Program rozvoje města Zubří na období od 2016 do 2020

Program rozvoje města Zubří
{PAGENO} / {nbpg}
Ministerstvo pro místní rozvoj Program rozvoje obcí

Program rozvoje města
Zubří
Obecní znak

na období let
2016 - 2020

Tento dokument byl schválen Zastupitelstvem Města Zubří dne 17. 12. 2015, číslo usnesení ZM 7/8.

Úvod

Motto:   Investice PRO budoucnost občanů města Zubří

 

Tento dokument vznikl v průběhu jara a léta roku 2015, výhradně s přispěním zuberských občanů a zaměstnanců Městského úřadu Zubří. Náklady na jeho tvorbu byly minimální. Tvůrci tohoto materiálu jsou přesvědčení, že bude koncepcí pro další rozvoj našeho města, bude konfrontován se skutečností a postupně inovován. Autoři tohoto programu pevně věří, že většina plánů z tohoto programu se naplní, neboť jsou přesvědčeni, že slouží pro blaho všech občanů Zubří.

 

 

 

 

 

 

A. ANALYTICKÁ ČÁST

A.1 Charakteristika města

1. Území

     Město Zubří se nachází v severovýchodní části Zlínského kraje mezi městy Rožnov pod Radhoštěm a Valašské Meziříčí. Na jižním okraji města protéká Rožnovská Bečva, ze severu město svírá hřeben Moravskoslezských Beskyd.
     Nejnižší výškový bod je na západní hranici Zubří (330 m.n.m.), nejvyšším bodem vrchol Kamenárka s nadmořskou výškou 862 m.
Celková plocha katastrálního území Zubří je 28,4 km2. Z této plochy tvoří zemědělská půda 11,1 km2, tj. 39%, z nezemědělské půdy tvoří největší část lesní půda s rozlohou 14,4 km2, tj. 50% celkové rozlohy Zubří.

 

Celková plocha území obce 2 838,54 ha

Výměra orné půdy                          516,80 ha
Výměra zahrad                               106,29 ha
Výměra ovocných sadů                       6,45 ha
Výměra trvalých travních porostů     479,41 ha
Výměra zemědělské půdy             1 108,94 ha
Výměra lesní půdy                       1 441,91 ha
Výměra vodních ploch                       38,16 ha
Výměra zastavěných ploch                 41,53 ha
Výměra ostatních ploch                   208,00 ha

 

Struktura využití půdy v obci Zubří v roce 2014


Pramen: ČSÚ

Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stabilními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. V obci Zubří dosahuje koeficient hodnoty 2,70 .
Pramen: ČSÚ

2. Obyvatelstvo

Počet obyvatel k 31. 12. 2014 byl 5 594.

Změna počtu obyvatel a věkové poměry v obci Zubří

  Počet obyvatel v roce 2014 Změna počtu obyvatel (2001-2011) 0-14 let (%) 65 a více let (%) Index stáří
Zubří 5 594 1,0106 16,18% 16,75% 103,54
ORP ROŽNOV POD RADHOŠTĚM 35 248 0,9773 14,42% 18,00% 127,65
Okres Vsetín 144 011 0,9684 14,87% 17,95% 120,68
Zlínský kraj 585 261 0,9747 14,52% 18,33% 126,26
ČR 10 538 275 1,0202 15,19% 17,84% 117,45


Pramen: ČSÚ

Vývoj počtu obyvatel obce Zubří v letech 2003 - 2014


Pramen: ČSÚ

 

 
Věková struktura obyvatel obce Zubří v roce 2014


Pramen: ČSÚ

 


Vzdělanostní struktura obyvatel obce Zubří v roce 2011

Pramen: ČSÚ



3. Hospodářství

Struktura podnikatelských subjektů podle velikosti v obci Zubří v roce 2014

Počet zaměstnanců Kategorie Absolutně Relativně (%)
bez   362 34,1
do 10 mikropodniky 62 5,8
10-49 malé podniky 15 1,4
50-249 střední podniky 2 0,2
250 a více velké podniky 1 0,1
nezjištěno - 621 58,4


Pramen: ČSÚ
Struktura zaměstnanosti v obci Zubří podle odvětví v roce 2011 (%)

  Zemědělství a lesnictví Průmysl a stavebnictví Služby
Zubří 2,60% 53,15% 31,86%
ROŽNOV POD RADHOŠTĚM 2,22% 45,88% 40,39%
Zlínský kraj 2,55% 40,80% 46,94%
ČR 2,74% 32,23% 53,87%


Pramen: ČSÚ

 


Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Zubří v roce 2013
<i class="fa fa-pie-chart fa-lg"></i> Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Zubří v roce 2013
Pramen: ČSÚ

 


Vývoj podílu nezaměstnaných osob
<i class="fa fa-line-chart"></i> Vývoj podílu nezaměstnaných osob
Pramen: ČSÚ




4. Infrastruktura

      Dopravní infrastrukturu tvoří především silnice I/35 spojující Valašské Meziříčí s Rožnovem a síť místních komunikací. Dopravní napojení města na komunikaci I/35 je nevyhovující a neumožňuje bezpečný výjezd a ani vjezd do Zubří.
* Silnice I. třídy
č. 35 Frýdlant - Hradec Králové - Olomouc - Val. Meziříčí - hranice se SR délka přes město Zubří 2,7 km 
            
      Místní komunikace po mnoha úpravách a opravách jsou v poměrně dobrém stavu.
* Silnice III. třídy 
- č. 01877 vyústění z I/35 v Zubří - Zubří délka 3,160 km
- č. 01878 vyústění z III/01877 v Zubří – Staré Zubří délka 2,570 km

      Městem prochází železniční trať Valašské Meziříčí – Rožnov pod Radhoštěm, k dispozici je železniční zastávka. Stejně tak zde jezdí mnoho autobusových spojů, jak po stejné trase na silnici I/35, nebo i ve městě (na Horní konec a na Staré Zubří).
      Sítě kanalizace a vodovodů jsou v převážné části Zubří, nově došlo k prodloužení splaškové kanalizace o cca 2,5 km. Část města je zasíťována televizním kabelovým rozvodem. Město je plynofikováno.

 

5. Vybavenost města

        V Zubří je základní škola, výuka probíhá ve dvou budovách a dvě mateřské školy. Všechny budovy škol jsou rekonstruovány, zatepleny, jejich stav je na velmi dobré úrovni.
Sportoviště tvoří:
        Víceúčelová hala, kde hrají své soutěže mj. extraligoví házenkáři, venkovní hřiště u sportovní haly na volejbal, fotbalové hřiště s novými kabinami, tělocvična v budově Sokolovny, tělocvična v základní škole, PC hřiště u základní školy (mj. atletická dráha, hřiště s umělým povrchem), hřiště s travnatým povrchem na Horním konci, hřiště s umělým povrchem na Starém Zubří, tenisové kurty u Sokolovny, tenisové kurty u základní školy, volejbalové kurty u základní školy, kuželna, bikecentrum v Březovci.
Kulturní a společenské prostory:
        Klub (nově zateplený a zastřešený), kde se nachází knihovna a kinosál, Muzeum v budově Petrohradu, sál Kulturního domu na Starém Zubří a sál na Horní škole. V objektu Dinner je vybudován depozitář města. Ke slavnostním účelům je využívána obřadní síň v budově městského úřadu.
Ve městě je několik malých obchodů s potravinami a prodejna TESCO, kromě toho několik prodejen s průmyslovým a drogistickým zbožím. Ve městě má ordinace 5 lékařů a je zde lékárna.
Ve městě je od roku 2007 uzavřené koupaliště, které chátrá.

Vývoj bytové výstavby v obci Zubří v období 2009 - 2014

  2009 2010 2011 2012 2013 2014
Počet dokončených bytů 19 25 15 12 10 9
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel 3,43 4,45 2,69 2,15 1,79 1,61
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v kraji 3,21 2,38 1,86 1,93 1,35 1,38
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v ČR 3,68 3,48 2,76 2,75 2,40 2,27


Pramen: ČSÚ

 

Domovní a bytový fond v obci Zubří dle SLDB 2011

Počet domů 1 248
Počet obydlených domů 1 122
Podíl obydlených domů 89,90%
Podíl obydlených domů v ČR 83,40%
Počet rodinných domů 1 049
Podíl rodinných domů 84,05%
Podíl rodinných domů v ČR 72,18%
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet 56,13%
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet v ČR 53,00%


Pramen: ČSÚ

6. Životní prostředí

Severní část území Zubří je součástí Chráněné krajinné oblasti Beskydy.
Místní lesy jsou převážně jehličnaté, ve smíšených porostech roste jasan, buk, dub a javor. V Zubří se vyskytuje vzácný šafrán karpatský, rostou zde také některé ze vzácných orchidejí (vstavače, kruštík).
Vodstvo tvoří zejména tok Rožnovské Bečvy, do kterého se vlévají přes město protékající Hodorfský a Starozuberský potok. Vodní plochy doplňují Hamerské rybníky v jihozápadní části Zubří.
Faunu v katastru města tvoří mimo drobných živočichů zajíci, bažanti, srnčí a jelení zvěř, divočáci, lišky, byl zaznamenán i výskyt vlků a medvěda. Z větších ptačích druhů hnízdí čápi, dravci, vyskytuje se i volavka, kormorán, moták, ze vzácných druhů hnízdí např. ledňáček, potápka či chřástal.

7. Správa města

Město má 21 členné zastupitelstvo a 7 člennou radu města. Na městském úřadě pracuje 23 zaměstnanců ve stálém pracovním poměru a průměrně 8 pracovníků VPP z úřadu práce, mzdovou agendu zpracovává vlastními zaměstnanci. Městský úřad má matriku. Stavebním úřadem pro město Zubří je Odbor výstavby a plánování při MěÚ Rožnov pod Radhoštěm.
Politické zastoupení města vzešlé z komunálních voleb v letech 2010 a 2014 je následující:

Volby 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volby 2014

 

 

Rozpočet města osciluje do výše 100 milionů Kč/rok. Od roku 2008 se daří udržet peněžní tok ve výsledku + 20 milionů Kč, což je přibližně částka, jakou město obdržel v tom roce za prodej plynárenského zařízení.

  

 

Vývoj rozpočtového hospodaření obce Zubří v letech 2009 - 2013 (v tis. Kč)

  2009 2010 2011 2012 2013
Daňové příjmy 45 637 41 248 41 680 43 690 55 655
Nedaňové příjmy 11 959 12 611 12 164 13 575 15 144
Kapitálové příjmy 267 670 376 323 145
Neinvestiční přijaté dotace 5 540 6 882 5 171 4 176 4 000
Investiční přijaté dotace 13 159 10 509 6 121 4 758 14 610
Příjmy 76 562 71 920 65 512 66 522 89 554
Běžné výdaje 53 232 48 110 44 792 48 313 54 398
Kapitálové výdaje 31 436 24 251 25 992 6 537 37 649
Výdaje celkem 84 668 72 361 70 784 54 850 92 048
Saldo příjmů a výdajů -8 106 -441 -5 272 11 672 -2 494
Podíl kapitálových výdajů 37,13% 33,51% 36,72% 11,92% 40,90%
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech 69,53% 66,89% 68,37% 72,63% 60,74%


Pramen: ČSÚ

 

 

 

 

 

 

 

A.2 Východiska pro návrhovou část

Zhodnocení plnění předchozího střednědobého plánu


Dalším základním východiskem je zhodnocení plnění předchozího střednědobého plánu, kterým byl Strategická plán rozvoje města na období 2009 – 2015.
Strategický plán rozvoje města Zubří na období 2009 až 2015 vycházel ze strategické vize:
„Město Zubří je atraktivním kulturně společenským centrem s širokou nabídkou aktivit a atraktivit a historických zajímavosti, udržující si své lidové zvyklosti. Město je vnímáno jako dobrá adresa pro život díky příjemnému prostředí a dobré dostupnosti, se škálou kvalitních služeb a širokými možnostmi volnočasových aktivit i podmínkami pro podnikání, vzdělávání a rozvoj lidských zdrojů.“

K naplnění této vize byly stanoveny tři póly rozvoje:
1. Kvalita života a veřejné služby
2. Kultura, infrastruktura a volný čas
3. Doprava, infrastruktura a životní prostředí
K těmto pólům rozvoje byla stanovena opatření k jejich naplňování a akční plány s dílčími aktivitami.
Strategický plán rozvojem byl vodítkem při sestavování rozpočtu na jednotlivé roky tohoto období. Jeho naplňování bylo limitováno finančními možnostmi města a možnostmi získání dotací z různých zdrojů financování.

Regenerace sídliště.
Byl zpracován plán regenerace sídliště, který je rámcem a je postupně realizován. Pozornost byla zaměřena na obnovu zeleně, opravu dětských hřišť a rozšíření kapacity parkovacích míst.

Nové stavební lokality.
Byly zpracovány dva návrhy nového náměstí, které zahrnovaly i bytové domy. Bylo jednáno s několika developery. Tato jednání, vzhledem ke zpomalení hospodářského růstu záhy ustala a v části prostoru byl realizován projekt klidového centra.
Byly započaty práce na novém územním plánu. Je předpoklad, že bude schválen v průběhu roku 2015. V tomto plánu je vytvořena rezerva pro výstavby cca 230 bytových jednotek (vč. rodinných domů).

Udržování kvality a rozšíření nabídky předškolního a základního stupně vzdělávání.
Byly zatepleny obě budovy základní školy. Rekonstrukce mateřské školy Duha s navýšením kapacity. Rozšířená kapacita mateřské školy na sídlišti a postupná realizace rekonstrukce sociální zařízení jednotlivých tříd.
Bylo vybudováno nové polyfunkční hřiště u základní školy. Jsou realizovány nové školní programy, učebny se postupně modernizují.
V průběhu roku 2015 je zpracováván projekt na rozšíření kapacity ZŠ T. G. Masaryka.

Mateřské centrum.
Projekt nebyl realizován.

Centrum agroenvironmentálního výzkumu.
Projekt nebyl realizován.

Koncentrace zdravotníků v jedné lokalitě.
Projekt nebyl realizován.
V roce 2015 se připravuje studie řešící výstavbu nového Lékařského domu splňujícího parametry moderního zdravotního střediska vč. lékárny.

Politika bezbariérovosti.
Realizován nový výtah Domu služeb (Centrum).
V roce 2015 se připravuje projekt výtahu na Městském úřadě, bezbariérového Komunitního domu pro seniory a Lékařského domu.

Centrum obchodu a služeb.
V průběhu plánovacího období bylo jednáno s firmou REAL CENTRUM a vznikl návrh nového náměstí od Ing. Arch. Bergmana. Po politických změnách v Radě města byl vypracován nový návrh od Ing. Arch. Zímy. Návrhy zůstaly jen na papíře. Následně bylo v části lokality vybudováno odpočinkové centrum.
Byl zateplen Dům služeb s výraznou změnou fasády.

Modernizace sportovišť včetně vybudování ubytovacích kapacit.
V prostoru za Základní školou bylo vybudováno Polyfunkční centrum volnočasových aktivit, které slouží jak školní mládeží, tak širokému spektru občanů. Byla renovována budova Sokolovny a proběhla rekonstrukce šaten na fotbalovém hřišti.

Udržování a rozvoj tradičních kulturních akcí.
Byly podporovány organizace a spolky v čele se Souborem písní a tanců Beskyd. K nejvýznamnějším akcím se řadí tradiční Metlářský jarmark. Vynikající činnost v této oblasti odvádí muzejní rada.
Byla zateplena budova Klubu včetně celkové opravy střechy.

Vytvoření marketingové studie kultury a cestovního ruchu.
Nebylo realizováno.

Cestovní ruch.
Aktivity v oblasti cestovního ruchu nebyly realizovány.

Relaxační centrum Poloostrov Čertoryje.
Z původního záměru byla realizována podstatná část a to travnaté hřiště a dětské hřiště. Další realizace je vázána na dořešení majetkových vztahů.

Vybudování naučné stezky.
Nebylo realizováno.

Budování cyklostezek.
V rámci společného projektu Mikroregionu Rožnovsko byla vybudována cyklostezka údolím Rožnovské Bečvy.

Rekonstrukce a výstavba chodníků.
Realizace byla prováděná v návaznosti na aktuální stav chodníků.

Rekonstrukce a výstavba parkovacích míst.
Postupně se realizuje výstavba parkovacích míst na sídlišti v rámci revitalizace sídliště. Významné parkoviště bylo vybudováno v prostoru za Klubem. Nové parkovací místa vnikají i v jiných lokalitách (u hřbitova, pod Petrohradem, za Domem služeb …).

Úprava vjezdu do města.
Investorem akce je Ředitelství silnic a dálnic. Projekt je rozpracován a realizace naplánována na roky 2015 až 2017.

Dobudování vodovodní a kanalizační sítě.
Postupně jsou zasíťovány okrajové části města v návaznosti na možnosti získání dotací a vlastní zdroje města. Největší akcí byl projekt prodloužení splaškové kanalizace – 9 větví o celkové dálce 2,5 km.
Realizace dalších lokalit je rovněž vázána na možností získání dotací a aktuálních finančních zdrojích města.

Podpora sběru bioodpadu včetně pořízení nádob.
V rámci program MŽP byl ve dvou etapách realizován projekt podporující likvidaci bioodpadu pomoci kompostovacích kontejnerů. Dlouhodobě je realizováno třídění komunálního odpadu pomoci barevných kontejneru rozmístěných v jednotlivých lokalitách města.

Obnova a zatraktivnění relaxačních zelených ploch ve městě.
Postupná realizace revitalizace sídliště. Vybudováno klidové centrum v prostorách „Na Fojtství“. Byla obnovena zeleň před Klubem.

Závěr hodnocení strategického plánu 2009 - 2015
Strategický plán města nebyl realizován ve všech svých bodech, ale byl a je zcela jistě východiskem pro plánovaný rozvoj města.

 
Šetření mezi obyvateli města, podnikateli a spolky

Jedním ze základních východisek pro navrhovanou část ROP je provedení šetření mezi obyvateli města, podnikateli a spolky. To proběhlo v měsíci květnu 2015, když bylo osloveno cca 100 podnikatelů a spolků, obyvatelé se mohli zapojit prostřednictvím papírového dotazníku ze Zuberských novin či webové aplikace. Do akce se zapojilo 213 občanů, 8 spolků, 5 podniků. Výstup je uveden v příloze č. 1 tohoto dokumentu.

SWOT analýza

Silné stránky

  • Prostředí a vnější vlivy
    Aktivita občanů a spolků. Mezinárodní spolupráce (partnerství). Výhodná poloha města. Zpracovaný nový územní plán.
  • Volný čas, kultura a sport
    Množství a kvalita sportovišť. Kulturní povědomí obyvatel, vysoká angažovanost. Aktivita pracovníků MěÚ. Přítomnost vrcholového sportu.
  • Infrastruktura a životní prostředí
    Plynofikace, vodovody, kanalizace, KTS. Autobusové, vlakové spojení. Sběrný dvůr. Upravené veřejné prostory. Kvalita ovzduší.
  • Občanská vybavenost
    Školy. Pošta, banka. Síť prodejen potravin. Lékaři, lékárna.
  • Zaměstnanost
    Velký stabilní zaměstnavatel. Existence nemovitostí, vhodných pro podnikání. Výhodná poloha města pro výjezd zaměstnanců. Mentalita obyvatel.

Slabé stránky

  • Volný čas, kultura a sport
    Stav sportovní haly a koupaliště. Stav Petrohradu a Klubu. Blízkost významného centra turismu (Rožnov p.R.). Nedostatek ubytovacích kapacit.
  • Infrastruktura a životní prostředí
    Vjezd do Zubří z I/35. Stav místních komunikací. Černé skládky.
  • Občanská vybavenost
    Absence zařízení pro seniory. Špatná dostupnost odborných lékařů. Slabá nabídka služeb.
  • Zaměstnanost
    Nízká průměrná mzda. Malý počet zaměstnavatelů. Vyšší míra nezaměstnanosti.
  • Prostředí a vnější vlivy
    Konkurence turistické oblasti Beskyd. Absence centra města. Omezená aktivita investorů. Neprůjezdnost města.

Příležitosti

  • Prostředí a vnější vlivy
    Potence výstavby nového společenského centra. Možnost získání podpory v rámci příhraniční spolupráce. Vysoké procento mladých lidí. Možnost nové zástavby blízko centra města.
  • Volný čas, kultura a sport
    Angažovanost a zájem obyvatel. Možnost získání dotačních prostředků. Program obnovy sportovišť. Podněcování zájmu dětí a mládeže o kulturu a sport.
  • Infrastruktura a životní prostředí
    Příslib řešení vjezdu do Zubří Možnost získání dotací z OPŽP Program regenerace sídliště
  • Občanská vybavenost
    Dotační příležitost pro vybudování zařízení pro seniory. Vybudování lékařského domu. Soustředění služeb do přirozeného centra města. Stabilita počtu míst v MŠ. Zkvalitnění výukových prostor v ZŠ.
  • Zaměstnanost
    Rozvoj podnikatelského prostředí. Stabilita Gumáren. Nové pracovní příležitosti díky investicím (i obecním).

Hrozby

  • Volný čas, kultura a sport
    Nezískání potřebných dotačních prostředků. Pokles zájmu občanů o kulturu a sport.
  • Infrastruktura a životní prostředí
    Povodně, vichřice. Stárnutí komunikací. Kanalizace Hamerská.
  • Občanská vybavenost
    Nedostatek ubytovacích kapacit. Složité úpravy územního plánu. Stárnutí obyvatel.
  • Zaměstnanost
    Krize Gumáren. Levná pracovní síla z východu. Legislativní překážky u zaměstnavatelů.
  • Prostředí a vnější vlivy
    Trvající nezájem investorů. Omezené podnikatelské možnosti. Zhoršení mezilidských vztahů.

B. NÁVRHOVÁ ČÁST

B.1 Strategická vize

V rámci projektu PRO byly sestaveny 4 pracovní skupiny v jednotlivých oblastech, které měly, s přispěním výsledků šetření mezi obyvateli města, podnikateli a spolky, vytvořit jednotlivé programové cíle s jednotlivými opatřeními. Oblasti zadané pracovním skupinám byly:
a) Oblast kultura, školství, sport
b) Oblast sociální
c) Oblast životního prostředí
d) Infrastruktura, služby

Na základě výstupů z pracovních skupin (viz příloha č. 2 tohoto dokumentu), po projednání v realizačním týmu PRO, vznikl následný program rozvoje města s následujícím obsahem. Vize Programu rozvoje města Zubří je obrazem toho, jakým směrem se bude město měnit a zlepšovat a jak bude vypadat na konci řešeného období, tj. v roce 2020.
Strategická vize Programu rozvoje města je definována na základě výsledků a závěrů analytické části, zejména provedené analýzy SWOT a dotazníkového šetření, čímž je zajištěna její budoucí reálnost a splnitelnost.

Jak bychom chtěli, aby bylo město Zubří charakterizováno po uplynutí pětiletého období platnosti programu rozvoje?

 Zubří je příjemným místem pro život. Lidé zde žijí v souladu s přírodou a v její těsné blízkosti, ale zároveň v komfortu města, které je k lidem přátelské.
 Obyvatelé města se zde cítí v bezpečí a využívají možností zapojit se do lokálního společenského dění, zejména kulturního a sportovního vyžití. Spokojeně zde žijí a vychovávají své děti.

  

 

B.2 Cíle, opatření a aktivity

Vysoká důležitost    Střední důležitost    Nízká důležitost

Cíl : „Kvalitní život – město pro klidný, spokojený život”

Naplněním tohoto cíle dosáhnout stavu zvýšení pocitu bezpečnosti občanů, provést opatření vedoucí ke zvýšení dostupnosti služeb pro obyvatele a realizovat aktivity, které povedou ke zvýšení vzdělanosti, informovanosti a nabídky kvalitního kulturního života a budou aktivizovat občany k zapojení do společenského života obce.

Opatření : „1. 1. Bezpečnost a informovanost”

Opatření řeší problematiku prevence kriminality a omezení projevů sociálně patologického chování, zaměřuje se na zvýšení informovanosti a osvěty v oblasti bezpečnosti, při krizových situacích a v oblasti bezpečnosti silničního provozu.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„1.1.a) kamerový systém”

2017 - 2019 město Zubří 600 Vlastní + externí
6 monitorovaných míst

„1.1.b) prevence kriminality, sociálně patologických jevů a bezpečnosti”

2017 - 2020 město Zubří 100 Vlastní + externí
2 přednášky ročně

„1.1.c) zabezpečení veřejných budov”

2016 - 2020 město Zubří 300 Vlastní
Elektronické zámky (Klub,OS,Petrohrad,…)

„1.1.d) městská policie”

2018 - 2020 město Zubří 0 Vlastní
2 členná hlídka/2x týdně

Opatření : „1. 2. Sociální služby”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„1.2.a) podpora terénní sociální služby”

2016 - 2020 město Zubří 470 Vlastní + externí
Zvýšení počtu klientů

„1.2.b) zajištění chodu KODUS”

2019 - 2020 město Zubří 0 Vlastní
Pro 16 bytů

„1.2.c) podpora organizací se zaměřením na sociální oblast - dotace”

2016 - 2020 město Zubří 2130 Vlastní
Dotace spolkům – pro občany Zubří, grantový program

Opatření : „1. 3. Školství a vzdělávání”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„1.3.a) modernizace vzděl. programů MŠ a ZŠ”

2016 - 2020 město Zubří 250 Vlastní
Moderní výukové metody

„1.3.b) zkvalitnění výukových prostor, hřiště”

2016 - 2020 město Zubří 2800 Vlastní + externí
lepší vybavení tříd, nové učebny

„1.3.c) revitalizace zahrady u školy TGM”

2017 - 2020 město Zubří 250 Vlastní + externí
Demolice staveb, parkoviště,arboretum

„1.3.d) arboretum školy TGM jako envir. učebna”

2020 - 2020 město Zubří 200 Vlastní
Nové metody výuky

„1.3.e) kurzy pro vzdělávání seniorů”

2016 - 2020 město Zubří 50 Vlastní
10 přednášek

Opatření : „1. 4. Kultura a sport, volný čas (včetně podpory neziskových organizací)”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„1.4.a) vybudování nové knihovny v DS”

2016 - 2016 město Zubří 5600 Vlastní + externí
1 centrum

„1.4.b) zpřístupnění „Depozitáře“ Muzea”

2016 - 2020 město Zubří 600 Vlastní
8 akcí ročně

„1.4.c) úpravy interiéru Klubu pro spolkovou činnost”

2017 - 2018 město Zubří 800 Vlastní + externí
Klubovny pro spolky

„1.4.d) vytvoření projektu „Kulturní léto“”

2019 - 2020 město Zubří 0 Vlastní
2 akce pořádané v Zubří v létě venku

„1.4.e) podpora spolkové a sportovní činnosti klubů a organizací”

2016 - 2020 město Zubří 19700 Vlastní
Grantový program

Cíl : „Rozvoj - atraktivní Zubří”

Zvýšit atraktivitu města tak, aby mladí lidé neměli důvod odcházet, ale spíše ve městě zůstávali, vybudovali si zde bydlení a vztahy. Realizovat aktivity vedoucí k podpoře podnikání, zajištění dopravní infrastruktury, služeb.

Opatření : „2. 1. Bydlení a výstavba (vč. technické infrastruktury)”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„2.1.a) rekonstrukce sportovní haly”

2016 - 2018 město Zubří 62000 Vlastní + externí
Střecha, tribuna, soc. zařízení

„2.1.b) rekonstrukce Petrohradu”

2016 - 2016 město Zubří 3800 Vlastní + externí
Střecha, schody, soc.zařízení

„2.1.c) komunitní dům pro seniory+lék. dům”

2016 - 2020 město Zubří 27600 Vlastní + externí
Součást MA (multifunkční areál)

„2.1.d) koupaliště,relaxace,vnit.bazén,kuželna,dětská herna”

2016 - 2019 město Zubří 140050 Vlastní + externí
Součást MA (multifunkční areál)

„2.1.e) budování VaK - St.Zubří,Hamerská,Horní konec, Nad Fojstvím”

2016 - 2020 město Zubří 26500 Vlastní + externí
Nová kanalizace a vodovodu na St. Zubří a na HK

„2.1.f) rekonstrukce Klubu”

2016 - 2020 město Zubří 2000 Vlastní + externí
Reko velkého sálu, úpravy přízemí – vestibul, zázemí účinkujících, kancelář, bufet

„2.1.g) rozšíření smuteční obřadní síně”

2019 - 2020 město Zubří 2000 Vlastní
rozšíření kapacity

„2.1.h) rozšíření hřbitova”

2018 - 2019 město Zubří 350 Vlastní
Rozšíření počtu hrobových míst

„2.1.i) rekonstrukce obj. č.p. - Dinner”

2018 - 2020 město Zubří 1000 Vlastní + externí
Rekonstrukce objektu

Opatření : „2. 2. Dopravní infrastruktura”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„2.2.a) spolupráce při realizaci vjezdu z I/35”

2017 - 2017 ŘSD 600 Vlastní
Plynulý vjezd a výjezd z města

„2.2.b) reko a výstavba MK”

2016 - 2020 město Zubří 11100 Vlastní
Lepší identifikace ulic v městě

„2.2.c) příjezd a parkoviště u Sportovní haly”

2016 - 2019 město Zubří 600 Vlastní
Směna Deahnovo, dílny Pod Hůrkou, Hobby

„2.2.d) rozšíření parkoviště u Domu služeb”

2016 - 2018 město Zubří 700 Vlastní
Rozšíření parkoviště o nová stání

Opatření : „2. 3. Zaměstnanost a podpora podnikání”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„2.3.a) podpora zaměstnanosti formou VPP”

2016 - 2020 město Zubří, ÚP 5200 Vlastní + externí
8 míst

„2.3.b) podpora podnikatelské sféry”

2016 - 2020 město Zubří 200 Vlastní
podnikatelé

„2.3.c) spolupráce s významnými zaměstnavateli”

2016 - 2020 město Zubří 0
Zejména Gumárny Zubří, a.s.

Opatření : „2. 4. Cestovní ruch”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„2.4.a) zajištění kvalitních služeb Polyfunkčního centra a vybudovaného MA”

2016 - 2020 město Zubří 2700 Vlastní
Zatraktivnění města

„2.4.b) propagace města”

2016 - 2020 město Zubří 300 Vlastní
reklama

„2.4.c) vybudování ubytovacích kapacit”

2019 - 2020 město Zubří, privátní sektor 0 Externí
ubytovna

Opatření : „2. 5. Politika bezbariérovosti”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„2.5.a) vybudování výtahu na MěÚ”

2018 - 2018 město Zubří 2300 Vlastní + externí
Bezbariérový úřad

„2.5.b) bezbariérový MA”

2017 - 2020 město Zubří 0
V souvislosti s výstavbou MA

„2.5.c) rekonstrukce chodníků a přechodů”

2016 - 2020 město Zubří 14000 Vlastní + externí
Snadný pohyb po městě

Cíl : „Ochrana, tvorba a péče o životní prostředí”

Chránit vytvářet a pečovat o životní prostředí v širším slova smyslu, vytvořit prostředí pro zdravý aktivní styl život včetně prevence civilizačních chorob, vytvářet pozitivně působící estetické prostředí veřejných prostor města. Snížit negativní dopady dopravy na životní prostředí ve městě.

Opatření : „3. 1. Vzhled města a životní prostředí”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„3.1.a) výsadba zeleně v již navržených lokalitách”

2016 - 2020 město Zubří 1000 Vlastní + externí
Nová zeleň

„3.1.b) třídění odpadů – bioodpad, kontejnery”

2016 - 2020 město Zubří 500 Vlastní
Zefektivnění rozmístění kontejnerů na odpady, odběrná místa pro bioodpad

„3.1.c) zabezpečení kvalitnějšího vytápění pevnými palivy”

2016 - 2016 město Zubří 0
Pomoc občanům při vyřizování „kotlíkové“ dotace, obecně závazná vyhláška

„3.1.d) podpora zachování původních dřevin”

2016 - 2020 město Zubří 350 Vlastní
3 lokality

„3.1.e) výsadba zeleně – aleje”

2016 - 2020 město Zubří 500 Vlastní + externí
200 stromů

„3.1.f) revitalizace zeleně v lokalitě u fotbalového hřiště a MA”

2018 - 2019 město Zubří 2000 Vlastní + externí
Úprava prostoru severně od koupaliště po halu, odpočinková oblast

Opatření : „3. 2. Vliv dopravy na životní prostředí”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„3.2.a) úprava prostoru kolem škol – bezpečnost, parkování”

2016 - 2020 město Zubří 1500 Vlastní
Parkování, chodníky

„3.2.b) řešení dopravního značení ve městě”

2019 - 2019 město Zubří 100 Vlastní
Optimalizace dopravního značení

B.3 Podpora realizace programu

 B. 3. 1 Způsob realizace programu rozvoje města

V Programu rozvoje města Zubří na období 2016 - 2020 byl stanoven nejen obecný směr rozvoje města, ale i konkrétní aktivity směřující k naplnění požadovaných cílů.
Protože naším cílem je, aby tento dokument byl „živý“ sloužil k rozvoji obce, pomohl při čerpání dotací a neskončil „v šuplíku“ je zapotřebí ujasnit, jak bude probíhat samotná
realizace navrhovaných záměrů. V rámci úspěšného dosažení všech zamýšlených cílů je nutné zapojit všechny aktéry rozvoje obce (soukromý sektor, neziskový sektor, veřejnost atp.).
Aby realizace dokumentu měla dostatečný spád a aby bylo vůbec možné aktivity realizovat, je třeba stanovit subjekty a osoby odpovědné nejen za řízení realizace, ale i za výkon a kontrolu plnění jednotlivých aktivit. S ohledem na velikost města nebylo nutné zřizovat nové orgány či instituce. Proto bylo na základě proběhnuvších jednání (v rámci pracovních skupin, projednání s veřejností, jednání zástupců obce apod.) zvoleno následující implementační schéma:

Řídící složka:

rada města

Zodpovědni:

Ing. Lubomír Vaculín / starosta

Mgr. Stanislav Petružela / místostarosta

 

 

* ČINNOSTI
- na základě podkladů Výkonné a kontrolní složky (viz níže) a jiných podkladů usměrňovat realizaci programu rozvoje města tj.: iniciace realizace opatření a aktivit,
- vyhledávání a zajišťování zdrojů financování aktivit programu rozvoje města
- projednání podnětů vztahujících se k realizaci opatření a aktivit
- schvalování zpráv o realizaci programu rozvoje města
- projednávání změn a aktualizací programu rozvoje města
- schvalování aktualizací a revizí programu rozvoje města
- delegování jednotlivých činností a pravomocí na odpovědné osoby

Výsledky jednání, zejména schválené znění Monitorovacích zpráv o průběhu
realizace programu rozvoje města a aktuální verze programu rozvoje města bude
zveřejněna na internetových stránkách města: http://www.mesto-zubri.cz

* ČASOVÁ NÁROČNOST
zástupci řídící složky se budou scházet dle aktuální potřeby nejméně však 1x
do roka, v období přípravy rozpočtu na následující rok setkání skupiny bude iniciováno Výkonnou a kontrolní složkou – zástupcem města podklady pro jednání budou rozeslány v elektronické podobě členům řídící složky nejpozději 7 dní před plánovaným setkáním, informace o konání setkání řídící skupiny budou zveřejněny na internetových stránkách obce


Výkonná a kontrolní složka:

městský úřad

Mgr. Lenka Přečková, vedoucí Odboru kultury a sportu

Radek Janošek,  vedoucí Odboru výstavby

Ing. Antonín Holiš, vedoucí Hospodářsko-správního odboru

Ing. Milan Palacký, vedoucí Ekonomického odboru

* ČINNOSTI:
- realizace program rozvoje města
- příprava podkladů pro jednání řídící složky týkající se naplňování realizace program rozvoje města
- svolání řídící složky v případě potřeby, minimálně 1x za rok v období přípravy rozpočtu na následující rok
- evidence podnětů vztahujících se k doplnění a aktualizaci program rozvoje města
- činnosti spojené s monitoringem realizace program rozvoje města (viz kapitola B.3.2)
- spolupráce s orgány státní správy a samosprávy a s dílčími dodavateli prací
- zveřejňování informací týkajících se programu rozvoje obce na internetových stránkách obce


         Schválením Programu rozvoje obce byla ukončena zpracovatelská fáze. Stanovením odpovědnosti a náplní činnosti osob řídící a Výkonné a kontrolní složky jsou položeny základy realizace jednotlivých aktivit vedoucích k dosažení programových cílů uvedených v dokumentu. Jednotlivé aktivity budou realizovány dle jejich významu stanoveném v rámci priorizace aktivit (Akční plán bude zpracován v letech 2016-2018). Případné změny v průběhu realizace aktivit projedná a schválí řídící složka. Jednotlivé aktivity budou realizovány prostřednictvím konkrétních projektů.
Rozpracování projektových návrhů zajistí Výkonná a kontrolní složka.
Každoročně bude probíhat revize realizovaných a plánovaných aktivit. Případné další podněty a možné aktivity a projekty budou zařazeny do Zásobníku aktivit. Informace o průběhu realizace program rozvoje města budou minimálně jednou ročně zveřejněny na internetových stránkách obce.

B. 3. 2 Monitoring realizace programu rozvoje města

Za sledování naplňování cílů a opatření programu rozvoje města je odpovědná Výkonná a kontrolní složka. Mezi povinnosti pověřeného pracovníka (konkretizace osoby viz. B.3.1) související s monitoringem realizace PRO patří zejména:

- Shromažďování informací o průběhu realizace dílčích aktivit, jednotlivých opatření a programových cílů
- Zpřesňování informací o odpovědnosti za realizace jednotlivých aktivit (zejména na základě výsledku výběrových řízení). V případě realizace aktivit externím subjektem bude smluvně zajištěno dodržení termínů a naplnění indikátorů a zároveň včasné předání informací Výkonné a kontrolní složce o průběhu realizace aktivity.
- Každoroční zpracování vyhodnocení Akčního plánu
- Sledování indikátorů nastavených v předchozí kapitole
- Pravidelné sestavování Monitorovací zprávy o průběhu realizace programu rozvoje města (minimálně 1x ročně, jako podklad pro sestavení ročního rozpočtu a rozpočtového výhledu či akčního plánu na následující rok)
- Předání Monitorovací zprávy o průběhu realizace programu rozvoje města členům řídící složky minimálně 7 dní před jejím projednáním
- V posledním roce platnosti stávajícího programu rozvoje města vypracování komplexní zhodnocení stávajícího programu rozvoje města, jakožto podklad pro jeho aktualizaci.

         Hodnoty ukazatelů a termíny plnění, které je nutné v rámci monitoringu sledovat, byly orientačně stanoveny v předchozích kapitolách programu rozvoje města, a budou zpřesněny
v plánovaném Akčním plánu. Monitorovací zpráva o průběhu realizace programu rozvoje města bude sloužit řídící složce k dalšímu rozhodování o úpravě a aktualizaci programu rozvoje města obce. Monitorovací zpráva o průběhu realizace programu rozvoje města bude obsahovat zejména:


- Informace o realizaci dílčích aktivit a projektů – každoroční přehled o aktivitách, které se podařilo v uplynulém roce realizovat /vyhodnocení akčního plánu/
- Informace o sledování hodnotících ukazatelů v rámci rozvojových aktivit, případně programových cílů
- Zdůvodnění odchylek od plánovaného průběhu realizace programu rozvoje města
- Návrh na změny či revize v programu rozvoje města

Monitorovací zpráva bude předložena řídící složce ke schválení. Výsledný dokument schválený řídící složkou bude zveřejněn na internetových stránkách obce

B. 3. 3 Způsob aktualizace programu rozvoje města

Program rozvoje obce je živým dokumentem, který je nutné revidovat případně aktualizovat dle průběhu realizace jeho dílčích částí. Podnětem k aktualizaci programu rozvoje města může být závažná změna vnějších podmínek, naplnění části program rozvoje města, či potřeba stanovení nových cílů. Podnětem k aktualizaci by neměla být změna politické reprezentace obce. Aktualizace celého dokumentu proběhne nejpozději v roce 2017.
Dílčí revize dokumentu budou probíhat v případě potřeby, minimálně ke konci každého kalendářního roku, ve vazbě na formulování dalších realizačních kroků programu rozvoje města a rozpočet obce. Podkladem pro dílčí revize budou aktualizované Vyhodnocení akčního plánu, Monitorovací zpráva o průběhu realizace aktivit. Podklady připraví osoba odpovědná za monitoring realizace programu rozvoje města. Tato osoba zajistí předání podkladů členům řídící složky v dostatečném předstihu, nejpozději 7 dnů před jednáním řídící složky.
Změny programu rozvoje města budou prováděny přímo do dokumentu. Výsledkem bude dokument s označením data, ke kterému se vztahuje (Program rozvoje města Zubří, aktualizovaná verze k XX.YY.ZZZZ). Dokument bude v úvodu obsahovat seznam revizí. Každá revize bude v textu vyznačena a opatřena termínem aktualizace.
Aktualizace programu rozvoje města a jeho změny budou schváleny zastupitelstvem obce souběžně se schvalováním ročního rozpočtu a rozpočtového výhledu obce.
Aktualizovaný program rozvoje města bude zveřejněn na internetových stránkách obce.

B. 3. 4 Způsob financování programu rozvoje města

Základním zdrojem financování rozvojových aktivit jsou vlastní zdroje obce.
Předpokládá se také možnost spolufinancování z veřejných rozpočtů (kraje, ČR, fondy EU).Řídící složka, mezi jejíž povinnosti patří též získávání finančních prostředků, bude usilovat
o zapojení soukromého sektoru či nevládních neziskových organizací. Předpokládané zdroje financování jednotlivých aktivit jsou popsány v předchozí kapitole. V průběhu naplňování programu rozvoje města bude docházet k zpřesňování informací o možnostech finančních zdrojů na jednotlivé aktivity, informace budou uvedeny v Akčním plánu. Tyto informace bude aktualizovat Výkonná a kontrolní složka. Program rozvoje města a jeho součásti (akční plán, přehledy apod.) jsou základním stavebním kamenem pro tvorbu finančního plánu, finančního výhledu ale i rozpočtu obce na následující rok.


Výkonná a kontrolní složka na základě následujících podkladů:
- Vyhodnocení akčního plánu
- Přehled o realizovaných aktivitách
- Monitorovací zprávy o průběhu plnění aktivit programu rozvoje města

Výkonná a kontrolní složka vypracuje ke konci rozpočtového období návrh rozpočtu na nový rok zahrnující informace o finančních tocích týkajících se aktivit v program rozvoje města. Výdaje spojené s naplňováním programových cílů budou v rozpočtu označeny. Díky tomu bude mít obec přehled, jaké prostředky na uskutečnění svých rozvojových priorit vynakládá. Směrodatným bude zejména akční plán a jednotlivá opatření v programu rozvoje obce a její aktualizace, kde jsou jednotlivé aktivity seřazeny dle priorit.