Obsah | 1 |
Úvod | 2 |
Území | 3 |
Obyvatelstvo | 6 |
Hospodářství | 10 |
Infrastruktura | 13 |
Vybavenost obce | 16 |
Životní prostředí | 20 |
Správa obce | 21 |
SWOT | 26 |
Východiska návrhové části | 26 |
Vize | 28 |
Cíle, Opatření, Aktivity | 28 |
Podpora realizace | 29 |
Přílohy | 31 |
Program rozvoje obce (PRO) Malý Bor je základní koncepční dokument pro řízení rozvoje obce v souladu se Zákonem o obcích č. 128/2000 Sb. Program rozvoje obce formuluje záměry obce na období 6 let a neomezuje se pouze na jedno volební období zastupitelstva obce. Program rozvoje obce stanovuje strategii rozvoje území, včetně komunity a jejího fungování.
Program rozvoje obce Malý Bor na období let 2022 - 2027 vychází z krátkodobých a dlouhodobých potřeb života jejich obyvatel na venkově a navazuje na stávající vybudovanou infrastrukturu v regionu. Obec Malý Bor doposud PRO zpracován neměla a při plánování a realizaci jednotlivých záměrů vycházela z krátkodobých potřeb obce v jednotlivých oblastech podle možností a předpokládaných finančních zdrojů. PRO usiluje o dosažení rovnováhy mezi tím, co místní občané chtějí a tím, co je dosažitelné a hledá rovnováhu mezi dalším rozvojem a ochranou stávajících přírodních a kulturních hodnot.
Na základě poznání situace v obci, názorů a potřeb občanů, podnikatelů, zájmových organizací a dalších subjektů v obci PRO formuluje představy o budoucnosti obce spolu s činnostmi, vedoucími k naplnění vytýčených záměrů.
PRO je pro obec důležitým nástrojem k upevnění pozice v regionu a posílení její konkurenceschopnosti. Je podkladem pro rozvojové aktivity a územní plánování v obci, i regionu. Přispívá k efektivnímu využívání finančních prostředků obce z vlastního rozpočtu i z dotačních zdrojů a umožňuje zastupitelům koncepční plánování rozvoje obce. PRO zachycuje hlavní problémy a předpoklady rozvoje obce a formuluje možná řešení.
PRO obci umožňuje:
- naplňovat dlouhodobé cíle a strategickou vizi obce
- přijímat v zastupitelstvu rozhodnutí v širším koncepčním rámci
- koordinovat aktivity a zájmy různých subjektů v obci
- prosazovat a chránit veřejný zájem
- stanovit priority obce, místních obyvatel, podnikatelských subjektů a následně investičního programu
- posílit sounáležitost mezi lidmi navzájem a jejich odpovědnost za další rozvoj obce tak, aby přicházeli s konkrétními návrhy aktivit
PRO vychází ze socioekonomické analýzy současného stavu, zhodnocuje silné a slabé stránky obce, její rozvojové příležitosti a identifikuje existující rizika. Je rozdělen na dvě části – analytickou a návrhovou.
Analytická část charakterizuje obec a stávající situaci v obci dle více oblastí - dle území, demografického vývoje, hospodářství, infrastruktury, vybavenosti obce, životního prostředí a správy obce. V závěru navrhuje východiska pro druhou část dokumentu - návrhovou. Návrhová část rozšiřuje analytickou část o návrhy na další rozvoj obce a řešení rizik z analytické části vyplývajících. Stanovuje vizi, cíle, navrhuje opatření a aktivity z nich vyplývající.
Obec Malý Bor má 513 obyvatel a nachází se na rozhraní Plzeňského a Jihočeského kraje, západně od malebného městečka Horažďovice a hory Prácheň, leží v mírně zvlněné krajině v širokém údolí Mlýnského potoka. Je jednou z nejstarších obcí okresu Klatovy. První písemná zmínka o obci je z roku 1243. K obci Malý Bor jsou přidruženy další tři obce, a to Týnec, Hliněný Újezd a Malé Hydčice. Obec vstoupila do dějin především jako místo vítězné bitvy, v níž roku 1420 porazili husité vedeni Janem Žižkou nepřátelské vojsko katolického panstva. Ve středověku měl být Malý Bor dokonce městečkem. Blízkost rostoucích Horažďovic však neumožňovala později větší rozvoj městečka, a když po roce 1480 zanikl samostatný maloborský statek, obec poklesla na ves.
Obec se skládá ze 4 částí: Malý Bor, Týnec, Hliněný Újezd a Malé Hydčice
Hranice katastrálních území obce Malý Bor:
Zdroj: Mapy.cz
Znak obce: Stříbrno-modře dělený štít. Nahoře kosmo položená červená koruna, dole přirozená levá ruka po zápěstí, držící stříbrnou nádobku na masti.
Vlajka obce: Bílý list s červenou routovou korunou o sedmi routách. Dolní okraj koruny vychází z horní třetiny žerďového okraje a končí v jedné šestině vlajícího cípu listu. Poměr šířky k délce listu je 2:3.
Struktura využití půdy v obci Malý Bor v roce 2019
Zdroj: ČSÚ
Hustota zalidnění obce je 33,96 obyv./km2.
Orná půda zaujímá 61,36% plochy, lesy tvoří 14,40 % plochy.
Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stablními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. V obci Malý Bor dosahuje koeficient hodnoty 0,45.
Zdroj: ČSÚ
Demografický vývoj obce Malý Bor.
Stav obyvatel vždy k 31.12., pokud není uvedeno jinak.
Podle SLDB 2001 a 2011 (dle RIS Reg. Informační systém) 2016,2020,2021 vždy k 1.1. dle ČSÚ)
Věkové poměry v obci Malý Bor v roce 2019
Počet obyvatel v roce 2019 | 0-14 let (%) | 65 a více let (%) | Index stáří | |
---|---|---|---|---|
Malý Bor | 512,00 | 11,13% | 20,51% | 184,21 |
ORP HORAŽĎOVICE | 11 535,00 | 13,95% | 19,72% | 166,48 |
Okres Klatovy | 86 491,00 | 14,81% | 21,94% | 148,21 |
Plzeňský kraj | 589 899,00 | 15,54% | 20,29% | 130,53 |
ČR | 10 692 609,00 | 15,99% | 19,93% | 124,65 |
Zdroj: ČSÚ
Dlouhodobý vývoj počtu obyvatel obce Malý Bor od roku 1910
Zdroj: ČSÚ
Vývoj počtu obyvatel obce Malý Bor v letech 2009 - 2019
Zdroj: ČSÚ
Pohyb obyvatel v obci Malý Bor v roce 2019
Absolutně | Na 1 000 obyv. | |
---|---|---|
Živě narození celkem | 3 | 6‰ |
Zemřelí celkem | 5 | 6‰ |
Přirozený přírůstek | -2 | -4‰ |
Přistěhovalí celkem | 13 | 25‰ |
Vystěhovalí celkem | 11 | 21‰ |
Saldo migrace | 2 | 4‰ |
Meziroční změna počtu obyvatel | 0 | 0‰ |
Zdroj: ČSÚ
Pohyb obyvatel v obci Malý Bor v roce 2019
Míra porodnosti | Míra úmrtnosti | Přirozený přírůstek v přepočtu na 1000 obyvatel | Míra imigrace | Míra emigrace | Saldo migrace | Meziroční změna počtu obyvatel | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Malý Bor | 6‰ | 6‰ | -4‰ | 25‰ | 21‰ | 4‰ | 0‰ |
ORP HORAŽĎOVICE | 7‰ | 7‰ | -5‰ | 20‰ | 22‰ | -1‰ | -6‰ |
Okres Klatovy | 9‰ | 9‰ | -2‰ | 25‰ | 22‰ | 3‰ | 1‰ |
Plzeňský kraj | 10‰ | 10‰ | -1‰ | 34‰ | 25‰ | 9‰ | 9‰ |
ČR | 10‰ | 10‰ | 0‰ | 29‰ | 25‰ | 4‰ | 4‰ |
Zdroj: ČSÚ
Věková struktura obyvatel obce Malý Bor v roce 2019
Zdroj: ČSÚ
Počet obyvatel se za posledních 10 let snížil téměř o 7,5 % a za posledních 5 let se navýšil nepatrně z 509 v roce 2016 na 511 v roce 2021. Za uvedené období se průměrný věk v obci zvýšil ze 44,4 na 45,1. U obce Malý Bor se za poslední roky udržuje poměrně stejné věkové složení. Mužů je za sledované období v obci vždy více než žen. Stárnutí a snižování počtu obyvatelstva je patrné i v ostatních obcích DSO Horažďovicko.
V obci Malý Bor se za období posledních 20-ti let zvýšil počet obyvatel nad 65 let a snížil se počet obyvatel do 15-ti let (nejvýznamněji) a obyvatel od 15 do 65 let. Stejný trend je podobný ve všech obcích DSO Horažďovicko. Stárnutí a snižování počtu obyvatelstva může do budoucnosti znamenat vyšší poptávku po službách a dopravě zboží. Tento trend může postupně znamenat zvyšování počtu nemovitostí, které budou využívány seniory, případně k rekreaci. Prozatím se chalupáři vůči rezidentům obce nijak zvlášť nevymezují. Zapojení obyvatel do aktivit obce je průměrná, aktivita obyvatel na zasedáních obce spíše podprůměrná, ale účast na společenských akcích, kulturních a ostatních akcích je spíše nadprůměrná. U většiny obyvatel nad 15 let bylo v obci Malý Bor v roce 2011 hodně občanů bez vzdělání či se základním i neukončeným, převažovalo vyučení a střední odborné vzdělání bez maturity, což se během let změnilo a více obyvatel má již dnes dokončené střední vzdělání s maturitou.
Struktura vzdělání obyvatel v obci Malý Bor v období 1980 až 2011
Struktura vzdělání obyvatel v obci Malý Bor v období 1980 až 2011
Zdroj: ČSÚ
U většiny obyvatel nad 15 let bylo v obci Malý Bor v roce 2011 (k posledním zveřejněným výsledkům SLDB) hodně občanů bez vzdělání či se základním i neukončeným, převažovalo vyučení a střední odborné vzdělání bez maturity, což se během let změnilo a více obyvatel má již dnes dokončené střední vzdělání s maturitou.
Podnikatelské subjekty v obci Malý Bor podle právní formy k 31.12.2020
Zdroj: Data DSO Horažďovicko
Podnikatelské subjekty v obci Malý Bor podle převažující činnosti k 31.12.2020
Zdroj: Data DSO Horažďovicko
Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Malý Bor v roce 2018
Zdroj: ČSÚ
Struktura podnikatelských subjektů podle velikosti v obci Malý Bor v roce 2019
Počet zaměstnanců | Kategorie | Absolutně | Relativně (%) |
---|---|---|---|
do 10 | mikropodniky | 6 | 72,58% |
10-49 | malé podniky | - | - |
50-249 | střední podniky | - | - |
250 a více | velké podniky | - | - |
nezjištěno | - | 15 | 24,19% |
Zdroj: ČSÚ
Počet a struktura podnikatelských subjektů v obci Malý Bor v roce 2019
Zdroj: ČSÚ
Struktura zaměstnanosti v obci Malý Bor podle odvětví v roce 2011 (%)
Zemědělství a lesnictví | Průmysl a stavebnictví | Služby | |
---|---|---|---|
Malý Bor | 11,56% | 45,33% | 31,56% |
HORAŽĎOVICE | 7,72% | 41,57% | 39,10% |
Plzeňský kraj | 3,81% | 35,85% | 49,25% |
ČR | 2,74% | 32,23% | 53,87% |
Zdroj: ČSÚ
Vývoj počtu nezaměstnaných osob v letech 2007 až 2019
Zdroj: ČSÚ
Obec Malý Bor nemá územní plán ani plán rozvoje obce, ale nabízí kvalitní atraktivní rodinné bydlení a bydlení pro seniory. Mladí občané zde nemohou nalézt možnosti své seberealizace, stejně tak jako v ostatních podobných obcích našeho DSO. Obec Malý Bor je velmi dobře dostupná, leží na spojnici komunikace, která spojuje dvě sousední okresní města Strakonice a Klatovy, které jsou od sebe vzdáleny 52 km. Předností obce je zejména klidné a čisté prostředí, s dobrou dojezdovou vzdáleností do města Horažďovice (4 km), kde jsou dostupné veškeré potřebné služby. Obec má zajištěnou kvalitní dopravní obslužnost, i potravinovou obslužnost (v obci existuje stávající kamenný obchod, pojízdná prodejna ve vlastnictví DSO Horažďovicko zajíždí do jedné ze čtyřech obcí).
Technická infrastruktura v obci Malý Bor
V obci Malý Bor je vybudována splašková kanalizace s napojením na čistírnu odpadních vod. V ostatních částech obce Hliněný Újezd, Malé Hydčice a Týnec kanalizace a ČOV není. V části obce Hliněný újezd a Týnec se nachází kanalizace zakončená volnými kanalizačními výústmi, zaústěnými do místních vodotečí. Na čistírnu odpadních vod je možné svážet odpadní vody z místních částí Týnec a Hliněný Újezd. Původní domovní čistírny a předčistící zařízení jsou v obci postupně rušeny. V osadě Malé Hydčice není v současné době vybudovaný systém veřejné kanalizace.
Po přepojení všech producentů odpadních vod na novou splaškovou kanalizaci, bude stávající jednotná kanalizace v obci Malý Bor nadále sloužit pouze jako dešťová kanalizace.
Obec Malý Bor je v současné době zásobena z větší části pitnou vodou z vodovodu pro veřejnou potřebu. Zbytek obyvatel je zásobován pitnou vodou z domovních studní. Zdroje vody veřejného vodovodu jsou vrty Hliněný Újezd HV-1 (hloubka 21 m, vydatnost 0,45 l/s ve vlastnictví obce) a HV-2 (hloubka 26,1 m, vydatnost 0,45 l/s) a HV-3 (hloubka 24 m, vydatnost 0,3 l/s) jsou ve vlastnictví firmy Agrospol a.s. Voda z vrtů je samostatnými výtlaky čerpána do vodojemu Hora u Hliněného Újezdu o kapacitě 1x50m3, také ve vlastnictví společnosti Agrospol a.s. Zde je zřízena odradonovací stanice a je zde dávkováno hygienické zabezpečení vody. Voda je pak gravitačně dopravována do obcí Hliněný Újezd a Týnec a zároveň do vodojemu Malý Bor o kapacitě 1x130m3, ve vlastnictví Agrospol a.s. Z tohoto vodojemu je pak voda dále gravitačně dopravována do spotřebiště v Malém Boru. V případě vyšší potřeby vody může být využíván i vodojem Malý Bor o kapacitě 1x100m3 (473,00/470,50m.n.m.) ve vlastnictví obce Malý Bor. V osadě Malé Hydčice není v současné době vybudovaný vodovod, zdrojem vody jsou zde individuální zdroje.
Zásobování elektrickou energií a zemním plynem
V místních částech Malý Bor, Týnec a Hliněný Újezd je zaveden plyn. Plynofikace probíhala v roce 2001 - 2002. Území obce je plynofikované z 80 %, avšak většina domů se k plynovému potrubí nepřipojila. Důvodem je stále vysoká cena plynu vůči pevným palivům a vysoké náklady s převedením topení z pevných paliv na plyn. Pro majitele domů je to stále finančně náročné. Většina domů využívá k vytápění dřevo a uhlí, část domů využívá k vytápění elektrickou energii, popřípadě jiné tepelné zdroje (čerpadla, solární panely).
Odpadové hospodářství
Odstraňování komunálního odpadu je zajištěno prostřednictvím společnosti Marius Pedersen. V obci jsou k těmto účelům instalovány sběrné nádoby. Separovaný odpad je na území obce shromažďován do kontejnerů pro separovaný odpad (PET lahve, sklo, papír, kov, oděvy), které jsou v obci rozmístěné na vhodných místech s dobrou dostupností. Likvidace objemného odpadu je zajišťována kontejnery a jejich následným odvozem. Svoz je realizován 2 x do roka. Svoz nebezpečného odpadu je zajišťován společně se svozem velkoobjemového odpadu 2x do roka. Pro odkládání bio odpadu mají obyvatelé k dispozici domácí kompostéry a dále mohou využít velkoobjemové obecní kontejnery. V současné době se na území obce nenachází žádná černá skládka. Obec Malý Bor se podílí prostřednictvím Dobrovolného svazu obcí Horažďovicko na vybudování společného sběrného dvora v Horažďovicích.
Veřejné osvětlení, rozhlas, internet v obci
Veřejné osvětlení je v obci funkční, dle potřeby dochází k jeho opravám. V obci Malý Bor a Týnec jsou nově osazeny na veřejném osvětlení ekonomická LED svítidla. Rozhlas je v obci zaveden. Internetové připojení zajišťuje v obci několik poskytovatelů, kteří mají svá zařízení umístěna na budově obecního úřadu. Obyvatelé obce a místní podnikatelé využívají záoveň internetové služby z řad poskytovatelů např. 02, T- mobile , Vodafone apod. Vždy se jedná o připojení vzduchem.
Dopravní infrastruktura
Obec Malý Bor leží mimo hlavní dopravní uzly 64 km km od krajského města Plzeň (cca 60 minut autem), 30 km od okresního města Klatovy (30 minut autem) a 4 km od města Horažďovice (5 minut autem). Silniční doprava je provozována prostřednictvím silniční sítě a navazujících místních a účelových komunikací. Pro řešené území má zásadní význam silnice I. třídy I/22, která spojuje města Domažlice, Klatovy, Horažďovice, Strakonice a Vodňany. Místní komunikace jsou pravidelně opravovány a rekonstruovány v rámci možností financování. Individuální parkování a odstavování vozidel je uskutečňováno převážně na soukromých pozemcích, v profilu místních komunikací, u bytových domů a objektů občanského vybavení. Garážová stání jsou prezentována převážně objekty individuálních garáží v plochách smíšených obytných. V obci jsou dostatečné plochy pro parkování vozidel, zejména v centru obce, v okolí kostela a obecního úřadu.
Železniční a autobusová doprava
Železnice obcí nevede. Nejbližší vlaková zastávka je ve městě Horažďovice, což je autobusem, případně autem 5 km z obce Malý Bor, případně vlaková zastávka Velké Hydčice, která je dostupná pěšky z osady Malé Hydčice ve vzdálenosti přibližně 1,1 km a 16 minut chůze. Dopravní obslužnost je tedy zajišťována autobusovou dopravou. Na území obce se nachází pět zastávek veřejné autobusové dopravy (Malý Bor, Týnec, Týnec rozcestí, Hliněný Újezd a Malé Hydčice rozcestí). Dopravu zajišuje 6 spojů: 430921 Klatovy, autobusové nádraží – Horažďovice, předměstí žel.st., 430931 Horažďovice, žel.st. - Nalžovské Hory, Těchonice; 430951 Horažďovice, žel.st. - Klatovy, autobusové nádraží; 430939 Horažďovice, žel.st. - Budětice, Vlkonice; 430952 Horažďovice, žel.st. - Sušice, nábřeží; 143440 Sušice, nábřeží – Praha, Na Knížecí.
Dopravní obslužnost v obci zajišťuje Krajský úřad Plzeňského kraje. Autobusovou dopravu zajišťuje společnost ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY s.r.o. a soukromí dopravci. Obec Malý Bor přispívá Plzeňskému kraji na dopravní obslužnost.
Cyklotrasy
Obcí Malý Bor vede také cyklotrasa, č. 2111 Velké Hydčice - Malý Bor a cyklotrasa č. 2163 Malý Bor - Třebomyslice.
Zdroj: Mapy.cz
Vývoj počtu domů v obci Malý Bor (ČSÚ)
Do roku 2001 podle trvalého bydliště v roce 2011 podle obvyklého pobytu
Zdroj: ČSÚ
Vývoj počtu bytů v obci Malý Bor (ČSÚ)
Do roku 2001 podle trvalého bydliště v roce 2011 podle obvyklého pobytu
Zdroj: ČSÚ
Vývoj bytové výstavby v obci Malý Bor v období 2009 - 2019
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Počet dokončených bytů | 1 | 3 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v kraji | 3,68 | 3,43 | 2,65 | 2,43 | 2,52 | 2,37 | 2,09 | 2,70 | 2,84 | 4,15 | 4,56 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v ČR | 3,68 | 3,48 | 2,76 | 2,75 | 2,40 | 2,27 | 2,38 | 2,58 | 2,69 | 3,18 | 3,40 |
Zdroj: ČSÚ
Domovní a bytový fond v obci Malý Bor dle SLDB 2011
Počet domů | 227 |
Počet obydlených domů | 169 |
Podíl obydlených domů | 74,45% |
Podíl obydlených domů v ČR | 83,40% |
Počet rodinných domů | 166 |
Podíl rodinných domů | 73,13% |
Podíl rodinných domů v ČR | 72,18% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet | 41,41% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet v ČR | 53,00% |
Zdroj: ČSÚ
Školství a vzdělávání
Obec Malý Bor nedisponuje základní ani mateřskou školou. V historii se v obci nacházely 2 školy základní. V současné době je budova jedné bývalé školy využívána pro podnikání, v té starší jsou čtyři byty. Děti z obce navštěvují mateřské a základní školy v blízkém okolí: Hradešice, Nalžovské Hory a především Horažďovice. Dojíždí se i za navazujícím vzděláním - nejbližší střední škola se nachází v Horažďovicích, Sušici, Strakonicích a Klatovech. Nejbližší vysoké školy jsou v krajském městě Plzeň.
Zdravotnictví
V obci se nenachází žádné zdravotnické zařízení. Obyvatelé obce musejí dojíždět do spádových oblastí, a to Horažďovic a Klatov. Dojezd zdravotnické záchranné služby legislativně stanovená na max. 20 minut je splněna pro všechny části obce. Záchranná zdravotní služba do obce vyjíždí z Horažďovic.
Sociální péče
V obci se nenachází žádné zařízení s pečovatelskou službou. Za všemi druhy sociální péče musejí obyvatelé Malého Boru dojíždět do spádové oblasti - města Horažďovice a Sušice.
V SO ORP Horažďovice se nachází dva domy s pečovatelskou službou. V jednom z nich sídlí Charita Horažďovice, která poskytuje socíální služby: pečovatelskou slubu, domácí zdravotní péči a občanskou poradu a dolňkové sluby: půjjčovnu kompenzačních pomůcek a poskytování materiální a potravinové pomoci. V současné době připravuje vybudování nového domu pro seniory také v Horažďovicích. V SO ORP Horažďovice a tedy ani v obci Malý Bor není chráněné bydení, azylové domy, hospice, pracoviště ranné péče, intervenční centra, noclehárny, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež a další zařízení pro krizovou pomoc. V budově LDN Horažďovice, kde jsou poskytovány služby následné péče se provozuje i rehabilitační centrum.
Zdroj: Vlastní zjištění DSO Horažďovicko
Kultura
V obci jsou podmínky pro kulturní aktivity situovány především do prostor obecního úřadu, budovy hodpody "na hřišti" a klubu, kde se v průběhu roku konají různé společenské akce – karnevaly, společenská setkání, spolková činnost, vítání občánků apod. V současné době jsou tyto akce dle možností pořádány ve venkovním prostředí, nebo v místnostech obecních budov. Za větší kulturou, jako jsou návštěva divadla, koncertu aj. společenských akcí musejí obyvatelé Malého Boru dojíždět do okolních obcí – Horažďovice, Sušice, Strakonice, Klatovy a Plzeň.
Sport a tělovýchova
V obci velmi dobře funguje spolková činnost, zejména SDH Malý Bor a SDH Týnec, také SK Malý Bor 1929 a TJ Sokol Týnec, které jsou obcí dlouhodobě a systematicky podporovány. Funguje zde i Myslivecký spolek a Honební společenstvo Malý Bor. V obci Malý Bor je k dispozici jedno hřiště v centru obce, které je využíváno pro činost SK Malý Bor 1929 a kde se dají provozovat míčové hry. Hřiště je obyvateli Malého Boru plně využíváno, zejména hodpoda, která tvoří zároveň jeho technické zázemí.
Knihovna
Obec disponuje obecní knihovnou, která je otevřena občanům 1x týdně. Knihovna je umístěna v budově obecního úřadu. Na výběr je z mnoha knižních titulů pro čtenáře všech věkových kategorií, které si mohou zdarma knihy zapůjčit.
Prodejna, poštovní úřad, bankomat
V obci Malý Bor je prodejna potravin, v místní části Týnec je prodej základních potravin zajišťován v místním hostinci. V místní části Hliněný Újezd je zásobování potravin zajištěno pojízdnou prodejnou DSO Horažďovicko. Služby České pošty, s.p. resp. pouze její výdejní místo se nachází v prodejně ZKD. Pro nákupy občané využívají ochody zejména ve městě Horažďovice. Nejbližší bankomat pro výběr a vklad je ve městě Horažďovice. Před budou obecního úřadu v Malém Boru je výdejní místo Zásilkovny Z Box.
Obec Malý Bor se nachází v malébném šumavském podhůří. V obci jsou dobré podmínky pro kvalitní bydlení bez znečištěného ovzduší. Půda je úrodná, vhodná k zemědělské a pěstební činnosti, v obci podnikají subjekty zamřené na zemědělskou činnost a to jak právnické, tak i fyzické osoby.
Celá obec je součástí DSO Horažďovicko, oblastí s nízkým zastoupením průmyslu, kde nehrozí vážné znečištění ovzduší. Vyjma topné sezóny, kdy může docházet k mírnému vzestupu škodlivých částic ve vzduchu z individálních zdrojů občanů. Obyvatelé obce částečně přecházejí z tuhých paliv na ekologičtější, avšak vzhledem ke zdražování energií většina obyvatel tento krok k ekologickému vytápění prozatím neučinila.
Zeleň v obci
Pravidelně je veškerá zeleň v obci udržována a postupně revitalizována. Travní porosty jsou celoročně sekány. Kromě pravidelné údržby zeleně je zajištěn i úklid obce, kácení stromů poničených větrem a jiné.
Ekologické vzdělávání
Obec se snaží obyvatele obce vést ke třídění odpadů a to soustředěnou osvětou, kterou zajišťuje pro celý region DSO Horažďovicko. To se zaměřuje na osvětu žáků už od mateřských škol v programu "Třídím pro Horažďovicko".
Obecní úřad a kompetence obce
Obec Malý Bor je územně samosprávní celek.
Typ obecního úřadu: obec
Obec s rozšířenou působností: Horažďovice
Obec Malý Bor má kromě starosty čtyři zaměstnance, administrativní pracovnici a tři pracovníky pro práce spojené s údržbou obce. Zastupitelstvo obce má 9 členů a všichni, kromě starosty obce, jsou ve funkcích neuvolněných.
V obci Malý Bor je nízká míra kriminality, prakticky nulová. V roce 2021 byly evidovány 3 přestupky a 1 trestný čin. Jde o přestupky, proti veřejnému pořádku a občanskému soužití, trestný čin - ublížení na zdraví. V roce 2020 nedošlo v obci Malý Bor k žádnému trestnému činu. Případné přestupky řeší Správní odbor MÚ Horažďovice.
V obci se nenachází policejní služebna. Oblast krizového řízení je řešena ve spolupráci s MÚ Horažďovice, Odborem kanceláře starosty, který zabezpečuje součinnost pracovních skupin krizového štábu s orgány státní správy a samosprávy. V obci je ochrana majetku řešena zapojením členů SDH do JPO obce.
Vnější vztahy a vazby
Obec Malý Bor spolupracuje s okolními obcemi a je aktivním členem několika uskupení, jako například Prácheňsko, z.s.p.o., Slavník, z.s.p.o. a Dobrovolného svazku obcí Horažďovicko, z.s.
Dobrovolný svazek obcí Horažďovicko
DSO Horažďovicko je nejvýznamnějším sdružením obcí s aktivní účastní obce Malý Bor v regionu. Hlavním předmětem činnosti DSO Horažďovicko je zejména všeobecná ochrana životního prostředí v daném území, společný postup při dosahování ekonomické stability a jeho trvalé obyvatelnosti, koordinace významných investičních akcí, k prosazování zájmů a činností místních samospráv a společný vliv na výkon státní správy, zastupování členů svazku obcí při jednáních o společných věcech s třetími osobami, zajišťování a vedení předepsané písemné, výkresové, technické a jiné agendy jednotlivých společných akcí, propagace svazku obcí a jeho zájmového území, spolupráce v oblasti kultury, rekreace, sportu apod.
DSO Horažďovicko tvoří tyto obce: Horažďovice, Pačejov, Nalžovské Hory, Hejná, Břežany, Kvášňovice, Chanovice, Kovčín, Myslív, Veký Bor, Maňovice, Kejnice, Velké Hydčice, Malý Bor a Hradešice.
Svaz měst a obcí
Obec Malý Bor není členem Svazu měst a obcí ČR ani jiného celorepublikového uskupení obcí.
Hospodaření a majetek obce
Hospodaření obce je vyrovnané. Mezi hlavní příjmy obce patří daňové příjmy, poplatky za psy od občanů, poplatky za likvidaci komunálního odpadu, hřbitovní poplatky, dále různé příspěvky, nájmy a dotace. Mezi hlavní výdaje obce patří finance spojené s rozvojem obce, úprava zeleně, zimní údržba, správa majetku, chod obecního úřadu, ochrana obyvatel, členské a jiné poplatky či služby.
V majetku obce je budova obecního úřadu čp. 146 a několik dalších budov, které slouží ke spolkovým činnostem, zajištění činnosti obce, nájemnému bydlení a podnikání právnických a fyzických osob.
Rozpočet obce na rok 2022 je schválen s příjmy ve výši 8.464.281,00 Kč a s výdaji ve výši 24.590.077,00 Kč.
Rozpočet obce na rok 2021 pracoval s příjmy ve výši 8 317 961,00 Kč a s výdaji ve výši 21 347 301,50 Kč.
Struktura rozpočtu obce Malý Bor za rok 2019:
Srovnání struktury rozpočtových příjmů v období 2009 - 2019
Zdroj: ČSÚ
Vývoj rozpočtového hospodaření v obci Malý Bor v letech 2009 - 2019 (v tis. Kč)
Zdroj: ČSÚ
Vývoj rozpočtového hospodaření obce Malý Bor v letech 2009 - 2019 (v tis. Kč)
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | 4 702 | 5 059 | 4 884 | 4 984 | 5 716 | 6 125 | 6 216 | 6 693 | 7 276 | 8 487 | 10 031 |
Nedaňové příjmy | 1 365 | 1 148 | 935 | 907 | 1 065 | 1 133 | 2 174 | 3 347 | 3 602 | 4 146 | 2 477 |
Kapitálové příjmy | 2 | 201 | 17 | 1 | 233 | 27 | 106 | 14 | 6 | 12 | 74 |
Neinvestiční přijaté dotace | 1 201 | 1 129 | 351 | 290 | 318 | 552 | 404 | 403 | 268 | 413 | 274 |
Investiční přijaté dotace | 0 | 100 | 240 | 0 | 0 | 604 | 0 | 400 | 13 664 | 15 502 | 3 193 |
Příjmy | 7 269 | 7 636 | 6 427 | 6 182 | 7 332 | 8 441 | 8 900 | 10 858 | 24 817 | 28 561 | 16 049 |
Běžné výdaje | 6 701 | 6 140 | 5 760 | 4 363 | 4 860 | 5 219 | 5 822 | 6 033 | 5 500 | 6 204 | 8 225 |
Kapitálové výdaje | 565 | 392 | 436 | 831 | 809 | 1 372 | 580 | 1 319 | 28 294 | 19 640 | 7 299 |
Výdaje celkem | 7 266 | 6 532 | 6 196 | 5 194 | 5 669 | 6 592 | 6 402 | 7 353 | 33 794 | 25 843 | 15 524 |
Saldo příjmů a výdajů | 3 | 1 104 | 231 | 987 | 1 663 | 1 850 | 2 498 | 3 505 | -8 976 | 2 718 | 525 |
Podíl kapitálových výdajů | 7,78% | 6,00% | 7,03% | 16,00% | 14,26% | 20,82% | 9,07% | 17,94% | 83,73% | 76,00% | 47,02% |
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech | 92,18% | 80,41% | 89,62% | 70,59% | 66,29% | 61,83% | 65,41% | 55,57% | 22,16% | 21,72% | 51,25% |
Zdroj: ČSÚ
Vizí obce je zajištění svým obyvatelům kvalitních podmínek pro život, dostupné služby, zejména dopravní a potravinovou obslužnost, čisté prostředí a moderní infrastrukturu s možností dalšího rozvoje.
Cíl : „Cíle”
K dosažení vize byly vytyčeny dva cíle, jejich naplňování je dále rozpracováno podle jednotlivých opatření a aktivit. Strategické cíle (SC) Strategický cíl 1: Kvalita života v obci Strategický cíl 2: Životní prostředí, rozvinutá infrastruktura a bezpečnost obyvatel
Způsob realizace PRO
Plán rozvoje obce obsahuje aktuálně známé rozvojové aktivity na období 2022 – 2027. Cílem je vytvořit „živý“ dokument, který bude sloužit k rozvoji obce a pomůže při získávání finančních prostředků na stanovené rovojové aktivity. Schválením Programu rozvoje obce byla ukončena zpracovatelská fáze.
Stanovením odpovědnosti jsou položeny základy realizace jednotlivých aktivit vedoucích k dosažení programových cílů uvedených v dokumentu. Případné změny v průběhu realizace aktivit projedná a schválí zastupitelstvo obce. Jednotlivé aktivity budou realizovány prostřednictvím konkrétních projektů.
Monitoring realizace PRO
Za sledování naplňování cílů a opatření PRO je odpovědný starosta obce. Mezi jeho povinnosti patří zajistit následující činnosti související s monitoringem jeho realizace, zejména:
- Shromažďování informací o průběhu realizace dílčích aktivit, jednotlivých opatření a programových cílů.
- Spřesňování informací o odpovědnosti za realizace jednotlivých aktivit. V případě realizace aktivit externím subjektem bude smluvně zajištěno dodržení termínů plnění indikátorů.
- Každoročně před ukončením plánovacího období ve spolupráci se zastupitelstvem obce, případně pracovní skupinou, zpracuje vyhodnocení akčního plánu a realizovaných aktivit, včetně sledování indikátorů nastavených v návrhové části dokumentu.
- Dle potřeb zajistí revizi dokumentu PRO a doplnění rozvojových aktivit o další podněty, případně jejich zařazení do zásobníku projektů. Zajistí sestavení nového akčního plánu na následující období, rozšířeného o další aktivity. Aktualizovaný akční plán bude podkladem pro sestavení ročního rozpočtu, rozpočtového výhledu a finančních plánů obce.
- Aktualizované dokumenty (PRO a akční plán) podléhají schválení zastupitelstvem obce. Schválené dokumenty budou zveřejněny na internetových stránkách obce.
Způsob aktualizace PRO
Program rozvoje obce je živý dokument, který je nutné aktualizovat dle průběhu realizace jeho dílčích částí. Aktualizace celého dokumentu proběhne nejpozději v roce 2027. Dílčí revize dokumentu budou probíhat dle potřeby. Změny PRO budou prováděny přímo do dokumentu, výsledkem bude dokument s označením data, ke kterému se váže aktualizovaná verze a vyznačenými změnami. Aktualizace PRO a jeho změny budou schvalovány zastupitelstvem obce Malý Bor.
Způsob financování PRO
Základním zdrojem financování rozvojových aktivit je úspěšnost obce ve vyhlášených dotačních výzvách a vlastní zdroje obce. V průběhu naplňování PRO budou zpřesňovány informace o možnostech finančních zdrojů na jednotlivé aktivit-
a. s. akciová společnost
BRKO biologicky rozložitelný komunální odpad
č. p. číslo popisné
ČOV čistička odpadních vod
ČR Česká republika
ČSÚ Český statistický úřad
ha hektar
Kč korun českých
km kilometr
l litr
m . n. m. metrů nad mořem
MAS Místní akční skupina
MěÚ městský úřad
NUTS nomenklatura územních statistických jednotek
ORP obec s rozšířenou působností
OÚ obecní úřad
PRO program rozvoje obce
PSČ poštovní směrovací číslo
s. r. o. společnost s ručením omezeným
Sb. sbírky
SDH sdružení dobrovolných hasičů
SLDB sčítání lidí domů a bytů
st. století
TJ tělocvičná jednota
tř. třída
tzv. takzvaný
ZŠ základní škola