Instituce / autor: | Univerzita Palackého v Olomouci |
Datum zveřejnění: | 16.3.2018 |
Registrační číslo: | 21 |
Číslo projektu: | TD03000280 |
Název projektu: | Moderní a efektivní plánování: hustota & ekonomika měst |
Řešitel: | RNDr. Tomáš Hudeček, Ph.D. |
Klíčová slova: | Česká republika, dopravní dostupnost, atlas |
Dostupnost (akcesibilita) lokalit a geografických objektů obecně je v dnešní době stále jedno z důležitých výzkumných témat geografie dopravy. Akcesibilita je významným faktorem, který ovlivňuje geografickou organizaci společnosti a v širším kontextu také rozvoj území.
Cílem výzkumného projektu, v rámci něhož vznikl tento atlas, byla historicko-geografická analýza změny akcesibility na území Česka v průběhu 100 let, od doby vzniku samostatného Československa až po původně plánované rozšíření dálniční sítě a železničních koridorů v roce 2020. Podstatou analýzy bylo modelování současného stavu dostupnosti Česka a následně porovnání současného stavu se stavem dostupnosti v minulosti a stavem v budoucnosti po plánových vylepšeních infrastruktury.
Analýza historického vývoje dostupnosti přidává další úhel pohledu k výzkumu vývoje dopravní situace v Česku a přeneseně i o vývoji regionálních vazeb. Regionální složka výzkumu je umocněna faktem, kdy analýza vývoje akcesibility byla provedena pro všechna krajská města, čímž se otevřel prostor pro detailnější vhled do vývoje dopravní dostupnosti jednotlivých regionů a následně i pro porovnání tohoto vývoje. Provedený výzkum umožňuje srovnání vývoje časové dopravní akcesibility u dvou rozdílných dopravních sítí (silniční a železniční síť), dokumentuje vzájemný vztah dvou rozdílných dopravních módů a vytváří tím prostor pro podrobnější sociogeografické analýzy.
Přínos výzkumu spočívá nejen ve výpočtu aktuálního stavu dostupnosti a jeho srovnání s historickými údaji, ale i ve vytvoření bohaté datové základny pro další výzkumy dopravní dostupnosti v geografii. Výsledky výzkumu mohou být využitelné zejména v sociogeografické problematice, kde akcesibilita představuje jeden z často využívaných faktorů. Lze předpokládat, že aktuální dostupnost bude vítaným zdrojem dat, přičemž její srovnání s historickými daty vytváří nezanedbatelnou přidanou hodnotu.
Předkládaný atlas je kompilací výsledků dosažených během výzkumu. Mapy vizualizují dopravní dostupnosti jednotlivých krajských měst silniční dopravou ve čtyřech časových horizontech (1920, 1960, 2012 a 2020), kvantifikaci vývoje akcesibility v průběhu téměř stoletého období a srovnání dopravní dostupnosti Česka dvěma typy dopravy: silniční a železniční. Jedinečnost atlasu spočívá především v množství prezentovaných dat a to nejen z hlediska časového horizontu ale i z hlediska zacílení analýz na všechna krajská města. Předností atlasu jsou bohaté mapové a grafické podklady, které se prolínají celým materiálem.