Program rozvoje obce Chabeřice na období od 2020 do 2030

Program rozvoje obce Chabeřice
{PAGENO} / {nbpg}
Ministerstvo pro místní rozvoj Program rozvoje obcí

Program rozvoje obce
Chabeřice
Obecní znak

na období let
2020 - 2030

Úvod

Program rozvoje obce (dále jen „PRO“) je dlouhodobý programový dokument vytyčující záměry obce na období 10 let. Jde tedy o dokument, který se neomezuje pouze na jedno volební období zastupitelstva obce. Jedná se o komplexní programový dokument, který formuluje strategii rozvoje celého území obce, včetně komunity a jejího fungování. Vzniká na základě styku s veřejností, soukromou sférou, občany, podnikateli, majiteli pozemků, odborníky, správou obce a státu.

PRO usiluje o dosažení rovnováhy mezi tím, co občané chtějí a tím, co je dosažitelné. Rovnováhy mezi dalším rozvojem a ochranou stávajících přírodních a kulturních hodnot.

PRO je důležitým nástrojem k upevnění pozice v regionu a posílení její konkurenceschopnosti. Je podkladem pro rozvojové aktivity a územní plánování v obci, ale i v regionu. Přispívá k tomu, aby obec efektivně využívala finanční prostředky jak z vlastního rozpočtu, tak i z vypsaných dotačních titulů. Dokument umožní představitelům obce koncepční plánování rozvoje obce.

PRO umožní obci:

  • naplňovat dlouhodobé cíle a strategickou vizi obce
  • rozhodovat v zastupitelstvu v širším koncepčním rámci
  • koordinovat aktivity a zájmy různých subjektů působících v obci
  • prosazovat a chránit veřejný zájem
  • stanovit priority obce, místních obyvatel, podnikatelských subjektů a následně investičního programu
  • posílit sounáležitost mezi lidmi navzájem
  • posílit odpovědnost místních obyvatel za další rozvoj obce tak, aby přicházeli s konkrétními návrhy a řešením daného problému

Program rozvoje obce musí vycházet ze sociálně ekonomické analýzy současného stavu, zhodnotit silné a slabé stránky obce, její rozvojové příležitosti a identifikovat existující rizika. Program rozvoje obce Chabeřice je zpracován dle metodiky garantované Ministerstvem pro místní rozvoj ČR. Kompletní metodiky, včetně dalších nástrojů tvorby programů rozvoje obcí jsou k dispozici na www.obcepro.cz. Dokumentem, bezprostředně navazujícím na tento program, by měl být operativní roční plán akcí, určených k realizaci na základě aktuálních možností obce.

A. ANALYTICKÁ ČÁST

A.1 Charakteristika obce

1. Území

Geografická poloha a území

Obec Chabeřice se nachází v jihovýchodní části Středočeského kraje - okrese Kutná Hora - správním obvodu ORP Kutná Hora ve správním obvodu obce s pověřeným obecním úřadem Zruč nad Sázavou.

Obec je vzhledem k administrativně správnímu členění (kraje), geografickému vymezení a dopravnímu napojení (časoprostorové vzdálenosti středisek vyššího řádu) charakterizována jako venkovská územně izolovaná (vnitřně periferní) s vazbami jak dovnitř Středočeského kraje, tak s přesahem do Kraje Vysočina a částečně i hlavního města Prahy.

Tato periferní poloha se může negativně projevovat především v nezájmu nových potenciálních obyvatel o bydlení v obci a může vést k problematickému vývoji demografické struktury obce. Ja však částečně kompenzována blízkostí dálnice D1, která zlepšuje časovou dostupnost dopravy do hlavního města.

 

Tabulka č. 1, Vzdálenost obslužných středisek od Chabeřic – dostupnost po silničních tazích 

obec vzdálenost v km vzdálenost v min. SO ORP kraj Počet obyv.
Zruč n. S. 3,7 6 Kutná Hora Středočeský 4750 
Vlašim 22,2 26 Valšim Středočeský 11598 
Ledeč n. S. 23,5 27 Havlíčkův Brod Vysočina 5074 
Kutná Hora 34,9 39 Kutná Hora Středočeský 20580 
Kolín 41,5 51 Kolín Středočeský  31690
Benešov 47,1 42 Benešov Středočeský  16656
Praha 73,5 50 Praha Praha  1308632

 Zdroj: ČSÚ, mapy.cz, vlastní zpracování

 

Tabulka č. 2,  Hustota zalidnění ve srovnání s SO ORP Kutná Hora

území Počet obyvatel Rozloha v km² Hustota zalidnění
(počet obyvatel na 1
km²)
Chabeřice

249

7,96 31,3
SO ORP Kutná Hora 75370 916,93

82,2

 Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování

Území obce Chabeřice se rozkládá na ploše necelých 8 km2 s počtem 249 obyvatel k 1. 1. 2019. Hustota
zalidnění 31 obyvatel na km
2 je méně než poloviční ve srovnání se správním obvodem ORP Kutná Hora.

 

 

 

 

2. Obyvatelstvo

V kapitole obyvatelstvo jsou sledovány základní demografické charakteristiky - vývoj celkového počtu
obyvatelstva, přirozený přírůstek a úbytek, přírůstek stěhováním, věková a vzdělanostní struktura
obyvatelstva.

Vývoj počtu obyvatel obce Chabeřice v letech 2003 - 2017

Vývoj počtu obyvatel obce Chabeřice v letech 2003 - 2017
Zdroj: ČSÚ

Vývoj celkového počtu obyvatel má ve sledovaném období (1991 – 2016) stabilní charakteristiku.

V dlouhodobé perspektivě období od roku 1961 – 1991 byl vývojový trend negativní, přičemž úbytek obyvatel byl zapříčiněn

stěhováním obyvatel z obce a současně zápornými hodnotami přirozeného přírůstku.

Dlouhodobý vývoj počtu obyvatel obce Chabeřice od roku 1910
Dlouhodobý vývoj počtu obyvatel obce Chabeřice od roku 1910
Zdroj: ČSÚ

 


Věková struktura obyvatel obce Chabeřice v roce 2017
Věková struktura obyvatel obce Chabeřice v roce 2017
Zdroj: ČSÚ
Pohyb obyvatel v obci Chabeřice v roce 2017

 AbsolutněNa 1 000 obyv.
Živě narození celkem 5 20‰
Zemřelí celkem 1 20‰
Přirozený přírůstek 4 16‰
Přistěhovalí celkem 18 72‰
Vystěhovalí celkem 11 44‰
Saldo migrace 7 28‰
Meziroční změna počtu obyvatel 11 44‰


Zdroj: ČSÚ

Demografická data za rok 2017 jsou zkreslena skutečností, že řada rekreantů si do obce přihlásila do obce trvalé bydliště kvůli vodovodním přípojkám.

Obecně však platí, že věková struktura se z dlouhodobého hlediska vyvýjí nepříznivě, s tendencí ke stárnutí obyvatelstva.


3. Hospodářství

V této kapitole jsou analyzovány popisné a vývojové charakteristiky municipální ekonomiky Chabeřic.
Jedná se o analýzu podnikatelských subjektů, zaměstnanosti resp. trhu práce, mobility pracovní síly.

 

Struktura podnikatelských subjektů podle velikosti v obci Chabeřice v roce 2018

Počet zaměstnancůKategorieAbsolutněRelativně (%)
do 10 mikropodniky 4 35,00%
10-49 malé podniky 0 0,00%
50-249 střední podniky 0 0,00%
250 a více velké podniky 0 -
nezjištěno - 39 65,00%


Zdroj: ČSÚ

Dvě třetiny živnostníků (65%) podnikají bez zaměstnanců, nebo své zaměstnance neuvádějí. Čtyři podnikatelé zaměstnávají do 5 zaměstnanců. Vzhledem k polohovým a funkčním charakteristikám obce (dominantní obytná funkce a mizící ekonomická funkce) je rozvoj ekonomiky přímo v obci vázán na spádová střediska se silnou pracovní funkcí. Převážná část ekonomicky aktivního obyvatelstva za prací dojíždí mimo region obce.

 

Nezaměstnanost

Vývoj nezaměstnanosti v chabeřicích je dlouhodobě pozitivní. Mimo období ekonomické krize nepřesahuje 5%.

Vývoj počtu nezaměstnaných osob
Vývoj počtu nezaměstnaných osob
Zdroj: ČSÚ

4. Infrastruktura

Technická infrastruktura.

V obci je zbudován vodovodní řád, který zásobuje vodou místní části Chabeřice a Holšice. Citelně chybí napojení místních částí Čížov a Brandýs, což je problém, jehož závažnost roste s postupujícím snižováním hladiny spodních vod.

V obci dále chybí splašková kanalizace s ČOV.

Odpadové hospodářství obce sestává ze sběru komunálního odpadu domácností do kontejnerů. Vývozy kontejnerů jsou prováděny dle potřeby, při naplnění kontejneru. Na stanovištích kontejnerů jsou umístěny i kontejnery na tříděný odpad a na některých stanovištích i kontejnery na oblečení a kontejnery na velkoobjemový kopostovatelný odpad. Dvakrát ročně je zajištěn sběr nebezpečných a velkoobjemových odpadů.

Dopravní infrastruktura.

Obcí prochází silnice III/3369, která poskytuje napojení na silnice II/125 a II/126 a z nich i na dálnici D1. Napojení na dálnici D1 je vzdálené cca 10 km od obce. 

Obcí prochází železniční trať 212 Čerčany - Světlá nad Sázavou. V obci jsou dvě železniční zastávky, Chabeřice a Čížov.

Dopravní obslužnost.

Dopravní obslužnost obce je spíše podprůměrná, citelně chybí zejména častější autobusové spojení. Železniční spojení z hlediska časových intervalů dostačující, avšak zastávky jsou relativně daleko od obce, což představuje komplikaci zejména pro starší obyvatele. Obec proto finančně podoporuje službu Senior Taxi

5. Vybavenost obce

Vybavenost obce je minimální, ovlivněná zejména spádovostí služeb do sousední Zruče nad Sázavou. To se týká zejména oblastí zdravotnictví a školství, které nejsou v obci vůbec zastoupeny. 

Obchody a restaurace

Obec provozuje jednu obecní prodejnu, která poskytuje základní sortiment potravin a drogerie. Restaurace je otevřena pouze sezónně v penzionu Tůmův Chabeřický Mlýn. Navíc jde o zařízení relativně vzdálené, využívané převážně vodáky.

Kultura

V místní části Holšice se nachází nedávno zrekonstruovaný kulturní dům, poskytující kvalitní zázemí pro plesy, taneční zábavy a podobné akce. 

Sběrný dvůr

V místní části Chabeřice je firmou ProfiOdpady provozován sběrný dvůr.

Domovní a bytový fond v obci Chabeřice dle SLDB 2011

Počet domů 133
Počet obydlených domů 80
Podíl obydlených domů 60,15%
Podíl obydlených domů v ČR 83,40%
Počet rodinných domů 77
Podíl rodinných domů 57,89%
Podíl rodinných domů v ČR 72,18%
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet 44,94%
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet v ČR 53,00%


Zdroj: ČSÚ

6. Životní prostředí

Živoní prostředí v obci je negativně ovlivněno několika problémy, pro ČR typickými.Jde o velkoplošné zemědělské hospodaření a špattný stav lesů.

Vedle postupující kůrovcové kalamity a sucza  byla značná plocha lesů byla poškozena větrnou smrští v roce 2008.
Velká část lesních ploch je tedy tvořena mladými porosty, jejichž udržení a dosazování komplikuje sucho a změna klimatu jako taková.

Struktura využití půdy v obci Chabeřice v roce 2018
Struktura využití půdy v obci Chabeřice v roce 2018
Zdroj: ČSÚ
Orná půda zaujímá 43,78% plochy, lesy tvoří 16,84% plochy.

 

Koeficient ekologické stability

Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stablními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu.

V obci Chabeřice dosahuje koeficient hodnoty 0,72 .
Zdroj: ČSÚ

7. Správa obce

Obecní úřad a kompetence obce

Obecní úřad sídlí v budově č.p. 9 v centru obce. Zastupitelstvo obce má 7 členů, obec má kontrolní a finační výbor, dále komise - kulturní, sociální a osadní.

Obec má zpracován Územní plán obce, dále pasport místních komunikací. Obec je členem mikroregionu Posázavký kruh a MAS Lípa pro venkov.

 

Vývoj rozpočtového hospodaření v obci Chabeřice v letech 2009 - 2018 (v tis. Kč)
Vývoj rozpočtového hospodaření v obci Chabeřice v letech 2009 - 2018 (v tis. Kč)
Zdroj: ČSÚ
Vývoj rozpočtového hospodaření obce Chabeřice v letech 2009 - 2018 (v tis. Kč)

 2009201020112012201320142015201620172018
Daňové příjmy 2 148 2 379 2 325 2 655 3 089 3 253 3 393 3 631 3 828 4 289
Nedaňové příjmy 442 664 429 633 480 691 796 583 472 558
Kapitálové příjmy 48 5 5 47 37 23 298 68 378 1 085
Neinvestiční přijaté dotace 289 952 216 1 027 1 357 299 250 254 295 299
Investiční přijaté dotace 0 0 75 0 1 924 0 32 893 0 0
Příjmy 2 927 4 000 3 051 4 362 6 887 4 266 4 769 5 430 4 973 6 231
Běžné výdaje 3 039 2 754 3 350 4 959 3 485 3 475 3 520 3 520 3 270 3 320
Kapitálové výdaje 193 37 435 1 014 2 006 133 144 2 840 1 130 1 249
Výdaje celkem 3 232 2 791 3 785 5 972 5 491 3 608 3 664 6 360 4 400 4 569
Saldo příjmů a výdajů -305 1 209 -733 -1 610 1 396 657 1 105 -930 573 1 662
Podíl kapitálových výdajů 5,97% 1,34% 11,48% 16,97% 36,54% 3,68% 3,93% 44,66% 25,68% 27,34%
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech 103,84% 68,83% 109,79% 113,68% 50,60% 81,47% 73,82% 64,82% 65,76% 53,28%


Zdroj: ČSÚ


A.2 Východiska pro návrhovou část

Z klíčových výstupů analytické části vyplývá, že Chabeřice jsou obcí zaměřenou na bydlení a individuální rekreaci s pouze minimální občanskou vybaveností. Zásadní rozvojové trendy Chabeřic jsou především v oblastech podporujících obytnou a rekreační funkci. Tyto oblasti spočívají v rozvoji kvality současného bydlení, rozvoji nového bydlení při respektování udržení dostupné občanské vybavenosti a v rozvoji podmínek pro klidné (spíše neaktivní) individuální rekreační bydlení.

SWOT analýza

Silné stránky

  • Fungující železniční doprava
    V roce 2019 byl obnoven provoz na zrekonstruovaném úseku železniční trati 212, čímž došlo ke zlepšení dopravní obslužnosti zejména do Ledče n.S.
  • Množství kulturních akcí pro děti a rodiny
    Obec organizuje kulturní a společenské akce, zejména pro rodiny s dětmi.
  • Několik poskytovatelů vysokorychlostního internetu
    V obci působí tři poskytovatelé vysokorychlostního bezdrátového internetu. Toto konkurenční prostředí přispívá ke kvalitě poskytovaných služeb, což mj. umožňuje u některých profesí práci z domova.
  • Blízkost Zruče n. S.
    Obec sousedí s městem Zruč n. S., kde jsou dostupné základní služby (školy, lékařská péče, obchody, pošta) a pracovní příležitosti
  • Dobrá časová dostupnost dálnice D1
    Z obce je dobře dostupná dálnice D1, což obyvatelům usnadňuje dojíždění za praci a službami do hlavního města.
  • Sběrný dvůr
    V obci je provozován sběrný dvůr.
  • Hospodaření obce
    Hospodaření obce není zatíženo dluhy.
  • Napojení větší části obce na vodovod
    Dvě největší části obce (Chabeřice a Holšice) jsou napojeny na vodovodní přivaděč.
  • Rekonstruovaný kulturní dům
    Obec vlastní nedávno rekonstruovaný kulturní dům, který poskytuje dobré zázemí pro pořádání plesů, tanečních zábav a dalších společenských akcí.
  • Obecní prodejna
    Obec Chabeřice provozuje prodejnu se sortimentem základních potravin a drogerie.

Slabé stránky

  • Špatný stav lesů
    Velká plocha lesů byla poškozena větrnou smrští v roce 2008. Dalším je problémem postupující kůrovcová kalamita. Velká část lesních ploch je tedy tvořena mladou výsadbou, jejíž udržení komplikuje sucho a změna klimatu jako taková.
  • Malé množství autobusových spojů
    Z obce jezdí jediný autobusový spoj do Zruče n. S., v opačném směru nejezdí autobusový spoj žádný.
  • Brownfield v jižní části obce
    V místní části Chabeřice se nachází několik budov bývalého státního statku, které jsou v různém technickém stavu. Některé jsou udržované a využívané, jiné jsou v podstatě ruinami. Některá pozemky v areálu svým stavem představují černou skládku, včetně nebezpečného odpadu.
  • Malý počet zaměstnavatelů v obci
    Přímo v obci je málo pracovních příležitostí. Dojíždění za prací znamená pro obyvatele vedle finanční náročnosti i méně volného času na odpočinek a společenské aktivity.
  • Chybějící kanalizace
    Obec zatím není vybavena kanalizací a ČOV.
  • Místní části nenapojené na vodovod
    Místní části Brandýs a Čížov nejsou napojené na vodovod, což obyvatelům způsobuje problém se zásobováním kvalitní pitnou vodu.
  • Upadající spolková činnost
    Dlouhodobě klesá ochota občanů zapojovat se do spolkových aktivit v obci. To je zapříčiněno vedle nedostatku volného času i vzrůstající administrativní zátěží ze strany státu (SDH).

Příležitosti

  • Obnovení sportovního života v obci
    Obec vlastní nohejbalové hřiště s klubovnou. Hřiště lze adaptovat i na jiné sporty. Při relativně nízkých nákladech by bylo možné propagací, organizací a materiální podporou navázat na sportovní tradici z minulých let.
  • Rozvoj soběstačnosti pro zajištění technického provozu obce
    Pořízení techniky pro zajištění zimní údržby (traktor, ...)
  • Rozvoj udržitelného hospodáření v obecních lesích
    Obec vlastní relativně velkou plochu lesních pozemků. To obci umožňuje ovlivňovat druhovou skladbu porostů obnovovaných po probíhající kůrovcové kalamitě tak, aby budoucí podoba lesa byla různorodá a odolnější vůči negativním vlivům.
  • Výstavba nových RD v lokalitě Žernovky
    Probíhající výstavba nových RD v lokalitě Žernovky představuje příležitost pro zlepšení demografické situace v obci - a to jak migrací relativně mladších obyvatel, tak nově narozenými dětmi.

Hrozby

  • Zhoršující se klimatické poměry
    Klimatická změna představuje hrozbu zejména co se týče vody. A to jak z hlediska zásobení obyvatel pitnou vodou, tak i dopadu na zemědělství a lesní hospodářství.
  • Věková struktura a úbytek obyvatel
    Věková struktura a přirozený úbytek obyvatel je všeobecný problém českého venkova. V důsledku by pokles počtu obyvatel znamenal i snížení příjmů obce ze státního rozpočtu.

B. NÁVRHOVÁ ČÁST

B.1 Strategická vize

Společensky soudržná obec s funkčním historickým odkazem, s rozvinutou funkcí bydlení, se zajištěnými základními službami občanské vybavenosti a s vytvořeným kvalitním vnějším i vnitřním zázemím pro volnočasové aktivity. Samozřejmou součástí funkce bydlení je i funkce krajinotvorná a ochrana životního prostředí jako taková. 

Pro naplnění této vize je nutno sledovat společenské trendy a vytvářet podmínky pro splnění nároků obyvatel. Předpokladem pro splnění těchto nároků je:

  • infrastrukturně zajištěné bydlení
  • udržení dopravní obslužnosti
  • rozvinutá sociální soudržnost obce
  • vytváření podmínek pro dostupnost sportovních, kulturních a volnočasových aktivit pro všechny věkové kategorie v obci 
  • vytváření podmínek pro udržení a rozvoj tradic a historického odkazu obce
  • zavádění opatření pro zadržování vody v krajině a eliminace zdrojů znečištění

B.2 Cíle, opatření a aktivity

Vysoká důležitost    Střední důležitost    Nízká důležitost

Cíl : „Zajištění zásobování vodou a zodpovědné nakládání s vodou v krajině”

Dostupnost a kvalita vodních zdrojů představuje klíčový problém současné doby. Pro zásobování obyvatel již není možné spoléhat na lokální podzemí zdroje (vrty). Zároveň je potřeba zlepšit nakládání s odpadními vodami ve smyslu jejich čištění a případně i rozvíjet jejich další využití. Třetím a neméně důležitým opatřením je zadržování vody v krajině a tím přispívat ke zlepšení místního mikroklimatu.

Opatření : „Kanalizace a ČOV”

Bude vybudována tlaková kanalizace odvádějící odpadní vody z místních částí Čížov, Chabeřice a Holšice do centrální čistírny odpadních vod v místní části Čížov. Součástí akce je i napojení místní části Čížov na veřejný vodovod.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Vybudování kanalizace a ČOV”

2021 - 2029 33000 Vlastní + externí

Opatření : „Vodovod pro Brandýs”

Místní část Brandýs má vzhledem k poloze na kopci dlouhodobě problém se zajištěním zásobováním pitnou vodou ze studní a vrtů. Proto je nutné vybudovat novou větev veřejného vodovodu od vodovodního přivaděče Holšice - Kácov.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Stavba vodovodu”

2020 - 2021 400 Vlastní

Opatření : „Rybníky Chabeřice”

Obnova původní kaskády vodních nádrží, u kterých se zachoval zbytek hráze a vymezené parcely vodních ploch v evidenci katastru nemovitostí. Obnova nádrže Chabeřák se bude skládat z několika opatření, která budou tvořit funkční celek, který bude sloužit k optimalizaci odtokového režimu z povodí, konkrétně zadržování vody v krajině, zpomalení odtoku vody a zvýšení druhové rozmanitosti krajiny. Zároveň bude fungovat jako účinné protierozní opatření a bude docházet k určité transformaci povodňových průtoků.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Obnova nádrže Chabeřák”

- 2000 Externí

„Obnova nádrže Rokelník”

- 2000 Externí

Opatření : „Oprava požární nádrže”

Stávající požární nádrž se nachází na návsi v obci Chabeřice. Jde o obdélníkovou nádrž z druhé poloviny minulého stolení o rozměrech přibližně 22 x 31 metrů a proměnlivé hloubce mezi 1,5 a 3 metry. Objem zadržované vody činí odhadem 1350 m3. Výška hladiny je regulována uzavřeným betonovým požerákem. Stěny nádrže jsou šikmé, zděné z žulových kvádrů. V důsledku netěsností nádrže dochází k průsaku vody do okolí nádrže, mimo jiné i do základů a sklepů okolních domů. Z toho důvodu byla hladina v nádrži snížena o cca 0,25 metru. To má za následek vedle zmenšení objemu zadržované vody i to, že hladinovým přelivem neodtéká žádná voda. Veškerá odtékající voda odchází z hlubších vrstev, zatímco teplá voda u hladiny se v nádrži zůstává. Dále se v nádrži hromadí drobné hladinové nečistoty. V letních měsících tak dochází k přemnožení sinic. Zabezpečení nádrže je realizováno kovovým zábradlím po obvodu nádrže. Zábradlí je tvořeno dvěma vodorovnými trubkami, celková výška je cca 80 cm. Vzhledem k sousedství dětského hřiště není tento způsob zabezpečení dostatečný. Stěny nádrže navíc neobsahují žádné schodiště, které by usnadňovalo výstup na břeh. Z hlediska požární ochrany představuje nádrž strategicky významný zdroj vody s výbornou dostupností ze silnice. Návrh řešení Bude provedeno vyčištění a obnova izolace dna a stěn nádrže. V místě nátoku vznikne nová pomocná odkalovací nádrž s přepadem do hlavní nádrže. V každé stěně nádrže vzniknou bezpečnostní schodiště o šířce 80 cm. Kolem nádrže bude vybudováno nové oplocení se svislými žebry s roztečí maximálně 20 cm nebo pletivem a výšce 100 cm. V místech schodišť budou instalovány uzamykatelné branky. Přínosy - Díky možnosti držet vyšší hladinu vody dojde k navýšení zádržné kapacity nádrže o cca 200 m3 (o 15 % proti současnému stavu) - Zvýšení zabezpečení nádrže proti pádu a utonutí osob, zejména dětí - Zkvalitnění celkového estetického vzhledu návsi

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Oprava a rekonstrukce požární nádrže”

2022 - 2030 3000 Externí

Cíl : „Rozvoj společenského, sportovního a kulturního života v obci”

Oprava nemovitostí využívaných jako místo setkání spolků (hasičská klubovna, nohejbalové hřiště) Obnova a údržba nezpevněných polních a lesních cest v majetku obce

Opatření : „Oprava fasády požární zbrojnice”

Sbor dobrovolných hasičů hraje vedle bezpečnostního rozměru i významnou roli ve společenském fungování obce. V podkroví hasičské zbrojnice je zřízená klubovna, která slouží pro setkávání občanů napříč věkovými skupinami. Technický stav budovy však není uspokojivý - některé výplně oken obsahují pouze jednoduchá skla a vedle výměny oken je potřeba povést i celkovou opravu a zateplení fasády budovy. Tím dojde ke snížení nákladů na vytápění klubovny i celkovému zvýšení atraktivity těchto prostor sloužících pro spolkové aktivity.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Oprava fasády požární zbrojnice”

2021 - 2025 600 Externí

Opatření : „Oprava nohejbalového hřiště a klubovny”

V místní části Chabeřice je nohejbalové hřiště a malá klubovna s venkovním posezením. Klubovna je jednoduchá budova s dřevěným opláštěním. Toto opláštění potřebuje výměnu části prken a nový ochranný nátěr.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Oprava nohejbalového hřiště a klubovny”

2021 - 2030 50 Vlastní
Oprava oplocení hřiště Obnova živého plotu dřevinami snášejícími sucho Nátěr fasády klubovny a výměna shnilých prken

Opatření : „Obnova nezpevněných polních a lesních cest v majetku obce”

Polní a lesní cesty představují oblíbenou příležitost pro individuální rekreaci a sportovní vyžití (turistika, běh, cyklistika). V současné době je však řada z nich zarostlá náletovými dřevinami do takové míry, že brání provádění standardní údržby (vyžínání trávy). Je proto potřeba provést jednorázové vyčištění těchto náletových dřevin.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Vyčištění zarostlých polních a lesních cest od náletových dřevin”

2020 - 2030 50 Vlastní + externí
Nezpevněné cesty v krajině představují důležitý předpoklad pro individuální i kolektivní rekreaci a sportovní aktivity (turistika, běh, cyklistika). Jakkoliv je údržba těchto cest průběžný proces, v případě dlouhodobě zanedbaných úseků představuje vyčištění od náletových dřevin časově i finančně náročnější akci.

Opatření : „Pergola u dětského hřiště”

U dětského hřiště v Chabeřicích schází zázemí pro rodiče doprovázejících menší děti. Zastřešená pergola poskytne kromě této možnosti i ochranu před povětrnostními vlivy (slunce, krátká přeháňka) a vedle toho bude vytvářet přirozenou možnost pro příležitostné setkávání a společenský život.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Vybudování pergoly”

2021 - 2024 200 Vlastní

Cíl : „Soběstačnost provozu obce”

V současné době začíná sílit trend, kdy ubývá drobných živnostníků poskytujících komunální služby. Pokud tyto služby lze u větších firem, jsou zpravidla z finančního hlediska podstatně nákladnější. Proto je do budoucna potřeba, aby obec vlastnila technické prostředky, potřebné pro zajištění těchto služeb vlastními zaměstnanci. Konkrétně jde například o zimní údržbu místních komunikací, lesní práce v obecních lesích, údržbu zeleně na veřejných prostranstvích apod.

Opatření : „Pořízení traktoru”

Pořízení traktoru schopného - nést sypač posypového materiálu - nést sněhovou radlici S ohledem na finanční možnosti obce půjde o nákup ojetého stroje.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Pořízení traktoru schopného nést sypač”

2021 - 2022 500 Vlastní

Opatření : „Vybudování kotelny na dřevní štěpku”

Vybudování kotelny na dřevní štěpku ve skladových prostorách přiléhajících k budově obecního úřadu umožní levné vytápění obecního úřadu i blízké obecní prodejny. Tím dojde k úsporám nákladů za elektrickou energii, neboť obě budovy jsou v současnosti vytápěny přímotopy. Zdrojem paliva bude odpadní dřevo z lesů v majetku obce (probírky, likvidace kalamitního dřeva)

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Adaptace garáže OÚ na kotelnu a rekonstrukce vytápění OÚ”

- Vlastní

„Napojení obecní prodejny”

- Vlastní

Cíl : „Ostatní infrastruktura a veřejná prostranství”

Ostatní opatření pro zkvalitnění života obyvatel obce

Opatření : „Veřejné osvětlení k zastávkám ČD”

Na přístupových komunikacích k zastávkám ČD schází veřejné osvětlení.(Chabeřice, Holšice-Čížov). V případě Chabeřic je veřejné osvětlení žádoucí i z důvodu probíhající výstavby nových rodinných domů v této části obce. V případě Chabeřic jde o pořízení a instalaci sedmi nových svítidel VO. V případě místní komunikace Holšice - Čížov jde o šest až osm nových svítidel.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Osvětlení k zastávce ČD Chabeřice”

- 1000 Vlastní + externí
Položení elektrického vedení o délce 450 m + podvrtání místní komunikace + 7 sloupů VO

„Osvětlení k zastávce ČD Čížov”

- 1000 Vlastní + externí
Položení veden v délce 620 m + 8 sloupů VO

„Osvětlení MK v lokalitě Žernovky”

- 200 Vlastní
Položení vedení v délce 130m + 3 sloupy VO

Opatření : „Obnova asfaltových povrchů na návsích”

Asfaltové koberce na návsích v místních částech Chabeřice, Holšice a Čížov jsou poškozené dopravou a dílčími opravami po pokládání vodovodu, elektrického vedení apod. Je potřeba provést jejich obnovu položením nového povrchu.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Obnova povrchu návsi - Holšice”

2020 - 2025 300 Externí
Asfaltový koberec cca 600 metrů čtverečních

„Obnova povrchu návsi - Chabeřice”

2020 - 2025 175 Externí
Asfaltový koberec cca 350 metrů čtverečních

„Obnova povrchu návsi - Čížov”

2023 - 2028 300 Externí
Asfaltový koberec cca 600 metrů čtverečních

B.3 Podpora realizace programu

Program rozvoje obce Chabeřice ukazuje základní směr rozvoje obce v období let 2020 - 2030. Dokument obsahuje opatření, potažmo aktivity, pomocí jejichž realizace bude tohoto směru, resp. strategické vize obce, dosaženo. Zpracovaný dokument bude sloužit k rozvoji obce, případně pomáhat obci při čerpání dotací.

Způsob realizace PRO

Zpracováním a schválením dokumentu plánovací a rozvojové aktivity obce nekončí, nýbrž začínají. V této fázi je nutné stanovit postup realizace, sledování a aktualizace dokumentu, resp. celého rozvoje obce.

Realizace dokumentu bude uskutečňována pomocí konkrétních projektů, které budou naplňovat jednotlivé aktivity, potažmo opatření. Tím bude dosaženo naplnění stanovených programových cílů a v konečném důsledku také strategické vize, která ovšem časově přesahuje roku 2030.

Osobou zodpovědnou za realizaci aktivit je starosta/ka obce. Ta/Ten bude, ve spolupráci se zastupitelstvem obce, především:

  • iniciovat realizaci opatření a aktivit
  • vyhledávat a zajišťovat zdroje financování aktivit programu rozvoje
  • projednávat podněty vztahující se k realizaci opatření a aktivit
  • předkládat ke schválení zastupitelstvu obce zprávy o realizaci PRO
  • předkládat k projednání změny a aktualizace PRO
  • delegovat jednotlivé činnosti a pravomoci na odpovědné osoby.

Monitoring realizace PRO

Starosta/ka obce je zodpovědný/á také za monitoring a vyhodnocování naplňování programu rozvoje obce. Mezi povinnosti patří zejména:

  • shromažďování informací o průběhu realizace projektů, aktivit a opatření,
  • upřesňování informací o odpovědnosti za realizaci jednotlivých aktivit,
  • každoroční zpracování přehledu realizovaných aktivit,
  • 1x ročně sestavování Monitorovací zprávy o průběhu realizace PRO – jako podklad pro sestavení ročního rozpočtu a rozpočtového výhledu obce,
  • vypracování komplexního zhodnocení stávajícího PRO v roce 2025, jakožto podklad pro jeho aktualizaci.

Monitorovací zpráva bude obsahovat informace o realizaci dílčích aktivit a projektů, které se podařilo v daném roce zrealizovat, zdůvodnění odchylek od plánovaného průběhu realizace a návrh na změny či revize PRO. Monitorovací zprávy o průběhu realizace PRO budou po projednání zastupitelstvem obce zveřejněny na webu obce.

Způsob aktualizace PRO

Program rozvoje obce je živým dokumentem, mění se jak prostředí v obci, tak vnější podmínky mimo obec. Dokument je nutné revidovat, případně měnit, již v průběhu jeho realizace, a to jako reakci na závažnou změnu vnějších podmínek, naplnění části PRO, potřebu stanovení nových cílů, apod.

Aktualizace celého dokumentu proběhne nejpozději v roce 2030. Dle potřeby je samozřejmě možné provést dílčí revizi dokumentu dříve, většinou pak ke konci kalendářního roku ve vazbě na zpracování rozpočtu obce na další rok. V případě realizace dílčí revize bude podkladem přehled o realizovaných aktivitách, resp. Monitorovací zpráva o průběhu realizace PRO, jež připraví starosta/ka obce a členům zastupitelstva obce jej předá v dostatečném předstihu před jednáním zastupitelstva obce.

Změny budou provedeny přímo v dokumentu a budou v textu označeny spolu s datem, ke kterému byly provedeny. Aktualizace PRO a jeho změny budou schváleny zastupitelstvem obce spolu se schvalováním rozpočtu a rozpočtového výhledu obce. Aktualizovaný PRO bude též zveřejněn na internetových stránkách obce.

Způsob financování PRO

Základním zdrojem financování rozvojových aktivit jsou vlastní zdroje obce. V případě možnosti budou využity také prostředky z veřejných rozpočtů (kraj, ČR, fondy EU, OP 2014-2020). Obec bude usilovat o zapojení také soukromého a neziskového sektoru. Informace o možnostech finančních zdrojů budou upřesňovány v průběhu realizace PRO.

Aktivity PRO budou realizovány v úzké vazbě na rozpočet obce, přednostně by měly být realizovány akce, které se podílí na naplňování stanovených cílů PRO.