Vážení spoluobčané,
dostává se vám do rukou dokument, který si klade nemalé ambice nastínit Vám, jak by měla naše obec vypadat v roce 2020. Mluvit o rozvoji obce pro mnohé znamená popisovat složitý proces složený z mnoha různých faktorů a činností, které jsou často nejasné a spíše technického charakteru. Předložený Strategický plán rozvoje obce Křenovice 2012-2020 si klade za cíl rozvoj obce ve střednědobém horizontu prezentovat srozumitelně a věcně. Stanovení vize a cílů vychází nejen z aktuálních potřeb obce a jejich občanů, ale bere v úvahu i mnoho různých vnějších faktorů ovlivňujících dnes i v budoucnosti všechny aspekty života v Křenovicích. Každý z Vás je bezesporu schopen položit velké množství otázek a zamýšlet se nad tím, co Křenovice potřebují, kam by měly v budoucnu směřovat. Odpovědět na všechny otázky není jednoduché a v zásadě se jedná o nemožný úkol, ale co lze udělat, je definovat onu vizi a obecné cíle a pokusit se popsat Křenovice v roce 2020 v hlavních obrysech.
Strategický plán rozvoje, který máte v rukou, popisuje vize a cíl pro rozvoj Křenovic do roku 2020 a ukazuje i cesty a nástroje jak jednotlivé priority naplnit. Křenovice mají všechny předpoklady pro to, aby i v roce 2020 byly vyhledávaným a atraktivním místem s pestrým občanským životem, s dobrou dostupností či občanskou vybaveností. Rozvoj obcí je v dnešní době velice populární téma a existují různé typy dokumentů a technických studií, které jej mají naplňovat. Strategický plán Křenovic 2012–2020 by nicméně neměl být pouze „technickým“ dokumentem, ale měl by především umožnit všem občanům jasně posuzovat různé aktivity ve vazbě na předpokládaný dlouhodobý cíl rozvoje obce.
Je nutné si uvědomit, že předmětem strategického plánování na úrovni obcí nejsou dnes pouze „tvrdé“ či investiční faktory determinující hospodářský rozvoj či dopravní obslužnost. Mnohem větší význam získávají faktory „měkké“ či neinvestiční, které výrazným způsobem ovlivňují kvalitu života v obcích a mezi něž lze zařadit kupříkladu činnosti spolků, služby či vytváření pozitivního obrazu obce v regionu. Rozvoj obou typů faktorů by měl být vždy vázán na dlouhodobou vizi a všichni občané by měli být jasně srozuměni proč a za jakým účelem se ta či ona investice či dotace realizuje. Předložený dokument si klade ambici tento předpoklad naplnit a ukázat v základních rysech jaké jsou možnosti rozvoje ať už v oblasti investiční či neinvestiční.
Předložený materiál obecně vychází z desítek různých zdrojů, které lze zjednodušeně zařadit do několika skupin. V prvé řadě jsou to strategické dokumenty národní a krajské. Cílem je, aby předložený materiál byl v souladu s rozvojovými prioritami definovanými na úrovni kraje a zároveň zdůrazňoval konkrétní požadavky a potřeby obce. Další skupinu zdrojů tvoří odborné studie na národní či regionální úrovni včetně zapojení relevantních statistických dat (např. územní plánování, generely). Poslední skupinou zdrojů jsou pak dostupné materiály různých druhů na úrovni obce včetně výsledků z realizovaného dotazníkového šetření.
Strategický plán rozvoje obce Křenovice 2012–2020 umožní efektivnější využívání různých typů dotací včetně evropských a bude možné ho používat jako podkladový dokument pro různé druhy řízení včetně územního plánování. Věříme, že sestavený dokument přinese obci Křenovice možnosti koncepčního dlouhodobého rozvoje směřujícího uceleně k nastíněné vizi pro rok 2020.
Za autorský kolektiv
Jaromír Konečný
------------------------------------------------
Poznámka k verzi:
Do aplikace ObcePRO byla převedena pouze návrhová část strategie, přičmž struktura Prioritních os, podoblastí, cílů, opatření aktivit byla přizpůsobena doporučené struktuře aplikace.
Strategická vize obce Křenovice je jádrem v procesu dlouhodobého rozvoje obce, který je deklarován především následujícími zájmy:
Křenovice jsou obcí s bohatou historií vázanou na svébytné postavení v regionu Politaví s dlouhodobě budovanou infrastrukturou zaměřenou především na podporu sídelní funkce. Dlouhodobě představují atraktivní lokalitu s vysokou kvalitou života založenou na vyváženosti tradičních venkovských prvků a na dostupnosti do regionální metropole s velkou škálou pracovních příležitostí. Obec se od roku 2000 dynamicky rozvíjí nejen díky vynikající infrastrukturní bázi, ale i dostatečnému zázemí v podobě služeb v obci či široké nabídce volnočasových aktivit.
Dle provedené SWOT analýzy a dotazníkového šetření lze konstatovat, že obec Křenovice v roce 2011 nevykazuje žádné výrazné disparity. V porovnání s řadou obcí podobné velikosti je nutné pozitivně poukázat na nabídku volnočasových aktivit v obci zajišťovanou celou řadou občanských sdružení. Obec si nadále udržuje charakter tradičního venkovského sídla včetně citlivé politiky územního plánování napomáhající udržování této situace. Současná výchozí situace umožňuje, při splnění určitých podmínek, další cílený rozvoj obce tak, aby byla dobrým bydlištěm pro jeho obyvatele, podporovala malé a střední podnikání ve vazbě na širší investiční záměry regionálního charakteru a dále rozvíjela svoji pozici kulturního a společenského centra.
Návrh strategické vize a globálního cíle se opírá o zpracované dotazníkové šetření „Křenovice 2011“, které proběhlo v prvním kvartálu roku 2011 a rovněž o SWOT analýzu obce, která v souladu s dotazníkem definuje celkem 4 hlavní oblasti rozvoje (jedná se o veřejnou správu, životní prostředí, územní rozvoj a infrastruktura a život v obci). Strategie se opírá rovněž o zkušenosti a záměry vedení obce, znalosti a zkušenosti členů pracovních skupin k jednotlivým prioritním osám včetně podnikatelů žijících a působících v obci.
Obec Křenovice bude realizovat strategické kroky vedoucí k naplnění strategické vize rozvoje obce s využitím principu udržitelného rozvoje s tím, že:
Strategická vize představuje ucelený strategický pohled na rozvoj obce do roku 2020 s tím, že určuje základní rámec pro globální cíl a jednotlivé prioritní osy a opatření. Jedná se o základní obecný rámec závazný pro naplňování odpovědnými představiteli obce ve vazbě na stanovená opatření.
Obec Křenovice definuje svou rozvojovou vizi a globální cíl do roku 2020 následovně:
STRATEGICKÁ VIZE Obec Křenovice chce být místem s kvalitním životním prostředím, místem zachovávajícím hodnoty moravského venkova, místem s parametry sídla nacházejícího se v udržované a pestré krajině a zabezpečujícího veškeré základní potřeby svých obyvatel, a to ve vazbě na potenciál dopravní infrastruktury zajišťující efektivní spojení s krajským městem a dalšími regionálními centry. Další rozvoj kulturních, sportovních, vzdělávacích, zdravotnických a sociálních služeb bude definován se zřetelem na poskytování maximální šíře těchto služeb vedoucích k naplňování potřeb obyvatel obce. Nadále bude podporována silná role občanského sektoru v podobě aktivně fungujících občanských sdružení zajišťujících širokou paletu nabídky volnočasových aktivit. K jejich stabilizaci bude obec využívat svůj ekonomický i koordinační potenciál ve vazbě na aktivity dalších subjektů veřejné správy na lokální či regionální úrovni. |
GLOBÁLNÍ CÍL Vytvoření lokálního centra se silným zázemím v oblasti sociální, kulturní a sportovní, posilujícího kombinaci moderního životního stylu s tradičním venkovským prostředím při zachování vyváženého územního rozvoje. |
---------------------
Cíl : „3.2. Územní rozvoj a infrastruktura - Doprava”
Opatření : „3.2.1. Veřejná doprava” Cílem opatření je zachovat obci dlouhodobě jednu z největších předností obce, a to kvalitní dopravní obslužnost. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2012 - 2020 | 0 | ||
1. Pravidelné (roční) revize konkrétních spojů z Křenovic do Vyškova. 2. Vyžádání ročních výstupů z IDS (informace z GPS, skutečné příjezdy, odjezdy, počty cestujících). 3. Průběžné zjišťování potřeb občanů v souvislosti se spojením na Vyškov (zejména časy, návaznosti na pracovní dobu apod.). 4. Analýza vstupních informací a v návaznosti na ni příp. vyvolání jednání se společností KORDIS ohledně změn jízdních řádů ve spolupráci s okolními dotčenými obcemi. |
Opatření : „3.2.2. Územně plánovací dokumentace k významným dopravním stavbám” Ve vazbě na priority dopravní infrastruktury a životního prostředí usilovat o revizi územně plánovací dokumentace obce i kraje v souvislosti s řešením Křenovické spojky a silničního obchvatu II/416. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2013 - 2014 | starosta | 200 | Vlastní |
Zpracování technické studie k severní variantě Křenovické spojky, včetně odhadu nákladů na realizaci a včetně ověření dopadů na stávající grafikony uváděné v Aktualizaci studie proveditelnosti Severojižního kolejového diametru. |
|
2013 - 2020 | starosta | 100 | Vlastní |
V územním plánu obce u plochy BR Z29 změna funkčního využití území z plochy bydlení na plochy zemědělské. Na základě změny ZÚR JmK změna územního plánu obce, která bude obsahovat severní variantu Křenovické spojky. |
|
2013 - 2017 | starosta | 200 | Vlastní |
Analýza dopadů výstavby obchvatu na obec, analýza jiných možností řešení silniční dopravy v obci s důrazem na nadměrný počet kamionů projíždějících centrem obce. Veřejná diskuze o obchvatu. Formulace stanoviska obce k silničnímu obchvatu II/416 a jeho schválení na veřejném zasedání zastupitelstva. |
Cíl : „4.6. Život v obci - Bezpečnost v obci”
Opatření : „4.6.1. Zvýšení bezpečnosti obyvatelstva v oblasti kriminality” Cílem opatření je snížit majetkovou kriminalitu v obci, omezit negativní dopady přítomnosti sociálně nepřizpůsobivých osob, posílit prevenci rizikového chování dětí a mládeže. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zvýšení bezpečnosti obyvatelstva v oblasti kriminality” |
2012 - 2020 | 0 | ||
1. Podpora organizovaných aktivit pro dospívající mládež. 2. Podpora komunity – zázemí pro vyžití, např. skate, in-line, herna apod. 3. Zapojení dospívajících do rozvojových i rozhodovacích činností v obci. 4. Zvýšený dohled na problémová místa ve spolupráci s PČR. 5. Opakované informování veřejnosti, zejména seniorů o nebezpečí krádeží, včetně postupů při podezření či zjištění této činnosti. 6. Dlouhodobé sledování a vyhodnocování statistik kriminality minimálně dle ročních hlášení PČR Sla |
Opatření : „4.6.2. Krizové řízení a ochrana obyvatelstva” Cílem opatření je předcházet vzniku možných krizových situací, zajistit dostatečnou připravenost na zvládnutí krizových situací a dostatečně zajistit obnovu území po krizových situacích. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Obnova hasičské techniky” |
2016 - 2020 | 2000 | Vlastní + externí | |
Pořídit novou/repasovanou hasičskou CAS |
Cíl : „4.5. Život v obci - Podpora podnikání v obci”
Opatření : „4.5.1. Podpora podnikání v obci” Cílem opatření je nalézt možné formy podpory pro místní podnikatele. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Podpora podnikání v obci” |
2012 - 2020 | 0 | ||
1. Propagace místních podnikatelů formou inzerce na webových stránkách obce a ve Zpravodaji. 2. Propagace podnikatelů, kteří podporují kulturně společenské akce v obci (sponzoring, dary do tomboly apod.), formou umístění reklam, zveřejňování, poděkování atd. 3. Propagace formou využívání a doporučení místních výrobků. 4. Zejména v zakázkách malého rozsahu na dodávky a služby při průzkumu trhu či oslovení více dodavatelů oslovovat i firmy, které mají v obci sídlo. |
Cíl : „4.4. Život v obci - Občanský kulturně společenský život”
Opatření : „4.4.1. Spolková činnost, kultura, sport” Cílem opatření je podpora práce spolků a veřejně prospěšných organizací neziskového charakteru, zaměřených na kulturu, sport a jinou veřejně či vzájemně prospěšnou činnost. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Spolková činnost, kultura, sport” |
2012 - 2020 | 0 | ||
1. Podpora osvěty a vzdělávání formou školení či seminářů představitelů spolků, zejména statutárů, hospodářů, vedoucích mládeže. Možná témata – aktuální legislativa, hospodaření NNO s důrazem na ekonomickou soběstačnost, možné zdroje financování NNO. 2. Prohloubení spolupráce mezi spolky, zejména v oblasti koordinace pořádaných akcí, společné propagace, poskytování vlastního zázemí. 3. Jasně daný systém finanční podpory obce pro spolkovou činnost s důrazem na podporu činnosti směřované na dě |
Opatření : „4.4.2. Občanská obec, mezilidské vztahy” Cílem opatření je posílit občanské povědomí a mezilidské vztahy typické pro moravský venkov. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Občanská obec, mezilidské vztahy” |
2012 - 2020 | 0 | ||
1. Maximálně a všemi dostupnými způsoby se zasazovat o „veřejnost“ obce (kulturní akce pro veřejnost, akce typu brigády – zeleň, koupaliště atd., „otevřené“ instituce, možnost podílet se na rozhodování). 2. Zajistit dostatečnou informovanost nových obyvatel o místním dění, informovat je o místních možnostech, fungování úřadu, spolcích, ale i o místních zvyklostech, které by zejména příchozí z městského prostředí mohly zaskočit Dát občanům možnost, aby si sami formovali požadavky vedoucí k jejic |
Cíl : „4.3. Život v obci - Sociální a zdravotní služby v obci”
Opatření : „4.3.1. Bydlení pro seniory a sociálně slabé rodiny” Cílem opatření je zajistit přípravu a následně realizaci bydlení pro seniory a sociálně slabé rodiny. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2016 - 2020 | 30000 | ||
|
2016 - 2020 | 2000 | ||
Cíl : „4.2. Život v obci - Školství, děti a mládež”
Opatření : „4.2.1. Základní a mateřská škola v obci” Cílem opatření je především zajistit optimální provoz všech využívaných budov a dokončit plánové rekonstrukce. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2015 - 2017 | starosta | 16000 | Vlastní + externí |
|
2016 - 2016 | 500 | Vlastní | |
|
2015 - 2016 | 7000 | Vlastní | |
Opatření : „4.2.2. Zájmová činnost mládeže” Cílem opatření je zajistit dlouhodobou udržitelnost současné zájmové činnosti mládeže posílenou o zapojení dospívajících do zájmové činnosti v obci. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2012 - 2020 | 0 | ||
1. Maximální podpora ze strany obce směrem k místním spolkům, které se mládeži věnují. Podpora ať už finanční či metodická vedoucí k udržení současného stavu. 2. Zapojit dospívající nenásilnou formou do života obce, posílit jejich občanské vědomí a působit preventivě a výchovně, zejména v oblasti prevence kriminality, alkoholismu a užívání omamných látek. Možné aktivity – např. zapojení mládeže do zlepšování životního prostředí, outdoorové aktivity, vyčlenění prostoru, kde budou mít soukromí, |
Cíl : „4.1. Život v obci - Infrastruktura pro volný čas”
Opatření : „4.1.1. Infrastruktura pro volný čas a rekreaci” Cílem opatření je rozšířit a zkvalitnit infrastrukturu pro sportovní rekreaci a zlepšit příležitosti místního obyvatelstva pro aktivní využití volného času. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2014 - 2017 | starosta | 1500 | Vlastní + externí |
Výstavba asfaltové komunikace pro in-line a skateboard a výstavba fitness hřiště za Sokolským hřištěm. |
|
2015 - 2018 | starosta | Vlastní + externí | |
Projektová příprava a výstavba cyklostezky Hrušky - Křenovice, realizace podle získání dotace. Viz PO3 |
|
2015 - 2016 | starosta | 0 | Vlastní |
viz PO2 |
|
2013 - 2015 | starosta | 500 | Vlastní + externí |
Doplnění herních prvků, oplocení, výsadba |
|
2017 - 2020 | starosta | 500 | Vlastní + externí |
Projekční příprava cyklostezek Slavkov - Křenovice a Křenovice - Holubice |
|
2016 - 2020 | starosta | 100 | Vlastní + externí |
Opatření : „4.1.2. Infrastruktura pro sport a spolkovou činnost” Cílem opatření je optimalizovat provoz infrastruktury pro sport a spolkovou činnost a zajistit udržitelnost současné infrastruktury i do budoucna. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Infrastruktura pro sport a spolkovou činnost” |
2012 - 2020 | 0 | ||
1. Zajistit udržitelnost provozu sportovní haly: sledovat vývoj cen sportovních zařízení v okolí a v Brně, zachovat cenovou hladinu v úrovni výhodné pro brněnské sportovní kluby, každoročně provádět vyhodnocení příjmů a nákladů, posílit propagaci. 2. Sledovat průběžně stav hrací plochy na Oranžovém hřišti, zejména její zvlnění. 3. Majetkoprávní záležitosti staveb v areálu Sokolského hřiště: projednat vklady do katastru (věcné břemeno, stavby na cizím pozemku, …), evidovat investice obce v are |
Opatření : „4.1.3. Kulturní a společenské zázemí v obci” Cílem opatření je modernizace, rekonstrukce a dovybavení kulturního a společenského zázemí v obci v souvislosti s rostoucí poptávkou, nevyhovujícím stavem a navýšením provozní kapacity na maximum. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2012 - 2013 | starosta | 5000 | Vlastní |
|
2016 - 2020 | starosta | 1000 | Vlastní |
Výměna podlahy, posuvná stěna |
|
2016 - 2020 | starosta | 500 | Vlastní |
Opatření : „4.1.4. Infrastruktura pro cestovní ruch” Cílem opatření je zvýšit atraktivitu území a rozvíjet potenciál obce v oblasti cestovního ruchu prostřednictvím zvýšení počtu turisticky zajímavých míst v obci. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2016 - 2016 | 250 | Vlastní + externí | |
„Infrastruktura pro cestovní ruch a propagace” |
2012 - 2020 | 200 | ||
V návaznosti na trasu nauční stezky propagovat blízkou lokalitu keltského pohřebiště, umístit informační tabuli, doplnit vhodnou zeleň jako krajinný prvek. Zvážit možnost turisticky zatraktivnit legendu o carském pokladu z bitvy u Slavkova. Zajištění doprovodné infrastruktury pro cestovní ruch (značení, sociální zařízení, mobiliář, odpočívadla, aj.). Promyšlená propagace turisticky atraktivních míst v obci (web, inzerce, propagační akce, …). |
Cíl : „3.4. Územní rozvoj a infrastruktura - Územní rozvoj”
Opatření : „3.4.1. Pozemkové úpravy” Zpracování pozemkových úprav v katastru obce podle zákona č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech v platném znění. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2015 - 2020 | starosta | 20000 | Externí |
Projednání záležitosti PÚ na Pozemkovém úřadu Vyškov (PÚV) za účelem zjištění dalších podrobností ohledně využití výsledků pozemkových úprav, zejména v oblasti výběru projektu/ů k financování ze strany PÚV. Informovat zastupitele a veřejnost o dopadech zpracování pozemkových úprav. Na veřejném zasedání Zastupitelstva obce provést hlasování o trvání zájmu obce o pozemkové úpravy tak, jak byl deklarován v žádosti o provedení pozemkových úprav zaslané PÚV v roce 2006. Průběžně komunikovat s PÚV a |
Opatření : „3.4.2. Péče o intravilán / extravilán nástroji územního plánování” Pečovat o intravilán / extravilán s důrazem na zachování tradičního venkovského charakteru obce a v souladu se zásadami trvale udržitelného rozvoje (tvorba kvalitního veřejného prostoru, péče o krajinu, ochrana zemědělské půdy,…). |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Péče o intravilán / extravilán nástroji územního plánování” |
2012 - 2020 | 0 | ||
1. Nerozšiřovat v územním plánu obce plochy určené k zastavění za hranice stávajícího intravilánu a za hranice stávajícího stavu územního plánu. 2. Hledat řešení pro dobudování inženýrských sítí ke všem stávajícím nemovitostem v intravilánu určeným k bydlení tak, aby nevznikaly vyloučené lokality diskriminované absencí technické infrastruktury (lokality: část ulice Palackého, část ulice Nádražní, část ulice Příční, část ulice Zbýšovská). 3. K tvorbě kvalitního veřejného prostoru zejména v nov |
Cíl : „3.3. Územní rozvoj a infrastruktura - Technická infrastruktura”
Opatření : „3.3.1. Technická infrastruktura” Cílem opatření je zajistit co nejvyšší pokrytí obce technickou infrastrukturou. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2014 - 2020 | starosta | 8000 | Vlastní |
Zpracování studií k řešení odkanalizování problematických lokalit, v případě pozitivního výsledku jejich realizace. |
|
2015 - 2015 | starosta | Externí | |
Provést výměnu místního rozhlasu za bezdrátový systém s novou ústřednou umožňující hlášení ze záznamu, či prostřednictvím telefonu, a napojený na systém HZS JmK. Viz PO1 |
Cíl : „1.1. Veřejná správa a hospodaření - Obec a obecní úřad”
Opatření : „1.1.1. Elektronický úřad” Cílem opatření je nastavení komunikačních nástrojů v rámci úřadu a zastupitelstva s maximálním využitím prostředků elektronické komunikace. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2012 - 2014 | starosta | 200 | Vlastní |
Realizace počítačové sítě v rámci úřadu – zřízení serveru s datovým úložištěm, veškeré datové procesy a údaje přesunout z uživatelských počítačů na diskové prostory serveru. |
|
2012 - 2013 | starosta | 30 | Externí |
Pořízení vlastní elektronickou spisovou službu (ESpS) – v návaznosti na dotaci prostřednictvím ORP pořídit vlastní ESpS, umístěnou na serveru úřadu, bez vazby na ORP. Uvedení ESpS do plného provozu. |
|
2012 - 2014 | starosta | 30 | Vlastní |
Účetnictví i pokladnu vést v jednotném SW (on-line) tak, aby byla přímá provázanost údajů z pokladny do účetnictví (např. program na poplatky). |
|
2018 - 2020 | tajemník OÚ | 10 | Vlastní |
Aplikovat „elektronickou podatelnu“, pokud možno v návaznosti na ESpS. |
|
2018 - 2020 | starosta | 10 | Vlastní |
Realizace aplikace umožňující komunikaci zastupitelstva mimo pravidelné pracovní schůzky a zasedání, včetně provázanosti s el. podatelnou a zápisem z jednání ZO. |
|
2012 - 2020 | starosta | 40 | Vlastní |
Zajistit udržení bezplatných SOS SMS zpráv pro občany. |
|
2012 - 2020 | tajemník OÚ | 0 | Vlastní |
Zasílání pošty (např. faktur) prostřednictvím emailu a datové schránky (úspora na poštovném). |
Opatření : „1.1.2 Efektivní úřad” Cílem opatření je zvýšit efektivní fungování veřejné správy a posílit výkonnost a kvalitu správy obce prostřednictvím zavedení vybraných moderních nástrojů řízení kvality. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2016 - 2017 | tajemník OÚ | 0 | Vlastní |
Rešerše dostupných zdrojů o vybraných metodách řízení kvality ve veřejné správě, zhodnocení jejich potenciálu na úrovni obce. Zpracování postupu zavádění vybraných nástrojů adekvátně respektujících místní situaci. |
|
2017 - 2018 | tajemník OÚ | 0 | Vlastní |
Implementace kvalitního systému řízení úřadu, který bude vhodný právě pro menší obce (Obce I.). Odborné zaškolení vybraných osob u organizací specializovaných na veřejnou správu (např. Česká společnost pro jakost). |
|
2018 - 2020 | tajemník OÚ | 0 | Vlastní |
Pravidelné zjišťování kvality práce úřadu od občanů (př. dotazníková šetření, zavedení schránky pro připomínky na obecním úřadě) a zpracování souboru měřítek kvality řízení. |
Opatření : „1.1.3. Vzdělaný úřad” Cílem opatření je vytvořit podmínky pro vyšší kvalitu výkonu pracovníků úřadu cestou jejich odborného vzdělávání. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2016 - 2020 | tajemník OÚ | 0 | Vlastní |
Zpracování jak harmonogramu postupného vzdělávaní – kdo, kdy, v čem bude vzděláván – tak přehled školení – kolik a jaká školení kdo za rok podstoupí. |
|
2012 - 2020 | starosta | 0 | Externí |
Aktivní zapojení se do projektů vzdělávání zastupitelstev. |
|
2012 - 2020 | starosta | 0 | Vlastní |
Posílení finančních prostředků na vzdělávání v rozpočtu obce (nákup odborných knih, využívání ASPI, nákup odborných časopisů reflektujících dotazy z praxe a zkušenosti). |
Opatření : „1.1.4. Komunikující úřad” Cílem opatření je zvýšení úrovně komunikace úřadu s občany. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2012 - 2012 | starosta | 80 | Vlastní |
Pořídit nové webové stránky obce. |
|
2015 - 2015 | starosta | 1200 | Externí |
Pořídit nový bezdrátový rozhlas napojený na IZS JMK. |
|
2012 - 2013 | starosta | 500 | Vlastní |
Uskutečnit přestavbu interiéru 2. podlaží obecního úřadu (vhodněji řešit rozmístění kanceláří tak, aby nedocházelo k vzájemnému rušení při výkonu administrativní a výkonné funkce, rovněž aby občané měli větší soukromí při vyřizování svých záležitostí, jak s vedením obce, tak s úředníky). |
Cíl : „3.1. Územní rozvoj a infrastruktura - Dopravní infrastruktura”
Opatření : „3.1.1. Dopravní infrastruktura pro chodce” Cílem opatření je zlepšení stavu a bezpečnosti chodníků v obci v návaznosti na potřeby rozvíjející se obce. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2014 - 2015 | starosta | 2000 | Vlastní |
|
2015 - 2016 | starosta | 1000 | Vlastní |
„Výstavba nového chodníku na ul. Zbýšovská směrem k ul. Příční” |
2016 - 2020 | starosta | 700 | Vlastní |
|
2016 - 2020 | starosta | 500 | Vlastní |
|
2016 - 2020 | starosta | 12000 | Vlastní + externí |
|
2014 - 2014 | starosta | 350 | Vlastní |
|
2016 - 2020 | starosta | 400 | Vlastní |
|
2016 - 2020 | starosta | 700 | Vlastní |
|
2016 - 2020 | starosta | 2000 | Vlastní |
|
2016 - 2018 | starosta | 700 | Vlastní |
|
2016 - 2020 | starosta | 1500 | Vlastní + externí |
|
2016 - 2020 | starosta | 1500 | Vlastní + externí |
Umístění přechodů pro chodce na křižovatkách Školní x Brněnská a Zbýšovská x Svárovská, ve spolupráci se SÚS. |
|
2016 - 2020 | starosta | 50 | Vlastní |
Posoudit situaci na ulici Nádražní – úzký, terénně zanořený chodník způsobující jeho nevyužívání. |
Opatření : „3.1.2. Místní komunikace a parkování” Zlepšení stavu a bezpečnosti místních komunikací v obci v návaznosti na potřeby rozvíjející se obce, zajištění dostatečného počtu parkovacích míst. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2016 - 2020 | starosta | 600 | Vlastní |
Pro ulici Kopečnou realizovat parkovací stání v horní části ulice na obecním pozemku. |
|
2016 - 2020 | starosta | 1000 | Vlastní |
Prověřit a následně realizovat stavbu odstavného pruhu na ul. Nádražní od horního nádraží po křižovatku s Brněnskou a podél budovy horního nádraží na neupravené krajnici. |
„Parkoviště Na Vyhlídce” |
2016 - 2020 | starosta | 500 | Vlastní |
Prověřit a následně realizovat stavbu plochy pro parkování 7–13 aut na ul. Na Vyhlídce za předpokladu zachování dostupnosti nemovitostí Na Liškově. |
|
2016 - 2020 | starosta | 20 | Vlastní |
Vyznačit místa pro parkování na ul. Školní u hřbitova. |
|
2016 - 2020 | starosta | 400 | Vlastní |
V návaznosti na předpokládaný odkup pozemku prověřit a následně realizovat stavbu odstavného pruhu na ul. Vlárská, včetně 200 m2 odstavné plochy na zastávce dolní nádraží. |
|
2016 - 2020 | starosta | 800 | Vlastní |
Pro sportovní halu a ulici Na Nivě zpevnit plochu za halou; jednat o odkupu přístupové cesty z ulice Na Nivě nebo o zřízení věcného břemene ve prospěch obce. |
|
2016 - 2020 | starosta | 500 | Vlastní |
Prověřit možnosti převodu okresní silnice III/41711 (Kopečná, Nádražní a část Školní) na místní komunikaci (viz náznak v Generelu dopravy JmK). V návaznosti na to by bylo možné řešit zjednosměrnění ul. Kopečné, což by výrazně pomohlo k řešení lokálního problému. |
|
2013 - 2013 | starosta | 1000 | Vlastní |
|
2016 - 2020 | starosta | 1000 | Vlastní |
|
2016 - 2020 | starosta | 1500 | Vlastní + externí |
Cíl : „2.4. Životní prostředí - Odpadové hospodářství”
Opatření : „2.4.1. Zařízení pro sběr a svoz odpadů” Cílem opatření je zajistit občanům možnost třídit a ukládat všechny odpady z domácností. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2012 - 2013 | starosta | 4000 | Externí |
Dokončení projektu Sběrného dvora odpadů Křenovice, jeho vybavení a zahájení provozu. |
|
2014 - 2020 | starosta | 500 | Externí |
Zřízení a zajištění provozu malé kompostárny do 150 t. |
|
2014 - 2020 | starosta | 1000 | Externí |
Pořízení nádob na biologický odpad z domácností (zejména kuchyňský), technika pro svoz a kompostování zahradního biodpadu. |
|
2012 - 2020 | starosta | 100 | Vlastní |
Rozmístění odpadkových košů a košů na psí exkrementy v obci a okolí. |
Opatření : „2.4.2. Systém a podpora obyvatel při třídění odpadů” Cílem opatření je maximálně efektivní odpadové hospodářství obce a zvýšení podílu množství vytříděných odpadů na obyvatele. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2012 - 2020 | 0 | ||
1. Revize plnění smlouvy se společností EKOKOM ve smyslu co nejefektivnějšího výtěžku z poskytovaných odměn a bonusů. 2. Revize smluv ke svozu komunálního odpadu od obyvatel, snaha o dosažení úhrady „za svezené množství“ a ne podle počtu obyvatel. Případně alespoň snaha o promítnutí podílu komunálního a tříděného odpadu do ceny za svoz. 3. Nastavení motivačního systému nakládání s odpady tak, aby byly zvýhodněny domácnosti, které třídí odpad. 4. Průběžné vyhodnocování nákladů na skládkování č |
Cíl : „2.3. Životní prostředí - Voda”
Opatření : „2.3.1. Krajinné vodní prvky, retenční schopnost krajiny” Cílem opatření je obohacení krajiny v okolí Křenovic o vodní prvky. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2014 - 2016 | starosta | 18000 | Externí |
Znovu zprovoznění a revitalizace mlýnského náhonu v rozsahu od jezu u Holubic po mostek u koupaliště, v návaznosti na protipovodňová opatření. Výstavba vodních ploch a mokřadů v lokalitě Mezivodí za mysliveckým areálem, v souladu s územním plánem obce. |
|
2015 - 2016 | starosta | 2000 | Vlastní |
Rekultivace areálu koupaliště, v návaznosti na zavodnění náhonu vznik nové vodní plochy s rekreační funkcí, v případě zajištění vhodného investora i úprava na koupací biotop. |
|
2015 - 2020 | starosta, výbor ŽP | 300 | Vlastní |
Revize příležitostných pramenů a vodních toků, zejména z Cikánu, ze Zadní a z Fitralů, úprava a prohloubení jejich svodnic. |
Opatření : „2.3.2. Eliminace povodňových rizik a následků vysoké hladiny spodní vody” Cílem opatření je zlepšení protipovodňové ochrany obce a opatření vedoucí ke snížení hladiny spodní vody v nejníže položených částech obce. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2015 - 2015 | starosta | 250 | Vlastní + externí |
Zpracování nového povodňového plánu v souladu s platnou legislativou a stavem, instalace měřičů průtoku na jezu (jezech) a zavedení systému včasného varování obyvatelstva prostřednictvím bezdrátového rozhlasu napojeného na jednotný výstražný systém HZS JmK. |
|
2016 - 2020 | starosta, výbor ŽP | 5000 | Externí |
Zvýšení průtočné kapacity koryta potoka jeho vyčištěním a odbahněním, revitalizace břehových porostů. |
|
2016 - 2020 | starosta | 5000 | Externí |
Zvýšení průtočné kapacity na jezu u Orelské a zajištění odtoku povodňových vod z prostoru aktivního záplavového pásma, v návaznosti na plánovanou obytnou výstavbu v lokalitě Na Plachtě. |
|
2012 - 2013 | starosta | 150 | Vlastní |
Realizací snížení jezu u Orelské ovlivnit hladinu spodní vody, včetně umožnění odtoku spodní vody prostřednictvím drenáží pod umělým hřištěm. |
Cíl : „2.2. Životní prostředí - Zeleň”
Opatření : „2.2.1. Zeleň v intravilánu obce” Cílem je zlepšením stavu sídelní zeleně přispět ke zlepšení prostředí, ve kterém žijeme. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2012 - 2014 | starosta | 2000 | Externí |
|
2015 - 2020 | starosta, výbor ŽP | 3000 | Vlastní |
Kácení a výsadba nových dřevin, zahradnické práce, obnova zelených ploch v obci, sečení trávy. |
|
2012 - 2020 | obecní úřad | 200 | Vlastní |
Uplatňovat při povolování kácení pravidlo náhradní výsadby dvojnásobku skácených dřevin, důsledně kontrolovat. |
Opatření : „2.2.2. Prvky extravilánové zeleně” Cílem opatření je zvýšení podílu zeleně v krajině okolo Křenovic. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2015 - 2020 | výbor ŽP | 300 | Externí |
Od zemědělského družstva na Spravedlnost, ze Spravedlnosti směrem na sever proti trase naučné stezky, od Spravedlnosti směrem na jih k silnici na Slavkov, od Zbýšovské směrem k ČOV Hrušky, (podél komunikace do Velešovic), od „křížku“ u silnice na Slavkov k zadní bráně zemědělského podniku. Druhově vybírat místně tradiční stromy s ohledem na jejich využití jako medonosných a zdrojů potravy pro zvěř i ptactvo. |
|
2015 - 2020 | starosta, výbor ŽP | 200 | Externí |
Revitalizace dřevin podél bývalého mlýnského náhonu a v okolí bývalého koupaliště, v případě dokončení poldru a obnovení náhonu rovněž doplnění zeleně v celé lokalitě Mezivodí. |
|
2015 - 2020 | starosta, výbor ŽP | 300 | Vlastní |
Zásadní zákrok v „hájku“, výsadba nových stromů. Průběžná údržba hájku u Holubic. Zrevidovat stav remízku, následně v případě potřeby přijmout opatření. |
Cíl : „2.1. Životní prostředí - Ovzduší”
Opatření : „2.1.1. Eliminace zdrojů znečištění ovzduší v obci” Cílem opatření je přispět ke zlepšení kvality ovzduší v obci snížením množství prašných částic a spalin. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2016 - 2017 | strarosta | 40 | Vlastní |
|
2013 - 2020 | starosta | 800 | Vlastní |
Na novém sběrném dvoře umožnit ukládání bioodpadů do samostatného kontejneru. Realizovat pravidelný mobilní svoz zahradního odpadu v rámci služeb poskytovaných pracovníky obce. |
Cíl : „1.3. Veřejná správa a hospodaření - Obec a její rozvoj”
Opatření : „1.3.1. Strategický rozvoj obce” Vytvořit podmínky pro řízení obce z pohledu udržitelnosti jejího rozvoje a stanovit konkrétní směry a priority jejího budoucího vývoje. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2012 - 2020 | 0 | ||
1. Zpracování strategie rozvoje obce (vč. její roční aktualizace, pravidelného informování veřejnosti a jejího plnění). 2. Zpracování marketingové strategie obce v oblasti cestovního ruchu a turismu (dokument, který bude sloužit ke komplexní podpoře cestovní ruchu a turismu na území obce). 3. Zpracování koncepce na podporu tělovýchovy mládeže a volnočasových aktivit (dokument bude definovat hlavní priority obce při podpoře dané oblasti tak, aby se podpora stala více systematickou a docházelo k |
Opatření : „1.3.2. Propagace obce” Cílem opatření je propagovat obec, posilovat její pozitivní image a postupně zvyšovat její konkurenceschopnost a atraktivnost mezi ostatními srovnatelnými územními jednotkami regionu. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2012 - 2020 | 0 | ||
1. Na obci bude zřízeno informační místo. V první fázi se bude jednat o službu poskytovanou úředníky na obecním úřadě. 2. Vyhotovení propagačních materiálů obce – a) materiály posilující identifikaci s obcí (trička s pečetí, keramika apod.) a b) materiály podporující turistický ruch (informační bulletiny, tabule, letáky apod.). 3. Webové stránky obce budou více orientovány na cestovní ruch (zajímavosti obce, interaktivní mapa apod.). Vybrané informace budou v cizojazyčném provedení. 4. Podpo |
Opatření : „1.3.3. Regionální vazby obce” Maximálně podporovat partnerství obce s ostatními obcemi v regionu a dosáhnout tak „konkurenčních“ výhod v postavení obce. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Regionální vazby obce” |
2012 - 2020 | 0 | ||
1. Iniciovat společné akce dvou či více obcí v regionu v oblasti převážně kulturní či sportovní. 2. Spolupráce s ostatními obcemi při řešení dlouhodobých problémů (likvidace bioodpadu apod., veřejnoprávní smlouva s Městskou policií Slavkov na odchyt psů aj.). 3. Učení se od jiných – vytipovat si problémy obce a analyzovat stav jejich řešení u jiných obcí (např. stanovení místních poplatků za odpad, znečištění ovzduší, psí výkaly apod.). 4. Spolupráce s ostatními obcemi s cílem prosadit společ |
Cíl : „1.2. Veřejná správa a hospodaření - Obec a hospodaření”
Opatření : „1.2.1. Rozpočtová politika obce” Cílem opatření je optimální využívání majetku obce a finančních zdrojů prostřednictvím zavedení nových moderních metod a nástrojů rozpočtové politiky a finančního managementu. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2012 - 2020 | 0 | ||
1. Vypracovat strategii využívání zdrojů obce (výnosy z obecního majetku, nastavení místních poplatků apod.). 2. Implementovat nové nástroje a metody rozpočtové politiky (programové rozpočtování, výkonové rozpočtování, řízení fiskálních rizik aj.). 3. Zpracovat investiční plán, podřídit alokaci investic prioritám, zkvalitnit procedury vyhodnocování rozvojových projektů a vytvořit systém posuzování investic a kontroly jejich realizace. 4. Zajišťovat a kontrolovat odpovídající úroveň zadluženos |
Opatření : „1.2.2. Aktivní dotační politika obce” Na základě analýzy možných dotačních titulů v reflexi na priority obce maximalizovat příjem finančních prostředků ze všech úrovní veřejné správy, z fondů Evropské unie a ze soukromého sektoru. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2012 - 2020 | 0 | Externí | |
1. Využít rozpočet obce k přitažení financí z jiných sfér veřejného sektoru, z nevládních organizací a soukromého sektoru k zajištění veřejných služeb a dalších projektů. 2. Zavést monitoring aktuálních dotačních výzev. 3. Přednostně využívat finanční prostředky obce k částečnému financování veřejných projektů, kde je finanční účast obce podmínkou pro získání prostředků z cizích zdrojů (postupně vytvářet fond určený na spolufinancování k získaným dotacím). 4. Zajištění odborně a formálně perf |