Program rozvoje obce Hostišová (dále jen PRO) je základním plánovacím dokumentem obce, zakotveným v zákoně č. 128/2000 Sb., o obcích. Jedná se o hlavní nástroj řízení rozvoje obce.
PRO vychází z vyhodnocení současného stavu obce z několika hledisek, srovnání s jinými obcemi a výsledky dotazníkového šetření (analytická část). Navazující návrhová část formuluje představy o budoucnosti obce a navrhuje způsoby, jak těchto představ dosáhnout. Řeší následující období:
Program byl vypracován v období březen – červen 2013 členy realizačního týmu ve složení: Marta Smolková, Pavel Vyoral, Ing. Martina Mikšaníková, Alena Pakostová, Vít Zapletal, Ing. Ivan Dort, Mgr. Michal Mynář. Členové této skupiny oslovili široké spektrum lidí a subjektů v obci – občany, podnikatele a všechny zájmové spolky pomocí dotazníkového šetření. Data získaná tímto šetřením se stala důležitým podkladem pro zpracování návrhové části dokumentu. Současně někteří členové navštívili dvě velikostně srovnatelné obce, aby porovnali silné a slabé stránky, problémy a jejich plánovaná řešení. Vzniklá srovnávací analýza je součástí analytické části dokumentu.
Veřejnost měla možnost zapojit se do tvorby PRO kromě dotazníků také na dvou veřejných projednáních (25. 4. 2013 a xxx). PRO byl Zastupitelstvem obce Hostišová schválen dne xxxx usnesením č. xxx.
Program rozvoje obce Hostišová je koncepčním materiálem, který dává nejen vedení obce, ale zejména široké veřejnosti přehled o plánovaných investičních akcích. Lze na něj odkazovat při podávání žádostí o dotace, úvěry či příspěvky a lépe tak prosazovat zájmy obce a jejích občanů.
Dokument byl zpracován v rámci řešení projektu „Elektronická metodická podpora tvorby rozvojových dokumentů obcí“ (CZ.1.04/4.1.00/62.00008), jehož nositelem bylo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR. Projekt byl financován z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a ze státního rozpočtu České republiky. Představitelům obce byla poskytnuta metodická podpora jako pilotním obcím projektu, které byly vybrány za účelem praktického ověření jednoho ze vzniklých produktů projektu – metodiky tvorby programu rozvoje obce.
Obec Hostišová se nachází ve Zlínském kraji, obklopená lesy. Leží 10 km severozápadně od Zlína směrem na Holešovsko (11,5 km od Holešova) v nadmořské výšce 308 metrů nad mořem, mimo hlavní komunikační tahy. Pod ní se rozkládá oblast Hané, neboť sama obec leží na východní hranici hanáckého nářečí.
V katastrálním území Hostišové pramení dva potoky. Jednak je to Hostišovský potok ústící zprava do Dřevnice u Tečovic a dále je to bezejmenný potůček ústící zleva do Židelné mezi Sazovicemi a Mysločovicemi. Východní hranici katastrálního území tvoří Chlumský potok, pramenící východně od Hostišové a ústící zprava do Dřevnice.
Katastrální území má rozlohu 265 ha, z toho 165 ha zaujímá orná půda a 25 ha lesní porost. Na severozápadě, severu a východě sousedí Hostišová s katastrálním územím Racková, na jihu s katastrálním územím Lhotka u Zlína a na jihu a jihozápadě s katastrálním územím Sazovice.
Značná část území je velmi zemědělsky využívána. Ke zvýšení kapacity zemědělské půdy došlo zrušením mezí, vykácením soliterní a doprovodné zeleně a scelením do velkých celků, takže na mnohých místech převládají nepřetržité velké plochy orné půdy, a tak na mnohých místech dochází k erozi.
Obec Hostišová má k 1. 1. 2013 celkem 487 obyvatel, z toho 481 občanů ČR a 6 cizinců (4 občané EU + 2 občané států mimo EU). Vývoj počtu obyvatel za posledních 10 let viz PŘÍLOHA 2.1-1 ukazuje rostoucí tendenci.
V obci se rodí v posledních letech 4-5 dětí za rok (2009 - 2012). Přirozený přírůstek znázorňuje tabulka v PŘÍLOZE 2.1-2. Od roku 2006 je v kladných číslech (mimo rok 2007 a 2010, kdy byl -1).
Migrační saldo se ve stejném období pohybuje také v kladných hodnotách, vyjma rok 2007 (-9), viz tabulka v PŘÍLOZE 2.1-3. Do obce se často přihlašují rodiny s dětmi, mladí lidé, ale i lidé seniorského věku.
Celkový pohyb obyvatelstva znázorňuje následující tabulka:
Tab. 1 Změny obyvatelstva v období 2006 - 2012
Rok |
Přihlášení |
Odhlášení |
Narození |
Zemřelí |
Přírůstek/úby- tek obyvatel |
|||||
počet |
%* |
počet |
%* |
počet |
%* |
počet |
%* |
počet |
%* |
|
2012 |
9 |
1,89 |
6 |
1,26 |
5 |
1,05 |
3 |
0,63 |
5 |
1,05 |
2011 |
12 |
2,57 |
7 |
1,50 |
5 |
1,07 |
1 |
0,21 |
9 |
1,93 |
2010 |
9 |
1,93 |
7 |
1,50 |
4 |
0,86 |
5 |
1,07 |
1 |
0,21 |
2009 |
15 |
3,28 |
6 |
1,31 |
5 |
1,09 |
3 |
0,66 |
11 |
1,75 |
2008 |
6 |
1,34 |
3 |
0,67 |
13 |
2,90 |
6 |
1,34 |
10 |
2,00 |
2007 |
1 |
0,22 |
10 |
2,19 |
4 |
0,88 |
5 |
1,09 |
-10 |
-1,75 |
2006 |
17 |
3,88 |
6 |
1,37 |
6 |
1,37 |
1 |
0,23 |
16 |
4,34 |
*procentní podíl k počtu obyvatel k 1. 1. daného roku
Věkovou strukturu obyvatelstva ukazuje PŘÍLOHA 2.1-4. Děti do 15 let tvoří 19 % obyvatel obce. Silný ročník dětí narozených v roce 2008 tvoří v současnosti velkou skupinu předškolních dětí. Vývoj posledních čtyř let, kdy se narodilo 4 – 5 dětí za rok, ukazuje, že se počet dětí předškolního věku bude v následujících třech letech snižovat (PŘÍLOHA 2.1-5).
Počet obyvatel starších 65 let je 56 (12 % z celkového počtu), z toho 9 je starších 80 let. Průměrný věk této věkové kategorie je k 1. 1. 2013 73,89 roku. Očekává se obecný problém stárnutí populace.
Vzdělanostní struktura obyvatel
Podíl obyvatel starších 15 let s nedokončeným či základním vzděláním je 21,3 %, s vysokoškolským vzděláním 6,9 %. V porovnání s hodnotami podílů v rámci okresu, kraje i ČR lze říci, že obec má nadprůměrný podíl osob bez vzdělání či se základním vzděláním a podprůměrný podíl osob s VŠ.
V obci je vedeno celkem 6 cizinců a občanů EU na přechodném, trvalém pobytu a pobytu azylanta. V převážné většině se jedná o jednotlivce, kteří zde utvořili rodiny a začlenili se do společnosti. Ostatní cizinci pobývají v obci z pracovních důvodů. Národnostní struktura obyvatel viz PŘÍLOHA 2.2-1.
Úřad práce evidoval v roce 2011 24 žadatelů o zaměstnání. Dávky v hmotné nouzi nepobírá v současné době žádný občan. Netvoří se žádné sociálně vyloučené lokality.
Mezi obyvateli lze sledovat vyšší míru tolerance k požívání alkoholu. Problémy spojené s užíváním jiných návykových látek nejsou známy.
Přehled spolků včetně počtu členů působících v obci - PŘÍLOHA 2.3-1. Obec je zřizovatelem jednotky SDH, která má svoji kapitolu v rozpočtu obce. Dále z rozpočtu podporuje dětský divadelní soubor, další spolky dle jejich konkrétních žádostí a možností obce.
Práci s mládeží se věnují tyto spolky:
Spolková činnost seniorů – pěvecký soubor Bábinky a setkávání věřících (farnice).
Významné akce pořádané v obci viz PŘÍLOHA 2.3-1 a část 5.5 Kultura.
Způsoby informování občanů
Občané jsou informováni pomocí obecního rozhlasu, webových stránek, úřední desky a vývěsek, Hostišovských novin (čtvrtletně), a v některých případech také letáky do schránek.
V obci, případně na území jejího katastru, působí pět firem - ZEMET spol. s r.o. se sídlem v Tečovicích (zemědělská a živočišná výroba), ZEKO s.r.o. se sídlem v Míškovicích (strojírenská výroba), DAMEST s.r.o., se sídlem Moravní 958, Otrokovice (stavební činnost a služby), JM RACING, s.r.o. se sídlem v Napajedlech (pronájem a opravy závodních automobilů) a MRAZÍK, s. r. o. se sídlem Havlíčkova 352, Zlín – Malenovice (výroba a montáž chladicí techniky). První tři zaměstnávají do 10 lidí z naší obce, čtvrtá a pátá žádného. Dále zde působí několik OSVČ. V roce 2011 byl počet ekonomických subjektů v obci 95 (PŘÍLOHA 3.1-1).
ZEMET rostlinnou výrobu realizuje převážně na soukromých pozemcích, které má v nájmu. Živočišnou výrobu pak provozuje ve vlastních budovách. ZEKO a MRAZÍK podnikají též ve vlastních prostorách a JM RACING a DAMEST v pronajatých prostorách jiného subjektu.
Prostory pro toto podnikání jsou dány již historicky a jsou zakotveny ve stávajícím územním plánu. V novém územním plánu je další dosud volná plocha vyčleněna východně od stávající v celkové výměře necelých 9 000 m2. Dotázaní představitelé výše uvedených firem uvádějí, že uvažují o rozšíření výroby a rekonstrukci stávajících objektů a zařízení. O koupi dalších nemovitostí neuvažují. Za překážky v podnikání považují nedostatek kvalifikovaných pracovníků, špatnou dopravní infrastrukturu, špatné napojení na technickou infrastrukturu - chybí plynofikace.
Zemědělství
Kromě firmy ZEMET v obci nepůsobí v rostlinné výrobě žádní další soukromí zemědělci. V živočišné výrobě zde působí ještě jedna rodinná firma chovající skot pasteveckým způsobem na pronajatých pozemcích.
V současné době probíhají v obci komplexní pozemkové úpravy, které budou mimo jiné řešit i protierozní opatření na velkých půdních celcích obhospodařovaných firmou ZEMET např. vytvořením travních pásů a záchytných příkopů. Těmito opatřeními dojde k částečnému ztížení velkovýrobního obhospodařování ploch.
Průmysl
Kromě firmy ZEKO a DAMEST působí v obci v oblasti služeb několik osob samostatně výdělečně činných. Průmyslové zóny v obci nejsou a ani se s nimi do budoucna neuvažuje. V územním plánu je navržena plocha pro podnikání - plocha smíšená výrobní. Tato plocha souvisle navazuje na areál firmy ZEMET a ZEKO.
Služby
V obci se nachází obchod se smíšeným zbožím, pohostinství „Posezení u nás“, kadeřnictví a holičství, kamenictví a malířství, umělecké kovářství a ještě několik dalších živností. Z dalších služeb do obce dojíždí pedikérka a pojízdná prodejna masa a uzenin. Za ostatními službami musí občané dojíždět do sousední obce Mysločovice nebo přímo do Zlína. Jejich provozování v obci by bylo z hlediska její velikosti nerentabilní.
Cestovní ruch
Vzhledem k absenci atraktivních kulturních a historických památek není obec přímým cílem turistů. Obcí neprochází žádná cyklostezka, ale cyklisté, s ohledem na koncovou polohu obce a malou dopravní zátěž, hojně využívají všechny druhy silnic a místních komunikací. Cyklisté a případní pěší turisté se mohou zastavit a zhlédnout nedávno vybudovanou křížovou cestu, barokní kříž a místní kapličku. V současné době se též mohou rozhlédnout po okolí z nově vybudované rozhledny. Občerstvení naleznou již ve zmíněném pohostinství, ovšem jen v omezenou dobu v otvírací hodiny a bez stravy. Po předchozí domluvě je však možné zajistit v dohodnutou hodinu i jídlo. Ubytovací kapacity v obci nejsou.
Pracovní příležitosti díky nedostatku zaměstnavatelů v obci příliš nejsou. Firma ZEKO v současné době zaměstnává 9 občanů, ZEMET 10 občanů, DAMEST 5 občanů, JM RACING a MRAZÍK nikoho. Několik občanů pracuje jako OSVČ.
Dle Sčítání lidu, domů a bytů 2011 má obec 51 % ekonomicky aktivních obyvatel.
Struktura ekonomicky aktivních obyvatel viz PŘÍLOHA 3.2-1.
Tab. č. 2 Vývoj registrované míry nezaměstnanosti
Rok |
Míra nezaměstnanosti % |
2008 |
10,64 |
2009 |
13,83 |
2010 |
16,49 |
2011 |
12,77 |
Počet dosažitelných uchazečů o zaměstnání v roce 2011 byl 24, nezaměstnaných nad 6 měsíců 12, nad 12 měsíců 7. Podíl nezaměstnaných nad 12 měsíců činí 29,2 % nezaměstnaných.
Míra nezaměstnanosti je v obci vysoká, ovšem dlouhodobá nezaměstnanost se v porovnání se Zlínským krajem nebo ČR jeví příznivě.
Většina lidí dojíždí do práce do okolních obcí. Dle údajů Sčítání lidu, domů a bytů 2011 vyjíždí do zaměstnání celkem 104 lidí, z nich 83 % do jiné obce okresu Zlín, 7 % do jiného okresu Zlínského kraje. 4 občané pracují v obci a stejný počet vyjíždí do zahraničí. Dojížďka za prací je minimální. Tento stav přetrvává z minulosti a jeví se, že tak tomu bude i nadále.
V roce 2011 využila obec pro opatření na podporu zaměstnanosti – veřejně prospěšné práce (zaměstnanec na úklid a údržbu obce), v roce 2012 veřejná služba.
Vodovod
Obec Hostišová je v současné době zásobována pitnou i užitkovou vodou z veřejné vodovodní sítě a všechny budovy jsou na něj napojeny. Voda je dodávána z vodojemu umístěného nad obcí. Do tohoto vodojemu je pitná voda dopravována ze skupinového vodovodu Zlín – zdroj Tlumačov - pomocí čerpací stanice umístěné ve vodojemu Tečovice, Vodojem má dvě komory - jedna komora pro Hostišovou a druhá pro Rackovou. V obci jsou 2 tlaková pásma. Převážná část obce je v I. tlakovém pásmu. Tlakové poměry jsou v tomto pásmu vyhovující, pouze u zástavby v SV okraji jsou tlakové poměry nevyhovující - tlak menší než 0,15 Mpa. V II. tlakovém pásmu se nachází lokalita Strážná. Zde je pitná voda dodávána pomocí AT stanice umístěné v těsné blízkosti vodojemu. Kapacita vodojemu dostačuje pro celou obec. Vodovod je v majetku firmy VaK Zlín, a.s. Vodojem je v majetku obce.
Vodovod v obci byl budován v různých obdobích. Nejstarší části jsou z 50. let minulého století, což se může brzy projevit na jeho poruchovosti.
Kanalizace
V obci je jednotná kanalizace v délce cca 790 m (690 m betonové roury a 100 m plastové roury DN 300 – DN 500). Kanalizace je rozdělena na dvě větve, které ústí do místních toků. Připojeny jsou téměř všechny budovy v obci. Kanalizace je i přes své stáří plně funkční. Kanalizaci vlastní dva subjekty - obec (horní konec) a VaK Zlín, a.s. (dolní konec). Způsob čištění je zajišťován přímo u domů – septiky, domácí ČOV. U staré zástavby jsou splaškové odpadní vody jímány v bezodtokových jímkách na vyvážení nebo jsou bez předchozího čištění přímo zaústěné do kanalizace nebo vodního toku. Centrální čistírnu odpadních vod obec nemá.
Čištění odpadních vod je dle norem EU nedostatečné a povolené limity jsou často překračovány. Povolení k vypouštění odpadních vod má obec do roku 2015, proto se tento problém musí řešit přednostně (viz dotazníky pro občany).
Obec zvažovala různé možnosti řešení: 1. Zbudování centrálních čistíren, 2. Odvedení odpadních vod do čistírny v Malenovicích (tato varianta je zahrnuta v ÚP obce a v PRVK Zlín), 3. Kořenové čistírny. Tato řešení jsou však finančně náročná a pro obec neúnosná. Čtvrtým (nejlevnějším) řešením je možnost přiměřeného čištění – intenzifikace septiků nebo jejich výměna za ČOV a výměna jímek za ČOV za finanční podpory obce.
Plynofikace
V obci není plynovod. Přivedení plynovodu do obce je velmi nákladné a zájem o plynofikaci z řad občanů velmi nízký.
Nakládání s odpady
Občané mají vlastní nádoby na směsný komunální odpad. Ten se vyváží 1x za dva týdny (TS Otrokovice). Sběr tříděného odpadu je zajištěn pomocí 5 sběrných míst po celé obci (sběr PET lahví, skla, papíru). Dále jsou v obci velkoobjemové kontejnery (2 na objemný odpad umístěné ve sběrném dvoře u hasičské zbrojnice, 1 na bioodpad u KD). V obci probíhá 2x ročně mobilní sběr nebezpečného odpadu a 1x ročně sběr elektroodpadu (ELEKTROWIN). Na drobný elektroodpad a baterie má obec nádobu v rámci projektu ZELENÁ OBEC. Sběr starého železa zajišťuje místní SDH.
Ostatní sítě
Obec je zásobena elektrickou energií z venkovního vedení VN, které je napájeno z rozvodny Otrokovice. V katastru obce jsou umístěny 4 elektrické trafostanice.
Kapacita elektrické sítě je v obci dostatečná. V roce 2013 proběhla rekonstrukce přívodu vysokého napětí do obce.
V případě nárůstu nové výstavby RD se počítá s posílením výkonu stávajících elektrostanic a se dvěma novými trafostanicemi – 1. na západním okraji obce a 2. ve východní části obce.
V obci se též ojediněle nachází u jednotlivých nemovitostí fotovoltaické výrobny.
Hostišová je koncová obec a vede do ní jediná příjezdová komunikace č. 43830. Ta je zařazena mezi komunikace 3. třídy. Dále jsou zde místní komunikace a polní cesty. Vzdálenost od obce na napojení k rychlostní komunikaci a dálnici je asi 10km (u Otrokovic).
Technický stav příjezdové komunikace je žalostný. Úzká cesta, neupravená krajnice, množství výtluků po zimním období (viz dotazníky pro občany). Komunikaci vlastní Zlínský kraj a spravuje ji Správa a údržba silnic Zlínského kraje, která po mnoha urgencích stále nemá v plánu její rekonstrukci.
Počet automobilů zajíždějících do obce se neměří, ale jejich počet bude v desítkách za 24 hodin. S hlučností provozu problémy nejsou.
V obci a ani jejím okolí nevede žádná železniční trať. Nejbližší železniční zastávka je Zlín-Malenovice vzdálená 8 km.
Přes katastr nevede žádná značená turistická trasa.
Místní komunikace
Místní komunikace a chodníky jsou v celkem dobrém stavu. Výtluky po zimním období jsou pravidelně opravovány a cesty jsou udržovány.
Problém se zimní údržbou - odklízení sněhu a posyp komunikací a chodníků (viz dotazníky pro občany). Některé komunikace k rodinným domům nejsou dokončeny nebo nejsou vůbec (viz dotazníky pro občany). Polní cesty často vedou mimo své původní hranice.
Parkování vozidel
Vzhledem k velkému počtu vozidel v obci je parkování problematické. Mnoho občanů parkuje své vozy na svých pozemcích a vjezdech. Jsou zde však občané, kteří mají vjezdy, ale přesto parkují na cestách a chodnících u domů nebo na obecních pozemcích určených pro jiné využití, což v zimním období znemožňuje odklízení sněhu. Přes rok nemožnost bezpečného používání komunikací a chodníků (objíždění aut v nepřehledných úsecích), ničení obecních chodníků (viz dotazníky pro občany).
Cyklostezky
V katastru obce se žádná cyklostezka nenachází. Cyklisté projíždějící naší obcí (rozhledna na Strážné) se pohybují po polních cestách, které nejsou udržované. Časté pády a propíchnuté pneumatiky.
Veřejná doprava je zajištěna autobusy firmy Housacar. Hlavní trasa vede do krajského města Zlín a do obcí na této trase. V pracovní dny jede 9 spojů do Zlína a 8 spojů zpět. O víkendech a svátcích jezdí 4 spoje do Zlína a 3 spoje zpět. Spoje jsou rozvrženy po celý den, aby co nejlépe vyhovovaly občanům, kteří je využívají. Děti jezdí do školy do Mysločovic, spoje jsou proto určeny tak, aby vyhovovaly školnímu rozvrhu. 1 školní spoj je veden do Otrokovic a 1 z Otrokovic.
Počet obydlených a neobydlených domů 144, z toho obydlených 126. Počet bytů v domech je evidováno 145, jedná se o rodinné domy. (PŘÍLOHA 5.1-1)
Obec nevlastní žádné obecní byty. V období 2002 - 2011 bylo dokončeno 13 domů a bytů.
Volné plochy pro bytovou výstavbu mají rozlohu cca 53 000 m2. Počet zájemců o stavbu domu je asi 10. Obec přispívá na individuální výstavbu rodinných domů částkou 25 tisíc na 1 dům. Tento příspěvek slouží ke zřízení inženýrských sítí k rodinnému domu.
Pro rekreaci je využíváno celkem 11 objektů, z toho 7 z nich jsou rekreační chaty.
Sociální bydlení není v obci zajištěno pro nezájem občanů. Péči o seniory zajišťují příslušníci rodiny v rodinných domech.
V obci se nenachází žádný typ školy. Počet dětí v ZŠ a MŠ Mysločovice: MŠ 26 a v ZŠ 42, počet žáků dojíždějících do Zlína 4. Podíl obyvatelstva 0 – 14 let je 17,5 %. Počet žáků na středních školách dle věkové hranice 15-19 let cca 25.
Financování neinvestičních nákladů na dojíždějící žáky MŠ a ZŠ činilo ročně cca 500 tis. Kč. Od počátku roku 2013 díky změně legislativy není tato dotace poskytována. Obec přispívá ZŠ na vybavení prvňáčků a plavecký výcvik. Rodičům na lyžařský výcvik a školné v mateřské škole. MŠ obec přispívá na hračky a dárky pro předškoláky.
Mateřskou a základní školu navštěvují děti v Mysločovicích (ojediněle Zlín, Tečovice). Další typy škol navštěvují studenti nejčastěji v krajském městě Zlín nebo v Otrokovicích.
V obci není žádný typ lékaře, zdravotní služba je podle výběru občanů zajišťována praktickými lékaři Zlín - Malenovice nebo Poliklinika Zlín. Praktický lékař MUDr. Pospíšil ordinuje v Malenovicích a na osobní vyžádání zajíždí k pacientům, jednou týdně ordinuje v blízkých Mysločovicích. Zde také ordinuje zubař MUDr. Drbal.
Lékařská pohotovost přijíždí ve stanovené lhůtě do 20 minut z krajského města Zlín.
Obec nemá žádné sociální zařízení a tato péče je zajišťována rodinnými příslušníky. V případě potřeby jsou využívána zařízení města Zlína a Otrokovic.
Na chybějící sociální služby nejsou požadavky, a proto není potřeba vypracovat komunitní plán sociálních služeb.
Podmínky pro kulturu jsou srovnatelné s jinými obcemi velikosti do 600 obyvatel; v obci je 1 kulturní dům. Návštěvnost kulturních akcí je průměrná, spíš menší, než by mohla být.
Chybějící kulturní zařízení poskytuje občanům město Zlín a Otrokovice.
Obec dodržuje kulturní tradice, podporuje činnost kulturních spolků a zájmových sdružení, podporuje činnost hasičského sboru a místní knihovny.
Nejvýznamnější kulturní aktivity:
Nejvýznamnější kulturní památky:
Pro sportovní a volnočasové aktivity nabízí obec a její okolí krásnou přírodu s možností turistických vycházek (cesta na Hřeben, na Chlum apod.), provozování cyklistiky.
Obec má sportovní areál, dětské hřiště, tenisové kurty a ping pong. V létě probíhají hasičské soutěže, drobné sportovní akce (fotbalový turnaj), v zimě ledová plocha, noční pochod Clay-Eva. Každý týden se na sále KD cvičí aerobik a děti se učí kung-fu.
Občané mohou využít sportovních nabídek a volnočasových zařízení například v obci Sazovice a ve městě Zlín a Otrokovice.
V oblasti životního prostředí je nutné zajištění rovnováhy mezi ochranou přírody, hospodářským rozvojem a životní úrovní obyvatel.
Obec neleží v oblasti se zhoršenou kvalitou ovzduší vzhledem k imisním limitům. Podle statistiky CENIA pro Zlínský kraj - SO2 1,43, NOx 2,01, CO 3,39.
Kvalita vody z lokálních zdrojů - není vhodná pro kojence.
V katastru obce je nízká bonita půdy. 63,7 % rozlohy tvoří orná půda, 9,4 % lesní půda (půdní fond viz PŘÍLOHA 6-1). Přibližně 30 % území ohroženo erozí. Jako opatření proti erozi by měli být prioritně chráněny přirozené lesní porosty a prvky krajinné zeleně (remízky, meze, stromořadí, břehové porosty). Obec by měla ve spolupráci s občany řešit obnovení ovocných stromořadí a rozptýlené krajinné zeleně.
V katastru obce je vysoká větrnost.
V obci v současné době není žádná výroba obtěžující hlukem. Existuje zde riziko vzniku kovovýroby v centru obce (bývalé č.p. 19). V tomto případě bude nutno vyřešit odhlučnění.
Ochrana životního prostředí
Na katastru obce nejsou chráněná území. Obec Hostišová leží v rozvojové oblasti republikového významu OB9 Zlín a na svém území řeší regionální biokoridor PU 164 Hrabůvka-Hřeben.
V minulosti byly revitalizovány 2 plochy:
Obec Hostišová je obcí I. typu. Obecní úřad Hostišová obhospodařuje správní obvod obce Hostišová. Obecní úřad vykonává následující činnosti státní správy: evidence obyvatel, ochranu přírody a krajiny, silniční správní úřad pro místní a účelové komunikace. Pro jiné obce nezabezpečuje žádné činnosti. Obcí s rozšířenou působností je pro naši obec Statutární město Zlín a pověřený obecní úřad je Magistrát města Zlína. Přestupková agenda je řešena veřejnoprávní smlouvou s Magistrátem města Zlína.
Obec zaměstnává 1 pracovníka – účetní obce. Ostatní činnosti jsou prováděny na dohodu (úklid obce, úklid KD, úklid knihovna, knihovna, zimní údržba).
Obec je zřizovatelem těchto organizací:
Obě organizace jsou financovány z rozpočtu obce.
Rozpočet obce byl v letech 2008 - 2011 sestavován jako deficitní, přičemž deficit byl kryt zůstatkem prostředků z minulých let. V roce 2012 byl rozpočet vyrovnaný. Přehled za roky 2010 – 2012 v PŘÍLOZE 7.2-1.
V roce 2008 získala obec nenárokové dotace ve výši 735 tis. Kč (technické vybavení sálu pro divadlo 81 tis. Kč, dětské hřiště 82 tis Kč., Vesnice roku - knihovnický SW 20 tis. Kč, oprava chodníků 190 tis. Kč, chodníky, zvon a náves 310 tis. Kč, dále kontaktní místo CzechPOINT 52 tis. Kč.).
V roce 2009 činily nenárokové dotace celkem 1.049 tis. Kč (rekonstrukce MK u kaple 600 tis. Kč, rekonstrukce prostranství u kaple 400 tis., kontaktní místo CzechPOINT 49 tis. Kč).
V roce 2011 čerpala obec dotace na veřejně prospěšné práce 24 tis. Kč.
V letech 2010 a 2012 nezískala obec žádné nenárokové dotace.
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech tvoří za období let 2008 - 2012 69,4 %.
Nemovitý majetek obce
Pozemky v účetní hodnotě 5.619 tis. Kč - část pozemků obec pronajímá pro zemědělské účely (Zemet, občané).
Budovy a stavby v pořizovací ceně 18.031 tis. Kč:
Provozní náklady na údržbu a provoz obecních budov činí cca 120 tis. Kč/rok (elektrická energie, voda, pojištění, údržba...). Příjmy z pronájmu prostor KD činí cca 16 tis. Kč/rok, příjmy z pronájmu pozemků 11 tis. Kč/rok.
Stav kriminality v obci - 1 trestný čin za rok, 1-5 přestupků za rok.
Aktivity zaměřené na prevenci kriminality nejsou.
Krizové řízení a ochranu před živelními pohromami řeší SDH v obci, III. SDH Racková - doba dojezdu do 15 minut.
Doba dojezdu Policie Otrokovice 20 minut
V obci je zřízeno krizové řízení ORP - Krizový štáb obce Hostišová, varování bezdrátovým rozhlasem, v případě výpadku elektrické energie zvon místní kaple Navštívení Panny Marie.
Obec je členem těchto organizací:
Přínos ze Spolku pro obnovu venkova není v současné době žádný. U ostatních organizací přínos finanční i zkušenostní. Funguje výměna zkušeností, rozvíjení znalostí i dobrá možnost získávání dotací.
Obec nemá partnerské obce/regiony.
Obec Hostišová má příznivou polohu - blízkost přírody a větších měst (Otrokovice, Holešov) včetně krajského města Zlín. Občané mají zájem o stavbu RD v obci, do budoucna je dostatek ploch pro bytovou výstavbu. Obec má nízký průměrný věk obyvatel - rodiny s malými dětmi. Všechny RD jsou napojeny na vodovod a většina na kanalizaci. Dopravní obslužnost je zajišťována autobusovou dopravou s dobrou četností spojů. V obci se koná množství kulturních, sportovních a společenských akcí. Počet OSVČ je vysoký. Turistické cíle - rozhledna a křížová cesta tvoří potenciál pro turistiku, stejně tak i možnost vybudování cyklostezky.
Problémy
(seřazeno dle důležitosti)
V oblasti území
V oblasti obyvatelstva
V oblasti hospodářství
V oblasti infrastruktury
V oblasti vybavenosti
V oblasti životního prostředí
V oblasti správy obce
Vize představuje dlouhodobý obraz o budoucnosti obce, o tom, jak se bude obec měnit a zlepšovat, soubor představ a priorit obce, jaká chce být v roce 2026. Vize je „směrovkou“ rozvoje.
Hostišová dlouhodobě usiluje o to být
Cíl : „1. Území”
• Využití větrného podnebí pro výrobu elektrické energie
Opatření : „1. Území” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Malé větrné elektrárny na obecních budovách” |
2016 - 2019 | starosta | 250 | Externí |
Cíl : „2. Obyvatelstvo”
• Podpora spolkové a zájmové činnosti • Zvýšení informovanosti o nebezpečnosti užívání návykových látek
Opatření : „2. Obyvatelstvo” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Podpora spolkové a zájmové činnosti” |
2013 - 2026 | zastupitelstvo, účetní | 10 | Vlastní |
„Besedy s občany” |
2013 - 2026 | zastupitelstvo | 1 | Vlastní |
Cíl : „3. Hospodářství”
• Podpora turistického ruchu • Udržení stávajících služeb
Opatření : „3. Hospodářství” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Turistické značení” |
2013 - 2014 | o.s. Horizont | 50 | Externí |
Cíl : „4. Infrastruktura”
• Vyřešení čištění odpadních vod 30 % • Oprava 30% komunikací, upravení 30 % nezpevněných komunikací • Zlepšení tlaku vody a obnova kanalizační a vodovodní sítě 10 % • Zlepšení bezpečnosti dopravy 50 % • Veřejné osvětlení v nových lokalitách 100 % • Vyřešení polních cest mimo své hranice 20 % • Úprava 20% ploch veřejného prostranství • Zlepšení odpadového hospodářství 50 % • Oprava a rekonstrukce chodníků
Opatření : „4. Infrastruktura” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Přiměřené čištění odpadních vod Horní konec” |
2013 - 2015 | starosta | 2050 | Externí |
„Převod kanalizace do vlastnictví obce” |
2014 - 2014 | starosta | 0 | Vlastní |
„Opravy výtluků, kanalizačních vpustí a vodovodních přípojek” |
2013 - 2015 | místostarosta | 50 | Vlastní |
„Vybudování zpevněné komunikace Pasíčky” |
2016 - 2017 | starosta | 3500 | Externí |
„Vybudování zpevněné komunikace Skopalíkovo pole” |
2013 - 2013 | starosta | 50 | Vlastní |
„Vybudování zpevněné komunikace rozhledna” |
2017 - 2017 | starosta | 3500 | Externí |
„Obnova kanalizace Horní konec od č.p. 78 po křižovatku” |
2015 - 2015 | místostarosta | 250 | Externí |
„Instalace dopravního značení” |
2014 - 2014 | starosta | 12 | Vlastní |
„Vybudování veřejného osvětlení Strážná” |
2015 - 2015 | starosta | 286 | Externí |
„Vybudování veřejného osvětlení Pasíčky” |
2016 - 2016 | starosta | 341 | Externí |
„Vybudování veřejného osvětlení Skopalíkovo pole” |
2017 - 2017 | starosta | 220 | Externí |
„Odkoupení komunikace p.č. 378 (Pasíčky)” |
2015 - 2015 | starosta | 4 | Vlastní |
„Veřejné prostranství Nedbálkovo se zázemím” |
2014 - 2014 | starosta | 120 | Externí |
„Úprava parkoviště u KD” |
2013 - 2013 | místostarosta | 30 | Vlastní |
„Rekonstrukce chodníků 17d, 18d, 20d, 21d” |
2015 - 2019 | místostarosta | 400 | Externí |
Cíl : „5. Vybavenost”
• Zateplení obecních budov • Rekonstrukce sportovního areálu • Podpora zřízení malé MŠ • Podpora kulturních, společenských a sportovních akcí • Údržba kaple a navrácení jejího původního vzhledu
Opatření : „5. Vybavenost” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zateplení KD a zbrojnice” |
2013 - 2013 | starosta | 1700 | Externí |
„Odkoupení pozemků sportovního areálu” |
2013 - 2014 | starosta | 860 | Vlastní |
„Rekonstrukce povrchu hřiště a tenisových kurtů” |
2015 - 2019 | starosta | 970 | Externí |
„Obnova dětského hřiště” |
2015 - 2019 | starosta | 90 | Externí |
„Oplocení sportovního areálu” |
2015 - 2019 | starosta | 30 | Externí |
„Rekonstrukce požární nádrže” |
2015 - 2019 | starosta | 50 | Externí |
„Podpora kulturních, společenských a sportovních akcí” |
2013 - 2026 | kulturní výbor | 15 | Vlastní |
„Sanace kaple a výměna oken” |
2014 - 2014 | starosta | 340 | Externí |
„Projekt na úpravu sálu KD” |
2015 - 2017 | předseda kulturního výboru | 500 | Vlastní |
Cíl : „6. Životní prostředí”
• Vyřešení 20 % problematických ploch s erozí půdy a velkých celků orné půdy • Zlepšení kvality ovzduší v důsledku špatného vytápění RD 20 % • Zamezení větrné eroze
Opatření : „6. Životní prostředí” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zpracování projektu komplexních pozemkových úprav” |
2014 - 2014 | starosta | 0 | Externí |
„Odvodnění lokality Pasíčky” |
2015 - 2019 | starosta | 50 | Externí |
Cíl : „7. Správa obce”
• Zajištění stálé údržby a úklidu obce • Zajištění opatření pro případ krizových situací • Zapojení občanů do péče o vzhled obce
Opatření : „7. Správa obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Pořízení územního plánu” |
2013 - 2013 | starosta | 200 | Externí |
„Zřízení společensky účelného pracovního místa” |
2013 - 2013 | starosta | 2 | Vlastní |
„Opatření pro případ krizových situací” |
2013 - 2013 | starosta | 0 | Vlastní |
„Vybudování nového rozhlasu” |
2016 - 2016 | starosta | 700 | Externí |
„Doplnění výbavy zásahové jednotky SDH” |
2013 - 2015 | starosta | 260 | Externí |
„Motivace občanů pomocí soutěží” |
2013 - 2014 | kulturní výbor | 10 | Vlastní |
Způsob zajištění, řízení, organizace naplňování PRO
Garantem programu rozvoje obce Hostišová bude starosta obce, který bude současně koordinovat všechny činnosti spojené s realizací a aktualizacemi PRO.
Dokument bude uložen v tištěné podobně na Obecním úřadě Hostišová a současně bude uveřejněn na webových stránkách obce včetně aktualizací.
Organizační kroky nezbytné pro rozjezd PRO:
- schválení zastupitelstvem obce
- sestavování rozpočtu obce na základě PRO
- zavedení monitorovacího systému
Postup sledování a vyhodnocování realizace PRO (monitoring plnění)
Plnění aktivit bude sledovat a vyhodnocovat dvakrát ročně kontrolní výbor obce.
Informace o plnění aktivit budou předávat kontrolnímu výboru osoby odpovědné za jednotlivé aktivity.
Výsledky vyhodnocení budou předány zastupitelstvu obce, které přijme v případě potřeby příslušná opatření k dosažení plnění PRO.
Způsob aktualizace PRO
Dílčí revize PRO budou probíhat 1x ročně (období prosinec - leden). Vyplyne-li z výsledku revize nutnost provedení změn, provede se aktualizace PRO.
Dílčí revize a aktualizace PRO bude provádět realizační tým, a to přímou úpravou dokumentu PRO.