Dokument Program rozvoje obce Chotěšov na období let 2020–2030 byl zpracován na základě požadavku zpracování komplexního rozvojového dokumentu pro:
- návrh rozvojových projektů obce a jejich zařazení do časové a místní posloupnosti realizace,
- koordinace záměrů obyvatelstva a zastupitelstva obce,
- přípravu rozpočtů obce na jednotlivé roky a pro zpracování požadovaných rozpočtových výhledů.
Zpracování dokumentu probíhalo v první polovině roku 2020.
Program rozvoje obce je dokumentem, v němž jsou zakotveny rozvojové priority dané obce. Zejména v malých obcích bývá běžné, že představitelé obce sice určité priority vnímají, ale pouze v myšlenkové rovině; nejsou uvedeny písemně, tzn. přístupné všem. Přitom teprve až písemná podoba struktury cílů a priorit napomůže k jejich snadnějšímu naplnění – jednak je stanovena hierarchie jednotlivých priorit (které priority jsou důležitější než jiné) a časový plán jejich naplnění, jednak jsou v dokumentu definovány realizační podmínky (konkrétní činnosti, odpovědný subjekt, využitelné zdroje financí apod.).
Program rozvoje tak přispívá k tomu, aby obec efektivněji využívala finanční prostředky z vlastního rozpočtu i dostupné dotace.
Program rozvoje obce (dále nejčastěji jen PRO) obsahuje dvě základní části – část analytickou, zaměřenou na zachycení stávajícího stavu, a část návrhovou, shrnující zvolené budoucí cíle a možné cesty k jejich dosažení. Do formulace obou těchto částí byla zahrnuta i veřejnost – celý proces tvorby dokumentu byl předmětem projednání pracovní skupiny sestavené ad hoc; mimo to měli všichni obyvatelé obce možnost zapojit se do dotazníkového šetření a také se k dokumentu vyjádřit v rámci jeho veřejného projednání. Program rozvoje obce tedy představuje hlavní problémy a předpoklady obce a stanovuje možná řešení. Je podkladem pro rozhodování orgánů obce v záležitostech budoucího rozvoje obce a v neposlední řadě zvyšuje šance získat finanční prostředky z vnějších zdrojů (dotací apod.).
Poloha obce
Obec Chotěšov leží v okrese Litoměřice v Ústeckém kraji. Od okresního města Litoměřice je obec vzdálena 15 km, od krajského města Ústí nad Labem je obec vzdálena 35 km. Obec Chotěšov spadá pod ORP Lovosice, která je od obce vzdálena 10 km.
Obec leží v blízkosti dálnice D8, a to téměř v polovině trasy mezi Prahou a hraničním přechodem s Německou spolkovou republikou. V dojezdové vzdálenosti do 15 km jsou větší okolní města jako např. Litoměřice, Lovosice, Libochovice, dále v dojezdové vzdálenosti do 50 km je Praha, Ústí nad Labem, Teplice, Louny, Mělník, Slaný, Most. Nejbližším větším zahraniční městem jsou Drážďany, a to ve vzdálenosti 95 km od obce po dálnici D8, tedy v čase do 1 hodiny jízdy autem.
Největší památkovou dominantou obce je kostel Nanebevzetí Panny Marie, který se nachází ve středu obce při hlavní komunikaci.
Velikost území obce
Celková plocha území obce je 781,87 ha, z toho:
Historie obce
Historii obce lze dohledat ve sdělovacích prostředcích nebo přímo na webových stránkách obce Chotěšov. Obec leží ve 200 m.n.m.. První písemná zmínka o obci pochází z roku 1057.
Zajímavosti v okolí obce
Nedaleko obce je významný výškový bod "Hazmburk" se stejnojmenným bývalým hradem, dnes zříceninou. V blízkosti obce se nachází Státní zámek Libochovice a Vodní hrad Budyně.
Území obce podle mapy
V kapitole obyvatelstvo jsou sledovány základní charakteristiky, jako je například vývoj celkového počtu obyvatelstva, věková a vzdělanostní struktura obyvatelstva.
Vývoj počtu obyvatel obce Chotěšov v letech 2003 - 2018
Zdroj: ČSÚ
Aktuálně počet obyvatel obec překročil maximum z roku 2013, a to na celkový počet 508 obyvatel. Obec svojí charakteristikou, která je popsána v tomto dokumentu, přilákala nové obyvatele a od roku 2017 zahájila, co se počtu obyvatel týče, vzestupnou tendenci. Nové rozvojové lokality mají za cíl pokračovat v této rostoucí tendenci.
Věková struktura obyvatel obce Chotěšov v roce 2018
Věková struktura je zde sledována podle základních třech věkových skupin, které jsou svým rozložením ekonomické povahy. Jedná se o složku tzv. předproduktivní 0 až 14 let, produktivní 15 až 64 let a poproduktivní 65 let a více.
Zdroj: ČSÚ
Vzdělanostní struktura obyvatel obce Chotěšov v roce 2011
Struktura obyvatel starších 15 let podle nejvyššího dokončeného stupně vzdělání v % v roce 2011.
Zdroj: ČSÚ
V této kapitole jsou analyzovány popisné a vývojové charakteristiky municipální ekonomiky obce Chotěšov. Jedná se o analýzu podnikatelských subjektů, zaměstnanosti resp. trhu práce, mobility pracovní síly.
Struktura podnikatelských subjektů podle velikosti v obci Chotěšov v roce 2018
Počet zaměstnanců | Kategorie | Absolutně | Relativně (%) |
---|---|---|---|
do 10 | mikropodniky | 6 | 50,60% |
10-49 | malé podniky | 1 | 1,20% |
50-249 | střední podniky | 0 | 0,00% |
250 a více | velké podniky | 0 | - |
nezjištěno | - | 40 | 48,19% |
Zdroj: ČSÚ
Tabulka zachycuje ekonomické subjekty se sídlem v obci, tzn. že zde nemusí jednoznačně působit. Zároveň z dat není možné určit subjekty, které působí v Chotěšově a sídlo mají v jiné obci. Převládající právní formou subjektů je živnostenské podnikání. Nejvíce subjektů podniká v následujících oborech:
Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Chotěšov v roce 2018
Zdroj: ČSÚ
Trh práce
Vývoj počtu nezaměstnaných osob
Zdroj: ČSÚ
Vývoj počtu nezaměstnaných osob trvale žijících v obci má klesající tendenci. Nárůst viditelný do roku 2009 byl způsobem celosvětovou ekonomickou krizí. Posledních 10 let však představovalo pro region Lovosicka období růstu v počtu nových, převážně zahraničních investorů - nové montážní a skladové haly, a to zejména díky dostavbě dálnice D8 s napojením na dálniční síť Německé spolkové republiky. Tento růst znamenal pro obec skokový pokles nezaměstnanosti, hlavně mezi roky 2014 - 2015.
V této kapitole jsou analyzovány dvě základní oblasti, a to infrastruktura technická a dopravní.
Technická infrastruktura
Popis technické infrastruktury vychází zejména z textové části Územního plánu obce Chotěšov vydaného v roce 2019, Dopravní studie obce Chotěšov z roku 2019 a Studie proveditelnosti odkanalizování obce Chotěšov z roku 2020.
Vodní hospodářství – zásobování vodou
Obec Chotěšov je zásobována pitnou vodou z oblastního vodovodu Žernoseky, skupinový vodovod Lovosice (OZ-SK-LT.015.18), provozní části Čížkovice. Chotěšov je zásobován z tlakového vodovodního pásma vodojemu Sedlec 2 x 250 m3 (232,67 / 229,60). Do vodojemu je voda dodávána přes vodojem Čížkovice. Při havárii lze vodu čerpat z vodojemu Hazmburk, ze skupinového vodovodu Libochovice. Vodovod pro obec byl vybudován koncem šedesátých let, v současné době je zásobována celá obec, až na lokalitu Hájek –zemědělský dvůr (vlastní zdroj užitkové vody). Hlavní zásobní řad DN 150 je přiveden do obce z obce Černiv. Na vodovod je napojeno 88% obyvatel. Vodovod je v majetku SVS a.s., provozovatelem jsou Severočeské vodovody a kanalizace, a.s.
Vodní hospodářství – odvádění a likvidace odpadních vod (kanalizace)
V obci není v současnosti vybudovný systém veřejné kanalizace. Splaškové vody od trvale žijících obyvatel i rekreantů jsou zachycovány v septicích (75 %), přepady ze septiků odtékají do dešťové kanalizace a v bezodtokových jímkách (15 %), odkud se vyvážejí na zemědělsky využívané pozemky. Vlastní, nově vybudovanou čistírnu odpadních vod, má ústav sociální péče, kde trvale žije 10 % obyvatel. Jedná se o ČOV - Monoblok, Q=15 m3/den, BSK5 0,75 kg/den.
V letech 1978-1985 byla vybudována dešťová kanalizace z betonových trub DN 300 - 800 mm, v délce cca 3,5 km. Je poměrně v dobrém stavu - funkční. Mimo jednotlivých domů, které jsou na ní napojeny přes septiky, je do ní ještě zaústěn přepad z rybníka na návsi. Kanalizace je zaústěna na 3 místech do příkopu do Podsedického potoka. Mimo tuto kanalizaci je v obci ještě jedna stará stoka vedoucí od návsi do zmíněného příkopu. Nejspíš se jedná o původní odtok z rybníka, dnes je na ni napojeno pouze několik domů.
Pro čištění odpadních vod je uvažováno s vlastní centrální ČOV. Hlavní stoková síť pro odvedení splaškových vod bude řešena pouze jako gravitační. Zprovoznění se plánuje na období 2023/2024.
Energetika – zásobování elektrickou energií
Území obce je elektrifikováno. Veškeré sítě vysokého napětí 22 kV jsou realizovány jako venkovní vedení. Sekundární sítě jsou realizovány jako kabelové a venkovní. V obci se nachází 5 distribučních trafostanic. V obci se nevyskytují problémy s dodávkou elektrické energie.
Energetika – zásobování zemním plynem
V obci byla vroce 1997 vybudována přípojka velmi vysokotlakého plynovodu s napojením na plynovod Hospozin –Čižkovice DN 300, PN 63 a regulační stanice o výkonu 1200 m3/hod s redukcí tlaku 6,3/0,3 MPa. V obci je vybudována středotlaká síť o celkové délce 3000 m. Obec je plně zásobena plynem. Provozovatelem velmi vysokotlaké přípojky je Transgas Praha s.p., místní síť provozuje SčP Ústí n.L a.s..
Energetika – zásobování teplem
Díky plynofikaci území je pro vytápění většiny objektů využíván zemní plyn v individuálních domovních kotelnách. Jen v malé míře jsou k vytápění používána pevná paliva.
Telekomunikace
Obec je součástí místního telekomunikačního obvodu Libochovice. Televizní a rozhlasový signál veřejně-právních stanic je přijímán v dostatečné kvalitě ze stávajících vysílačů umístěných mimo obec. Územím prochází dálkový koaxiální kabel Ústí n.L. – Hospozínek. Další možnosti nabízí síť internetu a satelitní příjem. Územím probíhá radioreléová trasa Milešovka – Praha, jejímž provozovatelem jsou České radiokomunikace a.s. Praha.
V roce 2017 bylo na budovu Obecního úřadu Chotěšov nainstalováno společností Vodafone Czech Republic a.s. zařízení pro přenos signálů sítě elektronických komunikací, zejména veřejné mobilní sítě. Zprovoznění totoho zařízení zajišťuje dostatečnou kvalitu mobilního signálu u tohoto operátora po celé obci.
V témže roce došlo společností CETIN a.s. k rekonstrukci rozvaděče sítě elektronických komunikací LBVC89 výměnou za nový rozvaděč MICOS SIS 900 B, MA 5616. V obci lze nyní využít vysokorychlostí internet po pevné lince.
Dopravní infrastruktura
Letecká a vodní doprava
Na území obce se nenachází stavby, zařízení a ani limity využití území vztahující se k letecké nebo vodní dopravě. V Roudnici nad Labem je veřejné vnitrostátní a neveřejné mezinárodní letiště. Nejbližší mezinárodní letiště s pravidelným osobním a nákladním provozem je v Praze (cca 70 km). Nejbližší vodní cestou je řeka Labe s přístavem Lovosice (cca 12km).
Železniční doprava
Západní částí správního území obce Chotěšov (vlaková zastávka Chotěšov pod Hazmburkem) prochází regionální železniční trať č.114 z Lovosic do Loun a Žatce. Nejbližšími zastávkami celostátní sítě železničních drah jsou Lovosice a Roudnice nad Labem. Jižně od obce cca 2,5 km vede trať T5, která je však vprovozu pouze o víkendech a svátcích. Provozovatelem je KŽC Praha (Klub železničních cestovatelů) s názvem spoje „Podřipský motoráček“.
Autobusová doprava
Obec Chotěšov leží na trase dvou autobusových pravidelných linek zajišťující spojení mezi Lovosicemi a Libochovicemi, a mezi Litoměřicemi a Libochovicemi.
Silniční doprava
Silnice II. třídy - jedinou silnicí II. třídy je silnice II/247 (Radovesice – Lovosice – Litoměřice), procházející severojižně radiálně sídlem obce. Pro obec má velký význam pro dostupnost spádového sídla města Lovosice a místně příslušného úřadu v Libochovicích.
Silnice III.třídy - územím obce radiálně, ze silnice II/247, vycházejí silnice III.třídy:
Všechny úseky silnic III. třídy slouží převážně pro místní dopravní obsluhu do okolních obcí, a jsou bez výrazných dopravních a bezpečnostních problémů.
Místní a účelové komunikace - na území obce zajišťuje dostupnost jednotlivých nemovitostí (vedle silnic II. a III.tříd) i síť místních a účelových komunikací. Tato síť je stabilizovaná a umožňuje bezproblémový pohyb obyvatel v obci s výjimkou civilizačních bariér typu železnice a silnice. Z hlediska technického stavu je většina důležitých místních komunikací (ne průtahů) rekonstruována do nového asfaltového povrchu s chodníky.
Pěší a cyklistická doprava
Obcí neprochází turistická ani žádná cyklistická trasa. Nejbližší turistickou trasou je červená trasa, která krouží okolo Chotěšova od západu přes jižní část (Libochovice) až na východ do Doksan. Nejbližší cyklotrasa prochází Litoměřicemi a kopíruje koryto řeky Labe (č. 2, Labská). Další turistické a cyklistické trasy se nacházejí především severně od obce v CHKO České středohoří. Změna č. 2 ÚP Obce Chotěšov navrhuje cyklistické trasy zpřístupňující blízké přírodní a kulturní památky a procházející středem sídla. Trasy sledují stopy původních historicky stabilizovaných polních cest. Jsou vedeny po polních cestách bez územního dopadu. Pouze v západní části řešeného území je vedena trasa po nově navrhované cestě. Tyto trasy byly převzaty do nového územního plánu obce Chotěšov.
Bydlení
v této podkapitole jsou analyzovány charakteristiky bydlení. Převládajícím typem bydlení v obci Chotěšov je bydlení v rodinných domech, které tvoří takřka celý domovní fond. Z celkového počtu domů je trvale obydlených 133 (82,10%).
Domovní a bytový fond v obci Chotěšov dle SLDB 2011
Počet domů | 162 |
Počet obydlených domů | 133 |
Podíl obydlených domů | 82,10% |
Podíl obydlených domů v ČR | 83,40% |
Počet rodinných domů | 131 |
Podíl rodinných domů | 80,86% |
Podíl rodinných domů v ČR | 72,18% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet | 41,45% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet v ČR | 53,00% |
Zdroj: ČSÚ
Občanské vybavení
Vzdělání a výchova
V obci Chotěšov se nachází mateřská škola, která sídlí v budově Obecního úřadu Chotěšov. Kapacita mateřské školy je 20 dětí. Další školská zařízení jsou v obcích Libochovice, Klapý, Čížkovice, Třebenice a Budyně nad Ohří. Nejbližší střední školy jsou v Libochovicích, Vrbičanech a Lovosicích.
Sociální služby
Na území obce Chotěšov se nachází Domov pro osoby se zdravotním postižením – Domov sociální péče Chotěšov, který byl zřízen v bývalých vojenských kasárnách (Libochovická 166). Poskytovatelem je Centrum sociální pomoci Litoměřice, p. o. Další sociální služby jsou poskytovány v Litoměřicích, Čížkovicích a Libochovicích.
Zdravotnictví
V obci Chotěšov se nenachází zdravotnická zařízení. Nejbližší zdravotnické zařízení se nacházejí v Litoměřicích, Lovosicích, Libochovicích a Třebenicích. Zdravotnická zařízení vyššího typu se nachází v Litoměřicích (Městská nemocnice), Roudnici nad Labem (Podřipská nemocnice s poliklinikou) a Ústí nad Labem (Krajská zdravotní, a.s. – Masarykova nemocnice). V Lovosicích se nachází ambulantní pohotovostní péče Podřipské nemocnice s poliklinikou.
Kultura
Kulturní zařízení se v obci Chotěšov nevyskytuje, ke kulturním akcím jsou využívány prostory pergoly pod kostelem a prostory na fotbalovém hřišti. Kulturní akce musí být plánovány, a to s ohledem na jejich pořádání pouze ve venkovních prostorách, pouze v teplých měsících. Výjimku tvoří pouze akce Pálení čarodejnic a Rozsvícení vánočního stromu.
Tělovýchova a sport
V obci se nachází venkovní sportovní fotbalový areál, dětské hřiště a altán s hřištěm. Fotbalový klub v Chotěšově ukončil z důvodu nedostatku hráčů svou činnost v roce 2015. V roce 2019 byla založena fotbalová přípravka pro děti, která z důvodu špatného stavu zázemí fotbalových kabin trénuje a odehrává domácí mistrovská utkání v sousední obci. Mezi další sportovní spolky patří Atletický klub Chotěšov.
Komerční služby
V obci je k dispozici obchod se smíšeným zbožím a restaurační zařízení.
Ochrana obyvatelstva
Bezpečnost obyvatel zajišťuje Policie ČR – Policejní stanice Radovesice /detašované pracoviště OOP Lovosice/. Obec Chotěšov je vybavena požární nádrží a požárním vodovodem.
Veřejná správa
Výkon veřejné správy v obci Chotěšov zajišťuje Obecní úřad. Obcí s pověřeným obecním úřadem je město Libochovice. Příslušnou obcí s rozšířenou působností je pro správní území obce Chotěšov město Lovosice. Území patří pod krajskou správu Ústeckého kraje.
Obec Chotěšov má vzhledem ke své poloze typickou zemědělskou krajinnou strukturu s minimálním rekreačním potenciálem.
Stávající stav nakládání s odpady
Povinnosti vyplývající pro občany, podnikatelské subjekty a ostatní původce odpadu v obci Chotěšov transparentně řeší Obecně závazná vyhláška č. 1/2008 o stanovení systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů a nakládání se stavebním odpadem na území obce.
Sběr, svoz a odstranění komunálního odpadu zajišťuje v obci společnost FCC BEC, s.r.o. - funguje na bázi lístkového systému.
Sběr a svoz separovaného odpadu (plast, papír, sklo a kovy) zajišťuje v obci společnost FCC BEC, s.r.o. - funguje na bázi trvale přistavených velkých nádob o objemu 1.100 l, které jsou rozmístěny na 5 stanovištích po obci - pro občany zdarma, náklady hradí obec. Od 1.1.2021 budou rozmísťeny do každého rodinného domu v obci dvě nádoby o objemu 120 l. Jedna žlutá nádoba bude na plast a jedna modrá nádoba na papír. Svoz bude pravidelný 1x za 14 dní. Pro občany bude tato služba opět zdarma, vše bude hradit obec.
Ostatní odpad a nebezpečný odpad je možné umístit do sběrného dvoru v Brozanech nad Ohří, se kterým obec uzavřela Smlouvu o spolupráci.
Bioodpad z veřejných ploch je ukládán na provizorní místo zřízené obcí. Občané mají možnost bioodpad ze zahrad odvést na toto místo. Poté je biodpad naložen a odvezen na kompostárnu vzdálenou cca 5 km od obce. V roce 2019 obec získala dotaci na projekt Předcházení vzniku odpadů v obci Chotěšov, v rámci kterého nakoupila pro své občany celkem 100 ks komspotérů, 1 ks kontejneru na textil a 2 ks štěpkovačů.
Hospodaření obce
Obec hospodaří s vyrovnaným, resp. mírně přebytkovým rozpočtem. Podíl běžných výdajů na zajištění chodu a údržby obce dosahuje každoročně kolem 70% z celkových příjmů obce. Investiční výdaje představují kolem 30 % z celkových příjmů obce.
Vývoj rozpočtového hospodaření obce Chotěšov v letech 2009 - 2018 (v tis. Kč)
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | 3 644 | 3 916 | 3 859 | 3 995 | 4 737 | 5 462 | 5 425 | 5 840 | 6 257 | 6 802 |
Nedaňové příjmy | 1 194 | 290 | 294 | 279 | 351 | 308 | 314 | 306 | 308 | 423 |
Kapitálové příjmy | 993 | 1 057 | 1 073 | 1 052 | 279 | 154 | 475 | 14 | 93 | 142 |
Neinvestiční přijaté dotace | 413 | 602 | 218 | 209 | 374 | 504 | 579 | 598 | 1 416 | 1 685 |
Investiční přijaté dotace | 4 652 | 7 165 | 4 233 | 11 | 0 | 0 | 0 | 228 | 0 | 0 |
Příjmy | 10 896 | 13 029 | 9 678 | 5 546 | 5 740 | 6 429 | 6 792 | 6 985 | 8 073 | 9 052 |
Běžné výdaje | 3 812 | 4 653 | 3 162 | 4 111 | 3 785 | 4 614 | 4 739 | 5 303 | 6 451 | 6 264 |
Kapitálové výdaje | 6 518 | 10 174 | 5 894 | 623 | 71 | 1 012 | 1 051 | 818 | 4 934 | 6 046 |
Výdaje celkem | 10 330 | 14 827 | 9 057 | 4 734 | 3 856 | 5 625 | 5 790 | 6 121 | 11 385 | 12 310 |
Saldo příjmů a výdajů | 566 | -1 798 | 621 | 812 | 1 884 | 804 | 1 002 | 864 | -3 312 | -3 259 |
Podíl kapitálových výdajů | 63,10% | 68,62% | 65,08% | 13,17% | 1,85% | 17,98% | 18,15% | 13,36% | 43,34% | 49,11% |
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech | 34,98% | 35,71% | 32,68% | 74,12% | 65,93% | 71,77% | 69,78% | 75,92% | 79,91% | 69,21% |
Zdroj: ČSÚ
V rámci zpracování Programu rozvoje obce Chotěšov na období 2020-2030 bylo v období od 1.6.2020 do 15.6.2020 uskutečněno dotazníkové šetření, které bylo zaměřeno na všechny obyvatele obce starší 15-ti let. Dotazníky byly doručeny do všech domácností v obci, také byly k dispozici na obecním úřadu a ke stažení na webových stránkách obce.
Z celkového počtu rozdaných dotazníků (350 ks) bylo vyplněno a odevzdáno na obecní úřad celkem 122 ks, čili 35%.
Respondenti odpovídali celkem na 18 otázek, a to jak formou výběru stanovených odpovědí, tak možností otevřené odpovědi. Zbývajících 7 otázek se týkalo čistě zakládní charakteristiky respondenta.
Základní charakteristika respondenta
Ohodnocení aktuálního stavu obce
Z výsledků jsou vybrány oblasti, které dosáhly více než 30% významu ze všech odpovědí. Jedná o oblasti, které jsou v rámci hodnocení obyvatel považovány za slabší a je nutné se v rámci dalšího rozvoje obce na tyto oblasti více zaměřit:
V dalších částech dotazníku se respondenti mohli otevřeně vyjádřit k otázkám a konkrétněji specifikovat své postoje, potřeby a problémy, které zastávají. Odpovědi jsou shrnuty pod každou otázkou.
Co považují občané za hlavní nedostatek (problém) obce, co nejvíce vadí a rádi by změnili?
Vlastní odpovědi respondentů:
Na které oblasti by se obec měla do budoucna soustředit?
Vlastní odpovědi respondentů:
Jak se v posledních 5 letech změnil charakter obce Chotěšov s ohledem na dobré místo k životu?
Vlastní odpovědi respondentů:
Uvítali byste více kulturních, sportovních a společenských akcí v obci?
Vlastní odpovědi respondentů:
Co podle Vás nejvíce zhoršuje kvalitu životního prostředí v obci?
Vlastní odpovědi respondentů:
Jsou problémy s čistotou obce? Pokud ano, jaké Vás trápí nejvíce?
Vlastní odpovědi respondentů:
Jaké vidíte problémy s automobilovou dopravou na území obce Chotěšov?
Vlastní odpovědi respondentů:
Pokud cestujete autobusem, jsou trasy autobusů a současný jízdní řád vyhovující?
Vlastní odpovědi respondentů:
Jaký způsob upřednostňujete pro informace z obecního úřadu Chotěšov?
Vlastní odpovědi respondentů:
Jste spokojeni s informovaností o práci obecního úřadu Chotěšov a jeho akcích?
Vlastní odpovědi respondentů:
Využívá Vaše domácnost připojení k internetu?
Pokud ano, vypiště poskytovatele:
Jste spokojeni se svým současným připojením k internetu?
Myslíte si, že je vhodné mít v obci nabídku sociálního bydlení (případ nouze aj.)?
Vlastní odpovědi respondentů:
V čem je podle Vás Chotěšov lepší než jiné obce?
Odpovědi respondentů:
Co by nemělo v Chotěšově rozhodně chybět za 10 let?
Odpovědi respondentů:
Na které aktivity v oblasti sportu a volnočasových aktivit by se měla obec zaměřit?
Vlastní odpovědi respondentů:
Rozvojová vize určuje zásadní rozvojovou orientaci obce. Formuluje a popisuje stav, jehož by mělo být v budoucnu dosaženo. Rozvojová viz je formulována s ohledem na trvalou potřebu udržitelného rozvoje s vědomím, že se jedná o záležitost dlouhodobou, trvalou, s využitím a realizací přínosných projektů. Je zapotřebí koordinovaně, systematicky a efektivně podporovat rozvoj obce.
Rozvojová vize obce Chotěšov
Bezpečná, klidná, příjemná obec plná zeleně, která svým charakterem vytváří svým občanům zázemí s rozsáhlým kulturním a sportovním potenciálem.
Při stanovení rozvojové vize obce vycházela pracovní skupina z pocitových formulací současného a budoucího obrazu obce s přihlédnutím k problematice hovořící k jednotlivým fázím rozvoje - jak po stránce průzkumu mezi občany či profilu obce. V potaz zpracovatelé strategického plánu rozvoje obce Chotěšov mimo jiné vzali polohu obce, přírodní a krajinný potenciál, občanskou vybavenost, ekonomický potenciál, potřeby a názory obyvatel obce.
Čím chceme být?
Jak toho chceme dosáhnout?
Cíl : „Dopravní bezpečnost”
Všeobecné zvýšení bezpečnosti v obci Chotěšov s akcentem na hlavní komunikace a to především průtah silnice II/247, který byl v roce 2018 rekonstruován, čímž došlo ke snížení bezpečnosti v obci. Hlavním cílem je také zvýšení bezpečnosti chodců a cyklistů a zvýšení bezpečnosti nehodových míst zhlediska motorové dopravy. Dále se jedná o zklidnění dopravy mimo hlavní průtah a humanizace jednotlivých rizikových lokalit.
Opatření : „Zajistit zklidnění dopravy v obci, zejména na hlavním průtahu obce silnicí II/247.” Na základě vytvořené dopravní studie implementovat navržená opatření. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výstavba vjezdových bran - jedná se o směrové vychýlení jízdního pruhu jak na vjezdu do obce tak na výjezdu z obce - vjezdové brány budou vybudovány na příjezdu do obce od Libochovic a od Lovosic” |
2023 - 2025 | zastupitelstvo | 2000 | Vlastní + externí |
Opatření na vjezdu do obce |
„Křižovatka ul. Lovosická x ul. Brozanská - realizovat opatření dle dopravní studie” |
2023 - 2025 | zastupitelstvo | 300 | Vlastní + externí |
Opatření na vjezdu do obce |
„Příjezd do obce po silnici III/24613 od Břežan nad Ohří - realizovat opatření dle dopravní studie” |
2023 - 2025 | zastupitelstvo | 150 | Vlastní + externí |
Opatření na vjezdu do obce |
„Křižovatka u kostela - provedení navržené v dopravní studii zásadně sníží rychlost vozidel - realizovat opatření dle dopravní studie” |
2023 - 2025 | zastupitelstvo | 1500 | Vlastní + externí |
Opatření na průtahu obcí |
Opatření : „Výstavba chodníků” Dokončit chodníky u komunikací II. a III. třídy. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výstavba chodníku v ul. Nádražní - realizovat po dokončení splaškové kanalizace” |
2023 - 2025 | zastupitelstvo | 3000 | Vlastní + externí |
„Výstavba chodníku v ul. Lovosická a ul. Brozanská - realizovat po dokončení splaškové kanalizace” |
2023 - 2025 | zastupitelstvo | 4000 | Vlastní + externí |
Opatření : „Vybudovat bezpečné přechody v místech pro přecházení přes hlavní silnici II/247.” Hlavní silnice II/247 prakticky dělí obec na dvě části. Je nutné zajistit bezpečný přechod chodců přes tuto silnici. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Střední ostrůvky v místech pro přecházení přes hlavní silnici II/247” |
2023 - 2025 | zastupitelstvo | 500 | Vlastní + externí |
Opatření : „Přeměnit místní komunikace ve vlastnictví obce na obytné zóny.” V obytné zóně se všichni účastníci provozu dělí o stejný prostor. Pobytová funkce obytné zóny ale převažuje nad funkcí dopravní, čemuž odpovídá i maximální rychlost 20km/hod. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zdůraznit samotný vjezd do obytné zóny přes zvýšený práh.” |
2023 - 2025 | zastupitelstvo | 1000 | Vlastní + externí |
„Upravit povrch místních komunikací - sjednocení výškové úrovně po celé šíři komunikace včetně vyznačení parkovacích stání.” |
2023 - 2025 | zastupitelstvo | 5000 | Vlastní + externí |
Cíl : „Kultura a vzdělávání”
Rozvoj kulturního života založeného na tradičních kulturních a společenských akcí za účelem posílení sounáležitosti a patriotismu u obyvatel obce. Podpora místních kulturních tradic a vytváření široké nabídky kulturních akcí.
Opatření : „Vybudování místa pro pořádání kulturních akcí” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výstavba kulturního domu” |
2021 - 2022 | zastupitelstvo | 10000 | Vlastní + externí |
Přestavba obecního objektu bývalé prodejny Levels na kulturní dům |
Opatření : „Mateřská škola Chotěšov” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Navýšení kapacity Mateřské školy Chotěšov” |
2026 - 2027 | zastupitelstvo | 3000 | Vlastní + externí |
Cíl : „Volný čas a sport”
Rozšiřovat sportovní a rekreační zónu pro podporu rozvoje sportovních a turistických aktivit.
Opatření : „Rozšíření nabídky i kapacity zařízení pro sportovní lokality a volný čas v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vybudovat víceúčelový sportovní areál - multifunkční hřiště.” |
2022 - 2023 | zastupitelstvo | 5000 | Vlastní + externí |
„Vybudovat workoutové centrum” |
2022 - 2023 | zastupitelstvo | 700 | Vlastní + externí |
„Vybudovat dětské hřiště pro předškolní a školní mládež.” |
2021 - 2021 | zastupitelstvo | 2000 | Vlastní + externí |
„Rekonstrukce sportovních kabin u fotbalového hřiště.” |
2028 - 2029 | zastupitelstvo | 4000 | Vlastní + externí |
Opatření : „Rozvoj turistiky a cykloturistiky” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vytvoření a realizace projektu turistických stezek po okolí obce.” |
2029 - 2030 | zastupitelstvo | 2000 | Vlastní + externí |
„Vytvoření a realizace projektu cykloturistických stezek po okolí obce s napojením na okolní obce..” |
2029 - 2030 | zastupitelstvo | 3000 | Vlastní + externí |
Cíl : „Podnikání a infrastruktura”
Vytvořit na území obce optimální podmínky pro rozvoj malého podnikání, zejména se zaměřením na poskytování služeb pro obyvatele obce. Zkvalitnit dopravní a technickou infrastrukturu jak z hlediska potřeb podnikání, tak především ve vazbě na zvyšování kvality života v obci.
Opatření : „Vytvořit na území obce optimální podmínky pro rozvoj malého podnikání, zejména se zaměřením na poskytování služeb pro obyvatele obce” Vytvoření kompletní nabídky objektů a pozemků pro toto podnikání. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Příprava budoucího kulturního domu na poskytování každodenní nabídky služeb obyvatelům obce - např. kavárna, cukrárna, dětský koutek apod.” |
2021 - 2023 | zastupitelstvo | 1000 | Vlastní + externí |
Vybavení kulturního domu - stoly, židle, zázemí. |
Opatření : „Zkvalitnit technickou infrastrukturu ve vazbě na zvyšování kvality života v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výstavba splaškové kanalizace včetně centrální ČOV.” |
2021 - 2024 | zastupitelstvo | 70000 | Vlastní + externí |
Cíl : „Bydlení a životní prostředí”
Vytvářet podmínky pro rozvoj individuálního bydlení. Zvýšit podíl a kvalitu zeleně s vylepšením stavu veřejných prostranství v intravilánu i extravilánu obce. Vytvářet plány zaměřené na zlepšení životního prostředí.
Opatření : „Příprava ploch a vytváření podmínek pro individuální bydlení” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Obytná zóna Chotěšov - lokalita Pod hřištěm” |
2021 - 2023 | zastupitelstvo | 7000 | Vlastní + externí |
Opatření : „Postupná rekonstrukce domů v majetku obce dle technického stavu” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce objektu bývalé fary - dům č.p. 37” |
2026 - 2027 | zastupitelstvo | 10000 | Vlastní + externí |
„Přestavba bývalé drážní budovy na byty” |
2023 - 2024 | zastupitelstvo | 5000 | Vlastní + externí |
Opatření : „Rozvoj a revitalizace veřejné zeleně” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Park v obytné zóně RD I - ul. Luční” |
2021 - 2021 | zastupitelstvo | 200 | Vlastní + externí |
„Výsadba nové zeleně v obci” |
2023 - 2024 | zastupitelstvo | 500 | Vlastní + externí |
„Revitalizace bývalého areálu JZD” |
2022 - 2023 | zastupitelstvo | 2000 | Vlastní + externí |
Opatření : „Vytvoření Plánu odpadového hospodářství” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Plán odpadového hospodářství” |
2021 - 2021 | zastupitelstvo | 100 | Vlastní |
Program rozvoje obce Chotěšov (dále jen "PRO Chotěšov") ukazuje základní směr obce na období 2020-2030. Obsahuje aktivity, které pokud budou realizovány, bude tohoto směru, resp. strategické vize obce, dosaženo. Zpracovaný dokument bude sloužit k rozvoji obce, případně pomáhat obci při čerpání dotací.
Způsob realizace PRO Chotěšov
Zpracováním a schválením tohoto dokumentu plánovací a rozvojové aktivity obce nekončí, nýbrž začínají. V této fázi je nutné stanovit postup realizace, sledování a aktualizace tohoto dokumentu, resp. celého rozvoje obce.
Realizace PRO Chotěšov bude uskutečňována pomocí konkrétních projektů - aktivit, které budou naplňovat stanovené programové cíle, potažmo opatření.
Osobou zodpovědnou za realizaci aktivit je starosta obce. Ten bude, ve spolupráci se zastupitelstvem obce, především:
Monitoring realizace PRO Chotěšov
Starosta obce je zodpovědný také za monitoring a vyhodnocování naplňování PRO Chotěšov. Mezi povinnosti patří zejména:
Monitorovací zpráva bude obsahovat informace o realizaci dílčích aktivit (projektů), které se podařilo v daném roce zrealizovat, zdůvodnění odchylek od plánovaného průběhu realizace a návrh na změny či revize v PRO Chotěšov.
Monitorovací zprávy o průběhu realizace PRO Chotěšov budou pro projednání a schválení zastupitelstvem zveřejněny na webu obce.
Způsob aktualizace PRO Chotěšov
PRO Chotěšov je živým dokumentem, mění se jak prostředí obce, tak vnější podmínky mimo obec. PRO Chotěšov je nutné revidovat, případně měnit, již v průběhu jeho relizace, a to jako reakci na závažnou změnu vnějších podmínek, naplnění části PRO Chotěšov, potřebu stanovení nových cílů apod.
Aktualizace celého dokumentu proběhne nejpozději v roce 2030. Dle potřeby je samozřejmě možné provést dílčí revize tohoto dokumentu dříve, většinou pak ke konci kalendářního roku ve vazbě na zpracování rozpočtu obce na další rok. V případě realizace dílčí revize PRO Chotěšov bude podkladem přehled o realizovaných aktivitách, resp. monitorovací zprávy o průběhu realizace PRO Chotěšov, jež připraví starosta obce a předá jej členům zastupitelstva obce v dostatečném předstihu před jednáním zastupitelstva obce.
Změny budou provedeny přímo v PRO Chotěšov a budou v textu označeny spolu s datem, ke kterému byly provedeny. Aktualizace PRO Chotěšov a jeho změny budou schváleny zastupitelstvem obce spolu se schvalováním rozpočtu a rozpočtového výhledu obce. Aktualizovaný PRO Chotěšov bude též zveřejněn na internetových stránkách obce.
Způsob financování PRO Chotěšov
Základním zdrojem pro financování převážné většiny rozvojových aktivit definovaných v PRO Chotěšov bude kombinace vlastních zdrojů obce s poskytnutými dotacemi z rozpočtu kraje, státního rozpočtu nebo národních fondů, případně s finančními prostředky získané z dotací Evropského společenství.
Aktivity PRO Chotěšov budou realizovány v úzké vazbě na rozpočet obce. Přednostně by měly být realizovány aktivity, které se podílí na naplňování stanovených cílů PRO Chotěšov