Program rozvoje městyse Boleradice je základním plánovacím dokumentem městyse zakotveným v zákoně č. 128/2000 Sb., o obcích. Jde o hlavní nástroj řízení rozvoje městyse. Formuluje představy o budoucnosti obce a navrhuje způsoby, jak těchto představ dosáhnout. Slouží zejména jako manuály pro řízení rozvojových činností městyse (při rozhodování zastupitelstva, při přípravě projektů, při tvorbě rozpočtů). Slouží i jako informační materiál pro občany a subjekty působící v městysi. Program rozvoje zvyšuje připravenost městyse k podání žádostí o dotační podporu a zvyšuje šance získat vnější finanční prostředky.
Program rozvoje městyse (PRM) je zpracován na roky 2018–2023, tj. na 6 let. Dlouhodobý pohled na rozvoj městyse je formulován ve strategické vizi pro období cca 20 let (přibližně do roku 2035, což odpovídá realizaci 3 návazných PRM).
Program rozvoje městyse je tvořen analytickou částí (charakteristika městyse, SWOT analýza, vyhodnocení dotazníkových šetření) a návrhovou částí (vize, opatření a aktivity, podpora realizace).
Zpracovaný program rozvoje je aktualizací Strategického plánu rozvoje městyse Boleradice na roky 2013–2023.
Zpracování PRM proběhlo jako součást projektu Programy rozvoje obce pro obce Mikroregionu Hustopečsko realizovaného mikroregionem Hustopečsko.
Kulatý stůl (setkání zastupitelů, občanů a dalších zájemců o rozvoj městyse) proběhl 2. 6. 2017. Na tomto setkání byla diskutována rozvojová situace městyse a shromážděny podněty k dalšímu rozvoji.
V polovině června proběhlo dotazníkové šetření mezi obyvateli. Šetření se zúčastnilo 40 osob. Šetření přineslo další zajímavé podněty a ověřilo situaci v městysi.
V měsících červenci a srpnu byl sestaven koncept PRM. V průběhu září a října proběhla diskuze v rámci zastupitelstva a rady a byly doplněny a zpřesněny plánované aktivity.
Program rozvoje je zpracováván dle „Metodiky tvorby programu rozvoje obce“ doporučené Ministerstvem pro místní rozvoj.
Městys Boleradice se nachází v okrese Břeclav v Jihomoravském kraji mezi městy Hustopeče a Klobouky u Brna, cca 35 km jižně od Brna, na jihozápadním cípu Ždánického lesa, obklopený výšinami tzv. Boleradické pahorkatiny, v nadmořské výšce 206 m n. m. Administrativně spadá do správního obvodu obce s rozšířenou působností Hustopeče. Městys má pouze jednu část a je tvořena jedním katastrem (hranice katastru je na níže uvedeném obrázku vyznačena červenou čárou). Celková rozloha městyse činí 1212 hektarů. Hustota zalidnění činí 73,3 obyvatel/km2.
Okolí Boleradic se svými vyvýšeninami se nazývá Boleradická vrchovina. Severním směrem se nad městečkem zvedají stráně Nedánova (368 m. n. m.) a severozápadním směrem zalesněné stráně Předního koutu (410 m. n. m.). Městys leží v hlubokém údolí a nivě potoka Harasky.
Podle archeologických nálezů bylo území městyse osídleno již v období starší doby kamenné. V Boleradicích bylo objeveno také slovanské pohřebiště z 9. století. První písemná zmínka o městyse je v listině biskupa Jindřicha Zdíka z roku 1141, kdy byla majetkem břeclavského kostela. Pojmenování městyse má staroslovanský základ v osobním jménu Bolerad (bolij = „velký“).
Počátkem 13. století je majitelem Lev z Klobouk. Ten zde nechal založit kostel svatého Jana Křtitele. Syn Lva pak nechal nad Boleradicemi postavit hrad. V majetku pánů z Klobouk byl městys do poloviny 14. století. Po té se v držení vystřídalo několik majitelů, mezi posledními byli pánové z Kunštátu a ti prodali městys v roce 1530 pánům z Víckova. V roce 1537 byly Boleradice povýšeny na městečko. Za účast na stavovském povstání byl majetek pánům z Víckova zabaven a v roce 1620 jej získávají brněnští jezuité a městys byl připojen k majetku diváckého statku.
Počet obyvatel od počátku 90. let až do roku 2011 až na několik let rostl, a tak se z 800 obyvatel na konci roku 1990 počet obyvatel zvýšil až na 902 v roce 2011. Od té doby počet obyvatel spíše klesá a na konci roku 2016 dosahoval hodnoty 889, z toho 425 mužů a 464 žen.
Počet obyvatel od počátku 90. let až do roku 2011 až na několik let rostl, a tak se z 800 obyvatel na konci roku 1990 počet obyvatel zvýšil až na 902 v roce 2011. Od té doby počet obyvatel spíše klesá a na konci roku 2016 dosahoval hodnoty 889, z toho 425 mužů a 464 žen.
Ke konci roku 2016 bylo 12,8 % obyvatel obce ve věku do 15 let (114 osob), 69,0 % ve věku 15–64 let (613 osob) a 18,2 % obyvatel obce bylo starších 65 let (162 osob). Průměrný věk dosahuje ke konci roku 2016 poměrně vysoké hodnoty 42,0 let. Při srovnání počtu seniorů a počtu dětí do 15 let (tzv. index stáří v hodnotě 142,0) senioři výrazně převažují, což je pro budoucí rozvoj obce poměrně negativní ukazatel a bude vyžadovat zvýšenou pozornost zajištění podmínek pro aktivní stárnutí obyvatel.
Za posledních 10 let došlo ve Boleradicích ke zvýšení počtu obyvatel o 0,9 %, avšak jak již bylo uvedeno, v letech 2012–2015 počet obyvatel na rozdíl od předchozích let klesal. Boleradice tak patří v rámci SO ORP Hustopeče k obcím, kde počet obyvatel dlouhodobě rostě spíše mírně.
Ke konci roku 2016 bylo ve městysi registrováno 114 aktivních podniků, z nich 12,3 % podnikaly v zemědělství, 49,1 % v průmyslu, stavebnictví či dopravě a zbylých 38,6 % ve službách. Většina ekonomických subjektů jsou fyzické osoby (80 živnostníků, 6 zemědělských podnikatelů a 4 osoby se svobodným povoláním). Kromě toho, je v Boleradicích registrováno 12 obchodních společností.
Mezi největší zaměstnavatele sídlící v městysi patří Pekařství Křižák s.r.o. (v kategorii 50–99 zaměstnanců podle Registru ekonomických subjektů), firma POLYPLAST s.r.o. (v kategorii 25–49 zaměstnanců) vyrábějící mimo dalších činností plastová okna a dveře a plastové obaly, ZEČI spol. s.r.o. (10–19 zaměstnanců) provozující rostlinnou a živočišnou výrobu a těžbu dřeva a Základní škola a Mateřská škola Boleradice (10–19 zaměstnanců). Menší firmy zaměstnávající do 10 pracovníků jsou např. STAVKUS s.r.o. (6–9 zaměstnanců, stavebnictví) či Elektro Stehlík & Strmiska s.r.o. (1–5 zaměstnanců). V městysi je i výrobní závod firmy Moravia Propag s.r.o. Většina větších podniků sídlí v průmyslové zóně v areálu bývalého zemědělského družstva.
Zemědělskou půdu v městysi obhospodařuje zejména ZEČI spol. s.r.o. Dále zde působí řada menších vinařů.
Z komerčních služeb jsou v obci dostupné obchod se smíšeným zbožím (COOP Jednota), restaurace (provozuje ji obec), kavárna, včelařský obchod, kadeřnictví a květinářství. Nachází se zde i pošta. Ubytování v Boleradicích nabízí Vinařství Šlancar, a obecní penzion Starý Vinohrad nad restaurací ve středu obce. V úředních hodinách úřadu městyse je zde k dispozici infokoutek, kdy se prodávají turistické známky, pohlednice a propagační předměty. Pod kapličkou sv. Rocha je keramická dílna manželů Šemorových.
Podíl nezaměstnaných osob činil v Boleradicích v květnu 2017 3,6 %, bylo zde 22 dosažitelných uchazečů o zaměstnání ve věku 15–64 let. Nezaměstnanost ve městysi je tak podprůměrná v porovnání s ČR (4,1 %) či Jihomoravským krajem (4,8 %) a srovnatelná s hodnotou na úrovni SO ORP Hustopeče (3,7 %). Na začátku roku byly hodnoty ukazatele nezaměstnanosti vyšší, v březnu dosahoval podíl nezaměstnaných osob hodnoty 5,1 %. Podíl osob nezaměstnaných déle než rok na počtu všech uchazečů o zaměstnání činil v roce 2016 v průměru 38,6 %.
Volných pracovních míst evidovaných Úřadem práce ČR bylo v Boleradicích během posledního roku maximálně 2–3 (v červenci až září, v lednu a únoru), od dubna 2017 už nejsou evidována žádná volná pracovní místa.
Boleradice mají na webové stránce https://maps.cleerio.cz/boleradice dostupné interaktivní plány technické infrastruktury. V městysi je vybudován veřejný vodovod (připojeno je cca 95 % domů). Jeho majitelem a správcem je VAK Břeclav, a. s., jejímž akcionářem je i městys. Městys je plynofikován (připojeno je cca 95 % domů). V městysi je vybudovaná pouze dešťová kanalizace (v některých částech ale chybí). Odpadní vody by měl každý dům shromažďovat v septiku a vyvážet. Přesto v některých případech dochází k vypouštění odpadních vod do místního potoka. Probléme je absence splaškové kanalizace a čistírny odpadních vod.
Boleradice mají na webové stránce http://app.hustopece-city.cz/mapazavad.boleradice/ aplikaci pro hlášení závad v městysi. Veřejné osvětlení je zastaralé a nepokrývá plně potřeby městyse. Rekonstrukce veřejného osvětlení postupně probíhá. V roce 2017 se buduje nový bezdrátový rozhlas.
V Morkůvkách má O2 digitální ústřednu s připojením k optickým linkám, Boleradice jsou na ni napojeny pouze metalickými spoji. Občanům poskytují internetové připojení různí provozovatelé pomocí bezdrátového přenosu.
Městys provozuje sběrné místo domovního odpadu v prostoru areálu bývalého ZD. Sběrné místo je otevřeno v sobotu 1 x za 14 dní. Kontejnery na tříděný odpad se nachází na třech místech (Na Stání: 2x modrý (=papír), 2x žlutý (plast, tetrapak), 1x bílý – bílé sklo, 1x zelený – barevné sklo;
Jednota COOP: 2x modrý, 2x žlutý, 1x bílý – bílé sklo, 1x zelený – barevné sklo, 1x textil;
Pekelná u garáží: 2x modrý, 2x žlutý, 1x bílý – bílé sklo, 1x zelený – barevné sklo)
Svoz popelnic a sběr pytlů s PET lahvemi, tetrapaky, papírem, plechovkami a hliníkem probíhá v příslušných termínech 1 x za 14 dní. Svoz větví a drobného dřevního materiálu pro štěpkování je prováděno 1x za 14 dní. Občané mají rovněž kontejnery na biologický odpad pořízení v rámci dotačního projektu.
Boleradice neleží na žádné z klíčových silničních komunikací. Obcí prochází komunikace 3. třídy III/4217 napojující se na severu na komunikaci II/381 spojující Diváky a Velké Hostěrádky. Směrem na Morkůvky vede komunikace III/4211, které se dále napojuje na silnici II/421 propojující Kobylí a Terezín. Obcí prochází i spojnice obou uvedených komunikací označená jako III/4218. Intenzita dopravy je nízká.
Železniční doprava není v obci dostupná, zastávky železniční dopravy jsou v blízkých okolních obcích. Zastávky autobusové dopravy jsou v obci čtyři. Zastávka v centru je opravená. Je třeba opravit zastávku Boleradice, ZD.
Boleradice mají na zpracovaný pasport komunikací. Stav místních komunikací je uspokojivý. V roce 2017 se dokončuje rekonstrukce komunikací a veřejných prostor ve středu obce a v okolí.
Kolem obce chybí zpevněné cesty mimo silnice, kam by se dalo na kole, s kočárkem, na inline brusle.
Obcí prochází cyklistická trasa Velkopavlovická. Cyklotrasa vede po zpevněném povrchu komunikací 3. třídy. Obcí vede zelená turistická trasa propojující páteřní červenou trasu vedoucí severní částí území a modrou trasu vedoucí po jižní hranici katastru.
Městys Boleradice leží v zóně 545 integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje a je obsluhován autobusovými linkami 612 (Sokolnice, žel. st. – Boleradice; v Sokolnicích linka navazuje na vlakovou linku S2 a autobusové linky 40, 73, 151 do Brna, v Těšanech na linku 109 rovněž do Brna) a 541 (Šakvice, žel. st. – Hustopeče – Velké Hostěrádky; v Kloboukách u Brna linka navazuje na autobusovou linku 109 do Brna). Dopravní obslužnost obce je vyhovující. Obec se finanční podílí na zajištění dopravní obslužnosti.
Počty spojů projíždějících městysem (k 16. 6. 2017)
Směr |
Linka |
V pracovní dny |
V sobotu a v neděli |
||
Počet spojů |
Interval |
Počet spojů |
Interval |
||
Do Brna |
Kombinace linek 612/541 a S2/40/73/109/151 |
35 |
Po 20-30 minutách. |
13 |
Až na výjimky po hodině. |
Z Brna |
41 |
13 |
|||
Do Hustopečí |
541 |
17 |
Až na výjimky po hodině. |
3 |
Po 5 hodinách. |
Z Hustopečí |
18 |
3 |
Pramen: www.jizdnirady.cz
Podle sčítání lidu, domů a bytů v roce 2011 bylo v městysi celkem 368 domů. Z 274 obydlených domů bylo 267 rodinných a 7 bytových domů. V bytových domech bylo 33 obydlených bytů, v nichž bydlelo 10,9 % obyvatel Boleradic. 94 domů bylo neobydlených (25,5 %, nadprůměrný podíl v porovnání s Jihomoravským krajem i ČR), z nich přibližně polovina sloužila k rekreaci. Chalupářství je zde výrazným jevem. Z urbanistického hlediska má vesnice ulicovitý charakter táhnoucí se od severozápadu k jihovýchodu, původní zástavba lemovala úpatí svahu, střed tvořil bažinatý terén s meandrujícím potokem.
Za posledních 5 let (2012–2016) bylo v městysi postaveno 6 nových rodinných domů.
Obec vlastní bytový dům se 6 byty. Byty jsou pronajaty. V územním plánu jsou pozemky pro výstavbu domů. Obec některé stavební pozemky vlastní, ale pro zasíťování nových stavebních lokalit jí ještě zbývá část pozemků dokoupit. Zájem o bydlení v obci trvá.
Městys zřizuje Základní školu a Mateřskou školu Boleradice. Kapacita mateřské školy je 40 dětí ve 2 třídách a je plně využita.
Základní škola má cca 35 žáků. Jsou zde vyučování žáci 1. až 5. ročníku. Na 2. stupeň žáci dojíždí do Klobouk (vymezený školský obvod), případně do Hustopečí. Školní budovy jsou v dobrém stavu. ZŠ má volné kapacity. Nedostatkem je chybějící prostor pro družinu. Za školou je vybudována ukázková přírodní zahrada.
Děti navštěvují při škole různé zájmové kroužky (taneční, sportovní, včelařský). zázemí pro rozvoj aktivit pro děti a mládež je odpovídající. Děti také využívají ve velké míře zapojení do kroužků pořádaných jednotlivými spolky.
Do městyse zajíždí cca 1 x za měsíc praktický lékař pro dospělé a praktický lékař pro děti a mládež. Tento stav není vyhovující, ale lékaři nemají o častější ordinační dobu zájem. Za základní zdravotní péčí se dojíždí do Klobouk u Brna, za specializovanou péčí potom do Hustopečí.
V obci se nenachází žádná pobytová zařízení sociálních služeb. Obec zaměstnává pečovatelku, která zajišťuje pro potřebné obyvatele obce terénní sociální péči, případně její činnost doplňuje pečovatelská služba z Hustopečí.
K pořádání kulturních akcí i ke sportu slouží sál vedle radnice městyse. Významnou kulturní roli hraje i Boleradické divadlo (orlovna). Pro venkovní pořádání akci slouží kruhový betonový parket ve středu obce či areál vinných sklepů Tihelňa (část vlastní obec, část Sokol, kolem jsou soukromé sklepy, případně i rybářský areál u rybníka (z větší části vybudovaný na obecním pozemku).
Ve škole se nachází menší tělocvična. Hřiště pro tenis, nohejbal, volejbal a badminton včetně šaten pro sportovce, WC a sprch je součástí orelského areálů za divadlem (orlovnou). V městysi je dále fotbalové hřiště.
V severní části obce se nachází tzv. stadion. Jde o prostor pro pořádání sportovních akcí budovaný ve 20. letech 20. století sokolskou jednotou. Areál není z důvodu nevyhovujícího stavu v současné době využíván.
V městysi se nachází dvě dětská hřiště (za radnicí a za školou).
Ve východní části území městyse je neveřejné letiště pro sportovní létající zařízení.
V obci působí následující spolky:
Obec podporuje činnost spolků finančním příspěvkem na provoz. Obec rovněž zřizuje místní knihovnu.
Divadelní spolek bratří Mrštíků vznikl v roce 1997 a vychází ze stoleté tradice místního ochotnického divadla. Spolek sídlí v divadelní budovu patřící Jednotě Orel. V Boleradicích se tak nachází jedno z mála venkovských divadel v České republice. Každou sezónu se zde odehraje až sedmdesát ochotnických představení různorodých žánrů, včetně zvláštního předplatného pro děti. Mimo to spolek organizuje řadu doprovodných akcí, jako jsou výstavy výtvarného umění či koncerty vážné hudby.
Městys je bohatý na kulturní i přírodní zajímavosti. V městysi se nachází tři kulturní památky, a to kostel sv. Jana Křtitele, kaple sv. Rocha a kříž u silnice směrem na Horní Bojanovice.
Kostel sv. Jana Křtitele se sochou sv. Jana Nepomuckého je nejstarší a největší památkou městyse. Byl postaven na vyvýšenině nad návsí a jeho původní podoba měla pozdně románský půdorys. První písemná zpráva o něm pochází z r. 1278, ale lze předpokládat, že byl založen dříve. Ke kostelu byla později přistavěna Gotická věž a na konci 17. století byl kostel zvýšen a zaklenut. Pod kostelem směrem k návsi je umístěna socha sv. Jana Nepomuckého.
Kaple svatého Rocha byla postavena v roce 1888 na místě jednoduché kapličky či božích muk ve zchátralém stavu. Kaple má barokizující podobu a se svým okolím vytváří malebnou část obce a určitý protipól kostela. Dále se v městysi nachází sousoší Cyrila a Metoděje a památník Viléma Mrštíka.
Přímo zastavěnou částí obce se prolíná naučná stezka věnovaná historii obce a různým zajímavostem s 13 stanovišti. Její součástí je drobná architektonická stavba ve tvaru Boží muky věnovaná třem vinařským patronům.
Na vrcholu Nedánov ve výšce 368 m n. m. byla v roce 2009 vybudována stejnojmenná rozhledna. Dřevěná stavba rozhledny s kovovými prvky měří k vrcholu 26m. Její umístění na Nedánově umožňuje návštěvníkům výhled do širokého okolí. Po Pálavě je Nedánov nejvyšší přístupná turistická vyhlídka na jih od Brna.
Na jižní straně městyse se nachází chráněný krajinný prvek Paseky s naučnou stezkou Paseky. Stezka má celkem 7 stanovišť, na kterých jsou umístěny informační tabule věnované jednotlivým výhledům do krajiny, či místním zajímavostem. Na kopci v minulosti jsou pozůstatky gotického hradu ze 14. století, jež zpustl v 16. století. Dochovaly se stopy oválného hradiště se zbytkem příkopu a valy. Z tohoto místa je nejkrásnější výhled na celý městys a vinice na protějších svazích.
Vinařství v Boleradicích má dávnou tradici. První zmínkou z r. 1289 je záznam o daru vinice Lipina Lvem z Klobouk klášteru v Zábrdovicích. Areál vinných sklepů Tihelňa vznikl v sedmdesátých letech minulého století v místě bývalé cihelny a postupně se rozrůstal až do nynější podoby. V malebném zákoutí se nachází celkem třináct vinných sklepů. V místě se pořádají Slavnosti vinobraní pořádané Vinařským a Divadelním spolkem. Časté jsou i soukromé oslavy a či ochutnávky vín. Pravidelně se pořádají i akce Otevřené sklepy, při nichž mohou návštěvníci ochutnat kvalitu vín místních vinařů a kulinářských specialit.
Rozloha katastru městyse Boleradice činí 1211,49 hektarů. 57,6 % z této plochy zaujímá zemědělská půda. Podíl orné půdy činí 42 %. Jde o hodnoty blížící se k průměru ČR, ale pod úrovní Jihomoravského kraje. Podíl zemědělské půdy v ČR činí 53,7 % (orná půda zabírá pouze 38,3 % území), v Jihomoravském kraji je pro zemědělské účely využíváno 59,5 % (zorněno je 49,4 %). Výrazný je zejména 35% podíl lesních ploch (429 ha). Vinice se rozkládají na ploše 90 ha.
Městys leží v údolí potoka Haraska, jehož svahy jsou z větší částí pokryty lesy. Lesy kolem vesnice vytvářejí tři samostatné enklávy a rozkládají se na temenech kopců. Značně svažitý terén vždy ztěžoval obdělávání půdy, proto nejstrmější úseky byly později z terasovány, což zabránilo vodní erozi. V lesích se prolínají teplomilné doubravy a panonské dubohabřiny. K jejich ochraně byly zřízeny přírodní rezervace Velký Kuntínov a národní přírodní památka Kukle. Na mezích v polích a na okrajích lesa se setkáme i se zbytky stepní vegetace.
Přírodní území mezi obcemi Boleradice, Morkůvky, Brumovice, Kobylí, Němčičky bylo pod názvem Kuntínov zařazeno mezi Evropsky významné lokality. Převládajícím typem vegetace jsou dubohabřiny a teplomilné doubravy. Je zde výskyt hadince nachového, včelníku rakouského, střevíčníku pantoflíčku, přástevníka kostivalového a roháče obecného.
Od severního a východního okraje městyse se rozprostírají vinice lemované lesem. Životní prostředí je dobře zachovalé. V některých lokalitách je místně zhoršený stav lesních porostů vlivem těžby jak Lesů ČR, tak i soukromých subjektů. Na kvalitu vody v tocích má vliv dílčí vypouštění odpadní vod v zastavěném území. Zejména v zimním období se na kvalitě ovzduší negativně projevuje používání tuhých a neekologických paliv. Vzhledem ke svažitému okolí obce je určité riziko povodní v důsledku přívalových dešťů. K jeho minimalizaci byla provedena různá krajinná opatření. Problematické zůstává pouze míst u Víckova.
Severozápadně od městečka při silnici do Divák je na toku Harasky vybudován Boleradický rybník. Je oblíbeným místem rybářů a láká k procházkám po jeho březích. V blízkosti je také lokalita Hájky. Divoce rostoucí vegetace zde vytvořila příhodné místo pro mnoho druhů zvěře a rostlin. Na jejím severním okraji je opuštěný pískovcový lom s místním názvem Skala, kde se daří teplomilným rostlinám a živočichům. Za zmínku stojí i skupina stromů U jedenácti princů na opačné straně za rybníkem při silnici do Divák.
Úřad městyse Boleradice je obecním úřadem se základní působností. Nachází se zde i Matrika. Stavební úřad se nachází v Kloboukách u Brna. Ostatní agendy vyřizuje Městský úřad obce s rozšířenou působností Hustopeče.
Ze zastupitelstva je uvolněným zastupitelem pouze starosta. Zastupitelstvo se schází 1 x za 3 měsíce. Městys má rovněž radu, která se schází každých 14 dní. Čtvrtletně vydává obec zpravodaj Polehrad.
Městys stabilně zaměstnává 2 administrativní pracovníky, pečovatelku, uklízečku a 5 technických pracovníků. Městys při úklidu a údržbě rovněž využívá pracovníků na veřejně prospěšných pracích. Budova radnice není bezbariérová.
Územní plán městyse je z roku 2011. V roce 2013 byl schválen Strategický plán rozvoje městyse Boleradice na roky 2013–2023. Městys má zpracovaný povodňový plán. V městysi dosud nebyly zahájeny komplexní pozemkové úpravy.
Městys je členem Mikroregionu Hustopečsko, Dobrovolného svazku obcí Dobrá voda (účelový svazek pro vybudování vodovodu, členy jsou Boleradice, Bojanovice, Němčičky a Vrbice) a Místní akční skupiny Hustopečsko.
Městys Boleradice za poslední 3 roky dosáhl celkového přebytku rozpočtového hospodaření ve výši téměř 3 mil. Kč, který použil zejména na tvorbu rezerv na běžném účtu a na splácení půjčených prostředků. Městys v posledních 3 letech získal více než 2 miliony na dotacích, hlavně v roce 2014.
Podíváme-li se detailněji na strukturu příjmů a výdajů v posledních 3 letech, tak daňové příjmy tvořily průměrně více než 80 %. Nedaňové příjmy jsou zejména nejrůznější poplatky stanovené místní vyhláškou, poplatky za pronájmy majetku městyse a úroky. Kapitálové příjmy jsou spíše nárazovou a okrajovou záležitostí, kdy městys nejčastěji prodává menší pozemky občanům nebo podnikatelům na jejich žádost.
Většinu rozpočtových výdajů tvoří běžné (provozní) výdaje. Podíl kapitálových (investičních) výdajů kopíruje dotační příjmy. Saldo běžných příjmů, což je rozdíl běžných příjmů[1] a běžných výdajů[2] ,představuje částku, kterou městys může použít na investiční výdaje, na spolufinancování získaných dotací nebo na splácení svých závazků aniž by si musela brát další půjčku nebo prodávat svůj majetek. Tento ukazatel můžeme nazvat i tzv. dluhovou kapacitou. Tato dluhová kapacita se v roce 2014 a 2016 pohybovala na hranici 4 milionů, v roce 2015 byla necelé 2 miliony.
[1] Běžné příjmy jsou příjmy, které se víceméně každoročně opakují. Jedná se o součet daňových příjmů, nedaňových příjmů a nárokových transferů. Do běžných příjmů naopak nepatří nenárokové transfery nebo kapitálové příjmy z prodeje majetku.
[2] Běžné výdaje jsou výdaje, které se každoročně opakují. Souvisí s běžným hospodařením obce. Do běžných výdajů nepatří např. výdaje na pořízení majetku (kapitálové výdaje).
Městys Boleradice vlastní areál v centru obce, jehož součástí je budova radnice, sál a restaurace s penzionem. Dále vlastní ještě budovy mateřské a základní školy, bytový dům (vyžaduje opravu) a hasičskou zbrojnici.
Dále je v majetku městyse řada dílčích pozemků. Rozložení pozemků ve vlastnictví městyse je znázorněno na následujícím obrázku.
Nemovitosti ve vlastnictví městyse Boleradice
Pramen: www.cuzk.cz
Východiska pro návrhovou část jsou zpracována zejména na základě poznatků z charakteristiky obce a závěrů dotazníkového šetření názorů obyvatel a zachycují základní (klíčové) podněty pro návrhovou část, a to zejména silné stránky / pozitiva, rozvojové faktory a slabé stránky /negativa / problémy jako vnitřní faktory ovlivnitelné obcí. Vnější faktory (příležitosti a ohrožení) vychází z posouzení obecných i konkrétních politických, ekonomických, sociálních, technologických, environmentálních a legislativních vlivů, které mohou mít dopad na rozvoj obce.
V polovině června 2017 proběhlo dotazníkové šetření názorů obyvatel. Celkově se zapojilo 40 obyvatel. Někteří z nich neodpověděli na všechny otázky. Vyhodnocení každé otázky tedy vychází z počtu odpovědí na danou otázku.
Šetření se zúčastnilo 19 mužů a 21 žen. Ve věku 15–29 let bylo 35 % osob, ve věku 30–49 let bylo 32,5 % osob, ve věku 50–64 let bylo 22,5 % osob a nad 65 let 10 %. V 58 % případů odpovídaly osoby žijící s dítětem, ve 28 % šlo o osoby žijící s manželem/manželkou bez dětí, v 10 % o osoby z vícegenerační domácnosti.
85 % obyvatel se v Boleradicích žije dobře. Pouze 2,5 % respondentů uvedlo, že jim zde žije spíše špatně.
Obyvatelé komplexně hodnotili prostředí a služby ve městysi. Jednotlivá témata známkovali na stupnici 1–5 jako ve škole. Nejlépe hodnoceny (nejnižší průměrná známka) jsou čistota ovzduší, množství a kvalita zeleně a fungování MŠ. Nejhůře jsou hodnoceny pracovní příležitosti, dostupnost zdravotní péče a možnosti pro výstavbu rodinných domů.
Občanům v obci nejvíce chybí čistírna odpadních vod a kanalizace a také větší obchody s potravinami. Kritizují stav chodníků a nedostatek možností třídění odpadu. Častěji byl zmiňován nedostatek stavebních míst, sportoviště a koupaliště a špatná dopravní obslužnost o víkendech a svátcích.
K získávání informací využívají občané nejčastěji webové stránky městyse, zpravodaj a rozhlas. V případě jiných způsobů získávání informací občané uváděli sociální sítě, aplikaci propojenou s webovými stránkami, e-mail a dotázání se jiných obyvatel. Některým občanům chybí zasílání zpráv e-mailem a uvítali by také založení oficiální facebookové stránky městyse.
78 % respondentů považuje mezilidské vztahy ve městysi za dobré. Za ne moc dobré je označilo 13 % osob.
Klíčovou otázkou pro budoucnost městyse je, jak by se měl početně rozvíjet. Dle 50 % respondentů by se měly Boleradice postupně rozrůstat ze současných 889 obyvatel na přibližně 1000 obyvatel. 10 % respondentů by podporovalo ještě větší růst, zatímco 28 % respondentů upřednostňuje, aby městys zůstal stejně velký.
V případě budoucích investic obyvatelé jednoznačně podporují zajištění čištění odpadních vod. Výrazná je i podpora výstavby bydlení pro seniory a dobudování či rekonstrukce místních komunikací. Podpora bytové výstavby je na 4. místě.
Názory obyvatel na tři konkrétní investice byly zjišťovány i v samostatných otázkách. Zajištění čištění odpadních vod podporuje 88 % obyvatel (58 % určitě ano, 30 % spíše ano). Tuto investici razantně odmítá pouze 3 % obyvatel. Zajištění čištění odpadních vod vybudováním domovních čistíren už podporuje menší podíl respondentů (43 % určitě ano, 25 % spíše ano, ale 8 % spíše ne a 13 % určitě ne). Investici do bydlení pro seniory podporuje 68 % respondentů, zatímco 8 % tuto investici razantně odmítá.
Vize představuje dlouhodobý obraz o budoucnosti městyse. Naplnění vize bude dosaženo realizací několika navazujících střednědobých programů rozvoje městyse.
VIZE MĚSTYSE BOLERADICE V ROCE 2035
Městys úspěšný, prosperující a přitažlivý pro své občany i návštěvníky.
Městys úhledně upravený, čistý, představující přirozené centrum atraktivní lokality pro bydlení a trávení volného času, městys urbánního i přírodního harmonického prostředí.
městys se spolehlivou technickou infrastrukturou a vstřícnou správou.
Technická infrastruktura bude dobudovaná včetně zajištění čištění odpadních vod. Vodní hospodářství a odvodnění bude založeno na separovaném odvádění znečištěných a neznečištěných vod, důsledném čištění znečištěných vod a na ekologicky vhodném využití neznečištěných vod v území. Občané budou ochotni spolupracovat při řešení problémů hospodaření s vodou. Sníží se energetická spotřeba městyse. Bude vybudované úsporné a moderní veřejné osvětlení. Občané omezí využívání paliv znečišťujících ovzduší. V obci bude maximálně tříděn odpad a dojde i k snížení celkové produkce odpadu.
Místní komunikace a veřejné prostory budou zrekonstruované. V souvislosti s novou výstavbou V oblasti dopravní infrastruktury je hlavním cílem rekonstrukce návsi, postupná rekonstrukce stávajících místních komunikací, výstavba nových přístupových komunikací a koordinace s výstavbou či obnovou dalších inženýrských sítí.
V důsledku nové výstavby přibudou rodiny s malými dětmi, sníží se věkový průměr obyvatel a změní se jeho skladba při značném posílení střední vrstvy. Na druhé straně zůstane značný obyvatel obce starších 70 let. Bude zajištěna kvalitní a dostupná základní zdravotní péče a podporován účinný systém sociální péče. Bude zajištěna dostatečná kapacita mateřské školy, kvalitní a dostupné základní školství. Městys se bude aktivně podílet na zlepšení úrovně a kultury trávení volného času, včetně rozšíření nabídky pro sportovní a rekreační aktivity.
Při rozvoji městyse bude zachován jeho charakter venkovského sídla. Bude zachováno koncentrické uspořádání Boleradic. Nová zástavba citlivě naváže na stávající v souladu s územním systémem ekologické stability založeném na vhodném propojení zelených ploch, vodních prvků a zastavěného území. Bude důsledně chráněna, rozšiřována a udržována veřejná zeleň.
Městys bude vnímán jako spolehlivý ekonomický partner zajišťující příznivé podnikatelské prostředí, motivujícího stávající podnikatelské subjekty a vytvářející atraktivní prostor pro činnost nových investorů a podnikatelů. Tímto dojde ke zvýšení a počtu a ke zlepšení struktury nabídky pracovních míst a rovněž ke zlepšení nabídky služeb. Městys bude usilovat o vytvoření příznivého, navzájem se podporujícího vztahu mezi hospodářskými činnostmi, obyvatelstvem a prostředím.
Obyvatelé budou mít obecný pocit vyšší bezpečnosti díky prevencí kriminality, větší identifikaci občanů s potřebami bezpečnosti a odpovídající spolupráci městyse s policií ČR a se soukromými bezpečnostními agenturami. V oblasti bezpečnosti silničního provozu bude zajištěn bezpečný a pohodlný pohyb chodců.
Bude rozvíjena občanská hrdost, identifikace s městysem a spoluúčast občanů na jeho rozvoji. Součástí koncepčního rozvoje městyse bude koordinace spolupráce veřejného a soukromého sektoru a rovněž koordinace rozvojových záměrů městyse a kraje. Záměry strategického plánu bude přijímat za své většina obyvatel.
Cíl : „A. Infrastruktura”
Opatření : „A.1 Řešení vodohospodářské infrastruktury” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rozšíření vodovodního řadu Vorličky do Kopanin” |
- 2019 | zastupitelstvo městyse | 1500 | Vlastní + externí |
„Rozšíření infrastruktury pro novou rozvojovou plochu (Vorličky)” |
2019 - 2020 | zastupitelstvo městyse | 10000 | Vlastní + externí |
„Výstavba kanalizace v obci 1. etapa” |
- | zastupitelstvo městyse | 30000 | Vlastní + externí |
„Výstavba kanalizace v obci 1. etapa” |
- | zastupitelstvo městyse | 30000 | Vlastní + externí |
„Výstavba ČOV” |
- | zastupitelstvo městyse | 22000 | Vlastní + externí |
Opatření : „A.2 Zkvalitnění dopravní infrastruktury” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce místních komunikací – Pekelná (revitalizace)” |
- 2018 | zastupitelstvo městyse | 3000 | Vlastní + externí |
„Rekonstrukce místních komunikací – Pastýřská, Zahrady” |
2020 - 2023 | zastupitelstvo městyse | 5000 | Vlastní + externí |
Rekonstrukce řešit v návaznosti na vybudování systému splaškových vod |
„Oprava křižovatky Na Stání” |
- 2018 | zastupitelstvo městyse | 500 | Vlastní |
„Vybudování komunikace Do Kopanin” |
- 2021 | zastupitelstvo městyse | 600 | Vlastní |
Výstavbu komunikace řešit v návaznosti na výstavbu vodovodního řadu a systému splaškových vod |
„Oprava a rekonstrukce mostů na místních komunikacích” |
2018 - 2019 | zastupitelstvo městyse | 400 | Vlastní |
Zahájeno 2017. |
„Rekonstrukce hřbitovní cesty – vrchní” |
- 2020 | zastupitelstvo městyse | 2000 | Externí |
„Rekonstrukce a výstavba komunikace ke hřbitovu – hluboká” |
- 2020 | zastupitelstvo městyse | 550 | Vlastní |
„Vybudování zpevněných cest kolem městyse” |
- 2023 | zastupitelstvo městyse | Vlastní + externí | |
„Rekonstrukce chodníku Ve dvoře” |
- 2018 | zastupitelstvo městyse | 250 | Vlastní |
„Rekonstrukce chodníků – Pastýřská – U řadovek” |
- 2019 | zastupitelstvo městyse | 250 | Vlastní |
„Vybudování chodníku ke hřišti” |
- 2018 | zastupitelstvo městyse | 450 | Vlastní |
Musí se dořešit problém s pozemkem státu |
„Oprava chodník od Dolního Konce do sběrného dvora” |
- 2019 | zastupitelstvo městyse | 400 | Vlastní |
„Využití nástrojů ke zvýšení dopravní bezpečnosti chodců” |
- | zastupitelstvo městyse | Vlastní | |
Realizace v maximální možné míře zpomalovacích pruhů, přechodů pro chodce a dalších dopravních opatření. I průřezově v rámci dalších aktivit. |
Opatření : „A.3 Hospodárné využívání energií” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zateplení a oprava obecního sálu vč. výměny otvorových výplní” |
2018 - 2020 | zastupitelstvo městyse | 2000 | Vlastní + externí |
Rozloženo do etap. |
„Rekonstrukce veřejného osvětlení – 1. etapa” |
- 2018 | zastupitelstvo městyse | 500 | Vlastní |
Důraz na světelné označení a osvětlení přechodů pro chodce. |
„Rekonstrukce veřejného osvětlení – 2. etapa” |
- 2020 | zastupitelstvo městyse | 600 | Vlastní |
„Rekonstrukce kotelny sál” |
2018 - 2019 | zastupitelstvo městyse | 600 | Vlastní + externí |
„Podpora používání ušlechtilých paliv v domácnostech” |
- | zastupitelstvo městyse | Vlastní + externí | |
Dotační programy a preventivní působení na občanskou veřejnost. |
Cíl : „B. Občanská vybavenost”
Opatření : „B.1 Zajištění kvalitní zdravotní a sociální péče” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Podpora zajištění kvalitní a dostupné základní zdravotní péče” |
- | zastupitelstvo městyse | Vlastní | |
Ve spolupráci s lékaři ve spádových zdravotnických zařízeních. |
„Ve spolupráci s lékaři ve spádových zdravotnických zařízeních.” |
- | zastupitelstvo městyse | 350 | Vlastní |
Obec zaměstnává pečovatelku na rozvoz obědů, vyzvedávání zdravotnických pomůcek, základní pomoc při osobní hygieně, úklid, nákupy apod.. Rozvoj spolupráce s charitativními organizacemi. |
„Podpora subjektů poskytujících různé formy pomoci lidem v sociální tísni a krizových situacích” |
- | zastupitelstvo městyse | Vlastní | |
Podpora subjektů poskytujících různé formy pomoci lidem v sociální tísni a krizových situacích |
„Aktivní zapojení do komunitního plánování sociálních služeb” |
- | zastupitelstvo městyse | Vlastní | |
Spolupráce veřejného a soukromého sektoru při zajišťování sociálních služeb |
„Zpracování studie výstavby objektu pro seniory” |
- 2019 | rada městyse | 150 | Vlastní |
Opatření : „B.2 Zajištění kvalitního školství” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce ZŠ a MŠ” |
- | zastupitelstvo městyse | 2500 | Vlastní |
Z hlediska časové náročnosti rozložit do etap. |
„Rekonstrukce tělocvičny v ZŠ” |
- 2020 | zastupitelstvo městyse | 1500 | Vlastní |
„Rozšíření kapacit ZŠ” |
2021 - 2022 | zastupitelstvo městyse | 8500 | Vlastní |
Zajistit půdní vestavbou. Důvodem je nedostatečná kapacita prostor pro družinu, chybějící kmenová učebna a kabinety pro učitele |
„Modernizace vybavení kuchyně v ZŠ” |
2019 - 2020 | zastupitelstvo městyse | 800 | Vlastní |
Opatření : „B.3 Zajištění kvalitní a dostatečné nabídky služeb” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Dokončení dostavby Pensionu” |
- 2018 | zastupitelstvo městyse | 700 | Vlastní |
„Nákup inventáře pro dostavbu Pensionu” |
- 2018 | zastupitelstvo městyse | 400 | Vlastní |
„Výstavba sběrného dvora” |
- 2018 | zastupitelstvo městyse | 5000 | Vlastní |
„Revitalizace hřbitova” |
- | zastupitelstvo městyse | 1500 | Vlastní + externí |
Dokončení oprav obvodových zdí, vybudování zpevněných cest v celém prostoru hřbitova, rozšíření kapacity. |
Opatření : „B.4 Zlepšení podmínek pro kulturní a volnočasové činnosti” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Obměna vnitřního vybavení sálu” |
2018 - 2020 | zastupitelstvo městyse | 300 | Vlastní |
„Revitalizace areálu "Stadion"” |
2018 - 2019 | zastupitelstvo městyse | -2500 | Vlastní + externí |
Areál není majetkem obce. Nutno zajistit dlouhodobý pronájem. |
„Pořízení fitness a relaxačních prvků” |
- 2019 | zastupitelstvo městyse | Vlastní | |
Prvky pro vyšší věkové kategorie. Rozmístění na vhodných místech městyse. |
„Podpora výstavba Památníku Viléma Mrštíka v Helenčině” |
- | zastupitelstvo městyse | Vlastní + externí | |
Podpora výstavba Památníku Viléma Mrštíka v Helenčině |
„Realizace cyklostezky ve spolupráci s okolními obcemi Brumovice, Morkůvky, Diváky…” |
- 2023 | zastupitelstvo městyse | Vlastní + externí | |
Cíl : „C. Vzhled městyse a architektonické hodnoty”
Opatření : „C.1 Zkvalitnění veřejných prostor a vzhledu městyse” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zpracování zastavovací studie – výstavba rodinných domů” |
- 2018 | zastupitelstvo městyse | 400 | Vlastní |
V lokalitě Vorličky. Řešení zpomalují problémy s pozemky. |
„V lokalitě Vorličky. Řešení zpomalují problémy s pozemky.” |
- 2021 | zastupitelstvo městyse | 150 | Vlastní |
Pozemek ve vlastnictví státu. Před převodem nutno vyřešit ekologická rizika a odpovědnost za případná prosak z ropného vrtu nacházejícího se pozemku. |
„Dokončit regeneraci návsi” |
- 2023 | zastupitelstvo městyse | Vlastní | |
„Tlak na udržení hezkého vzhledu městyse” |
- | rada městyse | Vlastní | |
Důsledné působení na majitele chátrajících objektů a ploch. Zákaz výstavby provizorních, neekologických případně esteticky nevhodných staveb. Vyžadování provádění pravidelné údržby nezastavěných a neobdělávaných pozemků jejich majiteli. |
„Vypracování architektonických a výtvarné návrhů úprav veřejných prostorů a mobiliáře” |
- | rada městyse | Vlastní | |
Opatření : „C.2 Péče o veřejnou zeleň” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Parková úprava centra městyse” |
- | zastupitelstvo městyse | Vlastní | |
Zajistit pravidelnou odbornou údržbu. |
„Výsadba nové zeleně a zřizování menších vodních ploch” |
- | rada městyse | Vlastní | |
Řešit v návaznosti na komplexní pozemkové úpravy. |
„Pokračování v projektu Bezpečné stromy” |
- | rada městyse | Vlastní | |
Zajištění dostatečné odborné péče o zeleň. |
„Podpora akcí spolků a sdružení zaměřených na ochranu přírody” |
- | zastupitelstvo městyse | Vlastní | |
Finanční i materiální podpora |
„Odkoupení vodní plochy – rybník” |
2022 - 2023 | zastupitelstvo městyse | 3000 | Vlastní |
„Realizace komplexních pozemkových úprav” |
- 2023 | zastupitelstvo městyse | Externí | |
Realizace na základě obdržené dotace. |
Opatření : „C.3 Zlepšení životního prostředí” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Likvidace skládek” |
- | zastupitelstvo městyse | Vlastní | |
Likvidace černých skládek a dočasných úložišť zeminy či jiných odpadů. Postihy znečišťovatelů životního prostředí dle platné legislativy. |
„Efektivní a koordinované využívání stavebních odpadů” |
- | starosta | Vlastní | |
Řešit komplexně v rámci provozu sběrného dvora. |
Cíl : „D. Podnikání”
Opatření : „D.1 Podpora podnikání” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Podpora a motivace podnikatelských subjektů k zajišťování komerčních služeb” |
- | rada městyse | Vlastní | |
„Podpora rozvoje cestovního ruchu” |
- | zastupitelstvo městyse | Vlastní | |
Případně agroturistiky v návaznosti na rozvoj turistiky. Dle potřeb podnikatelů. |
Cíl : „E. Bezpečnost”
Opatření : „E.1 Zvýšení bezpečnosti” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Pořízení hasičského vozidla” |
- 2020 | zastupitelstvo městyse | 1500 | Vlastní |
„Rekonstrukce hasičské zbrojnice” |
- 2020 | zastupitelstvo městyse | 1000 | Vlastní |
Stavební projekt nutno řešit v návaznosti na parametry nového vozidla |
„Vytvoření a realizace programu spolupráce s Policií ČR v oblasti prevence kriminality a ochrany majetku a veřejného pořádku” |
- | starosta | Vlastní | |
„Vytvořit materiální předpoklady pro řešení krizových situací v obci” |
- | starosta | Vlastní | |
Zabezpečit realizaci souhrnu opatření v rámci řešení krizových situací v obci (povodeň, požár, nákaza apod.). |
Cíl : „F. Správa městyse a spolupráce”
Opatření : „F.1 Zkvalitnění správy městyse” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zabezpečit realizaci souhrnu opatření v rámci řešení krizových situací v obci (povodeň, požár, nákaza apod.).” |
- | zastupitelstvo městyse | Vlastní | |
„Rozvoj partnerství mezi subjekty působícími v městysi” |
- | starosta | ||
Mezi orgány městyse, občanskými sdruženími, neziskovými organizacemi, spolky, nadacemi a dalšími občanskými aktivitami. |
„Aktivizovat spolupráci s okolními obcemi a s orgány Jihomoravského kraje, poslanci a senátory” |
- | |||
Brumovice, Krumvíř, Diváky, Horní Bojanovice, Němčičky, Hustopeče. |
„Zkvalitnění přípravy a realizace projektů” |
- | rada městyse | Vlastní | |
Zkvalitnění procedur vyhodnocování rozvojových projektů a vytvoření systému posuzování investic a kontroly jejich realizace. |
Opatření : „F.2 Posílení zapojení obyvatel” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zapojení odborníků z řad občanů” |
- | zastupitelstvo městyse | ||
Vytváření týmů k řešení aktuálních problémů městyse a občanů, využití místních „odborníků“ ochotných pomoci při řešení problémů. |
„Posilování místní identity obyvatel” |
- | zastupitelstvo městyse | Vlastní | |
Zvyšování povědomí obyvatel o historii a tradicích městyse. Prohlubování vztahu k městysi. |
„Zvyšování povědomí obyvatel o historii a tradicích městyse. Prohlubování vztahu k městysi.” |
- | zastupitelstvo městyse | Vlastní | |
„Zvyšování informovanosti občanů o dění a jejich účasti na rozhodování o veřejných záležitostech s využitím moderních informačních technologií” |
- | rada městyse | Vlastní | |
Citlivá práce s podněty a návrhy občanů, vytváření přátelské a konstruktivní atmosféry při řešení různých životních situací |
„Podpora spoluúčasti obyvatel na péči o bydliště a jeho okolí” |
- | zastupitelstvo městyse | ||
Bezprostřední okolí i veřejné prostory a zeleň. Dodržování zákonnosti a pořádku v katastru |
Za koordinaci činností spojených s programem rozvoje městyse je zodpovědný starosta.
Sledování a vyhodnocování plnění programu rozvoje městyse provádí Rada městyse ve spolupráci se starostou městyse a Finančním výborem.
Návrh aktualizací programu rozvoje (zejména úpravy termínů, nákladů a finančního plánu – rozložení nákladů v jednotlivých letech realizace) připravuje Rada městyse v s ohledem na vyhodnocení plnění v předchozím roce a ve vazbě na tvorbu rozpočtu na následující rok.
Program rozvoje městyse je závazným podkladem pro rozhodování zastupitelstva městyse a pro činnost jednotlivých orgánů městyse. Organizace/osoby uvedené ve sloupci odpovědnost u jednotlivých aktivit zodpovídají za zajištění realizace příslušné aktivity (tj. aktivitu nemusí přímo realizovat, ale mohou na realizaci pouze dohlížet, iniciovat započetí realizace apod.).
Program rozvoje je závazným podkladem pro přípravu rozpočtu městyse.
Základní činností spojené s realizací programu rozvoje jsou v průběhu kalendářního roku rozloženy následovně:
Měsíc |
Činnosti |
Kdo udělá |
Říjen |
Vyhodnocení stávajícího plnění v daném roce a návrh aktualizace |
Finanční výbor |
Listopad |
Projednání návrhu aktualizace na zastupitelstvu městyse Provázání programu rozvoje a rozpočtu na následující rok (rozpočet zohlední stav plnění programu rozvoje, v programu rozvoje se upraví částky a harmonogram dle návrhu rozpočtu) |
Zastupitelstvo městyse
|
Prosinec |
Schválení návrhu aktualizace |
Zastupitelstvo městyse |
Průběžně |
Sběr podnětů a aktuálních informací |
Starosta, finanční výbor |
Vyhodnocení plnění programu rozvoje obsahuje u jednotlivých aktivit následující informace:
Stav realizace lze v tabulce s přehledem aktivit vyjádřit zabarvením (např. zelená = splněno, oranžová = v realizaci).
Vedle ročních vyhodnocení s upozorněním na zaostávání oproti původním záměrům projednávaných 1 x ročně na zastupitelstvu Rada městyse průběžně sleduje stav připravovaných dlouhodobých a zásadních rozhodnutí a dle potřeby informuje zastupitelstvo.
Aktualizace programu rozvoje bude probíhat obvykle 1 x ročně. Návrh aktualizace zpracovává Rada městyse v úzké součinnosti se starostou městyse a Finančním výborem. Návrh aktualizace musí být projednán a schválen zastupitelstvem městyse.
Při roční aktualizaci budou vždy aktuální situaci přizpůsobeny následující údaje:
V případě potřeby je možné vyřadit plánovanou aktivitu nebo doplnit aktivitu novou.
Návrh aktualizace bude obsahovat přehled provedených změn. Na jeho základě bude vytvořena a zveřejněna aktuální podoba programu rozvoje městyse.
Aktualizace programu rozvoje probíhá z technického hlediska následovně:
Podkladem pro aktualizaci jsou tabulky se specifikací aktivit (přímo v návrhové části programu rozvoje, nebo v přehledové tabulce v excelu).
V tabulkách se žlutým podbarvením zvýrazní aktualizované údaje, resp. doplněné aktivity. Červeně se potom podbarví aktivity, jejich realizace se nepředpokládá.