V tomto dokumentu zastupitelstvo obce zachycuje hlavní problémy rozvoje obce a formuluje cíle, které chce realizovat. Aby vybrané priority koresponodovaly s potřebami občanů, obrátilo se zastupitelstvo obce v roce 2018 na občany obce formou dotazníku. Díky tomu, že se občané aktivně podíleli na jeho vyplnění, se podařilo jejich potřeby zapracovat do tohoto strategického dokumentu.
Zastupitelstvo obce si uvědomuje, že pro dobrý rozvoj obce je nutné dívat se do budoucnosti alespoň dvaceti let dopředu. A následně směřovat dílčí aktivity k naplnění cílů dlouhodobých.
S ohledem na finanční možnosti nejsme schopni potřebné projekty financovat z vlastních prostředků. Dotační programy se v průběhu let mění a nejsme schopni určit kdy bude možné získat podporu pro kterou aktivitu. Zde se řídíme heslem "štěstí přeje připraveným" a v tomto duchu je zpracován i tento program. Nelze tedy očekávat, že budeme schopni všechny akce uskutečnit co do rozsahu i co do časového harmonogramu. Chceme však být připraveni využít veškeré možnosti, které se nám v dalších letech naskytnou, abychom mohli pokračovat v rozvoji obce tak, aby se nám tu žilo dobře.
Zastupitelstvo obce se přípravě tohoto programu věnovalo po celý rok 2018. Na přípravě se svými podněty a vyplněním dotazníku podíleli také občané obce. Program rozvoje obce jsme si zpracovali sami tak, aby nebyl pouze "papírem", ale aby vycházel z našich znalostí skutečného stavu a aby reagoval na skutečné potřeby občanů.
Obec Přeskače se nachází v okrese Znojmo, kraj Jihomoravský. Katastr obce je položen na severním okraji okresu Znojmo.
Obec je od Znojma vzdálena 24 km. Také vzdálenost od dalších měst není malá. Od Moravského Krumlova je to také 24 km a od Miroslavi 20 km.
Obcí s pověřeným úřadem a současně i obcí s rozšířenou působností je pro obec Přeskače Město Znojmo. Krajské město Brno je od obce vzáleno téměř 70 km.
Zdroj ČSÚ a vlastní úpravy
Katastrální území obce Přeskače se nachází v zemědělsky intenzivně obdělávané krajině. Je položeno téměř na úpatí Českomoravské vrchoviny v severní části okresu Znojmo v nadmořské výšce 366 m. Rozloha kú Přeskače je 492 ha. Obec je první obcí na toku Přeskačského potoka. V obci nejsou evidována chráněná území. Na katastrálním území obce Přeskače je pouze malý lesík. Postupně dochází k zalesňování dalších pozemků. V katastru obce se dlouhodobě potýkáme s nedostatkem dešťových srážek a klesající hladinou podzemní vody.
Náves je obdélníkového tvaru s požární nádržní. Přes náves prochází komunikace, která z jižního konce návsi vychází směrem k Běhařovicím. Na jižní straně návsi je hasičská zbrojnice. Na severní polovině návsi je několik vzrostlých lip a další zeleň.
Kostel je vybudován jako hřbitovní. Hřbitov je obestavěn zdí. V těsné blízkosti kostela je vstupní objekt do středověkého podzemí. Okolí kostela je převážně zatravněno. Je zde několik stromů.
Z historie obce
Katastr obce Přeskače je osídlen od pravěku. První písemná zmínka o obci je datována do roku 1279. Ves byla dříve rozdrobena mezi šlechtické majitele. Nacházela se zde tvrz s dvorem a několik menších dvorů. Po roce 1437 byly Přeskače připojeny ke statku v nedalekých Tavíkovicích. Tradičně zde žili obyvatelé české národnosti. V roce 1910 zde žilo 239 lidí. Obec Přeskače si zachovala ráz zemědělské obce až do druhé poloviny 20. století.
Obec Přeskače nezůstávala pozadu ani v budování infrastruktury. K elektrifikaci obce Přeskače došlo v roce 1929 a první pouliční lampy se rozsvítily 11. září 1929. V roce 1996 byl vybudování v obci vodovod. Plynofikace proběhla v roce 1999. Kanalizace a ČOV jsou v trvalém provozu od roku 2007.
V roce 1964 byly sloučeny MNV Přeskače, Dobronice a Tavíkovice. Sídlo NV bylo v Tavíkovicích. Obec Přeskače se opět osamostatnila v roce 1990, kdy bylo 24. listopadu zvoleno vlastní zastupitelstvo obce Přeskače.
V roce 2004 bylo při výkopových pracích při výstavbě kanalizace objeveno středověké podzemí. V roce 2009 bylo toto podzemí zpřístupněno pro širokou veřejnost.
V roce 2012 byla realizována dlouhodobě připravovaná akce „Průtah obcí“, která významně ovlivnila nejen bezpečnost v obci, ale také její vzhled.
V roce 1910 měly Přeskače 239 obyvatel. Od té doby dochází k poklesu obyvatel. V současné době se počet obyvatel dlouhodobě pohybuje kolem 105. Nezaznamenáváme ani trvalý vzestup ani pokles počtu obyvatel. Vzhledem k omezeným možnostem výstavby nových rodinných domů a ke špatné využitelnosti domů starých neočekáváme v budoucnu výrazné změny počtu obyvatel.
Zdroj ČSÚ a vlastní zpracování
Věkové složení obyvatelstva a vzdělanost
Zdroj ČSÚ a vlastní zpracování
Dětí do 15 let je v obci 12. Seniorů nad 65 je 19. V nejbližší budoucnosti nepředpokládáme výrazné změny ve věkové struktuře obyvatel.
Vzdělaností struktura obyvatel odpovídá průměru ORP. Vysokoškolské vzdělání má 8 % obyvatel.
Spolková činnost a akce v obci
V obci působí také spolky: Svaz dobrovolných hasičů a Orel. Nejaktivněji se do života obce zapojuje Svaz dobrovolných hasičů. Ten byl založen 4. listopadu 1937. Do spolku vstupují i mladí hasiči. Obec má vlastní zásahovou jednotku. Hasiči se podílí na zajišťování akcí v obci a to jak společenských, tak sportovních či dobrovolných brigádách.
Mimo spolkovou činnost, se také řada občanů podílí na pořádání akcí. Zejména ženy jsou v této oblasti nepostradatelné, protože se podílí na pořádání akcí (pomoc s přípravou, průběhem i následným úklidem).
K nejvýznamnějším pravidelným akcím patří: posvícení, hasičské oslavy spojené se sportem, dětský den, maškarní ples pro děti.
Akce jsou pořádány na veřejném prostransví, v sále požární zbrojnice nebo v obecní stodole, která je z části upravná pro využítí v letním období.
Dříve byla hlavním zdrojem příjmů obyvatel obce Přeskače práce v zemědělství. Zemědělství je v současné době zdrojem příjmů 5 % obyvatelstva.
Kromě obce je v obci pouze jeden další zaměstnavatel, který zaměstnává do 5 zaměstnanců. Další nejbližší zaměstnavatelé jsou v Běhařovicích a Čermákovicích. Vzrůst či úbytek pracovních příležitostí neočekáváme.
V obci působí jeden živnostník, který provozuje prodejnu semíšeného zboží. Z dalších podnikatelů jsou v obci pouze dva zemědělci (jedna s.r.o.) a jeden podnikatel provozující smíšenou činnost (doprava, zemní práce ...). Všichni tito podnikatelé vycházejí obci vstříc v jejích potřebách. Jejich pomoc obci je nadstandartní.
Struktura a počet podnikajících subjektů v obci je stabilní. Vzhledem k velikosti obce nejsou v obci služby a ani v budoucnu neočekáváme jejich nárůst.
Dlouhodobě je v obci nízká nezaměstnanost. Většina občanů, ale musí za prací dojíždět. Dlouhodobě nazaměstnaní využívají možnost práce v rámci veřejně prospěšných prací.
Turistickým cílem v obci je romásnký kostel Všech svatých a středověké podzemí. Ročně podzemí navštíví okolo 400 návštěvníků.
Pitná voda
Zásobování obyvatel pitnou vodou zajišťuje obec prostřednictví obecního vodu, který obec sama provozuje. Kvůli zvýšenému množství dusičnanů v surové vodě, je voda technologicky upravována. Obec usilovala o vybudování přivaděče pitné vody z Medlic. Spoluvlastníci jednoho pozemku však toto řešení znemožnili. Obec má výhledově stále zájem o tento přivaděč, aby byla zajištěna dostatečná rezerva množství pitné vody.
Kanalizace a ČOV
Kanalizační přípojky jsou u všech rodinných domů. Jeden dům se z vlastního rozhodnutí nepřipojil a vlastník si zajišťuje likvidaci odpadních vod sám. Splašková kananlizace je napojena na čistírnu odpadních vod. Kanalizace a čistnírna jsou provozovány vlastníkem tj. obcí. Dešťová kanalizace ústí do potoka.
Plyn, elektřina, internet
Obec je plynofikována od r. 1999. Elektrická síť má dostatečnou kapacitu. Inernet je zajišťován v rámci soukromoprávních vztahů mezi občany a podnikateli. V obci jsou dva poskytovatelé wi-fi připojení a jeden poskytovatel pevného připojení. Síťě nejsou ve vlastnictví obce.
Odpadové hospodářství
Svoz komunálního odpadu včetně odpadu objeného, svoz tříděného i svoz nebezpečeného odpadu má obec smluvně zajišťený se svozovou společností. Obec samostatně zajišťuje sběr a svoz kovového odpadu a bioodpadu. Smluvně má obec také zajištěný sběr použitých olejů z domácností. Kapacitu sběrných nádob obec průběžně monitoruje a dle potřeby zajišťuje zvýšení počtu nádob.
Dopravní infrastruktura a obslužnost
Obcí prochází silnice II/400 z Miroslavi do Moravských Budějovic. V roce 2012 byl vybudován ve spolupráci se SÚS JMK nový průtah obcí. Kruhovým objezdem je řešena křižovatka na Tavíkovice. Na vjezdu od Medlic je zpomalovací brána. Doprava je tak v obci pomalejší a bezpečnější. Díky novému průtahu se také snížila hlučnost dopravy.
Místní komunikace v obci jsou převážně zpevněné. Stav stávajících asfaltových komunikace je ucházející. Není vybudována asfaltová komunikace a chodníky v lokalitě Ploty a není vybudována kvalitní komunikace mezi domy č.p. 49 a 48. Údržbu místních komunikací zajišťuje obec zaměstnancem obce a službami.
V obci není dostatek zpevněných parkovacích míst. Také nejsou v obci vybudovány chodníky okolo silnice III., která vede centrem obce.
Územím obce vede Mlynářská cyklostezka.
Nejbližší vlaková nádraží jsou ve Znojmě, Miroslavi a v Moravském Krumlově. V obci je zajištěna pravidelná autobusová doprava. Od roku 2010 jsou Přeskače zapojeny do integrovaného dopravního systému (IDS JMK). Vzdálenost od všech větších měst značně omezuje možnosti hromadné dopravy. V obci je u silnice II/400 zastávka pro autobusy. V IDS se dopravním uzlem, ve kterém se setkávají autobusy na Znojmo a na Moravský Krumlov, staly Tavíkovice. Obec Přeskače má nyní velmi dobré autobusové spojení do Moravského Krumlova. Při cestě do Znojma je však nutné jet přes Tavíkovice, kde je k některým spojům delší čekání na přestup. Obec Přeskače tedy nemá přímé spoje na Znojmo. Občané proto při cestě do Znojma volí přednostě dopravu vlastními prostředky. Četnost dopravních spojů je dostatečná.
Jedním z příkladů obtíží spojených s dopravou do Znojma prostřednictvím autobusového spojení je ranní spoj v pracovní dny. Odjezd z Přeskač do Tavíkovic 6:25. Tento spoj bezprostředně navazuje na spoj v Tavíkovicích a není nutné delší čekání. Přesto se do Běhařovic, které jsou 2 km vzdálené od Přeskač, dostane cestující tímto spojem v 6:56. Tedy po půl hodinovém cestování. Do Znojma na hlavní nádraží přijíždí tento spoj 7:35. Cesta do Znojma trvá 1 hodinu a 10 min. Tentýž spoj, který jede za hodinu nemá bezprostředně navazující spoj v Tavíkovicích a cesta do Znojma trvá 1 hodinu a 20 min. Smutný rekord však má spojení s odjezdem v 10:25 z Přeskač, kdy cesta do Znojma trvá dokonce 2 hodiny a 15 minut.
Schéma IDS JMK v oblasti obce
Zdroj IDS JMK
Bydlení
Obyvatelé obce bydlí v rodinných domech. Byty v obci nejsou.
V obci je 51 domů. Trvale obydlených je 37 domů. Domů využívaných jako chalupy je šest. Pět domů není využívaných a jeden je chátrající. Jedna budova slouží jako obecní úřad a jedna jako obchod se smíšeným zbožím. Za posledních pět let byly postaveny dva nové domy. Další dva nové domy se staví. Pro výstavbu rodinného domu je připraveno ještě jedno stavební místo, které je ve vlastnictví obce.
Další plochy pro rodinné domy jsou vymezeny v územním plánu, ale jejich případná příprava (zasíťování) není v dalších deseti letech předpokládána.
Školství a vzdělávání
V obci není základní ani mateřská škola. Děti dojíždí do Tavíkovic, Višňového a část dětí také do Moravského Krumlova, kde je víceleté gymnázium. Nejbližší střední a odborné školy jsou ve Znojmě a Moravském Krumově.
Zdravotnictví
Praktického a zubního lékaře navštěvují občané nejčastěji v Tavíkovicích a ve Višňovém. Ostatní odborná lékařská péče je dostupná ve Znojmě, Moravském Krumlově a v dalších vzdálenějších místech. Nemocnice je ve Znojmě, v Ivančicích a v Brně. Rychlá záchranná pomoc je dostupná do 20 min. Pohotovostní služba je v nemocnici ve Znojmě. V posledních pěti letech se snížily ordinační hodiny praktického lékaře v Tavíkovicích. Občané si však na případnou nedostupnost nestěžují. Málo dostupný je pouze dětský lékař. Ordinace v Tavíkovicích byla zrušena před řadou let kvůli malé rentabilitě. Neočekáváme proto její obnovení.
Sociální péče
Na služby sociální péče přispívá obec Městu Znojmu. Sociální péče je v obci dostupná. Občané využívají v případě potřeby také zdravotní péče poskytované sestrami Oblastní charity ze Znojma. Charita také půjčuje potřebné vybavení pro péči o nemocné a seniory. Spolupráci s Charitou můžeme v naší obci vzhledem k vzdálenosti od města označit za klíčovou.
Kultura
Pro kulturní aktivity je využívaný sál v horním patře požární zbrojnice. Zde je dostupná kuchyňka a sociální zařízení. V roce 2016 byla dokončena přístavba požární zbrojnice a došlo také k rozšíření kapacity sálu. Nyní je pro občany kapacita dostačující. Z původních 50 se zvýšila na 90 míst. Jediným problém zůstává pro hůře pohyblivé občany umístění sálu v prvním patře, které je přístupné pouze po schodech. Také z tohoto důvodu je letních měsících využívaná bývalá stodola, která má zpevněnou zem a zavedenou vodu. Obec má zájem v dlouhodobém horizontu bývalé hospodářské budovy v blízkosti kostela a podzemí upravit tak, aby mohly sloužit jak pro akce kulturní, tak i pro život spolkový a pro mládež. Mládež využívá budovu už nyní v provizorních podmínkách pro setkávání a osobní oslavy.
Ve spolupráci s Městysem Běhařovice se senioři obce setkávají na jedenkrát ročně v Běhařovicích na akci pořádané zvlášť pro ně. Řadu aktivit kulturních i vzdělávacích nabízí Městys Višňové.
V obci je kulturní památka románský kostel Všech svatých. Bohoslužby jsou zde jedenkrát v měsíci a při pohřbech. Tento kostel je také spolu se středověkým podzemím cílem turistů. Podzemní chodby jsou přístupné po domluvě s průvodcem. Obec vybudovala vstupní objekt s malou historickou expozicí.
Hřbitov u kostela je ve vlastnictví obce. Na hřbitově jsou doposud rodinné hroby, v plánu je výstavba kolumbária.
Místní knihovna je v budově obecního úřadu. Knihy si mohou občané půjčovat každý pracovní den. Knihovna má nový nábytek. Do knihovny byl zakoupen dataprojektor. Ten nejvíce využívá mládež v obci.
V obci se pravidelně poslední říjnový víkend slaví posvícení s průvodem po obci a zaváděním pod májou. Pro děti pořádají ženy maškarní ples v sále požární zbrojnice. Dětský den bývá na návsi a na jeho přípravě se podílí více osob dle aktuálních možností. V předešlých letech se po obci pořádal také masopustní průvod masek. Ten se už několik let neuskutečnil. V obci bývá velikonoční hrkání chlapců, průvod děvčat se smrtolkou a pálení čarodějnic. Ke kulturním akcím je možné také řadit akce hasičů, které se jedenkrát ročně v létě pořádají na návsi u požární nádrže a jejichž náplň hasiči obměňují, aby byly zábavné. Zpravidla jsou zařaznovány do programu vtipné soutěže s hasičskou tématikou.
Sport a tělovýchova
Na kraji obce jsou oplocená hřiště - jedno dětské, jedno štěrkové a jedno betonové. U nich je také travní hřiště. Ty jsou využívány v letních měsících. V zimě hledají občané pro sport kryté a vytápěné prostory. Nejčastěji jezdí do haly do Rouchovan. Povrch betonového hřiště bude potřeba časem upravit. Je požadavkem občanů, aby bylo jedno menší dětské hřiště na návsi. Pro tento účel obec dostala pozemek darem.
V obci mnoho let pořádala Jednota Orel nohejbalový turnaj. V okolních obcích však na pravidelný termín turnaje (svátky v červenci) začali pořádat nejen kulturní akce ale i nohejbalové turnaje, takže návštěvnost byla stále menší. Nohejbalový turnaj se proto přestal pořádat a sportovci, kteří jsou prakticky všichni současně členy SDH se zaměřili na akce hasičské.
Stav životního prostředí
V katastru obce převažují hlinitopísčité půdy. Terén není přísliš svažitý. Půda není výrazně ohrožena erozí. V minulosti obec výjimečně postily lokální záplavy způsobené vlivem jarního tání sněhu na polích či přivalovými dešti. Tato situace nastává cca jedenkrát za dvacet let. V současné době je však nejzávažnějším problémem katastru obce celkový nedostatek vody. V katastru se v důsledku nedostatku srážek prohlubuje sucho půdní a klesá i hladina spodních vod, která se projevuje zejména vysycháním studní. Potok, který dříve téměř nevysychal je suchý.
V územním plánu obce je navrženo řešení, jak zabránít lokálním záplavám způsobeným zejména jarním táním. Prioritou v budoucích letech však bude zadržování vody v krajině. Dle finančních možností obce budou vybudovány v souladu s územním plánem dvě retenční nádrže - poldry za obcí směrem na Tavíkovice . Ve směru na Medlice je záměrem obce vybudovat rybník . Oba tyto záměry zastupitelstvo obce považuje za dlouhodobé. Jejich vybudování závisí na daňových příjmech obce v dalších letech a na možnostech získávání dotací.
Největší podíl dle druhu pozemků tvoří orná půda. Negativně působí především nedostatek lesních pozemků.
Zdroj ČSÚ
Ke zlepšení životního prostředí v obci by přispělo rozšíření lesních ploch. Místní zemědělci mají zájem o zalesňování a jejich záměry jsou součástí územního plánu. Lesy a další přírodní plochy by se měly stát přirozenými biocentry. Tyto by měly být propojeny biokoridory. Územní plán zahrnuje jak stávající biocentra a biokoridory, tak plánované lesy. Také u budování biocenter předpokládáme spolupráci s místními soukromými zemědělci. Obec sama má v majetku pozemky, které chce v nejbližších letech zalesnit. Problémem, který reálně hrozí, je sucho, které zničí vysazený porost.
V katastru obce je jeden nevyužívaný, chátrající objekt v soukromém vlastnictví. Jde o starý hospodářský objekt mimo zastavené území obce.
Veřejná prostranství
Na veřejných prostranstvích není dostatečně upravená veřejná zeleň. Obec svými pracovníky zjišťuje pravidelné sečení a úklid veřejných prostranství. Je ale potřeba provést hodně změn: odstranit nemocné stromy, provést novou výsadbu, upravit místa k posezení aj. Není provedeno odvodnění kopce v okolí kostela, takže při větších deštích stéká voda na rodinné domy v okolí. Součástí veřejného prostranství je také požární nádrž, která je přímo na návsi. Nádrž byla původně rybníkem, později byla kompletně vybetonová. Beton sice zajistil snadnější čištění nádrže, bohužel ale značně narušuje harmonický vzhled obce.
Obecní úřad a kompetence obce
Obecní úřad vykonává přenesenou působnost v základním rozsahu. Pro občany obce vede agendu ohlašovny, správu místních poplatků, povolování kácení stromů, ověřování, rozhodování o ustanovení zvláštního příjemce dávek důchodového pojištění aj. Obec nevykonává správní činnost pro jiné obce. Přestupkovou agendu obce na základě veřejnoprávní smlouvy vykonává pro obec Město Znojmo.
Obec má dva stálé zaměstnance. Jednoho zaměstnance zařazeného do obecního úřadu - úředníka. Úředník je zaměstnán na plný úvazek. Tento zaměsnanec splňuje podmínky pro výkon úřední činnosti (má složenu ZOZ a má vysokoškolské vzdělání magisterského stupně). Další stálý zaměsnanec je zaměstnaný na částečný úvazek a zajišťuje kompletní obsluhu vodárny, vodovodní sítě a čističky odpadních vod. Další zaměstnanci bývají do pracovního poměru přijímání v rámci veřejněprospěšných prací. Jde zpravidla o 2 - 3 zaměstnance, přičemž úvazek se mění dle potřeb zaměstnanců i obce. Mimopracovní dohody jsou uzavírány na práci knihovnice, průvodce v podzemí, sezonní a jednorázové práce.
Hospodaření a majetek obce
Došlo ke stabilizaci příjmů vlivem změny rozpočtového určení daní. Dříve byly výrazné výkyvy v příjmech motivační složky daně z příjmů fyzických osob. Základem příjmů jsou daňové příjmy. Ty v roce 2017 byly ve výši 740 tis. Kč. Byl to poslední rok, kdy obec zaznamenala propad příjmů vlivem dobíhajího starého rozpočtového určení daní. V prvním pololetí roku 2017 obec nedostávala daně, kvůli přeplatku (vratce fyzické osobě) z roku 2016. Vzhledem k těmto výkyvům, které obec nemohla často předvídat bylo rozpočtové plánování velmi obtížné a obec tak sestavovala jak rozpočty přebytkové tak schodkové. V budoucnu však očekáváme stabilní příjmy. Daňové příjmy v roce 2018 lze očekávat ve výši 1,5 mil. Kč.
Aby byl zajištěn rozvoj obce, snaží se obec získávat nenárokové dotace. Každoročně čerpáme dotace na pracovníky VPP od úřadu práce. Na rozvoj obce v posledních pěti letech obec získala dotace a dary ve výši 3,7 mil. Kč:
Nejnákladnější je pro obec provoz vlastního vodovodu a kanalizace a zajišťování sběru odpadů (komunální a tříděný odpad). Kvůli sociálním dopadům se obec snažila udržet ceny vodného a stočného na nízké úrovni. Náklady na provoz se zvyšují a tak došlo v roce 2017 ke zvýšení vodného a stočného a předpokládá se, že ceny budou postupně zvyšovány. Obec tvoří fond obnovy vodovodu a kanalizace z vlastních prostředků obce. Roční tvorba fondu však není v dostatečné výši, aby byla v budoucnu zajištěna obnova majetku.
Pozemky ve vlastnictví obce vhodné k zemědělskému hospodaření jsou pronajaty. V dlouhodobém pronájmu je také budova obchodu.
Budovy ve vlastnictví obce obec postupně opravuje. V současné době je obnovena a rozšířena požární zbrojnice, obnoven je obchod a obecní úřad. Pravidelnou údržbu provádí obec na kostele. Barokní oltář a kazatelna jsou restaurovány. Obnovit je potřeba kostelní lavice a odborné restaurování bude potřebovat oltářní obraz. U dvou hospodářských obec začala opravy výměnou střech. Do budoucna se předpokládá, že by budovy v blízkosti kostela a podzemí byly přestavěny, aby mohly sloužit společenskému účelu.
Obec má ve vlastnictví také malý převážně akátový lesík podél potoka. U něj průběžně dle plánu provádí kácení formou samotěžby občanů.
Bezpečnost
Kriminalita v obci téměř není. Jde spíše o nahodilé přestupky páchané v obci cizími občany. V roce 2017 nebyl v obci řešen žádný přestupek.
V obci nehrozí povodeň ani živelné pohromy. Obec má na požární zbrojnici hlásič zapojený do systému IZS JMK. V obci je SDH, jehož členové jsou připraveni pomoci v případě přívalových dešťů či záplav.
Obec má vlastní zásahovou jednotku SDH. Tato jednotka vyjíždí na zásahy i mimo území obce. Zásahové vozidlo je v požární zbrojnici nedaleko požární nádrže. Problémovým místem při výjezdu k zásahu je mostek přes potok, který je velmi úzký. Požadavkem hasičů je rozšíření tohoto mostku.
Vnější vztahy
Obec je členem dobrovolného svazku obcí Sever Znojemska. Obec je členem Energoregionu 2020. Činnost svazku ani Energoregionu 2020 nemají výrazný dopad na hospodaření a chod obce. Obec jejich prostřednictvím získává podporu na různé aktivity, zejména na pořizování komunální techniky. Obec je prostřednictvím svazku Sever Znojemska členem MAS Živé pomezí. Prostřednictvím MAS lze žádat o dotace. Toho obec využila v roce 2009, kdy vybudovala vstupní objekt do podzemí.
Plnění předchozího programu rozvoje obce 2014 - 2018
Splněné cíle:
Nesplněné cíle:
Realizuje se:
Obec Přeskače je obcí se stabilním počtem obyvatel. Díky svému geografickému umístění, není možné předpokládat příliv obyvatel z měst. Aktivity obce v dalších letech by měly směřovat k tomu, aby obec byla pro občany stále klidným, bezpečným místem s udržovanou infrastrukturou, aby umožňovala občanům přiměřené společenské a sportovní vyžití.
Obec chce zajistit vybudování a obnovu místních komunikací (silnice a chodníky), komplexní obnovu veřejných prostranství (zeleň, posezení, odvodnění kopce, revitalizaci potoka, obnovu požární nádrže aj.). Co se týká budov v obci, tak výhledově chceme přestavit bývalé hospodářské budovy u kostela na multifunkční budovy. To, ale bude velmi záviset na dotačních možnostech. V blízkosti návsi chceme pro děti umístit dětské hřiště, kde by byl i nějaký prvek pro větší osoby.
Chceme dokončit obnovu vybavení kostela. V první řadě je to obnova lavic, pak i soch a restaurování oltářního obrazu. Na hřbitově bychom chtěli vybudovat kolumbárium.
Pokud to bude možné, chce obec i nadále provozovovat vodovod, kanalizaci a ČOV vlastními silami.
V souladu s platným územním plánem obce chceme provést výsadbu biocentra (lesa), zvažujeme také možnost vybudování rybníka na toku potoka směrem na Medlice. V dlouhodobém výhledu je vybudování rozhledny u biocentra.
Při výběru cílů zastupitelstvo obce vycházelo z priorit, které si stanovili sami občané. Zastupitelstvo si velmi váží aktivity občanů, kterou projevili při vyplňování dotazníku.
Vzhledem k finanční náročnosti jednotlivých cílů, bude obec usilovat získat na jejich plnění dotace z různých zdrojů. Při čerpání dotací je zpravidla podmínkou hradit část z vlastních zdrojů. Vlastní realizace cílů proto bude závislá jak na výši vlastních finančních prostředků, tak na úspěšnosti při získávání dotací.
V tomto programu rozvoje obce uvádáme více cílů než je v možnostech obce (během období na něž je program schvalován) uskutečnit. Jedním z důvodů je to, že se dopředu nevíme, který z dotačních programů bude v následujícím období vypsán a jaké budou podmínky pro získání dotace. Zastupitelstvo obce bude proto operativně usilovat o naplnění těch cílů, které bude možné aktuálně realizovat.
Cíl : „Úprava veřejných prostransví”
Během roku 2019 by měla mít obec ve spolupráci s Městem Znojmem hotovou studii na úpravu veřejných prostranstvích. Ta bude v hrubých rysech vymezovat využitelnost jednotlivých ploch veřejného prostranství. Na to by měly navazovat podrobně zpracované projekty, které umožní vlastní realizaci úprav. Předpokládáme, že úprava veřejných prostranství bude prováděna po etapách. Bude zahrnovat veřejnou zeleň (výsadba nových stromů a keřů, kácení přestárlých a nemocných stromů), místa odpočinek a posezení, parkovací místa,
Opatření : „Územní studie” Obec by v roce 2019 měla mít vypracovanou územní studii veřejných prostranství. Ta bude podkladem pro projekty |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Územní studie - vlastní podíl na akci (spolufinancování)” |
2019 - 2020 | Zastupitelstvo obce | 9 | Externí |
Studie je zpracovávána ve spolupráci s Městem Znojmem, které na ni získalo dotaci. Částka 8 800 Kč je předpokládaný finanční podíl obce. |
Opatření : „Realizační projekty” Z územní studie by měly vycházet realizační projekty. Ty by měly řešit komplexně ucelené části veřejných prostranství. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Projekty” |
2020 - 2026 | Zastupitelstvo obce | 150 | Vlastní |
Realizačních projektů bude víc na ucelené části veřejného prostranství. |
Opatření : „Vlastní realizace úpravy veřejných prostranství” Vlastní realizace jednotlivých projektů úpravy veřejných prostranství bude postupná, dle finančních možností obce a dle úspěšnosti získání dotací. Očekáváme, že jde o opatření, které bude prováděno ve více fázích a bude přesahovat období PRO. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Úprava veřejných prostranství” |
2022 - 2026 | Zastupitelstvo obce | 800 | Externí |
Postupná úprava veřejných prostranství bude prováděna v návaznosti na získané dotace. |
Cíl : „Dětské hřiště na návsi”
Obec obdržela darem pozemek na vybudování dětského hřiště na návsi. Vybudování dětského hřiště s posezením a s možností částečného vyžití i pro velké se stalo pro nejbližší období prioritou. Hřiště by mělo být realizováno jednou akcí.
Opatření : „Projekt” Zpracování realizačního projektu. Je požadavek na hrací prvky pro děti, posezení a jeden prvek pro dospělé. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Projekt hřiště” |
2019 - 2019 | Starosta | 30 | Vlastní |
Opatření : „Výstavba dětského hřiště” Vlastní realizace akce dle projektu. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vybudování hřiště” |
2019 - 2020 | Zastupitelstvo obce | 500 | Vlastní + externí |
Na akci se budeme snažit získat dotaci. Bude nutná finanční spoluúčast. |
Cíl : „Úprava komunikace v lokalitě Ploty”
V lokalitě Ploty vybudovala obec inženýrské sítě ke třem stavebním místům. Je zde postaven jeden RD, druhý má hrubou stavbu a třetí stavební místo zatím zůstává volné. Obec měla zájem silnici a chodník vybudovat bezprostředně po dokončení hrubých staveb v lokalitě. Projekt na tuto akci je zpracován. O termínu realizace rozhodne zastupitelstvo obce a bude záviset na možnosti získat dotaci.
Opatření : „Vlastní realizace projektu” Projekt pro komunikaci má obec zpracovaný. Stavební povolení má prodlouženou platnost. Realizace bude provedena po rozhodnutí zastupitelstva obce se zohledněním stavu lokality (dostavěnost RD) a dle možností získat dotaci. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výstavba komunikace” |
2020 - 2026 | Zastupitelstvo obce | 2900 | Externí |
Cíl : „Úprava komunikace mezi RD č.p. 48 a č.p. 49”
Tato komunikace je velmi zanedbaná, nemá asfaltový povrch. Na její úpravu dosud nebyl zpracován projekt. Protože v lokalitě jsou územním plánem obce navrženy rodinné domy, je nutné zpracovat projekt současně i na inženýrské sítě k pozemkům určeným k výstavbě.
Opatření : „Projekt” Zpracování projektu pro stavební povolení i pro realizaci. Součástí projektu by měly být také inženýrské sítě pro výstavbu RD. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zhotovení projektu” |
2022 - 2024 | Zastupitelstvo obce | 150 | Vlastní + externí |
Opatření : „Výstavba komunikace” Provedení na základě projektu. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výstavba komunikace” |
2024 - 2026 | Zastupitelstvo obce | 2900 | Vlastní + externí |
Cíl : „Restaurování lavic v kostele”
Lavice nejsou památkově chráněny, není proto možné na restaurování získat dotaci jako na památku. V současné době jejich stav narušuje celkový vzhled interiéru kostela. Na lavicích byly prováděny poměrně zásadní zásahy. Rozestup mezi jednotlivými lavicemi byl v minulosti neodborně rozšířen prkny. Zdobené soustružené chybějící prvky byly v minulém století postupně amatérky nahrazovány.
Opatření : „Restaurování lavic” Lavice nejsou památkově chráněny, není proto třeba závazné stanovisko památkářů. Akci bude realizována odborníky v oboru restaurování, aby byla zajištěna kvalita prací a aby byl obnoven historický vzhled lavic, který by korespondoval s barokním vybavením - oltářem a kazatelnou. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výběr dodavatele a realizace” |
2019 - 2022 | Zastupitelstvo obce | 70 | Vlastní + externí |
Práce by měl dělat odborník v restaurování dřeva. Lavice nejsou evidovány NPÚ. |
Cíl : „Přestavba bývalých hospodářských budov na víceúčelovou budovu”
V předchozím programu rozvoje obce bylo počítáno s přestavbou jedné budovy. Obec zakoupila také sousední hospodářskou budovu. Tím se rozšířily možnosti využití těchto budov. Budovy jsou v bezprostřední blízkosti kostela a středověkého podzemí. Již nyní slouží jedna z nich v letních měsících jako zázemí pro různé akce. Na realizaci zatím není zpracován projekt. U této akce očekáváme širší diskuzi k projektu. Dále předpokládáme, že vlastní realizaci budeme muset provádět v etapách.
Opatření : „Projekt” Před zpracováním projektu bude třeba širší diskuse s občany a spolky, aby zadání pro projektanty odpovídalo skutečným potřebám občanů. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Projekt” |
2020 - 2026 | Zastupitelstvo obce | 80 | Vlastní |
Nejprve diskuse s občany a spolky. Dle toho zvolit typ projektu. |
Opatření : „Provedení přestavby” Přestavba bude finančně velmi náročná. Tato akce nepatří mezi priority občanů a očekáváme, že bude realizována v dalším programovém období. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Realizace” |
2025 - 2026 | Zastupitelstvo obce | 4000 | Vlastní + externí |
Vzhledem k předchozím zkušenostem se získáváním dotace na zařízení tohoto typu očekáváme, že získání dotace bude problematické. Zpravidla je požadováno vytvoření nového pracovního místa, což u nás nepřichází v úvahu. |
Cíl : „Úprava vzhledu požární nádrže”
Vzhled návsi poněkud narušuje vybetonovaná požární nádrž. Chtěli bychom, aby nádrž měla více přírodní vzhled a to při zachování funkčních vlastností. Předběžně se uvažuje o kamenném povrchu, který by přirozeně navazoval na vzhled hráze potoka. Nádrž v zimních měsících zamrzá a postupně se na stěnách beton drolí a odpadává. Nepůjde tedy jen o řešení vzhledu, ale současně se úpravou opraví poškozená místa. Stav zatím není havarijní, ale na stěně přiléhající k zatrubněnému vedení potoka prosakuje prasklinami voda.
Opatření : „Konzultace s odborníky a občany a návrh řešení” Vzhled nádrže výrazně ovlivňuje vzhled celé návsi. Je proto nutné nejprve vytříbit názor, jakou formou by měla být úprava vzhledu provedena. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Návrh řešení” |
2019 - 2020 | Zastupitelstvo obce | 15 | Vlastní + externí |
Občané v anketě podpořili myšlenku úpravy vzhledu požární nádrže. Vzhledem k omezeným možnostem úpravy betonových ploch stále ponořených ve vodě, bude nutné najít řešení, které bude mít dlouhodobou udržitelnost. |
Opatření : „Úprava vzhledu požární nádrže” Realizace dle zvolené formy řešení. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Realizace” |
2024 - 2026 | Zastupitelstvo obce | 500 | Vlastní + externí |
Cíl : „Zpracování odborného návrhu na úpravu potoka od č.p. 14 k č.p. 25”
Potok je nutné upravit jak kvůli vzhledu, tak také proto, aby by byl přispěl k delšímu udržení vody v krajině. Přitom by měla být zachována jeho dostatečná průchodnost v případě přívalové vody. V období sucha by však měl být schopen vodu zadržet déle.
Opatření : „Zpracování projektu” Projekt by měl řešit jak zachování průchodnosti potoka, tak jeho schopnost udržet vodu v krajině déle zejména v období, kdy je srážek málo. Stráň potoka by měla mít vyšší estetickou hodnotu. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Projekt” |
2024 - 2026 | Zastupitelstvo obce | 30 | Vlastní + externí |
Cíl : „Výsadba ovocných stromů u cest v majetku obce”
Stromy u cest v majetku obce jsou postupně obměňovány. Řada stromů je přestárlých a bude potřeba je pokácet. Výsadba bude prováděna postupně.
Opatření : „Postupná výsadba nových ovocných stromů” Výsadba nových stromů, odstraňování stromů suchých a přestárlých. Regulace křovin. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Realizace” |
2019 - 2026 | Starosta | 50 | Vlastní |
Náklady budou rozloženy do jednotlivých let. Práce chceme zajišťovat především vlastními pracovníky VPP. |
Cíl : „Výsadba biocentra”
V souladu s územním plánem chceme vysázet biocentrum na pozemku po levé straně u polní cesty vedoucí ve směru na Horní Kounice. Ve spolupráci s AOPK zvolíme vhodnou formu realizace tak, abychom byli schopni získat dotaci z OPŽP. Rizikem je zde velké sucho z posledních let.
Opatření : „Žádost o dotaci a následná realizace akce” Akce bude realizována na základě projektu pouze v případě získání příslibu (rozhodnutí) dotace. Výsadba by se prováděla dodavatelsky. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Realizace” |
2019 - 2026 | Zastupitelstvo obce | 3500 | Vlastní + externí |
Cíl : „Rozšíření mostku u požární zbrojnice”
Mostek je úzký pro přejezd se zásahovým vozidlem JSDH. Je velmi pravděpodobné, že bude nutné mostek zcela nahradit novým, širším. Proto očekáváme poměrně značnou časovou i finanční náročnost.
Opatření : „Zpracování projektu a realizace” Rozšíření mostku by přispělo k rychlejšímu výjezdu k zásahu a zvýšilo by bezpečnost při výjezdu. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Projekt” |
2019 - 2020 | Starosta | 50 | Vlastní |
„Realizace” |
2025 - 2026 | Zastupitelstvo obce | 1000 | Vlastní + externí |
Realizaci tohoto programu bude zajišťovat starosta obce s podporou zastupitelstva obce. Dokument bude po schválení trvale zveřejněn na webu obce. Zastupitelstvo obce bude průběžně vyhodnocovat plnění programu.Tento dokument není neměnný, ale zastupitelstvo obce jej může podle potřeby aktualizovat i v průběhu programového období tohoto dokuemntu, které bylo stanoveno na roky 2019 - 2026.
Zastupitelstvo obce si je vědomo, že plán zahrnuje aktivity, které je možné realizovat pouze v případě získání dotace, protože finanční prostředky obce jsou omezené. Proto také plán zahrnuje více cílů a aktivit, aby bylo možné operativně reagovat na změny dotačních programů. Zastupitelstvo obce si je vědomo, že v programovém období není možné realizovat všechny cíle, ale považuje za nutné být připravený na případnou příležitost. V tomto programu jsou tak s ohledem na dlouhodé cíle nejen akce, které by měly být realizovány, ale také projektová příprava na akce dlouhodobé.