Program rozvoje obce Šaratice na období od 2015 do 2020

Program rozvoje obce Šaratice
{PAGENO} / {nbpg}
Ministerstvo pro místní rozvoj Program rozvoje obcí

Program rozvoje obce
Šaratice
Obecní znak

na období let
2015 - 2020

Úvod

Základním plánovacím dokumentem obce, zakotveným v zákoně č. 128/2000 Sb., o obcích, je program rozvoje obce. Jde o hlavní nástroj řízení rozvoje obce. Smyslem tvorby bylo na základě popsání situace v obci, názorů občanů a diskuse pracovní skupiny formulovat představy o budoucnosti obce včetně navržení aktivit, které pomůžou tyto představy dosáhnout. Tento dokument byl vytvářen v první polovině roku 2015 na období let 2015–2020. Hlavním řešitelem za obec byl starosta Karel Kalouda, další členové realizačního týmu byli místostarosta Marek Silnica a členové zastupitelstva Libor Dosoudil, Ludmila Dostálová, Josef Drabálek, František Holoubek, Jaroslav Horáček, Lucie Kaloudová, Roman Konečný, Tomáš Koutný, Miroslav Málek, Dana Pitrová, Milan Schuster, Dalibor Šlahora a Jindřich Švehla.

Do procesu tvorby PRO byla také zapojena veřejnost, která se formou dotazníkového šetření podílela na formování výsledné podoby tohoto dokumentu. Dále měli občané Šaratic příležitost dokument připomínkovat v průběhu tvorby, pracovní verze byla zveřejněna k připomínkování na úřední desce, na stránkách obce a bylo uskutečněno veřejné projednání strategie na zasedání zastupitelstva.

Na analyticko-metodickém vedení se podíleli pracovníci MAS Slavkovské bojiště:

Dana Adamcová

Eva Kreizlová

Hana Tomanová

Vladislava Vaněčková

 

Dokument Program rozvoje obce Šaratice na období let 2015–2020 byl zpracován díky projektu „Elektronická metodická podpora tvorby rozvojových dokumentů obcí“ (CZ.1.04/4.1.00/62.00008), jehož nositelem bylo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.

 

 

Program rozvoje obce byl schválen zastupitelstvem obce dne 3. 6. 2015 na jednání ZO č. 5/2015 v projednávaném bodě č. 7.

A. ANALYTICKÁ ČÁST

A.1 Charakteristika obce

1. Území

Poloha

Obec Šaratice se nachází v Jihomoravském kraji, bývalém okrese Vyškov a spadá do ORP Slavkov u Brna. Obec se rozkládá v jihozápadní části okresu na levém břehu řeky Litavy asi 8 km jihozápadně od Slavkova u Brna v nadmořské výšce 204 m n. m. Západním směrem nedaleko od Šaratic leží obec Hostěrádky-Rešov. V okolí obce se rozprostírají rozlehlá pole. Jižní částí obce protéká Milešovický potok, jenž se nedaleko vlévá do řeky Litavy, která obec lemuje ze severozápadu. Šaraticemi prochází trasa naučné stezky Bitva u Slavkova a křižují se tu značené trasy lokálních cyklostezek. Jedná se o spádovou obec pro obce okolní v oblasti školství, zdravotnictví a svozu odpadů. Celková rozloha katastru obce je 823 hektarů.

Obr. 1: Umístění obce na mapě

 

Historické souvislosti

První historická zmínka o obci je obsažena v darovací listině potvrzené papežem Inocencem III. z roku 1209, dle níž Žofie, manželka Lva z Klobouk, darovala obec Šaratice (tehdy Lvem z Klobouk zakládanému) klášteru zábrdovickému. Jméno obce je odvozováno od osobního jména "Žerata" či "Žirata".

Mnoho historicky cenných svědectví o osudech obce z 13., 14. a 15. století se nezachovalo - byla zřejmě zničena při požárech zábrdovického kláštera, který byl roku 1433 vypálen husity, v roce 1638 vyhořel a v roce 1643 byl vypálen Švédy. V roce 1695 byly k Šaraticím "přiškoleny" obce Hostěrádky, Zbýšov a Vážany. V roce 1784 byly za vlády Josefa II. zrušeny kláštery, a tudíž i klášter zábrdovický – feudální vlastník obce Šaratic. Roku 1787 přišli předkové dnešních "kavriánských" rodů Střiteckých, Švehlů a Píšů, a to převážně z vesničky Poříčí u Poličky na Českomoravské vysočině. Tyto rody vystavěly v těsném sousedství Šaratic novou obec Kavrianov, jejíž jméno dostala nová obec po guberniálním úředníku hraběti Cavrianim. V roce 1919 byly tyto obě obce sloučeny. Označení Kavrianov se zachovalo jako název části obce.

V roce 1869 byla obec Šaratice povýšena na "městys" – "tržní městečko" s právem konat dva výroční trhy v každém roce. V témže roce (1869) byla dostavěna železniční trať Brno-Přerov s nejbližšími železničními stanicemi v Sokolnicích a v Křenovicích. Koncem roku 1990 se dříve přičleněné obce Hostěrádky-Rešov a Zbýšov osamostatnily (Historie, dostupné na www.saratice.cz).

V roce 1998 byl Šaraticím udělen znak, který zohledňuje historické jarmareční právo, polohu obce na staré obchodní stezce a existenci pramene minerální vody.

 

Znak obce: Červeno-modře polcený štít se stříbrnou patou, v ní kosmé modré vlnité břevno. Vlevo stříbrná dvoupatrová věž s černou prolomenou branou, čtyřmi okny a modrou valbovou střechou se dvěma zlatými křížky. Vpravo půl stříbrného vozového kola vynikajícího z poltící lilie.

Prapor obce: List je rozdělen bílým kosmým pruhem na červenou žerďovou a modrou vlající část. Bílý pruh vychází z první čtvrtiny žerďového okraje a první šestiny horního okraje listu a končí na poslední čtvrtině dolního okraje listu. Středem bílého pruhu vede modrý vlnitý pruh s pěti vrcholy a čtyřmi prohloubeními o šířce jedné osminy šířky listu (Znak a prapor, dostupné na www.saratice.cz).

Obr. 2: Prapor obce Šaratice

Zdroj: www.wikipedie.cz

2. Obyvatelstvo

Demografická situace

Obec Šaratice se řadí dle počtu obyvatel mezi středně velké obce v rámci území MAS. Velikost obce byla určena na základě srovnání s ostatními členskými obcemi MAS Slavkovské bojiště a jejich následným rozdělením do kategorií podle počtu obyvatel na malé, střední a velké obce (viz Příloha č. 1). K 31. 12. 2014 v obci žilo celkem 1 015 obyvatel, průměrný věk občanů byl 40,4 let. Trend demografického vývoje je v současnosti příznivý. Za posledních jedenáct let (od 31. 12. 2003 - 31. 12. 2014) přibylo v Šaraticích 119 občanů (Veřejná databáze, ČSÚ, 2015). Dlouhodobý růst počtu obyvatel MAS je způsoben jak přirozenou cestou (počtem narozených převyšujícím počet zemřelých), tak i migrací. Do obce se často stěhují mladí lidé, kteří v obci koupí či postaví nemovitost a následně zakládají rodiny.

Tab. 1: Vývoj pohybu obyvatelstva a jeho počet v letech 2003-2014

Rok

Živě narození

Zemřelí

Přistěhovalí

Vystěhovalí

Přirozený přírůstek

Přírůstek stěhováním

Celkový přírůstek

Počet obyvatel k 31.12

2003

5

9

13

21

-4

-8

-12

889

2004

9

10

45

34

-1

11

10

899

2005

10

8

72

17

2

55

57

956

2006

10

12

29

22

-2

7

5

961

2007

13

5

30

31

8

-1

7

968

2008

11

10

21

23

1

-2

-1

967

2009

10

10

28

17

-

11

11

978

2010

13

9

40

20

4

20

24

1 002

2011

12

9

46

26

3

20

23

1 020

2012

9

16

31

22

-7

9

2

1 022

2013

11

10

24

20

1

4

5

1 027

2014

10

16

26

32

-6

-6

-12

1 015

 

Obr. 3: Vývoj počtu obyvatelstva v letech 1991-2014

 

Vztah migračního a přirozeného přírůstku

Z následujícího grafu je zjevné, že především migrační přírůstek byl v obci v uplynulém období velmi významný. Obec ve své rozvojové strategii zohledňuje potřeby svých občanů a především kategorie dětí a mládeže. Celkový přírůstek obyvatelstva byl v posledních letech setrvale kladný, což se příznivě promítlo i do věkové struktury obyvatelstva, jak bude patrné níže.

Obr. 4: Vývoj přirozeného, migračního a celkového přírůstku v letech 2003-2014

 

Věková struktura

Věkové poměry v území vyjadřuje index stáří, tedy poměr mezi počtem obyvatel ve věku 65 a více let na počet osob ve věku 0–14 let, který vypovídá o tom, zdali na daném území dochází ke stárnutí obyvatelstva. V roce 2014 byl v obci index stáří 100,6, tedy osoby ve věku 65 a více let mírně převažují nad věkovou kategorií 0-14. Počet produktivních obyvatel (ve věku 15-64 let) činil 670 osob, podrobněji viz tabulka (Veřejná databáze, ČSÚ, 2015).

Tab. 2: Věkové poměry v obci v roce 2014

OBEC

Celkový počet obyvatel

Počet obyvatel ve věku

Podíl obyvatel ve věku

Index stáří

0-14

15-64

65+

0-14 (%)

15-64 (%)

65+ (%)

Šaratice

1 015

172

670

173

16,9

66,0

17,0

100,6

 

Rozdělení obyvatelstva podle věkových kategorií ukazuje následující graf:

Obr. 5: Obyvatelstvo podle věkových kategorií v letech 2006-2014

 

Vzdělanostní struktura obyvatelstva

V obci dominují především osoby vyučené a se středním odborným vzděláním bez maturity, dále pak s úplným vzděláním s maturitou, následují osoby se základním vzděláním včetně neukončeného, viz tabulka (ČSÚ, SLDB k 26. 3. 2011, dostupné z www.czso.cz).

Tab. 3: Obyvatelstvo ve věku 15 a více dle nejvyššího ukončeného vzdělání

 

Počet obyvatel ve věku 15 a více k 26.3.2011

Nejvyšší ukončené vzdělání (věk 15 a více)

 

bez vzdělání

základní vč. neukončeného

střední vč. vyučení (bez maturity)

úplné střední s maturitou

nástavbové studium

vyšší odborné vzdělání

vysokoškolské

 
 

Šaratice

865

1

172

353

211

22

9

73

 

okres Vyškov

75 259

273

14 344

27 684

19 574

1 893

838

8 107

 

 

Sociální situace v obci

V obci nejsou evidovány žádné početné národnostní menšiny. Je zde několik sociálně slabých občanů, kteří nemají zaměstnání. Obec tuto skutečnost významně neřeší.

Sociálně vyloučené lokality v obci nejsou. Mládež se schází na různých místech obce. Problémy zásadnějšího charakteru se nevyskytují. Výjimečně se projeví problém s uživateli návykových látek.

 

Spolková, osvětová a informační činnost

V obci aktivně působí několik spolků a sdružení. Jedná se o Sbor dobrovolných hasičů Šaratice (SDH), který má 35 členů. Členská základna zahrnuje všechny věkové kategorie, počítají se mezi ně i děti. SDH má k dispozici hasičskou zbrojnici a vybavenou klubovnu, která je jim pronajata od obecního úřadu. Obecní úřad hradí provoz jednotky ze zákona a finančně přispívá na požární sport a práci s dětmi. SDH pořádají ostatkovou zábavu a průvod masek, denní a noční soutěž v požárním sportu.

Fotbalový klub TJ Šaratice s členskou základnou 60 lidí, který byl založen v roce 1932, vede 4 oddíly. Pro své aktivity má od obecního úřadu pronajaté hřiště na 90 let. Obecní úřad na úpravu areálu navíc finančně přispívá podle aktuální potřeby. TJ Šaratice se zaměřuje na pořádání sportovních akcí, v plesové sezóně organizuje sportovní a venkovní ples.

Při farním úřadu římskokatolické církve působí klub Sluníčko, který se zaměřuje především na činnost pro předškolní a školní děti s maminkami.

Myslivecké sdružení Voda s členskou základnou 20 osob se zaměřuje na krmení a střílení zvěře, honitby (ročně pořádá 3-4 hony), čištění remízků, vysazování stromků, opravy lávek přes potoky a další. Na činnost jim obec finančně přispívá částkou 20 tis. Kč/rok.

Spolky se podílejí na obecních aktivitách. Některé akce pořádají ve spolupráci s obecním úřadem, jiné samostatně. Obec podporuje zejména práci s dětmi, zveřejňuje výzvy na dotace z obecního rozpočtu. Jednotlivé organizace, které spolupracují s dětmi, pak mají možnost požádat o dotaci, či finanční podporu na konkrétní akce.

Koordinátorem harmonogramu akcí na daný rok je předsedkyně kulturního výboru OÚ Šaratice. Spolky a organizace se mezi sebou domlouvají na aktivitách v průběhu kalendářního roku. Výstup je zveřejněn v obecním zpravodaji. Tradiční hody zaštiťuje obecní úřad, organizačně je zajišťují stárci.

Většina akcí halového charakteru se koná v obecní tělocvičně. Zde se také konají různé kroužky při ZŠ, na těchto aktivitách škola spolupracuje s firmou Brněnská s.r.o.

 

Významné akce

Mezi nejvýznamnějšími akcemi v obci je třeba jmenovat ostatkový průvod a zábavu, sportovní ples, venkovní ples, hony, čištění remízků a vysazování stromů, probouzení broučků, pálení čarodějnic, obecní zájezdy, voříškiáda, letní noc, dětské odpoledne, víkendové stanování pro děti, Šaratický kotlík, tradiční hody, babské hody, filmový festival, železný hasič, kácení máje, slavnostní rozsvěcení vánočního stromu, obecní Mikuláš či předvánoční setkání seniorů.

 

Informovanost občanů

Občané získávají informace nejčastěji z obecního zpravodaje, který v obci vychází od roku 1999, současně tento zdroj hodnotí jako nejkvalitnější. Často využívají také rozhlas, na druhou stranu se opakovaně objevují připomínky ke špatné srozumitelnosti. To je způsobeno rekonstrukcí a bezdrátovým umístěním hlásičů na jiných místech než byly původně. Občané nejméně využívají veřejných jednání zastupitelstva.

3. Hospodářství

Ekonomická situace

V obci funguje jen několik drobných podnikatelů z oboru služeb, např. pohostinství, kadeřnictví, opravny motorových vozidel, manikúra-pedikúra, zámečnictví-kovářství, firmy zaměřené na stavební řemesla. Významnější firmou je ZeV Šaratice, a.s., zaměřená na zemědělskou výrobu (kuřata). Své prostory pronajímají firmě Lukrom (výroba krmiv), která zároveň o drůbež pečuje. Významnou firmou je také autodoprava – Pavel Válek a dřevařská firma Hobl Holz, s.r.o. V obci je prodejna květin, pošta a dva obchody s potravinami, podrobněji viz tabulka. Exkluzivitou je výroba a opravy hudebních nástrojů, včetně lesních rohů, o které mají zájem hornisté z různých evropských i mimoevropských zemí. Výrobu prezentuje rodinná firma Jiráček & sons.

Tab. 4: Hospodářská činnost za rok 2013

Zemědělství, lesnictví, rybářství

8

Zpracovatelský průmysl

41

Stavebnictví

33

Velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových vozidel

34

Doprava a skladování

11

Ubytování, stravování a pohostinství

2

Činnosti v oblasti nemovitostí

3

Profesní, vědecké a technické činnosti

15

Kulturní, zábavní a rekreační činnosti

7

Ostatní činnosti

24

Nezařazeno

2


Obr. 6: Rozdělení podniků dle počtu zaměstnanců (zjištěná aktivita)

 

Tab. 5: Nabídka služeb v obci Šaratice v roce 2014

Šaratice

Stolařství, truhlářství - 1

Instalatér, topenář - 3

Malíř, natěrač - 1

Stavební řemesla - 2

Zámečnictví, kovářství - 5

Krejčí, švadlena

Kadeřnictví, kosmetika - 1

Opravny motor. Vozidel -2

Masáže - 1

Potraviny / smíšené zboží

Obchodní středisko

Pošta - 1

Restaurace - 1

Pohostinství -1

(bez stravování)

 

V obci nejsou objekty, ani pozemky pro podnikání. Řešení pozemkových úprav je plánováno výhledově do budoucna. Brownfieldy v obci nejsou, záležitost starších objektů JZD a drůbežárny byla vyřešena už před 15 lety.

 

Chybějící komerční služby

Z dotazníkového šetření vyplynulo, že občané by uvítali nekuřáckou restauraci s nabídkou jídla, dále podnik jako je kavárna, cukrárna či vinárna. V obci takový podnik sice funguje, ale pouze o víkendech. Respondenti by rovněž uvítali i služby jiného druhu, např. pekárnu, opravu obuvi, bankomat, lékárnu. Je však na zvážení potenciálních provozovatelů, zda by se služby tohoto typu v obci uživily. Stravování je zajištěno v místním hostinci, ubytování zcela chybí.

 

Atraktivity cestovního ruchu

Šaratice jsou celorepublikově známé díky minerálnímu pramenu s názvem Šaratica. Používá se k léčbě zácpy a dalších poruch zažívání. Tato voda se čerpá od roku 1896 na místě zvaném Kalužiny. Prameny jsou využívány v dalších třech obcích jihozápadně od Šaratic: v Nesvačilce, Újezdu u Brna a v Žatčanech. Nyní je pramen v soukromém vlastnictví a minerálku lze koupit především v síti lékáren.

Dominantou Šaratic je kostel svatého Mikuláše, který byl stavitelem Richardem Martinem postaven v období 1902-1903 v novorománském slohu na místě zrušeného gotického kostela (Šaratice, dostupné na www.politavi.cz). Kostelní věž je vysoká 45 m. Mezi další dominanty patří socha svatého Jana Nepomuckého z 18. století a archeologická lokalita Kopeček. Ta se nachází za obcí, po pravé straně ve směru na Hrušky. Jedná se o památku dvou kultur – lokalita je archeologickým nalezištěm z doby stěhování národů a také slovanské pohřebiště. Kostel je ve dne otevřený, první neděli v měsíci nebo při významných akcích typu Tradiční hody je pak možnost vyhlídky z věže. Zajímavostí je náměstí ve tvaru osmičky, což z něj dělá jediné náměstí tohoto půdorysu v ČR. Dále se v obci nachází památníky padlým vojákům v I. a II. sv. válce, kamenné kříže a Boží muka (Kulturní památky, dostupné na www.saratice.cz).

Významnější turistické cíle v obci nejsou. Šaratice jsou členem mikroregionu Ždánický les a Politaví, který v oblasti cestovního ruchu patří mezi klíčové aktéry. Šaratice se nacházejí v bezprostřední blízkosti památkové zóny Slavkovského bojiště.

Občané se v dotazníkovém šetření vyslovili pro podporu cestovního ruchu – zasazují se zejména o cyklostezky, turistické stezky, místní folklór a tradice.

Mezi záměry obce patří vybudování cyklostezky směrem na Zbýšov (dále pak povede podél Litavy do Hrušek). Záměr by se mohl dostat do kolize s protipovodňovými opatřeními, která plánuje Povodí Moravy, případně by jej mohla zmařit nemožnost odkoupení pozemků od soukromých vlastníků.

 

 

Trh práce

V obci je minimální nabídka pracovních příležitostí. Občané jsou tudíž nuceni za prací dojíždět. Za prací dojíždí 37,5 % ekonomicky aktivních občanů. Nejčastěji dojíždí do Brna, minimálně do Slavkova u Brna, málo lidí do Vyškova. Ekonomicky aktivní obyvatelstvo obce činí cca 51,9 %, z nichž zaměstnaných je 88,2 % obyvatel. Dle jednotlivých sektorů je zaměstnáno v zemědělství 2,8 %, 38,0 % ve stavebnictví a průmyslu, 43,6 % ve službách a 15,6 % nebylo zjištěno (ČSÚ, SLDB k 26. 3. 2011, dostupné z www.czso.cz).

 

Nezaměstnanost v obci

Nezaměstnanost v obci je průměrná ve srovnání s okolními obcemi v DSO Ždánický les a Politaví (viz Příloha č. 2). Statistiky za rok 2011 uvádějí 11,2 % a průměr činí 8,33 %. V druhé polovině roku 2008 se začaly projevovat dopady globální ekonomické recese a míra nezaměstnanosti rostla až do roku 2011. Za období let 2012, 2013 nejsou bohužel data známa, a to kvůli odstávce Integrovaného portálu MPSV. V roce 2014 došlo k poklesu a nezaměstnanost se pohybovala kolem 7 %, počátkem roku 2015 se neustále drží v rozmezí 7 % (2/2015 – 7,9 %) (Portál zaměstnanosti MPSV, dostupné z http://portal.mpsv.cz/sz).

Tab. 6: Míra nezaměstnanosti v obci v letech 2007-2014

Obec

12/2007

12/2008

12/2009

12/2010

12/2011

12/2014

Šaratice

5,5

5,7

10,4

11,2

11,2

7

 

Pro hledání vhodných způsobů řešení nezaměstnanosti je nutné znát strukturu nezaměstnanosti. V tabulce jsou uvedeny základní ukazatele struktury nezaměstnanosti.

 

Tab. 7: Ukazatele struktury nezaměstnanosti k 31. 3. 2014

 

Počet uchazečů o zaměstnání

Podíl nezaměstnaných z počtu obyvatel ve věku 15–64 let (v %)

Podíl nezaměstnaných žen na celkovém počtu uchazečů (v %)

Podíl uchazečů na 50 let na celkovém počtu uchazečů (v %)

Podíl osob nezaměstnaných (déle než 12 měsíců na celkovém počtu uchazečů (v %)

Podíl nezaměstnaných absolventů na celkovém počtu uchazečů

(v %)

Počet uchazečů na 1 volné pracovní místo *

Šaratice

54

7,8

57,4

18,5

42,6

7,4

-

 

Obec využívá institutu veřejně prospěšných prací ve spolupráci s Úřadem práce. Se zaměstnáváním obyvatel v programu veřejně prospěšných prací je obec spokojena.

4. Infrastruktura

Technická infrastruktura

Obec je vybavena základní technickou infrastrukturou. Je napojena na elektrickou energii a zemní plyn, u kterého se plánuje rozšíření. Voda je rozvedena prostřednictvím veřejného vodovodu, dle hygienických parametrů vyhovuje pro pití dle ČSN. Zavedené inženýrské sítě kladně hodnotí 61 % občanů, stále však chybí kanalizační systém. Obec má sice vybudovanou kanalizaci, ale jedná se o jednotnou dešťovou a splaškovou vodu ústící mimo území obce volně do krajiny. Obec nemá vlastní ČOV. Za účelem vybudování společné kanalizace a ČOV se obec sdružila do menšího účelového svazu DSO Litava - společný projekt obcí Hostěrádky-Rešov, Šaratice a Zbýšov. Účelem a cílem je příprava a realizace projektu výstavby splaškové kanalizace a ČOV pro tyto obce.

V obci je dobré pokrytí všech tří základních mobilních operátorů, a to T-mobile, O2 a částečně Vodafone. Do obce je zaveden optický kabel, internet je dostupný také přes WIFI. Téměř každá domácnost je připojena k internetu.

 

Odpadové hospodaření v obci

V obci probíhá třídění odpadu (25 biopopelnic, 6 na papír, 7 na plast a karton, 6 na sklo). Je zde sběrné místo pro biologicky rozložitelný odpad, objemný odpad a stavební suť. Sběrný dvůr pro Šaratice je v nedaleké obci Otnice. Obec neprovozuje kompostárnu. Svoz odpadů zajišťuje společnost RESPONO, a.s.

Nejvíce se vytřídí plasty, sklo a zahradní bioodpad. Respondenti dotazníkového šetření by uvítali více kontejnerů na jednotlivé složky, zejména pak na bioodpad (rovněž zmiňují potřebu většího objemu popelnic). Žádoucí je také zajištění častějšího svozu – plné kontejnery jsou pro občany demotivující.

 

Dopravní infrastruktura

Obcí prochází důležitá spojnice obcí Židlochovice a Slavkov u Brna, silnice II. třídy, č. 416. Tato silnice je v řadě úseků v havarijním stavu. Dle celostátního sčítání dopravy 2010 projíždí po této komunikaci 1001-3000 vozidel/24h.

Obr. 7: Dopravní situace v rámci ORP Slavkov

 

Podle územní studie silnice II/416 Žatčany-Slavkov u Brna by mělo výhledově dojít k přeložce silnice II/416. V případě Šaratic převážně obchází zastavěné území v severní části katastrálního území. Obchvat obce Šaratice se plánuje až ve třetí, závěrečné fázi přeložky (Žatčany – Slavkov u Brna, Územní studie, dostupné na www.kr-jihomoravsky.cz/archiv/oupsr/urbanisticke_studie/WEB_II_416/data/zatcany_slavkov.pdf).

K dopravě v obci se vyjádřili i respondenti v rámci dotazníkového šetření, a to především v souvislosti s bezpečností, řešeno v kapitole Bezpečnost.

Negativně se respondenti vyjádřili ke stavu vedlejších komunikací – jsou nezpevněné, případně ve špatném stavu. Nevyhovující je také mnohdy stav chodníků.

Údržbu místních komunikací provádějí obecní zaměstnanci.

Problémem je parkování, a to zejména v době pořádání akcí, v ulici Kotrč, Ostudy, případně parkování na nevhodných místech. Až 25 % občanů je spíše/zcela nespokojeno s možnostmi parkování v obci.  

Přes obec vedou vyznačené cyklotrasy, např. trasa č. 5101 Šaratice-Křenovice přes Zbýšov, nebo 5114 Šaratice-Těšany (kovárna). Obec je zařazena do cyklokoridoru EUROVELO IV.

Železniční trať obcí neprochází.

Obec je také dostatečně vzdálena od sjezdu D1 (24 km), nemusí tedy řešit hlukový problém či nadměrné dopravní zatížení, které jsou spojeny s blízkostí dálnice.

 

Dopravní obslužnost

V obci funguje IDS JMK. Dobré spojení je do Slavkova u Brna, Sokolnic a Újezdu u Brna. Do krajského města funguje 35 spojů ve všední dny. Spojení je však možné jen s přestupem, což komplikuje dojížďku občanů za prací. Problematická je i návaznost při dojezdu z Brna, autobusy nenavazují na vlaky ze Sokolnic a Újezdu u Brna. Frekvence spojů klesá v odpoledních hodinách. O víkendu funguje pouze 6 spojů veřejné dopravy do Brna.

 

5. Vybavenost obce

Bydlení

V obci je celkem 369 domů, z toho je asi 56 domů neobydlených, z nichž pouze dva slouží k rekreaci (ČSÚ, SLDB k 26. 3. 2011, dostupné z www.czso.cz).

V obci se nacházejí družstevní byty, kde má obec 50% finanční podíl. Celkem jde o 36 bytů v družstevním vlastnictví. 12 bytů je v osobním vlastnictví jednotlivých majitelů.

Obec pořídila v roce 2012 územní plán, k jehož schválení došlo v roce 2014. Z dotazníkového šetření vyplynulo, že bezmála dvě třetiny obyvatel územní plán obce neznají. Na dotaz podpory další výstavby se většina respondentů přiklání k variantě využití volných ploch a objektů ve stávající zástavbě. V obci v nedávných letech probíhala relativně silná výstavba. O bydlení – dům nebo byt v obci – je stále zájem (cca 10 zájemců), bohužel obec nevlastní volné pozemky pro výstavbu. Pozemkové úpravy jsou plánovány na rok 2015.

 

Školství a vzdělávání

Obec je zřizovatelem Základní a Mateřské školy v Šaraticích. Školy sídlí v odloučených budovách.

ZŠ Šaratice je plnotřídní, spádová pro obce Zbýšov a Hostěrádky-Rešov. Navštěvuje ji 184 žáků v 9 třídách z celkové kapacity 245 žáků, tzn. ve škole je 61 volných míst. Průměr na třídu je 20,4 žáka (Stav za školní rok 2012-2013, Vlastní šetření v regionu).

V MŠ bylo za školní rok 2012-2013 umístěno 40 dětí, což plně pokrylo dostupnou kapacitu. Škola má vlastní jídelnu, kde se z celkové kapacity 300 žáků stravuje 35 z MŠ a 151 ze ZŠ. (Statistická ročenka školství MŠMT; ČSÚ; Vlastní šetření v regionu). Škola má venkovní sportoviště.

V roce 2014 byly provedeny úpravy - nástavba v podkroví ZŠ s celkovými výdaji cca 2 mil. Kč. Spádové obce Hostěrádky-Rešov a Zbýšov přispěly na investici vybudování půdní vestavby. Úpravy ocenili respondenti v rámci dotazníkového šetření. Pro rok 2016 je plánováno zateplení budovy školy. Na tuto akci bude třeba vyčlenit 5 mil. Kč.

Obě školy se účastní a podílejí na organizačním zabezpečení kulturních akcí v obci. S činností MŠ a ZŠ jsou občané relativně spokojeni. Oceňují provedené opravy a rozšíření kapacity MŠ, na druhou stranu kapacita dle některých stále není dostačující.

 

Zdravotnictví

V obci Šaratice funguje zdravotní středisko. Má zde ordinaci jeden praktický lékař pro dospělé, jeden praktický lékař pro děti a mládež a jeden stomatolog. V obci není lékárna. Ostatní specializovaní lékaři jsou ve Slavkově u Brna, Vyškově a Brně. Lékaři sem nedojíždí.

Území obce spadá pod výjezdová stanoviště zdravotnické záchranné služby Slavkov u Brna a Bučovice, popř. z Brna; všechna fungují non-stop.

V rámci dotazníkového šetření uvedla naprostá většina respondentů spokojenost se současným stavem zdravotních služeb.

 

Sociální péče

Komunitní plánování sociálních služeb zabezpečuje Slavkov u Brna, s tím souvisí poskytování sociálních služeb. Tyto jsou poskytovány především oblastní charitou Hodonín s pobočkou ve Slavkově. Stejně tak do Slavkova vyjíždí obyvatelé Šaratic do sociálních poraden. Pobytová zařízení sociálních služeb v obci nejsou, jsou nuceni je hledat v blízkém či vzdálenějším okolí. Obec Šaratice se podílí od roku 2014 na spolufinancování sociálních zařízení zapojených do komunitního plánování (cca 21,5 tis. Kč/ročně)(Strategie území správního obvodu ORP Slavkov u Brna, 2014).

Většina občanů (64 %) nemá bližší představu o komunitním plánování v regionu a potažmo ani všeobecně o sociálních službách (takřka polovina dotazovaných). Z čehož také mimo jiné vyplývá nižší spokojenost (asi čtvrtinová). Je tedy vhodné zaměřit se na větší informovanost občanů. Protože si většina z nich vyhledává informace na webových stránkách, je žádoucí relevantní informace o sociálních službách umístit také na portál obce. Většina respondentů (78 %) se mimo jiné přiklání k výstavbě sociálního (nízko-nákladového) bydlení pro seniory v obci, v současné době by tuto možnost využilo asi 16 % z nich (tzn. aktuální poptávka = 20 občanů). V obci se nacházejí plochy pro případnou výstavbu sociálního bydlení pro starší občany, bohužel nejsou ve vlastnictví obecního úřadu.

 

Kultura

Pro pořádání kulturních akcí využívá obec Kulturní dům - víceúčelovou halu s kapacitou 250 lidí a také místní kino. Nicméně tato zázemí nedostačují.

Do obecního majetku patří nevyužitá budova orlovny, která se pronajímá jako taneční klub. Záměr obce pro budoucí roky je umístit zde novou MŠ.

Většinu kulturních aktivit zabezpečuje či koordinuje kulturní výbor obecního úřadu. S jeho činností jsou občané spokojeni a hodnotí ji kladně. Určitým podílem se na kulturních aktivitách podílejí spolky, např. při organizaci tradičních hodů se velkou měrou zapojují místní hasiči.

V Šaraticích je kladen velký důraz na podporu zachování tradičních lidových slavností jako už např. zmíněné Tradiční krojované hody, Tradiční babské hody, Kácení máje, Tradiční ostatky s průvodem masek. Mezi další významné akce patří ocenění životních jubileí, dále pak „Šaratický kotlíkový guláš“, Pálení čarodějnic, Filmový festival Šaratice a mnoho dalších. Občané jsou sice spokojeni s pořádáním kulturních akcí, ale uvítali by však více volnočasových aktivit (kroužků) pro děti.

Obec Šaratice má k dispozici místní knihovnu založenou v roce 1923, která má sice v současné době víc než 4300 svazků, ale občané by ocenili navýšení tohoto množství a také prodloužení provozní doby (Obecní knihovna Šaratice, dostupné na www. saratice.cz).

 

Sport a volnočasové aktivity

Ke sportování v Šaraticích slouží kulturní dům – víceúčelová sportovní hala. Jsou zde možnosti pro sportovní aktivity, jako například volejbal, nohejbal a basketbal. K venkovnímu sportování slouží víceúčelový areál se dvěma hřišti a umělým povrchem včetně sociálního zázemí. Mezi možnosti sportovního vyžití v tomto areálu patří například malá kopaná, tenis, stolní tenis, házená, nohejbal, beach-volejbal, pétanque, skok do dálky, součástí areálu je 60m běžecká dráha či ruské kuželky. Kromě výše uvedeného je zde i dětské hřiště.

Obec pořádá pravidelné každoroční sportovní akce: soutěž O pohár starosty v požárním sportu, běh kolem Mohyly míru, cyklistickou 24 hodinovku tříčlenných družstev.

Většina respondentů je spokojena se stavem dětských hřišť (63 %) – v úvahu však přichází častější údržba a úklid a možnost oplocení z bezpečnostních důvodů.

V obci jsou další dvě dětská hřiště, obec do budoucna plánuje jejich opravy.

6. Životní prostředí

Stav životního prostředí

Celková rozloha katastru obce je 825 hektarů, z ní 745 ha (90 %) tvoří zemědělská půda, tři hektary lesní půda a osm hektarů zaujímají vodní plochy. Zemědělská půda je obhospodařována převážně družstvem a několika soukromými zemědělci. Část pozemků využívají jezdecké oddíly.

Koeficient ekologické stability (tedy poměr tzv. stabilních a nestabilních krajinotvorných prvků v dané lokalitě) je v Šaraticích velmi nízký. Hodnota řešeného koeficientu v rámci zkoumaného území vypovídá o tom, že Šaratice jsou území, kde došlo k maximálnímu narušení přírodních struktur a kde u základních ekologických funkcí musí docházet k jejich intenzivnímu a trvalému nahrazování technickými zásahy (Míchal, 1985).

Tab. 8: Druhy pozemků

Celková výměra pozemku (ha)

825

Orná půda (ha)

724

Chmelnice (ha)

0

Vinice (ha)

0

Zahrady (ha)

16

Ovocné sady (ha)

2

Trvalé trávní porosty (ha)

3

Zemědělská půda (ha)

745

Lesní půda (ha)

3

Vodní plochy (ha)

8

Zastavěné plochy (ha)

17

Ostatní plochy (ha)

52

Koeficient ekologické stability (%)

0,04

 

Živelní ohrožení

Potenciální hrozba povodní se pojí s Milešovickým potokem a přívalovými dešti. Jsou zde také přestárlé stromy. Obec tyto skutečnosti řeší různými protipovodňovými opatřeními ve spolupráci s Povodím Moravy (Poslední vylití Litavy v r. 1962).

 

Problémy znečištění

Občané třídí odpad. Z dotazníkového šetření vyplynul zájem občanů o životní prostředí a s tím související třídění odpadů. Žádoucí je také zajištění častějšího svozu – plné kontejnery jsou pro občany demotivující, aby vůbec třídili. Problémem se pak jeví čistota a všeobecná údržba obce, zejména odpadky u kontejnerů, případně i jinde. V důsledku netřídění dochází k vlastní likvidaci odpadu – pálení papíru a bioodpadu (hlavně trávy), což způsobuje znečištěné ovzduší. Právě k pálení se řada občanů staví velmi kriticky, problémem je zejména topná sezóna a pálení odpadků, PET láhví, apod. Nebýt této skutečnosti, občané by byli spokojeni se stavem ovzduší.

 

Údržba zeleně a vodních toků

Co se týče kvality a údržby veřejné zeleně, většina občanů je relativně spokojena (na druhou stranu se objevují výtky k nedostatečné údržbě zejm. na okraji obce). Občané jsou poměrně nespokojeni (asi 37 %) se stavem a údržbou vodních toků – problém spatřují jak u řeky Litavy, tak potoků (žádoucí je častější údržba koryt a zarostlých břehů a úklid naplavených odpadků).

 

Ohrožení hlukem

Vzhledem ke skutečnosti, že obcí prochází silnice II/416 (podrobněji, viz kapitola Dopravní infrastruktura), respondenti také vyjádřili nespokojenost (asi 31 %) s hlukovou zátěží v obci, která nejvíce souvisí s průjezdem kamionů a nákladních automobilů přes obec.

 

 

Ochrana životního prostředí

Obec je součástí přírodního parku Ždánický les. Přírodní park Ždánický les se rozkládá na území okresů Vyškov, Hodonín, Kroměříž a Břeclav v oblasti Středomoravských Karpat a má rozlohu 68 km². Byl zřízen 24. dubna 1996 jako klidová oblast přírodního parku. Jsou zde enklávy bukových a dubových porostů a dále zachovalý komplex nivních luk. Nachází se zde množství chráněných rostlin a živočichů (Kopřiva, dostupné na cs.wikipedia.org).

Vážné střety rozvojových záměrů obce s ochranou přírody nejsou. S ohledem na prameny minerální vody bude žádoucí sledovat a rozvíjet ekologické přístupy – zvláště ochranu vodních zdrojů. Případnou ekologickou zátěží může být vybudování přeložky silnice II/416 podél vodního toku Litava.

 

7. Správa obce

Obecní úřad a kompetence obce

Obecní úřad vykonává úkoly v samostatné působnosti obce, které mu uloží zastupitelstvo obce nebo rada obce. Zastupitelstvo má 15 členů. V obci je uvolněný starosta, zástupce starosty je neuvolněný. Kromě stálých zaměstnanců – mzdové účetní a matrikářky, využívá obec zaměstnávání občanů na veřejně prospěšné práce prostřednictvím Úřadu práce. Obec je zřizovatelem Základní a Mateřské školy v Šaraticích. Občané jsou se všeobecným fungováním veřejné správy spokojení (práce úředníků, zejména paní účetní, otvírací doba úřadu). Na druhou stranu činnost zastupitelstva nehodnotí zcela kladně, opakují se připomínky k nepřítomnosti pana starosty na OÚ a jednostranné zaměření na aktivity hasičů ze strany místní správy. Jako základní zdroj informací občané nejvíce využívají hlášení místního rozhlasu, na druhou stranu je tento zdroj hodnocen jako nejméně kvalitní z důvodu špatné srozumitelnosti. Protože většina hlášení probíhá obvykle v pracovní době, je žádoucí informace zveřejňovat také na webových stránkách obce. Jako zdroj informací je kladně hodnocena také místní knihovna, kde se mimo jiné koná řada akcí pro veřejnost.

Hospodaření a majetek obce

Základní informace k hospodaření obce jsou zaznamenány v následujících grafech vycházejících z dat evidovaných Ministerstvem financí České republiky, které sleduje zejména příjmy, výdaje v jejich základním členění a výsledek hospodaření, tedy saldo příjmů a výdajů.

Obr. 8: Příjmy obce v letech 2010-2014

 

Největší část příjmů obce tvoří daňové příjmy, dalšími příjmy jsou nedaňové příjmy a získané dotace. Naopak kapitálové příjmy jsou téměř nulové, maximálně pár desítek tisíc ročně. Nejvýznamnější dotace v posledních letech byly získány na opravu MŠ a opravu a rozšíření ZŠ. Jednalo se o peníze z MŠMT a EU, přispěly také obce Hostěrádky-Rešov a Zbýšov, jejichž děti navštěvují místní ZŠ. Nejvýznamnější příjmy v nedaňové oblasti jsou z pronajímání nemovitostí a pozemků, příjmy z úhrad dobývacího prostoru a z vydobytých nerostů a také příjmy z úroků a splátky půjček podnikatelských subjektů a příjmy z vlastní činnosti.

Obr. 9: Výdaje obce v letech 2010-2014

 

Obec vynakládá největší prostředky na služby pro obyvatelstvo – velká část je vynakládána na školství, komunální služby a územní rozvoj, významná část jde také na ochranu životního prostředí (nakládání s odpady a ochranu přírody a krajiny), odvádění a čištění odpadních vod. Další významné prostředky jsou spojeny s chodem veřejné správy obce. V oblasti průmyslu byla v roce 2013 významná část prostředků použita na nakládání s kaly a na pozemní komunikace.

Obr. 10: Saldo příjmů a výdajů obce v letech 2010-2014

 

V posledních letech se obci dařilo udržovat vyrovnané saldo příjmů a výdajů.

Obr. 11: Hodnota majetku obce v letech 2010-2014

 

Podstatnou část hodnoty majetku obce tvoří budovy a stavby. V této oblasti nedochází k žádným výrazným výkyvům. Jak je patrné i z grafů příjmů obce, obec v posledních letech svůj majetek nerozprodávala. Obec vlastní bytové domy a bytové jednotky, budovy pro služby obyvatelstvu, významnou část tvoří komunikace a veřejné osvětlení a inženýrské sítě. Mnohem menší část majetku obce tvoří pozemky.

K hospodaření obce přispívají také finanční prostředky z dotací (jak je již zmíněno u grafu „Příjmy obce“). Obec Šaratice získává nejčastěji dotace z Jihomoravského kraje, které jsou využívány na veřejnou správu, dále pak dotace z Úřadu práce na podporu zaměstnanosti v obci. Dotace jsou pro obec také nezbytné při investicích do veřejných budov.

Obec je dlouhodobě aktivní při získání dalších finančních zdrojů (zejména u nenárokových dotací). Za posledních pět let získala obec přes 6 mil. Kč.

Tab. 9: Získané dotace za období 2010-2014

Projekt

Výše dotace

Rok

Zdroj dotace

školství

264 700,00 Kč

2010

státní rozpočet

školství

320 000,00 Kč

2010

Obec Hostěrádky

školství

156 000,00 Kč

2010

obec Zbýšov

VPP

386 000,00 Kč

2010

ÚP

proj. na PO

250 000,00 Kč

2010

JMK

povodně

71 900,00 Kč

2010

JMK

školství

282 800,00 Kč

2011

státní rozpočet

základní škola

600 400,00 Kč

2011

JMK (EU+MŠMT)

VPP

216 000,00 Kč

2011

ÚP

protipovodňová opatření

200 000,00 Kč

2011

JMK

investiční dostace JSDH

100 000,00 Kč

2011

JMK

neinvest. dotace JSDH

50 000,00 Kč

2011

JMK

školství

280 300,00 Kč

2012

státní rozpočet

školství

250 000,00 Kč

2012

obec Hostěrádky

školství

210 000,00 Kč

2012

obec Zbýšov

základní škola

400 300,00 Kč

2012

JMK (EU+MŠMT)

okna - školství

62 900,00 Kč

2013

Obec Hostěrádky

okna - školství

175 800,00 Kč

2013

obec Zbýšov

VPP

181 000,00 Kč

2013

ÚP

oprava MŠ

60 000,00 Kč

2013

JMK

VPP

99 000,00 Kč

2014

ÚP

neinvestiční dotace

84 000,00 Kč

2014

JMK

VPP

99 100,00 Kč

2014

ÚP

VPP

184 200,00 Kč

2014

ÚP

vestavba ZŠ

200 000,00 Kč

2014

JMK

vestavba MŠ

200 000,00 Kč

2014

JMK

investiční vybavení SDH

100 000,00 Kč

2014

JMK

neinvest. vybavení SDH

105 000,00 Kč

2014

JMK

dotace na ZŠ

300 000,00 Kč

2014

Obec Hostěrádky

dotace na ZŠ

300 000,00 Kč

2014

obec Zbýšov

∑

6 189 400,00 Kč

x

x

 

Bezpečnost

Kriminalita je srovnatelná s okolními obcemi. Obec spadá do obvodního oddělení Policie ČR Slavkov u Brna, kde je za období leden-prosinec 2014 evidováno celkem 261 trestných činů, což znamená index kriminality 120,6. Z tohoto počtu je 135 objasněno (objasněnost trestných činů je tedy cca 52 %). Pro srovnání, JMK má za stejné období index kriminality 233,2 a počet trestných činů 27 109, objasněných 43 %, ČR 275,3 a počet trestných činů je 288 660, objasněných 44 % (Mapa kriminality, dostupné z http://mapakriminality.cz/).

Prevence kriminality v obci je řešena jen minimálně, podle aktuální potřeby. Většina preventivních programů je v kompetenci ZŠ, jsou zaměřeny na děti a mládež.

 

Ohrožení bezpečnosti

Vodní toky, které protékají obcí (rameno Litavy a Milešovický potok), představují hrozbu při povodních způsobených přívalovými dešťovými srážkami.

Varování obyvatel před nebezpečím je zajištěno prostřednictvím místního rozhlasu.

Za nebezpečnou považují občané i dopravní situaci v obci, a to především v souvislosti s nedodržováním rychlosti, kamionovou dopravou a chybějícími přechody. Je žádoucí doplnění retardérů, zrcadel na křižovatkách a přechodů, tyto na řadě míst chybí (např. u MŠ). Z hlediska bezpečnosti jsou nezbytné. Situace je řešitelná plánovaným obchvatem, nicméně takové řešení pravděpodobně nebude realizováno v období platnosti této strategie.

 

 

Vnější vztahy a vazby obce

Obec úředně spadá pod obec s rozšířenou působností Slavkov u Brna, kde je pověřený úřad a stavební úřad. V obci je matrika. Obec je členem mikroregionu Ždánický les a Politaví, MAS Slavkovské bojiště, z. s. a DSO Litava.

 

DSO Ždánický les a Politaví

Tento mikroregion se nachází v oblasti východního Brněnska, na pomezí tzv. Hanáckého Slovácka a Hané. Vznikl v roce 1996 a sdružuje celkem 27 obcí, které leží v okrese Vyškov a Hodonín. K jeho základním cílům patří především získávání finančních prostředků pro uskutečňování společných projektů, propagace svazku jako celku, vytváření společných strategických dokumentů a studií, opravy historických a církevních staveb, podpora vybudování cyklostezek či snaha o rozvoj folklórních a historických tradic (DSO Ždánický les a Politaví, dostupné z http://www.politavi.cz/).

 

MAS Slavkovské bojiště

Místní akční skupina (MAS) Slavkovské bojiště (dříve Za humnama) byla založena v roce 2006. MAS je založena na principu partnerství a spolupráce veřejného, soukromého a neziskového sektoru na místní úrovni. Místní akční skupiny tvoří zástupci obcí, místních podnikatelů, neziskových organizací a aktivní občané. Z hlediska právního postavení jsou to neziskové organizace, jejichž hlavním cílem je rozvoj a podpora regionu. Území MAS se postupně rozrostlo na území DSO Ždánický les a Politaví, Mikroregion Roketnice, svazek obcí Mohyla míru a Mikroregion Cezava.

 

DSO Litava

Účelový svazek DSO Litava byl založen třemi obcemi Hostěrádky-Rešov, Šaratice a Zbýšov se záměrem vybudování společné kanalizace a ČOV. Po splnění tohoto úkolu svazek zanikne.

A.2 Východiska pro návrhovou část

Vyhodnocení dotazníkového šetření

Na základě SWOT analýzy vyplynuly hlavní aktivity, kterými by se měla obec Šaratice v budoucích letech zabývat. Obec ve spolupráci s MAS Slavkovské bojiště provedla dotazníkové šetření, jehož cílem bylo získat většinový pohled obyvatel na život v obci.

Dotazníky byly rozneseny do domovních schránek na podzim roku 2014, ještě před komunálními volbami. K dotazníku se měl možnost vyjádřit každý člen obce od 15 let, nebyl tedy hodnocen za domácnost jako celek, ale jednotlivými členy domácností samostatně.

Z rozdaných 857 dotazníků se vrátilo 120, což činí 14 % z celkového počtu.

Nejpočetnějším segmentem, který v dotazníkovém šetření odpověděl, je věková skupina 31-50 let (38 %). Polovina respondentů, jež na dotazník odpověděla, žije na území obce od narození, tzv. starousedlíci (51 obyvatel) a vedle těchto na dotazník reagoval ještě segment občanů, kteří se do obce přistěhovali před více než pěti lety (39 obyvatel – 32 %)

Odpovědi respondentů jsou zapracovány v analytické části strategického dokumentu a ve SWOT analýze. Celkově se občané stavěli k hodnocení kladně a se zájmem.

 

Shrnutí podkladů pro návrhovou část

Obec Šaratice patří do kategorie středně velkých obcí, co se území MAS Slavkovské bojiště týče. Vyznačuje se příznivým demografickým vývojem a mírným indexem stáří (tzn., že počet obyvatel v poproduktivním věku mírně převažuje nad dětskou složkou). Obec nabízí svým občanům relativně širokou škálu služeb, vedle jiných také zdravotní služby. Pro Šaratice je důležité zachovat tradiční lidové slavnosti, o něž se stará nejen kulturní výbor obce, ale také místní spolky a sdružení. K nejvýznamnějším patří Tradiční krojované hody, Tradiční babské hody, Kácení máje, Tradiční ostatky s průvodem masek. Mezi další významné akce patří ocenění životních jubileí, dále pak „Šaratický kotlíkový guláš“, Pálení čarodějnic, Filmový festival Šaratice a mnoho dalších. Šaratice jsou také celorepublikově známé díky minerálnímu pramenu s názvem Šaratica.

V minulosti v obci probíhala relativně silná výstavba, bohužel v dnešní době již obec nevlastní volné pozemky pro další výstavbu RD.  

Obec je členem mikroregionu Ždánický les a Politaví, MAS Slavkovské bojiště, z. s. a DSO Litava.

SWOT analýza

Silné stránky

  • Aktivní činnost spolků
  • Podpora spolků OÚ
  • Dobré mezilidské vztahy
  • Klidné prostředí s blízkostí přírody
  • Příznivý demografický vývoj
  • Zavedené třídění odpadů
  • Vyřešený problém brownfieldů
  • Spokojenost s veřejnou zelení
  • Dobrá občanská vybavenost (ZŠ, MŠ, služby)
  • Zdravotní služby v obci
  • Dobré zázemí pro sportovní aktivity
  • Fungující kroužky při ZŠ
  • Provedené opravy a rekonstrukce v obci
  • Dobrá dopravní dostupnost veřejnou dopravou do Slavkova u Brna, Sokolnic, Újezdu u Brna
  • Využívání VPP obcí
  • Nízká nezaměstnanost

Slabé stránky

  • Nedostatečná frekvence dopravních spojů na Brno
  • Minimum pracovních příležitostí
  • Bez pozemků a objektů pro podnikání
  • Bez ubytovacích kapacit
  • Špatný stav místních komunikací, chodníků
  • Nedostatek parkovacích a odstavných ploch v obci
  • Špatná srozumitelnost rozhlasu
  • Nedostatečná kapacita MŠ
  • Bez volných pozemků pro výstavbu RD
  • Nedostatečná informovanost o soc. službách a komunitním plánování
  • Špatný stav dětských hřišť
  • Nedostatek odpočinkových zón
  • Pálení v lokálních topeništích
  • Špatná stav vodních toků (Otnický potok)
  • Nedostatek nádob na bioodpad
  • KPÚ dosud neřešeny

Příležitosti

  • Obchvat obce (silnice II/416)
  • Využití finančních prostředků z dotačních titulů jak národních, tak i evropských
  • Rozvoj obce prostřednictvím MAS a svazku obcí
  • Kulturně-historický potenciál oblasti
  • Zbudování cyklostezky

Hrozby

  • Nebezpečí povodní a následné eroze půdy v důsledku přívalových dešťů
  • Zadlužení obce (kanalizace, opravy)
  • Stárnutí obyvatelstva
  • Havarijní stav silnice II/416

B. NÁVRHOVÁ ČÁST

B.1 Strategická vize

Dlouhodobá vize zachycuje představu o tom, jak se obec bude v dlouhodobém horizontu měnit a zlepšovat. Strategická vize obce je definována zejména na základě výsledků a závěrů předchozích bodů analytické části a také na základě jednání pracovní skupiny. Naplnění vize bude dosaženo realizací tohoto Programu rozvoje obce a následně na něj navazujících dokumentů stejného charakteru.

 

Vize obce Šaratice

Obec Šaratice je klidným a bezpečným místem, kde dochází díky stabilnímu rozvoji k zajištění přiměřených služeb, kvalitní infrastruktury a kde se klade velký důraz na zachování tradičních lidových slavností. Ekologické smýšlení obyvatel a dobré mezilidské vztahy přispívají ke krásnějšímu a čistšímu životu v obci.

B.2 Cíle, opatření a aktivity

Vysoká důležitost    Střední důležitost    Nízká důležitost

Cíl : „1. Kvalitní technické a dopravní zázemí obce Šaratice”

Opatření : „1.1 Zlepšení technické infrastruktury”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Zbudování kanalizace s ČOV”

2015 - 2015 obec 0 Vlastní + externí
Lze financovat z OPŽP – spec. cíl 1.1 obec nemá zpracovaný projekt, proto nelze v současnosti odhadnout náklady na tuto aktivitu

„Doplnění a rekonstrukce chodníků”

2016 - 2017 obec 0 Vlastní
po dokončení kanalizace

„Doplnění veřejného osvětlení”

2018 - 2018 obec 0 Vlastní + externí
navazuje na předchozí aktivity

„Rozšíření místního rozhlasu”

2016 - 2016 obec 0 Vlastní

Opatření : „1.2 Zlepšení dopravní infrastruktury a bezpečnosti obce”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Údržba místních komunikací”

2015 - 2020 obec 0 Vlastní + externí

„Výstavba parkovacích a odstavných ploch”

2020 - 2020 obec 0 Vlastní + externí
obec nemá zpracovaný projekt, proto nelze v současnosti odhadnout náklady na tuto aktivitu

„Umístění zpomalovacích pásů, doplnění dopravního značení, přechod, zrcadla”

2020 - 2020 obec 0 Vlastní
nutno řešit v součinnosti s kompetentními orgány v dopravě

Cíl : „2. Kvalitní školství v obci Šaratice”

Opatření : „2.1 Zlepšení kvality školství v obci”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Zateplení budovy školy”

2020 - 2020 obec 0
zateplení a provedení nového topení

„Rozšíření kapacity MŠ výstavbou na místě bývalé orlovny”

2020 - 2021 obec 0 Vlastní + externí
Lze financovat z IROP – spec. cíl 2.4, příp. i přes MAS

Cíl : „3. Spokojený život v obci Šaratice”

Opatření : „3.1 Podpora spokojeného žití v obci”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Podpora místní spolkové činnosti zaměřené na udržování tradic a místního folklóru”

2015 - 2020 obec, spolky 0 Vlastní

„Nákup nových knih do místní knihovny”

2015 - 2020 obec 0 Vlastní

„Zlepšení informovanosti občanů o sociálních službách a komunitním plánování, umístění informací na portál obce”

2015 - 2020 obec 0 Vlastní

Opatření : „3.2 Podpora volnočasových aktivit”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Podpora volnočasových aktivit a kroužků pro děti”

2015 - 2020 obec, spolky 0 Vlastní

„Rozvoj dalších sportovních aktivit”

2015 - 2020 obec, spolky 0 Vlastní

„Údržba a úklid hřišť, doplnění oplocení u hřišť”

2015 - 2020 obec 0 Vlastní

„Opravy dětských hřišť”

2015 - 2020 obec 0 Vlastní

„Rozšíření sociálního zázemí víceúčelové haly”

2020 - 2020 obec 0 Vlastní + externí
obec nemá zpracovaný projekt, proto nelze v současnosti odhadnout náklady na tuto aktivitu

Cíl : „4. Čistější prostředí obce Šaratice”

Opatření : „4.1 Obnova veřejných prostranství”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Výsadba a údržba veřejné zeleně”

2015 - 2020 obec 0 Vlastní + externí
Lze financovat z OPŽP – spec. cíl 4.4

„Doplnění odpočinkových ploch a mobiliáře”

2015 - 2020 obec 0 Vlastní + externí

Opatření : „4.2 Protipovodňová a protierozní opatření”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Údržba zbudovaných protipovodňových opatření”

2015 - 2020 obec 0 Vlastní
hráze podél Litavy a podél Otnického potoka

Opatření : „4.3 Zlepšení třídění odpadu”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Doplnění kontejnerů na tříděný odpad a bioodpad”

2015 - 2020 obec 0 Vlastní + externí
Lze financovat z OPŽP – spec. cíl 3.2

„Doplnění odpadkových košů a košů na psí exkrementy”

2015 - 2020 obec 0 Vlastní + externí
Lze financovat z OPŽP – spec. cíl 3.2

„Osvěta a informovanost obyvatel o ŽP”

2015 - 2020 obec 0 Vlastní

Opatření : „4.4 Úspora energie a využívání OZE”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Snižování energetické náročnosti provozu budov v majetku obce”

2020 - 2020 obec 0 Vlastní + externí
Lze financovat z OPŽP – spec. cíl 5.1

B.3 Podpora realizace programu

Realizace strategie

Pro úspěšnou realizaci PRO Šaratice je důležité se do budoucna zaměřit především na efektivní spolupráci jednotlivých aktérů, a to konkrétně obce, spolků, občanů i subjektů vně obce. Na základě tohoto programu bude obec Šaratice postupně realizovat všechny prakticky a finančně realizovatelné záměry, a to se zohledněním určených priorit k jednotlivým záměrům.

Před realizací budou jednotlivé projekty konkretizovány, ať už z hlediska projekčního, vyžaduje-li to daný záměr, tak z hlediska finančního a časového.

 

Zajištění řízení a naplňování Programu rozvoje obce Šaratice

Zajišťování naplňování programu bude mít na starosti zastupitelstvo obce v čele se starostou. Zastupitelstvo koordinuje všechny činnosti spojené s administrativní podstatou činností spojenou s naplňováním a aktualizací programu. Zodpovídá za dodržení harmonogramu vyhodnocování a monitoring. Zodpovídá za zpřístupnění dokumentů a vypořádání připomínek a podnětů, které se v průběhu platnosti programu vyskytnou. Zodpovídá za přípravu aktualizací, souhrnů, zpráv a dalších podkladů v návaznosti na využití programu. Podílí se na zajištění dodržování harmonogramu a přípravě podkladů pro vyhodnocování. Zajišťuje sběr podkladů pro monitoring programu.

 

Zpřístupnění dokumentu

Dokument bude zveřejněn na internetových stránkách obce a zároveň bude k nahlédnutí, případně i k zapůjčení v listinné podobě na obecním úřadě.

 

Monitoring a hodnocení plnění programu

Plnění strategie bude kontrolováno průběžně, bude vyhodnoceno, do jaké míry byly naplánované záměry skutečně realizovány či z jakých důvodů případně realizovány být nemohly. Současně budou případně přehodnoceny jednotlivé záměry z hlediska možnosti a potřebnosti jejich realizace a bude také zkontrolováno nastavení priorit záměrů.

Přehodnocení mohou předcházet doplňující dotazníková šetření, které zaktualizují názor veřejnosti na jednotlivé aspekty života v obci a vyhodnotí dosavadní plnění strategie a budou sloužit jako zpětná vazba pro vyhodnocení, zda se řešené aspekty života v obci zlepšily či nikoli.