Program rozvoje města je základním plánovacím dokumentem města zakotveným v zákoně č. 128/2000 Sb., o obcích (zde definován jako program rozvoje obce). Jde o hlavní nástroj řízení rozvoje města. Na základě poznání situace v obci formuluje představy o budoucnosti města spolu s činnostmi vedoucími k naplnění dohodnutých představ. Program rozvoje města je důležitým podkladem pro rozhodování Zastupitelstva města Rychnov u Jablonce nad Nisou.
Hlavní motivací k vytvoření Programu rozvoje města (dále také PRM Rychnov u Jablonce nad Nisou) bylo vytvoření koncepčního dokumentu, který pomůže koordinovaně řídit rozvoj města vymezený na základě zjištění aktuální situace ve městě, názorů občanů a diskuze hlavních aktérů města. V dokumentu jsou formulovány představy o budoucnosti města a navrženy aktivity, které pomohou dosáhnout očekávaného stavu. Program rozvoje umožňuje komplexní přístup k řešení definovaných problémů a podporuje efektivní využívání finančních a personálních kapacit města i jeho celkového potenciálu a je zásadním podkladem pro správné zacílení vnějších (dotace EU, národní dotace, krajské dotace apod.) i vnitřních prostředků města.
Program rozvoje byl vytvářen v období od dubna 2016 do listopadu 2016. Zpracovatelem byla externí firma GaREP, spol. s r.o. ve spolupráci se zástupci vedení města. Na tvorbě PRM Rychnov u Jablonce nad Nisou se dále podílela expertní pracovní skupina sestavená z aktérů rozvoje ve městě, která měla dvě pracovní setkání. Do tvorby PRM Rychnov u Jablonce nad Nisou se zapojila také veřejnost formou dotazníkového šetření, řízených interview a setkání s občany. Názory a podněty od pracovní skupiny a veřejnosti byly využity v analytické i strategické části PRM Rychnov u Jablonce nad Nisou.
Aktualizace PRM proběhla na základě zadání starosty města v období 06 – 09 / 2019.
Postup aktualizace:
Původní dokument je vložen v systému obcepro.cz jako textový dokument ve formátu .pdf (záložka "Přílohy"). Textové části původního dokumentu zůstaly beze změn. Úpravy v analytické části jsou zapsány v systému obcepro.cz u jednotlivých relevantních kapitol. V případě hlubšího studia dokumentu je třeba číst původní text s doplňky po aktualizaci (viz systém). V záložce "Přílohy" je též vložena kompletní .pdf podoba aktulizačního dokumentu.
Změna ve vývoji nezaměstnanosti
Ve vývoji nezaměstnanosti v Rychnově u Jablonce nad Nisou nastala oproti vývoji analyzovanému v období 2010 – 03/2016 výrazná pozitivní změna. Došlo k značnému snížení nezaměstnanosti, nárůstu pracovních míst v obci i razantnímu snížení počtu uchazečů na 1 volné pracovní místo – vývoj dokumentují následující tabulky.
Aktualizace PRM - Tab. 1: Uchazeči o zaměstnání a volná pracovní místa k 31. 12. 2015
Území |
Uchazeči o zaměstnání |
Podíl nezaměstnaných osob (%)* |
Volná pracovní místa (VPM) |
Uchazeči na 1 VPM |
Rychnov u Jablonce nad Nisou |
96 |
5,2 |
8 |
12,0 |
Hodkovice nad Mohelkou |
80 |
4,0 |
212 |
0,4 |
Smržovka |
203 |
7,8 |
26 |
7,8 |
SO ORP Jablonec nad Nisou |
2 105 |
5,3 |
627 |
3,4 |
SO ORP Liberec |
6 580 |
6,8 |
2 573 |
2,6 |
Liberecký kraj |
19 200 |
6,4 |
5 947 |
3,2 |
Pozn.: * podíl dosažitelných uchazečů o zaměstnání ve věku 15-64 let ze všech obyvatel ve stejném věku
Pramen: Statistiky nezaměstnanosti, Integrovaný portál MPSV, 2016
Aktualizace PRM – Tab. 1a - Uchazeči o zaměstnání a volná pracovní místa
(doplnění dat k 31. 12. 2018)
Území |
Uchazeči o zaměstnání |
Podíl nezaměstnaných osob (%) |
Volná pracovní místa (VPM) |
Uchazeči na 1 VPM |
Rychnov u Jablonce nad Nisou |
32 |
2,2 |
52 |
0,62 |
Aktualizace PRM – Tab. 1b - Uchazeči o zaměstnání a volná pracovní místa
(doplnění dat k 30. 6. 2019)
Území |
Uchazeči o zaměstnání |
Podíl nezaměstnaných osob (%) |
Volná pracovní místa (VPM) |
Uchazeči na 1 VPM |
Rychnov u Jablonce nad Nisou |
30 |
1,7 |
36 |
0,83 |
Ve srovnání s předchozím analytickým obdobím lze konstatovat snížení nezaměstnanosti ve městě v souvislosti s ekonomickým růstem a zvýšenými požadavky trhu práce na pracovní sílu. Nedostatek pracovních příležitostí není v městě rozvojovým ani sociálním problémem.
Město disponuje významnými atraktivitami pro potenciální rozvoj cestovního ruchu. Oblast cestovního ruchu však není koncepčně zabezpečená, město nemá zaveden širší systému managementu cestovního ruchu se specifikací atraktivit, služeb, turistických produktů a s orientací na žádoucí cílové skupiny (základní školy, senioři, rodiny s dětmi, jednodenní x vícedenní turistika, apod.). Ve městě je nastavena pouze základní (minimální) marketingová podpora rozvoje cestovního ruchu.
Pozitivní kvalitativní změnou prošlo v rámci realizace PRM zařízení technické infrastruktury - kotelna centrálního zásobování teplem. Tato kotelna prošla kompletní rekonstrukcí s cílem zefektivnit výrobu tepla, snížit emise a zvýšit hospodárnost zařízení.
Na území města působí Základní škola a Mateřská škola, Rychnov u Jablonce nad Nisou. Od roku 2003 se jedná o příspěvkovou organizaci, kterou zřizuje Město Rychnov u Jablonce nad Nisou. Základní škola nabízí vzdělání na I. a II. stupni, poskytuje rovněž možnost školní družiny. Základní i mateřské škole pak také slouží školní jídelna. Budovy základní školy se nachází na ulicích Školní a Ještědská, budova mateřské školy pak v ulici Hřbitovní.
S ohledem na zvyšující se počet dětí a žáků, které škola každoročně přijímá, začínají být prostory mateřské i základní školy kapacitně nedostatečné. Nedostatečné (kvalitativně - technicky i morálně) je též infrastrukturní zázemí školních areálů - venkovní prostranství, zahrada MŠ, koupelny MŠ, tělocvična ZŠ, zahrada MŠ, školní jídelna.
Ve městě jsou aktuálně zajištěny potřebné sociální služby. Jediným poskytovatelem sociálních služeb je město Rychnov u Jablonce nad Nisou. Jedinou registrovanou sociální službou je pečovatelská služba poskytovaná terénní formou. Služba je zacílena na:
Služba je určena pro věkové kategorie nad 19 let. Poskytovatel sociální služby provozuje Dům s pečovatelskou službou (Školní 780, Rychnov u Jablonce nad Nisou, 468 02 Rychnov u Jablonce nad Nisou)
S ohledem na demografický vývoj populace města došlo od r. 2015 k nárůstu počtu obyvatel v poproduktivním věku a tento trend bude i nadále pokračovat. Město se bude muset připravit na nárůst potřebnosti sociálních služeb navýšením kapacity, popř. rozšířením služeb zejména pro cílové skupiny seniorů a pečujících osob.
Město, i přes významný podíl dětí a mládeže, nedisponuje nabídkou moderních forem trávení volného času této cílové skupiny. Jedná se o absenci infrastruktury pro moderní sportovní aktivity (např. parkour, workout, skate park, pumptrack, diskgolf, apod.) se zázemím pro scházení se obyvatel města. Tato infrastruktura by měla být urbanisticky navázaná na plochy plnící další funkce (obytnou, obslužnou, vzdělávací) s důrazem na propojování těchto funkčně vymezených oblastí (bezpečná pěší a cyklodostupnost).
V těsné návaznosti na urbanizovanou část města leží rozsáhlé klidové přírodní prostředí s pozůstatky starých zaniklých osad. Toto prostředí (dále pokračující venkovským prostorem místních částí města) je potenciálně perspektivní zejména pro krátkodobou rekreaci obyvatel města a cílem jednodenních výletů návštěvníků z regionálních center (Liberce a Jablonce nad Nisou).
Územní vztahy a správní souvislosti
Nízká úroveň prezentace města (public relations) a minimální pozitivní mediální prezentace způsobuje neutrální (až negativně zabarvené) vnější vnímání města. Tento obraz město poškozuje a vytváří rozvojové bariéry. Klíčové je nastavení systému municipálního marketingu s důrazem na jedinečnost (originalitu) města. Působení na pozitivní mediální obraz města připraví podmínky úspěšnou aktivizaci jeho dosud nevyužitého rozvojového potenciálu. Další rozvoj města směrem k vnějšímu prostředí přispěje i k rozšíření nabídky služeb pro obyvatele města.
Vyhodnocení realizace PRM bylo provedeno k datu 30. 6. 2019 na základě konzultace se starostou města – zpracování dle jednotlivých opatření.
Opatření A.1 Údržba a rozvoj dopravní infrastruktury
Název aktivity |
Důležitost |
Termíny |
Odpovědnost |
Náklady (v tis.) |
PLNĚNÍ |
A.1.1 Rekonstrukce mostu u č.p. 616, Rychnov u Jablonce nad Nisou |
vysoká |
1.1.2017-31.12.2017 |
starosta |
3360 |
splněno |
A.1.2 Opravy místních komunikací |
vysoká |
každoročně |
starosta |
5000 |
průběžné plnění |
Město průběžně aktualizuje plány oprav komunikací, město má zpracovaný Pasport komunikací. |
Opatření A.2 Rozvoj nemotorové dopravy
Název aktivity |
Důležitost |
Termíny |
Odpovědnost |
Náklady (v tis.) |
PLNĚNÍ |
|
A.2.1 Cyklotrasa Rychnov – Pulečný – Kokonín |
Střední |
2019-2020 |
Starosta |
3000 |
v přípravě |
|
Posunutá realizace aktivity, zpřesněné financování - výstavba proběhne dle předpokladu v období 2021 – 2022 z dotace IROP prostřednictvím územní dimenze IPRÚ. |
||||||
A.2.2 Výstavba a opravy chodníků |
střední |
|
Starosta |
|
v přípravě |
|
Město má zpracovaný plán bezbariérovosti – v přípravě je realizace chodníků v ul. Tovární, Nádražní a Školní. Realizován bezbariérový přístup na městském sportovním areálu. |
||||||
Realizace bezbariérových tras |
střední |
|
Starosta |
|
v přípravě |
|
Aktivita souvisí s výstavbou a opravami komunikací pro pěší – plnění bude součástí aktivity A.2.2, samostatně již nebude dále evidována. |
||||||
A.2.3 Rozšíření připojovacího pruhu při výjezdu z Rychnova na Liberec |
vysoká |
|
Starosta |
|
v jednání |
|
Dlouhodobá nákladná aktivita, jejíž řešení je v gesci státu, resp. ŘSD. Z hlediska zaměření bude aktivita přeřazena pod opatření A.1 |
||||||
A.2.4 Vybudování odbočovacího pruhu z Liberce do Rychnova |
vysoká |
|
Starosta |
|
v jednání |
|
Dlouhodobá nákladná aktivita, jejíž řešení je v gesci státu, resp. ŘSD. Z hlediska zaměření bude aktivita přeřazena pod opatření A.1 |
Opatření A.3 Optimalizace veřejné dopravy a dopravy v klidu
Název aktivity |
Důležitost |
Termíny |
Odpovědnost |
Náklady (v tis.) |
PLNĚNÍ |
|
A.3.1 Dopravní terminál Rychnov |
vysoká |
1.3.2017 – 31.9. 2017 |
starosta |
9000 |
v přípravě |
|
Realizace aktivity odložena na období 2019 – 2020. |
||||||
Vybudování parkovacích míst v blízkosti zastávky Rychnov u Jablonce nad Nisou, hl.sil. |
nízká |
|
starosta |
|
aktivita vyřazena |
|
Aktivita byla vyřazena z plnění jako již neopodstatněná. Situace je řešená v rámci místních podmínek. |
||||||
A.3.2 Rozšíření parkoviště za samoobsluhou |
vysoká |
|
starosta |
|
splněno |
Opatření A.4 Dopravní napojení průmyslové zóny
Název aktivity |
Důležitost |
Termíny |
Odpovědnost |
Náklady (v tis.) |
PLNĚNÍ |
|
A.4.1 Zmapování možností napojení průmyslové zóny |
vysoká |
|
starosta |
|
splněno |
|
A.4.2 Výběr finální varianty |
vysoká |
|
starosta |
|
splněno |
|
Vyžaduje změnu územního plánu města |
||||||
A.4.3 Lobbing |
vysoká |
|
starosta |
|
splněno |
|
Zapojené subjekty – MMR, CZI, LK, TRW ZF |
||||||
A.4.4 Realizace výstavby dopravního řešení |
vysoká |
|
starosta |
|
v přípravě |
|
Výstavba finální varianty bude realizována ve spolupráci s dalšími orgány veřejné správy po zpracování územního plánu města (2020 – 2021) a splnění administrativních, právních a projektových požadavků. |
Opatření A.5 Zvýšení bezpečnosti dopravy
Název aktivity |
Důležitost |
Termíny |
Odpovědnost |
Náklady (v tis.) |
PLNĚNÍ |
|
A.5.1 Zmapovat dopravně nebezpečná místa na území města |
vysoká |
2017 |
starosta |
10 |
splněno |
|
A.5.2 Realizace chybějících přechodů pro chodce |
vysoká |
2018 |
starosta |
150 |
splněno |
|
A.5.3 Dohled nad vhodným parkováním osobních vozidel |
střední |
2017 |
městská policie |
0 |
aktivita vyřazena |
|
Jedná se o průběžnou dohledovou činnost příslušných orgánů (konkrétně městské policii) – náplň činnosti městské policie. V obsahové kontextu PRM je toto opatření považováno za nerelevantní |
A.5.4 Zjednosměrnění vybraných ulic |
střední |
2018 |
starosta |
|
aktivita vyřazena |
Aktivita byla vyřazena z plnění jako neopodstatněná. Zjednosměrnění bude řešeno částečně zejména v zimním období (ul. Údolní). |
Opatření B.1 Úprava veřejných prostranství
Název aktivity |
Důležitost |
Termíny |
Odpovědnost |
Náklady (v tis.) |
PLNĚNÍ |
|
B.1.1 Rekonstrukce západní části náměstí Rychnov u Jablonce nad Nisou |
vysoká |
1.9.2016-1.9.2017 |
starosta |
860 |
splněno |
|
B.1.2 Úprava parků na území města |
nízká |
2018-2019 |
starosta |
|
postupné plnění |
|
Aktuálně - osázení východní části náměstí. |
||||||
B.1.3 Zastínění laviček na náměstí |
nízká |
2020 |
Starosta |
|
aktivita vyřazena |
|
Bude řešeno dále s celkovou koncepcí náměstí |
||||||
B.1.4 Úprava lesních stezek a cest |
střední |
2017-2020 |
Starosta |
|
postupné plnění |
|
Byly dokončeny úpravy dvou cest (Na Blanech I. a II etapa). Třetí plánovaná (údolí Mohelky → Kokonín) bude upravena v prodlouženém termínu aktivity do r. 2021. |
||||||
B.1.5 Zatraktivnění prostoru pod viaduktem |
nízká |
2024 |
Starosta |
|
aktivita vyřazena |
|
Prostor pod viaduktem bude zatraktivněn v návaznosti na vyřešení dopravního napojení průmyslové zóny za viaduktem. |
||||||
B.1.6 Úklid veřejného prostranství |
vysoká |
každoročně |
starosta |
|
aktivita vyřazena |
|
Jedná se o průběžnou provozní aktivity města, zařazení v PRM je nerelevantní. |
||||||
B.1.7 Úprava hřbitova |
vysoká |
2017 |
starosta |
|
v přípravě |
|
Úklid v okolí hřbitova, úprava rozptylové loučky, oprava zdroje vody. Aktivita bude rozšířena o vybudování kolumbária v objektu bývalé márnice. |
||||||
B.1.8 Vyčištění vodního toku Mohelka |
střední |
každoročně |
starosta |
|
aktivita vyřazena |
|
Periodicky (ročně) se opakující akce ve spolupráci se správou vodního toku. |
Opatření B.2 Dobudování sítí a zařízení technické infrastruktury
Název aktivity |
Důležitost |
Termíny |
Odpovědnost |
Náklady (v tis.) |
PLNĚNÍ |
|
B.2.1 Rekonstrukce kotelny |
vysoká |
1.9.2016-31.12.2016 |
starosta |
1000 |
splněno |
|
B.2.2 Výstavba sběrného dvora a nákup technologie |
střední |
2017-2018 |
starosta |
1000 |
aktivita vyřazena |
|
V rámci aktualizace návrhové části bude formulována nová aktivita – Řešení odpadového hospodářství města (zefektivnění nakládání s odpady, motivace k třídění odpadu, řešení bioodpadu) |
||||||
B.2.3 Vybudování kanalizace v části Hranice |
střední |
2019 |
starosta |
5000 |
v přípravě |
|
Vybudování kanalizace souvisí s odkanalizování Jablonecké části Kokonín do ČOV Rychnov. Jedná se o společný projekt. Aktuálně je zpracována projektová dokumentace pro územní rozhodnutí. Realizace bude posunuta na období 2022 – 2023. |
||||||
B.2.4 Vybudování kanalizace Dolní Rychnov |
nízká |
2018 |
starosta |
5000 |
v přípravě |
|
Město má připravené projekty na odkanalizování ul. Lužická, Údolní – bude posunuta realizace projektu do r. 2020. |
||||||
B.2.5 Řešení bioodpadu |
střední |
2017-2019 |
starosta |
|
aktivita vyřazena |
|
Realizace věcně přesunuta do aktivity B.2.2 a bude součástí nově formulované aktivity v aktualizovaném PRM. |
Opatření B.3 Zkvalitnění sportovní infrastruktury
Název aktivity |
Důležitost |
Termíny |
Odpovědnost |
Náklady (v tis.) |
PLNĚNÍ |
|
B.3.1 Rekonstrukce vodních nádrží Moorbad a Nové koupaliště |
nízká |
2017-2019 |
starosta |
5000 |
splněno |
|
B.3.2 Dokončení víceúčelového sportovního areálu |
vysoká |
2017-2018 |
starosta |
4000 |
splněno |
|
B.3.3 Zastínění části hřiště u hasičárny |
nízká |
2017 |
starosta |
|
aktivita vyřazena |
|
Aktivita považována za nedůležitou s ohledem na šíři záběru PRM. |
||||||
B.3.4 Vybudování Skate Parku |
nízká |
2019 |
starosta |
|
nesplněno |
|
Aktivita bude v rámci aktualizace PRM reformulována – rozšířena obecně na zázemí pro děti a mládež se zaměřením na volnočasové aktivity a moderní formy sportování. |
Opatření B.4 Rozvoj kulturních zařízení a obnova památek
Název aktivity |
Důležitost |
Termíny |
Odpovědnost |
Náklady (v tis.) |
PLNĚNÍ |
|
B.4.1 Zpřístupnění válečné továrny Getewent |
střední |
1.9.2016 – 31.12.2016 |
starosta |
700 |
nesplněno |
|
Aktivita je v přípravě – jedná se o dlouhodobější proces. V rámci PRM bude aktivita zachována – zpřesněna na „zpřístupnění podzemí“, bude zvýšená důležitost aktivity a prodloužen termín plnění aktivity. |
||||||
B.4.2 Rekonstrukce a přestavba objektu Tilia |
vysoká |
2017-2019 |
starosta |
30000 |
postupné plnění |
|
Aktuálně je zpracovaná studie, příprava pro projektovou dokumentaci, v přípravě je výběrové řízení na zpracovatele projektové dokumentace. Aktivita bude v PRM zachována, bude prodloužen termín plnění. |
||||||
B.4.3 Zázemí pro dospívající mládež |
nízká |
2020 |
starosta |
|
nesplněno |
|
V rámci aktualizace PRM vytvoření jedné společné aktivity spojením stávajících aktivit B.3.4 a B.4.2 |
||||||
B.4.4 Zřízení venkovního místa pro kulturní akce |
nízká |
2020 |
starosta |
|
aktivita vyřazena |
|
Aktivita považována za nedůležitou s ohledem na šíři záběru PRM. |
B.4.5 Úprava hřebenovky na Pelikovicích |
nízká |
2020 |
starosta |
|
splněno |
|
B.4.6 Oprava památníků obětem 2. sv. války |
střední |
2017 |
starosta |
|
postupné plnění |
|
Oprava památníků obětem 2. světové války. Aktuálně realizovaná oprava pomníku u kostela. Další opravy budou pokračovat – aktivita bude přesunute do aktualizovaného PRM a bude prodloužen termín realizace na období 2020 - 2022 |
Opatření B.5 Zvýšení vybavenosti školských zařízení a kvality vzdělávání
Název aktivity |
Důležitost |
Termíny |
Odpovědnost |
Náklady (v tis.) |
PLNĚNÍ |
|
|
|
|
|
|
V hodnoceném PRM nebyly naplánované žádné aktivity v tomto opatření. |
Opatření B.6 Rozvoj bydlení ve městě
Název aktivity |
Důležitost |
Termíny |
Odpovědnost |
Náklady (v tis.) |
PLNĚNÍ |
|
B.6.1 Rozšíření kapacity DPS |
nízká |
2020 |
starosta |
|
nesplněno |
|
Aktuálně je domov s pečovatelskou službou plně vytížen. Z důvodu předpokladu nárůstu poptávky po službách DPS je plánováno jeho rozšíření. V aktualizaci PRM bude doplněna příprava nejen na rozšíření kapacity pečovatelské služby, ale i dalších služeb zaměřených na cílovou skupinu senioři a osoby s kombinovaným postižením (s ohledem na očekávaný demografický vývoj). V rámci aktualizace PRM bude aktivita přesunuta pod opatření C.2. |
||||||
B.6.2 Koordinace bytové výstavby |
střední |
každoročně |
starosta |
|
průběžně |
|
Koordinace bytové výstavby s ohledem na zastavění proluk v intravilánu a obnovu nevyužívaných nemovitostí. Cílem koordinace bytové výstavby je maximalizovat počet obyvatel s ohledem na reálnou kapacitu území). |
Opatření C.1 Podpora kulturních a sportovních akcí
Název aktivity |
Důležitost |
Termíny |
Odpovědnost |
Náklady (v tis.) |
PLNĚNÍ |
|
C.1.1 Organizace farmářských trhů |
nízká |
každoročně |
starosta |
|
aktivita vyřazena |
|
Samostatně je aktivita neopodstatněná, automaticky je realizována v rámci městských slavností a dalších akcí. |
||||||
C.1.2 Aktivizace seniorů |
střední |
každoročně |
starosta |
|
průběžné plnění |
|
C.1.3 Úklid veřejných ploch s pomocí občanů |
střední |
každoročně |
starosta |
|
průběžné plnění |
|
C.1.4 Koordinace akcí pro děti |
střední |
každoročně |
starosta |
|
průběžné plnění |
|
C.4.5 Prezentace činností ZŠ a MŠ občanům města |
střední |
každoročně |
ředitel ZŠ |
|
průběžné plnění |
Opatření C.2 Zkvalitnění zdravotních a sociálních služeb
Název aktivity |
Důležitost |
Termíny |
Odpovědnost |
Náklady (v tis.) |
PLNĚNÍ |
C.2.1 Zajistit kontinuitu zdravotních a sociálních služeb |
vysoká |
|
starosta |
|
aktivita vyřazena |
Aktivita nespecifikuje žádnou konkrétní akci. Ve vazbě na potřeby města bude opatření C.2 doplněnou konkrétními aktivitami, m.j. aktivitou aktuálně zařazenou do opatření B.6 |
Opatření C.3 Zvýšení nabídky komerčních služeb
Název aktivity |
Důležitost |
Termíny |
Odpovědnost |
Náklady (v tis.) |
PLNĚNÍ |
|
C.3.1 Bankomat |
nízká |
2020 |
starosta |
0 |
aktivita vyřazena |
|
Instalace bankomatu je záležitostí bankovního sektoru. I přes opakované požadavky města nemají banky zájem bankomat ve městě instalovat. Zřízení bankomatu je reálné až v reakci na potenciálně vyšší obrat hotovostních transakcí ve městě v souvislosti např. se zvýšením rozvojem cestovního ruchu. |
||||||
C.3.2 Inzerce uvolněných komerčních prostor |
vysoká |
každoročně |
starosta |
0 |
průběžné plnění |
|
Aktivita plněna průběžně – v aktualizované návrhové části PRM bude spojena s aktivitou C.3.3 a zařazena pod opatření D.2 |
||||||
C.3.3 Inzernce podnikatelů na webu města |
střední |
každoročně |
starosta |
0 |
průběžné plnění |
|
Aktivita plněna průběžně – v aktualizované návrhové části PRM bude spojena s aktivitou C.3.2 a zařazena pod opatření D.2 |
Opatření C.4 Kontrola veřejného pořádku
Opatření kompletně vyřazeno z návrhové části PRM – jedná se o průběžnou dohledovou činnost příslušných orgánů (konkrétně městské policii) – náplň činnosti městské policie. V obsahové kontextu PRM je toto opatření považováno za nerelevantní.
Název aktivity |
Důležitost |
Termíny |
Odpovědnost |
Náklady (v tis.) |
PLNĚNÍ |
|
C.4.1 Preventivní kontrola topiv |
střední |
každoročně |
městská policie |
0 |
aktivita vyřazena |
|
C.4.2 Preventivní dohled nad znečišťováním veřejných prostranství |
střední |
každoročně |
starosta |
0 |
aktivita vyřazena |
|
C.4.3 Pomoc s výměnou kotlů |
střední |
2017-2020 |
starosta |
|
aktivita vyřazena |
Opatření D.1 Zkvalitnění fungování úřadu
Název aktivity |
Důležitost |
Termíny |
Odpovědnost |
Náklady (v tis.) |
PLNĚNÍ |
|
D.1.1 Plán rozvoje města na období 2016-2020 |
vysoká |
2016 |
starosta |
150 |
splněno |
|
D.1.2 Změna územního plánu města |
vysoká |
2017 |
stavební úřad |
900 |
v realizaci |
|
D.1.3 Plán městské zeleně |
střední |
2017 |
starosta |
|
nesplněno |
|
Aktivita bude v aktualizaci PRM zachována, bude prodloužen termín realizace do r. 2020. |
||||||
D.1.4 Zavedení strategického řízení |
vysoká |
2017 |
starosta |
0 |
splněno |
Opatření D.2 Vnější vztahy města
Název aktivity |
Důležitost |
Termíny |
Odpovědnost |
Náklady (v tis.) |
PLNĚNÍ |
D.2.1 Rozvoj spolupráce s okolními obcemi, v rámci mikroregionu a s MAS, dopravní sdružení obcí Jablonecka |
vysoká |
každoročně |
starosta |
|
průběžné plnění |
Aktivita bude v rámci aktualizovaného PRM zachována a rozšířena směrem ke spolupráci v oblasti cestovního ruchu. |
|||||
Využití spolupráce s partnerským městem |
střední |
každoročně |
starosta |
|
aktivita vyřazena |
Aktivita považována za nedůležitou s ohledem na šíři záběru PRM. |
Opatření D.3 Spolupráce s občany
Název aktivity |
Důležitost |
Termíny |
Odpovědnost |
Náklady (v tis.) |
Zdroje financování |
|
D.3.1 Pravidelné setkávání s občany |
vysoká |
2018 |
starosta |
|
průběžné plnění |
|
D.3.2 Dotazníkové šetření |
střední |
2019 |
starosta |
|
průběžné plnění |
|
D.3.3 Zkvalitnění využití webových stránek města |
střední |
2017 |
starosta |
|
průběžné plnění |
|
Aktivita bude v rámci aktualizace PRM zachována – bude rozšířena o informace a nabídky v oblasti cestovního ruchu. |
REKAPITULACE PLNĚNÍ PRM 2016 - 2020
Celkem aktivit: 64
Splněno, postupné plnění, průběžné plnění, v realizaci: 31 (48 %)
V přípravě, v jednání: 10 (16 %)
Aktivita vyřazena: 18 (28 %)
Nesplněno: 5 (8 %)
Splněné aktivity jsou patrné zejména v oblastech:
Problematické plnění PRM je zřejmé zejména v oblastech:
I přes analytické závěry dokládající zájem města na rozvoji cestovního ruchu je tato oblast v realizovaném PRM pojata jen velmi okrajově. V aktualizaci PRM bude výrazně doplněna.
Hlavním zdrojem pro problémovou analýzu byly výroky pracovní skupiny. Identifikaci hlavních problémů města se zabývalo první setkání pracovní skupiny. Členové pracovní skupiny identifikovali problémy města a snažili se také nadefinovat různá řešení. Dalším zdrojem pro identifikaci problémů města byla analytická část PRM, dotazníkové šetření obyvatel a realizované interview.
Problém |
Řešení |
Doprava přes střed města |
|
Služby pro obyvatele |
|
Proluky v intravilánu města |
|
Chybí dlouhodobá urbanistická vize |
|
Nedostatečná kapacita společenského centra |
|
Odtržená část Dolního Rychnova |
|
Kanalizace a odpadové hospodářství |
|
Sociální služby (DPS, středisko) |
|
Zchátralé budovy ve městě |
|
Špatná péče o zeleň ve městě |
|
Nezájem lidí o rozvoj města |
|
Mediální obraz města |
|
Cestovní ruch |
|
Pramen: Revize problémových oblastí na základě projednání se starostou města
Vize představuje dlouhodobý obraz o budoucnosti města, je tedy „směrovkou“ rozvoje. Časový horizont vize je 10 let. Naplnění vize by mělo být dosaženo postupnou realizací aktivit několika střednědobých programů s platností 4–7 let, které na sebe budou navazovat. Strategická vize města je definována zejména na základě výsledků a závěrů předchozích bodů analytické části (části A.1 + A.2) tak, aby byla zajištěna její splnitelnost. Vize je pro lepší uchopitelnost formulována v přítomném čase. Strategická Z vize lze vyčíst i konkrétní aktivity, které jsou pro město zásadní.
Rychnov u Jablonce nad Nisou – zdravé, čisté městečko na hranici Českého ráje a Jizerských hor, kde je příjemné žít a které je vyhledávanou výletní destinací příměstské rekreace.
Následující schéma graficky znázorňuje strukturu a návaznosti návrhové části Programu rozvoje města Rychnova u Jablonce nad Nisou.
Témata obsažená ve vizi jsou seskupena do pilířů rozvoje a pomocí cílů jsou zde stanoveny mezníky rozvoje. Způsob naplňování cílů je rozpracován v podobě tematických opatření a konkrétních aktivit. Opatření a aktivity programu by měly být naplněny ve střednědobém období (do 7 let).
Pilíře rozvoje seskupují opatření a určují základní tematické oblasti, na které se bude město při svém rozvoji zaměřovat. Přehled jednotlivých pilířů a opatření zobrazuje následující schéma.
V Rychnově u Jablonce nad Nisou lze identifikovat 3 základní funkce města:
Obytnou funkci města lze hodnotit jako dynamicky se rozvíjející ve všech složkách. Tato funkce je z hlediska rozvoje města dominantní. Jako rozvíjející lze hodnotit také funkci výrobní, kdy ekonomické subjekty s potenciálem poptávky po práci lokalizují s ohledem na výhodnou polohu a dopravní dostupnost své provozy do předem definovaných částí města. Rekreační funkce města není v současné době naplňována, potenciálně je však značně rozvojově perspektivní.
Všechny funkce vyžadují existenci vhodných infrastrukturních podmínek. Na základě analýzy současného stavu lze konstatovat, že základním předpokladem rozvoje funkcí města je kvalitní dopravní infrastruktura, a to jak z hlediska dostupnosti, tak bezpečnosti. Strategické požadavky na zlepšení dopravní infrastruktury jsou konkretizovány takto:
Dopravní dostupnost veřejnou dopravou je velmi dobře zajištěna jak ve spojení do Jablonce nad Nisou (MHD), tak ve spojení do Liberce, resp. Turnova (vlak). Z hlediska rozvoje rekreační funkce pro nerezidenty města je žádoucí více propagovat turisticky výhodné vlakové spojení a to jak pro návštěvníky z Liberce, tak z Českého ráje.
Dílčí potřeby rozvoje jednotlivých funkcí města
OBYTNÁ
Modře označené body výrazně pozitivně prolínají i do rekreační funkce – při realizaci by měla být zohledněna kapacitní rezerva.
VÝROBNÍ
REKREAČNÍ
Zeleně označené body prolínají i do obytné funkce, jejich akcelerátorem je ale poptávka tažená rekreační funkcí.
Cíl : „A. DOPRAVA”
Cíle pilíře: Zajistit dobrý stav dopravní infrastruktury města Zlepšit podmínky pro cyklodopravu Zajistit adekvátní parkování ve městě Zachovat dobrou dopravní obslužnost města Dosáhnout napojení průmyslové zóny mimo centrum města Zvýšit bezpečnost dopravy ve městě
Opatření : „A.1 Údržba a rozvoj dopravní infrastruktury” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„A.1.1 Opravy místních komunikací” |
- | starosta | 5000000 | Vlastní |
Město zpracovává roční plány oprav komunikací, město má zpracovaný Pasport komunikací. |
„A.1.2 Rozšíření připojovacího pruhu při výjezdu z Rychnova na Liberec” |
- | starosta | Externí | |
Dlouhodobá nákladná aktivita, jejíž řešení je v gesci státu, resp. ŘSD. Úloha města je vyjednávací a iniciační. |
„A.1.3 Vybudování odbočovacího pruhu z Liberce do Rychnova” |
- | starosta | Externí | |
Dlouhodobá nákladná aktivita, jejíž řešení je v gesci státu, resp. ŘSD. Úloha města je vyjednávací a iniciační. |
„A.1.4 Realizace výstavby dopravního napojení průmyslové zóny” |
- | starosta | Externí | |
Výstavba finální varianty bude realizována ve spolupráci s dalšími orgány veřejné správy po splnění všech administrativních, právních a projektových požadavků. |
Opatření : „A.2 Rozvoj nemotorové dopravy” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„A.2.1 Cyklotrasa Rychnov – Pulečný – Kokonín” |
2021 - 2022 | starosta | 3000000 | Externí |
Posunutá realizace aktivity, zpřesněné financování - výstavba proběhne dle předpokladu v období 2021 – 2022 z dotace IROP prostřednictvím územní dimenze IPRÚ. |
„A.2.2 Výstavba a opravy chodníků” |
2020 - 2022 | starosta | Vlastní + externí | |
Město má zpracovaný plán bezbariérovosti – v přípravě je realizace chodníků v ul. Tovární a Nádražní |
„A.2.3 Zajištění bezpečné dostupnosti Dolního Rychnova nemotorovou dopravou” |
2020 - 2024 | starosta | Vlastní + externí | |
Vybudování dopravního řešení dostupnosti Dolního Rychnova nemotorovou dopravou (podchod pod silnicí I/65) a další návaznost na turistické a cyklistické trasy z Dolního Rychnova ve směru na Rádlo. |
Opatření : „A.3 Optimalizace veřejné dopravy a dopravy v klidu” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„A.3.1 Dopravní terminál Rychnov” |
2020 - 2021 | starosta | 3000000 | Vlastní + externí |
Vybudování bezpečného dopravního terminálu v ul. Nádražní u nádraží ČD. Součástí rekonstrukce je oprava chodníků a úprava zeleně na ostrově točny autobusů a doplnění mobiliáře. |
Cíl : „B. VYBAVENOST A VZHLED MĚSTA”
Cíle pilíře: Zachovat kvalitní prostředí pro život Zlepšit vzhled města Opravit a rozšířit stávající infrastrukturu pro volný čas Vybudovat a obnovit technickou infrastrukturu Zkvalitnit vybavenost školských zařízení Zvýšit využití bytového fondu ve městě
Opatření : „B.1 Úprava veřejných prostranství” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„B.1.1 Úprava parků na území města” |
2020 - 2021 | starosta | Vlastní + externí | |
Revitalizace zeleně na náměstí (podzim 2019), park u DPS (jaro 2020). Výsadba aleje na příjezdu města – zapojí se ZŠ. Výsadba aleje v ul. Rádelská. |
„B.1.2 Úprava lesních stezek a cest” |
2020 - 2021 | starosta | Vlastní + externí | |
Úprava stezky údolí Mohelky → Kokonín. |
„B.1.3 Úprava hřbitova, vybudování kolumbária” |
2020 - 2022 | starosta | Vlastní | |
Úklid v okolí hřbitova, úprava rozptylové loučky, oprava zdroje vody + vybudování kolumbária v objektu bývalé márnice. |
„B.1.4 Revitalizace náměstí” |
2020 - 2021 | starosta | Vlastní + externí | |
Obnova a rekonstrukce veřejných prostranství v centru města (prostor náměstí) – zádlažba, zatravnění, veřejné osvětlení, oplocení, vybavení venkovním mobiliářem a doplnění solitérních prvků sloužících k dotvoření celkového charakteru veřejného prostranství. |
Opatření : „B.2 Dobudování sítí a zařízení technické infrastruktury” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„B.2.1 Komplexní řešení odpadového hospodářství města” |
2020 - 2022 | starosta | Vlastní + externí | |
Zefektivnění nakládání s odpady, motivace k třídění odpadu, řešení bioodpadu – infrastruktura, technologie, organizace. |
„B.2.2 Vybudování kanalizace v části Hranice” |
2022 - 2023 | starosta | 9000000 | Vlastní + externí |
Vybudování kanalizace souvisí s odkanalizování Jablonecké části Kokonín do ČOV Rychnov. Jedná se o společný projekt. Aktuálně je zpracována projektová dokumentace pro územní rozhodnutí. |
„B.2.3 Vybudování kanalizace Dolní Rychnov” |
2020 - 2021 | starosta | 5000000 | Vlastní + externí |
Město má připravené projekty na odkanalizování ul. Lužická, Údolní. |
„B.2.4 Vybudování kanalizace v ul. Ještědská” |
2020 - 2021 | starosta | 1500000 | Vlastní + externí |
Město má aktuálně připravenou projektovou dokumentaci k vydání stavebního povolení. |
„B.2.5 Realizace oddílné kanalizace” |
- | starosta | Vlastní + externí | |
Splaškové a dešťové vody jsou v převážné části území města odváděny jednotným kanalizačním systémem. Cílem aktivity je postupný přechod na oddílnou kanalizaci a odvádění splaškových vod a dešťové vody odděleně. K realizaci bude docházet postupně v rámci města v souvislosti s dalšími zásahy do obnovy, rekonstrukce a budování nové technické infrastruktury. Samostatné řešení hospodaření s dešťovou vodou s využitím oddílné kanalizace výrazně přispěje k uchovávání vody v krajině. |
Opatření : „B.3 Zkvalitnění sportovní a volnočasové infrastruktury” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„B.3.1 Vybudování komunitního parku” |
2020 - 2022 | starosta | 2000000 | Vlastní + externí |
Vytvoření zázemí pro setkávání obyvatel města se zaměřením na sportovní a společenskou infrastrukturu pro děti a mládež (volnočasové aktivity a moderní formy sportování). |
„B.3.2 Relax park „Cihelna“” |
2020 - 2023 | starosta | Vlastní | |
Revitalizace oblasti pro rekreaci – zatopení dolu (vytvoření další rekreační vodní plochy města), doplnění turistické infrastruktury. |
Opatření : „B.4 Rozvoj kulturních zařízení a obnova památek” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„B.4.1 Zpřístupnění podzemí válečné továrny Getewent” |
2020 - 2021 | starosta | Vlastní + externí | |
Postupné zpřístupňování částí válečné továrny a koncentračního tábora, včetně nutných úprav okolí vstupu s přímou pěší dopravní vazbou na nádraží ČD (podchod). |
„B.4.2 Rekonstrukce a přestavba objektu Tilia” |
2020 - 2022 | starosta | 30000000 | Vlastní + externí |
Záměrem je vybudování společného objektu v centru města, ve kterém bude MÚ, knihovna, MP, ZÚŠ, galerie a zdravotní středisko. Cílem je dostupnost a bezbariérovost. |
„B.4.3 Oprava památníků obětem 1. a 2. sv. války” |
2020 - 2022 | starosta | Vlastní + externí | |
Pokračování oprav. V plánu je realizovat opravy pomníků a pietních míst |
Opatření : „B.5 Zvýšení vybavenosti školských zařízení a kvality vzdělávání” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„B.5.1 Půdní rekonstrukce ZŠ” |
2020 - 2021 | starosta | 9000000 | Vlastní + externí |
Zvýšení kapacity vyučovacích prostor, učebny, třídy |
„B.5.2 Rekonstrukce tělocvičny ZŠ” |
2020 - 2021 | ředitel | 3000000 | Vlastní + externí |
Odvlhčení, obnova obložení, výměna povrchu (parkety), nářaďovna |
„B.5.3 Úprava venkovního prostoru nad budovou školy I. stupně” |
2021 - 2022 | starosta | 5000000 | Vlastní + externí |
Zázemí pro školní družinu, sportoviště, pískoviště, výměna povrchu sportovní plochy, prolézačky, altán |
„B.5.4 Zahrada v MŠ” |
2020 - 2021 | starosta | 5000000 | Vlastní + externí |
Zázemí pro mateřskou školu, pískoviště, herní prvky, prolézačky, altán, zemní trampolína, zázemí pro venkovní výuku – venkovní učebna |
„B.5.5 Rekonstrukce koupelen v MŠ” |
2021 - 2022 | ředitel | 400000 | Vlastní |
Modernizace a rekonstrukce koupelen a zařízení koupelen v mateřské škole |
„B.5.6 Výměna bezpečnostních prvků v MŠ” |
2023 - 2024 | ředitel | 500000 | Vlastní |
Kryty radiátorů, skříňky do šaten. |
„B.5.7 Nástavba na budovy MŠ” |
2020 - 2021 | starosta | 10000000 | Vlastní + externí |
Zvýšení kapacity vyučovacích prostor, nové učebny. |
„B.5.8 Modernizace školní jídelny” |
2020 - 2021 | ředitel | 2000000 | Vlastní |
Toalety, WC,nové vybavení jídelny (stoly, židle), podlahy – linoleum, zastřešení vstupu do jídelny, bezpečnostní dveře na čip do jídelny, vyřešení prostoru pro bioodpad, gastroodpad. |
Opatření : „B.6 Rozvoj bydlení ve městě” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„B.6.1 Koordinace bytové výstavby” |
- | starosta | Vlastní | |
Koordinace bytové výstavby s ohledem na zastavění proluk v intravilánu a obnovu nevyužívaných nemovitostí. Cílem koordinace bytové výstavby je maximalizovat počet obyvatel s ohledem na reálnou kapacitu území). |
Cíl : „C. ŽIVOT VE MĚSTĚ”
Cíle pilíře: Zvýšit možnosti kulturního, sportovního a volnočasového vyžití Zlepšit kapacitu a kvalitu sociálních služeb Zlepšit kapacitu a kvalitu zdravotních služeb Posílit bezpečnost ve městě
Opatření : „C.1 Podpora kulturních a sportovních akcí” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„C.1.1 Aktivizace seniorů” |
- | starosta | Vlastní | |
Zapojení seniorů do života města v rámci několika každoročně opakujících se akcí. |
„C.1.2 Úklid veřejných ploch s pomocí občanů” |
- | starosta | Vlastní | |
Pravidelná každoroční akce zaměřená na úklid veřejných ploch a podpořit zájem občanů o pořádek ve městě. |
„C.1.3 Koordinace akcí pro děti” |
- | starosta | Vlastní | |
Koordinace akcí pro rodiny s dětmi ve městě. |
„C.1.4 Prezentace činností ZŠ a MŠ občanům města” |
- | ředitel ZŠ | Vlastní | |
Každoroční akce s vystupujícími žáky, kde bude Rychnovská škola zároveň prezentovat svou činnost. |
Opatření : „C.2 Zkvalitnění zdravotních a sociálních služeb” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„C.2.1 Rozšíření nabídky a kapacity sociálních služeb” |
2020 - 2023 | starosta | Vlastní + externí | |
Město provozuje dům s pečovatelskou službou, který je již nyní plně vytížen. Z důvodu předpokladu nárůstu poptávky po službách DPS je plánováno jeho rozšíření. Aktivita dále směřuje nejen k přípravě na rozšíření kapacity pečovatelské služby, ale i dalších služeb zaměřených na cílovou skupinu senioři a osoby s kombinovaným postižením (s ohledem na očekávaný demografický vývoj). |
Cíl : „D. DOBRÝ ÚŘAD”
Cíle pilíře: Při rozvoji města dbát na zásady udržitelného rozvoje Zvýšit přínosné efekty ze spolupráce s okolními subjekty Zlepšit spokojenost obyvatel s činností úřadu Zlepšit informovanost obyvatel Vytváření pozitivního image a pozitivního mediálního obrazu o městě a jeho možnostech.
Opatření : „D.1 Koncepční podpora fungování úřadu” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„D.1.1 Nový územní plán města” |
2020 - 2021 | stavební úřad | 500000 | Vlastní |
Stávající územní plán již nevyhovuje současným požadavkům. Součástí změny územního plánu bude i vytvoření urbanistické vize. |
„D.1.2 Plán městské zeleně” |
2020 - 2020 | starosta | Vlastní | |
Plán umožní koordinaci údržby a rozvoje veřejné zeleně v návaznosti na potřeby města |
„D.1.3 Koncepce příměstské rekreace” |
2020 - 2020 | starosta | 50000 | Vlastní |
Koncepce umožní podchycení a specifikaci všech atributů rozvoje cestovního ruchu (rekreace) v městě – atraktivity, produkty, služby, marketing a management. |
Opatření : „D.2 Vnější vztahy města” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„D.2.1 Rozvoj spolupráce s okolními obcemi, v rámci mikroregionu a s MAS, dopravní sdružení obcí Jablonecka” |
- | starosta | Vlastní | |
V rámci mikroregionu a MAS rozvinout společné plánování obcí v regionu. Dosáhnout koordinovaného rozvoje území a návaznosti projektů. Vzájemné poskytování zkušeností s řízením samosprávy a s tím spojených povinností v rámci ORP. Pro město je též důležitá spolupráce v oblasti cestovního ruchu (příměstské rekreace) – v rámci této oblasti bude spolupracovat m.j. s organizacemi cestovního ruchu, s informačními centry v Liberci, Jablonci nad Nisou a Turnově. |
„D.2.2 Podpora podnikání ve městě” |
- | starosta | Vlastní | |
Aktivita zahrnuje informační a marketingovou podporu zaměřenou na inzerci uvolněných komerčních prostor (pro další využití), inzerci fyzických a právnických osob podnikajících na území města a aktivity spolupráce na společných projektech soukromého a veřejného sektoru. |
„D.2.3 Municipální marketing města” |
- | starosta | Vlastní | |
Aktivita zahrnuje vnitřní a vnější marketing města a marketing orientovaný na všechny klíčové funkce města (obytnou, výrobní a rekreační). Zvlášť intenzívní bude marketing cestovního ruchu (perspektivní rozvojový oblast města). Soustavně bude budováno pozitivní PR města, posilována image města a vytvářen pozitivní mediální obraz města. |
Opatření : „D.3 Spolupráce s občany” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„D.3.1 Pravidelné setkávání s občany” |
- | starosta | Vlastní | |
Veřejná diskuze nad rozvojem města s občany. |
„D.3.2 Zkvalitnění využití webových stránek města” |
- | starosta | Vlastní | |
Větší informování občanů pomocí webu, zveřejňování aktualit, komentářů, zapojování občanů do diskusí nad vybranými tématy. |