pouť, Dětský sportovní den, Dětský maškarní karneval, Halloween, Pálení čarodějnic, Pohádkový les

 

Informování občanů o dění v obci

Vilémovské noviny (měsíčník)

Webové stránky obce (http://www.vilemov.cz/)

Obecní vývěsky

Zdroj: web obce

 
 
 
 
Poznámka:  
Hustota zalidnění obce je 224,91 obyv./km2.
Zdroj: ČSÚ

3. Hospodářství

 

 Ekonomická situace

Komerční služby jsou v obci převážně zaměřeny na místní obyvatelstvo a dojíždějící zaměstnance. Ve středu obce podél hlavní silnice se nachází několik obchodů zaměřených na potraviny. Z níže uvedené tabulky je patrný vliv dvou největších zaměstnavatelů, kteří vytvářejí inverzní hodnoty zaměstnanosti podle odvětví od standardu území.

Struktura zaměstnanosti v obci Vilémov podle odvětví v roce 2011 (%)

 Zemědělství a lesnictvíPrůmysl a stavebnictvíSlužby
Vilémov 1,10% 58,24% 38,19%
RUMBURK 1,65% 37,92% 49,25%
Ústecký kraj 1,84% 33,98% 50,46%
ČR 2,74% 32,23% 53,87%


Zdroj: ČSÚ

 

V obci bylo k 31. 12. 2015 evidováno 165 ekonomických subjektů, pouze 77 je však k tomuto datu ekonomicky aktivní. Z celkového počtu ekonomických subjektů jsou nejvýznamnějšími zaměstnavateli dva podniky a to firma Stap a.s., a firma Siops s.r.o., tyto firmy zaměstnávají více jak polovinu ekonomického obyvatelstva obce z celkového počtu 364 statisticky zaměstnaných osob. 

Struktura podnikatelských subjektů podle velikosti v obci Vilémov v roce 2013

Počet zaměstnancůKategorieAbsolutněRelativně (%)
do 10 mikropodniky 11 -
10-49 malé podniky 5 -
50-249 střední podniky 1 -
250 a více velké podniky 1 -
nezjištěno - 103 -


Zdroj: ČSÚ

 

 Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Vilémov v roce 2013
Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Vilémov v roce 2013
Zdroj: ČSÚ

 

Současný právní systém nedovoluje obci přímo podporovat místní podnikatele přímým zadáním veřejných zakázek. Obec tak může využít pouze zadání prací mimo režim zákona, což jsou drobné nutné práce. Dalším faktorem zaměstnanosti je využití možností veřejně prospěšných prací, které obec ve spolupráci s Úřadem práce standardně využívá.

Dalším ukazatelem aktivit v obci je rozdělení subjektů dle ekonomických činností. Z níže uvedené tabulky vyplývá, že v obci převažuje výroby průmyslová a stavební nad dalšími aktivitami.

 

Podnikatelské subjekty podle převažující činnosti

Období: 31.12.2015

   Registrované podniky  Podniky se zjištěnou aktivitou
 Celkem 165  77
 A Zemědělství, lesnictví, rybářství  9  4
 B-E Průmysl celkem  24  14
 F Stavebnictví                               24  14 
 G Velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba  motorových vozidel 29  11 
 H Doprava a skladování 7  4 
 I Ubytování, stravování a pohostinství 19  8 
 J Informační a komunikační činnosti 1  1 
 K Peněžnictví a pojišťovnictví 7 .
 L Činnosti v oblasti nemovitostí 1 .
 M Profesní, vědecké a technické činnosti 10 3
 N Administrativní a podpůrné činnosti 2 1
 O Veřejná správa a obrana; povinné sociální zabezpečení 2 1
 P Vzdělávání 2 1
 Q Zdravotní a sociální péče 3 3
 R Kulturní, zábavní a rekreační činnosti 3 1
 S Ostatní činnosti 19 9
 X nezařazeno .  . 

Zdroj: ČSÚ

 

Zásadním a klíčovým zaměstnavatelem v obci je již zmíněná firma Stap a.s., která zaměstnává více jak 280 zaměstnanců. Patří mezi největší evropské výrobce elastických, neelastických stuhařských výrobků a zdrhovadel. Její výrobky se uplatní v automobilovém, elektrotechnickém, stavebním, oděvním a obuvnickém průmyslu, dále ve zdravotnictví a pro velkoobchody textilní galanterie.

Dalším klíčovým aktérem je firma Siops s.r.o, se svými více jak 50 zaměstnanci je druhým největším zaměstnavatelem v obci. Svou činnost zaměřuje do stavební a truhlářské výroby.

Rozvojovým faktorem pro ekonomiku je dostatečný prostor k podnikání. V současné době je řešen územní plán obce, který navazuje na platný územní plán z roku 2010. V tomto územním plánu je řešena problematika funkčních zón pro oblast výroby (lokalita Z1 – 4), plochy výroby (lokalita Z1 – 18a) fotovoltaické energie, plochy zemědělské výroby (Z1 – 12). Lze tedy konstatovat snahu obce vytvořit dostatečný prostor pro vznik nových podnikatelských aktivit.

 

Atraktivity cestovního ruchu

Obec Vilémov nemá ve svém území žádnou památku národního významu, či světového dědictví. Jsou zde však čtyři památky kulturního významu. Nejznámější je kostel Zvěstování panny Marie a sochy sv. Josefa a sv. Anny před kostelem. 

Dalším aspektem určitého turistického potenciálu je blízkost CHKO Labské pískovce a NP České Švýcarsko.

 

Nalezeno: 4     okres Děčín, sídelní útvar (město/ves)/ část obce: "Vilémov“

 Číslo rejstříku  Název okresu  Sídelní útvar  Část obce  čp.  Památka  Ulice, nám. / umístění 
 14619 / 5-4074  Děčín  Vilémov   Vilémov    kostel Zvěstování P. Marie  
 41340 / 5-4076  Děčín  Vilémov  Vilémov    sochy sv. Josefa a sv. Anny  na mostě před kostelem
 12333 / 5-5483  Děčín  Vilémov   Vilémov   čp. 39  měšťanský dům  
 31149 / 5-4075  Děčín  Vilémov   Vilémov   čp. 71   venkovská usedlost  

 

Vzhledem k nízké atraktivitě území, zde není dostatečně vybudovaná turistická infrastruktura. Dle statistických údajů poskytuje aktivně službu v ubytování, stravování a pohostinství 8 subjektů z 19 hlášených. Převážně se však jedná o činnosti v oblasti pohostinství a vazbě na hraniční přechod v blízké Dolní Poustevně. Standardní zařízení poskytující ubytování hotelového typu tu chybí. Statisticky není vykazováno ani jedno ubytovací lůžko ubytovacího zařízení. Změna územního plánu v roce 2010 zrušila také prostor ( Z1 – 13) pro vybudování autokempinku. Obcí prochází jediná cyklotrasa č. 3014, která však vede po hlavní komunikaci z Dolní Poustevny do Mikulášovic. Po okraji obce (skrz místní část Dolina) vede jediná turisticky značená trasa (modrá) ke kostelu a studánce (s „léčivým pramenem“).

 Zdroj: mapy.cz

 

Zaměstnanost 

Míra nezaměstnanosti v obci v roce 2015 dosahovala 5,3 %. Tato hodnota je o celé 3,25 % nižší než hodnota pro celé ORP Rumburk. Zároveň je to nejmenší nezaměstnanost v celém území daného ORP. K 31.12.2015 Úřad práce neevidoval jediné pracovní místo volné v obci.

Uvedená míra nezaměstnanosti odpovídá počtu 34 dosažitelných uchazečů o zaměstnání. Dalším důležitým údajem je srovnání počtu osob vyjíždějících za prací a zároveň dojíždějících za práce (144 osob versus 155 osob). Z toho údaje lze dovodit, že obec je významným územím pro zaměstnanecké příležitosti obyvatelům okolních obcí.

4. Infrastruktura

  

Technická infrastruktura

V obci je zaveden vodovod i kanalizace. Všechny návrhové lokality v územním plánu k rozvoji je možné připojit na stávající technickou infrastrukturu. Pokud to není možné je stavebník povinen zajistit vlastní zásobování pitnou vodou a likvidaci odpadních vod. V obci se nacházejí dvě ČOV. Jedna pro potřeby obce a druhá pro čištění odpadní vod firmy Stap a.s., města Velký Šenov a obce Lipová. Obec je také plynofikována.

Odvoz a likvidace komunálního odpadu je zajištěn dodavatelsky svozovou firmou v návaznosti na známkový systém (prodej známek na popelnice). Služba je poskytována majitelům nemovitostí na základě smlouvy uzavřené s obcí jako prostředníkem (kde si obyvatelé mohou zvolit vhodnou velikost popelnice a četnost jejího vývozu dle svých potřeb). Pravidelně jsou vyváženy také nádoby pro sběr tříděného odpadu (sklo, papír a pet lahve), nádoby jsou umístěny ve středu obce. Nebezpečné složky komunálního odpadu jsou dvakrát ročně sváženy z určených míst předem vyhlášených.

 

Dopravní infrastruktura - Silniční doprava

Hlavní komunikací, která protíná obec je silnice III. třídy č. 26510 ve směru od Mikulášovic na Lobendavu. Ta se ve Vilémově kříží nejprve s komunikací III. třídy č. 26518 ve směru na Velký Šenov a posléze s komunikací III. třídy č. 2675 ve směru na Dolní Poustevnu.

Zdroj: mapy.cz

Hlavní komunikace procházející obcí byla v roce 2015 opravena. Pokud se nejedná o místní komunikace, jsou tyto cesty v majetku společnosti Správy údržby silnic Ústeckého kraje. Jediné sčítání dopravy proběhlo na úseku 2675 ve směru na Dolní Poustevnu v roce 2010. Celkové denní zatížení vozidel bylo 2452 vozidel za den - z toho 49 jednostopých, 2277 osobních a dodávkových a 126 těžkých motorových vozidel. Dále v obci bylo zaznamenáno v roce 2015 – 10 dopravních nehod, což je nejvíc za posledních pět let. (2014 – 3 nehody, 2013 – 7 dopravních nehod, 2012 – 2 nehody a 2011 – 4 dopravní nehody). Při těchto nehodách došlo ke zranění osob - jedno lehké zranění (2011) a jednou těžké (2013).

Místní komunikace v obci vykazují různé stupně opotřebení. Jejich stav včetně orientačního pořadí naléhavosti oprav je ze strany obce průběžně sledován. Na základě těchto poznatků jsou místní komunikace postupně opravovány – tyto opravy jsou však samozřejmě vázány na aktuální možnosti obecního rozpočtu.

 

Železniční doprava

Obec Vilémov leží na trati č. 083, která vede z Rumburka přes Šluknov a Mikulášovice do Dolní Poustevny, odkud pokračuje na německé straně přes Sebnitz a Bad Schandau do Děčína. Velice atraktivní je především pasáž na německé straně ze Sebnitz do Bad Schandau, které vede podél toku Sebnice a projíždí soustavou sedmi tunelů a je známa pod označením Dráha Sebnického údolí.

Nádražní budova na zastávce Vilémov byla v roce 2015 zbourána a nahrazena betonovou otevřenou zastávkou.

 Zdroj: mapy.cz

 Zdroj: mapy.cz

 

Autobusová doprava - dopravní obslužnost

Dopravní obslužnost zajišťuje a objednává v obci Ústecký kraj (odbor dopravy). Obcí prochází dvě autobusové linky: číslo 409 - Varnsdorf-Rumburk-Velký Šenov-Dolní Poustevna (ve směru na Dolní Poustevnu a zpět v hodinovém intervalu od 5 – 21 hodin) a číslo 408 - Mikulášovice - Velký Šenov - Šluknov, Rožany (4 spoje ve směru na Velký Šenov a 5 spojů na Mikulášovice). V obci jsou dvě autobusové zastávky.

Umístění autobusových zastávek

Zdroj: mapy.cz

 

Dopravní obslužnost - propojení s okolními obcemi

Zdroj: mapy.cz

 

 

 

 

5. Vybavenost obce

Bydlení

Dle výsledků Sčítání lidu, domů a bytů ze dne 26. 3. 2011 se v obci nachází celkem 215 domů, z toho 168 obydlených. Celkem 131 domů (tj. 60,93 %) k celkovému počtu domů je rodinných. Celkový počet bytových domácností je 360. Obec vlastní 11 obydlených domů, z toho 3 rodinného typu. V těchto domech je ubytováno 100 osob, což je 11,45 % z celkového počtu osob. Podíl obecních obydlených domů k celkovému počtu v obci je 6,54 %. V ČR je tento podíl 3,89 %. Je zřejmé, že obec má tedy o 68,12 % více obydlených domů, než je průměr v ČR. V obci je celkem 32 domů užívaných k rekreaci. Právní důvod užívání bytů je převážně nájemní/družstevní oproti osobnímu vlastnictví (56,38% x 43,62%). Obec ve svém územním plánu z roku 2010 vymezilo dalších 9 lokalit jako zónu bydlení. Tyto lokality převážně navazují na již současné obydlené zóny. V porovnáním s celkovou výstavbou bytů v obci (0,7 bytu/rok), lze konstatovat malý zájem o výstavbu s připravovanými záměry obce. V rámci sociálního bydlení vlastní obec jeden dům k sociálnímu bydlení (DPS Vilémov).

 

Domovní a bytový fond v obci Vilémov dle SLDB 2011

Počet domů 215
Počet obydlených domů 168
Podíl obydlených domů 78,14%
Podíl obydlených domů v ČR 83,40%
Počet rodinných domů 131
Podíl rodinných domů 60,93%
Podíl rodinných domů v ČR 72,18%
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet 48,06%
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet v ČR 53,00%

Zdroj: ČSÚ

 

Domovní fond v obci

definitivní výsledky podle obvyklého pobytu

Období: 26.3.2011

Území: Vilémov

 Domy  Domy celkem   Z toho: rodinné domy  Z toho: bytové domy   Počet osob celkem  Počet osob z toho v rodinných domech
 Domy celkem 215  177  35  873  390 
   obydlené domy 168  131  35  873  390 
   z počtu domů vlastnictví:          
      fyzická osoba 132  124  8  433  369 
      obec, stát 11  3  8  100  5 
      bytové družstvo  14  -  14  255  - 
      spoluvlastnictví vlastníků bytů 1  1  -  4  4 
   neobydlené domy s byty 47  46  -  x  x 
   z toho:          
      využívané k rekreaci 32 32 - x x
      počet bytů v neobydlených domech 47 46 - x x

Zdroj: ČSÚ

 

Bytový fond v obci

definitivní výsledky podle obvyklého pobytu

Období: 26.3.2011

Území: Vilémov 

 Byty  Byty  celkem   Z toho:  v rodinných domech  Z toho: v bytových domech   Počet osob celkem  Počet osob z toho v rodinných domech
 Byty celkem 438  190  245  873  390 
   obydlené 360 141  217  873  390 
   z toho právní důvod užívání bytu:          
 ve vlastním domě 134  121  13  386  349 
 v osobním vlastnictví 2  -  2  6  - 
      nájemní 98  6  91  188  14 
      družstevní 105  -  105  255  - 
   z toho důvod neobydlenosti:          
 změna uživatele 6  2  4  x  x 
 slouží k rekreaci 29 28 1 x x
 přestavba 5 2 3 x x
 nezpůsobilé k bydlení 2 2 - x x

Zdroj: ČSÚ


Vývoj bytové výstavby v obci Vilémov v období 2009 - 2014

 200920102011201220132014
Počet dokončených bytů 2 0 0 1 0 1
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel 2,12 0,00 0,00 1,08 0,00 1,09
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v kraji 1,30 1,31 1,50 1,54 1,13 0,90
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v ČR 3,68 3,48 2,76 2,75 2,40 2,27

Zdroj: ČSÚ

Za období 2009 – 2014 byla v obci dokončena výstavba celkem 4 bytových jednotek. Pro lepší srovnání se jedná průměrně 0,7 dokončeného bytu na 1000 obyvatel za rok; tato hodnota je nižší než srovnatelný údaj pro Ústecký kraj (1,28) i celou ČR (2,9). Tento trend je běžný ve venkovských lokalitách při trvalém snižování počtu obyvatel obcí.

 

Školství a vzdělávání

V obci je zřízena jako příspěvková organizace obce Základní škola a Mateřská škola Vilémov. Základní škola je čtyřtřídní, s pěti ročníky I. stupně základní školy. V současné době jsou zřízeny dvě třídy v kombinaci (1,3,5 a 2,4). Druhý stupeň mohou žáci absolvovat v přilehlých spádových školách v Mikulášovicích nebo ve Velkém Šenově.

 

Zdravotnictví

Zdravotnická péče je poskytována v místním zdravotním středisku obvodovým lékařem, dojíždějícím pediatrem a dojíždějícím zubním lékařem. Specializovaná péče je poskytována pak převážně v obci s rozšířenou působností Rumburk, či v okresním městě Děčín.

 

Sociální péče

Poskytování sociální péče a její potřebnost je pro rok 2013 – 2017 popsána v dokumentu „Plán rozvoje sociálních služeb a souvisejících aktivit Šluknovského výběžku pro roky 2013 – 2017“. Do tohoto dokumentu je zahrnuto i správní území obce Vilémov. Obec provozuje Dům s pečovatelskou službou (DPS Vilémov). Tento dům je dům zvláštního určení s chráněnými byty a není pobytovým ani zdravotnickým zařízením. Statisticky není toto zařízení vedeno mezi zařízeními sociální péče v ORP Rumburk.

 

Kultura

Obec neprovozuje žádné kulturní zařízení. Převážná část kulturních akcí je pořádána ve venkovním prostoru. Mezi největší akce patří třídenní pořádání Vilémovské poutě. Tato akce sahá hluboko do historie a patří mezi největší regionální akce. Dalšími aktivitami je např. pořádání Vilémovského masopustu, Drakiády, Rozsvícení vánočního stromu a dalších akcí dle kulturního kalendáře. Pro vnitřní aktivity jsou nejčastěji využívány prostory úřadu, školy či kostela.

 

Sport a volnočasové aktivity

Podmínky pro sportovní vyžití nabízí v zásadě dvě zařízení v majetku obce. Sportovní hala a fotbalový stadion. Sportovní hala má multifunkční charakter (tenis, volejbal, fotbal, košíková a další hry). Je využívána i k dalším aktivitám sportovního charakteru (tanec, cvičení a jiné). Mezi nejvýznamnější sportovní (kulturní) aktivity patří účast sportovního klubu SK Tratec Vilémov ve fotbalové divizi ČR. Nevýhodou je uzavření tohoto areálu pro veřejnost. Významnou absencí sportovního zařízení je pak koupaliště. Současné využívání vodní nádrže ke koupání nenaplňuje parametry zařízení k dané aktivitě a nejbližší plavecké bazény se nacházejí ve městech Rumburk a Varnsdorf. V obci dále chybí i dětské hřiště, které by umožnilo vyžití dětí v obci.

6. Životní prostředí

 

Stav životního prostředí

Půdní fond, členění, kvalita, míra ohrožení erozí

Převažujícím půdním typem je kambizem kyselá - Ka. Tyto půdy se vytvářejí hlavně ve svažitých podmínkách pahorkatin, vrchovin a hornatin, v menší míře (sypké substráty) v rovinatém reliéfu. Vznik těchto půd z tak pestrého spektra substrátů podmiňuje jejich velkou rozmanitost z hlediska trofismu, zrnitosti a skeletovitosti, při uplatnění více či méně výrazného profilového zvrstvení zrnitosti, skeletovitosti, jakož i chemických (biogenní prvky, stopové potenciálně rizikové prvky) a fyzikálních vlastností (ulehlost bazálního souvrství, ovlivňující laterální pohyb vody v krajině). V hlavním souvrství dochází obecně k posunu zrnitostního složení do střední kategorie v relaci k bazálnímu souvrství, k čemuž přispívá i jejich obohacení prachem. Většina zemědělského půdního fondu není erozně ohrožena. Jedinou výjimkou pozemek naproti čerpací stanici ve směru Dolní Poustevna, který je silně ohrožen. Jedná se jižní část pozemku p.č. 72/1 v k.ú. Vilémov u Šluknova.

 

Pozemkové úpravy

Pozemkové úpravy v katastru obce provedeny nebyly, ani se pro rok 2016 neuvažuje s jejich zahájením. Státní pozemkový úřad nemá koncepční materiál, ze kterého by bylo patrné, zda se s nimi počítá alespoň výhledově. Nicméně, v souladu s platnou legislativou, pokud bude podán podnět od skupiny osob vlastnící více jak 50 % půdy v katastru obce, musí být zahájeny práce na pozemkových úpravách.

Realizace pozemkových úprav v katastru obce, respektive v extravilánu, je přitom nanejvýš žádoucí. V rámci komplexní pozemkových úprav se řeší čtyři základní tematické okruhy:

  1. Obnova/vybudování polní cestní sítě – základní předpoklad pro zpřístupnění pozemků jejich vlastníkům, pro zemědělskou techniku k racionalizaci hospodaření, obecně pak zprůchodnění krajiny, využití k podpoře cestovního ruchu (turistické trasy a cyklotrasy).
  2. Zvýšení ekologické stability – prostřednictvím realizace prvků územního systému ekologické stability (ÚSES), jako jsou liniové, skupinové či solitérní výsadby dřevin, tvorba či úprava tůní, mokřadů a dalších biotopů, opatření na podporu ohrožených druhů - je nezbytným předpokladem pro migraci zvěře v krajině a pro život mnoha druhů ptactva (zpěvného i hrabavého). Slouží jako kryt, místo odpočinku a při vhodné skladbě též jako potravní zdroj v době strádání. Tato opatření také pomáhají zmírnit následky permanentní fragmentace krajiny a zároveň zvyšují (obnovují) její průchodnost.
  3. Úprava vodního režimu v krajině se zaměřuje na dva protichůdné fenomény. Prvním jsou povodně a tudíž nutnost realizovat preventivní opatření na zadržení vysokých průtoků a zachycování přívalových dešťů. Druhým fenoménem jsou dlouhá období sucha během vegetační sezóny a s tím související potřeba zadržovat vodu v krajině a dostatečně sytit spodní vody.
  4. Posledním řešeným tématem je zmírnění projevů větrné a vodní eroze prostřednictvím realizace opatření s tím souvisejících. Jde především o budování příkopů, průlehů, teras, protierozních nádrží, ochranných hrázek, protierozních cest proti vodní erozi. A dále výsadba dřevin do větrolamů, které mohou být svou strukturou prodouvavé, poloprodouvavé či neprodoudavé. Projevům eroze lze zabránit i návrhem optimálního tvaru a velikosti půdního bloku či dalšími organizačními a agrotechnickými opatřeními, které pozemkové úpravy mohou navrhnout.

Ač se jedná o opatření realizovaná mimo zastavěné území, jejich vliv na kvalitu života v obci je patrný. Úprava polní cestní sítě zvyšuje konkurenceschopnost zemědělských subjektů a potenciál pro využití území k cestovnímu ruchu a naopak může snížit pohyb zemědělské techniky uvnitř obce.

Krajinářské zásahy pozitivně ovlivňují krajinný ráz v území a tím i vnímání samotné obce jak návštěvníky, tak i obyvateli obce. V některých obcích se podařilo zrealizovaná opatření využít k vybudování environmentálních vzdělávacích přírodních parků a jejich zapojení do systému školního vzdělávacího procesu I veřejných volnočasových aktivit, tím se podpořil pobyt v přírodě a budování kladného vztahu a silného pouta ke krajině.

Vliv protipovodňových opatření na ochranu životů, zdraví a majetku osob není třeba blíže komentovat. Konečně protierozní opatření mají kladný vliv na snížení prašnosti v obci, jsou preventivním zásahem proti sesuvům půdy, zabraňují znečišťování vodních zdrojů, cest, příp. nemovitostí, nánosy transportovanými půdními částicemi především při přívalových deštích. Zároveň přispívají k úrodnosti a produkční schopnosti půd pro rostlinnou výrobu.

Důležitým výsledkem pozemkových úprav je také aktualizovaný katastrální operát, do kterého je promítnut skutečný stav krajiny, odstranění duplicitního a neznámého vlastnictví, bezplatné rozdělení nežádoucího spoluvlastnictví či naopak scelení pozemků a rozvoj trhu s půdou.

Efektivně provedená pozemková úprava vyžaduje úzkou spolupráci a větší zapojení vlastníků, obyvatel, obcí a dalších místních iniciativ do procesu její přípravy, proto je velmi žádoucí aktivizace těchto subjektů.

 

Kvalita ovzduší

V obci nedochází k překračování 24 hodinových imisních limitů pro SO2. Hodnoty budou však nějakým způsobem dopočítávány (extrapolovány) neboť současně platí, že na území obce není umístěno zařízení pro sledování kvality ovzduší.

Údaje o imisích za rok 2010:

Benzen            do 0,002 µg.m-3

NO2                 do 5 µg.m-3

PM 10             do 0,05 µg.m-3

PM 25             do 0,05 µg.m-3

SO2                 do 0,5 µg.m-3

 

Míra ohrožení hlukem, protihluková opatření

Pro obec nejsou dostupná data o hlukové zátěži. Nicméně k největším zdrojům hlukové zátěže v obci patří objektu STAP a.s., která je předním evropským výrobcem stuhařských výrobků a stuh, dalším zdrojem je silnice III. třídy č. 26510, která prochází středem obcí a je spojnicí mezi Velkým Šenovem a Dolní Poustevnou.

 

Významné zdroje znečištění

V obci nejsou překračovány imisní limity, nicméně za lokálně významné zdroje znečištění lze opět označit objekt STAP a.s., silnici III. třídy č. 26510 a ČOV. Dalším typickým zdrojem znečištění období během topné sezóny jsou domácí topeniště.

 

Brownfieldy, lokality s ekologickými zátěžemi

Koncepční materiál Analýza potřeb revitalizace území Ústeckého kraje uvádí pro Vilémov u Šluknova jedinou lokalitu, a sice MIKOV II. Vilémov s ukončenou kovovýrobou čítající 13 objektů, mixem veřejného a soukromého vlastnictví. Náklady na rekultivaci nejsou v dokumentu vyčísleny. Celková rozloha areálu je 5,3 ha, z toho cca 1,25 představují zastavěné plochy.

Studie „Brownfields na území MAS Šluknovsko“ z roku 2013 (zpracovatel Mgr. Filip Mágr) uvádí pro Vilémov u Šluknov další lokalitu, a sice bývalou slepičárnu o zastavěné ploše 3556 m2, která je v soukromém vlastnictví a nachází se v západní části katastru v místě Dolina.

Mapová vrstva na www.geoportal.gov.cz uvádí pro katastr Vilémova u Šluknova celkem 3 plochy se starou zátěží území a kontaminovaných ploch. Jedná se o lokality s označením Skládka TKO Vilémov, Mikov s.p. – závod 12 a ELCAR (bývalý závod Mikov 11).

 

Ochrana životního prostředí

Obec Vilémov leží na hranici CHKO Labské Pískovce, do které zashuje svým jižním okrajem. To samé lze říci o Ptačí oblasti Labské pískovce, která je součástí sítě NATURA 2000.

Zdroj: geoportál

Na území obce se nenachází žádné maloplošné chráněné území ani žádný památný strom. Naopak obcí prochází významný prvek ÚSES - nadregionální biokoridor, který probíhá celým Šluknovským výběžkem.

 

Zdroj: geoportál

Obcí protéká Vilémovský potok (Sebnice), který pramení v Šluknovské pahorkatině, v širokém údolí mezi Hrazeným vysokým 608 m a Plešným vysokým 593 m, 2 km severozápadně od vsi Brtníky. Potok teče severozapadním směrem až doVelkého Šenova, kde, sledujíc údolí Šenovského potoku, mění svůj směr k jihozápadu, a protéká mezi Vilémovem a Mikulášovicemi. Pod těmito místy mezi Spáleným vrchem a Wolfsteinem (392,9 m) u Doliny začíná tvořit státní hranici mezi Českem a cípem Sebnického lesa vnikajícím do českého území. Od tohoto úseku jmenuje se Sebnitz nebo Sebnitzbach (Sebnický potok). Za hraničním přechodem Sebnitz-Dolní Poustevna teče ještě několik metrů jako hraniční potok a protéká potom přes město Sebnitz, podle kterého nese svůj německý název, jakož i malebné Sebnické údolí, aby se vlil po 30,8 kilometrech s Polenzem nad Porschdorfem do Lachsbacha.

Od roku 1995 existuje projekt Elbe-Lachs (Labe-Losos), jehož cílem je opětné osídlení Labe a několik jeho přítoků (mj. Sebnice) lososy. Tento projekt je úspěšný a vedl k tomu, že losos zase zdomácněl v Sebnici.

7. Správa obce

Samospráva obce je vykonávána Obecním úřadem, který sídlí na adrese Vilémov 172, 407 80 Vilémov u Šluknova.

V čele obce stojí starosta, který je volen z devítičleného zastupitelstva. Obec má zřizen finanční a kontrolní výbor a dále dvě komise - Stavební a Kulturní a sociální.

V obci funguje základní škola pro I. stupeň. O seniory je pečováno v domě s pečovatelskou službou.

Obec vydává svou vlastní tiskovinu (měsíčník) Vilémovské noviny.

V obci ordinuje praktický, zubní a dětský lékař.

 

Hospodaření obce

Hospodaření obce je ovlivněno příjmovou stránkou rozpočtu, která se v roce 2013 poprvé přehoupla přes 15 mil. Kč. Příjmy výrazně ovlivňují získané neinvestiční a investiční dotace, které v roce 2011 tvořily téměř 30 %  všech příjmů. V roce 2013 to pak bylo více než 18 % všech příjmů. 

Příjmovou stránku rozpočtu nejvíce ovlivňují daňové příjmy, které v roce 2013 tvořily téměř 57 % všech příjmů.

Výdajovou stránku tvoří především běžné výdaje a sice v rozmezí 70 až 108 % rozpočtu. Podíl kapitálových výdajů se pak pohybuje v rozmezí 0 až 35 % rozpočtu.

 

Vývoj rozpočtového hospodaření obce Vilémov v letech 2009 - 2013 (v tis. Kč)

 20092010201120122013
Daňové příjmy 6 548 6 909 6 838 6 869 8 550
Nedaňové příjmy 2 525 3 787 3 155 4 018 3 700
Kapitálové příjmy 8 677 399 63 75
Neinvestiční přijaté dotace 371 817 4 359 903 1 152
Investiční přijaté dotace 0 0 0 930 1 623
Příjmy 9 452 12 190 14 750 12 783 15 101
Běžné výdaje 10 255 10 623 15 294 10 366 10 661
Kapitálové výdaje 0 124 116 1 932 5 746
Výdaje celkem 10 255 10 747 15 410 12 297 16 406
Saldo příjmů a výdajů -802 1 443 -660 486 -1 306
Podíl kapitálových výdajů 0,00% 1,16% 0,75% 15,71% 35,02%
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech 108,49% 87,14% 103,69% 81,09% 70,60%

Zdroj: ČSÚ

 

Struktura příjmů v porovnání s krajským a celostátním průměrem je výrazně vychýlena ve prospěch nedaňových příjmů. Naopak pod průměrem jsou přijaté investiční a neinvestiční dotace.

 

Srovnání struktury rozpočtových příjmů v období 2009 - 2013
Srovnání struktury rozpočtových příjmů v období 2009 - 2013
Zdroj: ČSÚ

Vnější vztahy

Obec je členem Dobrovolného svazku obcí Sever.

A.2 Východiska pro návrhovou část

 

Zatupitelstvo obce Vilémov rozhodlo na svém  25.6.2015 č. usnesení 110/2015 zasedání o zpracování Strategického plánu obce Vilémov (Programu rozvoje obce Vilémov) komunitním způsobem dodavatelstky. Na základě nabídky byla jako zpracovatel vybrána Místní akční skupina (MAS) Český sever, z.s. (dříve MAS Šluknovsko). Se zpracovatelem byla uzavřena řádná smlouva.

Hlavním cílem bylo od samého počátku zapojení široké veřejnosti včetně všech subjektů působících na území obce (podnikatelů, spolků, neziskových organizací).

K informování veřejnosti o přípravě Strategického plánu obce Vilémov byly využity webové stránky obce,
webové stránky zpracovatele (MAS Český sever, z.s), dále místní a regionální tisk. Do každé domácnosti
byla distribuována informace o přípravě strategického plánu včetně časového plánu veřejných
projednávání. Součástí informace byl také anktetní lístek s otázkou: "Jak by Vaše obec měla
vypadat v roce 2023?".

 

Do schránky obecního úřadu byly doručeny celkem 3 vyplněné anketní lístky.

Zpracovaný přehled včetně fotodokumentace je součástí souboru zpracovaných Výstupů z veřejných projednávání, který je v detailu přílohou č. 1 tohoto dokumentu.

Dále byla při každém veřejném projednávání všem účastníkům předána pozvánka v listinné podobě vždy na další veřejné projednání.

V rámci přípravy strategického plánu proběhla 4 veřejná projednávání za účasti veřejnosti.

Všechna veřejná projednávání se konala v Obřadní síni Obecního úřadu Vilémov vždy v pracovní dny ve večerních
hodinách, aby byl umožněn přístup všem občanům obce a zástupcům všech subjektů působících na území obce.

První veřejné projednávání se konalo dne 20.10.2015 od 18h v Obřadní síni Obecního úřadu Vilémov, účastnilo
se ho celkem 17 občanů, všichni z Vilémova. 

Hlavním bodem prvního veřejného projednávání byla identifikace problému: "Co se Vám ve Vaší obci nelíbí?" Prostřednictvím bodového systému bylo finálně vybráno a identifikováno 23 největších problémů v obci z pohledu občanů a to následovně:

  • Chybí multifunkční dům – místo pro setkávání (11 bodů)
  • Mobiliář obce – dětské hřiště + prostor pro větší děti a mládež (lavička u pošty) + odpočinková zóna např. u hřbitova (5 bodů)
  • Areál kolem kostela (4 body)
  • Brownfield Mikov + přilehlé plochy (4 body)
  • Nebezpečný stav chodníků – chybí návaznost chodníků, nejsou bezbariérové, chybí přechody (3,5 bodu)
  • Malé (žádné) zapojení občanů do dění v obci (3 body)
  • Chybí trasy z obce -např. turistické, cyklotrasy (mimo silnice) (2 body)
  • Nezájem občanů o údržbu veřejných prostranství (mimo své pozemky) (2 body)
  • Špatný technický stav kanalizace (2 body)
  • Nedodržování rychlosti v obci – semafor na omezení rychlosti (2 body)
  • Nedokončený chodník mezi DPS – proti výměníku (1,5 bodu)
  • Využití agentur na práci, kterou by mělo dělat zastupitelstvo samo (1 bod)
  • Neudržované travní plochy uvnitř obce (1 bod)
  • Parkoviště kolem bývalé jednoty (1 bod)
  • Stav dešťové kanalizace – zanesené svody (1 bod)
  • Pasivita zastupitelů – malá informovanost občanů (např. D.T.) (1 bod)
  • Dopravně-bezpečnostní situace na komunikaci u pošty (1 bod)
  • Chybí napojení obce na cyklostezku do D (1 bod)
  • Obecní rozhlas (1 bod)
  • Chybí navazující spoje – veřejná doprava (1 bod)
  • Památky v obci – stav (dle vlastnictví) (bez bodu, bylo doplněno dodatečně)
  • Požární nádrž – obnova (bez bodu, bylo doplněno dodatečně)
  • Není slyšet hudba z kaple – při loučení se zesnulým (bez bodu, bylo doplněno dodatečně)

 

Druhé veřejné projednávání se konalo dne 3.11.2015 od 18h taktéž v Obřadní síni Obecního úřadu Vilémov, účastnilo se ho celkem 23 občanů, všichni z Vilémova. V rámci tohoto projednávání byla zpravována SWOT analýza území z pohledu
občanů obce.

SWOT analýza:

Silné stránky:

  • Hezká příroda v okolí obce
  • Dostatek schopných, pracovitých lidí
  • Hezký vzhled obce
  • Existence vlastníků, kteří se starají o své nemovitosti
  • Kvalitní restaurační zařízení
  • Zaměstnanost
  • Málo nepřizpůsobivých obyvatel
  • Blízkost Národního parku
  • Obnovení trati do Německa
  • Komunikativní občané - osobní přístup
  • Funkční sportovní hala
  • Aktivity paní Mošovské - nabídka sportovních aktivit
  • Obnovení tradic
  • Zájem o starší obyvatele - jubilea, a o mladé - vítání občánků
  • Nejmenší rozloha katastru - nejkratší komunikace - dostupná údržba
  • Malá (žádná) zadluženost obce
  • Dobrovolní hasiči
  • Chrámový sbor, modeláři, kroužek gymnastiky
  • Existence školy
  • Kulturní dědictví obce

 

Slabé stránky:

  • Špatný technický stav požární nádrže – chybí koupaliště
  • Chybí motivace schopných lidí – „tahoun“
  • Chybí místo pro setkávání
  • Malé (chybí) vyžití pro mladou generaci
  • Sportovní hala – málo využitá (ale v určitých hodinách kapacitně vytížená)
  • Obnovení tradic – malá účast (nevhodná místa konání)
  • Chybí mapa plánu na údržbu obecních pozemků – udržovat kulturní krajinu
  • Bezpečná cesta do školy – chybí přechody, nedodržování rychlosti

 

Příležitosti:

  • Vybudovat místo pro setkávání
  • Zlepšit organizace využití sportovní haly – komunikace se správcem
  • Obnovit veřejný rozhlas (připravuje se, ve spolupráci s DSO – řešení z dotace)
  • Rozšířit informování pro občany z obce – sms, e-mail info-kanál
  • Vyčistit požární nádrž
  • Vyřešit septik - stará jímka (ve vlastnictví SČVAKu)

 

Rizika:

  • Malá struktura zaměstnavatelů
  • Stárnutí generace – odliv mladých
  • Hrozí přetrhání stávajících vazeb mezi obyvateli
  • Odchod pedagogů - stárnutí, odliv mladých

 

Třetí veřejné projednávání se konalo dne 10.11.2015, zúčastnilo se ho celkem 22 občanů, všichni z Vilémova. Předmětem tohoto projednávání bylo stanovení prioritních oblastí k řešení z pohledu občanů. Priority byly stanoveny systémem OPERA. Občané, nejprve každý sám za sebe, stanovili priority v počtu 4, posléze byly vytvořeny skupiny, každá skupina se musela shodnout opět na 4 společných prioritách. Ze souboru takto stanovených priorit byly vybodovány stěžejní prioritní oblasti k řešení.

Stanovení priorit – systém OPERA:

Priority občanů Vilémova:

Priorita:

Počet bodů:

  1. Kulturní a společenské centrum – místo pro setkávání

6 bodů

  1. Zlepšení životního prostředí, údržba krajiny, vzhledu – dle plánu, řešení brownfields

3 body

  1. Bezpečné komunikace (chodníky, opravy cest), bezpečnost v obci

3 body

  1. Revitalizace středu obce

2 body

  1. Komunikace ze strany úřadu vůči občanům – sms, e-mail kanál, řešit pasivitu zastupitelů

2 body

  1. Požární nádrž, řešení koupaliště

2 body

  1. Podpora mládeže a zapojení občanů do dění v obci

1 bod

 

 

Čtvrté veřejné projednávání se konalo dne 24.11.2015, účastnilo se ho celkem 20 občanů, všichni z Vilémova. V rámci tohoto projednávání navrhli občané základní opatření k řešení stežejních priorit.

 

Návrhy opaření řešení priorit:

  • Kulturní a společenské centrum – místo pro setkávání:
  1. Získání dotačních prostředků

     2. Zpracování projektové dokumentace, proběhlo zajájení zpracování územního plánu - bude zohledněno

     3. Detailně naplánovat využití

     4. Alternativně využít tělocvičnu

     5. Oprava Klubu v hasičárně - možno alternativně využít jako malokapacitní místo pro setkávání

     6. Při vybudování nového objektu - nutno zajistit udržitelnost

 

  • Zlepšení životního prostředí, údržba krajiny, vzhledu – dle plánu, řešení brownfields:
  1. Pasport zeleně + plán údržby

      2. Brownfields - nátlak na majitele k odstranění havarijního stavu - převod na obec

 

  • Bezpečné komunikace (chodníky, opravy cest), bezpečnost v obci:
  1. Pasport komunikací (místních včetně chodníků a dopravního značení)

     2. Nutno dořešit vlastnictví - nákup/výkup pozemků

     3. Nové chodníky - nejsou nájezdy, chybí bezbariérovost - předělat realizaci

     4. Chybí chodník od DPS - vybudovat

     5. Instalace rychlostního radaru, zpomalovacího semaforu

     6. Systémové řešení - parkování mimo vyhrazené parkovací plochy

     7. Instalace dopravního značení - zákaz stání, zákaz zastavení

 

  • Revitalizace středu obce:
  1. Řešit dle vlastnictví – s vlastníkem
     2.  Projektová dokumentace na parkovou úpravu u samoobsluhy, parkoviště, točna pro autobusy, autobusové nádraží - vyřešit nepořádek u samoobsluhy

     3. Zlepšení vzhledu obce - pořízení, doplnění mobiliáře

     4. Plocha od tělocvičny ke kostelu - obnova křížové cesty, schodiště

 

  • Komunikace ze strany úřadu vůči občanům – SMS, e-mail kanál, řešit pasivitu zastupitelů:
  1. Veřejný rozhlas – ve spolupráci s DSO Sever – jako součást varovného systému (protipovodňová opatření) – bylo by možné spojit v rámci digitalizace – možnost informovat přes SMS-info systém

     2.  Stávající stav - info jsou zveřejňovány na webu obce - úprava webového rozhraní pro širší využití

 

  • Požární nádrž, řešení koupaliště:
  1. Svolání brigády k úklidu

      2. Posekat trávu, vyčistit, vytvořit prostor pro pasivní odpočinek - místo na ležení

      3. Provést opravy nádrže (např. hasiči)

      4. Pravidelná údržba

 

  • Podpora mládeže a zapojení občanů do dění v obci:
  1. Větší propagace akcí pro děti

     2. Rozšířit nabídku aktivit

     3. Vybudovat dětské hřiště

 

 

Během série veřejných projednávání byli vytipováni jako aktivní níže uvedení občané. V případě tvorby pracovních skupin pro vlastní implementaci a vyhodnocení Programu rozvoje obce navrhujeme tyto občany zapojit.

  • Marie Suchardová
  • Veronika Provazníková
  • Rudolf Svoboda
  • Petr Petráš
  • Petr Bydžovský
  • Martin Klinger
  • Miroslav Beneš
  • Viktor Bílek (i negativní aktivita se počítá)

 

 

 

Vyhodnocení dotazníků odevzdaných občany Vilémova 

 Byly odevzdány celkem 3 vyplněné dotazníky.

Výčet všech odpovědí:

Četnost odpovědi:

  1. Chodník (potok u DPS) + vyznačit přechod pro chodce

/

  1. Kultivace bývalé „smeťáku“ – např. parčík, lavičky

/

  1. Více laviček a kytek na veřejných prostorách

/

  1. Kulturní místnost (akce pro obyvatele)

/

  1. Upravit prostor pod školkou (proti školce)

/

  1. Dětské hřiště v obci

/

  1. Vyklidit prostor pod nádražím Mik. Dolní (bývalý Mikov a STAP GŘ)

/

  1. Zastřešení autobusových zastávek (s větší nápaditostí – např. vyhlásit soutěž na návrh jejich podoby)

/

  1. Zastávka ČD Vilémov (lavičky, zkulturnit budovu – byt?)

/

  1. Pravidelně sekat trávu na veřejných prostorách (pokud jde o soukr. Pozemky – najít způsob, jak vlastníky přinutit k jejich údržbě)

/

  1. Uklidit prostory za samoobsluhou

/

  1. Vyřešit křižovatku v zatáčce u obecního úřadu – je nepřehledná, udělat přechod pro chodce k obecnímu úřadu, event. snížit rychlost pro motorová vozidla

/

  1. Zachovat a opravit koupaliště

/

  1. Vycházet ze seznamu strategických cílů schválených ZO č. 438/2013

/

  1. Likvidace stavebních objektů a pozemků, které nemají majitele, nebo se majitel o ně nestará – Mikov, STAP GŘ, nevyužívaná skládka dřeva u nádraží Mikulášovice d.n., bývalý závodní klub, polorozpadlé skladištní budovy u nádraží – ve spolupráci se sdružením obcí, mikroregiony apod., upozorňovat vyšší orgány veřejné a státní správy, požadovat legislativní řešení a v případě, kdy bude muset řešit obec, tak finanční prostředky

/

  1. Provést nové oplocení starého hřbitova (pokud nebude zrušen)

/

  1. Provést opravu budovy kostela (pokud připadne obci)

/

  1. Postavit chybějící kousek chodníku nad potokem před čp. 20

/

 

 

Co se občanům nelíbí?:

Četnost:

  1. Ruiny, vybydlené objekty, zničené zastávky, špína

/

 

Z hlediska posouzení není počet odevzdaných dotazníků možno považovat za vypovídající. Nejedná se průkazní vzorek v poměru k počtu obyvatel. Z odpovědí je však patrné, že zde panuje určitá shoda s prioritními oblastmi. V odpovědích se nám objevuje také potřeba řešení bezpečnosti účastníků silničního provozu v obci - vybudování chodníků, potřebnost řešení nepřehledné (nebezpečné) křižovatky u obecního úřadu, řešení brownfieldů a souvisejících problémů v obci. Dále je to například údržba veřejných prostranství, vybudování dětského hřiště a v neposlední řadě také prostor pro konání kulturních akcí a setkávání.

 

Z veřejných projednávání vyplývá zejména skutečnost, že občané si velmi cení silných stránek v obci, které zásadně převyšují slabé stránky. Oceňují zejména hezkou přírodu v okolí obce, hezký vzhled obce, že zde existují vlastníci nemovitostí, kteří se o své nemovitosti starají. Dále vítají blízkost Národního parku, obnovení spojení se sousedním Německem, funční spolky a nabídku akcí pro obyvatele. Mezi další podstatná pozitiva řadí také míru zaměstnanosti v obci, existenci školy a velmi pozitivně také vnímají skutečnost, že obec není zadlužená. 

Nejsou naopak spojeni se stavem bezpečnosti v obci z hlediska dopravy - považují za důležité řešit nebezpečné úseky v obci např. křižovatku u Obecního úřadu, dobudování chybějících chodníků a zajištění dodržování předpisů z hlediska povolené rychlosti pro průjezd obcí a dále také negativně vnímají parkování vozidel na prostranstvích, která nejsou k tomuto účelu primárně určena. Zde je tedy možné spatřit jeden z možných rozvojových směrů obce.

Dále by očané velmi přivítali zvýšení komunikace a informovanosti ze strany vedení obce a obecního úřadu vůbec.

Další rozvojovou oblast lze spatřit ve vytvoření podmínek pro rozvoj komunitního života v obci - vybudování místa pro setkávání. 

Dalším problémem, který má negativní dopad na vzhled a rozvoj obce a přináší obci i další problémy, je existence brownfieldů.

Jedním z dalších rozvojových směrů je péče o stávající památky v obci a revitalizace centra obce.

 

V návaznosti na výstupy veřejných projednávání byly formulovány programové cíle, návrhy na opatření a jednotlivé aktivity. Návrhová část Programu rozvoje obce (PRO) dále vychází z poznatků uvedených v analytické části PRO. Je také přihlíženo k dlohodobým záměrům a možnostem obce na poli jejího rozvoje.

Strategické cíle byly dále z rozhodnutí zastupitelů doplněny a rozšířeny i o další aktivity, aby byl zajištěn udržitelný rozvoj obce ve všech strategických oblastech. Výčet upravených strategických cílů je následující:

1. Dopravní obslužnost a infrastruktura v obci

2. Zlepšení vzhledu obce a úprava veřejných prostranství

3. Řešení zástavby v majetku obce

4. Lesní hospodářství v majektu obce

5. Péče o památky obce

6. Kultura, sport a propagace obce

7. Podpora územního rozvoje

 

 

 

SWOT analýza

Silné stránky

  • Poloha
    Poloha v blízkosti hranic se Svobodným státem Sasko skýtá možnost uplatnění na německém trhu práce.
  • Zájem obce o starší i o mladé obyvatele
    Oslavy jubileí, vítání občánků.
  • Komunikativní občané
    Občané preferují osobní přístup.
  • Nejmenší rozloha katastru
    Malá rozloha katastru představuje krátké úseky komunikací a tedy snadnou údržbu.
  • Kvalitní restaurační zařízení
  • Funkční sportovní hala
  • Existence školy
  • Obnovení trati do Německa
  • Zaměstnanost
  • Málo nepřizpůsobivých obyvatel
  • Dostatek schopných, pracovitých lidí
  • Blízkost Národního parku
  • Hezký vzhled obce
  • Hezká příroda v okolí obce

Slabé stránky

  • Malá struktura zaměstnavatelů
  • Bezpečná cesta do školy
    V obci chybí přechody pro chodce a dochází k porušování předpisů - nedodržování rychlosti.
  • Sportovní hala - málo využitá
    Ale v určitých hodinách je kapacitně plně vytížená.
  • Chybí místo pro setkávání
    V obci chybí komunitní centrum.
  • Špatný technický stav požární nádrže
    V obci chybí koupaliště. Požární nádrž byla v minulosti pro tyto účely využívána, není však koncipována jakou koupaliště.
  • Chybí motivace schopných lidí.
    Malé zapojení obyvatel do akcí a dění v obci. Chybí "tahoun".

Příležitosti

  • Vyřešit septik - stará jímka
    Je ve vlastnictví SČVAKu. Řešení s majitelem.
  • Vyčistit požární nádrž
  • Rozšířit informování pro občany obce
    sms/e-mail info kanál
  • Obnovit veřejný rozhlas
    Projekt se připravuje ve spolupráci s DSO Sever, bude řešeno z dotace. Využití i jako výstražný informační systém - povodně, záplavy, požáry atd.
  • Zlepšit organizaci využití sportovní haly
  • Vybudovat místo pro setkávání

Hrozby

  • Odliv pedagogů
    Stávající generace pedagogů stárne a mladí odcházejí jinam.
  • Hrozí přetrhání stávajících vazeb mezi obyvateli
  • Stárnuní generace
    Zamezit odlivu mladých.
  • Malá struktura zaměstnavatelů

B. NÁVRHOVÁ ČÁST

B.1 Strategická vize

Hlavním cílem návrhové části Programu rozvoje obce Vilémov je v maximální míře využít silních stránek a

příležitostí na straně jedné a eliminovat slabé stránky a hrozby na straně druhé.

 

Strategická vize definuje dlouhodobé představy o budoucnosti obce. Popisuje tedy stav, kterého by mělo

být dosaženo realizací časově i logicky na sebe navazujících opatření a rozvojových aktivit, čímž bude

zajištěna kontinuita rozvoje obce.

 

Strategická vize:

Vilémov v roce 2024 je tradiční obcí s pečlivě udržovaným vzhledem obce, s čistým životním prostředím,

je zde kladen důraz na na rozvoj komunitího života v obci a zapojení obyvatel do dění v obci.

Vilémov v roce 2024 má opravené a udržované komunikace se zajištněným bezpečným pohybem po obci.

 

B.2 Cíle, opatření a aktivity

Vysoká důležitost    Střední důležitost    Nízká důležitost

Cíl : „Dopravní obslužnost a technická infrastruktura v obci”

Řešení stavu místních komunikací, rekonstrukce chodníků, vybudování parkovacích ploch, rekonstrukce veřejného osvětlení, rekonstrukce a vybudování kanalizace, veřejný rozhlas.

Opatření : „Oprava místních komunikací”

Oprava místních komunikací dle ročního rozpočtu.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Oprava místních komunikací - individuální”

2017 - 2024 Zastupitelstvo obce 1000 Vlastní + externí
Jedná se zejména o opravy povrchů místních komunikací.

Opatření : „Zajištění pasportizace místních komunikací”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Zajištění pasportizace místních komunikací”

2016 - 2016 Zastupitelstvo obce 0 Vlastní
Záměr je již v realizaci. Pasportizace bude dokončena do konce měsíce září 2016.

Opatření : „Zajištění majetkových vztahů v rámci nevypořádaných pozemků místních komunikací”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Zajištění majetkových vztahů v rámci nevypořádaných pozemků místních komunikací”

2017 - 2022 Zastupitelstvo obce 0 Vlastní + externí
Jedná se o záměr. Není nic zpracováno.

Opatření : „Rekonstrukce chodníků”

Zejména na p.p.č. 77/1, 564/3, 107, 675, 109/3 a 111.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Rekonstrukce chodníků”

2017 - 2024 Zastupitelstvo obce 0 Vlastní + externí
Jedná se o záměr, není nic zpracováno. Jedná se o chodníky zejména na p.p.č. 77/1, 564/3, 107, 675, 109/3 a 111. Možné řešení v rámci záměru rekonstrukce středu obce - sloučení záměrů.

Opatření : „Oprava parkoviště před poštou”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Oprava parkoviště před poštou”

2017 - 2024 Zastupitelstvo obce 0 Vlastní + externí
Jedná se o záměr, není nic zpracováno.

Opatření : „Rekonstrukce veřejného osvětlení v rámci ročních oprav”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Rekonstrukce veřejného osvětlení v rámci ročních oprav”

2017 - 2024 Zastupitelstvo obce 0 Vlastní + externí
Jedná se o záměr, není nic zpracováno.

Opatření : „Rekonstrukce dešťové povrchové kanalizace”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Rekonstrukce dešťové povrchové kanalizace”

2017 - 2024 Zastupitelstvo obce 0 Vlastní + externí
Jedná se o záměr, není nic zpracováno.

Opatření : „Rekonstrukce kanalizační sítě a ČOV”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Rekonstrukce kanalizační sítě a ČOV”

2017 - 2024 Zastupitelstvo obce 0 Vlastní + externí
Jedná se o záměr, není nic zpracováno.

Opatření : „Zakanalizování úseku obce směrem k části obce Dolina”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Zakanalizování úseku obce směrem k části obce Dolina”

2017 - 2024 Zastupitelstvo obce 0 Vlastní + externí
Vybudování kanalizace cca pro 75 EO.

Opatření : „Výstavba obecního rozhlasu v rámci protipovodňového opatření”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Výstavba obecního rozhlasu v rámci protipovodňového opatření”

2017 - 2018 Zastupitelstvo obce 1379 Vlastní + externí
Projekt v rámci Svazku obcí - zapojené obce Lobendava, Jiříkov a Vilémov. Součástí realizace je také aktualizace digitálního povodňového plánu. Podaná žádost o dotaci v rámci OP ŽP - Protipovodňová opatření, osa I.4.

Cíl : „Zlepšení vzhledu obce a úprava veřejných prostranství”

Rekonstrukce středu obce, pořízení techniky na údržbu zeleně, ošetření dřevin, vybudování dětského hřiště, revitalizace požární nádrže.

Opatření : „Dokončení rekonstrukce středu obce”

Realizace výstavby parku pod ÚSP, obnova parku u pošty a úprava plochy před samoobsluhou na parkovací stání.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Dokončení rekonstrukce středu obce”

2017 - 2024 Zastupitelstvo obce 4437 Vlastní + externí
Výstavba parku pod ÚSP, obnova parku u pošty a úprava plochy před samoobsluhou na parkovací stání, včetně pořízení mobiliáře a revitalizace zeleně. Možno sloučit se záměrem vybudování chodníků a parkoviště. Zpracovánu projektová dokumentace.

Opatření : „Výstavba dětského hřiště u sportovní haly”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Výstavba dětského hřiště u sportovní haly”

2017 - 2022 Zastupitelstvo obce 600 Vlastní + externí
Zpracovaná projektová dokumentace. Jedná se o instalaci herních prvků včetně pískoviště, terénní úpravy (záplavová zóna zasahuje do pozemku). Potencionální dodavatel nabízí zpracování žádosti o dotaci.

Opatření : „Zakoupení techniky pro zlepšení údržby zeleně”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Zakoupení techniky pro zlepšení údržby zeleně”

2017 - 2024 Zastupitelstvo obce 0 Vlastní + externí
Jedná se o záměr, nic není zpracováno. Pořízení traktůrku na sekání.

Opatření : „Ošetření dřevin okolo kostela a starého hřbitova”

Provést na základě dendrologické studie.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Ošetření dřevin okolo kostela a starého hřbitova”

2017 - 2024 Zastupitelstvo obce 0 Vlastní + externí
Záměr, nic není zpracováno. Nutno dořešit vlastnictví pozemků.

Opatření : „Revitalizace požární nádrže”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Revitalizace požární nádrže”

2017 - 2022 Zastupitelstvo obce 1166 Vlastní + externí
Zpracovaná projektová dokumentace včetně studie proveditelnosti. Bude podána žádost do OP ŽP. Součástí projektu je i odbahnění, rekonstrukce stavebních objektů - hráz, revitalizace zeleně okolo nádrže.

Cíl : „Řešení zástavby v majetku obce”

Řešení stavu veřejných objektů - DPS, zdravotní středisko, obecní domy a byty, sportovní hala, výstavba multifunkčního kulturního domu.

Opatření : „Oprava omítky budovy Základní školy”

Fasáda

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Oprava omítky budovy Základní školy”

2016 - 2016 Zastupitelstvo obce 885 Vlastní
Záměr byl již zrealizován z rozpočtu obce.

Opatření : „Rekonstrukce budovy DPS”

Zateplení obvodového pláště, oprava střechy a výměna oken.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Rekonstrukce budovy DPS”

2017 - 2024 Zastupitelstvo obce 6641 Vlastní + externí
Zřizovatelem DPS je obec, ta jej i provozuje. Zpracovaná projektová dokumentace a energetický posudek. Podání žádosti do OP ŽP. Možno rozdělit na dílčí části, jedná se o zateplení obvodového pláště, opravu střechy a výměnu oken.

Opatření : „Dům č.p. 169”

Výměna oken, oprava střechy a venkovních omítek.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Dům č.p. 169”

2017 - 2022 Zastupitelstvo obce 0 Vlastní + externí
Jedná se o obecní byty. Výměna oken již byla zrealizována - 275 tis. Kč, zbývá oprava střechy a venkovních omítek. Záměr, není nic zpracováno.

Opatření : „Dům č.p. 73”

Oprava střechy a omítky.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Dům č.p. 73”

2017 - 2022 Zastupitelstvo obce 0 Vlastní + externí
Jedná se o obecní byty. Oprava střechy a omítky. Záměr, nic není zpracováno.

Opatření : „Dům č.p. 58”

Výměna oken, oprava fasády, oprava střechy.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Dům č.p. 58”

2017 - 2022 Zastupitelstvo obce Vlastní + externí
Jedná se o obecní byty. Výměna oken již byla zrealizována - 248 tis. Kč. Zbývá oprava fasády a oprava střechy. Záměr, není nic zpracováno.

Opatření : „Zdravotní středisko”

Dokončení výměny rozvodů vody a výměna oken.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Zdravotní středisko”

2017 - 2024 Zastupitelstvo obce 1000 Vlastní + externí
Jedná se o záměr. Dokončení výměny rozvodů vody a výměna oken. Je zpracovaný předběžný rozpočet na výměnu oken - 1 mil. Kč.

Opatření : „Dům č.p. 242”

Zateplení budovy a oprava střechy s odbouráním komínů po provedené plynofikaci objektu.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Dům č.p. 242”

2017 - 2024 Zastupitelstvo obce 2000 Vlastní + externí
Zateplení budovy a oprava střechy s odbouráním komínů po provedené plynofikaci. Hotová kotelna. Jedná se o obecní byty.

Opatření : „Výstavba odstavné plochy v areálu obecního úřadu”

Sběrný dvůr a technické zázemí.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Výstavba odstavné plochy v areálu obecního úřadu”

2016 - 2024 Zastupitelstvo obce Vlastní + externí
Odstavná plocha - částečně zrealizováno. Připravuje se dotazníkové šetření - dvě varianty řešení: a) dovybavení sběrného dvora a pořízení štěpkovače, b) pořízení kompostérů (zatím pouze 2 zájemci).

Opatření : „Oprava plotu okolo budovy obecního úřadu”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Oprava plotu okolo budovy obecního úřadu”

2016 - 2022 Zastupitelstvo obce Vlastní + externí
Jedná se o záměr. Hotová částečná realizace za 500 tis. Kč.

Opatření : „Rekonstrukce klubovny v požární zbrojnici, plynofikace”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Rekonstrukce klubovny v požární zbrojnici, plynofikace”

2016 - 2016 Zastupitelstvo obce Vlastní
Realizace projektu se dokončuje. Realizováno z rozpočtu obce.

Opatření : „Výstavba multifunkčního kulturního domu”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Výstavba multifunkčního kulturního domu”

2017 - 2024 Zastupitelstvo obce Vlastní + externí
Jedná se o záměr, není nic zpracováno. Výstavba jev zadání nového územního plánu.

Opatření : „Rekonstrukce podlahy ve sportovní hale”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Rekonstrukce podlahy ve sportovní hale”

2017 - 2022 Zastupitelstvo obce 1500 Vlastní + externí
Jedná se o záměr. Uvedená částka představuje předběžný rozpočet.

Cíl : „Lesní hospodářství v majektu obce”

Obnova lesních ploch, rekonstrukce lesních cest.

Opatření : „Novelizace Lesního hospodářského plánu”

Stávající LHP platný do roku 2015.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Novelizace Lesního hospodářského plánu”

2016 - 2016 Zastupitelstvo obce 41 Vlastní
Lesní hospodářský plán je již zpracovaný z rozpočtu obce.

Opatření : „Obnova lesních ploch po těžbě”

S využitím dotačního příspěvku.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Obnova lesních ploch po těžbě”

2017 - 2024 Zastupitelstvo obce Vlastní + externí
Jedná se o záměr, není nic zpracováno.

Opatření : „Rekonstrukce lesních cest”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Rekonstrukce lesních cest”

2017 - 2024 Zastupitelstvo obce Vlastní + externí
Jedná se o záměr, není nic zpracováno.

Cíl : „Péče o památky obce”

Opatření : „Dořešení majetkových vztahů kostela v rámci budoucích oprav”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Dořešení majetkových vztahů kostela v rámci budoucích oprav”

2017 - 2024 Zastupitelstvo obce Vlastní
Jedná se o záměr.

Opatření : „Rekonstrukce křížové cesty”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Rekonstrukce křížové cesty”

2017 - 2024 Zastupitelstvo obce Vlastní + externí
Jedná se o záměr, není nic zpracováno.

Opatření : „Restaurování sousoší schodiště u kostela”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Restaurování sousoší schodiště u kostela”

2017 - 2024 Zastupitelstvo obce Vlastní + externí
Jedná se o záměr, není nic zpracováno.

Opatření : „Oprava studánky u kostela”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Oprava studánky u kostela”

2017 - 2024 Zastupitelstvo obce Vlastní + externí
Jedná se o záměr, není nic zpracováno.

Cíl : „Kultura, sport a propagace obce”

Zajištění a udržitelnost kulturního programu obce, propagační materiály, podpora spolků.

Opatření : „Zajištění udržitelnosti kulturního programu obce”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Zajištění udržitelnosti kulturního programu obce”

2016 - 2024 Zastupitelstvo obce Vlastní
Jedná se o záměr.

Opatření : „Podpora spolkové činnosti v obci”

LMK Vilémov, SK STAP TRATEC, Klub sálové kopané atd.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Podpora zájmových spolků v obci”

2016 - 2024 Zastupitelstvo obce Vlastní
Jedná se zejména o podporu LMK Vilémov, SK STAP STRATEC, Klub sálové kopané atd.

Opatření : „Zajistit podporu místní knihovny”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Zajistit podporu místní knihovny”

2016 - 2024 Zastupitelstvo obce 30 Vlastní
Jedná se o zajištění fungování knihovny v obci. Náklady jsou zhruba 30 tis. Kč ročně (bez mzdových nákladů knihovnice). Záměr.

Opatření : „Zajištění nových propagačních materiálů obce”

Nové pohlednice a odznaky.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Zajištění nových propagačních materiálů obce”

2017 - 2024 Zastupitelstvo obce Vlastní
Jedná se o záměr.

Cíl : „Podpora územního rozvoje”

Tvorba nového územního plánu obce

Opatření : „Tvorba nového územního plánu obce”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Tvorba nového územního plánu obce”

2016 - 2017 Zastupitelstvo obce 275 Vlastní
Záměr se realizuje.

B.3 Podpora realizace programu

Za realizaci a naplnění Programu rozvoje obce (Strategického plánu obce Vilémov) bude odpovědné Zastupitelstvo obce Vilémov.

 

PODPORA REALIZACE Programu rozvoje obce

V rámci předchozích částí tohoto dokumentu byly vedle obecného směru rozvoje obce stanoveny i konkrétní aktivity směřující k naplnění požadovaných cílů. Pro úspěšnou implementaci zpracovaného programu rozvoje obce je však neméně zapotřebí ujasnit, jakým způsobem bude probíhat samotná realizace navrhovaných záměrů. V rámci úspěšného dosažení všech zamýšlených cílů je nutné zapojit všechny aktéry rozvoje obce (soukromý sektor, neziskový sektor, veřejnost atp.).

 

Personální zajištění realizace Programu rozvoje obce

Prvním krokem směrem k uskutečnění zvolených cílů a priorit je stanovit subjekty a osoby odpovědné nejen za řízení realizace, ale i za výkon a kontrolu plnění jednotlivých aktivit.

Pro realizace Strategického plánu obce Vilémov je navrženo následující implementační schéma.

 

Řídící skupina

Řídící skupina naváže na pracovní skupinu, která byla formována v průběhu veřejných projednávání k přípravě Strategického plánu obce (Programu rozvoje obce).

Za plnění vize a programových (strategických) cílů odpovídá starosta.

 

Složení 3 členné skupiny je následující:

Hynek Raichart - starosta obce

Bohuslava Mošovská - místostarostka obce

Pavel Suk - člen zastupitelstva, předseda stavební komise

 

Úkolem skupiny bude především usměrňovat realizaci programu rozvoje obce – iniciovat realizaci rozvojových opatření a aktivit, vyhledávání a zajišťování zdrojů jejich financování, projednání podnětů vztahujících se k realizaci opatření a aktivit, schvalování zpráv o realizaci, projednávání změn, aktualizací a revizí dokumentu, delegování jednotlivých činností a pravomocí na odpovědné osoby aj.

Zástupci skupiny se budou scházet dle aktuální potřeby – minimálně jednou do roka (v období přípravy rozpočtu na následující rok). Setkání skupiny bude iniciováno starostou obce, který rovněž zajistí včasné doručení podkladů k jednání všem členům. Informace o konání setkání skupiny, stejně jako výsledky jednání (zejména schválené znění zpráv o průběhu realizace Strategického plánu obce a aktuální verze tohoto dokumentu) budou zveřejněny na internetových stránkách obce.

Skupina bude dále kontrolovat a zajišťovat plnění aktivit v rámci jednotlivých opatření a dílčí úkoly spojené s plánováním projektů. Skupina bude zabezpečovat veškeré činnosti potřebné ke zdárné realizaci Programu rozvoje obce (svolávání, příprava podkladů aj.), evidence podnětů vztahujících se k jeho doplnění či aktualizaci, zveřejňování aktuálních informací a dokumentů na webových stránkách obce a v neposlední řadě činnosti spojené s realizací jednotlivých rozvojových aktivit.

 

Výkonná a kontrolní skupina

Plnění aktivit v rámci jednotlivých opatření a dílčí úkoly spojené s plánováním projektů zajistí pracovníci obecního úřadu. (Výkonná a kontrolní skupina bude mít 3 členy, stanoví zastupitelstvo obce.)

Tato – výkonná – skupina bude zabezpečovat veškeré činnosti potřebné ke zdárné realizaci Programu rozvoje obce – zejména činnosti zaměřené na podporu fungování řídící skupiny (svolávání, příprava podkladů aj.), evidence po

 

Monitorování průběhu realizace programu rozvoje obce

Pro optimální plnění rozvojových cílů je nezbytné pozorně sledovat dílčí dosažené úspěchy – průběžně hodnotit naplňování rozvojových aktivit a plnění indikátorů. Základním nástrojem monitoringu je zpráva o průběhu realizace strategického plánu obce, která bude zpracována jednou ročně v návaznosti na sestavení ročního rozpočtu obce a projednána výkonnou a kontrolní i řídící skupinou. Součástí této zprávy bude přehled o aktivitách realizovaných v minulém roce, přehled o plnění indikátorů, zdůvodnění odchylek od plánovaného průběhu realizace a případné návrhy změn samotného dokumentu.

V roce 2024 bude navíc vypracováno komplexní zhodnocení strategického plánu obce, které bude základním zdrojem informací pro případný návazný strategický rozvojový dokument.

 

Aktualizace strategického plánu obce

Strategický plán obce bude průběžně revidován, případně aktualizován v návaznosti na průběh realizace jeho dílčích částí. Podnětem k aktualizaci SP může být závažná změna vnějších podmínek, naplnění jeho části, či potřeba stanovení nových cílů (neměla by však být vyvolána změnou politické reprezentace obce).

Aktualizace celého dokumentu proběhne nejpozději v roce 2024 formou zpracování návazného dokumentu.

Změny strategického plánu obce budou prováděny přímo do dokumentu. Výsledkem bude dokument s označením data, ke kterému se vztahuje. Dokument bude v úvodu obsahovat seznam revizí.

Aktualizace strategického plánu obce a jeho změny budou schváleny zastupitelstvem obce.

Aktuální verze dokumentu bude zveřejněna na internetových stránkách obce.

 

Financování realizace Strategického plánu obce

Základním zdrojem financování rozvojových aktivit je obecní rozpočet. U řady aktivit se předpokládá také možnost spolufinancování z veřejných rozpočtů (kraje, ČR, fondy EU).

Předpokládané zdroje financování jednotlivých aktivit jsou popsány přímo na kartách aktivit.

Strategický plán obce a jeho součásti jsou základním stavebním kamenem pro tvorbu finančního plánu, finančního výhledu ale i rozpočtu obce na následující rok.

Výkonná a kontrolní složka na základě monitorovací zprávy o průběhu plnění aktivit strategického plánu vypracuje ke konci rozpočtového období návrh rozpočtu na nový rok zahrnující informace o finančních tocích týkajících se aktivit strategického plánu obce. Výdaje spojené s naplňováním programových cílů budou v rozpočtu označeny. Díky tomu bude mít obec přehled, jaké prostředky na uskutečnění svých rozvojových priorit vynakládá.

 

 

 

 

 

 

Přílohy

  1. usnesení ZO č. 275-2016.PDF (www.obcepro.cz/attachments/documents/8351481028413.PDF )
  2. Příloha č. 1 Strategického plánu.pdf (www.obcepro.cz/attachments/documents/8351481028421.pdf )
  3. Vilémov - prezenční listiny.pdf (www.obcepro.cz/attachments/documents/8351481028428.pdf )
  4. Vilémov - dotazníky.pdf (www.obcepro.cz/attachments/documents/8351481028435.pdf )
  5. Příloha č. 2 Zásobník projektů.pdf (www.obcepro.cz/attachments/documents/8351481197325.pdf )