Program rozvoje obce (dále jen „PRO“) je dlouhodobý programový dokument vytyčující záměry obce na období šesti let. Jde tedy o dokument, který se neomezuje pouze na jedno volební období zastupitelstva obce. Jedná se o komplexní programový dokument, který formuluje strategii rozvoje celého území obce, včetně komunity a jejího fungování. Vzniká na základě styku s veřejností, soukromou sférou, občany, podnikateli, majiteli pozemků, odborníky, správou obce a státu.
PRO usiluje o dosažení rovnováhy mezi tím, co občané chtějí a tím, co je dosažitelné. Rovnováhy mezi dalším rozvojem a ochranou stávajících přírodních a kulturních hodnot.
PRO je důležitým nástrojem k upevnění pozice v regionu a posílení její konkurenceschopnosti. Je podkladem pro rozvojové aktivity a územní plánování v obci, ale i v regionu. Přispívá k tomu, aby obec efektivně využívala finanční prostředky jak z vlastního rozpočtu, tak i z vypsaných dotačních titulů. Dokument umožní představitelům obce koncepční plánování rozvoje obce.
PRO umožní obci:
Program rozvoje obce musí vycházet ze sociálně ekonomické analýzy současného stavu, zhodnotit silné a slabé stránky obce, její rozvojové příležitosti a identifikovat existující rizika.
Program rozvoje obce Dobšín je zpracován dle metodiky garantované Ministerstvem pro místní rozvoj ČR. Kompletní metodiky, včetně dalších nástrojů tvorby programů rozvoje obcí jsou k dispozici na www.obcepro.cz.
Dokumentem bezprostředně navazujícím na tento program by měl být operativní roční plán akcí určených k realizaci na základě aktuálních možností obce.
Na samé hranici Českého ráje leží obec Dobšín, sestávající z místních částí Dobšína a Kamenice. Územně je začleněna do okresu Mladá Boleslav a náleží pod Středočeský kraj. V blízkosti obce se nachází například známé a často vyhledávané údolí Plakánek se studánkou Roubenkou vedoucí až ke středověkému hradu Kosti, Komárovské jezero nebo Drhlenský rybník.
Z turistického hlediska zcela jistě patří Dobšín do velmi atraktivní oblasti Českého ráje. Místním obyvatelům ale zejména i turistům nabízí hezké a klidné přírodní prostředí s velkým množstvím lesů a pískovcových skalních útvarů. S první písemnou zprávou o obci Dobšín se setkáváme v roce 1556. Řada prastarých archeologických nálezů však datuje osídlení našeho kraje na období mnoha let př. n. let.
Tabulka č. 1, Základní údaje k 31. 12. 2017
obec |
počet obyvatel |
rozloha (ha) |
počet částí obce |
nadmořská výška (m nad mořem) |
Dobšín |
219 |
353 |
2 |
315 |
Zdroj: ČSU, vlastní zpracování
Tabulka č. 2, Vzdálenost obslužných středisek od Dobšína – dostupnost po silničních tazích
obec |
vzdálenost v km |
vzdálenost v min. |
SO ORP |
kraj |
směr |
Dolní Bousov |
6,4 |
9 |
Mladá Boleslav |
Středočeský |
jihozápad |
Sobotka |
8,3 |
10 |
Jičín |
Hradecký |
východ |
Kněžmost |
8,6 |
9 |
Mladá Boleslav |
Středočeský |
západ |
Mladá Boleslav |
19 |
21 |
Mladá Boleslav |
Středočeský |
jihozápad |
Jičín |
22,4 |
21 |
Jičín |
Hradecký |
jihovýchod |
Turnov |
16,6 |
25 |
Turnov |
Liberecký |
sever |
Mnichovo Hradiště |
15,7 |
18 |
Mnichovo Hradiště |
Středočeský |
severozápad |
Zdroj: vlastní zpracování
Tabulka č. 3, Hustota zalidnění ve srovnání s SO ORP Mladá Boleslav
území |
počet obyvatel |
rozloha v km² |
hustota zalidnění (počet obyvatel nakm²) |
Dobšín |
250 |
3,53 |
71 |
SO ORP Ml. Boleslav |
109 514 |
1022,83 |
124 |
Zdroj: ČSU, vlastní zpracování
Tabulka č. 4, Struktura půdy SO ORP Mladá Boleslav a obce Dobšín
struktura půdy |
rozloha v ha - absolutní hodnoty |
relativní hodnoty v % |
||
SO ORP Ml. Boleslav |
Dobšín |
SO ORP Ml. Boleslav |
Dobšín |
|
celková výměra |
2890,3 |
352,7 |
100 |
100 |
zemědělská půda celkem |
1389,7 |
165,7 |
48 |
47 |
orná půda |
997,3 |
104,3 |
34,5 |
29,6 |
zahrady |
181,8 |
13,6 |
6,3 |
3,8 |
ovocné sady |
6,3 |
5,4 |
0,2 |
1.5 |
chmelnice |
0 |
0 |
0 |
0 |
vinice |
0 |
0 |
0 |
0 |
trvalé travní porosty |
204,3 |
42,7 |
7 |
12,1 |
nezemědělská půda celkem |
1500,7 |
187,0 |
52 |
53 |
lesní půda |
250,7 |
160 |
8,7 |
45,4 |
vodní plochy |
51,9 |
2,3 |
1,8 |
0,6 |
zastavěné plochy a nádvoří |
312,6 |
7 |
10,8 |
2 |
ostatní plochy |
885,6 |
17,6 |
30,7 |
5 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Z pohledu územní a polohové charakteristiky obce Dobšín lze toto území ve vztahu k území Středočeského kraje zařadit k vnitřní periférii tohoto kraje. Obec Dobšín vzhledem k typologii prostoru lze zařadit mezi obce čistě venkovské bez urbánní vazby.
Rozdělení půdy na území je složeno z téměř ½ zemědělské půdy a druhá polovina z nezemědělské, kterou z převážné části tvoří lesní půda. Rozdělení půdy ve srovnání s ORP Mladá Boleslav je velice podobné. Uvedená data nám ukazují, jaký podíl vlastního území obce byl ovlivněn zamýšlenou činností člověka.
Kapitola obyvatelstvo je především zaměřena na základní demografické charakteristiky, jako například – vývoj celkového počtu obyvatelstva, přirozený úbytek a přírůstek, přírůstek stěhováním, vzdělanostní struktura obyvatelstva.
Tabulka č. 5, Vývoj celkového počtu obyvatel v absolutních hodnotách
rok |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
počet obyvatel - Dobšín |
214 |
215 |
210 |
220 |
220 |
227 |
228 |
241 |
246 |
250 |
počet obyvatel - Mladá Boleslav |
44602 |
45507 |
44750 |
44051 |
44252 |
44229 |
44272 |
44318 |
44199 |
44056 |
Zdroj: ČSU, vlastní zpracování
Vývoj celkového počtu obyvatel obce Dobšín má zcela jistě vzestupnou tendenci, pouze v roce 2010 došlo k mírnému poklesu. Mezi roky 2008 – 2017 došlo k významnému nárůstu počtu obyvatel a to o 17%, tedy o 36 obyvatel. SO ORP Mladá Boleslav zaznamenala mezi roky 2008 – 2017 pokles o 12%, tedy o 546 obyvatel.
Graf č. 1, meziroční vývoj počtu obyvatel v roce 2008 – 2017
Zdroj: ČSU, vlastní zpracování
Graf č. 2, meziroční vývoj počtu obyvatel roce 2008 – 2017
Zdroj: ČSU, vlastní zpracování
Vytvořené grafy vystihují trend vývoje počtu obyvatel obce Dobšín v porovnání s SO ORP Mladá Boleslav. Výchozím rokem pro posouzení je rok 2008, který u obou sledovaných obcí nepatří mezi nejsilnější. Další pokračující trend počtu obyvatel je u sledovaných obcí odlišný. Na jedné straně u obce Dobšín je zřetelný nárůst obyvatel, ale naproti tomu obec Mladá Boleslav vykazuje mírně opačný efekt.
Hlavní příčinu vzestupného počtu obyvatel v obci Dobšín lze přičíst přílivu nově příchozích obyvatel z okolních měst. Na druhé straně V SO ORP Mladá Boleslav je viditelný současný mírný odliv obyvatel právě do blízkých menších obcí.
Tabulka č. 6, Přehled údajů za přirozený a mechanický pohyb obyvatel mezi roky 2007 – 2016 v absolutních hodnotách
rok |
narození |
zemřelí |
přistě- hovalí |
vystě- hovalí |
přírůstek přirozený |
přírůstek migrační |
přírůstek celkový |
počet obyvatel |
2007 |
3 |
4 |
4 |
3 |
-1 |
1 |
- |
214 |
2008 |
2 |
2 |
5 |
4 |
- |
1 |
1 |
215 |
2009 |
1 |
5 |
- |
1 |
-4 |
-1 |
-5 |
210 |
2010 |
6 |
3 |
8 |
3 |
3 |
5 |
8 |
218 |
2011 |
1 |
3 |
4 |
2 |
-2 |
2 |
- |
220 |
2012 |
4 |
4 |
9 |
2 |
- |
7 |
7 |
227 |
2013 |
4 |
5 |
10 |
8 |
-1 |
2 |
1 |
228 |
2014 |
4 |
- |
15 |
6 |
4 |
9 |
13 |
241 |
2015 |
4 |
2 |
10 |
7 |
2 |
3 |
5 |
246 |
2016 |
5 |
2 |
12 |
11 |
3 |
1 |
4 |
250 |
Zdroj: ČSU, vlastní zpracování
Přirozený přírůstek je ve sledovaném období mírně pozitivní, což je způsobeno převažujícím počtem narozených nad zemřelými. V řeči čísel se jedná o čtyři osoby posilující populaci obce.
Z celkového pohledu je patrné, že nejvýznamnější roli v navyšujícím se počtu obyvatel v obci Dobšín sehrávají migrační přírůstky. Jako nejsilnější roky z pohledu migračního přírůstku jsou rok 2010, 2012 a absolutně nejsilnější rok 2014. Příčinu lze spatřovat v pokračujícím současném trendu odlivu obyvatel z měst a na druhé straně lákavým klidným místem na okraji Českého ráje, kterým obec Dobšín zcela jistě je.
Tabulka č. 7, Struktura obyvatel starších 15 let podle nejvyššího dokončeného stupně vzdělání v % v roce 2011
obec |
základní vč. neukončeného |
střední vč. vyučení (bez maturity) |
úplné střední (s maturitou) a vyšší odborné |
vysokoškolské |
bez vzdělání |
Dobšín |
10,9 |
46,4 |
35,5 |
5,5 |
0,9 |
SO ORP Mladá Boleslav |
7,3 |
34,1 |
38,1 |
15,6 |
0,9 |
Zdroj: ČSU – SLDB 2011, vlastní zpracování
Dobšín se řadí ve vzdělanostní struktuře obyvatelstva k obcím dosahujícím podprůměrných hodnot. Jako problematickou skupinu lze označit obyvatelé, kteří dosahují pouze základního vzdělání, a to v souvislosti s trhem práce a nízké flexibilitě při změnách vývoje na trhu práce. K nejvíce zastoupené skupině obyvatel zde patří střední vzdělání bez maturity.
Vzdělanostní strukturu obce Dobšín vystihuje následující graf, ze kterého je možné vyčíst absolutní hodnoty reprezentující jednotlivé kategorie.
Graf č. 3, Vzdělanostní struktura obyvatel v roce 2011, absolutní hodnoty
Zdroj: ČSU – SLDB 2011, vlastní zpracování
Dominantní je tedy střední vzdělání bez maturity, za kterým následuje úplné střední. Vysokoškolsky vzdělaní lidé zde bohužel zastupují pouze pět procent, což je z celorepublikového pohledu velice málo.
Tato kapitola je zaměřena na analýzu popisné a vývojové charakteristiky municipální charakteristiky obce Dobšín. Cílem je provedení analýzy podnikatelských subjektů, zaměstnanosti, respektive trhu práce, mobility pracovní síly.
Tabulka č. 8, Ekonomické subjekty se sídlem na území Dobšín podle právní formy k 31. 12. 2016
Dobšín |
celkem |
státní organizace |
družstva |
právnické osoby |
fyzické osoby |
absolutně |
51 |
0 |
0 |
5 |
46 |
podíl v % |
100 |
0 |
0 |
9,8 |
90,2 |
Zdroj: ČSU, vlastní zpracování
Tabulka vystihuje členění ekonomických subjektů se sídlem v obci, to znamená, že zde musí jednoznačně působit. Zároveň z vycházejících dat není možné určit subjekty, které působí v obci Dobšín a zároveň mají sídlo v jiné obci. Dominantní právní formou subjektů je živnostenské podnikání (90,2%). Převážná část subjektů podniká v oborech obchod, řemesla a průmysl. Ekonomicky aktivních subjektů je přibližně 45%.
Nezaměstnanost
Vývoj nezaměstnanosti na území obce Dobšín je v porovnání s územím SO ORP Mladá Boleslav dlouhodobě spíše negativní.
Tabulka č. 9, Územní srovnání vývoje nezaměstnanosti
území |
Míra nezaměstnanosti v % k 31. 12. |
||||
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
|
Dobšín |
0 |
5,5 |
8,1 |
7,3 |
4,8 |
SO ORP Mladá Boleslav |
4,5 |
4,7 |
4,4 |
3,6 |
2,7 |
Zdroj: ČSU, vlastní zpracování
Uvedená tabulka zachycuje období pěti let, kde z uvedených čísel je zcela jasně patrné, jak se v obci Dobšín pohybuje míra nezaměstnaností. Některá čísla dosahují a někde i přesahují dvojnásobku oproti SO ORP Mladá Boleslav, pouze rok 2012 byl světlou výjimkou. Tato čísla jsou zejména důsledkem nulové možnosti zaměstnání v místní obci, což celkem jasně vyjadřuje nutnou závislost na okolní větší střediska. Dále je zde patrný vývoj ekonomického růstu, tedy snižující se nezaměstnanost od roku 2015.
Vyjížďka za prací
Periferní poloha obce Dobšín a sídelní typologie (obytná funkce) určuje velikost její vyjížďky do zaměstnání a do škol. Z výsledků rozboru ekonomických subjektů obce plyne, že zhruba 1/5 občanů tento problém řešit nemusí. Jedná se především o živnostníky, kteří mají provozovnu přímo v obci. Bohužel, tato skupina podnikatelů už nedisponuje žádnými zaměstnanci.
Vybavenost technické infrastruktury je především odrazem velikosti obce, jelikož malé obce získávají omezené rozpočtové možnosti. V tomto důsledku existují pouze omezené rozpočtové možnosti pro vybudování nákladné infrastruktury. U dodavatelů, zejména kanalizací a plynovodů vzniká problém, že se vzhledem k velice malému počtu zákazníků nevyplatí technické sítě budovat.
Z pohledu vybavenosti základní technickou infrastrukturou se řadí obec Dobšín k průměrným hodnotám ve srovnání s okolními obcemi, respektive obcemi obdobné velikostní kategorie. Konkrétní strukturu vyjadřuje níže uvedená tabulka.
Tabulka č.10, Vybavenost základní technickou infrastrukturou obydlených domů
Dobšín |
obydlených bytů |
vodovod |
kanalizace |
plyn |
ústřední topení |
absolutně |
85 |
70 |
0 |
3 |
59 |
podíl % |
100 |
82,4 |
0 |
3,5 |
69,4 |
Zdroj: ČSU – SLDB 2011, vlastní zpracování
Provoz vodovodu v Dobšíně zajišťuje Vodohospodářská a obchodní společnost, a.s., na něj je napojeno 80% bytů v rodinných domech, což tvoří rovněž 80% celkového počtu bytů. Odpadní vody jsou v obci řešeny převážně individuálním předčištěním v septicích, které dále odtékají do podmoků nebo mají rodinné domy bezodtoké jímky s nutností vyvážení na nejbližší ČOV nebo také na pole.
Tabulka č. 11, Vybavenost obydlených bytů zdrojem energie
Dobšín |
energie k vytápění |
||||
uhlí, koks, uhelné brikety |
dřevo |
plyn |
elektřina |
z kotelny mimo dům |
|
podíl |
36 |
23 |
3 |
12 |
2 |
Zdroj: ČSU – SLDB 2011, vlastní zpracování
Nejvýznamnějším zdrojem energie jsou tuhá paliva, jednoznačně převládá uhlí, koks a uhelné brikety. V současné době se stále častěji přechází zvláště u nových rodinných domů na vytápění tepelnými čerpadly.
Dopravní infrastruktura
Obcí Dobšín prochází silnice č. II/279, která spojuje okresy Liberec, Mladá Boleslav a Nymburk, a to o celkové délce 44,5 km. Délka této silnice je v obci Dobšín 1,45 km. Z pohledu dopravní bezpečnosti uvedená silnice nevytváří příliš vysoké riziko.
Území obce Dobšín patří k obcím s nižší frekvencí spojů dopravní obslužnosti. Veřejná doprava je zde zajištěna pouze autobusy, jelikož nejbližší vlakové spojení je vzdáleno 7 km do obce Dolní Bousov a 8 km Sobotka. V pracovní dny zajišťuje autobusová doprava 14 spojů, které směřují na Mladou Boleslav, Kněžmost a Dolní Bousov. V sobotu a neděli zde není zavedena žádná autobusová doprava. Vzhledem k omezeným dopravním možnostem občané nemají jiné východisko než využívat individuální dopravu. Z tohoto pohledu jsou občané bez vlastního dopravního prostředku v těchto dnech prakticky odříznuti od světa. Autobusovou dopravu zde zajišťuje dopravní společnost ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY s.r.o.
Další možnou alternativou je v naší oblasti cyklistická doprava, která umožňuje značnou flexibilitu, a rovněž řeší i dopravní obsluhu v regionu. Tato oblast se vyznačuje hustou sítí cyklotras. Většina zmíněných cyklotras vede po silnicích III. třídy nebo jsou vedeny po nezpevněných cestách. V řadě míst se tyto trasy prolínají s pěšími trasami, kde tak značně narůstá riziko kolize s pěšími turisty.
Tato podkapitola zachycuje a analyzuje charakteristiky bydlení. Jako dominantní typ bydlení se v Dobšíně ukazují rodinné domy. Počet obyvatel žijících v rodinných domech dosahuje 100%. Z celkového počtu domů obce je trvale obydlených 85.
Tabulka č. 12, Struktura domovního fondu
Dobšín |
celkem domy |
obydlené domy |
||
obydlené |
neobydlené |
rodinné |
bytové |
|
podíl v % |
73,9 |
26,1 |
100 |
0 |
absolutně |
85 |
30 |
85 |
0 |
Zdroj: ČSU – SLDB 2011, vlastní zpracování
Z uvedené tabulky je zřejmé, že se v obci nachází 30 neobydlených domů. Převážnou část z tohoto počtu neobydlených domů ovšem tvoří domy určené především k rekreaci. Nejpočetnější díl těchto domu se nachází v místní části Kamenice.
Tabulka č.13, Stáří domovního fondu – období výstavby nebo rekonstrukce
Dobšín |
1919 a dříve |
1920-1970 |
1971-1980 |
1981-1990 |
1991-2000 |
2001-2011 |
absolutně |
8 |
17 |
10 |
14 |
15 |
8 |
podíl v % |
9,4 |
20 |
11,8 |
16,5 |
17,6 |
9,4 |
Zdroj: ČSU – SLDB 2011
Výstavba domů v obci probíhala nejintenzivněji do konce sedmdesátých let, poté došlo k celkem významnému poklesu, téměř na polovinu. Od osmdesátých let do roku 2000 dochází ke zřetelnému nárůstu, po kterém opět přichází pokles téměř na polovinu.
Obec Dobšín jako taková nevlastní žádné stavební pozemky, veškeré stavební příležitosti jsou v rukou soukromých vlastníků. Tento způsob výstavby rodinných domů je v současnosti pro obec naprosto dostačující.
Školství a vzdělání
Obec Dobšín nedisponuje žádným školským zařízením. Mateřské školky jsou zde dle spádovosti v obcích Obruby, Dolní Bousov, popř. Sobotka. Spádové základní školy zajišťují zejména obce Dolní Bousov, Sobotka a Kněžmost. Střední, vyšší odborné a vysoké školství je zajišťováno v pestré struktuře oborů v nejbližších regionálních spádových centrech, např. v Mladé Boleslavi, Jičíně, Turnově, Jablonci nad Nisou, Liberci a Praze. Zájmové a neformální vzdělávání je k dispozici především v Mladé Boleslavi.
Z pohledu dostupnosti mateřských škol obyvatelům Dobšína se nejvíce využívají Obruby, které však nedokáží pokrýt veškeré vzestupné demografické výkyvy. Další nejvíce využívanou mateřskou školou je Dolní Bousov, dále Sobotka a vzdálenější lokality.
Dominantní základní školou pro obec lze zcela jistě označit Základní školu Dolní Bousov, která byla a je schopna pojmout veškerou kapacitu demografických výkyvů. Díky této přednosti je také pro tento směr zajištěno adekvátní autobusové spojení.
Zdravotnictví a sociální péče
Přímo v obci není zajištěno žádné zdravotnické zařízení, nejbližší ordinace praktického lékaře jsou v obci Kněžmost a Dolní Bousov, kde je také lékárna, popř. Sobotka. Obyvatelé obce nejčastěji navštěvují ambulance zdravotnických zařízení v Kněžmostě, kde se nachází ordinace praktického lékaře ale i stomatolog. V Dolním Bousově je zdravotní středisko, ve kterém nalezneme ordinace praktických lékařů, dětského lékaře, zubaře, dentální hygienistku a chirurgickou ambulanci. Kompletní lékařské zázemí a specializované lékařství se nachází v Mladé Boleslavi, Jičíně, a Turnově, kde se rovněž nachází nemocnice. Z pohledu dostupnosti záchranné služby, patří obec Dobšín mezi koncové lokality. Celkovou dostupnost základních lékařských služeb lze pro tuto oblast hodnotit pozitivně.
Služby v oblastech sociální péče (ambulantní, terénní i pobytové) jsou pro občany zajišťovány prostřednictvím externích provozovatelů jmenovaných služeb. Spádově se jedná zejména o Mladou Boleslav a Mnichovo Hradiště. Nejbližší pobytové zařízení pro seniory je v obci Dolní Bousov – soukromé zařízení, neregistrovaná sociální služba a pečovatelská služba v Libošovicích, která zajištuje pomoc seniorům s běžnými denními činnostmi.
Otázka zvyšujícího se stárnutí populace není zatím obcí nikterak řešena. Zde je zapotřebí vytvořit zvýšené úsilí pro zajištění snadné dostupnosti sociálních služeb starým a nemohoucím občanům.
Sport, kultura a volnočasové aktivity
Obec Dobšín nevlastní žádný sportovní areál, pouze velmi malé dětské hřiště s herními prvky. Dále umožňuje využívání posilovny v prostoru bývalé Obecní školy, a finančně podporuje místní SDH, kteří si však pro svoji sportovní činnost propůjčují zázemí okolních kolegů. Dobšín v současné době nedisponuje zázemím pro jejich sportovní činnost v hasičských soutěžích.
Z výše uvedeného plyne nutnost zajištění sportovního zázemí nejen pro místní SDH ale i pro ostatní občany v zájmu zdraví a podpory občanské soudržnosti.
Velkou výhodou obce Dobšín je obklopení cyklostezkami. Na severu se vine stezka číslo 4009, na jihu 8150, která pokračuje západním směrem, a nakonec na východním konci obce je trasa číslo 4010 a 4079.
Společenské a kulturní vyžití je v obci zajišťováno se značnou realizační podporou SDH Dobšín. Místní hasiči se zapojují i do oprav, rekonstrukcí a výstavby objektů pro spolkové využití (např. obecní pergola).
V obci je každoročně pořádán kulečníkový memoriál Vráti Nováka. Další pravidelnou akcí se stalo pořádání pohádkového dětského dne, který se uskutečňuje v místním lese na pokraji Českého ráje. Mezi pravidelné akce rovněž patří pálení čarodějnic, mikulášská nadílka a hasičský ples, který je pro nedostatek prostoru v obecní budově pořádán v obci Libošovice. Veškeré uvedené akce jsou pozitivně hodnoceny i širším okolím.
Z pohledu komerční vybavenosti obce lze uvést pouze místní hospůdku s malým sálem (pro cca. 70 lidí) a k ní vytvořenou prostornou letní pergolu. Celé toto zázemí hospůdky využívá prostor bývalé Obecní školy. Pozitivně lze vnímat existenci kulturního zázemí v podobě obecní knihovny, která je rovněž osazena v prostoru bývalé školy.
Sportovní a volnočasové aktivity lze provozovat též v blízkém sportovním areálu v obci Čížovka (NA VÝSLUNÍ).
Okolí a příroda obce Dobšín nabízí místním obyvatelům i turistům hezké a klidné přírodní prostředí s množstvím lesů a pískovcových skalních útvarů. V blízkosti obce lze jmenovat například známé údolí Plakánek se studánkou Roubenkou vedoucí až k hradu Kosti, Komárovské jezero nebo Drhlenský rybník.
Vzhled obce
Obec Dobšín se zcela jistě řadí k obcím s výraznou péčí o obecní objekty, veřejná prostranství a zeleň. Značná péče je rovněž patrná i na soukromých pozemcích u rodinných domů. Z hlediska vnímání návštěvníka obce mohou zcela zřídka vyčnívat pouze problémy s pořádkem v prostoru sběrných míst tříděného odpadu.
Obec hospodaří dlouhodobě s téměř vyrovnaným rozpočtem. Z pohledu investic je obec částečně určována existencí dotačních zdrojů, resp. dotační politikou ČR. Podíl běžných výdajů tvoří v průměru za sledované období 57%. na celkových příjmech. Z tohoto pohledu lze hospodaření obce hodnotit pozitivně.
Personální vybavení obce:
Starosta: Jaroslav Černý
Místostarostka: Lenka Bočková
Hospodářka: Hana Folprechtová
Členové zastupitelstva:
Jiří Čech
Václav Červinka
Filip Hájek
Jaroslav Keller
Jiří Matějka
Komise:
Finanční komise:
Jiří Matějka – předseda
Petr Bárta
Martina Egrtová
Kontrolní komise:
Jaroslav Keller – předseda
Marie Kellerová
Zdeňka Čerešnová
Tabulka č. 14, Vývoj rozpočtového hospodaření obce Dobšín v letech 2013 – 2016 (v tis. Kč)
|
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
daňové příjmy |
2193 |
2309 |
2523 |
2759 |
nedaňové příjmy |
117 |
145 |
160 |
194 |
kapitálové příjmy |
0 |
0 |
0 |
24 |
přijaté transfery |
387 |
84 |
52 |
265 |
příjmy |
2696 |
2537 |
2734 |
3242 |
běžné výdaje |
1503 |
1019 |
1574 |
2360 |
kapitálové výdaje |
544 |
39 |
723 |
925 |
výdaje celkem |
2097 |
1059 |
2297 |
3284 |
saldo příjmů a výdajů |
649 |
1479 |
437 |
- 43 |
podíl kapitálových výdajů |
25,94% |
3,68% |
31,48% |
28,17% |
podíl běžných výdajů na celkových příjmech |
55,75% |
40,17% |
57,57% |
72,79% |
Zdroj: monitor.statnipokladna.cz
Uvedené hodnoty z tabulky vypovídají o celkem úspěšném čerpání investic z dotačních žádostí. Rozvojové dotační zdroje byly od roku 2009 použity především na revitalizace veřejných prostranství a budov:
Na základě výstupů z analytické části vyplývá, že Dobšín je obcí zaměřenou na bydlení se základní občanskou vybaveností. Primární rozvojové trendy obce Dobšín jsou zaměřeny především na rozvoj kvality současného bydlení a rovněž případný rozvoj nového bydlení, za předpokladu udržení dostupné občanské vybavenosti. Vzhledem k typologii prostoru osazení obce je nevyhnutelné pro udržení stavu obyvatelstva rozvíjet kulturní a volnočasové zázemí pro široké věkové spektrum obyvatel včetně udržení a posilování kvality místních tradic s vazbou na současné možnosti ekonomizace tohoto potenciálu.
Strategická vize obce Dobšín
Územně a společensky soudržná obec s udržitelným rozvojovým územím, rozvinutou funkcí bydlení, se zajištěnými základními službami občanské vybavenosti, kvalitním vnějším i vnitřním zázemím pro volnočasové aktivity a s funkčním historickým odkazem.
Cesta k zajištění uvedené vize směřuje skrze důsledné sledování společenských trendů a vytváření takových podmínek, které povedou ke splnění nároků obyvatel obce. Základním předpokladem pro naplnění těchto oprávněných nároků je:
Cíl : „1. Stabilizace růstového trendu místního obyvatelstva”
* vytvoření kvalitního zázemí pro sportovní, kulturní a společenské aktivity * dosažení aktivní činnosti občanské společnosti * trvalé udržování dopravní bezpečnosti v obci * zlepšení základní technické infrastruktury obce
Opatření : „1.1 Rostoucí kvalita bydlení” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„1.1.1 Vybudování zájmového společenského centra” |
- | |||
dokončení renovace původního objektu Obecní školy |
„1.1.2 Vybudování sportovního zázemí” |
- | |||
multifunkční hřiště tréninková dráha pro hasiče rozšíření vybavenosti dětského zájmového prostoru |
„1.1.3 Renovace návsi Dobšín” |
- | |||
vybudování místní zvoničky na původním místě renovace komunikace včetně osazení obrubníků, možnost vytvoření chodníků zatrubnění odvodů povrchové vody vytvoření parkoviště u místní obecní hospůdky |
Opatření : „1.2 Posilování sociální soudržnosti” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„1.2.1 Snaha o udržení stávajících a doplnění nových sportovních, kulturních a společenských akcí” |
- | |||
vytváření místního kalendáře akcí kladení důrazu na místní tradice nové akce (1x za rok) např. Zimní olympiáda, Drakyjáda, Traktoriáda |
Cíl : „2. Využití historie a tradic v rozvoji obce”
* rostoucí rekreační funkce obce * rozvinutá funkční spolupráce veřejného a soukromého sektoru * rozvíjející se drobné a střední podnikání
Opatření : „2.1 Marketing obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„2.1.1 Municipální marketing” |
- | |||
vnitřní marketing: posilování soc. soudržnosti a komunitní celistvosti obce, důraz na posilování spolupráce veřejného a soukromého sektoru vnější marketing: budování dobré image obce, jako obce vhodné pro bydlení a život, obec s perspektivní budoucností posílení turistiky – výtisk turistických vizitek a pohledů obce |
„revitalizace požární nádrže v části Kamenice” |
- | 0 | ||
„revitalizace rybníka u Kraušnerů” |
- | 0 | ||
„rekonstrukce většiny místních komunikací” |
- | 0 | ||
„celková revitalizace budovy Obecní školy” |
- | 0 | ||
„revitalizace a doplnění veřejného osvětlení” |
- | 0 | ||
„rozšíření doplňků dětského hřiště” |
- | 0 | ||
Program rozvoje obce Dobšín ukazuje základní směr rozvoje obce v období let 2018 - 2023. Dokument obsahuje opatření, potažmo aktivity, pomocí jejichž realizace bude tohoto směru, resp. strategické vize obce, dosaženo. Zpracovaný dokument bude sloužit k rozvoji obce, případně pomáhat obci při čerpání dotací.
Způsob realizace PRO
Zpracováním a schválením dokumentu plánovací a rozvojové aktivity obce nekončí, nýbrž začínají. V této fázi je nutné stanovit postup realizace, sledování a aktualizace dokumentu, resp. celého rozvoje obce.
Realizace dokumentu bude uskutečňována pomocí konkrétních projektů, které budou naplňovat jednotlivé aktivity, potažmo opatření. Tím bude dosaženo naplnění stanovených programových cílů a v konečném důsledku také strategické vize, která ovšem časově převažuje do roku 2035.
Osobou zodpovědnou za realizaci aktivit je starosta/ka obce. Ta/Ten bude, ve spolupráci se zastupitelstvem obce, především:
Monitoring realizace PRO
Starosta/ka obce je zodpovědný/á také za monitoring a vyhodnocování naplňování programu rozvoje obce. Mezi povinnosti patří zejména:
Monitorovací zpráva bude obsahovat informace o realizaci dílčích aktivit a projektů, které se podařilo v daném roce zrealizovat, zdůvodnění odchylek od plánovaného průběhu realizace a návrh na změny či revize PRO.
Monitorovací zprávy o průběhu realizace PRO budou po projednání zastupitelstvem obce zveřejněny na webu obce.
Způsob aktualizace PRO
Program rozvoje obce je živým dokumentem, mění se jak prostředí v obci, tak vnější podmínky mimo obec. Dokument je nutné revidovat, případně měnit, již v průběhu jeho realizace, a to jako reakci na závažnou změnu vnějších podmínek, naplnění části PRO, potřebu stanovení nových cílů, apod.
Aktualizace celého dokumentu proběhne nejpozději v roce 2023. Dle potřeby je samozřejmě možné provést dílčí revizi dokumentu dříve, většinou pak ke konci kalendářního roku ve vazbě na zpracování rozpočtu obce na další rok. V případě realizace dílčí revize bude podkladem přehled o realizovaných aktivitách, resp. Monitorovací zpráva o průběhu realizace PRO, jež připraví starosta/ka obce a členům zastupitelstva obce jej předá v dostatečném předstihu před jednáním zastupitelstva obce.
Změny budou provedeny přímo v dokumentu a budou v textu označeny spolu s datem, ke kterému byly provedeny. Aktualizace PRO a jeho změny budou schváleny zastupitelstvem obce spolu se schvalováním rozpočtu a rozpočtového výhledu obce. Aktualizovaný PRO bude též zveřejněn na internetových stránkách obce.
Způsob financování PRO
Základním zdrojem financování rozvojových aktivit jsou vlastní zdroje obce. V případě možnosti budou využity také prostředky z veřejných rozpočtů (kraj, ČR, fondy EU, OP 2014-2020). Obec bude usilovat o zapojení také soukromého a neziskového sektoru. Informace o možnostech finančních zdrojů budou upřesňovány v průběhu realizace PRO.
Aktivity PRO budou realizovány v úzké vazbě na rozpočet obce, přednostně by měly být realizovány akce, které se podílí na naplňování stanovených cílů PRO.