Program rozvoje obce (dale jen „PRO“) je dlouhodobý programový dokument vytyčující záměry obce na období let 2020-2027. Jde tedy o dokument, který se neomezuje pouze na jedno volební období zastupitelstva obce. Tento komplexní programový dokument formuluje strategii rozvoje celého území obce, včetně komunitního života v obci a jejího fungováni. Vzniká na základě diskuse s veřejností, soukromou sférou, občany, podnikateli, majiteli pozemků, odborníky, správou obce a státu.
PRO usiluje o dosaženi rovnováhy mezi tím, co obyvatelé obce chtějí a tím, co je dosažitelné. Rovnováhy mezi dalším rozvojem a ochranou stávajících přírodních a kulturních hodnot.
PRO je důležitým nástrojem k upevnění pozice obce v regionu a posílení její konkurenceschopnosti. Je podkladem pro rozvojové aktivity a uzemní plánovaní v obci, ale i v regionu. Přispívá k tomu, aby obec efektivně využívala finanční prostředky jak z vlastního rozpočtu, tak i z vypsaných dotačních titulů. Dokument umožní představitelům obce koncepční plánování dalšího rozvoje obce.
PRO jako strategický dokument usiluje o koordinaci veřejné i soukromé aktivity ekonomického, sociálního, kulturního i ekologického charakteru obce tak, aby docházelo k vzájemné synergii, je podkladem pro sestavování obecního rozpočtu nebo pro posuzování různých nadregionálních koncepčních dokumentů z pohledu obce.
PRO umožní obci:
PRO vychází z analýzy současného stavu, hodnotí silné a slabé stránky obce, hodnotí rozvojové příležitosti a identifikuje existující rizika dalšího rozvoje.
PRO má též legislativní souvislosti, je zakotven v zákoně č. 128/2000 Sb., o obcích. Obec dle § 2 tohoto zákona „pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů“, dle § 35 v rámci samostatné působnosti uspokojuje „potřeby bydlení, ochrany a rozvoje zdraví, dopravy a spojů, potřeby informací, výchovy a vzdělávání, celkového kulturního rozvoje a ochrany veřejného pořádku“ a dle § 38 je obec např. „povinna pečovat o zachování a rozvoj svého majetku“. Obec zároveň musí myslet na ustanovení (§ 159) občanského zákoníku, kdy o své území a majetek pečuje jako „řádný hospodář“.
Další dokumenty mohou na PRO navazovat. Může se jednat zejména o operativní roční plán akci, připravených k realizaci na základě aktuálních potřeb a možnosti obce.
Program rozvoje obce Rohoznice je zpracován dle metodiky Ministerstva pro místní rozvoj ČR.
Obec Rohoznice ze nachází ve východní části okresu Jičín,v Královéhraheckém kraji. Sousedí přímo s městem Miletín. Obec je rozložena po obou březích řeky Bystřice.
Příslušnou obcí s rozšířenou působností jsou Hořice v Podkrkonoší. Obec je členem regionálního Sdružení Podzvičinsko a Lázeňského mikroregionu.
První písemná zmínka o obci pochází z roku 1267.
Počet obyvatel obce: 321,00
Celková plocha území obce: 894,83 ha, z toho:
- výměra orné půdy 606,73 ha,
- výměra zahrad 20,57 ha,
- výměra ovocných sadů 3,21 ha,
- výměra trvalých travních porostů 93,12 ha,
- výměra lesní půdy 103,28 ha ,
- výměra zastavěných ploch 13,70 ha,
- výměra vodních ploch 7,90 ha
Struktura využití půdy v obci Rohoznice v roce 2018
Zdroj: ČSÚ
Hustota zalidnění obce je 35,87 obyv./km2.
Orná půda zaujímá 67,80% plochy, lesy tvoří 11,54% plochy.
Zdroj: ČSÚ
Mapa umístění obce Rohoznice
V kapitole obyvatelstvo jsou sledovány základní demografické charakteristiky - vývoj celkového počtu
obyvatelstva, přirozený přírůstek a úbytek, přírůstek stěhováním, věková a vzdělanostní struktura
obyvatelstva.
Celkový vývoj počtu obyvatelstva ovlivňují dvě základní složky tohoto ukazatele. První se týká mechanického
pohybu obyvatel (vystěhovalí, přistěhovalí) a druhá přirozené výměny obyvatel (narození, zemřelí).
Od r. 2013 je patrný růst počtu obyvatel. S ohledem na rostoucí počet maladých rodin v obci je předpoklad změny věkové struktury a přesun počtu obyvatel ve prospěch mladších věkových skupin.
Demografická situace
a. počet obyvatel, vývoj
Počet obyvatel obce k 31.12.2018: 321,00
Dlouhodobý vývoj počtu obyvatel obce Rohoznice od roku 1910
Zdroj: ČSÚ
Vývoj počtu obyvatel obce Rohoznice v letech 2003 - 2018
Zdroj: ČSÚ
b. přirozený přírůstek/úbytek, migrační saldo
Pohyb obyvatel v obci Rohoznice v roce 2018
Absolutně | Na 1 000 obyv. | |
---|---|---|
Živě narození celkem | 4 | 12‰ |
Zemřelí celkem | 4 | 12‰ |
Přirozený přírůstek | 0 | 0‰ |
Přistěhovalí celkem | 10 | 31‰ |
Vystěhovalí celkem | 12 | 37‰ |
Saldo migrace | -2 | -6‰ |
Meziroční změna počtu obyvatel | -2 | -6‰ |
Zdroj: ČSÚ
c. věkové složení obyvatel (podíl seniorů, dětí)
Věková struktura je sledována na základních věkových skupinách, které jsou svým rozložením
ekonomické povahy. Jedná se o složku tzv. předproduktivní 0 až 14 let, produktivní 15 až 64 let a
poproduktivní 65 let a více. Celkový index stáří v obci Rohoznice je o 15% nižší než celkový průměr v Královéhradeckém kraji. Lze tak konstatovat, že Rohoznice je mladou obcí z hlediska věku jejích obyvatel.
Věkové poměry v obci Rohoznice
Počet obyvatel v roce 2018 | 0-14 let (%) | 65 a více let (%) | Index stáří | |
---|---|---|---|---|
Rohoznice | 321,00 | 16,20% | 18,69% | 115,38 |
ORP HOŘICE | 18 184,00 | 15,07% | 18,32% | 137,63 |
Okres Jičín | 79 782,00 | 15,50% | 20,73% | 133,70 |
Královéhradecký kraj | 551 021,00 | 15,53% | 21,17% | 136,33 |
ČR | 10 648 279,00 | 15,90% | 19,59% | 123,25 |
Zdroj: ČSÚ
d. předpokládaný vývoj podílu dětí a seniorů
Od r. 2013 je patrný mírný růst počtu obyvatel. S ohledem na rostoucí počet mladých rodin v obci je předpoklad změny věkové struktury a přesun počtu obyvatel ve prospěch mladších věkových skupin obyvatel.
Věková struktura obyvatel obce Rohoznice v roce 2018
Zdroj: ČSÚ
e. vzdělanostní struktura
Vzdělanostní struktura Rohoznice je zachycena v následujícím grafu, ze kterého lze vyčíst
absolutní hodnoty reprezentující jednotlivé kategorie.
Vzdělanostní struktura obyvatel obce Rohoznice v roce 2011
Zdroj: ČSÚ
Nejvíce je v obci Rohoznice zastoupena skupina obyvatel, která dokončila vzdělání střední bez maturity, dále pak v¨zdělání střední s maturitou. Poměrně početná je i skupina se základním vzděláním nebo bez vzdělání, která může znamenat určitý problém, a to v souvislostech s trhem práce a nízké flexibilitě této skupiny při změnách vývoje na trhu práce.
Sociální situace
Obec žije bohatým společenským životem, je zde velice aktivní spolelk turistů, pořádají se každoroční turistické pochody "Rohoznický Darmošlap". Řadu akcí pořádá i Sdružení dobrovolných hasičů Rohoznice, které se zaměřuje i na práci s dětmi a mládeží
Rohoznice má vlastní mateřskou školu.
Obec je plně plynofikována, je napojena na čističku odpadních vod.
Těsné sousedství s Miletínem nabízí i možnost využít miletínská sportovní a kulturní zařízení, ať již jde o hřiště a sportoviště nebo třeba návštěvu divadla.
Občané jsou o dění v obci pravidelně iformováni prostřednictvím webových stránek obce, vyvěšením informace na úřední desce, distribucí informačních tiskovin.
V této kapitole jsou analyzovány popisné a vývojové charakteristiky municipální ekonomiky Rohoznice.
Jedná se o analýzu podnikatelských subjektů, zaměstnanosti resp. trhu práce, mobility pracovní síly.
Vývoj počtu nezaměstnaných osob
Zdroj: ČSÚ
V porovnání s celostátními i krajskými statisktikami je vývoj nezaměstnanosti v obci dlouhodobě pozitivní.
Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Rohoznice v roce 2018
Zdroj: ČSÚ
Struktura zaměstnanosti v obci Rohoznice podle odvětví v roce 2011 (%)
Zemědělství a lesnictví | Průmysl a stavebnictví | Služby | |
---|---|---|---|
Rohoznice | 14,89% | 33,33% | 40,43% |
HOŘICE | 6,67% | 32,74% | 46,40% |
Královéhradecký kraj | 3,48% | 35,20% | 49,01% |
ČR | 2,74% | 32,23% | 53,87% |
Zdroj: ČSÚ
Struktura podnikatelských subjektů podle velikosti v obci Rohoznice v roce 2018
Počet zaměstnanců | Kategorie | Absolutně | Relativně (%) |
---|---|---|---|
do 10 | mikropodniky | 6 | 44,59% |
10-49 | malé podniky | 2 | 2,70% |
50-249 | střední podniky | 0 | 0,00% |
250 a více | velké podniky | 0 | - |
nezjištěno | - | 39 | 52,70% |
Zdroj: ČSÚ
Tabulka zachycuje ekonomické subjekty (se zjištěnou aktivitou) se sídlem v obci, tzn., že zde nemusí
jednoznačně působit. Zároveň z dat není možné určit subjekty, které působí v obci a sídlo mají
v jiné obci.
Nejvíce subjektů vykazuje aktivitu v oborech – služby, průmysl a stavebnictví, zemědělství.
V obci je evidováno celkem 74 podnikatelských subjektů.
V této kapitole jsou analyzovány základní oblasti infrastruktury obce Rohoznice - technická a dopravní.
Technická infrastruktura:
Obec je plně plynofikována, je napojena na čističku odpadních vod.
Zásobování elektrickou energií je v obci zajištěno dostatečně s kapacitou pro další rozvoj.
Zásobování vodou je v obci zajištěno dostatečně s kapacitou pro další rozvoj.
Obec je z hlediska telekomunikací dobře pokryta signálem mobilních operátorů.
Svoz a likvidace komunálního odpadu jsou řešeny prostřednictvím svozové společnosti Marius Pedersen.
Směsný komunální odpad je odvážen na skládku.
Obec disponuje systémem na třídění odpadu (v obci jsou umístěny kontejnery na tříděný odpad).
Obec je zřizovatelem mateřské školy.
V obci je prodejna smíšeného zbiží a 2 zastávky hromadné autobusové dopravy.
Obyvatelům obce slouží víceúčelové hřiště.
Dopravní infrastruktura:
Obcí prochází frekventovaná silnice druhé třídy II/284. dle celostátní sčítání hustoty dopry projede tímto úsekem silnice, vedoucím středem obce průměrně přibližně 1.100 vozidel denně.
V rámci řešení bezpečnosti dopravy v obci byla provedena modernizace přechodu a místa přecházení v důležitých místech obce, kde se též nachází zastávky autobusobé hromadné dopravy: u prodejny smíšeného zboží a "U váhy". osučástí modernizace bylo řešení osvětlení a bezbariérového přístupu.
Obec je velmi dobře napojena silniční dopravou na spádová města - Hořice a Dvůr Králové n.Labem. Dopravního napojení a dostupnost spádových center je odpovídající venkovské lokalizaci obce.
V obci je dopravní obslužnost veřejnou hromadnou dopravou zajišťována autobusovými spoji, které bez
směřují do Miletína, Hořic, Dvora králové n.L. v obci se nachází 2 autobusové zastávky.
Obcí Rohoznice neprochází železniční trať. Nejbližší železniční zastávka je v Hořicích.
Pro dopravní obslužnost má velký význam automobilová doprava.
Obec Rohoznice je vybavena místními komunikacemi.
Chodníky jsou vystavěny v místech dopravně bezpečnostní potřeby.
Vzhledem k charakteru obce není v intravilánu obce zřízeno žádné veřejné parkoviště. Parkovací místa souvisí přímo s konkrétními objekty.
Místní komunikace jsou až na drobné výjimky většinou v dobrém technickém stavu.
Okrajem obce prochází 2 cyklotrasy: 4086 a 4135
Obcí prochází červeně značená trasa KČT - cesta K.J.Erbena, vedoucí od Hořic přes Rohoznici a Miletín na Zvičinu.
Domovní a bytový fond obce
V této podkapitole jsou analyzovány charakteristiky domovního a bytového fondu obce. Převládajícím
typem bydlení je bydlení v rodinných domech s počtem 98 domů (58,68%).
Vývoj bytové výstavby v obci Rohoznice v období 2009 - 2018
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Počet dokončených bytů | 2 | 1 | 2 | 1 | 0 | 0 | 2 | 2 | 1 | 1 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v kraji | 2,74 | 3,26 | 2,38 | 2,49 | 1,90 | 1,88 | 1,92 | 1,93 | 2,20 | 2,67 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v ČR | 3,68 | 3,48 | 2,76 | 2,75 | 2,40 | 2,27 | 2,38 | 2,58 | 2,69 | 3,18 |
Zdroj: ČSÚ
Domovní a bytový fond v obci Rohoznice dle SLDB 2011
Počet domů | 167 |
Počet obydlených domů | 101 |
Podíl obydlených domů | 60,48% |
Podíl obydlených domů v ČR | 83,40% |
Počet rodinných domů | 98 |
Podíl rodinných domů | 58,68% |
Podíl rodinných domů v ČR | 72,18% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet | 51,35% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet v ČR | 53,00% |
Zdroj: ČSÚ
Trvale obydlených domů je v obci 101, přičemž v rámci neobydlených domů (66) jich je část využívána
k rekreaci. Podíl rekreačních domů není zanedbatelný a poukazuje na rekreační funkci obce – individuální
rekreace.
Počet dokončených bytů je dlouhodobě stabilní na úrovni 1-2 ročně.
Výstavba nových rodinných domů je realizována v souladu s územním plánem obce, který s ohledem na vzrůstající zájem o výstavbu rodinného bydlení v obci prochází aktualizací.
Původní, nejstarší zástavba je lokalizována v centrální části obce. Vzhled a funkční pojetí zástavby je
ovlivněno původní zemědělskou produkcí (statky, zemědělské usedlosti).
Vzdělávání
V rámci vzdělávání je v Rohoznici zajištěné předškolní vzdělávání. Mateřská škola disponuje
kapacitou 28 dětí. Tato kapacita odpovídá velikosti obce.
Zdravotnictví
V obci Rohoznice není registrované žádné zdravotnické zařízení. Obyvatelé obce
navštěvují ambulance zdravotnických zařízení v Hořicích, popř. Dvoře Králové n.L.
Služby
V obci funguje prodejna smíčeného zboží - objekt je v majetku obce, provozovatel je nájemce.
V obci funguje restaurace - objekt je v majetku obce, provazetel je nájemce.
Sport a spolková činnost
Sportovní infrastrukturu obce tvoří víceúčelové hřiště.
V obci působí Sbor dobrovolných hasičů, Klub českých turistů, MIRO - myslivci a rybáři
Kulturní památky a zajímavosti
Místní zajímavostí je Rohoznický splav v části Malá strana.
V Rohoznici najdeme i řadu kulturních památek a významných míst, o které obec pečuje a průběžně opravuje:
Rohoznice je malebnou obcí se zjevnou výraznou péčí o obecní objekty, veřejná prostranství a zeleň. Značná péče je patrná i na soukromých pozemcích u rodinných domů.
Plochy zeleně výrazně převažují nad zastavenými plochami.
Výměra zastavěných ploch 13,70 ha, tj. 1,5% z celkové rozlohy obce. Hustota zalidnění obce je 35,87 obyv./km2.
Orná půda zaujímá 67,80% plochy, lesy tvoří 11,54% plochy.
Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stablními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. V obci Rohoznice dosahuje koeficient hodnoty 0,34 .
Zdroj: ČSÚ
Struktura využití půdy v obci Rohoznice v roce 2018
Zdroj: ČSÚ
Hospodaření obce
Obec hospodaří dlouhodobě s vyrovnaným rozpočtem. K výrazné investici nad rámec
obecního rozpočtu došlo zejména v letech 2014-2018 (rekonstrukce MŠ, vybudování přechodů pro chodce, pořízení objektu multifuknční budovy restaurace a obecního kulturního sálu, pořízení dopravního automobilu pro SDH Rohoznice, oprava budovy obecního úřadu). Investiční výdaje byly částečně kofinancovány z dotačních zdrojů (IROP, Královéhradecký kraj, Ministerstvo vnitra ČR). Podíl běžných výdajů vykazuje ve sledovaném období klesající tendenci, což je pro vývoj hospodaření obce pozitivní a dává to prostor ke značné investiční aktivitě obce.
Investiční aktivita obce je výrazná a pohybuje se v úrovni do 55% výdajů obecního rozpočtu. Investiční aktivita souvisí i se skutečností, že obec je v posledních letech aktivní v čerpání dotačních prostředků, zejména investičních.
Rozdíl mezi přijatými investičními dotacemi a kapitálovými výdaji indikuje přibližnou výši rozvojových prostředků obce, která se ve sledovaných rozpočtových letech pohybuje v průměrné výši 1,4 mil. Kč / rok. Hospodaření obce lze hodnotit velmi pozitivně.
Vývoj rozpočtového hospodaření obce Rohoznice v letech 2009 - 2018 (v tis. Kč)
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | 2 745 | 2 859 | 2 941 | 2 949 | 3 680 | 3 853 | 3 987 | 4 247 | 4 687 | 5 375 |
Nedaňové příjmy | 173 | 125 | 275 | 206 | 228 | 221 | 274 | 480 | 905 | 519 |
Kapitálové příjmy | 6 | 31 | 6 | 39 | 8 | 356 | 1 | 93 | 89 | 3 |
Neinvestiční přijaté dotace | 138 | 405 | 824 | 158 | 145 | 757 | 107 | 119 | 740 | 152 |
Investiční přijaté dotace | 0 | 0 | 0 | 52 | 0 | 0 | 0 | 0 | 89 | 747 |
Příjmy | 3 062 | 3 421 | 4 046 | 3 404 | 4 061 | 5 187 | 4 369 | 4 940 | 6 509 | 6 796 |
Běžné výdaje | 2 600 | 1 940 | 2 782 | 2 016 | 2 223 | 4 403 | 3 390 | 4 397 | 5 141 | 3 796 |
Kapitálové výdaje | 2 289 | 2 718 | 932 | 7 | 152 | 470 | 68 | 2 038 | 1 603 | 4 538 |
Výdaje celkem | 4 889 | 4 658 | 3 714 | 2 023 | 2 375 | 4 873 | 3 459 | 6 435 | 6 744 | 8 334 |
Saldo příjmů a výdajů | -1 827 | -1 236 | 332 | 1 381 | 1 687 | 314 | 910 | -1 495 | -235 | -1 538 |
Podíl kapitálových výdajů | 46,82% | 58,35% | 25,09% | 0,34% | 6,39% | 9,64% | 1,98% | 31,68% | 23,77% | 54,45% |
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech | 84,91% | 56,71% | 68,76% | 59,23% | 54,73% | 84,88% | 77,60% | 89,01% | 78,98% | 55,85% |
Zdroj: ČSÚ
Srovnání struktury rozpočtových příjmů v období 2009 - 2018
Zdroj: ČSÚ
Organizace obce
Zastupitelstvo obce je sedmičlenné a je tvořeno starostou, místostarostou a 5 zastupiteli. Funkce starosty i místostarosty jsou neuvolněné.
Příslušnou obcí s rozšířenou působností jsou Hořice v Podkrkonoší. Rohoznice sousedí v městem Miletín.
Obec je členem regionálního Sdružení Podzvičinsko a Lázeňského mikroregionu.
Obec je zřizovatelem příspěvkové organizace mateřská škola.
Z klíčových výstupů analytické části vyplývá, že Rohoznice je obcí zaměřenou na bydlení s funkční a zajištěnou
základní občanskou vybaveností, případně zajištěnou dostupností občanské vybavenosti v sousedních obcích (Miletín, Hořice, Dvůr Králové n.L.).
Zásadní rozvojové trendy Rohoznice jsou především v oblastech podporujících obytnou funkci. Tyto oblasti spočívají v rozvoji kvality současného bydlení a výstavbě nového bydlení při současném respektování udržitelnosti dostupné občanské vybavenosti.
Vzhledem k velikosti obce je pro udržení a rozvoj stavu obyvatelstva nutné rozvíjet hlavně kulturní a volnočasové zázemí pro
široké věkové spektrum obyvatel a rozvoj komunitního života v obci, včetně udržení provozu, kvality a kapacit mateřské školy a posilovat odkaz místních tradic s vazbou na současné možnosti ekonomizace tohoto potenciálu.
Územně a společensky soudržná obec s historickým odkazem, s rozvinutou funkcí
bydlení, se zajištěnými základními službami občanské vybavenosti, se zajištěnou dostupností dalších služeb v okolních obcích a s vytvořeným kvalitním vnějším i vnitřním zázemím pro volnočasové aktivity všech věkových kategorií obyvatel obce.
Pro naplnění této vize je nutno sledovat společenské trendy a vytvářet podmínky pro splnění měnících se nároků obyvatel obce.
Předpokladem pro naplnění vize je:
Cíl : „Využití historie a tradic v dalším rozvoji obce”
• rozvinutá občanská společnost, • rostoucí význam mimoprodukční funkce zemědělství, • rozvíjející se podnikání v oborech navazujících na zemědělskou prvovýrobu, • rozvinutá spolupráce veřejného a soukromého sektoru.
Opatření : „Podpora rozvoje turistického ruchu a návštěvnosti obce” Prostupnost krajiny bezmotorovou dopravou • revitalizace polních a lesních cest, • návaznosti budovaných (obnovovaných) cest na turistické a cykloturistické trasy, • návaznost na bezpečnou bezmotorovou dopravu za prací, do škol a za službami Tvorba produktů cestovního ruchu • specifikace existujících turistických cílů • identifikace potenciálních turistických cílů a jejich realizace, agroturistika, zážitková turistika |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava, obnova a údržba místních komunikací, lávek a mostů” |
2023 - 2027 | starosta | 1000 | Vlastní + externí |
realizace etapově |
„Oprava a údržba významných míst a památek v obci (průběžně)” |
2021 - 2027 | starosta | 100 | Vlastní |
Opatření : „Marketing a propagace obce” Municipální marketing • externí marketing - budování image obce, jako obce pro bydlení a život, obce s perspektivní budoucností • interní marketing – posilování sociální soudržnost a komunitní celistvosti obce, posilování spolupráce veřejného a soukromého sektoru, spolupráce s vlastníky nemovitostí Marketing cestovního ruchu • prezentace atraktivit obce • prezentace možností zážitkové turistiky v obci a jejím okolí (veřejně, zážitkových agenturám, cestovním kancelářím). |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„nový web obce” |
2020 - 2021 | starosta | 100 | Vlastní |
součástí bude poskytování informací občanům obce - možnost zasílání info e-mailu a info-sms, aktivita k datu aktualizace č.2 splněna |
„Obnova vycházkových cest v okolí obce (např. vycházková stezka do Miletína)” |
2025 - 2027 | starosta | 1500 | Vlastní + externí |
Cíl : „Stabilizace růstového trendu počtu obyvatelstva”
připravené plochy pro individuální bytovou výstavbu, funkční základní technická infrastruktura obce, zajištěná dopravní bezpečnost v obci, zajištěné kvalitní zázemí pro sportovní, kulturní a společenské aktivity, aktivní činnost občanské společnosti.
Opatření : „Posilování sociální soudržnosti obce” Udržení stávajících a doplnění nových sportovních, kulturních a společenských akcí • důraz na tradici, pravidelnost • vytvoření a aktualizace kalendáře akcí • nové akce (1x za rok) – např. Vítání občanů, Buchtobraní, Neckyjáda, Drakyjáda Podpora spolkové činnosti • vyhledávání, oslovování, podpora a motivace „tahounů“ • orientace aktivit na práci s mládeží (mladí hasiči, čtenářský kroužek, zahradničení a budování vztahu k přírodě a krajině) |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Podpora sportu v obci ve spolupráci se spolky a SDH” |
2020 - 2027 | starosta | 50 | Vlastní |
průběžně, ročně |
„Vybudování chatek u obecního hřiště” |
2023 - 2024 | starosta | 250 | Vlastní |
„Rozšíření infrastruktury pro sportovní a volnočasové aktivity na obecním hřišti” |
2024 - 2025 | starosta | 400 | Vlastní |
„výsadba zeleně v obci za účasti a pomoci obyvatel obce” |
2023 - 2027 | starosta | 500 | Vlastní + externí |
ovocný sad s odpočinkovou zónou u obecního hřiště, zahrada u MŠ, ovocná alej Dolenec, realizace etapově |
Opatření : „Rozvoj individuální bytové výstavby” Vymezení pozemků obytné funkce pro územní plán obce. Infrastrukturní příprava pozemků pro výstavbu rodinných domů. Internet v obci - rozšíření dostupnosti rychlého internetu (jako nezbytná součást života i jako podnikatelský potenciál – home office), realizace wifi připojení veřejných míst Dopravní bezpečnost- řešení komunikace pro pěší a cyklisty, údržba silničních komunikací zejména v úsecích nadměrně zatížených (znečišťovaných) intenzívním přejížděním zemědělské techniky |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„změna územního plánu” |
2023 - 2026 | starosta | 200 | Vlastní + externí |
„Plynofikace obce - dořešení otázky věcných břemen” |
2020 - 2021 | starosta | ||
administrativní dořešení, aktivita k datu aktualizace č.2 splněna |
„vybudování vodovodní sítě pro lokalitu „V koutě“” |
2023 - 2025 | starosta | 150 | Vlastní + externí |
Opatření : „Rostoucí kvalita života v obci” Revitalizace budovy čp.5 na kulturní a společenské centrum obce • revitalizace kulturního sálu v budově • řešení vnitřních prostor budovy • řešení energetických úspor provozu budovy • Udržení provozu prodejny smíšeného zboží v obci • Řešení modernizace a úprav infrastruktury a technického vybavení obce (osvětlení, plynofikace, technika na údržbu obce) • Udržení a rozvoj předškolního vzdělávání v obci - rozšíření kapacity, modernizace a dovybavení MŠ, zajištění dostatečných prostor pro předškolní vzdělávání, a to jak z hlediska velikosti prostor, tak jejich vybavenosti |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Revitalizace kulturního sálu v budově čp.5” |
2023 - 2027 | 3000 | Vlastní + externí | |
„Passport místních komunikací” |
2023 - 2026 | starosta | 80 | Vlastní + externí |
„Oprava a obnova chodníků a vybudování nového chodníku k obecnímu hřišti” |
2021 - 2025 | starosta | 1500 | Vlastní |
bude řešeno etapově |
„Řešení požární vody v obci” |
2020 - 2021 | starosta | 1500 | Vlastní + externí |
kontrola a revize hydrantů,vybudování požární nádrže |
„Zvýšení počtu kontejnerů na tříděný odpad” |
2021 - 2022 | starosta | 400 | Vlastní |
„Obnova a pořízení techniky na údržbu veřejných prostranství a zeleně v obci” |
2026 - 2027 | starosta | 1500 | Vlastní + externí |
oprava, servis, modernizace technického vybavení |
„Řešení nakládání s odpady v obci” |
2023 - 2026 | starosta | 2500 | Vlastní + externí |
vybudování sběrného dvora, pořízení kontejneru na bioodpad, pořízení techniky pro nakládání s odpadem (kontejnerový návěs, nakladač), vybudování zpevněné plochy sběrného dvora včetně oplocení, vybudování zpevněné plochy pro skladování sypkých materiálů |
„Protipovodňové technické vybavení (pytle, čerpadla)” |
2020 - 2021 | starosta | 300 | Vlastní |
„Rozšíření kapacity MŠ – půdní vestavba” |
2023 - 2027 | starosta | 6000 | Vlastní + externí |
cíl: zvýšení kvality přeškolního vzdělávání, adaptace nevyužitých prostor stávajícího objektu, rozšíření kapacity MŠ |
„Sociální zařízení MŠ – rekonstrukce - 2.etapa” |
2022 - 2023 | starosta | 400 | Vlastní + externí |
rekonstrukce na základě podnětu KHS |
„Rekonstrukce a dovybavení hřiště MŠ” |
2022 - 2024 | starosta | 500 | Vlastní + externí |
herní prvky, bezpečnostní dopadové plochy |
„Oprava a modernizace veřejného osvětlení” |
2023 - 2026 | starosta | 1000 | Vlastní + externí |
„udržení provozu prodejny smíšeného zboží” |
2023 - 2026 | starosta | 480 | Vlastní + externí |
„Rekonstrukce místních komunikací ve všech částech obce” |
2027 - 2030 | 2 000 | Vlastní + externí | |
„Vybudování obecní plovárny” |
2027 - 2030 | 1 500 | Vlastní + externí | |
„Rozvoj služeb a možností sportovního vyžití v obci” |
2026 - 2027 | 300 | Vlastní | |
podpora podnikání |
Program rozvoje obce Rohoznice ukazuje základní směr a vize rozvoje obce v období let 2020 - 2027.
Dokument obsahuje opatření, potažmo aktivity, pomocí jejichž realizace bude tohoto směru, resp.
strategické vize obce, dosaženo.
Zpracovaný dokument bude sloužit k rozvoji obce, případně pomáhat obci při čerpání dotací.
Způsob realizace a naplnění vize PRO
Zpracováním a schválením dokumentu plánovací a rozvojové aktivity obce nekončí, nýbrž začínají.
Bude následovat stanovení postupu realizace konkrétních aktivit, sledování a aktualizace dokumentu, resp. celého rozvoje obce.
Realizace dokumentu bude uskutečňována pomocí konkrétních projektů, které budou naplňovat
jednotlivé aktivity, potažmo opatření. Tím bude dosaženo naplnění stanovených programových cílů a v
konečném důsledku také strategické vize rozvoje obce.
Osobou zodpovědnou za realizaci aktivit je starosta/ka obce. Ta/Ten bude, ve spolupráci se
zastupitelstvem obce, především:
· iniciovat realizaci opatření a aktivit,
· vyhledávat a zajišťovat zdroje financování aktivit programu rozvoje,
· projednávat podněty vztahující se k realizaci opatření a aktivit,
· předkládat ke schválení zastupitelstvu obce zprávy o realizaci PRO,
· předkládat k projednání změny a aktualizace PRO,
· delegovat jednotlivé činnosti a pravomoci na odpovědné osoby.
Monitoring realizace PRO
Starosta/ka obce je zodpovědný/á také za monitoring a vyhodnocování naplňování programu rozvoje
obce. Mezi povinnosti patří zejména:
· shromažďování informací o průběhu realizace jednotlivých projektů, aktivit a opatření,
· upřesňování informací o odpovědnosti za realizaci jednotlivých projektů, aktivit a opatření
· každoroční zpracování přehledu realizovaných projektů, aktivit a opatření jako podklad pro sestavení
ročního rozpočtu a rozpočtového výhledu obce na další rok,
· vypracování komplexního zhodnocení stávajícího PRO v roce 2027, jakožto podklad pro jeho
aktualizaci.
Průběžná roční monitorovací zpráva bude obsahovat informace o realizaci dílčích aktivit a projektů, které se podařilo v
daném roce zrealizovat, zdůvodnění odchylek od plánovaného průběhu realizace a návrh na změny či
revize PRO.
Monitorovací zprávy o průběhu realizace PRO budou po projednání zastupitelstvem obce zveřejněny na
webu obce.
Způsob aktualizace PRO
Program rozvoje obce je živým dokumentem, mění se jak prostředí v obci, tak vnější podmínky mimo
obec. Dokument je nutné revidovat, případně měnit, již v průběhu jeho realizace, a to jako reakci na
závažnou změnu vnějších podmínek, naplnění části PRO, potřebu stanovení nových cílů, apod.
Aktualizace celého dokumentu proběhne nejpozději v roce 2027. Dle potřeby je samozřejmě možné
provést dílčí revizi dokumentu dříve, většinou pak ke konci kalendářního roku ve vazbě na zpracování
rozpočtu obce na další rok. V případě realizace dílčí revize bude podkladem přehled o realizovaných
aktivitách, resp. Monitorovací zpráva o průběhu realizace PRO, jež připraví starosta/ka obce a členům
zastupitelstva obce jej předá v dostatečném předstihu před jednáním zastupitelstva obce.
Změny budou provedeny přímo v dokumentu a budou v textu označeny spolu s datem, ke kterému byly
provedeny. Aktualizace PRO a jeho změny budou schváleny zastupitelstvem obce spolu se schvalováním
rozpočtu a rozpočtového výhledu obce. Aktualizovaný PRO bude též zveřejněn na internetových
stránkách obce.
Způsob financování PRO
Základním zdrojem financování rozvojových aktivit jsou vlastní zdroje obce. V případě možnosti budou
využity také prostředky z veřejných rozpočtů (kraj, ČR, fondy EU, granty). Obec bude usilovat také o
zapojení soukromého a neziskového sektoru. Informace o možnostech finančních zdrojů budou
upřesňovány v průběhu realizace PRO.
Aktivity PRO budou realizovány v úzké vazbě na rozpočet obce, přičemž upřednostněna bude realizace aktivit, které směřují k naplňování stanovených cílů PRO.