Instituce / autor: | Ministerstvo vnitra ČR |
Datum zveřejnění: | 5.2.2020 |
Registrační číslo: | 49 |
Klíčová slova: | obec, město, průmyslová zóna |
Příručka je předně určena pro města a obce, které sousedí či v budoucnu budou sousedit s areály průmyslových zón. Rozvoj průmyslových zón přináší hospodářský rozvoj státu a zaměstnanost jeho občanů a obyvatel. Vedle toho však zvýšená koncentrace osob, jež s příslušným regionem nejsou spojeny pevnějšími osobními či rodinnými vazbami, může vést i k narušení dosavadního životního standardu a způsobu soužití místních občanů včetně porušování právních předpisů. Tato metodická příručka popisuje možnosti měst a obcí, jak popisovanému stavu předejít resp. jak tento stav napravit.
Postup dotčených měst a obcí by se měl přirozeně odvíjet od aktuální situace v dané oblasti. Za tímto účelem lze doporučit zpracování situační analýzy, jež se zaměří na strukturu nově příchozích zaměstnanců, předpokládanou dobu jejich pobytu v místě, ubytovací kapacity a rizika spojená s jejich pobytem včetně nenaplnění jejich sociálních potřeb (dostupnost služeb, trávení volného času atd.). V případě zahraničních pracovníků by měl být rovněž zjišťován jejich zájem v České republice dlouhodobě žít a integrovat se do české společnosti.
Situační zpráva by měla být zpracovávána ve spolupráci s dalšími relevantními partnery (zaměstnavatelé, pracovní agentury, odborové organizace, krajské úřady, nestátní neziskové organizace atd.). Doporučujeme se obrátit na organizace, které se zpracováním situačních analýz zabývají a mohou poskytnout metodickou podporu nebo doporučení na vhodné zpracovatele. Situační analýzu lze zpracovat v horizontu 2-4 týdnů a zpravidla je dobrým analytickým podkladem pro rozhodování o řešení situace. Základem úspěšného řešení problematické situace je porozumění těm, kteří jsou touto situací dotčení – ať už samotní zaměstnanci (cizinci), nebo místní obyvatelé. Současně doporučujeme sestavit partnerství aktérů, kteří mají k řešení problematické situace nějakou kompetenci, nebo jsou do ní jiným způsobem zapojeni (vedle municipalit a zástupců regionů zejména zástupci příslušných úřadů, nestátní neziskové organizace, policie, atd.), a tyto partnery přizvat ke společnému jednání, jehož cílem je vzájemně se informovat a koordinovat postup v dané situaci.
Ve vztahu k zahraničním pracovníkům lze dále doporučit podporu vzniku koordinačních center pro cizince, jež jsou na celé řadě míst České republiky již dlouhodobě provozovány Správou uprchlických zařízení MV. Koordinační centra poskytují zahraničním pracovníkům nezbytné asistenční a poradenské služby – pracovně právní poradenství, zprostředkování nabídky volnočasových aktivit, řešení mimořádných situací například po ztrátě zaměstnání atd.