Instituce / autor: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Datum zveřejnění: | 30.11.2017 |
Registrační číslo: | 7 |
Číslo projektu: | DF11PO10VV024 |
Název projektu: | Efektivní metodiky podpory malých a středních subjektů sektoru kultury v prostředí národní a evropské ekonomiky |
Klíčová slova: | cestovní ruch, kulturní statky, spotřeba, ekonomika |
Otázka spokojenosti a loajality návštěvníků nabývá na aktuálnosti zejména v posledních letech, kdy je trh již relativně nasycen a organizace se zaměřují spíše na navázání dlouhodobého partnerství s návštěvníkem, než na krátkodobé zisky.
Metodika si klade za cíl zjištění hlavních benefitů (důvodů k návštěvě) a dalších aspektů, které si návštěvníci s danou organizací spojují. Srovnání benefitů oceňovaných návštěvníky s tím, které nabízené benefity vnímá jako klíčové management dané organizace, pak má sloužit jako podklad pro správné nastavení (resp. přenastavení) marketingových rozhodnutí v oblasti komunikace, cen, nabízených služeb atp., a to tak, aby organizace zvyšovala počet spokojených a loajálních návštěvníků.
Na základě zjištěných benefitů navíc může organizace efektivním způsobem segmentovat svůj trh. Segmentací se zde zjednodušeně rozumí rozdělení návštěvníků na daném trhu na základě určitých kritérií do několika skupin. Vzniknou tím tzv. segmenty, které zahrnují návštěvníky s podobnými potřebami, chováním a dalšími charakteristikami. Organizace si následně jeden nebo více z těchto segmentů vybere, a každý z nich osloví specifickou nabídkou.
Nejvíce používanými segmentačními kritérii jsou kritéria demografická, geografická, psychografická a behaviorální.
Metodika se tak skládá ze tří částí, které na sebe navazují:
Potřebu řešit danou problematiku vytyčovala Státní kulturní politika České republiky 2009 – 2014, kde v rámci cíle 1: Ekonomická a společenská dimenze je vhodné podpořit aktivity k účelnému využívání kulturních hodnot jako impulsů pro sociální prostředí státu a jeho ekonomiku. Jedná se o opatření směřující k efektivnějšímu využití památek, muzejních a galerijních sbírek či urbanistických a krajinných celků v cestovním ruchu a navazujících činností. Kulturu je přitom nutné uvažovat jako ekonomický fenomén, jelikož přínos kultury pro ekonomický a sociální rozvoj byl doposud v ČR opomíjen.
Sféra produkce a spotřeby kultury je jednou z nejdůležitějších oblastí života občanské společnosti. Ve zpracované metodice je proto zdůrazněno transparentní zaměření na tento aspekt fungování organizací působících v kultuře. V soudobém podnikatelském prostředí je jedním z klíčových aspektů, který má vliv na ekonomickou úspěšnost organizace, spokojenost a loajalita návštěvníků. Jedině spokojený návštěvník se bude vracet, opakovat nákup vstupenek a v neposlední řadě bude o organizaci kladně hovořit ve svém okolí, se svými přáteli a blízkými.