Program rozvoje městysu Knínice na období od 2018 do 2022

Program rozvoje městyse Knínice
{PAGENO} / {nbpg}
Ministerstvo pro místní rozvoj Program rozvoje obcí

Program rozvoje městyse
Knínice
Obecní znak

na období let
2018 - 2022

Zastupitelstvo městyse Knínice 26. 11. 2018

Úvod

Dokument Program rozvoje městyse Knínice na období 2018 - 2022 je dlouhodobý dokument vytyčující záměry obce na období pěti let. Byl zpracován na základě požadavku zpracování komplexního rozvojového dokumentu pro:

- naplňování dlouhodobých cílů a strategickou vizi městyse,

- stanovení priorit městyse,

- prosazování a chránění veřejného zájmu.

 

Dokument Program rozvoje městyse Knínice byl zpracován v rámci projektu "Elektronická metodický podpora tvorby rozvojových dokumentů obcí", jehož nositelem je Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.

A. ANALYTICKÁ ČÁST

A.1 Charakteristika městyse

1. Území

Poloha

Městys Knínice se nachází na Malé Hané v Boskovické brázdě. Spadá pod okres Blansko v Jihomoravském kraji. Přímo sousedí s obcemi Vážany a Šebetov. Patří do správního obvodu města Boskovice s rozšířenou působností. Knínicemi protéká potok Semíč, který se v obci Svitávka vlévá do řeky Svitavy.

 

Kdy přesně byly Knínice založeny, není známo. Má se zato, že se tak stalo již kolem roku 1078. První písemná zmínka o obci pochází z roku 1200. Mezi pamětihodnosti obce patří kostel sv. Marka s dřevěnou zvonicí a kaple sv. Floriána. V obci jsou dobré stravovací možnosti, sportovní areál s travnatým hřištěm pro kopanou a tenisový kurt s umělým povrchem. Knínice mají dobrou polohu jako východisko pro cykloturistické výlety na Drahanskou vrchovinu i do rovinatých terénů Malé Hané.

Počet obyvatel k 1. 1. 2018: 896

Celková plocha území městyse 1 119,39 ha. Výměra orné půdy 433,05 ha. Výměra zahrad 32,76 ha. Výměra ovocných sadů 8,52 ha. Výměra trvalých travních porostů 114,20 ha. Výměra zemědělské půdy 588,53 ha. Výměra lesní půdy 408,11 ha. Výměra vodních ploch 9,97 ha. Výměra zastavěných ploch 16,10 ha. Výměra ostatních ploch 96,68 ha. 

Celková plocha území městyse 1 119,39 ha


Hustota zalidnění městyse je 79,42 obyv./km2.

Orná půda zaujímá 38,69% plochy, lesy tvoří 36,46% plochy.

Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stablními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. V městysi Knínice dosahuje koeficient hodnoty 1,05 .
Zdroj: ČSÚ




2. Obyvatelstvo

Vývoj počtu obyvatel městyse Knínice v letech 2003 - 2016
Vývoj počtu obyvatel obce Knínice u Boskovic v letech 2003 - 2016
Zdroj: ČSÚ


Věková struktura obyvatel městyse Knínice v roce 2016
Věková struktura obyvatel obce Knínice u Boskovic v roce 2016
Zdroj: ČSÚ
Změna počtu obyvatel a věkové poměry v městysi Knínice

 Počet obyvatel v roce 2014Změna počtu obyvatel (2001-2011)0-14 let (%)65 a více let (%)Index stáříZměna podílu obyvatel
0-14 let (2003-2013)
Změna podílu obyvatel
65+ let (2003-2013)
Knínice 889,00 98,11 18,22% 18,11% 99,38 88,89 70,43
ORP BOSKOVICE 51 624,00 99,49 15,33% 17,44% 121,89 107,26 80,28
Jihomoravský kraj 1 171 341,00 97,53 15,46% 19,00% 122,90 97,04 76,24
ČR 10 577 308,00 98,02 15,57% 18,80% 120,75 97,82 74,12


Zdroj: ČSÚ



3. Hospodářství

Počet podnikatelských subjektů celkem 178.

Počet podnikatelských subjektů - zemědělství, lesnictví, rybářství 20, zpracovatelský průmysl 26, výroba a rozvod elektřiny, plynu, tepla a klimatizovaného 5, zásobování vodou; činnosti související s odp. vodami 2, stavebnictví 33, velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových vozidel 36, doprava a skladování 4, ubytování, stravování a pohostinství 3, peněžnictví a pojišťovnictví 10, činnosti v oblasti nemovitostí 1, profesní, vědecké a technické činnosti 15, veřejná správa a obrana; povinné sociální zabezpečení 2, vzdělávání 1, zdravotní a sociální péče 1, kulturní, zábavní a rekreační činnosti 3. Počet ekonomicky aktivních osob 370. Počet uchazečů o zaměstnání 49. Počet osob vyjíždějících z obce za prací 196. Počet zaměstnaných osob 336. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v městysi Knínice v roce 2013
Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Knínice u Boskovic v roce 2013
Zdroj: ČSÚ


Struktura podnikatelských subjektů podle velikosti v městysi Knínice v roce 2013

Počet zaměstnancůKategorieAbsolutněRelativně (%)
do 10 mikropodniky 6 44,94%
10-49 malé podniky 4 2,25%
50-249 střední podniky 1 0,56%
250 a více velké podniky 0 -
nezjištěno - 93 52,25%

Zdroj: ČSÚ


Struktura zaměstnanosti v městysi Knínice podle odvětví v roce 2011 (%)

 Zemědělství a lesnictvíPrůmysl a stavebnictvíSlužby
Knínice  9,52% 43,15% 39,58%
BOSKOVICE 4,39% 42,02% 46,30%
Jihomoravský kraj 2,87% 31,91% 55,17%
ČR 2,74% 32,23% 53,87%

Zdroj: ČSÚ



4. Infrastruktura

Technická infrastruktura

  1. Zásobování pitnou vodou - vodovod dostupný všem občanům, kvalita vody je dobrá. Provoz vodovodu zajišťuje kvalifikovaný provozovatel.
  2. Jednotná kanalizace. Centrální ČOV v městysi není. U nových staveb jsou budovány jednotné nebo domovních ČOV.
  3. Plynofikace vedena v celém městysi.
  4. Elektrická síť dostupná v celém zastavěném území městyse.
  5. Nakládání s odpady - v městysi sběrný dvůr pro sběr tříděných odpadů, sběrná hnízda, kompostéry na sběr bioodpadů a skládka inertních materiálů. 

Dopravní infrastruktura

  1. Městysem prochází státní silnice II/374 Boskovice-Jevíčko.
  2. Autobusová doprava zajištěna linkou integrovaného dopravního systému JMK 251 Skalice nad Svitavou-Boskovice-Velké Opatovice-Jevíčko a linkou ČSAD Ústí na Orlicí Moravská Třebová-Boskovice-Brno.
  3. Železniční doprava zajištěna linkou IDS JMK S21 Skalice nad Svitavou-Boskovice-Velké Opatovice.
  4. Technický stav místních komunikací je vyhovující, probíhá průběžná generální oprava.
  5. Městysem prochází cyklostezka č. 5223 a 5028.

Místní komunikace

  1. Délka 6,5 km.
  2. Údržba a zimní údržba zajištěna.
  3. Parkovací plocha - u ZŠ a MŠ Knínice, v centru městyse, u kulturního domu.

Dopravní obslužnost

  1. Zapojení městyse do integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje.
  2. Kvalita spojení je vyhovující.

 

 

5. Vybavenost městyse

Počet domů 289. Počet mateřských škol 1. Počet základních škol úplných 1. 

Domovní a bytový fond v městysi Knínice dle Sčítání lidu, domů a bytů 2011

Počet domů 289
Počet obydlených domů 229
Podíl obydlených domů 79,24%
Podíl obydlených domů v ČR 83,40%
Počet rodinných domů 221
Podíl rodinných domů 76,47%
Podíl rodinných domů v ČR 72,18%
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet 57,56%
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet v ČR 53,00%


Zdroj: ČSÚ

Školství a vzdělávání

V městysi Knínice je pro předškolní a školní děti zřízena Základní škola a Mateřská škola Knínice, příspěvková organizace. Součástí je školní družina a školní jídelna.

Mateřská škola je součástí Základní školy a Mateřské školy Knínice. Je umístěna v části budovy ZŠ, kde jsou prostory přizpůsobené předškolním dětem. Nachází se v klidné části obce. Má tři třídy s příslušenstvím, kapacita je 68 dětí.

Základní škola je s devíti postupnými ročníky. Škola má 5 tříd na I. stupni a 4 třídy na II. stupni ZŠ. Maximální kapacita základní školy 270 žáků bývá v posledních letech naplněna téměř z 80%.

Ve školním roce 2017/2018 navštěvuje školu 209 žáků v devíti ročnících. Školní družina nabízí ve dvou odděleních zájmové vzdělávání 60 žákům z I. stupně základní školy. Školní jídelna má kapacitu 250 strávníků, zabezpečuje školní stravování a závodní stravování pro zaměstnance školy.

Zdravotnictví

V městysi Knínice mohou občané navštívit stomatologické ordinace.

Kulturní vyžití

Občané městyse Knínice mají možnost navštěvovat jednou týdně knihovnu, která sídlí v budově úřadu. K dispozici je on-line katalog knih a knihovna také aktivně využívá knižní fond na výměnu a zapůjčen knih pro své čtenáře.

Sport a volnočasové vyžití

V městysi aktivně působí několik spolků, které umožňují sportovní, kulturní a vonlnočasové vyžití. Jsou to fotbalový klub TJ Malá Haná Knínice, Sbor doborovolných hasičů Knínice, Divadelní spolek, Základní organizace Českého svazu včelařů, Sdružení 1078, Šipkařský oddíl, Myslivecká společnost FRAM.

V městysi se nachází kulturní dům s výletištěm. K modernizaci kulturního domu došlo v roce 2009. Slouží místním občanům a spolkům k pořádání plesů, zábav, divadelních představení a dalších společenských akcí.

 

 

 

 

6. Životní prostředí

Struktura využití půdy
Struktura využití půdy
Zdroj: ČSÚ

Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stablními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. V obci Knínice dosahuje koeficient hodnoty 1,17 .
Zdroj: ČSÚ


 

7. Správa městyse

Uřad městyse a kompetence

Zastupitelstvo je základní orgán, jeho úkolem je samostatně spravovat městys. Zastupitelstvo městyse Knínice má 9 členů. Městys má zřízen finanční a kontrolní výbor.

Vývoj rozpočtového hospodaření v městysi Knínice v letech 2009 - 2016 (v tis. Kč)
Vývoj rozpočtového hospodaření v obci Knínice u Boskovic v letech 2009 - 2016 (v tis. Kč)
Zdroj: ČSÚ

 

A.2 Východiska pro návrhovou část

SWOT analýza

Silné stránky

  • Uspokojivý stav místních komunikací
  • Dochování tradice lip
  • Kvalita vodních ploch a toků
  • Kvalita ovzduší
  • Podmínky pro zemědělskou výrobu
  • Demografická situace
  • Klidné prostředí
  • Poloha městyse

Slabé stránky

  • Absence centrální Čistírny odpadních vod a splaškové kanalizace
  • Nedostatek lékařských služeb
  • Nedostatek stavebních ploch
  • Neuspokojivý stav chodníků
  • Ohrožení půdy erozí
  • Vyšší intenzita průjezdové dopravy

Příležitosti

  • Zvelebení městyse
  • Využití možnosti poskytovatelů dotací pro rozvoj celého městyse
  • Sport a kultura - zaměřit se na podpru sportovního vyžití občanů a místních spolků
  • Sociální péče
  • Turistika - zvýšení propagace

Hrozby

  • Odklad realizace návrhů plánovaných záměrů
  • Nedostatečné finanční prostředky
  • Omezení či zánik dotačních zdrojů

B. NÁVRHOVÁ ČÁST

B.1 Strategická vize

 

Městys Knínice je příjemným a bezpečným místem pro život s fungující technickou a dopravní infrastrukturou. Městys disponuje vyhovujícími komunikacemi, čistým prostředím, kvalitními přírodními hodnotami a sportovním a kulturním vyžitím.

Městys má zájem zachování stávajících potřeb a připravil plán akcí k realizaci.

 

 

 

 

 

 

B.2 Cíle, opatření a aktivity

Vysoká důležitost    Střední důležitost    Nízká důležitost

Cíl : „Výstavba komunikace a inženýrských sítí v lokalitě U Nádraží”

Termín realizace 2018-2021. Předpokládané náklady 6.200.000,- Kč.

Cíl : „Opravy místních komunikací a chodníků”

Termín realizace 2018-2021. Předpokládané náklady 6.000.000,- Kč.

Cíl : „Základní škola a Mateřská škola Knínice - modernizace, opravy”

Termín realizace 2018-2021. Předpokládané náklady 1.500.000,- Kč.

Cíl : „Opravy vodovodu a kanalizace”

Termín realizace 2018-2021. Předpokládané náklady 1.000.000,- Kč.

Cíl : „Rekonstrukce budovy Knínice 106”

Termín realizace 2018-2021. Předpokládané náklady 2.000.000,- Kč.

Cíl : „Revitalizace budovy požární zbrojnice Knínice 103”

Termín realizace 2018-2021. Předpokládané náklady 1.000.000,- Kč.

Cíl : „Výstavba komunikace a inženýrských sítí lokalita Padělky II.”

Termín realizace 2018-2021. Předpokládané náklady 6.000.000,- Kč.

Cíl : „Opravy hřbitovních zdí”

Termín realizace 2018-2021. Předpokládané náklady 400.000,- Kč.

Cíl : „Cyklostezka nad rybníčky”

Termín realizace 2018-2021. Předpokládané náklady 600.000,- Kč.

Cíl : „Dílčí opravy budovy bývalé MŠ Knínice 164”

Termín realizace 2018-2021. Předpokládané náklady 400.000,- Kč.

B.3 Podpora realizace programu

Očekává se podpora ze strany zastupitelů, občanů, podnikatelů i státních institucí (ministerstev a úřadů), aby se mohly neustále zlepšovat podmínky pro život obyvatel i návštěvníků městyse a jeho okolí, vycházet vstříc občanům při vyřizování žádostí a stížností, využívat všechny možnosti k objektivnímu informování občanů o práci a plánech zastupitelstva a přenášet jejich náměty a připomínky na zasedání zastupitelstva.

Program rozvoje městyse může být průběžně upravován a aktualizován, dle potřeb a požadavků zastupitelstva městyse.